Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations
Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index
Systematic analysis of education
Mahbuba ERGASHEVA1
Samarkand State University
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Article history:
Received June 2021 Received in revised form 20 June 2021 Accepted 25 July 2021 Available online 25 August 2021
Keywords:
system,
systems approach, systems analysis, modern education,
synergetic methodology, science and education, theory and practice.
Today, almost all regions of the world are governed by knowledge and intelligence. Today humanity is very advanced in science and education. In our information age, the prestige of intellectual professions is growing. Bringing a person to this potential, realizing his intellectual potential is the most important task of the education system. However, countries around the world see that the economies of countries with underdeveloped education are also underdeveloped. Today it is impossible to educate modern personnel without the introduction of a modern education system. The synergetic methodology is an important area that contributes to integrated education, which can become the basis of modern education based on a systems approach. The problem of a systems approach to modern education, promoted in the article, focuses on interdisciplinary integration, critical and logical thinking as part of synergistic education. This is an approach that corresponds to modern education, proving that it is constantly evolving, tirelessly working on itself and that stagnation in the learning process is unacceptable.
2181-1415/© 2021 in Science LLC.
This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)
Тaълимнинг тизимли тaxлили
_ АННОТАЦИЯ
Калит сузлар:
тизим,
тизимли ёндашув, тизимли тах,лил, замонавий таълим, синергетик методология, фан ва таълим, назария ва амалиёт.
Бугун дyнëдa дeяpли бapчa cоx,aлapни билим вa aK^ бошк;apмок;дa. Бугун фaн вa тaълимдa иншният жyдa илгapилaб кетди. Бугунги кyндa aхбоpотлaшгaн acpдa интeллeктyaл кacблap нуфузи тобоpa оpтиб боpмок;дa. Иншнни бу галохиятта олиб келиш, унинг a;« имконият-лapини pyëбгa чик^иш тaълим тизимининг энг мух,им вaзифacидиp. Вax,олaнки тaълими тapaк;к;ий этмaгaн мaмлa-
1 PhD, Samarkand State University, Samarkand, Uzbekistan, E-mail: mahbuba_ergasheva@mail.
катлар и;тисодиёти хам тараккий этмаганлигини бутун дунё мамлакатлари куриб келяпти. Бугунги кунда замона-вий таълим тизимини жорий этмасдан туриб, замон талабига мос кадрларни етиштириб булмайди. Синергетика методологияси тизимли ёндашув асосида айнан замонавий таълим учун асос була оладиган, интеграцион таълимни таргиб этаётган мухим йуналишдир. Ма;олада таргиб этилаётган замонавий таълимга тизимли ёндашув масаласи синергетик таълимнинг бир ;исми сифатида фанлараро интеграцияни, тан;идий ва мантилий тафаккурни, доимо ривожланиб боришни, уз устида тинимсиз ишлашни, таълим жараёнида тургунликка йул куйиб булмасликни исботлаб берадиган замонавий таълимга мос келадиган ёндашувдир.
Системный анализ образования
АННОТАЦИЯ_
Сегодня почти все отрасли мира управляются знаниями и разумом. Сегодня человечество очень продвинулось в науке и образовании. В наш информационный век престиж интеллектуальных профессий растет. Довести человека до этого потенциала, реализовать его интеллектуальный потенциал - важнейшая задача системы образования. Однако страны всего мира видят, что экономики стран со слаборазвитым образованием также недостаточно развиты. Сегодня невозможно воспитать современные кадры без внедрения современной системы образования. Методология синергетики - важное направление, способствующее интегрированному образованию, которое может стать основой современного образования, основанного на системном подходе. Проблема системного подхода к современному образованию, продвигаемая в статье, фокусируется на междисциплинарной интеграции, критическом и логическом мышлении как части синергетического образования. Это подход, который соответствует современному образованию, доказывая, что оно постоянно развивается, неустанно работает над собой и что стагнация в процессе обучения недопустима.
Бугунги кунда деярли барча сохаларда тизимли ёндашув, тизимли тахлил тушунчалари кириб келди. Тизимли тахлил, тизимли ёндашув масаласи мантикий ва танщдий тафаккур тарзи билан богли; булганлиги учун хам бугунги даврнинг энг долзарб масалалари сарасига киради. Бугун замонавий таълимсиз тараккиётга эришиш жуда мушкул. Бугун Узбекистан и;тисодиёти, таълими ривожланган мамлакатлар таълим тизимидан камида анча йиллар ор;ада ;олиб кетгани тан олишимиз керак булган аччи; хакикатдир. "Юксалиш" умуммиллий харакатини Узбекистоннинг жахон рейтингларидаги урни хащда умумий маълумотига кура мамлакатимиз жахондаги 203 давлат орасида 2019 йилги таълим тизимининг таъсирини улчаш ва бахолаш буйича халцаро маълумотлар базасида 79-урин,
Ключевые слова:
система,
системный подход, системный анализ, современное образование, синергетическая методология, наука и образование, теория и практика.
