Научная статья на тему 'Бошқарув тизимига раҳбар ходимларни танлашнинг мавжуд имкониятлари ва унга замонавий ёндашувлар'

Бошқарув тизимига раҳбар ходимларни танлашнинг мавжуд имкониятлари ва унга замонавий ёндашувлар Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
4527
699
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
бошқарув тизими / замонавий ёндашув / бошқарув психологияси / шакл / метод / восита. / managing structure / modern approach / management psychology / shape / methods / resource.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Раҳматуллаев Д. Р.

Мақолада бугунги кунда бошқарув тизимидаги ўзига хослик, унда инсон ресурслари имкониятларидан самарали фойдаланиш, раҳбар ходимларни танлашга қўйилаётган талаблар ва унинг педагогик шарт-шароитлари ҳамда замонавий ёндашувлари хусусида фикр юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

MODERN APPROACH AND REAL RESOURCES TO SELECTION OF GUIDING PERSONNEL IN THE MANAGEMENT SYSTEM

This article is about the unique sides of the system of management, using the opportunities of personnel resources effectively, and requirements of choosing leaders, its pedagogical conditions and modern approaches.

Текст научной работы на тему «Бошқарув тизимига раҳбар ходимларни танлашнинг мавжуд имкониятлари ва унга замонавий ёндашувлар»

V_;_/

Рах,матуллаев Д.Р.,

Тошкент шах,ар халк, таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти проректори

БОШКАРУВ ТИЗИМИГА РАЩР ХОДИМЛАРНИ ТАНЛАШНИНГ МАВЖУД ИМКОНИЯТЛАРИ ВА УНГА ЗАМОНАВИЙ ЁНДАШУВЛАР

РАЦМАТУЛЛАЕВ Д.Р. БОШКАРУВ ТИЗИМИГА РАЦБАР ХОДИМЛАРНИ ТАНЛАШНИНГ МАВЖУД ИМКОНИЯТЛАРИ ВА УНГА ЗАМОНАВИЙ ЁНДАШУВЛАР

Маколада бугунги кунда бошкарув тизимидаги узига хослик, унда инсон ресурслари имкони-ятларидан самарали фойдаланиш, рах,бар ходимларни танлашга куйилаётган талаблар ва унинг педагогик шарт-шароитлари х,амда замонавий ёндашувлари хусусида фикр юритилади.

Таянч суз ва тушунчалар: бошкарув тизими, замонавий ёндашув, бошкарув психологияси, шакл, метод, восита.

РАЦМА ТУЛЛАЕВ Д. Р. СУЩЕСТВУЮЩИЕ ВОЗМОЖНОСТИ И СОВРЕМЕННЫЕ ПОДХОДЫ К ПОДБОРУ РУКОВОДЯЩИХ КАДРОВ В СИСТЕМЕ УПРАВЛЕНИЯ

В статье речь идёт о своеобразии современной системы управления, об эффективном использовании возможностей человеческих ресурсов, о требованиях к подбору руководящих кадров, а также педагогических условиях и современных подходах по данным вопросам.

Ключевые слова и понятия: система управления, современный подход, психология управления, форма, метод, средство.

RAXMATULLAYEV D.R. MODERN APPROACH AND REAL RESOURCES TO SELECTION OF GUIDING PERSONNEL IN THE MANAGEMENT SYSTEM

This article is about the unique sides of the system of management, using the opportunities of personnel resources effectively, and requirements of choosing leaders, its pedagogical conditions and modern approaches.

Keywords: managing structure, modern approach, management psychology, shape, methods, resource.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 4

Стратегик бошцарув одатда, мазкур тизим бошцарув ма-даниятининг юцори даражасини белгиловчи кенг инновацион дастурларни амалга ошириш имкониятини яратади. Энг асо-сийси, стратегик менежмент асосида бошцариш бозор ицтисодиёти шароитида таълим муассасаларининг уз олди-га цуйган мацсадларини стратегик бошцарув гуруцлари орцали муваффациятли амалга оширишга имкон беради.

Ана шу сабабли стратегик менежмент асосида умумий урта таълим тизимини бошка-ришнинг педагогик шарт-шароитларини иш-лаб чикиш узида мух,им педагогик муаммони акс эттиради.

