24 ОЛИЙ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ ч_!_/
Алимардонов З.Ш.,
Узбекистон Республикаси Ички ишлар вазирлиги Тошкент олий х,арбий техника билим юрти «Умумх,арбий фанлар» кафедраси укитувчиси, капитан
УКУВ ЖАРАЁНИДА ^АРБИЙ ХИЗМАТЧИЛАРНИНГКАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ
АЛИМАРДОНОВ З.Ш. УК.УВ ЖАРАЁНИДА ЦАРБИЙ ХИЗМАТЧИЛАРНИНГ КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ
Маколада укув жараёнида х,арбий хизматчиларнинг касбий компетентлигини шаклланти-риш йуналишлари, механизмлари, ривожлантиришнинг шарт-шароитлари ва имкониятлари-дан унумли фойдаланиш туFрисида суз юритилган.
Таянч суз ва тушунчалар: укув жараёни, х,арбий хизматчилар, педагог кадрлар, компетент-лик, компетенция, ривожлантириш, шакллантириш.
АЛИМАРДОНОВ З.Ш. ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ВОЕННОСЛУЖАЩИХ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ
В статье речь идёт о направлениях и механизмах формирования профессиональной компетентности военнослужащих в процессе их обучения, об эффективном использовании условий и возможностей их развития.
Ключевые слова и понятия: процесс обучения, военнослужащие, педагогические кадры, компетентность, компетенция, развитие, формирование.
ALIMARDONOV Z.SH. THE MILITARY STAFF S PROFESSIONAL COMPETENCE FORMATION DURING EDUCATIONAL PROCESS
The article contains information about development of professional competence in military education, the formation of professional competence's development directions, and effective implementation of existing conditions and opportunities.
Keywords: educational process, military staff, pedagogue staff, competence, development, formation.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 4
v.
Бугунги кунда мамлакатимиз халцининг тинч-осуда цаётини цимоя цилиш заруриятидан келиб чиццан цолда амалга оширилаётган царбий ислоцотларнинг талаблари-дан бири куролли Кучларимиз учун юцори малакали мута-хассислар, юксак интеллектуал, маънавий-ахлоций сало-циятга эга булган, касбий компетентлиги юцори даражада шаклланган царбий кадрларни тайёрлашдан иборат.
Мамлакатимизда харбий таълим тизимини такомиллаштириш ва уни хозирги замон талаб-ларига мослаштириш, замонавий таълим тех-нологияларига асосланган жахон андозалари даражасидаги тизимни яратиш умумдавлат сиёсатининг мухим таркибий кисмларидан бири хисобланади.
Куролли Кучларимизнинг илк шаклланиш йиллариданок профессионал царбий кадрларни тайёрлаш ва царбий хизматчиларнинг соха буйича билимларини ошириш, куникма-ларини мустахкамлаш масаласига катта эъти-бор каратилди. Ушбу устувор масала бугун хам уз долзарблигини йукотгани йук.
Зеро, Узбекистон Республикаси Прези-денти, Куролли Кучлар Олий Бош Кумондони Ш.Мирзиёев Куролли Кучлар ташкил этилганли-гининг 25 йиллиги муносабати билан Ватан химоячиларига йуллаган байрам табригида «Хозирги вактда жахонда ва минтакамизда харбий-сиёсий вазият кескин узгариб, миллий ва глобал хавфсизлик сохасида хатар ва тахдидлар тобора кучайиб бормокда. Ана шун-дай ута масъулиятли вазият ва хаётнинг узи эришган барча ютукларимизни, шу билан бирга, йул куйган камчиликларимизни чукур ва танкидий тахлил килишни барчамиздан талаб этмокда»1, деб таъкидлаган эди.
Шу муносабат билан харбий хизматчиларнинг укув жараёнида касбий компетентлигини шакллантириш учун реал хаётда ва касбий амалиётда асосий компетентлигини куллаш кобилиятига эга буладиган олий харбий таъ-лим муассасалари профессор-укитувчилари таркибини кайта тайёрлаш, уларнинг малака-сини ошириш имкониятларидан кенг фойдала-ниш максадга мувофикдир. Укув жараёнида компетентли ёндашув, харбий хизматчиларнинг касбий ва бошка шахсий сифатларини
1 Мирзиёев Ш.М. Узбекистон Республикаси Куролли Кучлари ташкил этилганининг 25 йиллиги муносабати билан Ватан химоячиларига байрам табриги. // «Постда» газетаси, 2017 йил, 3-сон.
