Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1116-1123
УКУВ ЖАРАЁНИНИ ТАШКИЛ ЭТИШ, ЛОЙИХДЛАШ ВА МОДЕЛЛАШТИРИШ БОРАСИДАГИ МУАММОЛАР ВА УЛАРНИ
БАРТАРАФ ЭТИШ ЙУЛЛАРИ
С. Б. Караев
Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти (PhD)
С. Р. Абдалова
Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти доценти
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада укув жараёнини замонавий ташкил этиш, лойихалаш ва моделлаштириш борасидаги муаммолар ва уларни бартараф этиш йуллари, бу борада амалга оширилиши лозим булган вазифалар, укув жараёнида фойдаланиш мухим булган инновацион педагогик технологиялар кабилар хакида суз юритилади.
Калит сузлар: билим, куникма, малака, таълим, тарбия, инновация, интеграция, педагогик технология, давлат таълим стандарти, укув дастури, тафаккур, муаммоли укитиш, мустакил фикрлаш, ижодий, ижтимоий, фаол, сиёсий, ташаббускор, тадбиркор, репродуктив, лойихалаш, моделлаштириш ва бошкалар.
PROBLEMS OF ORGANIZATION, DESIGN AND MODELING OF THE
LEARNING PROCESS AND WAYS TO OVERCOME THEM
ABSTRACT
This article discusses the problems of modern organization, design and modeling of the educational process and ways to overcome them, the tasks to be performed in this regard, innovative pedagogical technologies that are important to use in the educational process
Keywords: knowledge, skills, qualifications, education, upbringing, innovation, integration, pedagogical technology, state education standard, curriculum, thinking, problem-based learning, independent thinking, creative, social, active, political, enterprising, entrepreneurial, reproductive, design, modeling and others
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1116-1123
КИРИШ
Бугунги кунда Президентимизнинг катор карор ва фармонлари таълим муассасаларини модернизациялаш, уларни замонавий укув ва лаборатория жихозлари билан таъминлаш, укув жараёнини сифат жихатидан янги боскичга кутариш, илгор педагогик технологиялар хамда укитиш шаклларини жорий этишга йуналтирилган самарали ишларни амалга оширишга хизмат килмокда.
Ушбу карор ва фармонлар укув жараёни сифатини янги боскичга кутаришга, укувчиларнинг касб-хунар даражаси ва малакасини муттасил ошириб бориш, уларни замонавий талабларга мувофик укитишнинг такомиллаштирилган тизимини жорий этиш асосида билимли укувчиларни тайёрлаш сифатини тубдан юксалтиришни кузда тутгани билан ахамиятлидир. Уларда белгиланган катор вазифаларнинг умумий урта таълим тизими укитувчилари томонидан уз вактида бажарилиши келажакда албатта таълим сифати ва самарадорлигини ошишига, билимли укувчиларни тайёрлашга хизмат килади [1, 2, 3].
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Бу хужжатлар республикамиз мактабларида таълимни ривожлантиришнинг шакл ва мазмунини такомиллаштириш заруриятини такозо этади. Уларда белгиланган вазифаларнинг амалга оширилиши баркамол шахс-комил инсонни вояга етказишга, шу тарика янгича тафаккурга эга булган, мустакил фикрловчи эркин шахс шаклланишига, мамалакатимизнинг кадр кимматини англайдиган, хаётда аник максадда булган инсонларни тарбиялашга хизмат килади.
Шундай экан, хозирда укув жараёнини замонавий ташкил этмай туриб, лойихаламай ва моделлаштирмай туриб, бундай максадга эришиш мумкин эмаслигини педагогик тажрибаларнинг узи яккол курсатмокда. Чунки, факат лойихалаш ва моделлаштиришга йуналтирилган укув жараёни натижасида шаклланган шахсгина давлат ва уз келажаги учун замин тайёрлашга муносиб хисса кушиши мумкин.
