ЖАМИЯТ ТАРАВДИЁТИНИНГ ЯНГИ БОСЦИЧИДА ГЕНДЕР ТЕНГЛИКНИ ТАЪМИНЛАШНИНГ ИЖТИМОИЙ АХДМИЯТИ
Одилжон Рахимжон ^ли Гуломжонов
Андижон давлат университети Миллий гоя маънавият асослари ва хукук таълими
йуналиши 3-курс талабаси
АННОТАЦИЯ
Мазкур маколада хозирги глобаллашув жараёнлари кулами тобора кенгайиб бораётган дунёда гендер тенгликни таъминлашнинг ижтимоий-фалсафий ахамияти хакида суз боради. Шу билан бир каторда хар томонлама жадал суратлар билан ривожланаётган Узбекистонда хотин-кизларнинг хукукий эркинликлари, конуний манфаатларини химоя килишнинг долзарб масалалари, жамиятда аёлларнинг ижтимоий муносбатлари ва жамият тараккиёти билан боглик равишда кишиларнинг ижтимоий бирлиги, жамият булиб яшаши учун зарур булган оила, урф-одат, маданият, халкаро ва цивилизациялараро муносабатлар, дин, мехнат ва жамоат ташкилотларига уюшиш катта ахамият касб этиши илмий ифодалаб берилган.
Калит сузлар: БМТ, Юнисеф, гендер тенглик, хотин-кизлар, жамият, цивилизациялар, иктисодий-сиёсий, ижтимоий-хукукий, ижтимоий муносабатлар, аёллар мехнати, жамоат ташкилотлари, ижтимоий бирлик, эволюция, оила, урф-одат, маданият.
SOCIAL SIGNIFICANCE OF GENDER EQUALITY AT A NEW STAGE OF
SOCIAL DEVELOPMENT
Odiljon Rakhimjon ugli Gulomjonov
rrl
Andijan State University, 3 year student of the National Ideology, Fundamentals of
Spirituality and Legal Education
ABSTRACT
This article discusses the socio-philosophical importance of gender equality in today's increasingly globalized world. At the same time, in Uzbekistan, which is developing rapidly in all directions, the current issues of women's legal freedoms, protection of their legitimate interests, social relations of women in society and the development of society, social cohesion, family, traditions, It has been scientifically stated that culture, international and inter-civilizational relations, religion, labor and organization of public organizations are of great importance.
Keywords: UN, UNICEF, gender equality, women, society, civilizations, economic-political, socio-legal, social relations, women's labor, public organizations, social unity, evolution, family, tradition, culture.
КИРИШ
Хрзирги кунда бутун дунёда руй бераётган глобаллашув даврида хотин-кизларнинг хукукий эркинликлари, конуний манфаатларини химоя килиш жуда хам долзарб масалага айланиб бормокда. Жамиятда хотин-кизларнинг иктисодий-сиёсий хамда ижтимоий-хукукий фаолиятини юксалтириш жараёнлари кечиктириб булмас давр талаби хисобланмокда. Аёллар масаласи жамият, ижтимоий муносабатлар, миллатлар, давлатлар, маданият ва цивилизациялар билан узвий алокада [10]. Бу масаланинг юзага келиши, ривожланиши ижтимоий-тарихий жараёнларнинг бир боскичдан иккинчи боскичга утиши билан хам богликдир.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Олимлар аёллар масаласини жамият тараккиёти билан боглик равишда тахлил килиш натижасида кишиларнинг ижтимоий бирлиги, жамият булиб яшаши учун зарур булган оила, урф-одат, маданият, халкаро ва цивилизациялараро муносабатлар, дин, мехнат ва жамоат ташкилотларига уюшиш катта ахамият касб этишини илмий ифодалаганлар [11]. Гендер гоясигача утиш эволюцияси мобайнида куйидаги ижтимоий-тарихий боскичлар босиб утилди. Мазкур боскичлар таснифий хусусиятларга эга булиб, уларнинг турли адабиётларда келтирилиши буйича изохлаб утадиган булсак даставвал диний конфессионал такик тизими амал килган [9]. Тарихий манбалар айнан аёлни инсоният маданиятининг асосчиси деб аташади [8]. Хдкикатан хам мехнатнинг ибтидоий жамоа тузумида таксимланишига караб эркаклар ов килувчилар, аёллар эса хосил йигувчилар вазифасини бажарганлар. Факат аёлгина ердан туйимли усимлик илдизларини, инлардан майда жониворларни, хашоратлар личинкасини казиб олиш билан машгул булган. Ривоятларда оловни кашф этганлар эркаклар тимсолида учрайди. Аёллар оловнинг хусусиятларини урганиш, уни турмушда куллаш, уйни иситиш, овкат тайёрлаш каби заруратларни бажарганлари хакида хикоя килинади. Кийим-кечак ва оёк кийимларини хам аёллар кашф этишган [6].
