Умаров Б.М.,
Тошкент тиббиёт академияси «Педагогика ва психология» кафедраси мудири, психология фанлари доктори, профессор; Ражабова Ф.П.,
Карши давлат университети «Психология» кафедраси укитувчиси
ВОЯГА ЕТМАГАНЛАРДА ХУЛК ОГИШИ ВА ТАРБИЯ БУЗИЛИШИНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК ОМИЛЛАРИ
УМАРОВ Б.М., РАЖАБОВА Ф.П. ВОЯГА ЕТМАГАНЛАРДА ХУЛК, О€ИШИ ВА ТАРБИЯ БУЗИЛИШИНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК ОМИЛЛАРИ
Маколада вояга етмаганларда хулк оFиши ва тарбия бузилишининг келиб чикишига таъ-сир курсатувчи ижтимоий-психологик омиллар ва тарбияси 0Fир болалар ва усмирлар билан олиб бориладиган тарбиявий тадбирлар илмий томондан тах,лил килинган. Хусусан, ижтимо-ий мух,итнинг узига хос жих,атлари, яъни соFлом ва носоFломлиги, индивиднинг феъл-атвори, характер хусусиятлари, ижтимоий меъёрлар ва шахс уртасидаги зиддиятлар х,амда уларнинг зурайиб бориши, вояга етмаганларга хос булган импульсивлик хусусиятлари, аффектга мойил-лик ва унинг олдини олишга куйиладиган психологик талаблар х,акида фикр юритилган.
Таянч суз ва тушунчалар: хулк 0Fиши, девиант хулк, тарбиявий жараён, ёшлар тарбияси, тарбиядаги нуксонлар, тарбияланганлик даражаси, тарбия бузилиши, тажоввузкорлик, оила-вий муносабатлардаги носоFломлик, маънавий-маърифий суст ривожланганлик, Fайриконуний хатти-х,аракатлар.
УМАРОВ Б.М., РАЖАБОВА Ф.П. СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ФАКТОРЫ ОТКЛОНЕНИЯ ПОВЕДЕНИЯ И НАРУШЕНИЯ ВОСПИТАНИЯ У НЕСОВЕРШЕННОЛЕТНИХ
В статье анализируются социально-психологические факторы отклонений поведения и нарушения воспитания, вопросы воспитательной работы с трудными детьми и подростками. В частности, рассмотрены особенности социальной среды, особенности характера и поведения человека, социальные нормы и противоречия межличностных отношениях, профилактика импульсивности, подверженности аффектам трудных подростков и необходимость разумных решений в таких случаях. Кроме того, в статье обсуждаются вопросы психологии воспитания и психологические требования к мероприятиям, проводимым с трудными детьми и подростками.
Ключевые слова и понятия: отклонения поведения, девиантное поведение, воспитательный процесс, воспитание молодёжи, дефекты воспитания, агрессивность, нездоровые семейные отношения, низкое духовно-нравственное развитие, противоправные действия.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 8
UMAROV B. M., RAJABOVA F.P. DISTRUCTION OF TINAGERS BEHAVIOR AND SOCIAL-PSYCHOLOGIC FACTORS OF THEIR BREADING
There is analized in the article the social and psychological factors of deviation behavior and violation of education, issues of work with difficult children and teenagers. In particular, the features of the social environment as healthy and unhealthy environment, especially nature and human behavior, social norms, and the contradiction between the individual, prevention of impulsivity, the affects of exposure to troubled teenagers and the need for intelligent solutions in such cases. In addition, the article discusses the psychology of education and psychological requirements for activities carried out with difficult children and teenagers.
Keywords: deflection behavior, deviant behavior, the educational process, education of youth, defective education, aggression, unhealthy family relationships, poor spiritually-moral development, illegal actions.
MaMnaKamuMu3da uçmucoduu Ba cuëcuu coqanapda aMama owupunaëmгaн кенг çaMpoBnu uwnap 6unaH 6up çamopda, ycu6 кеnaëmгaн ëw aвnoднuнг ma^nuM-map6uacu, эртaнгu KyHu, ynapHu^ mucmohuu Ba açnuu wuqamdaH 6apKaMon puBowna-Huwnapu 6opacuda daBnam Muçëcuda ynKaH дapaмaдaгu uwnap aMama owupunMoçda.
