АЁЛЛАРНИ МУЛК СУБЪЕКТЛАРИГА АЙЛАНТИРИШ - ОБЪЕКТИВ
ИЖТИМОИЙ ЗАРУРИЯТ
Дилбар Ахмедова
Бухоро давлат университети мустаккил тадкиккотчиси
АННОТАЦИЯ
Макрлада аёллар тадбиркорлигини куллаб-кувватлашнинг фалсафий мазмун-мохияти очиб берилиб, мустаккиллик йилларида мамлакатимизда амалга оширилган гендер тенглик тахлил килинган. Узбекистон Республикасида аёллар тадбиркорлигини ривожлантиришга каратилган ислохотлар мазмуни ёритиб берилган. Аёллар ижтимоий-икктисодий фаоллигини ривожлантиришнинг стратегик йуналишлари тадкик килинган.
Калит сузлар. Аёллар тадбиркорлиги, иктисодий ислохотлар, мулк субъекти, ижтимоий фаоллик.
TRANSFORMATION OF WOMEN INTO OWNERSHIP IS AN OBJECTIVE
SOCIAL NEED
Dilbar Akhmedova
Independent researcher at Bukhara State University
ABSTRACT
The article reveals the philosophical essence of supporting women's entrepreneurship and analyzes gender equality in our country over the years of independence. Special attention is paid to the content of reforms aimed at the development of women's entrepreneurship in the Republic of Uzbekistan. The strategic directions of the development of the socio-economic activity of women have been studied.
Keywords: Women's entrepreneurship, economic reforms, property, social
activity.
КИРИШ. Узбекистон Республикаси барпо этаётган фукаролик жамияти мохиятига кура, хар бир кишидан, фукародан ижтимоий хаётда фаол катнашишни талаб этади. Х,ар бир кишининг, фукаронинг фаоллиги, хаётий позицияси демократик кадриятларни карор топтиради хамда турли тажовузлардан химоя килади. Бозор муносабатлари ахолининг барча катламлари - аёллар ва эркаклар, ёшлар ва кариялар, соглом ва ногиронларга баб-баравар тааллукли вокеликдир.
Улар хар бир кишини килган мехнатига, тадбиркорлиги ва ишбилармонлигига караб такдирлайди, фаровон яшашига имкон беради.
АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ. Узбекистонда кичик бизнес ва тадбиркорликнинг баъзи жихатлари иктисодчилар А.Абдуллаев, Т.Абдуллахонов, Р.Г.Абдуллаева, Х,.Абулкосимов, Н.Бекнозов, Н.Р.Болтабоев, Г.Н.Гапурова, Г.МДосимова, М.Х.Салямов, Н.Тухлиев, А.В.Вахобов, А.Улмасов, Ш.РДобилов, А.АДулматов, хукукшунослар Ю.Т.Дадабоев, Б.Жураев, Б.Ибратов, Р.Ж.Рузиев, О.Окюлов, И.Жуманазаров, К.Синдаров, файласуф олимларимиз М.Н.Муравьева, Ф.Мусаев, А.Хусейнова, Н.Нишонова, С.Норкулов, С.Сафаева, Б.Талапов, М.Холматова, Ш.О.Шайхова, Н.Р. Аннаева асарларида урганилган. Тадбиркор аёлларнинг ижтимоий психологик жихатларини Ш.С.Шоимова ва Ш.М.Улугова тадкик этганлар.
Тадкикотда илмий билишнинг диалектик, тарихийлик, мантикийлик, анализ ва синтез, комплекс ёндашув, контент-анализ каби усулларига таянилди.
НАТИЖАЛАР. Бутун халкимиз, айникса, унинг энг фаол катламига айланиб бораётган тадбиркорларни уйлантираётган долзарб масалаларни хар томонлама урганиш, амалдаги конунчилик, хукукни куллаш ва илгор хорижий тажрибани тахлил килиш асосида ишлаб чикилган 2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегиясида [2] иктисодиётнинг очиклиги ва ракобатдошлигини ошириш, иктисодий мустакилликни кучайтириш, макроиктисодий баркарорликни мустахкамлаш ва иктисодий усиш суръатларини саклаб колиш, етакчи ишлаб чикариш тармокларини модернизация ва фаол диверсификация килиш, молия-банк сохасини тубдан ислох этиш, хусусий мулк ва тадбиркорликни хар томонлама химоя килиш, ташки иктисодий алокаларни янада кенгайтириш, хорижий инвестицияларни фаол жалб этиш, туризм тармогини самарали ривожлантириш, кишлок хужалигида таркибий узгартиришларни амалга ошириш максадида иктисодиётни янада ривожлантириш ва либераллаштириш масаласи уз аксини топганлиги диккатга сазовордир.
