Научная статья на тему 'ЖАМИЯТ МАЪНАВИЙ ҲАЁТИДА ТАДБИРКОР ВА ИШБИЛАРМОНЛАР ИШТИРОКИНИНГ ЎРНИ ВА УНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ТАЛҚИНИ'

ЖАМИЯТ МАЪНАВИЙ ҲАЁТИДА ТАДБИРКОР ВА ИШБИЛАРМОНЛАР ИШТИРОКИНИНГ ЎРНИ ВА УНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ТАЛҚИНИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
226
31
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Тадбиркор / ишбилармон / жамият маънавий ҳаёти / маънавият / аҳлоқ / кичик бизнес / хусусий тадбиркорлик / иқтисодий ходиса / ватанпарварлик / аҳлоқий қадрият

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Бурхон Жакбарович Шамсиддинов

Тадбиркорлар ва ишбилармонлар фуқаролик жамиятининг маънавий-ахлоқий асосларини мустаҳкамлашни ўзининг ижтимоий бурчи деб англамоғи лозим, чунки асоссиз, маънавий-ахлоқий императивларсиз бизнеснинг ўзи ҳам бўлиши мумкин эмас. Тадбиркорлик билан маънавийахлоқий соҳанинг бир-бирига боғлиқлиги жамият тараққиётидан келиб чиқадиган заруриятдир. Ушбу мақолада тадбиркорлар ва ишбилармонларнинг жамият маънавий ҳаётида тутган ўрни таҳлил этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЖАМИЯТ МАЪНАВИЙ ҲАЁТИДА ТАДБИРКОР ВА ИШБИЛАРМОНЛАР ИШТИРОКИНИНГ ЎРНИ ВА УНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ТАЛҚИНИ»

"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - Volume 2 Issue 4 / December 2021 ISSN 2181-063X

ЖАМИЯТ МАЪНАВИЙ ХДЁТИДА ТАДБИРКОР ВА ИШБИЛАРМОНЛАР ИШТИРОКИНИНГ УРНИ ВА УНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ТАЛЦИНИ

Бурхон Жакбарович Шамсиддинов УзДСМИ Фаргона минтакавий филиали

Аннотация: Тадбиркорлар ва ишбилармонлар фукаролик жамиятининг маънавий-ахлокий асосларини мустахкамлашни узининг ижтимоий бурчи деб англамоги лозим, чунки асоссиз, маънавий-ахлокий императивларсиз бизнеснинг узи хам булиши мумкин эмас. Тадбиркорлик билан маънавий -ахлокий соханинг бир-бирига богликлиги жамият тараккиётидан келиб чикадиган заруриятдир. Ушбу маколада тадбиркорлар ва ишбилармонларнинг жамият маънавий хаётида тутган урни тахлил этилган.

Калит сузлар: Тадбиркор, ишбилармон, жамият маънавий хаёти, маънавият, ахлок, кичик бизнес, хусусий тадбиркорлик, иктисодий ходиса, ватанпарварлик, ахлокий кадрият.

THE ROLE OF ENTREPRENEURSHIP AND BUSINESS PARTICIPATION IN THE SPIRITUAL LIFE OF SOCIETY AND ITS SOCIO-PHILOSOPHICAL MEANING

Burhon Jakbarovich Shamsiddinov Fergana regional branch of UzSIAC

Abstract: Entrepreneurs and business people should understand that strengthening the spiritual and moral foundations of civil society is their social duty, because without unreasonable, spiritual and moral imperatives, business itself cannot exist. The relation between entrepreneurship and the spiritual and moral sphere is a necessity arising from the development of society. This article analyzes the role of entrepreneurs and business people in the spiritual life of society.

Keywords: Entrepreneur, businessman, spiritual life of society, spirituality, ethics, small business, private entrepreneurship, economic event, patriotism, moral value.