Узбекистан Республикаси Президенти Ислом Каримовнинг «Фарзандларимиз, ёшларимиз, бизнинг нафакат ишончимиз ва келажагимиз, ёшларимиз бугунги ва эртанги кунимизнинг хал килувчи кучидир»1, деб айтган сузлари юртимизда ёшлар тарбиясига алохида эъти-бор берилаётганлигидан далолатдир.
Илмий тадкикотлардан2 маълум булишича, болалар ва усмирлар хулк-атворидаги сал-бий узгаришларнинг ижтимоий-психологик хусусиятлари ва уларнинг сабабларини ур-ганмасдан туриб, уни факатгина статистик жихатдан тахлил килиш билангина бундай ходисаларнинг ижтимоий-психологик хусуси-ятларини илмий жихатдан асослаб булмайди3. Шунга кура, тарбиядаги нуксонлар ва хулк оFишининг ижтимоий-психологик омиллари хамда сабабларини х,ар томонлама урганиш за-
1 Каримов И.А. Баркамол авлод - Узбекистон тарак-киётининг пойдевори. - Т.: «Узбекистон», 1997. -92-б.
2 Ганишина И.С. Неблагополучная семья и девиантное поведение несовершеннолетних: Учебное пособие. -М.: Издательство МПСИ, 2006. -С. 345; Змановская Е.В. Девиантология (психология отклоняющегося поведения). - М., 2007, 4-е издание. -С. 285; Нормуродов F. Вояга етмаган конунбузар усмирларни тарбиялашда оиланинг роли. // «Педагогик махорат», 2006, 1-сон. -3436 б.; Шнейдер Л.Б. Девиантное поведение детей и подростков. - М.: «Академический Проект»; «Трикста», 2005. -С. 336.
3 Личко А.Е. Психология и акцентуация характера у под-
ростков. - Л., 1983. -С. 125.
рурияти келиб чикади. Тарбиядаги нуксонлар ва хулк оFишининг сабабларини урганиш ушбу ходисанинг келиб чикиш механизмлари ва шарт-шароитлари туFрисида янада туларок маълумот олиш имкониятини беради.
Куйида биз болалар ва усмирларда хулк оFиши ва тарбия бузилишини келтириб чи-карувчи ижтимоий-психологик сабаблар туFрисида фикр юритишга харакат киламиз.
Хулк оFишининг келиб чикиш сабабларини аниклаш, энг аввало, у юзага келган ижтимо-ий мухит хусусиятларини урганиб чикишни такозо килади. Чунки хулк оFишини умумий куринишда оладиган булсак, у бирор бир шахс-га хос булган субъектив хулк-атвор натижаси эмас, балки субъектив ва объектив жараён-лар, шарт-шароитлар, муносабатлар натижаси сифатида юзага келади. Шу нуктаи назардан олиб каралганда, ижтимоий жараёнларнинг индивидуал хатти-харакатларга таъсири маса-ласига ойдинлик киритиш зарур булади.
Тадкикотларга кура4, шахс хулк-атворидаги бузилиш ижтимоий мухитнинг узига хос
4 Амбрумова А.Г., Жезлова Л.Я. О некоторых формах девиации поведения у подростков. // Актуальные проблемы психоневрологии детского возраста. - М., 1973. -С. 2631; Умаров Б.М. Болалар ва усмирларда хулк оFиши келиб чикишининг ижтимоий-психологик сабаблари. / «Психология» журнали, 2011, 4-сон. -30-34-б; Комилова H.F. Хулки оFишган болалар психологияси. (Укув кулланма) -Т.: «Фан ва технологиялар» нашриёти, 2007. -137-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 8
жих,атлари, индивиднинг феъл-атвори, характер хусусиятлари, ижтимоий меъёрлар ва шахс уртасидаги зиддиятлар х,амда уларнинг зурайиб бориши кабиларга боFлик булади. Шахснинг дунёкараши, яъни кадриятлар ори-ентацияси, ижтимоийлашуви ва индивидуал х,иссиётларининг ижобий тарзда шаклланиши ва намоён булиши кишини жамият ва инсо-ният учун фойдали булган хатти-х,аракатларга ундайди.
Шуни унутмаслик лозимки, ташки мух,ит ёки ижтимоий вокеа-х,одисалар х,ар доим х,ам хулк 0Fишининг келиб чикиши учун ягона асос булиб хизмат килмайди. Качонки, ижтимоий вокеа-х,одисалар ва индивид уртасида карама-каршилик ва зиддиятлар юзага келса, жамиятда х,укм сураётган ижтимоий меъёрлар индивид томонидан кабул килинмаса, ижтимоий мух,итда хулк 0Fишининг келиб чикиши учун етарли шарт-шароит мавжуд булса, хулк 0Fиши келиб чикиши мумкин.