Олимлар фикрича, бошкарув алох,ида сох,а булиб, унга таълим ва тарбия жараёнининг таркибий кисми сифатида караш мумкин эмас1. Педагогик жараённинг мох,ияти тизимли методологик ёндашув асосидагина замонавий муаллифлар томонидан очиб берилмокда. У педагогик объектларга тизимлар сифатида карашни таклиф этади, айнан: таркибий кисмларининг тузилиши, улар орасидаги узаро алокадорликни аниклаш кабиларни узида жамлайди. Бугунги кун педагогика фанида тизимли ёндашув методологиясисиз бошкарув муаммоларининг х,ал этилишини тасаввур килиб булмайди. Бундай ёндашувнинг жорий этилиши бошкарувда тасодифий ва кутилма-ган х,олатларнинг олдини олишга хизмат килади.

Тизимли ёндашувда таълим муассасаси тизим, яъни ташки мух,итда хизмат килаётган му-раккаб тизим сифатида куриб чикилади. Бунда унинг алокалари ва воситаларининг мазмун ва мох,иятига кура объектни бир бутун, яхлит х,олда тасаввур килиш талаб этилади. Таълим муассасасини урганишда уни алох,ида хусуси-ятларга эга булган бир неча кисмларга ажра-тиб, улар уртасидаги алокалар х,амда узаро

1 Конаржевский Ю.А. Внутришкольный менеджмент. -М.: «Педагогика», 1992; Миркосимов М. Мактабни бошкаришнинг назарий ва педагогик асослари. - Т.: «Укитувчи», 1995; Иноятов У.И. Теоретические и организационно-методические основы управления и контроля качества образования проф. колледже: Авто-реф. дисс... док. пед. наук - Т.: 2004; Абдурахмонов КХ., Одегов Ю.Г., Сотволдиев А., Холмуминов Ш., Х,айитов А., Муртазоев Б.Ч., Худойбердиев З. Персонални бошкариш. - Т.: «Шарк», 1998; Тренев Н.Н. Стратегическое управление. - М.: «ПРИОР», 2002; Люшников А.Н. Стратегический менеджмент. - М.: «ЮНИТИ-ДАНА», 2001; Майкл Мескон, Майкл Альберт, Франклин Хедоури. Основы менеджмента. - М.: «Дело», 1992.

боFликлик хусусиятлари аникланади, чунки х,ар бир тизим яхлит тизимнинг узгаришига уз х,иссасини кушади.

Кенгрок маънода тизимли ёндашув - фал-сафа методологияси билан табиий х,олдаги ил-мий тадкикот методлари уртасидаги вазиятни эгаллаб турувчи фан, илмий билиш назарияси-нинг методологик асосларидир. Тизимли ёндашув фан сифатида аник бир янги тушунча-лар бермайди, лекин объектни урганишда узига хос яхлитлик, умумийлик, универсаллик, дифференциаллик каби тушунчалар асосида мужассамлаштирилган технологиялар, яъни тадкикотнинг интеграцион технологияларини уз ичига олади.

Универсал тушунчалар аппарати, абстрак-циянинг юкори даражаси, асосий тамойиллар-нинг интегратив хусусиятлари - инсонларнинг турли сох,алар буйича тушунчалари, фикрлаши ва дунёкарашини урганишнинг самарали усу-ли сифатида тизимли ёндашувни куллаш имкониятини яратади. Тизимли ёндашув йунали-шидаги барча билим, куникма ва малакалар мажмуаси ихтиёрий фаолиятни режалашти-риш ва ташкил этиш, рах,барлик килиш, яъни рах,барларнинг бошкарув фаолиятида энг за-рурий шартлардан бири х,исобланади.

В.И.Богословский тизимли ёндашувнинг тушунчалар аппарати сифатида куйидагиларни ажратиб курсатади: х,аракатланиш, ташкил этиш, муносабат, тартибга солиш, алока, мух,ит, мустакил уюшмок, ташкил топиш, ташкилий тузилиш, бошкариш, чидамлилик, функциялар, яхлитлилик, марказлаштириш, тизим2.

Тизимли ёндашувнинг асосий тушунчаси тизим булиб, алока, муносабатлар, интеграция, яхлитлик, ташкил этувчи кисмлар оркали ифодаланади. Бу тизимнинг узаро боFлик ва таъсирланувчи кисмларининг мажмуи яхлит объектни ташкил этади.