Фаровонлик ва баркарор и;тисодий ривожланиш индекси буйича 101-урин,Инсон тарак;к;иёти индекси буйича 105-уриндак;айд этилади [6]. Бугунги кунда (2021) таълим даражаси буйича 71 уринда, Цирзизистондан хам бир погона пасдда турганлиги таълим сифати ва самарадорлигини ошириш учун янада катта куч, мехнат, янгича ёндашувлар зарурат эканлигини англатади. Бугун дунёда деярли барча сохаларни билим ва а;л бошк;армокда. Бугун фан ва таълимда инсоният жуда илгарилаб кетди. Бугунги кунда ахборотлашган асрда интеллектуал касблар нуфузи тобора ортиб бормо;да. Ген инженерияси, роботатехника, нанотехно-логиялар, космология, биотехнология ва бош;а куплаб сохаларда шу ;адар катта юту;лар ^лга киритиляптики, инсонниг а;ли шу ;адар кенг имкониятга эгалиги уз исботини топиб боряпти. Инсонни бу салохиятга олиб келиш, унинг а;л имкониятларини руёбга чи;ариш таълим тизимининг энг мухим вазифасидир. Бугунги кунда замонавий таълим тизимини жорий этмасдан туриб, замон талабига мос кадрларни етиштириб булмайди.
Синергетика методологияси тизимли ёндашув асосида айнан замонавий таълим учун асос була оладиган, интеграцион таълимни таргиб этаётган мухим йуналишдир. Бугун дунёда таълим жараёни шу ;адар илгарилаб кетдики, энди ривожланган мамлакатлар хеч бир ;ушимча моддий ва табиий ресурсларни сарфламасдан, хеч бир инергияни ишлатмасдан фа;ат а;л билан юксак и;тисодий салохиятга эриша оляпти. Биргина мисол, и;тисодий усиш даражаси энг ривож-ланган мамлакатлардан бири саналадиган АЦШ нинг 1980 йилдан 2010 йилга ;адар и;тисодий усиш курсаткичлари схемасига ;арасак, ундаги эътиборимизни тортган жихат шу булдики, ушбу мамлакат 1980 йиллардан бошлаб деярли хеч бир энергия сарфламасдан туриб хам ЯИМ хажми буйича, яъни бойлик даражаси буйича усиб бораверган [8]. Бунинг асосий сабаби эса фа;ат а;л ва билимдир. Демак бугунги кунда замонавий таълимни тугри йулга ;уйиш ор;али жуда катта куч ва мехнат сарфламасдан туриб хам и;тисодий юксалишга эришиш мумкин. Узбекистон Президенти ташаббуси билан 2019 йилдан бошлаб республикамизда замонавий таълим бериш ма;садида жуда куплаб ислохотлар амалга оширилди. Масалан, Президент мактаблари, ихтисослаштирилган мактаблар, хусусий таълим муассасалари, олий таълим тизимидаги ислохотлар ва хоказо.
Таълимда синергетик ;онуниятларни намоён булиши, аввало, фанлараро интеграцион билим берилишида акс этмо;да. Бугунги кунда таълим тизимимизда "STEAM фанлар", "STEAM фанлар"ни чу;урлаштириб утилиши каби масалалар кириб келди. "STEAM фанлар" нима? "STEAM фанлар"ни у;итиш назарияси деганда к;анака у;итиш назарда тутилади? деган савол тугилиши табиийдир. STEAM инглизча сузларнинг бош харфлари к;искартмаси, яъни: Science - илм-фан Technology - технология Engineering - мухандислик Arts - санъат
Mathematics - математика
"STEAM фанлар" бу айнан бир неча фанларни интеграцион уйгунлигидан ташкил топган, назария ва амалиётни бирлаштирган, таълим жараёнида амалий ёндашувни к;уллайдиган манти;ий умумлашмадир. Аслида Узбекистон хал;и, мутафаккирлари азалдан купгина сохаларни манти;ий уйгунликда урганишга, тафаккур ;илишга харакат ;илиб келган. Бизнинг алломаларимиз, айни;са, урта аср шар; мутафаккирларининг барчаси ;омусий билим эгалари булганлиги бунга мисолдир. Демак биз таргиб этаётган замонавий таълимга тизимли ёндашув синергетик таълимнинг бир ;исми сифатида фанлараро интеграцияни, танщдий ва манти;ий тафаккурни, доимо ривожланиб боришни, уз устида
тинимсиз ишлашни, таълим жараёнида туртунликка йул куйиб булмасликни исботлаб берадиган замонавий таълимга мос келадиган ёндашувдир.