Мустакиллигимизнинг дастлабки йиллариданок, мамлакатимизда аёлларни хар томонлама куллаб-кувватлашга каратилган сиёсат олиб борилмокда. Хотин-кизларга муносабат масаласи давлат сиёсати даражасига кутарилди. Айни пайтда юртимизда хотин-кизларнинг сиёсий ва хукукий савияси, ижтимоий фаоллиги тобора юксалиб бораётганини давлат ва жамият бошкарувининг барча бугинларида, суд-хукук тизимида, нодавлат ташкилотлар, ижтимоий тузилмалар фаолиятида, умуман хаётимизнинг барча соха ва тармокларида яккол кузатиш мумкин [8-13].
Хрзирги вактда мамлакатимизда турли соха ва тармокларда мехнат килаётган ишчи ва хизматчиларнинг 45 фоизини хотин-кизлар ташкил килади.
Конституциямизнинг 46-моддасида белгилаб куйилган «хотин-кизлар ва эркаклар тенг хукуклидирлар» [1] деган гоя хаётга изчил татбик этилмокда. "Узбекистон тарихида биринчи марта миллий парламентда аёллар сони Бирлашган Миллатлар Ташкилоти томонидан белгиланган тавсияларга мос даражага етди. Мамлакатимиз парламенти аёл депутатлар сони буйича дунёдаги 190 та миллий парламент уртасида 37-уринга кутарилди. Х,олбуки, - шунга эътибор беришингизни сурайман - бундан 5 йил аввал биз бу борада 128-уринда эдик"[5]. Таъкидлаш жоизки, Узбекистон Республикасининг сиёсий партиялари аъзолигидаги хотин-кизларнинг улуши хам утган йилларга нисбатан ортганлигини курсатмокда. Жумладан, Узбекистон "Миллий тикланиш" демократик партияси аъзоларининг 29 фоизи, Узбекистон Халк демократик партияси аъзоларининг 28 фоизи, Узбекистон Экологик партия аъзоларининг 22 фоизи, Узбекистон "Адолат" социал-демократик партияси аъзоларининг 21 фоизи ва Узбекистон Либерал-демократик партияси аъзоларининг 20 фоизини хотин-кизлар ташкил килмокда. Х,озирги кунда хотин-кизларимизнинг жамиятдаги ролини оширишга, уларни куллаб-кувватлашга алохида эътибор каратилаётгани натижасида ижтимоий муносабатларда хам, конунчиликда хам жуда катта узгаришлар руй бермокда. Жумладан, 02.09.2019 йилда "Хотин-кизлар ва эркаклар учун тенг хукук хамда имкониятлар кафолатлари тугрисида"ги Узбекистон Республикасининг ^онуни [3], 2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегиясини "Ёшларни куллаб-кувватлаш ва ахоли саломатлигини мустахкамлаш йили"да амалга оширишга оид Давлат Дастури тугрисида"ги Узбекистон Республикаси Президентининг 03.02.2021 йил ПФ-6155-сонли Фармони [4] кабул килинди.
