Научная статья на тему 'ВЗАИМООТНОШЕНИЯ И УГОЛОВНО-ПРАВОВЫЕ АСПЕКТЫ ФАКУЛЬТАТИВНЫХ ПРИЗНАКОВ ОБЪЕКТИВНОЙ СТОРОНЫ ПРЕСТУПЛЕНИЯ'

ВЗАИМООТНОШЕНИЯ И УГОЛОВНО-ПРАВОВЫЕ АСПЕКТЫ ФАКУЛЬТАТИВНЫХ ПРИЗНАКОВ ОБЪЕКТИВНОЙ СТОРОНЫ ПРЕСТУПЛЕНИЯ Текст научной статьи по специальности «Право»

CC BY
441
57
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Review of law sciences
Область наук
Ключевые слова
место / время / способ / обстановка / средства и орудия совершения преступления / умышленное убийство / мать новорожденного ребенка / изнасилование. / facultative attributes of the impartial side of the crime / place / time / manner / means and toolsof commiting a crime / intented killing of a newborn child by mother / rape.

Аннотация научной статьи по праву, автор научной работы — Ф Худайкулов

в данной статье представлено соотношение между факультативными признаками объективной стороны преступления при квалификации деяния и их уголовно-правовые аспекты, в том числе теоретические и практические проблемы некоторых факультативных признаков объективной стороны приступления, которые указаны в Уголовном кодексе Республики Узбекистан. Кроме того, разработаны предложения и рекомендации дальнейшего совершенствования уголовного законодательства Республики Узбекистан.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

MUTUAL RELATIONS AND CRIMINAL LEGAL ASPECTS OF FACULTATIVE SIGNS OF THE OBJECTIVE SIDE OF THE CRIME

this article illustrates interrelations of facultative (non-obligatory) attributes of the crimeimpartial sides in qualifying the criminal act and their criminal-legal values, including the theoretical and practical problems of facultative attributes of the impartial sides of the crime, which are specified in the Criminal Code of the Republic of Uzbekistan. Moreover, proposals and recommendations for further improvement of the criminal legislation of the Republic of Uzbekistan are devised.

Текст научной работы на тему «ВЗАИМООТНОШЕНИЯ И УГОЛОВНО-ПРАВОВЫЕ АСПЕКТЫ ФАКУЛЬТАТИВНЫХ ПРИЗНАКОВ ОБЪЕКТИВНОЙ СТОРОНЫ ПРЕСТУПЛЕНИЯ»

MUTUAL RELATIONS AND CRIMINAL LEGAL ASPECTS OF FACULTATIVE SIGNS OF THE OBJECTIVE SIDE OF THE CRIME

F. KHUDAYKULOVa

Tashkent state University of law, Tashkent, 100047, Uzbekistan

ВЗАИМООТНОШЕНИЯ И УГОЛОВНО-ПРАВОВЫЕ АСПЕКТЫ ФАКУЛЬТАТИВНЫХ ПРИЗНАКОВ ОБЪЕКТИВНОЙ СТОРОНЫ

ПРЕСТУПЛЕНИЯ

Ф-ХУДАЙКУЛОВ"

Ташкентский государственный юридический университет, Ташкент, 100047, Узбекистан

ЖИНОЯТ ОБЪЕКТИВ ТОМОНИ ФАКУЛЬТАТИВ БЕЛГИЛАРИНИНГ УЗАРО МУНОСАБАТИ ВА ЖИНОЯТ-^У^У^ИЙ ЖИХДТЛАРИ

Ф-ХУДАЙКУЛОВ"

Тошкент давлат юридик университети, Тошкент, 100047, Узбекистон

Аннотация: мазкур мацолада жиноят объектив томони факультатив белгиларининг бир-бири билан узаро муносабати, шунингдек уларнинг жиноятларни квалификация цилишдаги жиноят-ууцуций жщатлари, шу билан бирга Узбекистон Республикаси Жиноят кодексида келтирилган айрим жиноят объектив томони факультатив белгилари билан боглиц назарий ва амалий муаммолар ёритилган булиб, бу борада Узбекистон Республикаси жиноят цонунчилигини такомиллаштириш буйича тегишли таклиф ва тавсиялар ишлаб чицилган.

Калит сузлар: жиноят содир цилиш жойи, вацти, усули, уолати, цуроли, ва воситаси, онанинг уз чацалогини цасддан улдириши, угрилик, номусга тегиш.

Аннотация: в данной статье представлено соотношение между факультативными признаками объективной стороны преступления при квалификации деяния и их уголовно-правовые аспекты, в том числе теоретические и практические проблемы некоторых факультативных признаков объективной стороны приступления, которые указаны в Уголовном кодексе Республики Узбекистан. Кроме того, разработаны предложения и рекомендации дальнейшего совершенствования уголовного законодательства Республики Узбекистан.

Ключевые слова: место, время, способ, обстановка, средства и орудия совершения преступления, умышленное убийство, мать новорожденного ребенка, изнасилование.

Abstract: this article illustrates interrelations of facultative (non-obligatory) attributes of the crimeimpartial sides in qualifying the criminal act and their criminal-legal values, including the theoretical and practical problems of facultative attributes of the impartial sides of the crime, which are specified in the Criminal Code of the Republic of Uzbekistan. Moreover, proposals and recommendations for further improvement of the criminal legislation of the Republic of Uzbekistan are devised.

Key words: ^ facultative attributes of the impartial side of the crime, place, time, manner, means and toolsof commiting a crime, intented killing of a newborn child by mother, rape.