шакллантиришга йуналтирилган булиб, уларнинг интеллектуал салохияти ва жанговар кобилиятларини ошириш имконини беради.
Компетентли ёндашувнинг максади таълим сифатини таъминлашдир. Таълим тизимини такомиллаштириш муаммолари буйича чоп этилган хужжатларнинг тахлили шуни кур-сатадики, таълим мазмунининг янгиланишида асосий бирлик сифатида компетентлик ва компетенция каралмокда2.
«Компетенция» ва «компетентлик» тушунча-лари илк бор АКШда кулланган булиб, «инсон-нинг билимларига асосланган, ижтимоий-касбий хаёти фаолиятида белгиланган шахсий ва интеллуктуал тажрибаси» сифатида талкин этилмокда3.
«Компетенция», «компетентлик», «компетентли» тушунчаларининг узи адабиётларда ва лугатларда келтирилган. Масалан, «Инглизча-узбекча лугат»да4 куйидагича таъриф келтири-лади: «компетенция» «компетент» (лот. сотре1епсе - омилкорлик, хабардорлик, бирор белгиланган сохани тушунадиган, биладиган; rompetent - билимдон; узининг конуний хукукига эга булган, бирор ишни хал килиш ёки бажариш.
Компетентлик ва компетенция тушунчалари И.В.Петрова, Е.В.Садон, О.Е. Гаврилова,
2 Тураев Б.З., Мукимова Г.Х. Таълимда компетентли ёндашув: укитувчининг касбий компетентлигини шакллантириш. // «Узбекистон олий таълим тизимида кадр-лар ресурсларини бошкариш ва ривожлантириш» мавзусидаги Республика семинари материаллари. - Т: «Истеъдод» жамFармаси, ТДПУ. 2014. -52-б.
3 Уша жойда.
4 Назаров С., Назарова Ф., Адизова Н., Полтаева Д. English-Uzbek Dictionary. - Т.: 2013. - 27-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 4
A.B.TapacoBa1 Ka6ii 0^UM^apHUHr u^mum um.na-piiga Ke^TupumraH. LUyHUHrgeK, fOHECKOHurnr «The competent teacher 2010-2020» KOHuenuuifl-ciiga x,aM KOMneTeHT.iiK TymyH^acuHuiHr 3aM0-HaBuM Ta.KUHU x,aMga aMa.utf ax,aMUflTU a.ox,uga epuTu6 yTiimraH2.
Uy Hy^Tau Ha3apgaH, MaM.aKaTUMU3ga x,ap-6um XM3MaT4U^apHUHr yK,yB xapaeHiiga Kac6uM KOMneTeHT^uruHM puBOxnaHTupum 6yMi/ma a.ox,uga u^mum U3^aHim^ap o.ii6 6opumMaraH-^uruHi UHo6aTra o.caK, Kypo^^i Ky^.ap TU3U-Miiga x,ap6utf Tat.uM-Tap6ufl f03acugaH MaBxyg MyaMMO.ap, fltHiu x,ap6utf xiiBMaTmimapHiiHr Kac-6um KOMneTeHT.umHU maKn.aHTupum Ka6i Maca.a.ap u^mum xux,aTgaH aHUK.uK.nap Kipi-TimHi Ta.a6 этagм.