Бу борада умумтаълим мактаблари укитувчиларининг аксариятида касбий тайёргарлигидаги катор камчиликлар, жумладан, замонавий билим, куникма ва малакаларининг етарли эмаслиги, укув жараёнида якка хоким эканлиги, укитувчи ва укувчилар уртасидаги муносабат мажбурий итоаткорликка асосланганлиги, укувчиларнииг билиш фаолияти эса билим ва
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1116-1123
куникмаларни репродуктив даражада узлаштиришга каратилганлиги, улар фаолияти мустакил фикрлашга йуналтирилмаётганлиги каби муаммоларни бартараф этищ долзарб булиб колмокда.
Укув жараёнини максадга мувофик ташкил этиш ва укитувчиларнинг юкорида кайд этилган камчиликларини бартараф этиш учун:
- укитувчи ва укувчилар уртасидаги узаро ижобий муносабатларни ривожлантириш;
- укитишда замонавий педагогик ва ахборот технологияларидан уйгун равишда фойдаланиш оркали укитиш самарадорлигига эришиш;
- укувчиларнинг мустакил фаолиятни шакллантириш;
- уларнинг кизикиши, эхтиёжи ва кобилиятларини хисобга олган холда укитишда индивидуал-инновацион ёндашувнинг илмий-методик асосларини ишлаб чикиш ва амалиётга жорий этиш зарур.
Бу вазифаларни самарали амалга ошириш укитувчининг касбий ва педагогик махоратига боглик. Шундай экан, хозирда мактабларда илмий-методик талабларга жавоб берадиган, истикболли вазифаларни амалга оширишга кодир, ижодий ва ижтимоий фаолликка, ижтимоий-сиёсий хаётда мустакил равишда мулжални тугри ола билиш махоратига эга булган укитувчилар фаолият курсатишлари лозим.
Шу билан бир каторда: таълим турлари уртасида узаро интеграциянинг йуклиги; укитувчининг илмий ва методик тайёргарлиги пастлиги; уларда ижодий ва ижтимоий фаоллик етарли эмаслиги; укитиш жараёнида замонавий педагогик ва ахборот технологиялардан уз урнида фойдалана олмаслик каби муаммолар мавжуд. Асосий муаммо укув жараёнини ташкил этишнинг асосий йуналишлари ва тамойиллари, талабларини хисобга олган холда хамда укитиш самарадорлигини ошириш максадида бу жараённи лойихалаш ва моделлаштириш механизмларини такомиллаштириш, педагогик технологиялардан фойдаланишнинг методик асосларини белгилаш ва бу жараён мазмуни, методи, восита ва шаклларини такомиллаштириш хамда амалиётга жорий этиш асосида замонавий, мустакил, ташаббускор, тадбиркор, ижодкор ёшларни етиштириб чикаришдан иборат.
Республикамиз етакчи олимлари томонидан таълим тизимини такомиллаштириш, утилаётган дарслар сифатини яхшилаш, мазмунини бойитиш хамда замонавий технологияларни куллашга оид назарий ва амалий
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1116-1123
ахамиятга мансуб булган купгина илмий-услубий тадкикотлар олиб борилган [4, 5]. ^
Укув жараёнини бугунги кун талаблари асосида ташкил этилиши: укувчи ва укитувчининг укув жараёнида узаро муносабати ва хамкорлигига; укувчиларнинг индивидуал кобилиятларини намоён кила олиши учун имконият яратилишига; укув дастурлари ва дарсликларнинг янги авлоди яратилишига; укув материалларининг укувчиларни мустакил фикрлаш, ижодий фаолият курсатишга, уларда лойихалаш, моделлаштириш куникмаларини шакллантиришга йуналганлигини таъминлашига; хар бир укувчининг индивидуал таълим олиш йулини танлашиа хизмат илиши лозим.
Маълумки, амалдаги укув жараёни асосан, монотон куриниш касб этиб, укувчиларга репродуктив хамда фронтал тарзда билим бериш ва кисман шу билим асосида куникма ва малакаларни шакллантиришга каратилган жараён булиб келмокда. Аслида эса, бу жараён уларнинг эркинлиги, имконият, эхтиёжи, давлат, фан ва ишлаб чикариш талабларига таянган холда билим олиш, урганиш, олинган билимларни амалда синаб куриш, лойихалаш, моделлаштириш, тажрибалар утказиш кабилар тарзида ташкил этилиши лозим.