Фукаролик жамияти шаклланиш шароитида тадбиркорлик тушунчаси ижтимоий-иктисодий ва маданий ходиса, мамлакат ривожи жараёнида такомиллашиб бораётганлиги билан хам мухим ахамият касб этади. Тадбиркорлик фаолиятини тадкик этишда тарихийлик методи уринли, зеро ушбу

усул бу ходисани мунозарали томонларини хал этиш, унинг бошлангич вужудга келиш, ривожланиш боскичлари илдизларини тушуниш, жамият хаётига таъсирини аниклаш имконини беради. Тадбиркорлик фаолиятининг мустахкам-баркарорлиги аввал бошдан хам булганлигини таъкидлаш зарур. Шунинг учун тадбиркорлик гоялари мазмуни, натижалари, унинг тарихини урганиш инсон фаолиятининг бошка ижтимоий-иктисодий томонлари билан узаро богликликда тадкик этиш лозим. Тадкикотчи Р.Кантильон фикрича тадбиркор бу жараёнларни олдиндан кура билиш кобилиятига эга булган ва таваккалчилик килишга кодир булган, келажакка интилувчи, даромад олишдан умидвор ва шу билан бирга иктисодий йукотиш ва маънавий зарар куришга хам тайёр булган шахсдир1.

Тадбиркорлик ханузгача омма онгида факат иктисодий ходиса сифатида сакланиб, шахс муайян бойишига каратилган хусусий фаолият деб шархланади. Шу билан боглик холда мухим фалсафий муаммо тадбиркорликнинг максадини тушунишдир. Бу ерда ушбу муаммонинг икки томони мавжуд, яъни кузланган максад ва тадбиркорларнинг шахсий хусусияти, уларни англаш асосида муайян максадларга эришиш йуллари ишлаб чикилади, яъни таваккалчиликка тайёрлик, ташаббускорлик, мустакил фикр юритиш, мустакил хулоса чикариш тадбиркорларга хослигини кузатамиз. Демак, бундай муносабатлар тадбиркорларни, жамиятдаги уддабурон, катъий фикрга эга булган одамлар билан бирлаштирувчи хусусият касб этади. Шунинг учун хам тадкикотчи Ж.Б.Сей тадбиркорликни ишлаб чикариш омилларининг комбинациялаш асосида даромад олишга каратилган фаолиятдир деб изохлайди. У тадбиркорни воситачи, ишлаб чикариш омилларининг координатори ва тажриба хамда билим эгаси, деб таъриф беради2. Тадбиркорликда шахс фаолияти моддий ютукка эришишга, шахсий бойлигини оширишга, фарогатда яшашга каратилган харакатда намоён булади. Айни бир вактда фаолиятнинг бошка турларида тушган моддий маблаглари шахснинг узи шахсий манфаатига йуналтирилмаган булади, яъни ижтимоий муаммоларни хал этишга, ишлаб чикаришдан ташкари сохалар, яъни тарбия, таълим, кам таъминланганларга ёрдам курсатиш, ва уруш курбонларини хотирлаш каби хайрия ишларга сарфланади.

Тадбиркор ва ишбилармонларнинг жамиятнинг маънавий хаётида катнишиши, фукаролик жамиятини ахлокий асосларини мустахкамлашга бош-кош булиши ижтимоий заруриятдир. Тараккиётнинг хозирги боскичида Д.Трамп ибораси билан айтганда, тадбиркорнинг "миясининг икки кисми хам ишлаши керак"3.

1 Предпринимательство в конце ХХ века. - Москва: Эврика, 1992. - 20 с.

2 Бекнозов Н. Идтисодиёт назарияси. - Тошкент: Ме^нат, 2005. - 210 б.