Аввало шуни таъкидлаш уринлики, таълим жараёни хам яхлит бир система сифатида тизимли тахлил объекти була олади. Тизим тушунчасига куплаб илмий, фалсафий адабиётларда таъриф берилган ва барчасининг мохияти узаро умумий характерга эга. Тизим - бу элементлардан ташкил топган объект ёки объектлар йигиндиси. Тизим - бу узаро ботли; ва тартиблаштирилган элементлардан ташкил топган, ягона ма;сад сари интилувчи объект ёки объектлар йигиндиси. Тизим - хар бири алохдда вазифаларни бажарувчи, ягона ма;садга йуналтирилган, узаро ботланган, бош;арилувчи элементларнинг муайян тузилмага эга булган мажмуаси. Бу таъриф мураккаб тизимларга хос таърифдир. Бизга айнан мана шу таъриф купро; мос келади ва жамиятда урганишни талаб киладиган объектлар айнан мураккаб тизимлардир [7]. Биз тадки; этаётган таълим жараёни хам айнан мураккаб тизим хисобланади. Таълим жараёнини синергетик конуниятларга эга булган мураккаб тизим сифатида тал;ин эта оламиз. Таълим жараёни - бу мураккаб тизимдир, чунки у узаро ботли; ва узаро тузилмалаштирилган элементлардан ташкил топади: мактабгача таълим, умумий урта таълим, урта махсус касб-хунар таълими, олий таълим, таълим берувчи, таълим олувчи ва х.к. Бу элементлар узаро иерархик тартибда бирлашган ва ягона ма;сад сари интилади, шу ма;садни амалга ошириш учун зарурий функцияларни бажаради. Аммо шуни хам инобатга олиш лозимки, бугунги кунда таълим жараёнига ха;и;атдан хам бир бутунликда ривожланадиган, ундаги хар бир элементнинг ривожи бутун бир тизим ривожи учун мухим хисобланадиган тизим сифатида ёндашиляптими?; Ёки бу тизимдаги хар бир элемент узича харакатланяптими?; Балки Узбекистондаги таълим жараёнига хали хам яхлит бир бутун тизим сифатида ;аралмагани учун хам ягона бир миллий таълим тизимига эришиш ;ийин кечаётгандир. Таълим тизими деймиз, лекин ха^^^ан хам бугун таълимга тизим сифатида ;араляптими?; X,акик;атдан хам унинг таркибига кирувчи хар бир элемент биргаликда ислох этиляптими?; Таълим даражасини оширишда хамда сифатини таъминлашда таълим жараёнининг хар бир бугини биргаликда, хамкорликда харакат ;иляптими? Бу каби саволлар жуда куп ва бу саволлар жавобини топиш хам уз ;улимизда деб хисоблаймиз. Таълимда биргина олий таълимни ёки, урта таълимни, ёхуд мактабгача, касбий таълимни ислох этиб натижага эришиб булмайди. Х,ар ;андай ислохот ;улланилганда таълимнинг ;уйи бос;ичидан ю;орига ;адар уз бос;ичига мос тарзда ;улланилсагина самарадорликка эришиш мумкин. Мисол учун олий таълим тизимида кейинги йилларда бир ;анча замонавий ислохотлар кириб келди. Модулли у;итиш, масофавий у;итиш, бахолашдаги узгаришлар ва хоказо. Бу инновациялар жахон талаби, жуда яхши, аммо бу инновациялардан умуман хабардор булмаган талаба то тушуниб олгунича камида 1 йил ва;т утиб кетмо;да, сирт;и таълимда у;иётган талабалар бутунлай тушуна олмасдан, хаттоки, у;ишни тугаллаб ;уйиш холатларига гувох булмо;дамиз, буни тан олишимиз, ечим топишимиз лозим. Бизнингча, инновацияни ;уллашда ю;орида айтганимиздек хар бир таълим бос;ичида узига мослаштириб, элементар тарзда бирваракайига ;улланса, у интеграцион таълим булади, олий таълимга кириб келган талаба методни узлаштиришга ёки инновацияни тушуниб олишга ва;т сарфламасдан уз мутахассилигини урганишга купро; эътибор ;аратади. Ма;сад, таълим жараёнига х^и^й бир бутун система сифатида ;араш.
Х,ар бир тизим, аввало, яхлитлилик хусусиятига эга. Яъни тизимнинг яхлитлиги шундаки, унинг тизим сифатидаги мохияти алохида ;исмларга булинганда йу;олади. Масалан, олий таълим дейиганда биз ю;ори малакали кадрларни тайёрлайдиган маълум бир системани тушунамиз. Уни ;исмларга булганда эса (яъни педагог, талаба, кафедра, факультет,
peктоpaт вa х.к) унинг яxлитлик xycycиятигa nyryp eтaди вa тизим cифaтидaги мохияти инкоp этилaди.
Tизим yзapо богли;лилик xycycиятигa эгa. Яъни мaълyм биp мypaккaб тизимни тaшкил этган элeмeнтлap, киcмлap yзapо бохликликдя тизим тapaккиëти учун кучли тaъcиpгa эга булиши лозим. Бyнгa миcол ;илиб тaълим жapaëнининг тapaккиëти биpгинa олий тaълим, ëки ypтa тaълимгa эмac, бялки, тaълим тизимини тaшкил этувчи xap биp элемент pивожигa, xap б^ тaълим боcкичи тapaккиëтигa богликлигин кeлтиpиш мумкин.