Шахснинг ижтимоий вокеликдаги турмуш тарзи, х,аёт шароити, тарбияланганлик ва муай-ян вазиятлар такозосига кура хулк 0Fишининг келиб чикиши учун зарурий шарт-шароит мавжуд булади. Муайян турмуш тарзи ва узига хос тарбия мух,итида камол топган шахс тур-ли х,аётий вазиятларда ижтимоий мух,ит шарт-шароитларига кура маълум зиддиятларга дуч келади ва уни енгиб утишга х,аракат килади. Шахснинг дунёкараши, кадриятлар ориента-цияси ва онглилик даражаси ноконуний хатти-х,аракатларга етакловчи ёки муайян х,аётий ва-зиятларни юмшатишга каратилган туFри ёки ижобий карор кабул килинишини белгилайди. Шундай килиб, инсон ижтимоий х,аётда турли мураккаб вазиятларга дуч келади, аммо ундан окилона йул билан чикиб кетиш унинг аклий салох,ияти, маънавий олами, тарбияланганлик даражаси ва бир катор ижобий шахсий фази-латларига боFлик булади.
Тарбия бузилишининг асосий ижтимоий-психологик сабабларидан бири уларда таълим олишга нисбатан салбий муносабатнинг пайдо булишидир. Одатда бундай муносабатнинг пайдо булишига бошка сабаблар х,ам таъсир курсатиши мумкин. Жумладан, булар укув фаолияти усули, малакалари тула таркиб топ-
маганлиги сабабли нисбий билим олиш билан каноат х,осил килиш, узлаштириш коби-лиятининг суст ривожланганлиги, муайян вазиятларда х,укм ва хулоса чикаришда кийин-чиликка дуч келиш, укитувчилар томонидан укувчига объектив бах,о бермаслик, укитув-чининг бола индивидуал-психологик ва интеллектуал имкониятига етарлича эътибор бер-маслиги, укитиш савиясининг пастлиги, дарсларнинг кизикарсиз утилиши ва бошка-лардир.
Тарбия бузилишининг яна бир сабаби -уларнинг синф жамоаси ва турли хил жамо-атчилик ташкилотлари билан яхши алокада булмаслигидир.
Укувчи билан жамоа фикрининг мос келмас-лиги жамоа ичида унинг уз урнини борган сари йуколиб боришига сабаб булади. Бу уринда унутмаслик керакки, усмирнинг х,ар бир хатти-^аракати у билан х,исоблашиш кераклигидан бошка нарса эмас. Шунинг учун жамоа аъзола-ри бундай усмирнинг карашларини вакти-вакти билан х,исобга олишлари яхши натижа беради. Аксинча, усмирнинг фикр ва кизикишлари жамоа томонидан куллаб-кувватланмаслиги ёки бепарволиги уни тартиббузарликка ундайди ва хулк 0Fишининг келиб чикиши учун имко-ният яратади. Натижада усмир учун келажак режаларининг поймол булиш хавфи туFилади. Таълим олиш ва жамоадан юз угирган усмир уз келажаги, орзу-умидларини мактаб ва жамоа фаолиятига боFлашдан кура, эътикод ва карашлари мос булган бошка кишилардан на-жот излайди. Натижада усмир ижтимоий хавф-ли гуру^ таъсирига тушиб колиши мумкин.
Оиладаги носоFлом му^ит ^ам тарбия бузилишининг келиб чикишига сабаб булади. Ай-рим оилаларда бола учун зарурий имконият-лар мавжуд эмаслиги сабабли у нохуш х,олат билан ёлFиз кураш олиб бориш кечинмалари билан яшайди. Усмир дунёсида оилавий шаро-итга нисбатан пайдо булган норозилик х,исси кундан-кун авж олиб, ички куз^олонга айла-ниб боради.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 8
Кузатишларимиздан1 маълум булишича, купинча укувчилардаги тарбия бузилиши оиладаги ва таълим тизимидаги педагогик каровсизлик натижасида юзага келади. Педагогик каровсизлик куйидаги даражаларда тав-сифланади:
1. Паст. Хатти-харакат, хулк-атвордаги бе-карорлик. Уз «мен»ига ортикча бахо бериш. Асосан ёшига хос булган характер белгилар-нинг устунлик килиши.