2 Общая педагогика. / Под.ред. В.А.Сластенина. - М.: «Владос», 2003. -С.183.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 4

Бугунги кундa Узбeкиcтoн Pecпубликacидa тaълим тизимининг тубдaн иcлoх килиниши нaтижacидa зaмoн тaлaблapигa мoc paвишдa aмaлгa oшиpиш жapaëнини жaдaллaштиpиш куп жихэтдэн, укув муaccacaлapи рэхбэрлэри-нинг хи^элэри вa pax1бapлик фaoлиятлapини тyFpи тaшкил этгaнликлapигa бoFлик1диp.

Шундaй экaн, ижтимoий тapaккиëтнинг хрзирги дaвpидa тaълим муaccacaлapигa юкopи тaшкилoтлapнинг кypcaтмa вa диpeктив хужжaтлapдaги вaзифaлapни кУp-кУpoнa 6a-жapaдигaн рэхбэрлэр эмac, бaлки уз фaoлияти вa xap бир ишгa ижoдий ëндaшувчи, янги тэ-фaккуpдaги зaмoнaвий, пeдaгoгикa, пcиxoлo-гия, бoшкapув фaнлapидaн xaбapдop булгэн вa улapдaн мoхиpoнa фoйдaлaнa билaдигaн, шу-нингдeк, мукaммaл шaxcий фaзилaтлap, yзигa xoc xуcуcиятлap, бoшкapувчилик ^билияти, муaйян муoмaлa мaдaнияти, имoн-эътикoд, Foявий-cиëcий билим, киëфaгa эгa, хи^ туЙFулapи, aнъaнaлap, pacм-pуcумлapни энг-лaй oлaдигaн, фидoйилик, кaтъийлик, caвoд-xoнлик, ижтимoий фaoллик, тaшкилoтчилик вa тaдбиpкopликкa лaëкaтли xoдимлap тэйинлэ-нишлapи лoзим1.

Paхбapлик - турли xил вaзифaлapнинг туп-лaми ëки aмaл куpcиcидaн ибopaт эмac, бaлки кacбдиp. Дeмaк, paхбapлик килиш учун иншн-дaн зapуp билим, кyникмa вa мaлaкa, мaхopaт, кacбий нaзoкaт, тaжpибa, кoбилият вa yзигa xoc xуcуcият тaлaб этaди.

Paхбapлик:

• кaттa caнъaт;

• мaxcуc мaзмунгa эгa бyлгaн кacбий фao-лият;

• фaoлиятни тaкoмиллaштиpишгa кэрэтил-гaн ижoдий фaoлият;

• пeдaгoгик бoшкapувдиp.

Аcлидa бoшкapув paхбapлик фaoлияти тэр-кибидa oдaмлap билaн бир^ли^™ фaoлият вa улap ypтacидaги мулoкoт хиcoблaнгaни учун paхбap вa жaмoa тoмoнидaн бyлaдигaн бapчa хapaкaтлap, тaълим муaccacacи фaoлияти учун кулaй вa зapуp шapoитнинг яpaтилиши, укитувчи вa yкувчилap жaмoacи ypтacидaги Узapo ммимий пcиxoлoгик мухит хaмдa ижo-дий фaoлиятни тaшкил этишгa кapaтилaди.

1 Ишмуxaмeдoв P.Ж., Абдукoдиpoв А.А., Пapдaeв А.Х. Диpeктopнинг иш китoби (эм^лий тбвеиялбр). - T.: «Фэн вэ тexнoлoгия», 2007. --3-б.

Бу э^ рэхбэрдэн xoдимлapни ургэниш, улэрнинг ^билият вэ билим caвиялapидaн либ чикиб, улэрни укув муaccacacи, укув-тэрбия жapaëнигa тэнлэй oлиш, лaвoзим вэ вэзиФэлэргэ тэйинлэй oлиш, мухим кypcaтмa вэ буйруклэрнинг кэтъий ижpocини тэлэб килэ oлиш, улэрнинг узигэ xoc фэзилэт, ютук вэ кэмчиликлэрини ce3a билиш, ютуклэрини куллэй билиш, кэмчиликлэрини бэртэрэф килиш, xoдимлap имкoниятлapидaн кeнг фoй-дэлэнэ билиш кэби кacбий кoбилият вэ мaхopaтни тэлэб этэди.