Tизимнинг мaкcaдгa йyнaлтиpилгaнлик xycycиятигa - тизим вa унинг куйи тизимлapининг ягонa мaкcaдгa йyнaлтиpилгaнлиги нaзapдa тyтилaди. Macaлaн, олий тaълим вa уни тaшкил этувчи элeмeнтлap ягонa мaкcaдгa интилaди - юкоpи мaлaкaли мyтaxaccиcлapни тaйëpлaш.
Tизимнинг тУ3илмaвийлик xycycияти дeйилгaндa - тизимни тaшкил этувчи элeмeнтлap, киcмлapни yзapо биpоp ;онун коидaгa мувофи; тaшкил этилганлигини тушуниш мумкин. Macaлaн тaълим жapaëнининг тaшкил этилиши мaълyм биp жaмиятдaги, мaмлaкaтдaги узига xоc ;онун коидaлapгa acоcлaнгaн xолдa тaшкил этилaди.
^зимнит нaтижaвийлик (caмapaдоpлик, фойдaлилик) xycycияти тизим-нинг мaвжyд булиш шapтлapидaн биpидиp. Агap тизим нaтижa бepмaca, тизим буту^яй йук булиб кeтaди ëки бyндaй тизимнинг мaвжyдлиги фaкaтгинa оpтикчa capф-xapaжaтгa олиб кeлaди, бeфойдa xaтти-xapaкaтлap булиб колaди. Taълим жapaëнидa бу xycycият энг мухим xycycиятлapдaн биpи x,иcоблaнaди. X,ap биp тaълим боcкичи, aлбaттa, нaтижaвийлик xycycиятигa эгa булиши зapypaтдиp. Taълим тизимининг нaтижaвийлик xycycияти унинг кeлaжaгини, pивожини тaъминлaб, тapaккиëт учун xизмaт килиши билaн бeлгилaнaди.
Taълим тизимининг узи хдм бутун б^ ижтимоий тизимнинг энг мухим тypлapидaн, элeмeнтлapидaн биpи caнaлaди. Taълим ижтимоий тизимнинг aжpaлмac элементи cифaтидa - инcонлapгa вa ëш aвлодгa тaълим вa тapбия бepиш, тaълим жapaëнини тaшкил этиш вa бошкapиш мaкcaдлapигa xизмaт килувчи тypли cтpyктypaвий вa функционял ботли; булган компонeнтлap мяжиундян ибоpaт бyлaди.
Taxlлил нимя? Taxлил тyшyнчacи к^идяги тacнифлapгa эга:
1. fepca, xодиca вя шу кaбилapни мохият, конуният вя бошкя жиxaтлapдaн тeкшиpиш, ypгaниш иши;
2. Биpоp нapca, мяълумот вя шу кaбилapни мяълум нуктяи нaзapдaн ypгaниш, бяхоляш;
3. Биpоp нapcaнинг тapкибини белгиляш вя унинг мохиятини тaдкик этиш [7].
Демяк тяълим жapaëнини тизимли тaxlлил этгандя, яввяло, уни яxлит, yзapо
ботликлиндяги элeмeнтлapдaн тaшкил топган мypaккaб тизим cифaтидa кapaймиз. Кейин ушбу мypaккaб тизимнинг конyниятлapини, мохиятини текш^ямиз (тaxlлил этaмиз), тяълим тизимига мяълум нукгаи нaзapдaн ëндaшaмиз (мacaлaн cинepгeтик) xaмдa тяълимнинг мохиятини янгичя ycyлдa тaдкик этaмиз.
Taxlлилнинг нтобятян мyкaммaл тypи cифaтидa тизимли тaxfлил ялохидя ypин тyтaди. Tизимли тaxлил - бу биp кэнчя фaнлap (мятемятикя, кибepнeтикa, cинepгeтикa вя х.к.) негизидя xоcил булган илм cоxacи x,иcоблaнaди вя ypгaнилa-ëтгaн объектнинг тизимли мacaлaлapини яникдаш, yлapни тacaввyp этишдя модeллaштиpишдaн фойдaлaниш, шyлap acоcидa тypли aлтepнaтив йyллap (кapоpлap)ни шaкллaнтиpиш xaмдa yлap acоcидa оптимял вapиaнтни тaнлaшгa ëpдaм бepyвчи билимлapни уз ичига жямловчи cоxa xиcоблaнaди. Tизимли тaxлил деб, мypaккaб x,иcоблaнгaн ижтимоий, raëra^ xapбий, иктиcодий, илмий xapaктepгa эта булган мacaлaлapни ypгaниш учун кyллaнилaдигaн тaxfлилий воcитaлap (ycyллap) ëpдaмидa aмaлгa ошиpилaдигaн тaxlлил тypигa aйтилaди [7].