3 Трамп Д. Думай как чемпион: откровения магната о жизни и бизнесе.--Москва: Изд. "Э", 2018. С.20. ГГлЦ^^Ш! 566 http://oac.dsmi-qf.uz/

Тадбиркор ва ишбилармонларнинг маънавий-ахлокий кадриятларни асраш, мустахкамлашдаги фаолияти мамлакатимиз бозор иктисодиётига утишда амал килган бош тамойил - инсон манфаатларига хизмат килишдан келиб чикади. Ислохот - ислохот учун эмас, балки инсон учун, инсоннинг фаровон, бахтли ва юксак маънавият - ахлокий идеаллар билан яшаши учундир. Тадбиркор ва ишбилармонлар ижтимоий иктисодий муаммоларни хал этиш оркали тараккиётга хизмат килса-да, улар барча саъй-харакатлари, фаолияти негизида инсон манфаатлари ётганини, жамиятнинг узи мазкур максадга уларни даъват этаётганини унутолмайдилар.

Тадбиркор ва ишбилармонларнинг ижтимоий хаёт майдонига чикиши ва жамиятимизда етакчи кучга, урта мулкдорлар синфига айланиши хам уларнинг маънавий-ахлокий оламига, халкимиз яратган ва эъзозлайдиган маънавий-ахлокий кадриятларга муносабатларига боглик эди.

Кичик бизнес ва хусусий тадбиркорлик субъектлари уз фаолияти оркали жамиятда, ёшларда мехнатсеварлик, мехнат кишисининг кадрига етиш, бозор иктисодиёти ва фукаролик жамиятига хос булган мехнат менталитетини шакллантиради.

Мехнатсеварлик узбек халкининг энг ажойиб ва гузал фазилатларидан биридир. У кандай тузумда яшамасин яратишдан, мехнат килиб кун куриншдан, фарзандларини хам ехнат килишга ургатишдан тухтамаган. Кичик бизнес ва хусусий тадбиркорлик субъектлари халкимизнинг мазкур фазилатидан унумли фойдаланиб келмай, уни бозор иктисодиёти ва фукаролик жамиятини ривожлантириш талабларига мос равишда янги куринишга кутаради, вакт ва ресурслардан окилона фойдаланиб, мехнатга янги муносабатларни шакллантиради.

"Хусусий тадбиркорликнинг мухим хусусиятларидан бири фаолиятни кон-кариндошлик муносабатлари асосида юритишдир. Унда табиий шаклланган мехнат куникмалари, кулай бошкарув усуллари ва касбий ворисийлик катта рол уйнайди. Мустахкам маънавий илдизга эга бу омиллардан уринли фойдаланиш жамиятнинг умумий ривожланиши ва тараккиёт эхтиёжларини кондиришда мухим ахамият касб этади4. Шу билан бирга тадбиркорлик фаолияти шахс манфаатлари, эгоизми билан богликлигини Ф.Тургунбоев тугри кайд этади. "Шахс индивидуализми оила ва кон-кариндошлик муносабатлари таъсирида янада жонланиб, гурухий эгоизмни, самарасиз ракобатни, маънавий-ахлокий муаммоларни келтириб чикариши мумкин. Бу эса мехнат менталитетининг янгиланиш хусусиятларини мураккаблашувига олиб келади. Индивидуализмга хос худбинлик, очкузлик, таъмагирлик, манманлик, сохта маданиятга интилиш

4 Тургунбоев Ф. Узбекистонда мехнат менталитетининг янгиланиш хусусиятлари. Фалсафа фан. докт... дисс. Автореферати. -Т., 2006. - 27 б.

холлари мехнат менталитети мохиятига мутлако зиддир. Шахсда маънавий омилларнинг етакчилиги чукур билим, маданият, пок ният, уз эхтиёжларидан устун куйилиши билан таъминланади"5. Демак, тадбиркорлик шахсда уз манфаатларини кузлашга имкон беради, агар у жамият, ижтимоий мухит томонидан мутлак куллаб-кувватланса, салбий ходисага, маънавий-ахлокий кадриятларга зид эгоизм, такаббурликка айланиши мумкин. Бозор иктисодиёти тадбиркорликдаги фойда, наф куришни рад килмайди, махсус конунлар хам фойда, наф куришни куллаб-кувватлайди. Аммо ушбу хислат маънавий-ахлокий нормаларга, халкимиз, жамиятимиз эъзозлаётган эл-юрт манфаатлари билан яшаш, жамоа булиб муаммоларни хал этиш, коммунитаризм, бошкаларнинг мулкига куз олайтирмаслик каби анъанавий фазилатларга карши чикмаслиги лозим6. Бозор иктисодиётининг фойда, наф куриш талабини маънавий-ахлокий кадриятлар, нормалар билан уйгунлаштириш, хатто зарур келганида, биринчисини иккинчисига тула буйсундириш тадбиркордан фидойиликни, халкпарварлик ва ватанпарварликни талаб этади.