Uy MaKcagga o.um x,ap6utf Tat.iiM Myaccaca-.apii npo^eccop-yKUTyB^u^api yKUTim xapae-Hiiga x,ap6utf xi3MaT4U^apHUHr Kac6iM KOMne-TeHT^uruHi puBOx^aHTipum xapaeHiiga ro3ara Ke.aeTraH KaMmimuK Ba MyaMMO.apHii KyMiiga-rumapga u$oga.nam MyMKiiH:
- TUHMOBmi Ba KypcaHT.apra y3 $aHU 6yMi4a Tat.uM 6epiimga 3aM0HaButf negTexHO.orufl-.apHii caMapa.ii Ky..aM O^imi gapaxacuHui puBOx^aHTipim;
- yKyB xapaeHUHi ^aoMamTupum x,aMga yKyB MaTepua^^apuHi y3^amTupumHiHr fOKopu gapaxaciira эpмmмm, TUHMOBmi Ba KypcaHT-.apHii MycraKU. $UKp.namra Ba y3 ^UKpuHii эpкмн 6aeH этмmгa ypraTim;
- maxciM TapKi6 6umaH yTKa3U^afluraH koh-cy.bTauiifl.nap x,aMga x,ap6utf-iimMiim xaMUAT at30.apii um^apiHiHr y3 BaKTiiga TamKiim.nam-Tipu^umu Ba caMapagop.umHU KaTTiiK Ha30-paTra o.iim;
- Mamfy^OT^apra ca6a6.ii KaTHama o.MaraH (KopoBy., Hapag, rocnuiTa.nb, Ti66ueT nyHKTiiga
1 neTpOBa l/I.B. OopMupoBaHue npo^eccuoHa.bHbix KOMneTeHUMM y cTygeHTOB By3OB b xoge npaKTiiKO-opueHTupoBaHHoro o6y4eHUfl. / fliicc... KaHg. neg. HayK. -y^bAHOBcK, 2010. -C. 255; CagoH E.B. npo^eccuoHa.bHbie KOMneTeHuui KaK i^aKTop cTaHOB.eHUfl npo^eccuoHa.b-hom Kapbepb 6ygy^ero cneuua.ucTa. / fliicc. ... KaHg. neg. HayK. - B.agiBocTOK, 2009. -C. 218; raBpu.OBa O.E. Oop-MupoBaHie npo^eccuoHa.bHbix KOMneTeHuufi cTygeHTOB-6ygy^ux cneuua.ucTOB mBeMHoro npou3BogcTBa b yc.o-Biax 06pa30BaTe.bH0r0 K.acTepa. / flucc. ... KaHg. neg. HayK. - Ka3aHb, 2011. -C. 257; TapacoBa A.B. Oi/BimecKuM npaKTUKyM KaK cpegcTBO ^opMipoBaHUfl npo^eccuoHa.b-hwx KOMneTeHuuM cTygeHTa MeguuiHcKoro By3a. / flucc. ... KaHg. neg. HayK. - M., 2012. -C. 249.
2 «The competent teacher 2010-2020», Tampereen Yliopistopaino Oy Juvenes Print, Tampere 2010.
булганлар ва б.) тингловчи ва курсантлар билан алох,ида шугулланиш, машFулотларни узлаштириб олишлари учун доимий ало^ани урнатиш, уларга шарт-шароитлар яратиб бе-риш;
- ук,ув жараёни сифатини янада ошириш чораларини куриш, тингловчи ва курсантлар-нинг мустакил тайёргарлик дарсларини каттик назоратга олиш;
- машFулотлар давомида тингловчи ва кур-сантларнинг мустакил фикрлаш ва уз фикрини эркин баён этиш куникмаларини ривожланти-риш;
- курсантларни укитилаётган фанлардан узлаштиришлари даражасини юкори, паст курсаткичлар буйича та^лил килиб бориш ва паст узлаштириш курсаткичлари сабабларини урганиб, кафедралар малакали профессор-укитувчилари билан х,амкорликда бажарила-диган ишлар самарасини янада ошириш;
- укитиш жараёнида х,арбий хизматчилар-нинг олган назарий билимлари ва тажрибала-рини амалий фаолиятда самарали равишда куллай олиш имкониятларини янада ривож-лантириш;
- укитиш жараёнига куйилаётган компете-циялардан келиб чикан х,олда ^арбий хизмат-чиларнинг касбий билим, кобилият ва куникмаларини фаолиятга боFлаш ва такомиллашти-ришга лаёкатлилик даражасини ривожланти-ришга алох,ида эътибор каратиш зарур.
Харбий сох,а нуктаи назаридан келиб чиккан ^олда, фан ва техниканинг тараккиёт даражаси, замонавий урушларнинг хусусиятларини х,исобга олиб, ^арбий хизматчиларнинг укув жараёнида касбий компетентлигини шакллан-тириш ва замонавий таълим технологиялари асосида уларнинг билим, куникма ва малака-ларининг пухта ва чукур булишини такозо килади. Харбий хизматчиларнинг профессионал тайёргарлиги, уларнинг сох,а буйича назарий ва амалий билим, куникма ва малакалари канчалик пухта ва мустах,кам булса, улар янги укув материалларини х,ам шунчалик онгли, чукур ва пухта эгаллайдилар.