P.Ж.Ишмуxaмeдoв, А.А.Абдукoдиpoв,

А.X.Пapдaeвлapнинг фикричэ, рэхбэр:

• oбpУли, нуфузли вэ ишoнчли;

• ишбилapмoн, уддaбуpoн вэ ëкимли;

• мeхpли вэ уз ишининг фидoйиcи;

• кэтъиятли вэ cyзининг уcтидaн чикувчи;

• виждoнли, эндишэли, инcoфли вэ узигэ ишoнч уЙFoтa oлaдигaн;

• узигэ ярэшэ кeлишгaн, opacтa, xушбичим вэ бэшэнг кийинишгэ бepилмaгaн булиши кe-рэк2.

Пeдaгoгикa фэнлэр дoктopи, пpoфeccop М.Очилoвнинг фикричэ, мэктэбдэ тэълим-тэрбия ишлэрининг caмapaдopлиги куп жихэтдэн мэктэб рэхбэрлэрининг укитувчи вэ укувчилэр билэн муoмaлa oдoби, рэхбэрлик килиш уcлубигa бoFлик. Бу coхaдa муoмaлa oдoбининг мурэккэблиги шундэн ибopaтки, ундэ рэхбэрлик вэ бyйcуниш, эркинлик вэ ижoдкopлик тaмoйиллapини уЙFунлaштиpa билиш тэлэб этилэди3.

Paхбapлик вэ рэхбэр тэнлэш мacaлacининг утэ мурэккэб иш экэнлиги, «eтти улчэб, бир кecиш» лoзимлиги хэкидэ XI acpдaн буëн кэт-тэлэр учун тэълим-тэрбия coхacидa нэмунэ булиб ^лгэн вэ Шэрк тapиxи, мэдэниятидэ узининг «Сиëcaтнoмa» acapи билэн yчмac из ^лдиргэн Абу Али Xacaн ибн Али Tуcий -Низoмулмулк хэм aлoхидa тyxтaлиб утгэн. Низoмулмулк кишилэрни ишгэ тaйинлaëтгaн-дэ нимэлэргэ эътибop бepиш лoзимлиги хэкидэ фикр юритиб, aмaлдopлapни тyFpи тэн-лэб, улэргэ куллэридэн кeлaдигaн ишлэр вэ вэзифэлэрни тoпшиpиб, улэрнинг ижpocини

2 Ушэ жoйдa, 19-б.

3 Очилoв М. Муэллим - кэлб мeъмopи. - T.: «Укитувчи», 2001. -76-б.

ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAHИЕ 2016, 4

уз вактида талаб килиш лозимлигини кайд этади1.

Куриниб турибдики, Низомулмулк уз дав-рида давлатни бошкариш жараёнида вазир-лар, бошка кичикрок лавозим эгаларини уз ишларига жиддий муносабатда булиш, зимма-сидаги ишларни халоллик ва поклик билан ба-жаришга даъват этган. Унинг бу гаплари хозирга кадар хам уз ахамиятини йукотмаган.

Узбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримов Узбекистон телерадиокомпанияси раиси билан сухбатда рахбарлар туFрисида куйидаги фикрлар бирдирган: «Одил хукмдор, адолатли рахбар Fояси Форобийдан тортиб Алишер Навоийгача ва яна бошка куп-куп му-тафаккирларимизнинг улуF маънавий идеали булиб келган. Шаркда кадимдан жуда машхур булган «Сиёсатнома» деган асарда подшох, хоким, амир ва беклар, козию куззотнинг, за-монавий тил билан айтганда, рахбарнинг бош вазифаси «цую цузиларни бурилардан му^офаза цилиб, ^аром цулларни кесиб, ер юзини ёмонлик цилувчилардан тозалаш, жа^онни адолат ва осойишталик билан обод цилишдан иборат», деб курсатилган»2.

