theoretical-legal basis of the object of the constitutional court
M.ABDULLAEVAa
Tashkent state University of law, Tashkent, 100047, Uzbekistan
теоретико-правовые вопросы объекта конституционного суда
МАБДУЛЛАЕВА"
Ташкентский государственный юридический университет, Ташкент, 100047, Узбекистан
конституциявий судлов объектининг назарий-
хукукий масалалари
МАБДУЛЛАЕВА"
Тошкент давлат юридик университети, Тошкент, 100047, Узбекистон
Аннотация:мазкурмацолада конституциявий судлов объекти тушунчаси илмий-назарий жщатдан таулил этилган. Шунингдек, тадцицот доирасида мазкур соуани ривожлантириш буйича таклиф ва тавсиялар илгари сурилган.
Калит сузлар: конституциявий судлов объекти, норматив-ууцуций жужжат, халцаро шартнома, конституциявий жавобгарлик.
Аннотация: в данной статье проведен научно-теоретический анализ понятия объекта конституционного правосудия. Кроме того, в рамках исследования были выдвинуты предложения и рекомендации по совершенствованию данной сферы.
Ключевые слова:объект конституционного правосудия, нормативно-правовой акт, международный договор, конституционная ответственность.
Abstract: In this article, a scientific-theoretical analysis of the concept of object of constitutional justice is carried out. Moreover, in the research proposals and recommendations on improving this area are listed.
Key words: object of constitutional judiciary, normative-legal act, international treaty, constitutional liability.
Конституциявий ^укук назариясида конституциявий судлов объекти энг мух,им ва назарий масалалардан х,исобланиб, бугунги кунда у янада долзарб ахдмият касб этмокда. Хдр кандай ^укук сохдсининг бош максади бугунги кунда мамлакатимизда олиб борилаётган ижтимоий-иктисодий х,амда сиёсий ислох,отларнинг муваффакиятли амалга оширилишини таъминлашдан иборат булиб, конституциявий судлов объекти билан боглик масалаларни тадкик этиш барча ^укук со^алари каби мамлакатимиздаги ^укукий ислох,отларни самарали амалга оширишга хизмат килади. 20172021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегиясида белгиланган суд-^укук сохдсини ислох, килиш, фукароларнинг ^укук ва эркинликларини ишончли х,имоя килиш кафолатларини кенгайтиришга оид вазифалар, шунингдек давлат х,окимияти тизимини изчиллик билан такомиллаштириш ва мазкур х,окимиятни мунтазам
узгараётган ижтимоий муносабатлар билан уйгунлашиб бориши Узбекистан Республикасининг Конституциявий суди фаолиятини хам такомиллаштиришни та^озо ^илди. 2017 йил 31 май куни Конституциявий суднинг ваколатларини кенгайтиришга ва уни шакллантириш тартибини янада демократлаштиришга ^аратилган Узбекистон Республикасининг "Узбекистон Республикасининг Конституциявий суди тугрисида"ги Конституциявий Конуни ^абул ^илиниши мазкур институтнинг сиёсий ахамиятини янада оширди.
"Узбекистон Республикасининг Конституциявий суди тугрисида'ги Конституциявий Конунга мувофщ конституциявий судлов объектига мухим узгаришлар киритилди. Жумладан, Бош ^омусимизнинг 109-моддасига Конституциявий суднинг Президент ^арорлари ва фармойишларининг (аввал фа^ат фармон назарда тутилган эди. Карор ва фармойишларнинг конституциявий назорат объектига киритилишига 2012 йил янги тахрирда ^абул ^илинган "Норматив-ху^у^ий хужжатлар тугрисида'ги Конунда фармонлар ^аторида ^арор ва фармойишлар хам норматив-ху^у^ий хужжат хисобланиши белгиланганлиги сабаб булди.) Конституцияга мувофи^лигини ани^лаш, конституциявий ^онунлар, хал^аро шартномаларни ратификация ^илиш тугрисидаги ^онунларнинг имзолангунига кадар Конституцияга мувофи^лигини ани^лаш, Олий суднинг муайян ишда ^улланилиши лозим булган норматив-ху^у^ий хужжатларнинг Конституцияга мувофи^лиги тугрисида судлар ташаббуси билан киритилган мурожаатларини куриб чи^иш, шунингдек хар йили Олий Мажлис палаталарига ва Узбекистон Республикаси Президентига мамлакатдаги конституциявий ^онунийлик холати тугрисида ахборот тавдим этиш каби янги ваколатлари киритилди.