Таълим берувчи шахсий таркибга у эгалла-ётган мутахассисликнинг хусусияти, х,ар бир машFулот мавзусининг мазмуни ва максад-ларидан келиб чиккан х,олда машFулотларни турли шаклларда режалаштиради ва ташкил этади. Уз максадига кура янги назарий билим-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 4
Ч.
лар бериш, мавжуд билимларни мустахкамлаш, такрорлаш, амалий куникма ва малакаларни шакллантириш, ривожлантириш, текшириш, бахолаш машFулотлари булиб, уларнинг хар биридан алохида ёки бир машFулотнинг узида бир неча туридан фойдаланиш мумкин. Маса-лан, маъруза машFулотида шахсий таркибга факат янги укув материалини (янги билимларни) бериш билан кифояланибгина колмай, шу машFулотнинг узида утган мавзуни кискача такрорлаш ва янги материални мустахкамлаш мумкин. МашFулот кайси шаклда ташкил этил-масин, унинг асосий максади юкори малакали профессионал харбий мутахассис тайёрлаш дастури талабларига жавоб берган холда шахсий таркибга зарур билимларни бериш, куникма ва малакаларни шакллантириш хамда ривожлантириш, кенг дунёкарашга эга булган харбий хизматчиларнинг укув жараёнида кас-бий компетентлигини ривожлантиришдан ибо-рат.
Харбий хизматчининг укув жараёнида кас-бий компетентлигини ривожлантиришда уки-тишнинг замонавий педтехнологияларидан окилона фойдаланиш мухим ахамиятга эга. Олий харбий таълим муассасалари педагогла-рининг вазифаси таълим олувчи харбий хизматчиларнинг уз-узини такомиллаштириш кобилиятини шакллантириш ва ривожлантиришдан иборат.
Шу боисдан, харбий таълим тизимида маш-Fулотларнинг мазмунини чукур ва кузланган максадга етказиш учун бугунги кунда замонавий педтехнологиялардан самарали фойдалан-ган холда машFулотларни кизикарли тарзда олиб бориш имкониятларини кенгайтириш зарур. Харбий билим юртларида фан ва техни-канинг тараккий этган бир даврида тингловчи ва курсантларга узлуксиз равишда янги маълу-мотларни етказиш билан бирга мутахассислик маълумотларини етказишда касбий куникма ва малакалар тизимидан туFри фойдаланиш, тингловчи ва курсантларни касбий компетентлиги юкори даражада шаклланган килиб тарбия-лашда харбий таълим укитувчиси хар томон-лама билим ва малакага эга булиши лозим. Шунингдек, хар бир харбий таълим укитувчиси уз сохасининг устаси, мохир тарбиячи, жон-куяр ва фидоий булиши учун уз устида тинмай изланиши, уз ишига ижодий ёндашиши, таълим олувчиларни фанга кизиктира олиши керак
булади. Бунга эришиш учун эса махсус фанлар укитувчилари ва касб укитувчилари уз мехнат фаолиятининг мазмунини туFри режалаштира олиши, таълим жараёнига укитиш технология-ларини туFри куллай олиши, ахборот техноло-гияларини билиши хамда замонавий педтехнологиялардан машFулот жараёнида самарали фойдалана олиши лозим.
Укитувчилар дарсга тайёрланаётганда хар хил интерфаол метод ва усулларни куллаб, янги материални кандай баён килишни уйлайди. Шу боисдан, хозирги замонавий уки-тувчини харбий хизматчиларга таълим-тарбия беришнинг замон талабига жавоб берадиган илFор педагогик технологиялардан хабардор килиб бориш билан бирга, уларни амалга оши-риш технологиялари билан таништириш максадга мувофикдир. Олий харбий таълим муассасалари харбий хизматчиларнинг укув жараёнига янгича ёндашув асосида, «Чархпалак», «Блиц-суров», «Кластер», «Карорлар шажа-раси», «Резюме», «БББ» каби графикли орга-найзерлар воситаси хамда «Аклий хужум», «Дельфи», «Бумеранг», «Зинама-зина», «ФСМУ», «Барча омилларни хисобга ол!», «Интервью», «6х6х6», «3х4»1 ва бошка шу каби замонавий интерфаол педагогик технология-ларни кенг татбик этиш оркали уларнинг компетентлигини ривожлантириш долзарб ахамият касб этади.