Кичик бизнес ва хусусий тадбиркорликни субъектларининг янги-янги техника воситаларидан, ускуналардан, иш юритиш усулларидан, инновациядан фойдаланишга интилиш жамиятда янгиланишга, модернизацияланишга зарурат уйготади. Бозор иктисодиётининг харидор, истеъмолчи талаб ва эхтиёжларига мувофик иш юритишга даъвати, яъни харидор, истеъмолчи талаб ва эхтиёжларининг бирламчилиги тадбиркордан тинмай изланишни талаб килади. Янгиликка, модернизацияга мойиллик, уларни куллаб-кувватлаш жамиятдаги муносабатларга, кишилараро алокаларга, ижтимоий-ахлокий мухитга ижобий таъсир этмай колмайди.

Маънавий-ахлокий кадриятлар халкнинг. Миллатнинг асрлар давомида яратган, узок тарихий-маданий тажрибалари махсулидир. Тугри, хар бир давр, айникса туб узгаришлар амалга оширилган давр янги кадриятлар яратади, шу тарика мавжуд тарихий-маданий тажрибаларни бойитади. Аммо "жамиятнинг узгариши билан барча конунлар ва кадриятлар узгаради, олдинги маънавий-ахлокий императив урнига мутлак янги кадриятлар шаклланади, ижтимоий-тарихий конунлар мутлак янгиланади, деб уйламаслик керак. Ижтимоий-иктисодий конунлар ва кадриятларда хам консерватив томонлар кучлидир. Баъзан конунлар ва кадриятлар факат йуналиши ва вазифаларини узгартиради, уларнинг фундаментал ахамиятига эса стратегик максади сакланиб колади"7. Демак, янги маънавий-ахлокий кадриятлар айрим шахслар ёки гурухларнинг

5 Уша манба. - 30 б.

6 Каранг: Мадалиев А. Узбекистоннинг ижтимоий-иктисодий тараккиёти миллий моделини яратиш асослари. -Т.: Фан, 2004. - 99 б.

7 Рузиева Р. Жамиятнинг маънавий янгиланиши: миллий ва умуминсоний кадриятлар уйгунлиги. - Т.: Фалсафа ва хукук инст.нашр., 2011. - 102-103 б.

хохиши билан ижтимоий бойликка айланмайди, ушбу хохиш ижтимоий тараккиёт конунларига мувофик келиши даркор. Яъни "янги кадриятлар жамиятдаги узгаришлар, янгиланишларга мувофик шаклланади ёки трансформацияга учрайди. Агар ижтимоий-иктисодий сохада амалга оширилаётган ислохотлардан келиб чиксак, бугун бозор муносабатлари, хусусий мулк, иктисодий демократия, ракобат, тадбиркорлик, фермерлик, пул, фойда, капитал асосий кадриятларга айланди. Мохиятан улар ижтимоий-иктисодий кадриятлардир"8.