Шу ну^таи назардан бугунги кунда ислохотларга уйгун равишда конституциявий ху^у^ назариясида конституциявий судловнинг назарий-ху^у^ий асосларини такомиллаштириш долзарб ахамият касб этади. Юридик адабиётлар тахлили конституциявий судлов объекти масаласига турли ёндашувлар мавжудлигини курсатади. Жумладан, ху^у^шунос олим В.В.Бриксов "Конституциявий суд ваколатларига кирадиган ху^у^ий хужжатларни текшириш -конституциявий назорат объекти сифатида майдонга чи^ади" деб таърифлайди [1].
А.Н.Чертков, Н.Н.Харитонова конституциявий назорат объектини ^уйидагича таснифлайди: ^онунлар, ижро хокимияти органларининг хужжатлари, махаллий узини узи бош^ариш органлари, ху^у^ий тартибга солишдаги бушли^лар, давлатнинг ички шартномалари, хал^аро шартномалар, индивидуал ху^у^ни ^уллаш хужжатлари, харбий ва фав^улодда холат жорий этишга сабаб буладиган холатларнинг мавжудлиги, сиёсий партияларни тузиш ва уларнинг фаолият курсатиши, мансабдор шахсларнинг конституциявий жавобгарлик буйича харакатлари, сайлов ва референдумларни утказиш якунларини тасди^лаш тартиби, давлат бошлиги мажбуриятларини ва^тинчалик жорий этишга сабаб буладиган холатларнинг мавжудлиги, Конституцияни шархлаш, давлат хокимияти органлари уртасидаги низолар, конституциявий шикоятлар [2]. Муаллифлар томонидан таъкидланган мазкур объектлар хар бир давлат миллий ^онунчилик тизимининг узига хос хусусиятидан келиб чи^иб акс эттирилади. Ю^орида таъкидлаб утилган айрим ваколатлар давлат хокимияти тизимида парламент ва айрим алохида ташкил этилган органларнинг функционал вазифаси хам булиши мумкин. М.М.Чудаковнинг фикрича, конституциявий назорат объектларига оддий, конституциявий,органик ^онунлар, шунингдек парламент регламентлари киради. Шунингдек, муаллиф хал^аро шартномалар, хукумат ва бош^а ижро хокимияти органлари, давлат бошлиги норматив хужжатларини хам конституциявий назорат объектлари ^аторига киритади [3]. Б.А.Страшун конституциявий назорат объектларини тор ва кенг маънода таснифлайди. Унинг фикрича, тор маънодаги объектларга парламент томонидан ^абул ^илинган ^онунларгина киради. Кенг маънода объектлар ^аторига хал^аро шартномалар, ижро хокимияти хужжатлари, давлат бошлиги хужжатлари, давлатнинг олий мансабдор шахслари харакатлари ва хатто давлат хокимияти ваколатларига ^исман эга булган жамоат бирлашмалари хужжатлари ва фаолияти, сиёсий партиялар фаолиятини киритиш мумкин [4].
Ю^оридаги фикрларни тахлил этиш асосида конституциявий судлов объекти сифатида миллий-ху^у^ий тизимдаги норматив-ху^у^ий хужжатларнинг Конституцияга мувофи^лиги, ху^у^ий хужжатнинг ^абул ^илиш тартиб-таомилини назорат ^илиш, хал^аро шартномалар ва улардан келиб чи^увчи мажбуриятларнинг бажарилиши, Конституция, ^онунлар ва бош^а норматив-ху^у^ий хужжатларни расмий шархлаш, сиёсий партиялар хамда бош^а сиёсий тузилмалар фаолияти конституциявийлигини назорат ^илиш, сайловларнинг конституциявий ва ^онунийлигини ани^лаш, хокимият органлари уртасидаги ху^у^ий низоларни хал ^илиш, парламентни тар^атиб юборишга асос булган холатларни ^айд этиш, конституциявий жавобгарлик билан богли^ масалаларни куриб чи^иш ва бош^аларни киритиш мумкин.
Конституциявий назорат кенг ^амровли ва чекланган булиши мумкин.