Она уруги даврида аёлларнинг мавкеи юкори булган. Аёл асосий ишлаб чикарувчи куч, рузгорни мухофаза килувчи, бола тарбиялаб, авлоднинг купайишини таъминловчи зот хисобланган. Бу эса унга уруг, кабила хаётида етакчилик килиш имконини берган.
Уруг-аймокчилик даври маъбудалари аёллар тимсолида тасвирланган, кабилани бошкариш, айбдорларни жазолаш, хатто бошка кабилалар устига кушин тортиш хам аёллар ихтиёрида булган. Ижтимоий хукукий нуктаи назардан бу даврни илмий адабиётларда "аёл хукуки" [6] хукмрон булган давр деб аташади. Л. Морган, Ф. Энгельс, Г. Плоссь, Э. Тейлор асарларида она уруги даври (матриархат)да ижтимоий хукукий ва сиёсий масалалар аёллар кулида булганига куплаб мисоллар келтирилади [9]. Бирок ота уруги (патриархат) даврига утилиши билан ижтимоий-хукукий мувозанат аёлдан эркак томонга огади ва эркак асосий ишлаб чикарувчи кучга, давлатни бошкарувчига айланади. Ижтимоий тарихий тараккиётнинг кейинги боскичлари аёлни эркакка карам килиш, унинг психологик, хужалик юритиш ва бола куришга булган эхтиёжларини кондириш йулидан борди. Бу ижтимоий-хукукий мутелик аёл билан эркакнинг мулкка эгалик хукукининг турлича таксимланганида, аёлнинг турмуш куриш, ажралиш хукуклари тан олинмаганлигида, суд ишларида катнашиши чекланганлигида ва бошкаларда намоён булди [6].
Аёллар ва эркаклар тенг хукуклилиги масаласи кадим замонлардан буён кизгин бахсларга сабаб булиб келган. Милоддан 400 йиллар аввал яшаган софист Антифонт уз асарларида барча одамларнинг табиат томонидан тенг килиб яратилганлиги хакидаги гояни биринчилардан булиб илгари сурган. Унинг фикрича, табиат барчани: аёлни хам, эркакни хам тенг килиб яратади, лекин инсонлар узларини тенгсиз холатга солувчи конунлар одамларнинг узаро келишуви натижасидир [9]. Табиий хукуклар тенглиги ва барча одамларнинг эркинлиги хакидаги гояни софизм окимининг бошка намоёндаларида хам учратамиз. Жумладан, Ликофроннинг фикрича, факат конунларгина шахсий хукукларнинг кафолати булиши мумкин [6].
^озирги даврга келиб Узбекистонда аёллар жумладан, хотин-кизларнинг конуний-ижтимоий манфаатларини химоя килиш, аёлларнинг мамлакат сиёсий хаётидаги тулаконли иштирокини таъминлаш, гендер тенглик ва репродуктив саломатлик буйича олиб борилаётган давлат сиёсатига жахон хамжамияти яъни БМТ, Халкаро мехнат ташкилоти, ЮНИСЕФ, Жахон согликни саклаш ташкилоти каби нуфузли халкаро ихтисослашган муассасалар томонидан юкори бахо берилмокда [7]. Бундай ижобий узгаришларга юртимизда давлатимиз рахбари бошчилигида хотин-кизларнинг жамият хаётида муносиб урин эгаллаши, уларнинг ижтимоий нуфузини янада юксалтиришга каратилаётган салмокли ишлар пойдевор булмокда.