Шу нуктаи назардан олганда, сиёсий партияларнинг аёллар масаласида уз мустакил иродаларини намоён этишлари бугунги кун жараёнлар талабидир. Аёлларнинг узлари хам мавжуд сиёсий партиялар ёрдамига таяниб, мустакил равишда уз имкониятлари, сиёсий истеъдод, билим, лидерлик кобилияти, шижоат ва кучли иродаларини ишга солишлари мухим ахамият касб этади. Узбекистон аёлларига бундай имкониятни халк фаровонлиги учун масъулиятни уз зиммасига олган Тадбиркорлар ва ишбилармонлар харакати уз сафида 620 мингдан зиёд аъзони бирлаштирган, 12000 га якин бошлангич партия ташкилотига эга [21] булган етакчи сиёсий куч сифатида фаолиятни амалга ошириб келмокда. У умуммиллий сиёсий ташкилот сифатида, мулкдорлар катлами, кичик бизнес, фермерлик вакиллари, ишлаб чикаришнинг юкори малакали мутахассислари, ишбилармонлар манфаатини ифодалайди ва химоя килади. Партия дастурида белгиланган вазифалар сиёсий партия фракцияси оркали конунларда, партия гурухлари оркали карорларда уз ифодасини топади. Бизнинг хисоб-китобларга
кура, бизнесмен аёллар партияда 25-27 %ни ташкил этади. Партиянинг «Тадбиркор аёллар ассоциацияси» билан хамкорлиги эътиборга лойик. Кузатишлардан маълум буладики, аёллар бизнеснинг савдо-сотик, маиший-маданий хизматлар курсатиш, таълим-тарбия, медицина, компьютер хизмати каби сохаларида ишлашга интиладилар. Ишлаб чикариш, курилиш, йул-транспорт хизмати курсатиш сохаларида хизмат килаётган аёллар жуда кам, улар жами тадбиркорларнинг 3-4 %идан ортмайди. Мамлакатимизда амалга оширилаётган иктисодий ислохотлар хотин-кизлардан хам ишбилармонлик ва тадбиркорлик, иктисодий билим ва куникмаларни талаб этади.
Мамлакатимизда аёллар тадбиркорлигини куллаб-кувватлаш давлат сиёсати даражасига кутарилган. Биргина "Х,ар бир оила - тадбиркор" дастури доирасида 126 мингга якин аёлларга имтиёзли кредитлар берилди. Оилавий тадбиркорликни ривожлантириш учун карийб 215 минг оилага 6 триллион сумдан зиёд кредит маблаглари ажратилди. Кдрийб 55 минг нафар хотин-кизлар тадбиркорлик ва касб-хунар марказлари томонидан укитилди, хунармандчилик ва касаначиликка жалб этилди [6].
Таъкидлаш жоизки, бугун дунё микёсида тадбиркорлик ва бизнес сохасида аёллар эркаклардан колишмасликларини исботламокдалар. Статистик маълумотлар дунё иктисодиётига аёлларнинг таъсири ошиб бораётганидан далолат бермокда. Айрим ривожланган давлатларда аёллар бошкараётган корхоналар ялпи миллий махсулотнинг 50 %идан ортикрогини ишлаб чикармокда. Масалан, Германияда бу 50-52 %ни, Японияда 55 %ни, Италияда эса 60 %ни ташкил этади. Дунё ресурсларининг ундан бир кисми аёлларга тегишли.
"Аёллар тадбиркорлиги" - бу гендер муносабатлар доирасидан чикадиган, ижтимоийлашган бизнес маъносига эга булган, жамият манфаатларига йуналтирилган, хотинкизларнинг кичик ва урта бизнес, хусусий тадбиркорлик билан шугулланишга тайёрлиги хамда шу фаолият тури билан амалда машгул булишини англатадиган тушунчадир. Кузатишлар курсатишича, аёл киши тадбиркорлик сохасида ютукларга эришган сари унинг социал роли хам, оила ва жамиятдаги урни хам трансформацияга учрайди. Бу айникса, ахлокий-маънавий муносабатларда муаммолар келтириб чикаради [7].