Манбалар курсатадики, халкимиз мазкур ижтимоий-иктисодий кадриятларни узининг тарихий-маданий бойликлари деб билади, чунки ота-боболаримиз тадбиркорлик ва ишбилармонлик билан мудом шугулланиб келганлар9. Аммо бугунги бозор иктисодиёти чукур билимни, маркетинг илмини талаб килмокда. Жахон бозорида содир булаётган вокеаларни чукур тахлил килиш, талаб ва таклифларнинг динамикасини билиш маркетинг илми билан богликдир. Шунинг учун хам кичик бизнес ва хусусий тадбиркорлик субъектлари, хужаликлар, хусусий банк, корхона эгалари маркетинг илмини яхши узлаштиришга мажбурдир10. Аслида маркетинг илми умуминсоний кадриятга айланган, бозор иктисодиёти конунларидан хабардор фаолиятининг натижалари уларга канчалик мувофик келишини тугри илгаган киши, тадбиркор ёки ишбилармон хужалик юритишда, иктисодий алокаларда узини эркин сезати, кимдан нимани ва кандай нарсаларни ундиришини, ёки кимга нима сотишини билади.

Оила фаровонлиги шахс маънавий-ахлокий камолтининг негизидир. Фаровон ва тук оила фарзандини етакчи илм даргохларида таълим, билим олишини таъминлаши мумкин. Шунинг учун хам Республикамизда оилавий тадбиркорликни химоя килиш ва ривожлантириш фукаролик жамиятининг асосий институти булмиш оилани ижтимоий-иктисодий ислохотларга жалб этишга катта эътибор берилмокда. Масалан, Фаргона вилояти 2012 йилнинг "Мустахкам оила йили" деб эълон килиниши муносабати билан оила иктисодиётини мустахкамлаш, махаллаларда оилавий бизнесни йулга куйиш, зарур шарт-шароитлар яратиш, хотин-кизларни, коллеж укувчиларини бизнесга жалб килиш борасида тадбиркорлар ва ишбилармонлар харакати катор тадбирларни амалга ошириб келади. "Диплом билан - бизесга", "Тадбиркорликда - менинг гоям" мавзуларида курик-танловлар утказилмокда. Узбекистон Республикаси Президенти соврини учун утказиладиган анъанавий "Ташаббус -2012" курик-танловида, Узбекистон Савдо-саноат палатаси хамда Республика

8 Уша асар. - 103 б.

9 Каранг: Имомназаров М., Эшмухамедова М. Миллий маънавиятимиз асослари. -Т.: Тошкент ислом университети, 2001. - 362 б.

10 Уша асар. - 356 б.

I ВДП^^В! ^^ http://oac.dsmi-qf.uz/

Марказий банки билан хамкорликда "Тадбиркорлик - мустахкам оила пойдевори" бизнес-форумида вилоятдаги ютукларга эришган тадбиркорлар хам фаол иштирок этган эдилар.

"Одамларнинг онгини, рухиятини, исми жисмини шакллантириш, - деб ёзади фалсафа фанлари доктори, профессор Т.Махмудов, - хозирги кундаги тарбиявий-маънавий фаолиятимизнинг асосини ташкил этмокда. Бунга сабаблар куп. Бир уринда утмиш даврлар асоратидан кутилиш кузда тутилса, иккинчи уринда инсон табиатида учрайдиган, кези келганда хуруж килиб турадиган кусурлардан кутулиш эхтиёжи хам мавжуд. Мустакиллик замони ана шундай объектив ва субъектив инсоний хусусиятлар, фазилатларни поклантириш йулига, азалий ва миллий тараккиёт узанига солиб юборди. Миллий кадриятларимиз, урф-одатларимиз узининг умумбашарий мохиятини намоён этиш имкониятига эга булди"11.