Мамлакатимиз Президенти Ш.Мирзиёевнинг Олий Мажлис Сенати йигирманчи ялпи мажлисида сузлаган нуткида таъкидлаганидек, хозирги кунда
хар бир аёл демократик жараёнларнинг кузатувчиси эмас, балки фаол ва ташаббускор иштирокчиси булмоги шарт.
Жамиятимизда аёлларга каратилаётган эътибор, уларнинг билим олиши, касб танлаши, мехнат килиши, уз иктидорини намоён этиши учун яратилаётган шароитлар натижасида бугун хотин-кизларимизда хар жабхада фаоллик сезилмокда, бир суз билан айтганда, уларнинг ижтимоий-сиёсий фаоллиги ошиб, салохиятли хотин-кизлар сони тобора кенгаймокда [3]. "Хотин-кизлар ва эркаклар учун тенг хукук хамда имкониятлар кафолатлари тугрисида"ги конуннинг кабул килингани хам мухим вокеа булди. Бу эса бугунги кунда юртимизда аёлларга эътибор хар качонгидан хам юксакларга кутарилганидан далолат беради.
Барчага маълум, Бирлашган Миллатлар Ташкилоти Бош Ассамблеясининг 2015 йилнинг сентябрида Баркарор ривожланиш буйича утказилган саммитида кабул килинган 70-сон резолюциясига мувофик, шунингдек, 2030 йилгача булган даврда БМТ Глобал кун тартибининг Баркарор ривожланиш максадларини изчил амалга ошириш буйича тизимли ишларни ташкил этиш максадида Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамаси "2030 йилгача булган даврда баркарор ривожланиш сохасидаги миллий максад ва вазифаларни амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида" карор кабул килди. Шу билан бирга, Узбекистон Баркарор ривожланишнинг Бешинчи максадини амалга ошириш доирасида 'Тендер тенгликни таъминлаш хамда барча хотин-кизларнинг хукук ва имкониятларини кенгайтириш"га оид туккизта вазифани ишлаб чикди.
Бешинчи максаднинг "Гендер тенглик" вазифаларига мувофик, 2030 йилга келиб барча хотин-кизларга нисбатан камситишларнинг хар кандай шаклига бархам бериш, сиёсий, иктисодий ва ижтимоий хаётда карорлар кабул килишнинг барча даражаларида аёлларнинг тулик ва самарали иштирокини ва етакчилик килиш учун тенг имкониятларни таъминлаш зарур. Бундан ташкари, ушбу максад давлатнинг турли даражаларида Давлат дастурларини кабул килиш жараёнида гендер тенглик тамойилларини жорий килишни уз ичига олади. Сунгги йилларда гендер тенгликни таъминлаш, аёлларнинг ижтимоий ва сиёсий хаётдаги ролини ошириш буйича ишлар бир неча йуналишларда олиб борилмокда. Жумладан;
биринчидан аёллар хукуклари тугрисидаги конун хужжатларини такомиллаштириш;
иккинчидан аёлларни химоя килишнинг институционал асосларини такомиллаштириш;
учинчидан ахолининг гендер тенглик ва аёллар хукуклари тугрисида хабардорлигини ошириш;
туртинчидан хукукни куллаш амалиётида уларга риоя этилишини таъминлаш учун масъул мансабдор шахсларни тегишли хукукий меъёрлар
асосида укитиш. Мазкур келтириб утилган масалалар буйича Узбекистонда бир катор конун хужжатлари, жумладан, Президентнинг хотин-кизлар хукукларини таъминлаш, хусусан, гендер тенглиги ва аёлларни зуравонлик ва зулмдан химоя килиш, аёллар тадбиркорлигини ривожлантириш макомини кучайтириш тугрисидаги фармон ва карорлари кабул килинган.