Сунгги йилларда дарсликлар хажми нихоятда кенгайиб кетганлиги, уларда такрорланишлар борлиги, режасида дарс соатлари меъёрдан ошганлигига бардам бериш, колаверса, бу борадаги хориж илгор тажрибасини урганиш натижасида укув фанларини интеграциялаш гояси пайдо булди. Бу сохада П.Мусаев, П.Назарова, Р.Сафароваларнинг илмий ишларида узига хос карашлар ёритилди [9].
Хрзирда таълим муассасаларида муаммоли укитишдан фойдаланиш замонавий педагогик технологияларнинг самарали йулларидан бири сифатида эътироф этилмокда.Чунки, муаммоли укитиш укувчиларда ижодий фаолият кобилиятини, эхтиёжини шакллантириш ва ривожлантиришга, ахборотларни мустакил излашга кдзикдш уйготади, фикрлашини фаоллаштиради, муаммоларни мустакил куришга, уни шакллантиришга, ечиш йулларини топишга ва хал этишга ургатади.
Муаммоли укитиш, унинг мазмун ва мохияти, укув жараёнини муаммоли ташкил этиш, дарс жараёнида муаммоли таълим масалалари, муаммоли вазиятни бошкариш йуллари, муаммоли вазият методи оркали укувчиларда билим, куникма ва малакаларни шакллантириш, укув материалининг муаммоли куйилиши каби масалалар К.Т.Олимов, А.Б.Тураев, А.Бабанский, С.Н.Глазунов,
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1116-1123
В.С.Идиатулин, И.А.Ильницкая, Л.М.Фридман кабилар томонидан урганилган [10].
Амалга оширилган ишларни урганиш ва тахлил килиш натижалари шуни курсатдики, укув жараёнини лойихалаш ва моделлаштириш механизмларини такомиллаштириш муаммоси таълим тизимида талаб даражасида урганилмаган. Шунинг учун бугунги кунда куйидаги вазифаларни амалга ошириш долзарб хисобланади:
- укув жараёнига куйилган талаблар асосида самарадорликни ошириш ва унга боглик холда мазкур жараённи ташкил этиш, лойихалаш ва моделлаштириш механизмларини такомиллаштириш;
- укув жараёнини лойихалаш ва моделлаштириш механизмларини такомиллаштиришга имкон берадиган тавсиялар ишлаб чикиш;
- укув жараёнини лойихалаш ва моделлаштириш механизмларини такомиллаштириш оркали самарадорликка эришиш йулларини илмий-методик жихатдан асослаш, педагогик шарт-шароитларни яратиш, унинг мазмуни, восита, метод ва шаклларини методик тизим сифатида ишлаб чикиш хамда амалиётга жорий этиш;
- укув жараёнини лойихалаш ва моделлаштириш механизмларини такомиллаштиришда эришилган ютуклар ва йул куйилаётган камчиликларнинг сабабларини аниклаш, хозирги боскичдаги ва истикболдаги вазифаларини белгилаш.
Албатта бундай вазифаларни келажакда амалга ошириш укув жараёнини замонавий ташкил этиш, лойихалаш ва моделлаштириш механизмларини такомиллаштириш мазмуни ва методик тизимини ишлаб чикишга хамда бу борада самарадорликка эришиш йуллари илмий-методик жихатдан асослашга, мактабларда мазкур жараённи такомиллаштиришнинг назарий-методик асослари хамда педагогик ва ахборот технологияларидан фойдаланишнинг илмий-методик асослари такомиллаштирилишига хизмат килади. Шу билан бир каторда, укув жараёнини лойихалаш ва моделлаштириш механизмлари такомиллаштириш йуллари курсатилганлиги келажакда укув дастурлари ва дарсликларни такомиллаштириш имконини беради.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Бу борада амалга оширилган ишлар натижасида аникланган илмий ёндашувлар, ишлаб чикилган тавсиялардан педагогика назарияси курсини
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1116-1123
бойитиш, укув режаларини такомиллаштириш, дастур ва дарсликларнииг янги авлодини яратиш, укувчи фаолиятини индивидуаллаштириш имкониятларини аниклаш, укув жараёнини кайта куриш, укитувчининг касб махорати, педагогик билимини бойитиш, уларни кайта тайёрлаш ва малакасини оширишда фойдаланиш мумкин.
