ТРАНСПОРТ ВОСИТАЛАРИНИНГ ИШЛАБ-ЧЩАРИШ ТЕХНИК БАЗА БИЛАН ТАЪМИНЛАНГАНЛИК ДАРЖАСИ ТАДЦЩИ
Муродулла Зиёдуллаевич Эшон^улов
"Логистика ва сервис" кафедраси Жиззах политехника института E-mail: [email protected]
АННОТАЦИЯ
Ушбу мацолада хусусий транспорт воситалари корхоналарининг ишлаб-чицариш техник база билан таъминланганлик даражасини тадциц цилиш ва унинг транспорт воситаларининг техник х,олатига таъсирини урганиш натижасида корхоналарнинг ишлаб чицариш техник базаларини ривожлантириш орцали транспорт воситаларининг техник х,олатини яхшилаш ва провард натижада ах,олига транспорт хизмати сифатини оширишдан иборатдир.
Калит сузлар: Автотранспорт корхоналари, транспорт воситаси, автомобил, ишлаб чицариш техника базаси, таъминланганлик, самарадорлик курсаткичи.
RESEARCH OF THE TECHNICAL BASE OF AUTOMOTIVE PRODUCTION
Murodulla Ziyodullayevich Eshonqulov
The Department "Logistics and Service"
Jizzakh Polytechnic Institute E-mail: [email protected]
ABSTRACT
The article examines the level of the technical base of private transport enterprises and its impact on the technical condition of vehicles in order to improve the technical condition of vehicles by developing the production and technical base of enterprises and improving the quality of transport services to the population.
Keywords: motor transport enterprises, vehicles, automobile, production equipment base, supply, efficiency indicator.
КИРИШ
Узбекистон Республикасида давлат тасарруфидаги турли русум ва андозадаги автомобил транспорта воситалари турли цувватга эга булган корхоналарда фаолият курсатмоцда. Ах,оли автомобиллари эса бир неча миллиондан ортиц, буларга техник хизмат курсатиш учун цатор корхоналар
мавжуд. Транспорт воситаси хаётимиз ва халк хужалигининг "кон томири"га ухшатилиши бежиз эмас. У йул ва хайдовчиларсиз, уларни таъминловчи корхоналарсиз самарали, максадга мувофик равишда ахолига ва халк хужалигига транспорт хизмати курсата олмайди. Бу тизим мунтазам ривожланишда, такомиллашишдадир.
Маълумки, корхоналарда ходимлар, мутахассислар ишлайдилар. Демак, транспорт корхоналарининг ходим ёки кадрларига самарали таъсир этиб, олдиларига куйилган максадларига эриштириш рахбари (эгаси)дан, булим ва булинмалар менежерларидан, хар бир буFин ижрочиларидан атрофлича етуклик, хар даврнинг, фаслнинг, мухитнинг хароратини идрок килган холда хозир жавоблик талаб килинади. Бу вазифаларни бажариш учун албатта корхонанинг ишлаб чикариш техник базаси мукаммал бутланган булиши лозим.
Х,озирги кунда катта шахарларда давлат транспортининг мавкеи кисман сакланиб колаётган булсада, кичик шахарлар, вилоятлар регионларида ва шахарлароро йуналишларда, айникса йуловчилар ташиш борасида, бюрократик тизимлардан холис булган ва шу сабабли арзон нархда хизмат курсатаётган хусусий транспорт уларни бозордан сикиб чикармокда.
Х,озирги вактда республикамиз бозор иктисодиётига утишдек тарихий жараённи уз бошидан кечирмокда. Бозор иктисодиёти нафакат, ижтимоий-иктисодий, балки жамиятимиз тарихий такдири билан боFлик булган ва келажагини таъминлайдиган мураккаб хамда куп киррали жараён сифатида барча сохаларни камраб олган холда кенг илдиз отиб боряпти. Бозор муносабатлари иктисодиётда уз урнига эга булган амалиётдир. Бу амалиётнинг куп асрлик тараккиёт тарихи ва тизим холига келган илми мавжуд булиб, бу илм асосларини хамда тупланган тарихий тажрибаларни чукур ва хар томонлама урганмай туриб, бозор муносабатлари ва унинг конун коидаларини узлаштириш мумкин эмас.