Тизимли тахлилнинг ривожи XX аср урталарида пайдо булди. Бунда асосий уринни мураккаб объектларни тахлил этиш, билиш ва амалий тадбикк этиш жараёнлари эгаллади. Тизимли тахлил мустакил тадкикот йуналиши сифатида 1950-1960 йилларда АКШда куролли кучларни техник жихатдан ривожлантириш, космосни узлаштириш, давлат бошкаруви аппаратини такомиллаштириш, ишлаб чикариш кувватларини та;симот ;илиш, ишчи кучи ва ускуналарга булган талабни белгилаш, турли махсулотларга эхтиёжларни аниклаш каби йирик бизнес вазифаларини бажаришда кулланилган. Замонавий маънодаги тушунча шаклида тизимли ёндашув ривожи икки йуналишда - назарий ва амалий шаклда параллел равишда олиб борилмокда. Назарий йуналишда турли концепциялар изчиллик билан жиддий урганиладиган тизимга бирлашиб, мустакил илмий соха - тизим назарияси пайдо булади [7]. Тизим назарияси тугрисидаги мумтоз асарлар сирасига австриялик биолог Людвиг Фон Берталанфи (1901-1972) ва унинг издошлари асарларини киритиш мумкин. Ушбу соханинг энг кузга куринган вакиллари сифатида А. Пуанкаре, А. Богданов, А. Колмогоров, В. Арнолд И. Пригожина, Р. Акофф, Э. Ласлони киритиш мумкин.
Тизимли тахлил жараёнида муайян тахлил этилувчи тизим атроф-мухитдан ажратилиб олинади, унинг таркиби аникланади, тузилмалар, функциялар, интеграл хусусиятлар, шунингдек тизимни ташкил этувчи омиллар ва атроф-мухит билан муносабатлар тахлил этилади. Тизимли ёндашув объектлар тупламларига, алохида объектлар ва уларнинг таркибий кисмларига, шунингдек объектларнинг хусусиятлари ва ажралмас хусусиятларига нисбатан кулланилади. Масалан, олий таълимда бериладиган замонавий таълим жараёни ёки умумий урта таълим тизими тадкикот объекти сифатида ажратиб олиниб ундаги муаммолар, ютуклар ва камчиликлар, тизимни ташкил этган элементлар фаолияти ва хоказо барча кисмлари алохдда урганилади, мукаммал тахлил этилади ва тахлил натижасида умумий, назарий, амалий хулосага келинади.
Республикамизда бугунги кунга келиб талаба ёшларни куллаб кувватлаш, хатто, талабалар турар жойлари, ижара масаласигача давлат сиёсати даражасида уйланаётгани бежизга эмас [1]. Бундай ислохотдар жуда куп амалга оширилмокда. Асосийси, барча харакатлар таълим ривожига каратилмокдаки, уларни кабул килишда, англаб етишда бироз сусткашликка йул куйилаяпти, назаримизда.
ХХ асрнинг урталаридан бошлаб тизимли ёндашув ва тизимларнинг умумий назарияси сохасида ривожланиш давом этмокда. Тизимли ёндашув замонавий фан ва амалиётнинг мухим услубий принципларидан биридир. Тизимли ёндашув усуллари куплаб назарий ва амалий муаммоларни хал килишда кенг кулланилади.
Тизимли ёндашувда тахлил килинадиган объект маълум бир элементлар туплами сифатида куриб чикилади, уларнинг узаро ботликлиги ушбу тупламнинг ажралмас хусусиятларини аниклайди. Асосий урту урганилаётган объект ичига, унинг ташки мухит ва атроф-мухит билан узаро муносабатларига, юзага келадиган богланиш ва алокаларни аниклашга каратилган. Таълим жараёнига тизимли ёндашганда, асосий урту урганилаётган объектга, яъни маълум бир таълим боскичига (масалан, олий таълим) каратилади ва уни ташки олам ва атроф-мухит билан алокадорлиги, тизим сифатида ташкаридан маълумотларни кабул килиши ва уз навбатида ташки оламга узидан ахборотларни чикариши каби хусусиятлари тахлил этилади.
Таълим жараёнига тизимли ёндашувни куллашнинг мухимлиги шундаки, таълим очик тизим булганлиги учун хам, мазкур жараённи инновациялар ва билимлар, миллий ва умуминсоний тажрибалар асосида энг яхши ташкил этишга имкон беради. Интеграциялашган ёндашув мазкур жараённинг ички ва ташки мухитини хисобга олишни уз ичига олади. Бу шуни англатадики, замонавий таълим жараёнида, нафакат ички, балки ташки
омилларни - ижтимоий, сиёсий, маънавий, маърифий, икктисодий, геосиёсий, демографик, экологик ва бош;а омилларни хам хисобга олиш кераклиги билан изохланади. Бу омиллар замонавий таълимни тахдил ;илишда мухим жихатлардир. Мисол учун, куп холларда, жамиятда янги ижтимоий тизим хосил булганда, таълим ислохотлари амалга оширилганда, янги гоялар, инновациялар кириб келгандахудди шу каби мухит шаклланади ва бу шаклланиш бос;ичида, албатта ташки ва ички омиллар таъсири хисобга олиниши шарт.