Кенг камровли конституциявий назоратда барча норматив-хукукий хужжатлар конституциявий назорат объекти булиши мумкин. Чекланган турида эса назорат объектлари (масалан, ^озогистонда факатгина конунлар ва халкаро шартномалар, Франция, Марокаш, Молдова, Руминия, Венгрия, Габон, Бенинда парламент палаталари регламентлари, Италия, Испанияда конун кучига эга хужжатлар, Словакияда ижро хокимияти марказий органларининг барча хужжатлари хамда вазирларнинг норматив карорлари) тор доирада булади. ^оида тарикасида кенг камровли назорат америка моделига, тор доирадаги конституциявий назорат эса европа моделига хос хусусиятларни акс эттиради [5].
Конституциявий судловнинг асосий объекти бу норматив-хукукий хужжатларнинг конституциявийлигидир. Асосан куйидаги хукукий хужжатлар конституциявий назорат объекти сифатида таснифланади: конституция; конунлар;
бошка норматив-хукукий хужжатлар; халкаро шартномалар; суд карорлари;
махаллий узини узи бошкариш органларининг карорлари; партия карорлари;
жамоат бирлашмаларининг карорлари.
Бирок юкорида кайд этилган барча хукукий хужжатлар хам барча давлатлар хукукий тизимидаги конституциявий судлов объектига мувофик келмаслиги мумкин. Конституциявий назоратнинг асосий объекти юкорида кайд этилганидек, норматив хужжатларнинг конституциявийлигидир.
Юридик адабиётларда референдум оркали кабул килинган конституция ва конунларнинг конституциявийлигини назорат килиш билан боглик мунозаралар мавжуд. Бир катор конституциявий судлар мазкур масалани куриб чиккан ва бу борада уз позициясини аниклаш учун карорлар кабул килган. Франция, Чехия ва бошка бир катор мамлакатларнинг тажрибаси референдум оркали кабул килинган конституция ва конунларга нисбатан конституциявий назоратни жорий этмасликни назарда тутади [6]. Референдум оркали кабул килинган конунлар конституциявий назорат объекти була олмайди, чунки мазкур конунлар бевосита халк суверенитетини акс эттиради. Агар конституцияни референдум оркали кабул килиш ва узгартиришда купчиликнинг (масалан, мутлак) овози зарур булса, бундай талаблар мавжуд булмаган референдум оркали кабул килинган конунлар текширилиши шарт.
Конституциявий назорат объектини тахлил этиш асосида иккинчи гурух мунозарали масалалар хам намоён булади. Бу марказий ва вилоят ижроия хокимият органлари ва махаллий узини узи бошкариш органларининг карорларига тегишлидир. Бу Конституциявий суднинг ваколатлар билан боглик низоларни хал килиш хукукига эга эмаслиги билан боглик. Бундан ташкари, суд индивидуал шикоят асосида инсон хукукларини химоя килиш билан боглик ишларнинг конституциявийлиги ва конунийлиги масаласини хал килишга хакли эмас. Бошка томондан эса мазкур ваколатларни умумий юрисдикция судларида жамлаш ва бу оркали конституциявий суднинг халкаро шартномалар ва конунларнинг конституциявийлигини таъминлаш вазифаси буйича ваколатини янада кучайтириш назарда тутилади. Бирок конституциявий судлар ва умумий юрисдикция судлари уртасидаги функционал муносабатлар аник таърифни талаб килади. Умумий юрисдикция судлари ва конституциявий судлар уртасидаги муносабатларни аник ёритиш буйича Австрия, Германия, Испания ва Италия сингари давлатлар илгор тажрибаси билан намуна булиши мумкин. Жумладан, Австрия Конституциясига мувофик судлар тегишли тарзда эълон килинган конун, карор ва давлат шартномалари конуний кучга эга эканлигини текшириш хукукига эга эмас [7]. Суд карорни куллашда уни ноконуний эканлигига шубха килса, у Конституциявий судга бу карорни бекор килиш тугрисида такдимнома киритиши керак (89-модда). Шунингдек, Конституциянинг 137-моддасига мувофик Конституциявий суд федерация, туманлар, жамоа ва жамоат бирлашмаларига такдим этиладиган, одатий суд тартибида куриб чикилмайдиган хамда бошкарув органининг карор кабул килиши оркали ижро этилмайдиган мулкий-хукукий талабларни куриб чикади. Конституциявий суд бошкарув органлари карори устидан шикоят хамда халкаро хукук нормалари бузилишига оид ишларни куриб чикади (144, 145-моддалар). Франциянинг 2008 йил 23 июлдаги №2008-724 "V Республика институтларини модернизация килиш тугрисида'ги конституциявий конунига мувофик агар суд ишини судда куриб чикиш билан боглик равишда конституцияда кафолатланган хукук ва эркинликларга зиён етказадиган конун-коидалари устидан шикоят килинаётган булса, бунинг учун
талаб Давлат Кенгаши ва Апелляция кассация кенгаши томонидан Конституциявий Кенгашга такдим этилади. Конституциявий суд белгиланган муддатда карор кабул килиши белгиланган [8].