Утмишда ва хозирги шароитда бутун жахон тажрибаси бозор иктисодиётининг самарадорлигини, хаётийлигини хар томонлама исбот килди ва исбот килмокда. Мамлакатимизда бозор иктисодиётига утиш узига хос хусусиятга эга булиб, унинг максади инсон манфаатларидан келиб чикади. Узгариб бораётган жуFрофий-сиёсий тизимда Узбекистоннинг роли ортиб бормокда. Х,амдустлик мамлакатлари, шунингдек, биз тула хукукни аъзоси булган нуфузли халкаро ташкилотлар хам хозирги вактда Узбекистоннинг фикри билан, унинг нуктаи назари билан хисоблашаётир.
Хусусий транспортнинг сонини ошиб бориши билан транспорт бозорида ракобат юзага келди ва бозор учун кураш максадида купгина илгари якка холда
фаолият юритган хусусий транспорт сохиблари (тахминан 1996-97 йиллардан бошлаб) хар хил корхоналар таркибига бирлаша бошлашди. 2006 йилдан бошлаб эса Узбекистон Республикаси Президентининг 2006 йил 9-мартдаги "Автомобиль транспортида йуловчи ташиш сохасидаги тадбирлар фаолиятининг алохида турларини амалга оширишнии тартибга солиш туFрисида"ги ПК, №-303 сонли царорига асосан улар фацат корхоналар таркибида фаолият юритиши мумкин.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Автомобил транспорти корхоналарининг ишлаб чицариш техник базасини такомиллаштириш масалаларига етарлича эътибор царатилган. Ушбу масалага В.П.Карташовнинг «Развитие производственно-технической базы автотранспортных предприятий» номли монографияси шулар жумласидандир. Монографияда автомобил транспорта корхоналарининг цурулишида асосий эътибор бир вацтдаги капитал харажатларни камайтириш, цилинган харажатларни кам вацтда цайтарилишини таъминлаш мацсадларида, янги ишлаб чицариш цувватларини навбатма-навбат ишга туширилиши царатилган
Е.С. Кузнецов ва И.П.Курниковларнинг В книге Кузнецова Е.С. и Курникова И.П. «Производственная база предприятей автомобильного транспорта» номли китобида автокорхоналарнинг ишлаб чицариш техника базасини хозирги замондаги холатини, "Техник хизмат курсатиш ва таъмирлаш"нинг самарадор шароитларини яратишга царатилган" ишлаб чицариш техника цувватини мужассамланиш масалаларини, ишлаб чицариш техник базасини цайта жихозлаш ва рекониструкция цилиш, ва бу масалаларини амалга ошириш самарадорлиги масалаларини тахлил цилишга харакат цилинган.
Бу масалага Россия олимлари В.Б.Ефимов («Автомобильный транспорт» журнали, 1986 йил №6 сон ва МАДИ мацолалар туплами), А.И.Николаенко («Автомобильный транспорт» журнали, 1985 йил №10 сон) уз эътиборларини царатишган. Бу ишларда ишлаб чицаришни марказлаштириш, ишлаб чицариш техника цувватини мужассамлантириш, техник хизмат курсатиш ва таъмирлаш ишларини марказлаштиришнинг техника-ицтисодий масалалари куриб чицилган.
Г.М.Напольский, А.В.Пугинларнинг "Автотранспорт корхоналарини цайта цуриш ва техник цайта жихозлаш" номли уцув цулланмасида (Тошкент-2004 ) Техник эксплуатацияни омили сифатида ТБ цатор узига хос хусусиятларига эгалиги курсатиб утилган.