Хдр кандай жиноят муайян жой, вакт, усул ва долатлар шароитида содир этиладиган ижтимоий хавфли килмишдан иборат булади. Хдр кандай жиноят таркибида асосий уринни эгалловчи жиноятнинг объектив томони дакида гапирганда В.Тимейконинг "Жиноят объектив томони узида муайян жой, вакт ва долатлар шароитида содир этиладиган жиноий килмишнинг ташки хатти-даракатини ифодалайди" [1] деган фикрини уринли деб дисоблаймиз. Бу фикрни илгари суришдан максад, жиноят объектив томони факультатив белгилари бир-бири билан узаро муносабатида айнан жиноят содир килиш жойи, вакти, усули ва долатининг мавжудлиги мукаррар дисобланади. Баъзида бу факультатив белгилар жиноят содир килиш воситаси ва куроли каби жиноят дукукий адамият касб этса, баъзида эса жиноятни уз вактида фош этиш омиллари дисобланади. Масалан, УзР ЖКнинг 99-моддаси "онанинг уз чакалогини касддан улдириш" жинояти буйича жиноят объектив томони факультатив белгиларининг бир-бири билан узаро муносабатини куриб чикадиган булсак, бунда жиноят содир килиш вакти ("тугиш вактида" ёки "тугилиши дамон") жиноят дукукий адамият касб этиб, жиноят таркиби зарурий белгиси дисоблансада, жиноят содир килиш жойи (касалхонада ёки уй шароитларида), усули (босиб улдириш, зурлик ишлатиб улдириш, бугиб улдириш), куроли ёки воситаси (пичок ёки кесувчи металл жисмлар билан улдириш) айнан бу жиноят таркиби учун жиноят адамият касб этмайди.

Лекин шуни алодида таъкидлаб утиш керакки, жиноят содир килиш долати гарчи УзР ЖКнинг 99-моддасида назарда тутилмаган булсада, жиноят содир килиш полати (онанинг уз чакалогини тугиш вактидаги ёки тугиши дамон пайтидаги алодида рудий-жисмоний полати) - бу жиноят таркиби зарурий белгиси булган жиноят содир килиш вакти ("тугиш вактида" ёки "тугилиши дамон") билан узаро жиноят дукукий муносабатга киришади дамда бу килмишни квалификация килишда мудим адамият касб этади. Айнан бу жиноятни квалификация килишнинг зарурий белгиси жиноят содир килиш вакти билан бирга онанинг алодида рудий-жисмоний долати (жиноят содир килиш долати) узаро бир-бири билан муносабатга киришади. Уз.Р Жиноят конунчилиги жиноят содир килиш вактини ЖКнинг 99-моддаси диспозициясида тугридан-тугри курсатилган, аммо жиноят содир килиш долати назарда тутилмаган. Чунки она муайян бир рудий-жисмоний долатлар: тугиш вактидаги жисмоний огриклар ёки кутилмаган домила (алдаш туфайли никодсиз вужудга келган домила) натижасида она уз чакалогини тугиш вактида ёки тугиши дамон касддан улдиради.

Онанинг уз чакалогини тугиш вактида ёки тугилиши дамон улдириши киска вакт давомида: чакалок танасининг бирон-бир аъзоси она корнидан чиркан пайтида ёхуд чакалок даёти бошлангандан сунг бир сутка давомида амалга оширилади. Онанинг уз чакалогини уни тугишидан муайян вакт утганидан сунг, яъни онада алодида рудий-жисмоний долат, аёлнинг тугиш пайтида ёки бевосита тукканидан сунг юзага келадиган долати утганидан сунг улдириши, жиноят содир этилишининг асосий сабабини инобатга олиб, ЖКнинг 97-моддасига кура квалификация килиниши керак. Одам улдиришни квалификация килишда вакт омилини инобатга олиш шарт дисобланди[2].

Жиноят объектив томони факультатив белгиларининг бир-бири билан узаро муносабати дакида мулодаза юритишда биз ушбу маколада жиноят содир килиш усули билан бошка факультатив белгиларнинг бир-бири билан узаро муносабатини куриб чикамиз.

Бизга маълумки, жиноят дукуки назариясида баъзи олимлар жиноят содир килиш усулини ижтимоий хавфли килмиш (даракат ёки даракатсизлик)нинг бир шакли (формаси) сифатида карашади. Масалан, Е.А.Сухаревнинг фикрича, жиноят содир килиш усули даракат (даракатсизлик)нинг шакли дисобланади [3]. Факатгина килмиш ва усул бир бутунликда олинганда, бундай карашнинг муайян бир кисмига кушилса булади. Масалан, талончилик (УзР ЖКнинг 166-модда) ёки угрилик (УзР ЖКнинг 169-модда) жиноятларидаги жиноят содир килиш усули - "очикдан-очик" ёки "яширин равишда" узганинг мулкини талон-торож килишда мустакил равишда назарда тутилган булиб, ижтимоий хавфли килмишда акс этмаган. Бундай долатларда эса усулни ижтимоий хавфли килмишнинг бир шакли деб булмайди. Аксинча, ижтимоий хавфли килмишда акс этмаган жиноят содир килиш усули деб эътироф этилади. Жиноят содир килиш усулини ижтимоий хавфли килмишнинг бир шакли булишига мисол килиб, УзР ЖКнинг 110 (кийнаш), 112 (улдириш ёки зурлик ишлатиш билан куркитиш), 118 (зурлик ишлатиб номусга тегиш) ва 119-(жинсий эдтиёжни зурлик ишлатиб гайритабиий усулда кондириш) моддаларини келтириш мумкин. Жиноят содир килиш усули ушбу моддаларда айнан ижтимоий хавфли килмишнинг бир шакли сифатида конун чикарувчи томонидан назарда тутилган.