Умумий юрисдикция судлари ва конституциявий судлар уртасидаги муносабатлар хусусида суз кетар экан, амалдаги конун хужжатларига асосан айрим конституциявий ишларни куриш Узбекистон Республикаси Олий суди ваколатига тегишлидир. Жумладан, Узбекистон Республикаси Конституциясининг 57-моддасига мувофик "конституциявий тузумни зурлик билан узгартиришни максад килиб куйувчи, республиканинг суверенитети, яхлитлиги ва хавфсизлигига, фукароларнинг конституциявий хукук ва эркинликларига карши чикувчи, урушни, ижтимоий, миллий, иркий ва диний адоватни таргиб килувчи, халкнинг соглиги ва маънавиятига тажовуз килувчи, шунингдек харбийлаштирилган бирлашмаларнинг миллий ва диний рухдаги сиёсий партиялар хамда жамоат бирлашмаларининг тузилиши ва фаолиятини такиклайди. Махфий жамиятлар ва уюшмалар тузиш такикланади" деб мустахкамланган. Конституция нормаларига зид жамоат бирлашмалари ва сиёсий партиялар тузилса, Узбекистон Республикаси Олий судининг карори билан уларнинг фаолияти тугатилади. Сиёсий партиялар ва бошка сиёсий ташкилотлар фаолиятининг конунийлиги билан боглик ишлар мохиятига кура конституциявий ахамият касб этганлиги боис бу турдаги масалаларни куриб чикиш билан Узбекистон Республикаси Конституциявий суди шугуллангани максадга мувофик деб уйлаймиз. Арманистон, Болгария, Грузия, Польша, Чехия сингари давлатларда сиёсий партия ва сиёсий ташкилотларнинг конституциявийлиги масаласи куриб чикилади. Маълумки, Узбекистон Республикаси фукароларининг сиёсий хукукларидан бири булган фукароларнинг давлат ва жамият ишларини бошкаришда бевосита ва билвосита иштирок этиш хукукларининг кафолатлари Узбекистон Республикасининг Конституциясида "Халк давлат хокимиятининг бирдан бир манбаидир" деган принципни амалга ошириш максадини кузлайди. Фукаролар уз хохиш-иродасини сайловлар оркали амалга оширади, давлат ишларида, сиёсий хаётда иштирок этади.
Бу ерда суз дастлабки назорат хусусида кетяпти. Аммо конунчилигимизда Конституциявий суд томонидан дастлабки тарзда конституциявий назорат амалга ошириш тартиб-таомиллари аник курсатиб берилмаган. Жумладан, конун лойихаси Конституциявий суд томонидан канча муддат ичида куриб чикилиши хусусида суз юритилмаган. Франциянинг бу борадаги тажрибаси эътиборга лойик. Франция Конституциясининг 61-моддасига мувофик органик конунлар эълон килингунига (промульгация) кадар 11 -моддада назарда тутилган конунчилик таклифлари референдумга киритилгунигача кадар парламент палаталари регламенти куллашдан олдин уларнинг конституцияга мувофиклиги тугрисида фикрини баён этувчи Конституциявий кенгашга такдим этилиши керак.
Шу максадда Республика Президенти, Бош вазир, Миллий йигилиш раиси, Сенат раиси, олтмиштадан кам булмаган депутат хамда олтмиштадан кам булмаган сенатор томонидан уларнинг эълон килингунига кадар Конституциявий кенгашга юборилиши мумкин.
Дастлабки иккита хатбошида кузда тутилган холларда Конституциявий Кенгаш бир ой ичида карор кабул килиши шарт. Бирок хукумат сурови хамда масаланинг долзарблигига кура бу муддат 8 кунгача кискартирилиши мумкин. Шунингдек, 62-моддада "конституциявий эмас деб топилган коидалар 61-модда асосида эълон килиниши хамда кулланилиши мумкин эмас".