НАТИЖАЛАР
Бозор иктисодиёти шароитида ишлаб чикариш, муоамала, таксимот ва истеъмол жараёнларининг узвий боFликлиги, маълум вакт ва масофа орасида йуловчиларнинг хизмат ва яшаш жойига етиб бориши транспорт хизматига боFлик булиб, иш унуми, ишлаб чикариш суръати, сифати, кайфият шу омилларга бориб такалади. Шахарларда ва марказларда бу муаммолар янада йириклашиб боради. Ахоли зич булган шахарларда одамлар иш жойига бориш ва хонадонига кайтиш учун урта хисобда бир кунда 2,5 соатгача вакт сарфлайди. Шу нарса хисобланганки, бекатда 15 минут транспорт кутиб колган ишчининг мехнат унумдорлиги 4 фоизга камаяди. Нокулай, тикилинч транспортда катнашнинг окибати хам ижобий эмас, албатта. Вилоятимиз буйича хозирги статистик маълумотлар асосида 1300000 нафар ахоли яшайди, Жиззах шахрининг умумий майдони 21,2 квадрат километр булиб, турт юз мингга якин ахоли яшайди [4]. Шунингдек, Жиззах-Узбекистан Республикасидаги йирик иктисодий, маданий-маъмурий марказлардан бири хисобланади. Шунинг учун шахарнинг транспорт фаолиятини тадкик этиш, бозор иктисодиёти шароитида уни ташкил этиш, бошкаришни такомиллаштириш ва унинг самарадорлигини ошириш, бозор ракобати хамда транспорт жараёнида бозор иктисодиётининг мухим конуни булган талаб ва таклифнинг харакат доирасини урганиш катта илмий ва амалий ахамиятга моликдир.
Шу билан биргаликда шахар транспорт бозори катнашчилари булган хусусий транспорт воситаларининг техник холати уларнинг харакат хавфсизлигини таъминлашдаги урни ва хизмат курсатиш маданиятига бевосита таъсир курсатади. Транспорт воситаларининг техник холатига эса уз навбатида уларга курсатилаётган техник хизматнинг сифати, демак бу хизматларни амалга ошираётган ишлаб чикариш техник базанинг мавжудлиги катта рол уйнайди.
Ишнинг бажариш давомида олинган натижалар:
1. Бозор иктисодиёти шароитида хусусий транспорт хизматига булган талаб ва таклиф конунияти ишлаб чикилди.
2. Жиззах шахрида фаолият курсатаётган хусусий транспорт корхоналарига карашли автомобилларнинг техник холатини таъминлаш буйича маълумотлар тупланди.
3. Хусусий транспорт корхоналарини лойихалаш учун технологик хисобни бажаришга Microsoft Excel матн редакторида электрон дастур яратилди.
4. Жиззахйуловчитранс корхонасининг янги лойихаси яратилди.
МУХОКАМА
Автотранспорт корхоналарида (АТК), харакатдаги таркибдан самарали ва ишончли фойдаланиш куп жиуатдан ишлаб чицариш техника базаини (ТБ) холатига, ривожланиш даражасига ва фаолият курсатиш шароитига боFлицдир.
Х,озирги вацтда ТБ ни ривожланиши автомобиллар паркининг усиш суръатидан орцада цолмоцда. Асосий ишлаб чицариш фондлари (АФ) нинг таркибида фонднинг катта цисми 60 ... 70 % харакатдаги таркибга, 30...40 % эса ТБ туFри келади, шу билан бир вацтда Гипроавтотранс тавсияларига кура бу нисбат тахминан 1 : 1 булиши керак.
Автомобил паркининг жадаллаб усиши шунга олиб келдики, мамлакат буйича урта хисобда, АТК нинг ишлаб чицариш майдонлари билан таъминланганлиги меъёрдагининг фацат 50-60 % ни, техник хизмат курсатиш (ТХК) ва жорий таъмирлаш (ЖТ) постлари билан таъминланганлиги 60...70 % ни ташкил этади ва ишлаб чицаришнинг ТХК ва ЖТ жараёнини механизаFия воситалари билан таъминланиш даражаси 30 % дан ошмайди.
Бу эса, уз навбатида, автомобилларни техник соз холда ушлаб туриш учун цушимча анча сарф харажатларга, уларни ТХК ва ЖТда навбат кутиб туриб цолишига олиб келади. Бир цатор АТК ларда автомобилларни техник тайёргарлик коэффотиенти 0,7 дан, ишга чицариш коэффотиенти эса 0,5 дан ошмайди. Муассасаларнинг кичик АТКларида эса бу курсаткичлар яна хам паст.