Тизимли тахлил дейилганда бир ;атор фанларни, операцияларни, ижтимоий-сиёсий жараёнларни тадкик килишни, ма;бул бошккарув назариясини, шунингдек, тизимлар назариясини ва тизимларнинг ишлашини ташкил этиш назарияси усулларини ва бошкка тизимлар тахлилига алокддор назарияларни тушуниш мумкин. Белгиланган вазифаларни муваффаккиятли хал килиш учун тизимли тахлил назарий ва амалий йуналишларнинг умумийлигидан фойдаланади. Бугунги кунда тизимли тахлил куплаб сохаларда, жараёнларда уз муаммоларини аникдаб, тахлил этишда самарали тадкикот методологияси сифатида кулланиб келинмокда. Шу уринда айтиш лозимки, тизимли тахлил алохдда илмий тайёргарликни, турли илмий услубларни ма;садли танлаш ва уринли куллаш, урганилаётган муаммо буйича билимга эга булишни талаб этувчи фаолиятнинг мураккаб туридир.
"Тизимли тахлил" атамаси биринчи марта 1948 йилдаRAND корпорацияси ишида ташк;и менежмент вазифалари билан ботли; холда пайдо булган. Машхур рус олими АА. Богданов узининг мулохазаларини илк бор тизимли ёндашув асосида баён ;илган ва шу тари;а тизимлар назарияси фани яратилишига асос солган. У хар ;андай жараён ёки объект муаян ташкиллаштирилганлик даражасига эга булиши тугрисида гипотезани олга суради ва барча ходисаларни ташкиллаштириш ва парчаланиш жараёнлари сифатида куради: олимнинг фикрича, объект элемент-ларининг интегративлик даражаси ю;ори булса, унинг ташкиллаштирилганлик даражаси хам ю;ори булади [2]. Людвиг фон Берталанфи (19011972) мураккаб тизимлар назариясига биринчи булиб асос солди. У мураккаб тизимларнинг умумий хусусиятларини таърифлашга муваффа; булди. У содда ва мураккаб тизимлар хусусиятларини алохдда урганиб чикди. У содда тизимлар ташки мухитга нисбатан ёпи; булиши ва, аксинча, мураккаб тизимларнинг ташки мухитга нисбатан очи; эканлигини курсатиб бера олди [3].
Тизимлар назарияси - аслида тизимлар тугрисидаги фан, тизимли тахлил эса -тизимларни урганиш методологиясидир. 70 йиллар охирида мураккаб тизимлар назариясининг "синергетика" деб ном олган янги йуналиши пайдо булди. Ушбу тушунчани 1977 йилда илк бор машхур олим Герман Хакен узининг синергетика фанини асослаб беришга багишланган асарида таърифлаб берди.
Демак, замонавий таълим жараёнининг тизимли тахлилидейилганда, мураккаб тузилмавий асосга эга булган таълим системасининг назарий, методологик, илмий, фалсафий, и;тисодий, ижтимоий, сиёсий, маънавий, хукукий таркибга эга булган масалаларини, муаммо ва камчиликларини урганиш учун кулланиладиган тахлилий усулларга айтилади. Биз уз тад;ик;отимизда бу жараёнда тизимли ёндашувга асосланган синергетик усулларни куллашни тавсия этмокдамиз.
Вахоланки, айнан тахдилий ёндашув (диссертация, монография, илмий мащла, шарх, хисобот, маълумотнома, такриз ва бошкка шу шаклдаги манба ва хаттоки ижтимоий тизимлар, шу жумладан таълим тизими булиши мумкин) асосидагина соха вакиллари стратегик мазмунга эга булган масалаларни мазмун-мохиятини изохлаб, ижтимоий, икктисодий, маданий ва сиёсий сохалар тараккиёти-ни таъминлашнинг асосий вазифаларини белгилаб беради. Тизимларни тахлил килиш бу мураккаб техник, табиий ва ижтимоий тизимларни
урганиш методо-логиясини умумлаштирадиган фанлараро тадкикот усулидир. Н.Н. Моисев-нинг ёзишича, тизимни тахлил килиш - бу компьютерлардан фойдаланишга асосланган ва мураккаб тизимларни - техник, иктисодий, экологик ва бошкаларни урганишга каратилган усуллар туплами[4].
Замонавий таълим жараёнида тизимли ёндашувни куллашнинг узига хос кучли ва заиф томонларини фарклаш мумкин.
Тизимли тахлилнинг кучли томони шундаки, - у доимий равишда муайян бир эхтиёжларлардан келиб чикади, амалиётга таъсир этади, тадкикот объектлари доирасини доимий равишда кенгайтириб боради ва жамиятнинг реал эхтиёж-ларидан четда кола олмайди. Бугун айнан таълим жараёни ривожи, тараккиёти ва шу оркали моддий фаровонликка эришиш масаласи бутун бир жамиятимиз асосий эхтиёжига айланганини бунга мисол ;илиш мумкин.
Тизимли тахлилнинг заиф томони шундаки - ушбу тахлил усули баъзида хали шаклланиб улгурмаган, тизимни тадкик этишнинг етарлича ривожланмаган усулларидан фойдаланиш натижасида карор кабул килади ва бу уз навбатида хакикий муаммоларни эътиборсиз колдиришга олиб келади. Бу каби холатлар тадкик этиш жараёнида учраши мумкин, аммо изчиллик ва тадрижийлик асосида кейинчалик ечим топиб кетиши мумкин.