Укув жараёнининг таркибий кисмлари, уларга таъсир курсатадиган омилларни аниклаш, укув жараёнида педагогик ва ахборот технологияларидан фойдаланишнинг илмий-методик асослари такомиллаштириб амалиётга жорий этиш, мазкур жараённи замон талабларига мос холда ташкил этиш, лойихалаш ва моделлаштириш механизмларини такомиллаштириш мазмуни ва методик тизими яратиш албатта келажакда умумтаълим тизимида укув жараёнининг сифат ва самарадорлигини оширишга имкон яратади [6, 7, 8].
Бугунги кунда укув жараёнини лойихалаш ва моделлаштириш механизмларини такомиллаштириш буйича куйидаги вазифаларни амалга ошириш долзарб хисобланади:
- укув жараёнини замонавий ташкил этиш, лойихалаш ва моделлаштириш механизмларини такомиллаштиришнинг амалдаги холатини тахлил килиш;
- укув жараёнининг таркибий кисмларини такомиллаштириш, уни ташкил этишнинг самарали шакл ва усулларини ишлаб чикиш хамда жорий этиш;
- лойихалаш ва моделлаштириш механизмларини такомиллаштириш хамда замонавий педагогик ва ахборот технологияларидан фойдаланган холда укув жараёнини ташкил этиш;
- укув жараёнининг дидактик ва ахборот таъминотини такомиллаштириш;
- укитувчилар салохиятини тубдан яхшилаш ва уларнинг касбий нуфузини ошириш хамда уларнинг фаолиятида ракобатга асосланган мухитни вужудга келтириш ва бошкалар.
ХУЛОСА
Юкорида кайд этилган вазифаларни самарали амалга ошириш учун аввало, умумтаълим тизимида барча фанлар буйича укув жараёнини ташкил этишнинг илмий-назарий асослари булган укитиш тамойиллари ва конуниятларини такомиллаштириш, бунинг учун республикамиз таълим сохасидаги давлат сиёсатига оид асосий йуналишларни тахлил килиш лозим.
Бу борада таълим сохасидаги ислохотларнинг муваффакияти мактабларда укув жараёнини ташкил этишда кулланиладиган лойихалаш ва моделлаштириш
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1116-1123
механизмлари таълим сохасидаги давлат сиёсатининг асосий тамойиллари ва узлуксиз таълим тизимининг фаолият курсатиш тамойилларига канчалик мос келиши ва уларни амалиётга жорий этишга сафарбар этилганлигига боглик.
REFERENCES
1. Barakaevich, K. S. (2020). Improvement of Vocational Training of Pupils in Secondary Schools. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(1).
2. Qoraev, S. (2016). Specific features of interdisciplinary coherence and interoperability. "Education, Science and Innovation," 2 (2), 45-50.
3. ^ораев, С. (2016). Фанлараро узвийлик ва узаро алокани таъминлашнинг узига хос хусусиятлари. "Таълим, фан ва ннновация", 2(2), 45- 50.
4. Elmurzaeva, N. K., & Qorayev, S. B. (2021). Pedagogical Requirements for the Organization of the Educational Process in Specialized State Educational Institutions. Psychology and Education Journal, 58(1), 1078-1084.
5. ^ораев, С. Б. (2020). Профессионал таълимда укув амалиётларини ташкил этишнинг узига хос хусусиятлари. Academic Research in Educational Sciences, 1 (3), 1281-1286.