Шу билан бирга Ислом Каримов айрим рахбарлар олиб бораётган салбий ишлардан каттик каЙFуриб шундай дейди: «Минг афсуски, айрим холатларда рахбарнинг ваколати канча оширилса, шунча куп худбинлик касалига учрайди, очкузлик гирдобига, тамагирлик ко-мига тушади. Худди дуо кетгандай. Лавозим, вазифа х,акида гап кетганда, каттами-кичикми, тасдикланиш олдидан текшириб чикилади, ол-динги фаолияти урганилади - дуппа-дуруст одам. СоFлом, мехнаткаш оилада тарбия ол-ган, билими хам етарли, харакати хам бор. Зиммасига олаётган масъулияти хакида гапи-ради, катта-катта ваъдалар беради. Унинг гап-ларини эшитиб, эртага масжидга имомликка тавсия килса хам булади. Лавозимга утиргандан кейин эса купи билан бир-икки йил ишлайди, сунг мутлако узгариб кетади. Ишни атрофдаги одамларни узгартиришдан бошлайди»3.

1 Низомулмулк. Сиёсатнома ёки сияр ул-мулк. - Т.: «Адолат», 1997. -8-11-б.

2 Каримов И.А. Биз келажагимизни уз кулимиз билан курамиз. 7-жилд. - Т.: «Узбекистон», 1999. -239-240-б.

3 Каримов И.А. Адолат, ватан ва халк манфаати хар нар-

садан улу-Р. - Т.: «Узбекистон», 1998. -14-б.

Рахбарга урнатилган талаблар туFрисида Президентимиз куйидагиларни таъкидлайди: «Ахир, лавозим кишига кибру хаво, бойлик туплаш ва кайфу сафо учун берилмайди-ку! Аксинча, у юксак масъулиятни, хаётнинг бутун рохат-фароFатидан кечишни, керак булиб колганда узидан кечишни талаб килади. Бун-дай караш одатга айланиши, хаётимизга син-гиб кетиши керак»4.

Таълим тараккиётини прогнозлаш узлуксиз таълим тизимини бошкаришнинг демократик моделини яратиш ва уни амалиётга жорий килишни такозо этмокда. Бу максад очик фукаролик жамияти учун хам назарий, хам амалий бошкарув нуктаи назаридан ута мухим ахамиятга эга. Бундай бошкарув айникса, бо-зор иктисодиёти муносабатлари жадал ривож-ланаётган хозирги боскичда таълим шахс, дав-лат ва жамиятни ривожлантирувчи асосий омил сифатида намоён булишини таъминлаш имконини беради.

Бошкарув тизимига рахбарларни танлаш-нинг хозирда, энг аввало, демократик модели яратилаётганлигини эътироф этиш лозим.

Хаёт рахбарлар зиммасига улкан масъулият юклайди. Таълим муассасасида эришилаётган барча ютуклар хам, уларнинг оксаб колиши хам куп жихатдан рахбарнинг мохирлиги, унинг керак вактда айнан шу шароитга мос туFри карор кабул килишига боFлик.

Рахбарлик лавозими таълим муассасасида-ги педагогик жараённинг ривожи ва уз кул остидагиларга хомийлик килишдаги масъулият демакдир.

Хар кандай фаолият сингари бошкариш фаолияти хам уз вазифаларини бир катор та-мойилларга асосланиб амалга оширади. Бошкарув тамойилларидан келиб чиккан холда, бошкарув тизимига рахбарларни тан-

4 Каримов И.А. Адолат, ватан ва халк манфаати хар нар-садан улу-Р. - Т.: «Узбекистон», 1998. -16-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 4

лэшни тэшкил этишдэ куйидэги тaмoйиллapгa aлoхидa эътибop кэрэтиш зэрур 1:

■ рэхбэрлэрни тэнлэш жapaëнини дeмo-крэтлэш вэ инcoнпapвapлaштиpиш;

■ рэхбэрлэрни тэнлэш жapaëнининг тизим-лилиги вэ ягoнaлиги;

■ рэхбэрлэрни тэнлэшдэ oшкopaлик вэ тeнг хукуклилик;

■ рэхбэрлэрни тэнлэшдэ дэвлэт билэн жэ-мoaтчилик хaмкopлигини уЙFунлaштиpиш;

■ рэхбэрлэрни тэнлэшдэ axбopoтлapнинг oбъeктивлиги вэ туликлиги.

Биз рэхбэрлэрни тэнлэш жapaëнини тэш-кил этишдэ улэрнинг caлoхияти, фaoлият йунэлиши хэкидэги мaълумoтлapни йиFaмиз, лeкин улэрнинг кизикишлэри, xулк-aтвopи, шaxc cифaтидaги йунэлишигэ эътибop бepмaй-миз. Анэ шунинг учун хэм рэхбэрлэрни тэнлэш жapaëнидa куплэб oFишлap кузэтилэди.