Аёлларга хос белгилар тугрисида хитойлик файласуф аёл Цзинь-Нин Цуннинг фикрларини тадкикотчи Н.Р.Аннаева куйидагича изохлайди:
биринчидан, "аёл - гузаллик ижодкоридир" Улар узини гузаллик, мусаффолик ва Ердаги тартибнинг мухтор вакиласи сифатида тутиши зарур. Х,аёт аёлнинг кулларига мухтождир." Унинг фикрича, аёллар лидерлиги ва тадбиркорлиги шаркона анъаналарга, хусусан, Дао фалсафасига мос келади. Шарк аёли кандай фаолият билан шугулланмасин, деб уктиради бу доно аёл, у
ry3annuKHu Tapruö этyвнн, axroKufi ugearnapHu y3uga u^oga KunyBnu tumcoh öynuö Konagu;
HKKHHHugaH, "aen - hhcohhhhhkhh acpoBnugup." Ma3Kyp KougacuHu ^uhb-Hhh Цyн aenHHHr a3angaH ounanapBap, $ap3aHgceBap xu^Kar öynuö KenraHu yHra '^pKaKnap öunaH öup KaTopga öu3Hecra Mocnamumra" epgaM öepagu, geö e3agu. TagöupKop aengaru ymöy yMyMHHCOHUH $a3unar xoTHHKU3nap ncuxo^rouonoruK Ty3unumura MyBO^HK Kenagu;
ynuHHugaH, aennapHuHr cepTyfiry, xuccueTra, эмoцнara öepunyBnaH экaнпнrн Kyn öop TatKugnaHraH. Ynap y3 ^aonuaTura xaM ymöy pyxufi xonaraapHu onuö Kupumra, öaxcnu MaB3ynapHu xan этнmga xuccueTra эpк öepumra umunagu. fflyHuHr ynyH öy xycycuaTHuHr napagoKcan tomohu myHgaKu, TagöupKop aennapga ннтyнцнara TaaHum KeHr puBo^naHraH öynagu;
TypTuHHugaH, aenga xaeTHu acpam, Kagpnam Ba ceBum xuccu Kynnu puBo^naHraH öynagu. Ymöy xuc-Tyfiry Ty^afinu TagöupKop aennap y3 arpo^ura xyggu myHgafi Tyfirynapra эгa xoraH-KronapHu Te3nuK öunaH Tynnafi onagu Ba öupnamTupagu. ByHgafi xoraH-Kronap, fiurunumgaH eKu TagöupKop aen öunaH umnamra po3u öynraHuga Maönar, gapoMag oprrnpumgaH Kypa gunu gunura «kuh xaMMacnaK, cupgom, gyroHa ynparraHugaH xypcaHg öynagu;
öemuHHugaH, aennap 3au$a эмac, ynap paKoöarga ^aonuaT Kypcarumra Kogup. TagöupKop aennap umnaH xoraH-KronapHu y3 arpo^ura TynnaraHuga paKoöargom MyxuTga amamra, umnamra Tyrpu KenumuHu yHyTMafigu. Ynapgaru urnpocneKTuB xucnaraap öupranamuö xapaKar Kunumu ^apaeHuga экcтpocпeктнв eHgamumra afinaHagu, xu3Mar TypnapuHu KeHrafiTupuö, paKoöar MyxuTuga amamra, umnamra nopnafigu. fflapK aenura xoc xucnar myHgaKu, y TagöupKop cu^aruga paKoöargomuHu eHrum, öaHKpoT Kunum, öo3opgaH cukuö nu^apum ynyH эмac, öarau paKoöarga y3ura umoHraH cyöteKT cu^aruga KaTHamumHu Ky3nafigu [8-14]. fflapKoHa ogoö, axnoK HopManapura puoa этнm, MexHaT Kunuö oöpy, $ofiga Tonum y3öeK TagöupKop aennapura xoc xucnargup.
Y3öeKucToHga aennapHu н^тнмoнн-нктнcogнн xaeTra ^anö этнm, xycycufi MynK эraпapнra, cyöteKraapura afinaHTupum y3ura xoc öenrnnapura эгa.
EupuHHudaH, y3öeK aennapu Kyn öonanugupnap. Ymöy öenru ynapHu KynpoK ounara, $ap3aHgnap Tapöuacura öornaö Kyagu. Tyrpu, KefiuHru fiunnapga axonu opacuga Tyrunum KynafiraH. ^o3up 4-5 Ha^ap $ap3aHgnu aennap Kyn ynpafigu. By эca, ynapHuHr MynK cyöteKTnapu cu^aTuga н^тнмoнfi-нктнcogнfi xaeTga $aon KaTHamumnapuga MatnyM öup TycuKgapHu W3ara KenTupagu.
HKKUHHUÖaH, MynK эracннн эpкaк oöpa3uga Kypum Kaöu HoTyrpu TacaBByp öouc reHgep HoTeHrauK xonnapu MaB^yg. HaTu^aga öyryH öu3Hecga acocaH эpкaкпap eTaKHunuK KunMoKganap.