МУ^ОКАМА
Гендер тенглигини жорий килиш нуктаи назаридан таълимдаги ижобий силжишларни алохида таъкидлаш керак. Яъни, 2017 йилдан бошлаб аксарият олий укув юртларида турли мутахассисликлар буйича сиртки булимлар фаолияти тикланди. Таълимнинг ушбу шакли ёш аёлларга болаларни парвариш килиш ва бошка оилавий мажбуриятларни бажаришга халал килмасдан олий маълумот олиш имкониятини беради. Бу борада Президентимиз Шавкат Мирзиёевнинг 2019 йил июнь ойида Олий Мажлис Сенатидаги нуткида "Мени кишиларимизнинг онгида пайдо булган стереотип куп уйлантиради. Одатда биз аёлни авваламбор она, оила кургонининг курикчиси сифатида хурмат киламиз. Бу, шубхасиз, тугри. Аммо бугун хар бир аёл оддий кузатувчи эмас, балки мамлакатда амалга оширилаётган демократик узгаришларнинг фаол ва ташаббускор иштирокчиси хам булиши керак" деб айтган сузлари накаддар уринли эканлиги яккол куриниб турибди.
Президентимиз Ш.Мирзиёев таклифига биноан, мамлакат тарихида илк бор Сенат раислигига аёл киши Танзила Норбоева сайланди. Маълумки, ундан олдин Т.Норбоева Узбекистон Республикаси Бош вазирининг уринбосари, Узбекистон Хотин-кизлар кумитаси раиси булиб фаолият юритган. Мазкур сохадаги конунчилик чораларига тухталадиган булсак, Узбекистонда хотин-кизлар хукукларини таъминлаш ва химоя килишнинг хукукий асосларини янада такомиллаштириш максадида 2019 йил сентябрь ойида "Хотин-кизлар ва эркаклар учун тенг хукук хамда имкониятлар кафолатлари тугрисида"ги хамда "Хотин-кизларни тазйик ва зуравонликдан химоя килиш тугрисида"ги ^онунлар кабул килинди. БМТнинг деярли барча агентликлари, жумладан БМТ Тараккиёт Дастури, БМТ Ахолишунослик жамгармаси (ЮНФПА), БМТ Болалар жамгармаси (ЮНИСЕФ), БМТ Инсон хукуклари буйича Олий комиссари бошкармаси, БМТнинг Наркотик моддалар ва жиноят бошкармаси, Халкаро миграция ташкилоти ушбу икки конун буйича уз изох ва таклифларини беришди.
Гендер тенглик буйича институционал чораларга келсак, айни пайтда Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Сенати таркибида аёллар хукукларини таъминлаш ва камситишнинг хар кандай шаклига бархам бериш буйича миллий конунчиликда халкаро стандартларни уйгунлаштириш билан
шугулланувчи янги Хотин-кизлар ва гендер тенглик масалалари кумитаси ташкил килинган. Бундан ташкари, мехнатга оид хукукларнинг кафолатлари ва куллаб-кувватлашни янада кучайтириш, уйдаги зуравонлик курбонларига ёрдам бериш максадида Зурлик ишлатишдан жабр курган шахсларни реабилитация килиш ва мослаштириш хамда уз жонига касд килишнинг олдини олиш республика маркази ва Хотин-кизлар тадбиркорлиги маркази, Хукумат хузуридаги "Оила" илмий-амалий тадкикот маркази ташкил топди. Кейинчалик эса Вазирлар Махкамаси хузуридаги "Оила" илмий-амалий тадкикот маркази хамда "Махалла зиёси" республика укув-услубий маркази негизида Узбекистон Республикаси Махалла ва оилани куллаб-кувватлаш вазирлиги хузуридаги "Махалла ва оила" илмий-тадкикот институти ташкил этилди. Ушбу янги ташкил этилган барча институционал механизмлар Узбекистон Хотин-кизлар кумитаси билан биргаликда БМТ Конвенциясига мувофик аёллар хукуклари, гендер тенглиги ва хотин-кизларга нисбатан камситишларга бархам беришнинг ягона яхлит механизмига айланиши масаланинг мухим томонидир.