Ушбу объектив ва субъектив инсоний хусусиятларнинг карор топишида бутун жамият, ундаги институтлар, муносабатлар тизими, кишилар амал киладиган ижтимоий ва маънавий-ахлокий нормалар яхлит вокелик, тузум сифатида харакат килади, шахснинг фазилатларига таъсир курсатади. Мазкур яхлит вокелик, тузум ичида тадбиркорлар ва ишбилармонлар хали жуда катта кучга, етакчи мавкега эга булмаса-да, янги фукаролик жамиятининг шаклланишига узининг ижобий таъсирини курсатиши шубхасиздир. Чунки бозор иктисодиёти карор топган, тадбиркорлар ва ишбилармонлар урта мулкдорлар синфи сифатида шаклланган илгор давлат тажрибаси бизни шундай хулосага олиб келади. Давлатимиз ва жамиятимиз тадбиркорлар ва ишбилармонларни хар томонлама куллаб-кувватлаётгани негизида уларнинг тезрок етакчи кучга, илгор карашли, юксак тафаккурли ва ижтимоий-маънавий тараккиётга хам муносиб хисса кушадиган синфга айлантириш максади ётади. Тугри, кичик бизнес ва хусусий тадбиркорлик субъектларининг сони жуда куп эмас, улар 480 минг кишига якиндир. Агар улар 1999 йилда атиги 160 мингни ташкил этганини хисобга олсак, кейинги ун йил ичида тадбиркорлар ва ишбилармонлар сони сезиларли даражада купайганини кузатамиз.

Маънавий-ахлокий сохага улар энг аввало узининг мехнатга, бизнесга, хужалигини бошкариш ишларига булган хужайинлик туйгуси, муносабати оркали таъсир этмокда. Айнан тадбиркорлик ва ишбилармонлик улар фаолиятининг бош мезони, асосий курсаткичидир. Каерда ушбу хислатлар позитив вокелик сифатида узини намоён этса, кишиларни бизнес, мехнат ва ахолига хизмат килишни кенгайтириш максади атрофида бирлаштирса, ижтимоий-иктисодий тараккиётга, эл-юрт фаровонлигига хисса кушса,

11 Махмудов Т. Мустакиллик ва маънавият. -Т.: Шарк, 2001. - 116 б.

[МЛ^М 570

шубхасиз. Шу ерда ёки мехнат жамоасида маънавий-ахлокий мухит хам позитив ахамият касб этади. Бундай жамоада, мухитда ишлаш, хизмат курсатиш тадбиркор учун хам, харидор, истеъмол учун хам энг макбул макондир.

Тадбиркорлар ва ишбилармонларнинг махалла институти, оммавий ахборот воситалари билан хамкорлиги, уларнинг ташкилий тадбирларига хомийлиги бугун кенг таркалган ижтимоий ходисага айланмокда. Узбекистонда шаклланаётган ижтимоий-иктисодий муносабатлар тадбиркорлар ва ишбилармонлардан канчалик фолликни талаб этаётган булса, ривожланаётган фукаролик жамияти хам уларнинг барча сохалар билан хамкорлигини талаб этмокда. Республикамизда махалла институтининг карор топиши, унинг фукаролик жамиятининг энг таъсирчан бугинига айланиши, айникса ахолига, истеъмолчиларга якинлиги тадбиркорлар ва ишбилармонлар диккатини тортмаслиги мумкин эмас. Махаллаларнинг турли хизмат турларини курсатувчи шахобчаларни, фирма, дукон ва устахоналарни, кушма корхоналарни очиши бизнес билан махалла уртасида узига хос иттифокни шакллантирмокда. Махаллар худудидаги тадбиркор ва ишбилармонларнинг Республика "Махалла" хайрия жамгармасига даромадининг 1 фоизини утказиши ушбу иттифокни мустахкамлашга етакламокда.

Кичик бизнес ва хусусий тадбиркорликнинг оммавий ахборот воситалари билан хамкорлиги, уларни куллаб-кувватлаши мухим ахамиятга эга. Республикамизда нашр этилаётган деярли 80 фоиз ОАВ нодавлат ташкилотларига, муассасаларига тегишлидир. Мазкур нашрлар сони йилдан йилга ошиб, мазмун-мохиятига кура ранг-баранглашиб бормокда ва хурфикрликни, плюрализмни ривожланишига катта хисса кушмокда. Нодавлат нашрларини тадбиркорлар ва ишбилармонлар кенг куллаб-кувватлаётгани ибратлидир. Бундай куллаб-кувватлаш: 1) хусусий ОАВларини чоп эттириш; 2) нодавлат ОАВ ва нашриётларга хомийлик ёрдами курсатиш; 3) реклама, эълонлар, материаллар бериш куринишларига эга.