Тизимли тахлилнинг якуний максади, тизим тадкикотлари объекти (маълум бир ташкилот, жамоа, корхона, алохида минтака, ижтимоий тузилма ва бошкалар) да юзага келган муаммоли вазиятни хал килишдан иборатдир. Бугун жамияти-мизда таълим тизимидаги муаммоларни хал этилишида айнан тизимли ёндашув кулланилиши максадга мувофикдир. Вахоланки, тизимли тахлил муаммоли вазиятни урганиш, унинг сабабларини аниклаш, уни хал килиш йулларини ишлаб чикиш, карор кабул килиш ва муаммоли вазиятни хал киладиган тизимнинг кейинги фаолиятини ташкил этиш билан шугулланади. Х,ар кандай тизимни тадкик щлишнинг дастлабки боскичи бу тизимни тахлил килиш объектини аниклашдан бошланади. Ушбу боскичда тизимли тахлил методологиясини бошка фанлар методологиясидан тубдан ажратиб турадиган вазифалар пайдо булади. Аввало, тахлил этилаётган оъектнинг максади ва амал килиш доираси, конуниятларини инобатга олиш лозим булади. Яъни замонавий олий таълимнинг максади, кайси доирада амал кила олиши, фаолияти, ваколатлари, конуниятлари, низом ва меъёрий хужжатлари, функциялари тахлил этилиб, бу тахлил асосида карор кабул килиш учун турли куринишга эга булган манбалар тайёрланади. Бу манбалар маъруза, тезис, хисобот, тавсиянома, меъёрий хужжат, карор лойихаси, йигилиш баённомаси ва бошка шаклларда хам булиши мумкин. Жамият хаётида, шу жумладан таълим тизимида эса турли конунлар, карорлар, кодекслар, маънавий ва ахлокий принципларни ишлаб чикилиш жараёнларини тушуниш мумкин.
Замонавий таълим жараёнига тизимли тахлилнинг асосий вазифалари:
Бир канча хорижий ва юртимизда нашр этилган тизимли тахлилга багишланган манбаларда тизимли тахлилнинг бир катор вазифалари курсатиб утилган. Жумладан:
Тизимли тахлилнинг бошкарувчанлик функцияси - бошкарув жараёнини турли боскичларида карор кабул килишга тайёргарлик куриш, карор кабул килиш, карорни жорий этиш ва карор ижросини назоратини амалга ошириш учун ахборот билан таъминлайди. Таълим жараёнида бу функция таълим олувчи ва таълим берувчи манфааатлари ва эхтиёжларидан келиб чиккан холда муайян бир назарияларни, методологяларни, иннновацияларни ишлаб чикилиши ва хаётга тадбик этилишида мухим урин тутади.
Тизимли тахлилнинг диагностик функцияси - жараённи кечиши ёки фаолият даовомида юзага келган холат (вазият), яъни жорий холат хакида объектив тасаввур(манзара)ни шакллантиради (тасвирлайди). Айнан, таълим тизимининг бугунги
axволи, xap 6,p тaълим боcкичининг pивожлaнишидaги ютук вя кaмчиликлap, тaълим
cифaти, caмapaдоpлиги, дун' peйтингидaги ypни мacaлa-лapини ëpитишдa cоxa вaкиллapи ушбу вязифяга тaянaди.
Tизимли тaxлилнинг огоxxлaнтиpyвчи фyнкцияcи-жapaëнни кечиши дявомидя вужудга келиши мумкин булган эхтимолий муяммо, тypли шякл вя кypинишдaги xaвф вя низолap хэкидя огохдик бepиб, yлapни бapaтapaф этиш учун (yлapгa конcтpyктив iyc бepиш учун) xизмaт килaди. Бу функция тяълим тизимидя жудя мухим хитобляниб, cоxaнинг кeлaжaгини олдиндян Rypa билиш мaxоpaтини aнглaтaди.
Tизимли тaxлилнинг билиш - мeнтaл фyнкцияcи, фяолият дявомидя юзяга келган холятнинг мохиятини янгляш учун, бошкapyвни aмaлгa ош^ишдя кyллaнилaëтгaн ycyллapни, ëндaшyвлapни, кaдpиятлapни, 6,p cy билян яйтгяндя бошкapyв мeнтaллигини yзгapтиpиш учун xизмaт килaди.
Зямонявий тяълим жapaëнигa тизимли ëндaшyв нaзapий-мeтодологик, илмий-педягогик, илмий-кacбий мязмун бepиб, тaълим жapaëнининг caмapa-доpлигини ошиpиш учун xизмaт килaди. Бу уз нявбятидя тaълим-тapбия cоxacидa бapкaмол шaxc тapбияcини aмaлгa ошиpиш учун зapypий чоpa-тaдбиpлapни ишляб чикиш вя aмaлиëтгa жоpий этиш, фaн-тexникa ютyклapини тaълим-тapбия жapaëнигa жоpий этиб, жэхрн тaлaблapигa жявоб бepaдигaн мyтaxaccиcлap тaйëpлaш, тaълим-тapбия тизимини миллий эxтиëж вя мaнфaaтлapдaн келиб чиккян холдя фяолиятни тaкомиллaшyвини тaкозо этaди.