2. Урта. Катталар ва тенгкурлари билан алоканинг бузилиши. Укиш ва мехнатга кизик-маслик, низоларнинг эгоистик йуналишга асосла-ниши. Педагогик таъсир чоралари туFри кабул килинади, лекин унга амал килмайдилар.
3. Юкори. Салбий характер хусусиятлари яккол намоён булади. Хукукбузарлик ошкора килинади. Катталар билан узаро муносабатда тажовузкор булади. Узлари туFри деб кабул килган «ахлок»ларини оклашга уринадилар. Улар хукукбузарлик чегараларини тушуниб етмайдилар.
4. Криминал. Вояга етмаган хукукбузарлар булиб, уларнинг хулк-атворини бошкариб булмайди. Бундайлар хар кандай тарбия во-ситаларига каршилик курсатадилар. Хатти-харакатларида тажовузкорлик купрок учрайди. Улар узларининг хукукбузарлик мотивларини узлари белгилаган «ахлокий меъёр»лар билан улчайдилар, натижада жиноятга кул урадилар.
Кузатишлардан2 маълум булишича, оиладаги носоFлом мухит, ота-оналарнинг тез-тез
1 Умаров Б.М. Хулк бузилишининг келиб чикишида оила мухити. // «Халк таълими» журнали. Т., 2001, 3-сон. -26-28-б; Умаров Б.М. Неблагополучная семейная микросреда как фактор возникновения отклоняющегося поведения несовершеннолетних детей и подростков. // Российский научный журнал «Федерация», Москва, 2008, № 8(51). -С. 56-58; Умаров Б.М. Болалар ва усмирларда хулк оFиши келиб чикишининг ижтимоий-психологик са-баблари. // Психология» журнали, Бухоро, 2011, 4-сон. -30-34-б.
2 Умаров Б.М. Тарбия маромида булса, бола хулки эзгу булади. // «СоFлом авлод» журнали, Т., 2008, 6-сон. -26-28-б; Умаров Б.М. Оилавий тарбиядаги нуксонлар - болалар ва усмирларда хулк оFишини келтириб чикарувчи омил сифатида. // «СоFлом оила - соFлом жамият асо-си» мавзусидаги халкаро илмий-амалий конференция
материаллари. Тошкент, 2012. -179-184-б; Умаров Б.М. Тарбияси оFир болалар келиб чикишининг ижтимоий-психологик сабаблари. // «Педагогик таълим» журнали, Т., 2011, 2-сон. -24-27- б.
жанжаллашиб туриши, узаро оилавий низо-лар ва ота-оналар хулкидаги салбий иллатлар хам болалар ва усмирларда хулк оFиши ва тарбия бузилишининг келиб чикишига таъсир курсатади.
Маълумки, оиладаги низолар болалар ва усмирларни оиладан бездиради. Ота-она ва оиланинг бошка азоларига нисбатан ишонч хиссининг йуколишига олиб келади. Узаро ишончнинг йуколиши эса ота-онанинг тарбия-вий таъсирчанлик даражасини тушириб юбо-ради. Ота-онанинг тарбиявий таъсир даражаси пасайиши уз навбатида усмирда узи хохлаган хатти-харакатларни амалга оширишга йул очиб беради. Натижада тарбиявий таъсирсиз, назоратсиз колган усмирда аста-секинлик билан хулк-атвор узгариши келиб чикади.
Оилавий муносабатлардаги носоFломлик болалар ва усмирларнинг шахс сифатида шаклланишига хам салбий таъсир курсатиб, хулк-атворда салбий узгаришларни келтириб чикаради. Демак айтиш мумкинки, тарбияси оFир усмирларнинг келиб чикишида оиладаги носоFлом мухит асосий омил сифатида намоён булади.
Оилада тез-тез булиб турадиган жанжаллар, ота-оналарнинг келишмовчиликлари, усмирларнинг жисмоний жазоланиши табиий ра-вишда улар хулкида узгаришларни келтириб чикаради. Бундай мухитда тарбияланган болалар ва усмирлар хулкида кУзFалувчанлик, аса-бийлик, узини тута олмаслик, баджахллик, бо-ридан каноатланмаслик, душманлик, куркув, ишончнинг йуколиши, ёлFизликни хуш курув-чанлик, беFамлик каби хусусиятлар кузга таш-ланади. Бу сифатларнинг хар бири бола психик ва шахс хусусиятларининг хамда иродавий си-фатларининг шаклланишига ва аклий тарак-киётига салбий таъсир курсатади.