Бундай интерфаол методлардан машFулот вактида фойдаланиш таълим олувчилар ва укитувчи орасида маълумот алмашиш мухитини кенгайтириб, таълим олувчилар узларини бу мухитда эркин тутиши оркали уз фикр-мулохазаларини равон ифода этиш, мантикий фикрлаш, туFри карорлар кабул кила олиш кобилиятларини ривожлантириши, касби, сохасига доир меъёрий хужжатларни пухта узлаштиришлари учун кенг имкониятлар яратади. Бу эса, уз навбатида, харбий хизмат-чилар томонидан янги Fоя ва лойихаларнинг ихтиро этилишига яна бир янги кадам булар эди.
Маълумки, хозирги глобаллашув шароитида ишлаб чикариш жуда тез суръатлар билан ривожланмокда. Харбий жанговар техника ва курол-аслахалар, технологик жараёнлар узлук-
1 Рузиева Д., Усмонбоева М., Холикова З. Интерфаол методлар мохияти ва кулланилиши. / Методик кулланма. - Т.: Низомий номидаги ТДПУ, 2013. -111-112-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 4
сиз такомиллашиб бормокда. Бу маълум дара-жада харбий таълимда уз аксини топиши керак. Демак, педагог-укитувчилар фан ва техника сохасидаги тараккиётни узлуксиз кузатиб бориши, улардан таълим олувчиларни тушу-нарли шаклда хабардор килиб туриши ва уз махорати устида тинмай изланишлар олиб бориши зарур.
Бунинг учун олий харбий таълим муассаса-лари офицер-педагоглари уз олдига куйилган масъулиятли ва долзарб вазифаларни бажа-риш, таълим-тарбия жараёнига булган янгича карашларни ривожлантириш хамда харбий хизматчиларнинг касбий компетентлик сифат-ларини шакллантиришлари учун куйидаги таклиф ва фикрларни келтирмокчимиз. Жумла-дан:
• уз касбий фаолиятини самарали ташкил этишга ундовчи янги билимларни узлашти-ришга интилиш;
• харбий хизматчиларда юксак ахлокий-рухий ва жанговар фазилатларни тарбиялаш;
• ахборот-коммуникация технологиялари-дан фойдаланган холда, уз фанига тегишли булган илмий-техник тараккиётнинг илFор таж-рибаларни урганиш;
• замонавий курол-яроFлар ва жанговар техникаларни урганиш, тингловчи ва курсант-ларнинг шахсий хусусиятлари, уларга таъсир курсатувчи самарали омилларни, шунингдек, ахлокий ва хукукий нормаларни, Умумхарбий Низомлар талабларини билиши ва амалиётда куллай олиши;
• уз фани машFулотларининг укув-тарбия-вий максадларига эришиш, янгиликка, янги натижаларга интилиб яшаш, уз фаолиятининг ахамиятини ошириш, тингловчи ва курсантлар-нинг умумий маданиятини ривожлантириш;
• уз фанига тегишли булган ахборотларни йиFиш, саклаш, кайта ишлаш ва ундан максадли фойдаланиш усулларини эгаллаш, интернетдан маълумот олиш ва маълумотлар киритиш куникмасига эга булиш;
• тингловчи ва курсантларнинг касбий фао-лиятларида асосли мустакил карорлар кабул кила олишга булган билим, куникма ва малака-ларни такомиллаштириб боришга ургатиш;
• х,ар бир харбий хизматчига мардлик ва матонат, Ватанга садокат билан хизмат ки-лишдан фахрланиш хиссини сингдириш;
• булинма командирларининг укув жараё-нини мустахкамлаш буйича жавобгарлиги ва ролини ошириш.
Шундай килиб, бугунги замонавий шароитда Куролли Кучларимизни малакали кадрлар билан таъминлаш муаммосини самарали хал килишда, биринчи навбатда, хозирги кун талабларига жавоб бера оладиган, уз касби-нинг устаси булган, кул остидаги шахсий тар-кибни х,ар кандай шароитда бошкара оладиган, уларни укитиб, тарбиялаб, уз Ватанига садо-катли, ^арбий бурч ва касамёдга содик кола-диган жангчи килиб тарбиялашда чукур билимга эга булган тарбиячи офицер-педа-гогларнинг урни каттадир.