Республикамизда чоп этилаётган газета ва журналлар сони жахон стандартларидан хам кам булса-да, нодавлат ОАВ усиб бораётгани хакикатдир.

Кичик бизнес ва хусусий тадбиркорлик субъектлари фукаролик жамиятининг маънавий-ахлокий асосларини мустахкамлашни узининг ижтимоий бурчи деб билади, чунки шундай асоссиз, маънавий-ахлокий императивларсиз бизнеснинг узи хам булиши мумкин эмас. Тадбиркорлик билан маънавий-ахлокий соханинг бир-бирига богликлиги жамият тараккиётидан келиб чикадиган заруриятдир. Мазкур заруриятни кичик бизнес ва хусусий тадбиркорлик субъектлари яхши англайдилар.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Бекнозов Н. Иктисодиёт назарияси. - Тошкент: Мехнат, 2005. - 210 б.

2. Трамп Д. Думай как чемпион: откровения магната о жизни и бизнесе. -Москва: Изд. "Э", 2018. С.20.

3. Тургунбоев Ф. Узбекистонда мехнат менталитетининг янгиланиш хусусиятлари. Фалсафа фан. докт... дисс. Автореферати. -Т., 2006. - 27 б.

4. Мадалиев А. Узбекистоннинг ижтимоий-иктисодий тараккиёти миллий моделини яратиш асослари. - Т.: Фан, 2004. - 99 б.

5. Рузиева Р. Жамиятнинг маънавий янгиланиши: миллий ва умуминсоний кадриятлар уйгунлиги. - Т.: Фалсафа ва хукук инст.нашр., 2011. - 102-103 б.

6. Имомназаров М., Эшмухамедова М. Миллий маънавиятимиз асослари. -Т.: Тошкент ислом университети, 2001. - 362 б.

7. Махмудов Т. Мустакиллик ва маънавият. -Т.: Шарк, 2001. - 116 б.

8. Yuldasheva, S. (2021). The Emergence of Libraries as a Hotbed of Spirituality and Enlightenment. International Journal of Culture and Modernity, 10, 43-51.

9. Юлдашева, С. Н. (2020). СОЦИОЛОГИЧЕСКОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ЧИТАТЕЛЬСКОЙ АУДИТОРИИ. ТИПОЛОГИЯ ЧИТАТЕЛЕЙ. Oriental Art and Culture, (V).

10. Sohibaxon, Y. (2021). O'ZBEKISTONDA KUTUBXONACHILIK SOHASINING RIVOJI. Oriental Art and Culture, (7), 260-268.

11. Yuldasheva, S., Habibjonov, I., & Haydarov, A. (2020). Librarianship in the formation of book reading. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(2), 2925-2927.

12. Юлдашева, С. (2019). Китоб мутолаасини шакиллантиришда кутубхоначилик фаолияти. Oriental Art and Culture, (IV (1)), 59-62.

13. Yuldasheva, S., & Madumarova, M. (2020). TASKS AND CONTENT OF BIBLIOGRAPHIC WORKS. European Journal of Arts, (1), 148-152.

14. Аскарова, М. (2020). УЗБЕК АДАБИЙ ТАЩИДИ ТАРАККИЁТИ. Oriental Art and Culture, (V).

15. Мирзаева, Н., & Аскарова, М. (2020). ЧУЛПОН ИЖОДИДА МИЛЛИЙ УЙГОНИШ ДАРАКАТИ. Oriental Art and Culture, (V).

16. Аскарова, М. (2021). Адабий жараённинг зукко тадкикотчиси. Oriental Art and Culture, (7), 209-216.

17. Askarova, M. (2020). Homil yakubov's views on navoi studies. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 10(12), 788-792.

18. Askarova, M. (2021). Homil Yakubov's views on Oybek lyrics. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(3), 24122415.