Жиноят таркиби мустакил ижтимоий хавфли килмишда акс этиш даражасига кура жиноят содир килиш усули: ижтимойи хавфли килмишда акс этмаган ва шу ижтимоий хавфли килмишда акс этган усулларга булинади.

Биринчисига, масалан, ЖКнинг 166-моддаси ва 169-моддаларидаги талончилик хамда угрилик жиноятида узганинг мулкини "яширин" ва "очикдан-очик" равишда талон-торож килишда - бу ижтимоий хавфли килмишда акс этмаган жиноят содир килиш усулига мисол булади. Бу жиноятларда талон-торожнинг "яширин" ва "очикдан-очик" усулининг узи акс этган. Иккинчисига, ЖКнинг Махсус кисмида конун чикарувчи томонидан бир канча моддаларда назарда тутилган жисмоний ёки рухий зурлик ишлатишнинг куринишлари: "кийнаш, муттасил равишда дуппослаш, бошкача харакатлар билан кийнаш, улдириш ёки зурлик ишлатиш билан куркитиш, зурлик ишлатиш ёки шундай зурлик ишлатиш билан куркитиш" (Уз. ЖК 110, 112, 118, 119, 164 ва бошка)ларни мисол килиб келтирса булади.

Жиноят конунчилигида жиноят таркибининг бир элементи сифатида жиноят содир этиш усули куйидаги тарзда ифодаланиши мумкин: жиноят таркибининг факультатив элементи сифатида; жиноят таркибининг зарурий элементи сифатида; квалификацияловчи ва айбни огирлаштирувчи холатларда квалификацияловчи белгиси сифатида; огирлаштирувчи холатларда квалификацияловчи белгиси сифатида; нормалар ракобати оркали билвосита ва бошкалар [4].

Жиноят содир этиш усули жиноят таркибининг барча элементлари билан чамбарчас ва узаро богликликда булади. Ушбу богликликни аниклаш жиноят содир этиш усулини чукур урганишда, ЖКнинг Умумий ва Махсус кисми нормаларида баён килинган вазифа ва узига хос хусусиятларини аниклаш хамда жиноятни тугри квалификация килишда керак булади.

Жиноят содир этиш усули билан бошка факультатив белгилар уртасидаги узаро муносабати икки хил ахамиятга эга: жиноят--хукукий ва криминологик. Жиноят содир этиш усулининг бошка факультатив белгилари билан узаро муносабатининг жиноят-хукукий жихати шундаки, ушбу белгиларнинг мавжудлиги жиноятни квалификация килишга таъсир курсатиши ва бир-бирига боглик булган жиноят таркибларини бир-биридан фарклаш учун мезон булиши мумкин. Масалан, УзР ЖКнинг 164, 165, 166, 167, 168 ва 169-моддалари буйича бир канча мисоллар келтирамиз. Жумладан, талончилик жиноятини угрилик жиноятидан фарки шундаки, талончиликда узганинг мол-мулки "очицдан-очиц" талон-торож килинса, угриликда эса "яширин равишда" талон-торож килинади. Мазкур муаммоларнинг криминологик ахамияти шундаки, факультатив белгиларини аниклаш жиноят содир этилган шарт-шароитларни аникрок аниклашга, пировардида у ёки бошка жиноятларнинг олдини олиш буйича самарали чора-тадбирларни ишлаб чикишга имкон яратади.

ЖКнинг Махсус кисми моддаларини тахлил килиш шуни курсатадики, аксарият холларда жиноят объектив томони факультатив белгилари айнан жиноят содир килиш усули билан узаро жиноят-хукукий муносабатга киришади. Жиноят содир килиш усулини жиноят таркиби мусатакил ижтимоий хавфли килмишида намоён булиш даражасига кура таснифлаб, килмишни квалификация килишда уни бошка жиноят объектив томони факультатив белгилари билан узаро муносабатини куриб чикишни максадга мувофик деб уйлаймиз.

Жумладан, килмишни квалификация килишда жиноят объектив томони факультатив белгиларини жиноят содир килиш усули билан узаро муносабатини куйидагича таснифлаш мумкин:

1) жиноят содир цилиш усулини муайян ижтимоий хавфли цилмишнинг бир шакли сифатида намоён булиши нуцтаи назаридан (муайян ижтимоий хавфли цилмишда акс этган):

а) жиноят содир килиш усули билан жиноят содир килиш куролининг муносабати:УзР ЖКнинг 164-модда 2-кисми "а" банди (хаёт ёки соглик учун хавфли зурлик ишлатиш ёки шундай зурлик ишлатиш билан куркитиш -жиноят содир цилиш усули - курол ёки курол сифатида фойдаланиш мумкин булган бошка нарсаларни ишлатиб содир этилиши);

б) жиноят содир килиш усули билан жиноят содир килиш жойи муносабати - УзР ЖКнинг 164-модда 3-кисм "в" банди (хаёт ёки соглик учун хавфли зурлик ишлатиш ёки шундай зурлик ишлатиш билан куркитиш-жиноят содир цилиш усули - уй-жой, омборхона ёки бошка биноларга гайриконуний равишда кирган холда содир этилиши), УзР ЖКнинг 166-модда 3-кисм "б" банди (узганинг мулкини очикдан-очик талон-торож килиш - жиноят содир цилиш усули - уй-жой, омборхона ёки бошка биноларга гайриконуний равишда кирган холда содир этилиши);

2) жиноят содир цилиш усули жиноят таркиби муайян ижтимоий хавфли цилмишда акс этмасдан, жиноят таркиби зарурий белгиси сифатида алоуида назарда тутилиши нуцтаи назаридан:

а) жиноят содир килиш усули билан усул муносабати:УзР ЖКнинг 166-модда 2-кисм "а" банди (узганинг мулкини очикдан-очик талон-тарож килиш ("очикдан-очик" - бу талон-торожнинг муайян жиноят таркибида мустакил равишда назарда тутилган ва зарурий белгиси булган жиноят

содир ^илиш усули) -жиноят содир килиш усули - даёт ёки соглик учун хавфли булмаган зурлик ишлатиш ёки шундай зурлик ишлатиш билан куркитиш каби жиноят содир цилиш усули билан узаро муносабатда содир этилиши);

б) жиноят содир килиш усули билан жиноят содир килиш жойи муносабати: УзР ЖКнинг 169-модда 2-кисм "г" банди (узганинг мол-мулкини яширин равишда талон-торож килиш ("яширин равишда" - бу талон-торожнинг муайян жиноят таркибида мустакил равишда назарда тутилган ва зарурий белгиси булган жиноят содир килиш усули) -жиноят содир цилиш усули - уй-жой, омборхона ёки бошка биноларга гайриконуний равишда кирган долда содир этилиши ва бошка моддалар.

Жиноят содир килиш усули алодида долларда у ёки бошка жиноят объектив томонидан фарклашни (яъни жиноятни бир-биридан фарклаш), ижтимоий хавфли килмиш, ижтимоий хавфли окибат ва бошка жиноят таркиби белгилари мавжудлигини (ёки мавжуд эмаслигини) дамда бошка жиноят объектив томони факультатив белгиларини тугри аниклашга имкон беради.

Жумладан, жиноят содир килиш усулини муайян ижтимоий хавфли килмишнинг бир шакли сифатида намоён булиши нуктаи назаридан (муайян ижтимоий хавфли килмишда акс этган) келиб чикиб, жиноят содир килиш усули билан жиноят содир килиш куроли муносабатини амалиётдаги тадлилини куриб чиксак максадга мувофик булади.

Масалан, куйидаги мисолни келтириш мумкин. У., В. ва С.лар Уз.Р ЖКнинг 164-м., 2-к. "а", "б" ва 3-кисми "б", "в" бандлари билан айбланган. Иш материалларидан шу нарса маълум буладики, У. дустлари В. ва С. билан олдиндан тил бириктириб, режалар тузган ва хонаки усулда ов милтигини ясашган. 2017 йил 6 январь куни Чилонзор тумани 12-мавзесида яшовчи жабрланувчи А.нинг уйига тунги соат тахминан 2.00да гайриконуний равишда бостириб кириб, А.га дужум килишган. У. А.ни У. узига тегишли булган хонаки усулда тайёрланган ов милтиги билан куркитган, унинг шериклари В. ва С. А.нинг кулини кайириб полга ёткизишган. Улар уйни титишиб, бор-йуги 200 А^Ш доллари топишгандан кейин А.ни уриб дуппослашган ва ундан пул, кимматбадо бойликларни талаб килишган. Улар А.га даёт ва соглик учун хавфли булган зурлик ишлатишиб, уйда мавжуд булган бадоси 1 млн сумлик А.га тегишли тилла буюмларни олишган ва А.нинг кул оёкларини боглаб вокеа жойидан гойиб булишган. ИИБ ходимлари тезкор кидирув тадбирлари натижасида улар ушланган. Тиббий экспертизасининг хулосасига кура А.га "даёт учун хавфли булган огир тан жародати" етказилган. Суд иши буйича исботланиши лозим булган долатларни синчковлик билан дар томонлама, тула ва холисона текшириб чикиб, У. В. ва С.ларнинг килмишини бир гуруд шахслар томонидан уй-жойга кириб содир этилган боскинчилик сифатида бадолаб, уларни жазога дукм килган [5].

Юкоридаги иш буйича суд материалларида боскинчилик билан дужум килиб, даёт учун хавфли зурлик ишлатиб, курол билан курол билан куркитиб, уй-жойга гайриконуний равишда кирган долда содир этилганини куришимиз мумкин. Бу килмишда жиноят содир килиш усули (дужум килиб, даёт учун хавфли зурлик ишлатиш) - жиноят содир килиш куроли (хонаки усулда ясалган ов милтиги) ва жиноят содир килиш жойи (уй-жойга гайриконуний равишда кирган долда) каби жиноят объектив томонининг факультатив белгиларини килмишни квалификация килишдаги узаро муносабатини куришимиз мумкин. Шунингдек, жиноят ишлари буйича Чилонзор туман суди бу шахсларнинг килмишини тугри бадолаб, уларга нисбатан адолатли жазо тайинлаган.

Усулнинг жиноят содир этиш ва^ти, жойи, куроллари, воситалари, долати(вазияти), ижтимоий хавфли окибат ва сабабий богланиш билан узаро богликлиги алодида кизикиш уйготади, чунки жиноят содир килиш усули келтирилган белгилар каби жиноят таркибининг объектив томони факультатив белгилари каторига киради, модданинг таърифланиши ёки аник ифодаланшига караб зарурий белгилар сифатида назарда тутилиши мумкин.

Купинча кун ва туннинг муайян вакти, йилнинг аник вакти (ёз ёки киш) жиноят содир килиш усулини танлашда таъсир курсатувчи омил булиб чикади.

Мисол учун, талон-торож билан боглик жиноятни содир этишда вакт жиноятни содир килиш усулини танлаш учун алодида адамиятга эга. Жумладан, тунги вакт угрилик жиноятини содир этишда яширин усулни танлашни такозо этади, боскинчилик жиноятидаги дужум, одатда, кечкурун, аммо коронги вактда, одамлар окими чекланганда содир булади.