АТК техника базасини ривожлантириш ва такомиллаштириш, янги ишлаб чицариш цувватларини барпо этиш, мавжуд АТКларни кенгайтириш, цайта цуриш ва техник цайта жихозлаш йули билан таъминланади.
Мамлакат халц хужалигининг цайта цуришни хозирги замон босцичи, энг кам ресурс сарф цилган холда энг юцори натижаларга эришишнинг глобал вазифасини цуяди.
Х,озирги кунда автомобил транспорта корхоналарининг ТБ га туFри келадиган АФ ни нархи жуда ошиб кетди, аммо улардан фойдаланиш самараси жуда паст. Бундай шароитда ТБ нинг бундан кейинги ривожланиши нафацат янги корхоналар цурилиши хисобига, балки купроц мавжуд корхоналарни кенгайтириш, цайта цуриш ва техник цайта жихозлаш хисобига амалга оширилиши лозим. Таркибий ва инвестотион сиёсатни узгартириш керак. Узгаришларнинг моуияти, эътибор марказини сон курсаткчиларидан сифатга ва самарадорликка, оралицдан якуний натижаларга, уларни янгилашга царатишдан иборатдир. Бу айтилганлар автомобил транспортига хам тулиц тааллуцлидир.
Капитал сарф-харажатлардан самарали фойдаланишда мавжуд корхоналарни кайта куриш ва техник кайта жихозлаш янги курилишга караганда сузсиз афзалликка эгадир. Бу холат биринчи каторга ута мухим техник иктисодий муаммони АТК АФ кайта яратиш (янги курилиш, кенгайтириш, кайта куриш ёки техник кайта жихозлаш) шаклининг усул ва йулларини аниклашни илгари суради.
Автомобил транспорти тармоклари корхоналарини лойихалашга баFишланган хозирги замон илмий, меъёрий ва техникавий адабиётларда мавжуд АТКларни кенгайтириш, кайта куриш ва техник кайта жихозлаш лойихаларини бир тизимга келтирилган ишлаб-чикиш методологияси йук. Ушбу укув кулланманинг максади юкорида айтилган муаммони кисман булса хам тулдиришга каратилган уринишдир.
Бозор муносабатларига утилиши муносабати билан охирги 10 йилда купчилик АТК ларда тарспорт воситалари деярли янгиланмади, мавжудларининг катта кисми эса сафдан чикди ва натижада ТБ нинг АФ даги салмоFи анча ошди.
Тупланган материаллар асосида мавжуд АТК техника базаси элементларини техник холат и тахлил килинади ва уларни истикболли ривожланиш имкониятлари аникланади. ТБ элементларини, нафакат микдорий хусусиятлари томонидан, балки уларни сифатли холати томонидан хам бахолаш керак. Бу икки нуктаи назарни хар томнлама Тахлил килиш, келажакда самарали лойиха ечимини ишлаб чикиш имконини беради.
1- боскич, лойихалаш вазифасини ташкил этувчи ва келгуси лойиханинг техник ечимини белгилаб берувчи, мавжуд АТК ТБ ривожланишининг асосий йуналишини аниклаш билан тугалланади.
2- боскичда, эксплуатация килинаётган харакатдаги таркиб хакидаги маълумотларни (автомобил, автотиркама, автобусларни асосий база модел-лари буйича паркнинг таркиби ва сони), эксплуатаFия килиш тартиби, саклаш шароити, ТХК ва ЖТ ишларининг технологияси ва ташкили ва хк. ни уз ичига оладиган, лойихалаш топшироти ишлаб чикилади.
Бундан ташкари, 1- боскич маълумотлари асосида корхона ишлаб чикаришининг махсуслиги, харакатдаги таркибга ТХК ва ЖТ ишларини бажаришдаги кооперациялаш шароитлари хамда кайта куришни амалга оширишнинг асосий йуллари аникланади.