НАТИЖА
Таъкидлаш жоиз, кабул килинган норматив-меъёрий хужжатлар ва амалий чора-тадбирлар Узбекистоннинг гендер сиёсати сохасидаги мухим кадамидир ва у конунчилик хамда амалиётнинг халкаро меъёр ва стандартларига тулик мос келади, шу билан бирга, уларнинг бир кисми ОБМТнинг инсон хукуклари буйича идоралари тавсияларига асосланган. Айникса, "Хотин-кизларни тазйик ва зуравонликдан химоя килиш тугрисида"ги Конуннинг кабул килиниши мухим ахамият касб этди. Ушбу Конун куп йиллик мухокамалардан сунг кабул килинди. Конун оиладаги зуравонлик курбонларига ёрдам бериш, уларга бошпаналар ажратиш, ишонч телефонлари ва нафакат жисмоний зуравонлик, балки психологик ёки иктисодий жиноятлар буйича мажбурий жавобгарликка тортиш оркали аёлларни химоя килиш учун асосдир [1]. Бундай чоралар, хусусан, БМТнинг инсон хукуклари буйича идоралари томонидан узок вакт давомида тавсия килиб келинган.
Гендер сиёсатининг мониторинги ва самарадорлигини бахолаш сохасида www.gender.stat.uz сайтида кушимча 54 та гендер курсаткичларини киритиш оркали мухим узгаришлар руй берди. Шу билан бирга, ушбу йуналишда давомий изчил ишларни амалга ошириш талаб этилади. Бу ерда нафакат кабул килинган курсатмалар, балки уларнинг халкаро мажбурият ва стандартларга мувофиклиги, жойларда уз вактида ва аник бажарилиши хам мухим ахамиятга эга. Ушбу маънода, сиёсий, иктисодий ва ижтимоий хаётда карорлар кабул килишнинг барча
даражаларида аёлларнинг тулик ва самарали иштирок этишини таъминлаш буйича ишларни изчил давом эттириш зарур [2].
Бинобарин, "Хотин-кизлар ва эркаклар учун тенг хукук хамда имкониятлар кафолатлари тугрисида"ги ва "Хотин-кизларни тазйик ва зуравонликдан химоя килиш тугрисида"ги Конунларнинг бажарилишини таъминлаш учун "Йул хариталари"ни кабул килиш режалаштирилган. Бундан ташкари, Гендер тенглиги буйича миллий стратегияни кабул килиш режаси хам мавжуд. БМТ агентликлари гендер тенглик ва камситмаслик масалаларида, шу жумладан махсус хужжатларни режалаштириш, ишлаб чикиш ва амалга ошириш, янги кодексларнинг махсус коидаларини - жиноий, процессуал ва ижро этувчи боскичларни ишлаб чикишда бундан кейин хам кумак беришга тайёр [10].
Шунингдек, кабул килинаётган у ёки бу даражадаги хужжатларнинг аёллар ва эркаклар учун бир меъёрда булишига эришиш учун конунчиликнинг гендер экспертизасини утказиш мажбурийлигини таъминлаш мухимдир. Уз навбатида, бизнес инкубаторлари билан бир каторда, аёлларни таълим ва фан сохасида рагбатлантириш, шунингдек, STEM (Фан, технология, мухандислик, математика) лабораториялар яратиш оркали уларни табиий ва техник фанлар сохасига жалб килиш чораларини куриш зарур. Бу, уз навбатида, аёлларнинг бандлигини, замонавий мехнат бозорида ракобатбардошлигини оширишга ёрдам беради.