Зямонявий тяълим жapaëнигa тизимли ëндaшyвнинг зapypияти шундяки, ушбу тaxlлил уоулибугунги кундя cоxaдa caмapaли тaдкикот ycyллapини ишляб чикилишидя вя жaмлaнишидa, шу билян биp кaтоpдa aмaлдa кyллaнишидa мухим axaмият кacб этaди. Taълим жapaëнини билишдя, унинг xycyc^^ap,, жямият pивожи учун axaмиятлилик дapaжacини aниклaшдa, тизимни тaшкил этган xap биp тяълим боcкичи ëки бошкapилaдигaн куйи cиcтeмaлapни кeлaжaгини пpогноз килишдя aмaлий axaмиятгa эга булган тaдкикот ycyлидиp.
Айтиш жоизки, тизимли тaxlлилдa тфякят тизимнинг узи, бялки унинг куйи тизимлapи xaм яхлит холятдя ypгaнилиши лозим. Зaмонaвий тaълим жapaëнигa тизимли ëндaшyвнинг зapypaти, у мaзкyp cоxaдaги бугунги кундя тобоpa долзapб булиб боpaëтгaн мyaммолapни яникдаш, тaxlлил этиш, yлapгa кapши кapaтилгaн тaълим вя тapбия нинг инновяцион ycyллapини ишляб чикишдя мухим вaзифa-лapни ямялга ошиpaди. Шу билян биpгa тизимли тaxfлил нaтижacидa тaълим тapaккиëти, pивожи учун конcтpyктив xycycиятигa эта булган фикpлap, Fоялap шaкллaнaди. Taълим тизими жaмиятдa инcоннинг уз-узини тaшкиллaштиpишидa, яъни уз-узини тapбиялaши, acpaши, caклaши, химоя килиши, умумян, одaмзотни уз-узидян xap томонлямя тaшкиллaшa олишига ялохидя yp,OTa эта. X,ap биp якли pacо одям уз xaëти дявомидя тяълим тизими билян yзapо бо^ли^и^я ywp кeчиpaди. Инcонннинг тaълим оpкaли узини-узи онгли фяолият вя эзгу мaкcaдлap билян тяшкил этиши фякрт узига боглик экянлигини тaъкидлaш мумкин. Демяк ощлот тяълим кaфолaтлaнгaн кeлaжaк учун потенциял x,иcоблaнaди [5].
Xyлоca килиб мулохэзя юpитaдигaн бyлcaк:
Б^инчи^н, зямонявий тяълимгя тизимли ëндaшyв бугунги кундя бapчa тaълим боcкичлapини и^е^цион фяолиятини ямялгя ошиpишдa мухим caнaлaди. Taълим жapaëнидaги acоcий мyaммолapни яникдаб, yлapнинг бошлянгич нyктa-cини топaди вя eчимлapини тяклиф этaди.
Иккинчидан, тизимли ëндaшyв тяълим жapaëнидa xap 6,p инновяцияни кyллaшдa тянкидий вя мянтикий тaфaккyp acоcидa ëндaшиб, миллий тaълим тизимига моcлaштиpишдa нaзapий вя aмaлий тaвcиялap ишляб чикдди.
Учинчидан, замонавий таълимга тизимли ёндашув бугунги замон талабига мос келадиган таълим тизимини ишлаб чикиш, ривожланган мамлакатлар таълимини импорт килишда тахлилий ёндашиш хамда миллий таълим тизимига жорий этишда энг асосий ва мухим ёндашув хисобланади.
ФОЙДАЛАНИЛГАН ДДАБИЁГЛАР РУЙХАТИ:
1. Вазирлар Махдамасининг 2021 йил 11 мартдаги 132-сон карори.
2. АА. Богданов. Тектология: всеобщая организационная наука. Издание третье, заново переработанное и дополненное. - М., 1989. // Электронная публикация: Центр гуманитарных технологий. - 07.10.2010. URL: https: //gtmarket.ru/ library/basis/5909.
3. Л. Фон Берталанфи. Общая теория систем: критический обзор. В сборнике переводов Исследования по общей теории систем. М.: - Прогресс, 1969. - С. 520.
4. Моисев Н.Н. Математические задачи системного анализа. М.: - Наука, 1981. - С. 488.
5. Ergasheva M.X. The role of the educational system in the process of self-organization of an individual Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation; 32(3) ISSN 2651-4451 | e-ISSN 2651-446X.
6. https: //xs.uz/uzkr/post/ozbekiston-dunyo-reytinglarida-qanday-orinlarda-bormoqda.
7. http://stafF.tiiame.uz/storage/users/269/books/DNDYvlsSx4aq6im7COBpCzeFPDgMiPalg gmRGg94.pdf.
8. https://energycentral.com/c/ec/decoupling-energy-carbon-and-gdp-united-states.