Кушимча, куйидаги техник хужжатлар келтирилади:
• бино ва иншоотлар жойлаштирилган, автотранспорт харакатининг ташкил килиниши курсатилган холда бош тархнинг схемаси;
• цайта цурилиши лозим булган биноларнинг архитектура-цурилиш режалари ва кесимлари;
• харакатдаги таркибни сацлаш автомобил уринлари, ТХК ва ЖТ ишчи постлари урнашган, асосий технологик жихозлар жойлаштирилган ишлаб чицариш бинолари режаси;
• цайта цуришда фойдаланиши лозим булган мавжуд асосий технологик жихозларнинг тафсилотли руйхати.
3- босцичда, асосан, технологик хисоблар, бош тарх режасининг чизмаси, бино ва иншоотларнинг хажиий-режавий ечимини ишлаб чициш (туFрилаш), технологик жихозларни тафсилотли руйхатини тузиш ва уларни ишлаб чицариш бинолари ва иншоотларида жойлаштиришни уз ичига олган, цайта цуриш лойихаси амалга оширилади. Бундан ташцари, ушбу цулланмада курилмайдиган, иситиш, шамоллатиш, сув утказиш, электр таъминоти ва хк. ларни уз ичига олган, лойихани ташкил цилувчи бошца цисмларни ишлаб чицишга топшириц тузиш, цайта цуриш лойихасининг технологик цисми хажиига киради.
4- босцичда бажарилган АТК цайта цуриш лойихасининг ицтисодий самарадорлиги аницланади. У лойихада эришилган техник-ицтисодий курсаткичларни автомобил транспортида мавжуд илFор меъёрий курсаткичлар билан хамда АТК ни цайта цуришдан олдинги курсаткичлари билан солиштиришни уз ичига олади.
ХУЛОСА
Мацолада бажарилган тадцицот ишлари буйича цуйидача хулоса цилиш ва таклифлар киритиш мумкин:
Хусусий транспорт хизматининг нархи кам ва ташкилий жихатдан тезкор булишига царамай, шахардаги корхоналар тассаруфидаги транспорт воситаларининг техник холати ва унинг назорати хали талаб даражасида эмас. Бозордаги рацобатда устун келиш учун уларнинг олдида хизмат маданиятини ошириш, транспорт воситаларини янгилаш, уларнинг ва хайдовчиларни кундалик назоратини яхшилаш, техник хизмат курсатиш базаларини яратиш каби муаммоларни хал цилиш турубди.
Автомобилнинг техник холатининг ёмонлашуви максимал тезликнинг 2025% пасайишига хамда 25-30 % тезланиш олиш йули ва вацтини узайтиради, шунингдек йул харакат хавфсизлигини таъминлашни OFирлаштиради. Юзага келган носозликлар автомобилларнинг харакати жараёнида йул транспорт ходисаларини келиб чицишига сабаб булади.
Транспорт хизматини курсатаётган хар-бир урта кичик бизнес субъекти, замонавий талабаларга жавоб берадиган ишлаб чикариш техник базасига, транспорт воситаларини кунлик назоратини амалга оширувчи дарвоза пунктига, хайдовчиларни физиологик холатини кунлик назоратини амалга оширувчи тиббий пункти туFрисида таклифлар берилди.
Хусусий транспорт тизимининг нуфузини курсатиш, ахолига курсатилаётган хизматлар сифатини ошириш учун камчиликларни камайтириш йулида изланиш, бунинг учун хусусий транспорт сохибларни хукукий химоясини кучайтириш, транспорт таркибини янгилаш ва транспорт хизмати маданиятини кутариш, транспорт хизматини мувофиклаштириш ва марказлаштириш борасида жойларда транспорт хизматлари учун буюртма кабул килувчи диспетчерлик пунктларини ташкил килиш буйича таклиф берилди.
REFERENCES
1. Автомобил транспорт корхоналари буйича солиштирма капитал маблаFларнинг меъёрлари. -М,: РСФСР Автотраснпорт вазирлиги ИТММБ, 1985 й. - 118 б.