Учинчидан, Узбекистон Республикаси аёллар ва эркакларнинг тенг хукукли эканини кафолатловчи хукукий хужжатлар кабул килган булса-да, гендер нотенглик холлари хали оилаларда, этномаданий хаётда учраб турибди. ^ишлокларда бу хол яккол кузга ташланади. Масалан, кишлок аёли фермер хужалигида мехнат килади, уйига келгач овкат пиширади, фарзандларига карайди, турли урф-одатларни бажаради ва хоказо. Ушбу омиллар унинг хусусий мулк эгаси булиш учун курашишига халакит беради. Шу боис у, нари борса, фермерга ёлланади. Бундан ташкари, хусусий мулкка эга булиш истагида узига хослик кузга ташланади [15-21]. Аёллар хусусий мулкка уни янада кенгайтириш, янгидан-янги махсулотлар яратиш, иш жойлари очиб, худудда ёки сохада баркарор мавкега эришиш эмас, балки оилавий-моддий шарт-шароитларини яхшилаш манбаи деб карашга мойилдирлар. Улар учун умумий ижтимоий-иктисодий тараккиёт эмас, балки оилавий хаётни фаровонлаштириш биринчи галдаги вазифадир.
Хусусий мулк кишида ижобий ижтимоий фазилатларни шакллантиради. Тежамкор булиш, исрофгарчиликка йул куймаслик, ташаббускорлик билан ишлаш, локайдлик ва танбаллик каби иллатларга бархам бериш, кишиларни ишбилармонлигига караб такдирлаш, вактнинг кадрига етиш ана шундай фазилатлар сирасига киради.
Тадбиркорлик сохасини ривожлантиришга кумаклашувчи давлат ва нодавлат ташкилотлари, бизнес тузилмалари, банклар ва молиявий институтларнинг ташкил этилиши ва улар амалга ошираётган ишлар бизнес сохасини мустахкамлашга ва бозорда уз урнини топиб олишга имконият яратиб келмокда. Аёлларни иш билан банд килишда асосий эътибор касаначилик йуналишига хам каратилди. Бу уринда аёллар мехнатини касаначилик усулида ташкил килган корхоналарнинг кушимча даромади ошди, махсулоти купайди, ЯММдаги улуши ортишига эришилди. Иктисодиётимизнинг барча сохаларида аёллар иштироки - бу уларнинг жамиятда аёлларга яратиб берилган имкониятлардан тугри фойдаланиб, узи, оиласи ва жамиятимиз таракккиётига кушаётган муносиб улуши деб биламиз. Х,ар бир очилган цех, корхона ёки уйда утириб бажарилган бежирим иш - буларнинг хаммаси жамият ва аёл учун фойда келтиради, аёлнинг жамиятдаги мавкеини янада оширади [22-25].
Аёлларни ижтимоий-иктисодий хаётга кенг жалб этиш, ислохотларнинг фаол субъектларига айлантириш мамлакатимиз иктисодиётини бозор муносабатларига утказишининг шартларидан биридир. Айнан шунинг учун хам республикамиз хукумати хотин-кизларнинг ижтимоий ва ижодий кучларидан, интеллектуал салохиятидан, иродаси ва мехнатидан самарали фойдаланишга каратилган чора-тадбирларни куриб келмокда. Узбекистон Республикасида фермер хужаликлари ташкил этиш хар томонлама куллаб-кувватланмокда. Бугун
давлатнинг аграр сиёсати кишлок хаётини тубдан узгартириш, ундаги огир кул мехнатини камайтириб, замонавий, урбанизациялашган кишлок турмуш тарзини шакллантиришга каратилган. Албатта, ушбу узгаришлар билан чекланиб булмайди, кишло; хаётини замонавийлаштириш учун хам куп муаммоларни хал этиш зарур.
Тараккиёт ва фаровонлик - эгизак. Бу икки сузни айро тушуниб булмайди. Чунки тараккиёт булган жойда, фаровонлик булади [26].
Аёллар бандлигини таъминлашда кишлок билан шахар уртасида кескин тафовутлар мавжуд. Кишлок жойларидаги аёллар асосан, кул мехнатига асосланган, юкори малака талаб этмайдиган иш турларини танлашга мажбурдирлар. Шахар аёллари эса, юкори малакали (врач, иктисодчи, менежер ва б.) мутахассислар талаб этиладиган сохаларда ишлаш, яъни мехнат турини эркин танлаш имконига эгадирлар [27-30]. Шунинг учун кишлок инфратузилмасини тубдан узгартириш, ушбу вазифани руёбга чикариш учун эса, узок йилларга мулжалланган комплекс дастур ишлаб чикиш лозим. Бугун малакали мутахассисларга булган эхтиёж кишлок жойларида хар качонгидан юкори, бирок олий укув юртларини битирган кадрларни у ерларга юбориш муаммо булиб колмокда. Чунки малакали ёш мутахассислар асосан шахарда колишни маъкул курадилар [14-20].