Кабул килинаётган чора-тадбирлар мамлакатнинг барча худудлари ва хотин-кизларнинг барча тоифаларини камраб олиши керак. Хусусан, 2030 йилгача булган даврда БМТ Глобал кун тартибининг Баркарор ривожланиш максадларини изчил амалга ошириш кун тартибидаги тамойилларни, айникса, "хеч кимни ортда колдирмаслик" тамойилини хисобга олган холда, хар хил камситиш шаклларига мойил булган хотин-кизларнинг холатига алохида эътибор каратиш долзарб масаладир. Бу ерда мамлакатнинг чекка худудларидаги кишлоклардаги хотин-кизларга, этник озчилик гурухлари, ногиронлар, ОИВ/ОИТСга чалинган аёллар, озодликдан махрум килиш ва чеклаш жойларидаги хотин-кизларга (шу жумладан камокхоналар, пансионатлар, кариялар уйлари ва рухий касалликлар шифохоналари), инсон хукуклари химоячилари, фукаролиги булмаган шахслар ва кочкинларга асосий эътибор каратилади [4].
ХУЛОСА
Айни пайтда БМТнинг Узбекистондаги агентликлари уртасидаги хамкорлик доирасида гендер масалалари буйича махсус гурух фаолияти йулга куйилган булиб, унинг таркибига БМТнинг деярли барча агентликлари вакиллари киритилган. Масалан, юкорида кайд этилган Конунларга берилган тавсиялар хали лойиха пайтида гурух ишининг бир кисми эди. Ушбу гурух фаолияти мисолида
БМТ агентликлари бошка конун хужжатларини ишлаб чикишда ёрдам беришга доим тайёр. Бундан ташкари, конференция, видеоролик, Узбекистон Хотин-кизлар кумитаси кошидаги юридик клиника, ижтимоий тармоклар каби турли форматларда аёллар муаммолари тугрисида хабардорликни ошириш буйича куплаб тадбирлар кун тартибидан жой олган. Бу борада "Тараккиёт стратегияси маркази ва бошка нодавлат ташкилотлар билан хам фаол хамкорликда иш олиб борилмокда [5].
Уз навбатида, Узбекистондаги БМТнинг жамоаси айни пайтда барча миллий хамкорлар ва бошка манфаатдор томонларнинг кенг маслахатлашувлари билан ишлаб чикилаётган "2021-2025 йилларга мулжалланган Баркарор ривожланиш хамкорлик дастури" доирасида гендер тенгликни таъминлаш учун мамлакатга хар томонлама ёрдам беришда давом этмокда.
REFERENCES
1. БМТ: Асосий омиллар. -Т.: БМТнинг Узбекистондаги ваколатхонаси. 2001.51-52 бетлар.
2. Бирлашган Миллатлар Ташкилоти: Гендер тенглик масалалари. Т.: БМТ ваколатхонаси. 2008. 272-273.
3. 2017-2021-йилларда Узбекистонни янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси. Тошкент, 2017-йил.
4. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2004 йил 24 июндаги карори. https://www.lex.uz/acts/308925.
5. Жамиятда хукукий маданиятни юксалтириш миллий дастури. узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг 1997 йил 29 августда кабул килган 466-сонли карори.
6. Бебель А. Социализм и женщина. М.: Госполитиздат. 1959. -С.49.
7. Эвелин Б. Ланснинг Тошкентдаги "Меридиан" мехмонхонасида 1998 йил 12 май кунлари булиб утган "Турмушдаги зуравонлик - А^Ш тажрибасидан" конференциясидаги маърузаси.
8. Эгамбердиева Т. Аёл ва давр. Т.: Мехнат. 1994. - 6-7 бетлар. 10 Антология мировой философии. М., 1969. Т.1. -с. 322 10.
9. Нерсесянц. История идей правовой государственности. М.: 1993. с.59.
10. Холматова М. Жамиятда аёлларнинг урни (тарихий-фалсафий тахлил). Экология ва аёл. Фаргона. 2001. 109-110 бетлар.