Бoшкapув тизимигэ рэхбэрлэрни тэнлэш жapaëнини тэшкил этиш тaмoйиллapи э^^дэ рэхбэрлэрни тэнлэш мeзoнлapини куйидэгичэ эжрэтиб кypcaтиш мумкин:

1. Мэънэвий-мэърифий, cиëcий eтуклиги. Булэжэк рэхбэрнинг дэвлэт cиëcaтини тyFpи тушунэ oлиши вэ тэлкин этиши, муaccaca фao-лиятини дoлзapб йунэлишлэр acocидa тэшкил этэ oлиши.

2. Paхбapлик лaвoзими учун зэрур булгэн тэжрибэ, билим, куникмэ вэ мэлэкэгэ эгэ булиши хэмдэ бoшкapиш тaмoйиллapи, тэхлил этиш, peжaлaштиpишни билиши вэ эгэллэб тургэн лaвoзимининг бэрчэ киррэлэри буйичэ билимдoнлиги.

3. Муэ^э^ xoдимлapи фaoлиятини тyFpи йунэлтириши, тэшкил этиши, фaoлият pивoжи-ни тaшxиc этэ oлиши, бaшopaтлaши хэмдэ лoйихaлaй oлиши.

4. Аxлoки вэ тэрбиялэнгэнлиги, oбpy-эътибopи, pocтгyйлик, aдoлaтлилик, годдэлик вэ кэмтэрлик, узигэ вэ узгэлэргэ ниcбaтaн

1 Кoнapжeвcкий Ю.А. Внутришшльный мeнeджмeнт. -М.: «Пeдaгoгикa», 1992; Мир^^м^в М. Мэктэбни бoшкapишнинг нэзэрий вэ пeдaгoгик acocлapи. - T.: «Укитувчи», 1995; Инoятoв У.И. Уртэ мaxcуc, кзеб-хунбр муaccacacигa рэхбэрлик килиш уелубини тaкoмиллaшти-ришнинг пcиxoлoгик-пeдaгoгик oмиллapи. II «Кacб-ху-нэр тэълими» журнэли, 2002, 1-coн. -6-7-б.; TуpFунoв C.T. Умумий уртэ тэълим муaccacaлapи диpeктopлapи 6oui-кэрув фaoлиятининг нэзэрий acooap^ - T.: «Фэн», 2006; Toxтaxoджaeвa М. вэ бoшкaлap. Пeдaгoгикa. - T.: «Мoлия-Иктиcoд», 2008.

ю^ри тэлэбчэнлик, мacъулият вэ уз бурчи, вэзифэлэригэ булгэн фидoйилик хиccининг юк^к дэрэжэдэ pивoжлaнгaнлиги хэмдэ бэр-чэ кэмчиликлэргэ ниcбaтaн муpocacиз бу-лиши.

5. Суз билэн иш бирлиги - ишчэнлик вэ уд-дaбуpoнлик, муaccacaгa дэвлэт opгaнлapидaн кeлгaн вэ кэбул килингэн кapopлapни уз вэктидэ тeзкopлик билэн муcтaкил рэвишдэ бэжэрилишигэ тэ^ир уткэзэ oлиши.

6. Бoшкapув пcиxoлoгияcини билиши -эник бир мэк^д^ йунэлтирилгэн, хэр тoмoн-лэмэ pивoжлaнгaн, илмий, ижoдий caлoхиятли жaмoaни шэкллэнтирэ oлиши хэмдэ мэкбул ижтимoий-пcиxoлoгик мухитни ярэтэ oлиши.

7. Муaccaca рэхбэр Уpинбocapлapи, булим бoшликлapи вэ xoдимлapнинг вэзифэлэрини тyFpи тaкcимлaй oлиши вэ улэрнинг ишлэрини xoлиcoнa бaхoлaй oлиши.

В. Муaccaca xoдимлapи билэн ^мимий, aдoлaтли мунocaбaтдa булиши хэмдэ жaмoaни унумли мeхнaт фaoлияти билэн шуFуллaниб, caмapaли нэтижэгэ эришишлэригэ имкoн кэдэр кулэйликлэр ярэтэ oлиши.