6. Barakayevich, Q. S., & Baxtiyorovna, A. S. (2021). Xalqaro dastur talabalari asosida innovatsion ta'lim muhitini yaratish. Integration of science, education and practice. scientific-methodical journal, 1(02), 132-137.
7. Adbujalilova, S. A., & Koraev, S. B. (2020). Талабалар илмий дунёкарашини шакллантиришда педагогик технологияларнинг урни. Academic research in educational sciences, (4).
8. Караев, С. Б. (2018). Современные пути совершенствования учебнопроизводственных комплексов, специализированных на профессиональной подготовке учащихся. In Психология и педагогика на современном этапе (pp. 3036).
9. ^ораев, С. Б., & Жолдасов, И. С. (2021). Касб-хунар мактаблари фаолиятини амалий машгулотлар самарадорлигини ошириш оркали такомиллаштириш масалалари. Academic research in educational sciences, 2(2).
10. Tilakova, M., & Qoraev, S. (2020). Recommendations for students 'creative ability development. Academic Research in Educational Sciences, 1 (4), 184-189.
11. Abdujalilova, S. A., & Qorayev, S. B. (2020). The Role Of Pedagogical Technologies In The Formation Of Students' Scientific Outlook. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(03), 2020.
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022
ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-1116-1123
12. Тилакова, М., & Кораев, С. (2020). Укувчилар креативлик кобилиятларини ривожлантириш буйича тавсиялар. Academic Research in Educational Sciences, 1 (4), 184-189.
13. Кораев, С. Б. (2016). Фанларни укитишда табакалаштирилган таълим технологиясини жорий этиш масалалари. Таълим технологиялари, 2, 45-50
14. Qorayev, S. В., & Janbayeva, M. S. (2021). Boshlang'ich sinf o'qish darslarida sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish. academic research in educational sciences, 2(4), 149-153.
15. Qorayev, S. В., & Allayorova, S. B. (2021). Boshlang'ich sinf o'quvchilarini pirls xalqaro baholash dasturi tizimiga tayyorlash jarayonini takomillashtirish masalalari. Academic research in educational sciences, 2(2), 443-448.
16. Кораев, С. Б. (2018). Умумий урта таълим муассасаларида укув-ишлаб чикариш мажмуаларини ташкил этишнинг долзарблиги. Таълим, фан ва инновация , 4, 28-31.
17. Мухамедов, Г. И., & Кораев, С. Б. (2019). Укув-ишлаб чикариш мажмуа машгулотларини олиб боришда педагогмухандисларнинг касбий функцияларини ошириш тамойиллари. Мугаллим хэм Yзликсиз билимлендириу, 2, 71-74.
18. Кораев, С. Б. (2020). Профессионал таълимда укувчиларни касб-хунарга тайёрлаш жараёнини такомиллаштириш йуллари. Узлуксиз таълим, 1, 88-92.
19. Кораев, C. Б. (2021). Профессионал таълимда касбий амалий машгулотлар мазмуни ва уни такомиллаштириш йуллари. Academic research in educational sciences, 2(4), 1573-1581.
20. Курбонова, М., & Кораев, С. (2020). Бошлангич таълимда укувчиларнинг укув-билиш компетенцияларини шакллантириш. Academic Research in Educational Sciences, 1(4), 795-801.
21. Qorayev, S. В., & Janbayeva, M. S. (2021). Boshlang'ich sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etishning zamonaviy tamoyillarl. Academic research in educational sciences 2(CSPI conference 1), 1492-1496.
22. Janbayeva, M. S. & Qorayev, S. B. (2021). Modern principles of organization of extracurricular activities in primary schools. Экономика и социум, 5-2, 837-843.
23. Адбужалилова, Ш. А. (2020). Талабалар илмий дунёкарашини шакллантиришда педагогик технологияларнинг урни. Academic Research in Educational Sciences, 1(4), 813-823.
24. Abdujalilova, S., Koraev, S. B. (2020). Талабалар илмий дунёкарашини шакллантиришда педагогик технологияларнинг урни. Academic Research in Educational Sciences, 1(4), 813-823.