19. Nurxon, I., & Habibjonov, I. (2021). KITOB VA KITOBXONLIK-INSON MANAVIYATINING KOZGUSI. Oriental Art and Culture, (6).

20. угли Хабибжонов, И. Т. (2020). УЗБЕК СОЛЩ ТЕРМИНЛАРИНИНГ АФФИКСАЦИЯ УСУЛИ БИЛАН ЯСАЛИШИ. Oriental Art and Culture, 1(5), 200206.

21. Хдбибжонов, И. Т. У. (2021). СОЛЩ-БОЖХОНА ТЕРМИНОЛОГИЯСИДА ДУБЛЕТЛИК ВА УНИ ТАРТИБГА СОЛИШ МАСАЛАЛАРИ. Scientific progress, 1(6), 842-846.

22. Ismoilova, N., & Habibjonov, I. (2021). Kitob va kitobxonlik-inson manaviyatining kozgusi. Oriental art and culture, 2(1), 159-166.

23. Habibjonov, I. (2020). Syntactic design of uzbek tax and customs terminology. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(2), 2910-2915.

24. Oglu, H. I. T. (2020). Formation of uzbek tax and customs terms (on the example of materials on the history of language). ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 10(12), 1308-1313.

25. Yuldasheva, S., Habibjonov, I., & Haydarov, A. (2020). Librarianship in the formation of book reading. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(2), 2925-2927.

26. Рузиева, Г., & Хабибжонов, И. (2021). САДР ЗИЁ КУТУБХОНАСИ. Oriental Art and Culture, (6).

27. Normatova, M., & Ikromjon, X. (2021). "QUTADG'U BILIG" IKKI JAHONNI TUTISHGA OCHUVCHI YO'L. Oriental Art and Culture, (6).

28. Угли, Х. И. Т. (2020). ТИЛШУНОСЛИКДА СОЛЩ-БОЖХОНА ТЕРМИНОЛОГИЯСИНИНГ ТАДЖИКИ. Oriental Art and Culture, (V).

29. Solieva, H. O. (2021). THE ROLE OF READING IN THE FORMATION OF A PERSON'S OPERATIVE MEMORY AND MENTAL MATURITY. CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PEDAGOGICS, 2(11), 178-185.

30. Солиева, Х. О. (2018). ВЗГЛЯДЫ ИБН СИНО НА МЕДИЦИНСКОЕ ВОСПИТАНИЕ МОЛОДЁЖИ. Актуальные научные исследования в современном мире, (5-6), 56-60.

31. Омоновна, С. Х. (2018). «Бебош бола» синдроми ёхуд нега болалар асабийлашади?. Современное образование (Узбекистан), (11).

32. Омоновна, С. Х. (2018). Укувчилар тарбиясини шакллантиришда ота-оналарга педагогик билим бериш тизимининг ахамияти. Современное образование (Узбекистан), (5).

33. Омоновна, С. Х. (2019). Агар бола сизни «Эшитмаса»... Современное образование (Узбекистан), (4 (77)), 58-63.

34. OMOHOBHa, X. C. (2020). TAPHXHH ^y.nE3MA MAHEA.TAPHH КOHCЕPBAТЦH£-PЕCTABPAЦH£ KHHHm ^APAEH^APH XYCYCH^A. Oriental Art and Culture, (V).

35. OMOHOBHa, C. X,. (2021). rnoöarnamyB ^apaeHuga axöopoT OKUMHHUHr ernnap MatHaBHATura Tatcupu xycycuga. Oriental Art and Culture, (7), 217-224.

36. OMOHOBHa, C. X. (2021). MagaHHAT Ba MatHaBHAT Macananapuga Tapuxufi ungronap ronapu. Oriental Art and Culture, (7), 244-253.

37. napnueB, A. (2021). ^A^H^^H OEH^OH MAXMY^OBHHHr OAO^H^TH^ArH ^HrH ^HPPA^AP. Oriental Art and Culture, (6).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.