ХУЛОСА. Аёлларни иш билан таъминлаш, уларнинг мамлакат ижтимоий-иктисодий хаётида фаол катнашишига эришиш давлат микёсида бир катор муаммоларни хал этишга ундайди. Булар:
Биринчидан, хар бир туман ва кишлокда яшовчи аёлларнинг реал холати, касб-кори, иш билан бандлик куринишларини аник билиш керак. Ана шундагина уларни кандай мехнат фаолиятига жалб этиш мумкинлигининг аник дастурини ишлаб чикиш мумкин булади.
Иккинчидан, аёлларда ижтимоий-хукукий онг, билим ва сиёсий маданиятни юксалтириш барча институтларнинг, айникса давлат органларининг вазифасига айланиши керак.
Учинчидан, туман ва кишлок жойларида яшовчи тадбиркор аёлларни куллаб-кувватлашга бизнес борасидаги сиёсатнинг асосий вазифаси сифатида каралиши даркор.
Туртинчидан, оилада ва жамиятда хотин-кизларга булган муносабатларни яхшилаш, хотин-кизларнинг мавкеи ва нуфузини ошириш, аёлларнинг ижтимоий-сиёсий, хукукий муносабатларда эркаклар билан тенглигини таъминлаш лозим.
Бешинчидан, хотин-кизлар орасида уларнинг ижтимоий-иктисодий фаоллигини, хукукий саводхонлигини оширишга кумаклашадиган тадбирларни мунтазам равишда бутун республика худудида олиб бориш, бунда оммавий ахборот воситалари ролини янада кучайтириш зарур.
Бугун давлат узбек аёлларини ижтимоий-иктисодий, сиёсий ва маданий хаётга жалб этиш учун махсус чора-тадбирлар кураётган бир шароитда, айрим худудларда, оилаларда уларни уй шароитида саклашга, эрта турмушга беришга, хомиладорлиги учун ишдан четлаштиришга уринишлар учраб турибди. Ушбу камситишларни бартараф этиш учун аёлларни ижтимоий-иктисодий хаётга жалб килишни янада дадил ва кенг амалга ошириш зарур.
REFERENCES
[1] Узбекистон Республикаси Конституцияси. Т.2018
[2] Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги ПФ-4947-сонли "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси тугрисида"ги Фармони.
[3] "Хотин-кизлар ва эркаклар учун тенг хукук хамда имкониятлар кафолатлари тугрисида"ги Узбекистон Республикасининг Конуни (УРК-562-сон 02.09.2019)
[4] 2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегиясини "Ёшларни куллаб-кувватлаш ва ахоли саломатлигини мустахкамлаш йили"да амалга оширишга оид Давлат Дастури тугрисида"ги Узбекистон Республикаси Президентининг 03.02.2021 йил ПФ-6155-сонли Фармони.
[5] Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Халкаро хотин-кизлар кунига багишланган тантанали маросимдаги нутки //2020 йил 7 март
[6] Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Халкаро хотин-кизлар кунига багишланган тантанали маросимдаги нутки //2021 йил 6 март. https: //president.uz/uz/lists/view/4212
[7] Аннаева Н.Р. Аёллар тадбиркорлигининг генезиси, назарияси ва амалиёти (Узбекистон мисолида" Фалсафа фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. Самарканд, 2018.
[8] Хусейнова, А. А. (2010). Торговля людьми: попытка противодействия. Социологические исследования, (11), 150-151.
[9] Холова, Э. Х., & Хусейнова, А. А. (2012). ЗАКОН РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН" О ПРОТИВОДЕЙСТВИИ ТОРГОВЛЕ ЛЮДЬМИ". Современные научные исследования, (12), 1-1.