Шу маънода бугунги глобаллашув шарои-тида ^арбий кадрлар тайёрлашнинг миллий моделини руёбга чикариш, ^ар томонлама камол топган, таълим-тарбияни онгли равишда идрок эта оладиган, давлат ва жамият олдида жавобгарлик х,иссини юрагида туя оладиган х,арбий хизматчиларни тарбиялашни назарда тутиш билан бирга, х,арбий таълим сох,асини тубдан ислох, килиш, ^арбий олий таълим муас-сасалари педагог кадрлари касбий компетент-лигини ривожлантириш, малакасини янада ошириш, уларнинг чет тилларни эгаллаши, таълим жараёнларини ташкил этиш буйича илFор хорижий тажрибаларни узлаштириши ва укув ишларига энг янги ахборот-коммуникация тех-нологияларини татбик этиши мухим омил хисобланади.
Хулоса килиб айтганда, замонавий жамия-тимизнинг жадал суръатларда ривожланиши ва янгиланиши харбий-сиёсий вазият тез узга-риб, хавфсизлик сохасидаги хатар ва тахдид-лар тобора кучайиб бораётганлиги билан ажралиб колмокда. Шу боисдан, профессионал харбий кадрларни тайёрлаш уларнинг интеллектуал салохияти, касбий компетентли-гини ривожлантириш, жахон хамжамиятида ривожланган демократик давлатлар даража-сида, юксак маънавий ва ахлокий талабларга жавоб берувчи юкори малакали профессионал харбий кадрларни тайёрлаш миллий тизи-мини яратиш масаласи устувор мезон сифа-тида мухим роль уйнайди.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 4
v.
Адабиётлар руйхати:
1. Узбекистон Республикасининг «Таълим тyFрисида»ги конуни. Олий таълим. Меъё-рий х,ужжатлар туплами. - Т.: «Шарк», 2013.
2. Мирзиёев Ш.М. Узбекистон Республикаси Куролли Кучлари ташкил этилганининг 25 йиллиги муносабати билан Ватан х,имоячиларига байрам табриги. // «Постда» газе-таси, 2017 йил 3-сон.
3. Каримов И.А. Миллий армиямиз - мустакиллигимизнинг, х,алкимиз тинчлиги ва осойишталигининг мустах,кам кафолатидир. / Биз танлаган йул - демократик тараккиёт ва маърифий дунё билан х,амкорлик йули. 11-жилд. - Т.: «Узбекистон», 2003.
4. Гаврилова О.Е. Формирование профессиональных компетенций студентов - будущих специалистов швейного производства в условиях образовательного кластера. / Дисс. ... канд. пед. наук. - Казань, 2011. -С. 257.
5. Назаров С., Назарова Ф., Адизова Н., Полтаева Д. Инглизча-узбекча лугат. English-Uzbek Dictionary. - Т.: 2013.
6. Петрова И.В. Формирование профессиональных компетенций у студентов вузов в ходе практико-ориентированного обучения. / Дисс... канд. пед. наук. - Ульяновск, 2010. -С. 255.
7. Рузиева Д., Усмонбоева М., Холикова З. Интерфаол методлар мох,ияти ва кулланилиши. / Методик кулланма. - Т.: Низомий номидаги ТДПУ, 2013. -111-112-б.
8. Садон Е.В. Профессиональные компетенции как фактор становления профессиональной карьеры будущего специалиста. / Дисс... канд. пед. наук. - Владивосток, 2009. -С. 218.
9. Тарасова А.В. Физический практикум как средство формирования профессиональных компетенций студента медицинского вуза. / Дисс. ... канд. пед. наук. - М., 2012. -С. 249.
10. Тураев Б.З., Мукимова Г.Х. Таълимда компетентли ёндашув: укитувчининг кас-бий компетентлигини шакллантириш. // «Узбекистон олий таълим тизимида кадрлар ресурсларини бошкариш ва ривожлантириш» мавзусидаги Республика семинар мате-риаллари. - Т: «Истеъдод» жамFармаси, ТДПУ. 2014. -52-б.
11. Узбекистон Республикаси Куролли Кучларининг Умумх,арбий Низомлари. - Т.: «Узбекистон», 1996.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 4