Узбекистон Республикасининг "Узбекистон Республикаси Конституциявий суди тугрисида'ги Конунининг 26-моддасида (Конституциявий судда масалаларни куриб чикиш муддатлари) агар олинган материаллар куйилаётган талабларга жавоб берса, Конституциявий суд улар олинган кундан эътиборан етти кунлик муддатдан кечиктирмай масалани урганиб чикишга киришиши, куриб чикилаётган масала юзасидан хужжат тегишли материал олинган пайтдан эътиборан кечи билан уч ой ичида Конституциявий судда кабул килиниши белгиланган.
Узбекистон Республикаси Конституциясининг 84-моддасига 2, 3-кисмларига мувофик Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Конунчилик палатаси томонидан кабул килинган конун кабул килинган кундан эътиборан ун кундан кечиктирмай Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Сенатига юборилади. Узбекистон Республикасининг Олий Мажлиси Сенати маъкуллаган конун имзоланиши ва эълон килиниши учун Узбекистон Республикаси Президентига ун кун ичида юборилади. Фикримизча, Узбекистон Республикаси конституциявий конунларининг, Узбекистон Республикаси халкаро шартномаларини ратификация килиш тугрисидаги Узбекистон Республикаси конунларининг Узбекистон Республикасининг Конституциясига мувофиклигини аниклашнинг аник муддатларини конунчилигимизга акс эттириш мухим ахамият касб этади. Шу боис конунчилигимизда Конституциявий суд томонидан Узбекистон Республикасининг Президенти томонидан имзолангунига кадар Узбекистон Республикаси конституциявий конунларининг, Узбекистон Республикаси халкаро шартномаларини ратификация килиш
тугрисидаги Узбекистон Республикаси конунларини Узбекистон Республикасининг Конституциясига мувофиклиги тугрисидаги масала бир ой ичида куриб чикилиши хамда карор кабул килиниши шарт.
Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг ^онунчилик палатаси ёки Сенатининг илтимосномасига мувофик бу муддат кискартирилиши мумкин мазмунидаги модданинг киритилиши дастлабки назоратни амалга оширишнинг самарали тизимини таъминлайди.
Шунингдек, конунчилигимизда Конституциявий суднинг конституциявий судлов ишларини юритиш амалиётини умумлаштириш натижалари юзасидан хар йили Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси палаталарига ва Узбекистон Республикаси Президентига мамлакатдаги конституциявий конунийликнинг холати тугрисида ахборот такдим этиши ваколатлари мустахкамланган. Аммо мазкур ахборотда айнан кандай маълумотлар акс этиши хусусида суз юритилмаган. Грузия, Молдова каби мамлакатлар конунчилигида бу турдаги ахборотларнинг мазмуни аник ёритиб берилган. Шу боис Конституциявий суд фаолиятини тартибга солувчи хужжатларда куйидаги мазмундаги норма акс эттирилиши максадга мувофик деб уйлаймиз:
Конституциявий судлов ишларини юритиш амалиётини умумлаштириш натижалари юзасидан хар йили Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси палаталарига ва Узбекистон Республикаси Президентига мамлакатдаги конституциявий конунийликнинг холати тугрисидаги ахборотда куйидагилар акс эттирилиши лозим:
Конституциявий суд томонидан урганилган ва куриб чикилган бошка материалларнинг тахлили;
жамиятдаги ижтимоий муносабатларни хукукий тартибга солинганлик даражаси, хукукдаги бушликлар ва юридик коллизиялар тугрисида маълумотлар;
мамлакатдаги конституциявийликни холати хамда уларни ечимини топиш учун таклиф ва хулосалар.
Мазкур ахборотнинг мазмунини алохида белгилаш Конституциявий суд томонидан такдим этиладиган маълумотларнинг аниклилиги ва сифатлилигини белгилашда мухим ахамият касб этади. Бу каби ахборот хорижий мамлакатларда парламент ва давлат бошлиги томонидан тегишли карорларни кабул килишда хал килувчи омил булиб хизмат килади. Ахборотнинг аник ва батафсиллиги Олий Мажлисга конунларни сифатини оширишда хамда уларнинг бажарилиши устидан парламент назоратини амалга оширишда, давлат бошлигига эса кафиллик функциясини бажаришда мухим омил булиб хизмат килади.