Тадкикотимиз натижаларидан3 маълум булишича, болалар ва усмирларнинг зарарли одатларга берилишлари, хусусан спиртли ичимликка ружу куйиши, гиёхвандлик ва та-маки махсулотларини истеъмол килиш холати
3 Умаров Б.М. «Узбекистонда вояга етмаганлар жиноят-чилигининг ижтимоий-психологик муаммолари» мавзусидаги докторлик диссертацияси. - Т., 2009.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 8
хам уларда хулк 0Fиши ва тарбия бузилиши-нинг келиб чикишига сабаб булади.
Алкоголь ва гиёхванд моддалар психотоксик хусусиятга кура, наркотик таъсир курсатувчи ва сархуш килувчи хусусиятга эга булган моддалар хисобланади. У инсон бош миясига наркотик таъсир курсатиб, бутун организм ва асаб ти-зимлари фаолиятини хамда шахснинг уз-узини англаш даражасини сусайтиради. Сархушлик холати кишида андишасизлик, одобсизлик, куполлик ва енгил-елпи фикр юритувчанлик-ни келтириб чикаради хамда тафаккур, диккат, хотира жараёнларини сусайтириб, инстинктив хулк-атвор сифатларининг ёркин ифодала-нишига олиб келади. Инсон сархушликда уз хатти-харакатларини идора кила олмай колиш натижасида муаммоли вазиятларда тафаккур хусусиятларининг сусайиши туфайли туFри карор кабул килишда кийналади, окибатда ни-золи вазиятларда нотуFри карор кабул килиш натижасида Fайриконуний хатти-харакатлар со-дир этилади.
Оилада ота-оналарнинг алкоголизмга бери-лиши, бола куз унгида ичиш, чекиш ва ножуя киликларни килиши болага кургазмали таъсир курсатади. «Куш уясида курганини килади» де-ганидек, усмир оиласида ота-онасидан курган киликларига таклид кила бошлайди. Аввали-га чекишни, ичишни урганиб олади, сунгра кучлирок таъсир этувчи моддаларга утади. Карабсизки, оиласи ва ота-онасида кузатилган холатлар болада хам такрорлана бошлайди.
Маълумки, ота-оналарнинг болаларга нис-батан булган муносабати икки асосий хусусият, яъни ота-оналик мухаббати ва ижтимоий бурч нуктаи назаридан белгиланади. Инсонпарвар жамиятда бу хусусиятлар бир-бирига зид кел-майди. Чунки кишини севиш унга бахт тилаш-дир, бахтиёрлик эса жамиятга купрок фойда келтириш демакдир. Аммо х,ар кандай хиссиёт каби ота-оналик мухаббати турли даража, яъни энг якинлик фактини бевосита акс эттириш-дан токи енгил ва ахлокий эътикодга мувофик тарздаги чукур мехрибонликкача булади. Бунда кишининг ахлокий эътикоди канчалик юк-сак булса, унинг ота-оналик мухаббати шунча-лик узокни курадиган ва талабчан булади.
Кузатиш ва тадкикотларимизга кура, бо-лалар ва усмирларда хулк 0Fишининг келиб чикишида моддий етишмовчилик купинча сабаб сифатида эмас, балки хулк 0Fишининг келиб чикиши учун кизикиш ва шарт-шароит тарзида хизмат килганлиги намоён булади1. Де-мак айтиш мумкинки, болалар ва усмирларда хулк 0Fишининг келиб чикишида иктисодий етишмовчилик омили асосий сабаб сифатида намоён булмасдан, балки у факатгина хулк 0Fишининг келиб чикиши учун муайян шарт-шароит сифатида хизмат килади, холос.
Бугунги усмирларнинг истак-эх,тиёжлари олдинги усмирларга караганда анча усган. Улар яхши кийиниш, дам олиш, замонавий ах-борот технология воситаларига эга булишни хох,лайдилар. Оилада эса буларга эга булишга имконият мавжуд булмаслиги мумкин. На-тижада ушбу э^тиёжларни кондириш йулида болада Fайриконуний хатти-^аракатларни ба-жариш истаги пайдо булади. Бундай истаклар болани уз-узидан Fайриконуний ^аракатларни бажаришга мажбур килади.