2. Автомобил транспорта корхоналари учун технологик лойихалашнинг умумиттифок меъёрлари, (ОНТП 01-86), -М: РСФСР Автотраснпорт вазирлиги ИТММБ, 1986 й. - 129 б.
3. Автомобил транспорта корхоналари учун технологик лойихалашнинг умумиттифок меъёрлари, (ОНТП 01-91), -М: Гипроавтотранс, 1991 й. - 184
4. Кузнецов Е.С. «Автомобилларнинг техник эксплуатацияси ривожининг илмий-техникавий тараккиётининг ва истикболининг йуналишлари» -М.: МАДИ, 1987. -90 б.
5. Eshankulov, M. Z. (2019). Enviromental management as a factor of development.
Modern scientific challenges and trends, (3), 54-56.
6. Эрназаров, А. А. (2019). Необходимость применения систем автоматизированного проектирования при обучении студентов инженерных специальностей высших учебных заведений. Вестник науки, 7(11), 20-26.
7. Asqarov, IB (2017). Bo'lajak kasb ta'limi o'qituvchilarini tadqiqot faoliyati uchun tayyorlashning asosiy bosqichlari. Sharqiy Evropa ilmiy jurnali, (5).
8. Аскаров, И. Б. (2017). Управление и планирование процессом формирования исследовательских умений и навыков будущих преподавателей профессионального образования. Школа будущего, (2), 10-15.
9. Аскаров, И. Б. (2017). Основные подходы и принципы подготовки будущих педагогов профессионального обучения к исследовательской деятельности. Актуальные научные исследования в современном мире, (2-6), 2532.
10. Бегматов, Б. Я. (2020). Техника олий таълим муассасаларида талаба амалиёти тадцици. Academic research in educational sciences, (3).
11. Аскаров, И. Б. (2016). Подготовка к исследовательской деятельности будущего педагога профессионального обучения. In Педагогическое мастерство (pp. 39-42).
12. Бегматов, Б., Хдццулов, Б., & Хдццулов, К. (2020). Транспорт воситаларини синаш усуллари тахлили. Academic research in educational sciences, (3).
13. Бегматов, Б. Я., & Хдццулов, Б. А. (2020). Кафолат даврида автомобилларнинг техник холатини текшириш. Academic research in educational sciences, (3).
14. Адилов, О. К., Кулмурадов, Д. И., & Бегматов, Б. Я. (2014). Переходные характеристики машины при скачкообразном повороте рулевого колеса. Молодой ученый, (20), 101-104.
15. Тожиев, Ж. З. У. (2020). Кафолат даврида бузилишларни олдини олиш мацсадида автомобилнинг техник холатини текшириш. Academic research in educational sciences, (3).
16. Нуруллаев, У. А., & Умиров, И. И. (2020). Улучшения эксплуатационных показателей двигателей газобаллонных автомобилей. Academic research in educational sciences, (3).
17. Odilov, N. (2020). The analysis of the development of gas cylinder supply system. Academic research in educational sciences, (3).
18. A. Azimov "Avtomobilsozlik sanoatida polimer va kompozit materiallardan foydalanishning samaradorlik ko'rsatgichlari", ООО «Academic Research», Vol. 1 No. 1, 2020, (DOI: https://doi.org/10.24411/2181-1385-2020-00010)
19. Нуруллаев, У. А., & Умиров, И. И. У. (2020). Создание программных средств автоматизированной информационной системы транспортных предприятий. Academic research in educational sciences, (1).
20. Адилов, О. К., Умиров, И. И., & Уразов, Б. А. (2020). Методика определения деталей, критических по надежности автомобилей. Academic research in educational sciences, (1).
21. Адилов, А. К., Сувонкулов, Ш. А., Кулмурадов, Д. И., Умиров, И. И., & Бойжигитова, И. А. (2019). Причины изменения технического состояния автомобиля. Актуальные научные исследования в современном мире, (1-2), 116118.
22. Умиров, И. И. У., & Хдмрацулов, Ё. М. (2020). Автомобиллардан чицаётган газсимон чициндиларнинг атмосферага аралашиши. Academic research in educational sciences, (1).