Хулоса. Конституциявий судлов объектини илмий-назарий жихатдан тахлил этиш натижасида куйидаги хулосаларга келинди:
I. Конституциявий судловнинг асосий объекти бу норматив-хукукий хужжатларнинг конституциявийлигидир. Конституциявий судлов объекти куйидагича таснифланиши мумкин:
1) миллий-хукукий тизимдаги норматив-хукукий хужжатларни хамда референдум оркали кабул килинган хужжатларни конституцияга мувофиклигини (айрим мамлакатларда хукукий хужжатнинг кабул килиши тартиб-таомилини хам) назорат килиш;
2) халкаро шартномалар ва улардан келиб чикувчи мажбуриятларнинг бажарилиши;
3) конституция, конунлар ва бошка норматив хужжатларни расмий шархлаш;
4) сиёсий партиялар хамда бошка сиёсий тузилмалар фаолиятини конституциявийлигини назорат килиш;
5) сайловлар утказишнинг конституциявийлигини аниклаш;
6) хокимият органлари уртасидаги хукукий низоларни хал килиш;
7) парламентни таркатиб юборишга асос булган холатларни кайд этиш;
8) конституциявий жавобгарлик билан боглик масалаларни куриб чикиш ва х.к.
II. Узбекистон Республикаси конституциявий конунларининг, Узбекистон Республикаси халкаро шартномаларини ратификация килиш тугрисидаги Узбекистон Республикаси конунларининг Узбекистон Республикасининг Конституциясига мувофиклигини аниклашнинг аник муддатларини конунчилигимизда акс эттириш мухим ахамият касб этади. Шу боис конунчилигимизда Конституциявий суд томонидан Узбекистон Республикасининг Президенти томонидан имзолангунига кадар Узбекистон Республикаси конституциявий конунларининг, Узбекистон Республикаси халкаро шартномаларини ратификация килиш тугрисидаги Узбекистон Республикаси конунларини Узбекистон Республикасининг Конституциясига мувофиклиги тугрисидаги масала бир ой ичида куриб чикилиши хамда карор кабул килиниши шарт.
Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси Крнунчилик палатаси ёки Сенатининг илтимосномасига мувофик бу муддат кискартирилиши мумкин мазмунидаги модданинг
кнpнтнпнmнКoнcтнтyцнaвнн cyg TOMOHHgaH gacrna6KH Ha3opaTHHHr aHH^ Ba caMapann aManra
omHpHiHmHHH TatMHHnaMgH.
Xynoca ^hhh6 amraHga, ropraMroga кoнcтнтyцнaвнн cygnoBHH aManra omHpamHHHr caMapann MexaHH3MHHH Mynra rçyHHm Кoнcтнтyцнaвнн cyg ^aonHffraHHHr caMapagopnnrHHH Ba Hy$y3HHH omnpnm, ^y^aponapHHHr xy^y^ Ba эpкннnнкnapннн HmornnH xuMoa ^Hnnm Ka^onaraapHHH KeHramupHm Ba Кoнcтнтyцнaнн Myxo$a3a этнmga MyxHM axaMHar Kac6 этagн.
References;
1. Briksov V.V. Ob'ekta federalnogo sudebnogo konstitutsionnogo kontrolya: problemi teorii i praktiki. Avtoreferat na soiskaniye uchenoy stepeni kandidata yuridicheskix nauk / V.V.Briksov.- Moskva, 2002. - 28 s.
2. Guseynova S.F. Ponyatiye konstitutsionnogo kontrolya, yego osobennosti // Molodoy ucheniy. - 2016. - №3. -S.681-684. URL https://moluch.ru/archive/107/25841/.
3. Chudakov M.M. Konstitutsionnoye pravo zarubejnix stran. - Minsk, 2001. - S.172.
4. Strashun B.A. Konstitutsionnoye (gosudarstvennoye) pravo zarubejnix stran. - M.: Bek,1995. - S. 77-78.
5. http://www.concourt.am/Books/harutunyan/monogr2/gl4.html.
6. https://www.conseil-constitutionnel.fr// https://www.cecc2017-2020.org/ru/.
7. http://www.constitutionnet.org/.
8. La Loi constitutionnelle n° 2008-724 du 23 juillet 2008 de modernisation des institutions de la Ve Republique. URL: http:// www.legifrance.gouv.fr/.
9. Postanovleniye Yevropeyskogo Soyuza po pravam cheloveka ot 28 oktyabrya 1999 g. Po delu Brumaresku protiv Rumtinii//pod red. Yu.Yu.Brestneva i A.O.Kovtuna. - M., 2002. - S.125.