Бунга мисол килиб куйидаги суд материалини келтириш мумкин: Р. УзР ЖКнинг 169-м., 2-к. "г" банди билан айбланган. Иш материалларидан шу нарса маълум буладики, судланувчи Р. 2018 йил 9 мартдан 10 мартга утар кечаси соат тахминан 00.30да Тошкент шадар Чилонзор тумани Наккошлик кучаси жойлашган уйига гайриконуний равишда кириб, З.га тегишли булган "Пентиум-5" русумли комплект компьютерини, "Эверкул" русумли винтилятор жидозларни

яширин равишда талон-торож килган хамда вокеа жойидан яширинган. Жабрланувчи З. 2018 йил 11 октябрда уз уйининг эшиги хонасини калит билан очиб курганда узининг нарсалари угирланганлигини билган ва Чилонзор туман ИИБга хабар берган. ИИБ ходимларининг тезкор кидирув тадбирлари натижасида айбдор Р. ушланган ва унинг килмиши фош килинган [6].

Юкоридаги иш буйича суд материалларидан келиб чикиб, жиноят ишлари буйича Чилонзор туман суди судланувчи Р.нинг жиноий килмишини тугри бахолаган ва адолатли жазо тайинлаган. Шунингдек, ушбу иш материалларини тахлил килиш шуни курсатадики, бунда жиноят содир килиш усули (узганинг мулкини "яшириш" равишда талон-торож килиш) жиноят содир килиш жойи З.га тегишли уй-жой биноси) килмишни квалификация килишда бир-бири билан узаро муносабатда богланган ва жой угрилик жиноятида конун чикарувчи томонидан жавобгарликнинг огирлаштирувчи (квалификацияловчи) белгиси сифатида эътироф этилган. Иш буйича исботланиши лозим булган холатларни суд синчковлик билан хар томонлама ва тулик тахлил килиб, килмишни тугри бахолаган хамда тугри тухтамга келган.

Статистик маълумотлар ва криминологик тадкикотларга кура угирлик, айникса, ёзги вактда, ахолининг аксарият кисми уз уйларини тарк этиб, хар хил дам олиш масканларига кетганида купаяди. Бахорда ва ёзда номусга тегиш жинояти сони купаяди, бунда иссик об-хаво, либосларнинг очик-сочиклиги билан бегоналар диккатини тортиш микдори ошганлиги, кучада, истирохат богларида, хиёбонларда купрок вакт утказиш жинсий зуравонлик жиноятларини содир этишга кулай шарт-шароитлар яратади.

Жиноят содир килиш усули - шахар ёки кишлок жой, очик ёки ёпик жой, турар жой( уй-жой), хона ёки саклаш жойи ва хоказо каби жиноят содир этиш жойига хам боглик.

Жиноят содир килиш усулига тегишли равишда жой канчалик жиноят содир килиш усули батафсил курилишига боглик холда изохланади; жиноят содир килиш усули элементлари ва белгиларини батафсил текшириш, одатда, жой шароитларини батафсил текшириш билан боглик булади [7].

Мисол тарикасида, УзР Олий судининг Пленуми 2002 йил 14 июндаги №10 карорига асосан киритилган узгартириш ва кушимчалар билан "Узганинг мулкини угрилик, талончилик ва боскинчилик билан талон-торож килиш жиноят ишлари буйича суд амалиёти тугрисида'ги 1999 йил 30 апрелдаги №6 карорининг 9-бандида гайриконуний кириш деганда, угрилик, талончилик ва боскинчилик килиш максадида уй-жойга, омборхона ёки бошка бинога кириш тушунилади. Fайриконуний кириш нафакат яширин, балки очикдан-очик тусиклар, одамлар, шунингдек курикловчи ходимларнинг каршилигини енгиб содир этилиши мумкин. Алдаш йули билан, шунингдек калбаки рухсатномалардан фойдаланиб, масалан, сантехник, алока булими ходими, газ, электр энергия ва ёнгиндан назорат килувчи ходимлар ва бошкалар тарикасида бинода пайдо булиши гайриконуний кириш деб бахоланиши керак. Fайриконуний кириш бирдан-бир максад булиб колмасдан, айбдор угирлаб кетмокчи булган бойликлар сакланаётган жойга кириб боришнинг услуби хисобланади. Шу сабабли уй-жойдан, бинодан ёки бошка омборхонадан узганинг мулкини талон-торож килиш нияти гайриконуний киришдан илгари юзага келади. Агар айбдор хонага бошка сабаблар билан кирган булиб, моддий бойликларни яширин ёки очикдан-очик талон-торож килиш максади кейин пайдо булса ва бу ниятни у амалга оширса, килмишда талон-торожнинг тушунтирилаётган таснифлаш белгиси мавжуд булмайди.

Уй-жой деганда, кишиларнинг доимий ёки вактинчалик туришига мулжалланган (шахсий уй, хонадон, мехмонхонадаги, санаториядаги хона, дала ховли, бог ховли ва бошкалар) бино, шунингдек унинг таркибига кирувчи дам олиш учун, мулкни саклаш учун ёхуд инсоннинг бошка эхтиёжларини кондириш учун (балконлар, ойнаванд айвонлар, омборлар ва бошкалар) тушунилади.

Омборхона деганда, товар моддий бойликларни доимий ёки вактинчалик булсада саклаш, ташиш, талон-торож килишдан, табиий офатлардан, айнишдан ва йук булиб кетишдан асраш учун махсус жихозланган, мослаштирилган алохида курилма ёки жойи тушунилади.