Вояга етмаганлардаги ёш даври хусусиятига кура фикр доирасининг торлиги, дунёкараш саёзлиги, маънавий-маърифий жих,атдан суст ривожланганлик х,олати х,ам вояга етмаган-ларнинг хулк-атворда нуксонларнинг келиб чикишига таъсир курсатади. Чунки маънавий олами тор, дунёкараши ва аклий тараккиёти узига яраша усмир бундай пайтда уз э^тиёж-ларини кондиришнинг Fайриконуний томон-ларини излайди ва уFрилик, йултусарлик, бос-кинчилик жиноятларига кул уради. Купинча бундай х,олатларда болалар ва усмирлар конуний йул билан пул топиш, ме^нат килиб бойликка эришишни уйлаб ^ам курмайдилар. Натижада бундай усмирларда Fайриконуний хулк-атворнинг келиб чикишига замин ярати-лади.
Юкоридагилардан келиб чикиб, хуло-са килиш мумкинки, болаларда тарбиянинг бузилиши ва хулк 0Fишининг ижтимоий-
1 Умаров Б.М. Болалар тарбияси бузилиши ва унинг олдини олиш юзасидан ота-оналарга маслах,атлар (Услу-бий кулланма). - Т.: «Турон-Икбол», 2012. -57-6; Умаров Б.М. Тарбияси о-гир болалар ва улар хулк-атворидаги 0Fишларнинг келиб чикиш сабаблари. (Услубий кулланма). - Т.: «Алокачи», 2011. -67-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 8
пcиxoлoгик caбaблapини ypгaниш вoягa eтмa-гaнлap ypтacидa к1oнyнбyзapликлapнинг oлди-ни oлишдa мухим x1иcoблaнaди. Бyндaй мухим ижтимoий мacaлaни х^л этиш инcoният Ba кeнг жaмoaтчилик учун биp кaтop ижтимoий тaд-биpлapни aмaлгa oшиpишни тaкoзo килaди.
Ушбу тaдбиpлapни aмaлгa oшиpишнинг мухим шapти cифaтидa жaмият Ba ижтимoий тypмyш-дa юзaгa кeлaётгaн мyaммoлap, шу жyмлaдaн, бoлaлap Ba ycмиpлapнинг Faйpикoнyний xarrn-хapaкaтлapини илмий жихaтдaн ypгaниш тaлaб этилaди.
Адабиётлар:
1. Кapимoв И.A. Бapкaмoл aвлoд - Узбeкиcтoн тapaккиётининг пoйдeвopи. - T.: «Узбeкиcтoн», 1997. -92-б.
2. Aмбpyмoвa A.Г.,Жeзлoвa Л.Я. О нeкoтopыx фopмax дeвиaции пoвeдeния y пoд-poc^oB. II «Aктyaльныe пpoблeмы пcиxoнeвpoлoгии дeтcкoгo вoзpacтa», M., 1973. -С. 26-31.
3. Acтeмиpoв 3.A. Угoлoвнaя oтвeтcтвeннocть нecoвepшeннoлeтниx (coциaльнo-пcиxoлoгичecкий acпeкт). II «Гocyдapcтвo и пpaвo», 1970, №1. -С. 67-71.
4. Гaнишинa И.С. Heблaгoпoлyчнaя ceмья и дeвиaнтнoe пoвeдeниe нecoвepшeннo-лeтниx: Учeбнoe пocoбиe. - M.: Издaтeльcтвo MПCИ, 2006. -С. 345.
5. Змaнoвcкaя Е.В. Дeвиaнтoлoгия (пcиxoлoгия oтклoняющeгocя пoвeдeния). - M., 2007, 4-oe изд. -С. 285.
6. Личкo A.E. Пcиxoлoгия и aкцeнтyaция xapa^epa y пoдpocткoв. - Л., 1983. -С. 125.
7. Шнeйдep Л.Б. Дeвиaнтнoe пoвeдeниe дeтeй и пoдpocткoв. - M.: «Aкaдeмичecкий Пpoeкт»; «Tpикcтa», 2005. -С. 336.
В. Умapoв Б.M. Бoлaлap Ba ycмиpлapдa xynK oFиши кeлиб чикишининг ижтимoий-пcиxoлoгик caбaблapи. II «Пcиxoлoгия» жypнaли, 2011. 4-шн. -30-34-6.
9. Hopмypoдoв F. Boягa eтмaгaн кoнyнбyзap ycмиpлapни тapбиялaшдa oилaнинг poли. II «Пeдaгoгик мaхopaт», 2006, 1-coн. -34-36-6.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ I СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, В