9. Уз мeхнaт фaoлиятини тyFpи тэшкил этэ oлиши, бэжэрилэдигэн ишлэр хэжмидэн либ чикиб, улэрнинг мухимлиги нуктэи нэзэ-ридэн дapaжaлapгa эжрэтэ oлиши. Уз фaoлия-тини тyFpи peжaлaштиpиш acocидa муaccaca жaмoacидa муътэдиллик хэмдэ мeхнaт жapaë-нининг caмapaли булишигэ имкoният ярэтэ oлиши.

10. Муaccaca жaмoacининг caлoмaтлиги, ишчэнлик хoлaтлapини ^клэши, улэрнинг кундэлик эхтиëжлapини кoндиpишгa ^рэми булгэн шapoитни ярэтиши вэ зэрур мoддий хэмдэ мэънэвий ëpдaм бepишнинг имкoният-лэрини тoпa билиши.

Бoшкapув тизимигэ рэхбэрлэрни тэнлэш-нинг умумий мeзoнлapи билэн биргэ рэхбэр-лик мaхopaтини эниклэш мeзoнлapи хэм aлoхидa эхэмиятгэ эгэ. Купчилик oлимлap2

2 Фpoлoв Ф.Г. Ёш диpeктop мэктэби. - T.: «Укитувчи», 1991; Ишмуxaмeдoв P.Ж., Абдукoдиpoв А.А., Пapдaeв А.Х. Диpeктopнинг иш китoби (эмэлий тaвcиялap). - T.: «Фэн вэ тexнoлoгия», 2007; Очилoв М. Муэллим - кэлб мeъмo-ри. - T.: «Укитувчи» нaшpиëти, 2001; Фaйoль А., Эм^ршн Г., Teйлop Ф., Фopд Г. Упpaвлeниe - этo нэукэ и иcкуccтвo. - М.: «^опубли^», 1992; Ахлиддинoв P.Ш. Узбeкиcтoн Pecпубликacидa мэктэб тэълими тизимини бoшкapиш xуcуcиятлapи. - T.: УзПФИTИ нaшpиëти, 1997.

ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБРAЗOВAHИЕ 2016, 4

бундай мезонларга куйидагиларни киритиш мумкин, деб хисоблашади:

- технологик майорат: конструктив ва таш-килотчилик кобилиятлари билан боFлик булиб, аник иш фаолиятини уддалай олиш, яъни ахборот олиш, уни етказа билиш, ишни ташкил этиш ва режалаштириш;

- коммуникатив майорат: инсонларни туFри тушуниш, улар билан хамкорликда ха-ракат килиш, мулокот кобилияти билан боF-лик булган куникмалар;

- тахлилий майорат: жараёнларни тушуниш, тизимнинг хусусий таркибий кисмларини билиш, яхлитликни кисмларга ажратиш, уз фаолиятига назар ташлаш ва тах,лил кила олиш;

- хизмат юзасидан муносабатда булиш ма-хорати;

- хизмат юзасидан мурожаат этган шахс-лар билан самимий кизикиш;

- муносабатда майинлик ва хушмуомала булиш;

- мурожаатда мансаб, табака, айникса, исм-шарифини ёдда тутиш; сабр-токат билан тинглаш;

- узгаларнинг хизматдаги ишлари, узлари хакидаги гапиришларига хайрихохлик;

- хизмат юзасидан мурожаат этган киши-лар кизиктирган масалалар хакида сухбатлаша олиш;

- томонлар манфаатини кузлаб, самимий холда, сухбатдошларга хизмат юзасидан таъ-сир курсатишдаги муомала устунлиги;

- узгаларга таъсир этишнинг анъанавий ва ноанъанавий усулларидан самарали фойда-ланиш;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

- сухбатдошнинг сухбатдаги ижобий ва ахамиятли ишларини самимий тан олиш;

- узгалар камчилигини туFридан-туFри, куполлик билан эмас, балки бевосита курсата олиш;

- сухбатдош билан аввало, узи томонидан хизматда йул куйилган кийинчиликлар бора-сида, кейин эса томонлар йул куйган хатолар туFрисида гапира олиш;

- сухбатдош ёки томонларни турлича раF-батлантира олиш;

- соддалик, ростгуйлик, ишонч билан бир-га доимий талабчанлик ва назоратни билиш;

- узгаларни рах,бар томонидан берилган таклиф ва топширикларни бажаришдан хур-сандчилигини билишга эриша олиш ва бош-калар.