Махсус мосламалар (илгаклар, кармоклар, магнитлар, суриб олувчи резинка ичаклар, кискичлар ва хоказо)дан фойдаланиб узганинг мулкини эгаллаш тушунтирилаётган уй-жой, омборхона ва бошка хонага кириб килинган талон-торожнинг тавсифлаш белгисини ташкил этмайди [8].

Курсатиб утилган мисоллар жиноят содир килиш усули ва жойи узаро алокадорлиги хамда бир-бирига богликлигини ифодалайди, яъни ушбу холларда гайриконуний кириш - угирлик, талончилик ва боскинчилик жиноятини квалификацияловчи белгиси сифатида жиноят содир килиш усулини аниклашга тугридан-тугри таъсир килади.

Жиноятни содир килиш жойига тугри бадо бериш жиноятни содир килиш усулининг квалификацияловчи белги сифатида мавжудлиги дакидаги масалани дал килишга тугридан-тугри таъсир килади.

Жиноят содир килиш усулини танлашга купинча техник жидозланганлик, жиноий натижа (окибат)га эришиладиган у ёки бу куроллар ва воситаларнинг мавжудлиги сабаб булади.

Ушбу макола ёзилишидан олдин йигирмадан ортик хорижий мамлакатлар жиноят конунчилиги тадлил килинди. Шундан келиб чикиб, Россия Федерацияси, Беларусь, Латвия, Литва, Молдова, Грузия, Крзогистон, Киргизистон, Тожикистон, Украина, Эстония давлатларини тадлил килиш натижаларидан келиб чикиб куйидаги тухтамларга келиш мумкин:

Биринчидан, юкорида тилга олиган давлатлар, шунингдек бизнинг дам жиноят конунчилигимиз нормаларида конун чикарувчи ижтимоий хавфли килмиш билан жиноят содир килиш усули узаро богликликда муносабатда булишини аник килиб курсатган. Узаро муносабат куйидаги формула - жиноят содир килиш усули - ижтимоий хавфли килмиш содир этилиши "учун"хизмат килувчи (яъни ижтимоий хавфли килмишда акс этмаган усул - масалан, угрилик жиноятида талон-торожнинг "яширин" усули) ёки "унинг асосий кисми" (яъни ижтимоий хавфли килмишда акс этган усул - масалан, кийнаш, улдириш ёки зурлик ишлатиш билан куркитиш жинояти) тарзда намоён булиши мумкин.

Иккинчидан, юкоридаги хорижий мамлакатлар жиноят конунчилигини тадлил килиш натижасида ижтимоий хавфли килмишга "кушимча" тарзда хизмат киладиган жиноят содир килиш усули факат касддан содир этиладиган жиноятларда мавжуд булади. Факат Эстония Республикасининг жиноят конунчилигида эдтиётсизликдан содир этиладиган жиноятларда дам жиноят содир килиш усули мавжуд булиши назарда тутилган. Жумладан, Эстония Республикаси жиноят кодексининг 205-моддаси "Эдтиётсизлик оркасида ашёга зарар етказиш ёки нобуд килиш" деб номланган, унга кура "Эдтиётсизлик оркасида узганинг ашёсига, маданият ёдгорлигига, музей буюми ёки музей коллекциясига зарар етказиш ёки нобуд килиш, агар бундай килмиш купчилик учун хавфли булган усулда содир этилса ёхуд куп микдорда зарар етказилишига сабаб булса" пул ундируви ёки бир йилгача булган муддатга камок билан жазоланади [9].

Жиноят содир этиш воситалари ва куроллари усулга ухшаган долда, жиноят таркиби объектив томонининг факультатив белгилари булиб, бир-бири билан чамбарчас богликдир. Н.Ф.Михайлов дам эътиборини каратиб, биринчиси иккинчисининг таркибий кисми булишини билдирмайди. Улар уртасидаги узаро богликлик жиноятни содир этиш куроллари ва воситалари купинча жиноят содир этиш усулининг кушимча тавсифловчиси эканлигини намоён килади. Купинча усулни танлаш жиноятни содир этиш воситалари ва куроллари билан кескин равишда аникланади[10].

Шу муносабат билан А.Н.Леонтьев: "Курол нафакат предмет (нарса)нинг мавжудлиги, балки у муайян шакл касб этадиган ва маълум бир жисмоний хусусиятга эга булади. Шу билан бирга, курол бу ижтимоий предмет (нарса), яъни муайян фойдаланиш усулига эга булган, жамоат меднати жараёнида улар томонидан мустадкамланган, шаклланган предмет (нарса)дир. Куролдан фойдаланмок (яъни куролга эга булмок) нафакат унга эга булишни англатади, балки унинг мавжудлигида моддий амалга ошириш воситаси, даракат усулига эга булишни билдиради [11].

Жиноят содир килишнинг бошкаларнинг даёти учун хавфли булган усули муайян курол ишлатишни, масалан, портлатиш учун гранатани, ук отиш куролини - одамларнинг оммавий тупланиш жойларида отишма ташкил этиш максадида ва доказоларни такозо этади. Жиноий ишлар буйича урганиб чикилган материаллар касддан одам улдириш жиноятининг аксарият кисми жиноят содир этишнинг у ёки бу куроллари ва воситалари ёрдамида амалга оширилганлигини курсатади. Бунда у ёки бу куролни танлаш, урганиб чикилган долларда, жиноят содир килиш услини танлашга сабаб булган.