[10] Холова, Э. Х., & Хусейнова, А. А. (2010). Закон Республики Узбекистан «о противодействии торговле людьми». Journal of Siberian Medical Sciences, (4).
[11] Хусейнова, А. А. (2017). ФИЛОСОФСКОЕ МИРОПОНИМАНИЯ АБДУРАХМАНА ДЖАМИ. Ученый XXI века, 88.
[12] Хусейнова, А. А. (2017). О СУЩНОСТИ ФИЛОСОФСКОГО МИРОПОНИМАНИЯ АБДУРАХМАНА ДЖАМИ. In Инновации в технологиях и образовании (pp. 74-78).
[13] Хусейнова, А. А. (2016). СРЕДНЕАЗИАТСКИЙ РЕНЕССАНС И АБДУРАХМАН ДЖАМИ. ББК 65.34. 13 (2Рос-4Кем), 355.
[14] Khajieva, I., Khujaniyazova, G., Kenjaeva, K., & Jumaniyozov, F. (2020). Foreign language competenceformation of the future teacher of vocational education in the information and educational environment. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(2), 360-365.
[15] Zhabborova, O. I., & Kenjaeva, H. P. (2018). Bases of gender equality of rights in Uzbekistan. Международный журнал гуманитарных и естественных наук, (5-2).
[16] Кенжаева, Х. П., Тожиев, Ф. И., & Жураев, Б. Н. (2014). РОЛЬ ЖЕНЩИН В СОЗДАНИИ И РАЗВИТИИ ДЕМОКРАТИЧЕСКОГО ОБЩЕСТВА В УЗБЕКИСТАНЕ. In Инновации в технологиях и образовании (pp. 119-123).
[17] Кенжаева, Х. П. (2021). ФУКДРОЛИК МАДАНИЯТИ МЕЗОНЛАРИ ШАР^ ФАЛСАФАСИ ТАЛ^ИНИДА. Academic research in educational sciences, 2(3).
[18] Кенжаева, Х. П. (2021). Аёллар ижтимоий фаоллигини оширишда фукаролик институтларининг урни. Scientific progress, 1(6), 957-961.
[19] Кенжаева, Х. (2021). Миллий маънавий меросимизда таълим-тарбия масалалари. Общество и инновации, 2(6/S), 18-24.
[20] Khajieva, I., Khujaniyazova, G., Kenjaeva, K., & Jumaniyozov, F. (2020). Foreign language competenceformation of the future teacher of vocational education in the information and educational environment. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(2), 360-365.
[21] www.uzlidep.uz
[22] Хатамова, Д., & Мохигул, А. (2021). Тил ва сузнинг фарки. Общество и инновации, 2(5/S), 246-249.
[22] Хатамова, Д. А., & Алтундаг, М. (2021). К вопросу о термине «художественный образ». Интернет-пространство как вызов научному сообществу XXI века, (1), 43-46.
[23] Altundag, M. (2020). EQUIVALENCY OF LEXICAL ITEMS IN ENGLISH TRANSLATION OF A. KADYRI'S BOOK "O'TGAN KUNLAR"(DAYS GONE BY). Theoretical & Applied Science, (5), 144-148.
[24] qizi Altundag, M. J. (2021). Tarjimada ekvivalentlik muammolarini yechimi. Science and Education, 2(7), 325-333.
[25] Низамова, М. Н. (2020). Поэтика ранней прозы Мюриэл Спарк. XVI Виноградовские чтения.
[26] НИЗАМОВА, М. (2017). ПУТИ РАЗВИТИЯ АНГЛИЙСКОГО РОМАНА КОНЦА XX-НАЧАЛА XXI ВЕКА.
[27] Низамова, М. Н. (2017). Философская проблематика романов К. Уилсона 1960-х годов. In XIII ВИНОГРАДОВСКИЕ ЧТЕНИЯ (pp. 153-155).
[28] Низамова, М. (2021). «Артур и Джордж» Дж. Барнса как опыт постмодернистской литературной биографии. Интернет-пространство как вызов научному сообществу XXI века, (1), 94-98.
[29] Низамова, М. Н. (2020). Феномен неовикторианства в оценке английского и российского литературоведения. Филология и лингвистика, (2), 4-7.
[30] Хатамова, Д., & Мохигул, А. (2021). Тил ва сузнинг фарки. Общество и инновации, 2(5/S), 246-249.