Хрлат (вазият) купинча жиноятни содир этиш усулини белгилайди. Бир мунча купрок ёки камрок даражада мавжуд булган холда у доимий равишда факат жиноят содир этаётган шахсга маълум булиши мумкин, нисбатан богликликда унинг хусусиятлари инобатга олган долда жиноятчи олдиндан у ёки бошка жиноят содир килиш усулини танлаш ёки тайёрланадиган жиноятнинг максадини ёки максадларини аниклашда юзага келаётган ёхуд юзага келган объектив шарт-шароитни кабул килиш имкониятига эга. Аммо долат узгариб турадиган тоифа булганлиги учун, жиноятчи купинча долат (вазият, шарт-шароит)нинг мавжуд адамиятли элементларни жиноятни содир этиш вактида аниклаши мумкин. Нисбатан богликликда, жиноятни содир этиш долат (вазият)ини жиноятнинг умумий жараёни давомида урганиш керак. Оралик максадларнинг узгариши ёки янги максадларнинг долат (вазият)га караб вужудга келиши жиноят содир килиш усулининг модиятини дам узгартиради [12].

Узбекистон Республикаси жиноят конунчилигини такомиллаштириш буйича тегишли таклиф ва тавсияларимиз куйидагилардан иборат:

Хусусан, Уз.Р ЖКнинг 99-моддасида онанинг уз чакалогини тугиш вактида ёки тугиши дамон касддан улдириш дакида гаприлиб, онанининг алодида рудий-жисмоний долати назарда тутилмаган. Лекин дорижий мамлакатлар жиноят конунчиликларида бу долатлар алодида Махсус кисм модда диспозициясида инобатга олинган. Масалан, РФ ЖКнинг 106-моддаси "онанинг уз чакалогини улдириши" деб номланган булиб, ушбу модда диспозицияси: "Онанинг уз чакалогини тугиш вактида ёки тугиши дамон (тугганидан кейин бирданига) улдириши, шунингдек онанинг уз чакалогини рудий жародатланиш (шикастланиш) долатларидаги шароитларда ёки акли расоликни истисно этмаган рудий касаллик (рудий бузилиш) долатида улдириши" РФ жиноят конунчилигида назарда тутилган. Козогистон ЖКнинг 100-моддаси [13], Киргизистон ЖКнинг 133-моддаси [14], Беларусь ЖКнинг 140-моддасида [15] дам худди тартибда баён килинган.

Бизнинг фикримизча, УзР ЖКнинг 99-моддасида дам жиноят содир килиш долати (онанинг алодида рудий-жисмоний долати) конун чикарувчи томонидан назарда тутилса максадга мувофик буларди. Шу жидатларни инобатга олиб, Уз.Р ЖКнинг 99-моддасини куйидаги тадрирда баён килиниши керак:

99-модда. Онанинг уз чакалоFини касддан улдириши

Онанинг уз чакалоFини туFиш вактида ёки туFилиши ^амон касддан улдириши, шунингдек онанинг уз чакалоFини ру^ий шикаст етказувчи шароитдаги ^олатларда ёки акли расоликни истисно этмаган ру^ий бузилиш ^олатида улдириши - бир йилдан уч йилгача озодликни чеклаш ёхуд уч йилгача озодликдан ма^рум килиш билан жазоланади.

Хорижий мамлакатлар жиноят конунчилигини тадлил килиш шуни курсатадики, УзР ЖКнинг 118-моддаси диспозициясидаги нормани узгартириш лозим. Хусусан, Франция жиноят конунчилигининг 222, 223-моддасида "Узга шахсга нисбатан зурлик ишлатиб, мажбурлаб, куркитишлар ва алдаш билан содир этилган дар кандай жинсий алока килиш номусга тегиш дисобланади [15].

Хусусан, бизнинг жиноят конучилигида номусга тегиш жиноятида "куркитиш" умумий берилган булиб, жиноят содир этиш усули аниклаштирилмаган. Шунинг учун УзР ЖКнинг 118-моддасини куйидаги тадрирда баён килиш лозим:

118-модда. Номусга тегиш

Номусга тегиш, яъни зурлик ишлатиб, зурлик ишлатиш билан куркитиб, мажбурлаб ёки алдаш йули билан жинсий эркинлигини синдириб ёхуд жабрланувчининг ожизлигидан фойдаланиб, жинсий алока килиш - уч йилдан етти йилгача озодликдан ма^рум килиш билан жазоланади.

Хулоса килиб айтадиган булсак, жиноят объектив томони факультатив белгиларининг бир-бири билан узаро муносабати, шунингдек уларнинг жиноят дукукий жидатлари жиноятларни квалификация килишда адамиятли дисобланди.

Жиноят объектив томони факультатив белгиларининг килмишни квалификация килишдаги жиноят-дукукий жидатлари эга эканлиги дакида куйидаги хулосаларни таъкидлаш мумкин:

Биринчидан, жиноят объектив томони факультатив белгиларининг килмишни квалификация килишдаги иккита асосий узига хос жиноят дукукий жидатини таъкидлаб утиш лозим. Улар узига хос "учлик" булиб, жиноят-дукукий адамият касб этади. Улар куйидагилар дисобланади:

а) килмишни квалификация килишда килмишни квалификация килишнинг зарурий белгиси сифатида жиноят конун нормасида тугридан- тугри эътироф этилиши (УзР ЖКнинг 166, 167, 168, 169-моддалар ва бошкалар);

б) килмишни квалификация килишда жиноят таркиби (объектив томони)нинг жавобгарликни огирлаштирувчи (квалификацияловчи) белгиси сифатида ЖКнинг Махсус кисм моддаси огирлаштирувчи кисмида эътироф этилиши (УзР ЖКнинг 97-м., 2-к. "д", "е", "з" бандлари, 104-м., 2-к. "г" банди, 105-м., 2-к. "д" банди ва бошка моддалар бандлари);

д) жазо тайинлашда улар жазони енгиллаштирувчи ёки огирлаштирувчи долатлар сифатида суд томонидан инобатга олиниши мумкин. Масалан, жабрланувчининг зурлик, огир дакорат ёки бошкача гайриконуний даракатлари туфайли вужудга келган кучли рудий даяжонланиши долатида (яъни жиноят содир килиш долати) жиноят содир этиши УзР ЖКнинг 55-моддаси "г" бандига кура жазони енгиллаштирувчи долатлар жумласига киради. Жиноят ута шафкатсизлик билан ёки бошкалар даёти учун хавфли усулда содир этилда (жиноят содир этиш усули), умумий офат шароитидан фойдаланган долда ёки фавкулодда долат вактида ёхуд оммавий

тартибсизликлар жараёнида (жиноят содир этиш вакти) содир этилса, Уз.Р ЖКнинг 56-моддасига кура жавобгарликни огирлаштирувчи холатлар деб топилади.

Иккинчидан, жиноят объектив томони факультатив белгилари ЖКнинг Махсус кисм муайян модда норамасида конун чикарувчи томонидан тугридан-тугри назарда тутилса, улар жиноят таркиби (объектив томони) ва килмишни квалификация килишнинг зарурий (конструктив) белгиси сифатида намоён булади.

Учинчидан, жиноят объектив томони факультатив белгилари ЖКнинг Махсус кисми муайян норма моддасининиг огирлаштирувчи кисмларида конун чикарувчи томонидан тугридан-тугри курсатилса, улар килмишни квалификация килишнинг жавобгарликни огирлаштирувчи (квалификацияловчи) белгиси сифатида намоён булади. Уларнинг конун чикарувчи томонидан жиноят таркибининг зарурий белгиси ва жавобгарлигини огирлаштирувчи (квалификацияловчи) белгиси сифатида жиноят конуни нормасида курсатилиши килмишни квалификация килишда бевосита уз таъсирини курсатади.

Дархакикат, жиноят объектив томони факультатив белгилари жиноятларни квалификация килишда уз таъсирини курсатади, шунингдек жазо тайинлашда хам инобатга олинади. Узбекистон Республикаси Жиноят кодексида жиноят объектив томони факультатив белгиларини бир-бири билан муносабатини аник килиб акс эттириш жиноятларни квалификация килиш ваколатига эга булган субъектларга килмишни квалификация килишда кулайликлар тугдиради. Шу уринда жиноят конунчилик нормалари тугри кулланишига олиб келади.

References:

1. Timeyko G.V.Obsheye ucheniye ob ob'ektivnoy storone prestupleniya. - Rostov n/D, 1977. -S.6.

2. Rustamboyev M.X. O'zbekiston Respublikasi Jinoyat kodeksiga sharhlar (Maxsus qism). (O'zbekiston Respublikasi Adliya vaziri, birinchi darajali adliya maslahatchisi B.M.Mustafoyevning umumiy tahriri ostida). -T.: ILM ZIYO, 2006. - B.30.

3. Suxarev Ye.A. Optimalnoye otrajeniye sposoba soversheniya prestupleniya v konkretnix sostavax // Nekotorie voprosi effektivnosti ugolovnogo zakonodatelstva. - 1974. - S.60.

4. Novik V.V. Sposob soversheniya prestupleniya. Ugolovno-pravovoy i kriminalisticheskiy aspekti. - SPb., 2002. - S.14.

5. Toshkent viloyati Chirchiq sud arxivi materiallaridan. - Toshkent, 2017.

6. Toshkent viloyati Chirchiq sud arxivi materiallaridan. - Toshkent, 2017.

7. Jordaniya I.Sh. Struktura i pravovoye znacheniye sposoba soversheniya prestupleniya. - Tbilisi: Izd-vo«SabchotaSakartvelo», 1977. - S.63.

8. O'zbekiston Respublikasi Oliy sudi Plenumi qarorlar to'plami./1991-2006. Birinchi jild. Rasmiy nashr. - T.: Adolat, 2006. - B.223-224.

9. Ugolovniy kodeks Estonskoy Respubliki(s izmeneniyami i dopolneniyami po sostoyaniyu na 11.06.2018 g). www.estonia.news-city.info

10. Mixaylov N.F. Sposob soversheniya prestupleniya i yego ugolovno-pravovoye znacheniye. Avtoref. diss.. .k.yu.n. - M.,2007. - S.17.

11. Leontev A.N. Problemi razvitiya psixiki. - M., 1959. - S.213.

12. Mixaylov N.F. Sposob soversheniya prestupleniya i yego ugolovno-pravovoye znacheniye. Avtoref. diss. k.yu.n. - M., 2007.-S.18.

13. Ugolovniy kodeks Respubliki Kazaxstan (s izmeneniyami i dopolneniyami po sostoyaniyu na 12.07.2018 g). www. zakon.uchet.kz.

14. Ugolovniy kodeks Respubliki Kirgizii (s izmeneniyami i dopolneniyami po sostoyaniyu na 24.01.2018 g). www. online.zakon.kz.

15. Ugolovniy kodeks Respubliki Belarus (s izmeneniyami i dopolneniyami po sostoyaniyu na 17.07.2018 g). www. kodeksy.by.

16. Ugolovniy kodeks Fransii / nauch. red. L. V. Golovko. - SPb.:Yuridicheskiy tsentr Press, 2002. -S174.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.