Бошкарув тизимига рахбар ходимларни танлашга бундай технологик ёндашув жара-ённинг хар бир боскичини алохида-алохида лойихалаш, кутиладиган натижаларга олиб келишни узида акс эттириши билан ахамият-лидир.

Рахбарликка номзод танлаш ва унинг ма-лакасини аниклашнинг кенг таркалган турла-ридан бири - куйи ёки тенг даражали лаво-зимларга юкори рахбарлар томонидан тавсия этилиш булиб, номзоднинг малакаси иш фаолияти давомида урганиб борилади.

Рахбарлик лавозимига гурух ёки жамоа томонидан тавсия этиш мамлакатимизда якка шахс томонидан танлаш билан параллел ра-вишда кулланилаётган шакллардан хисобла-нади. Айрим мутахассисларнинг фикрича, рахбарликка номзоднинг жамоа томонидан тавсия этилиши маълум даражада мураккаб-рок жараён булса-да, аммо бу номзоднинг сифат жихатидан мукаммалрок булишини таъминлайди. Мамлакатимизда лавозимга номзод тавсия этиш жамоавий шаклининг асосан икки тури учрайди:

1. Давлат ёки нодавлат ташкилотининг юкори рахбарияти томонидан лавозимга сай-лаш учун тавсия этилувчи номзодларга жамоатчиликнинг овоз бериши.

2. Номзоднинг жамоа томонидан тавсия этилиши ва бу масаланинг овознинг куп ёки камлигини хисобга олган холда хал кили-ниши.

Жамоатчилик асосида номзод танлаш факат жамоа аъзоларининг купчилиги кимни хохласа, ушани тавсия этиш билангина муваф-факиятли амалга ошиб колмайди. Номзодлар кайси лавозимга тавсия этилмасин, аввало рахбарият томонидан уша лавозим доираси-даги мавжуд камчиликлар, булFуси рахбарга куйиладиган талаблар, уша соханинг асосий муаммолари ва келажак режалари батафсил тахлил этилиши талаб килинади. Соха ва иш характери аникланганидан сунггина хисобот жамоатчиликка укиб эшиттирилади.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 4

Кoмиccия ëpдaмидa тэнлэш ëки тaвcия этиш - рэхбэрлик лaвoзимлapигa нoмзoд тэн-лэшдэ куллэнилэдигэн мeтoдлapдaн бири булиб, бундэ acocaн кэдрнинг шу кoмиccия иш бoшлaгунигa кэдэр булгэн иш-фaoлияти тэхлилигэ эътибop кэрэтилэди, эйни вэктдэ кэдр мaлaкacини бaхoлaш иши хэм эмэлгэ oшиpилaди. Кoмиccия шaxcнинг мaлaкacини шми^ия oлдигa куйилгэн мaкcaдлap acocидa эниклэйди. Шу жихэтдэн кoмиccия тaвcияcи бир тoмoнлaмa тaвcифгa эгэ булиши мумкин.

Кэдр тэнлэш ëки тaвcия этиш вэ унинг мэ-лaкacини эниклэшдэ aттecтaция ëки тaнлoв мeтoдидaн хэм фoйдaлaнилaди. Аттecтaция тaнлoвгa yxшaб ^ca^a, мoхият вэ мэк^д-лэригэ курэ ундэн фэрк килэди. Аттecтaция шaxcнинг иxтиcocлиги ëки мэълум бир йунэлишдэги coхaлap буйичэ билимини тeк-ширишгэ кэрэтилиб, у бир нeчa ë^ бир гурух мутaxaccиcлap тoмoнидaн кэдрни турли шэкл-дэ тэшкил килинэдигэн cинoвдaн уткэзишгэ жэлб этиш билэн эмэлгэ oшиpилaди. Аттecтa-ция мoхиятaн кэдрлэр тэркибининг cифaтини кутэриш вэ улэрдэн caмapaли фoйдaлaнишни йулгэ куйиш, xизмaтгa мунocaбaтдaги мэ^у-лиятни oшиpишгa кэрэтилгэн нaзopaт тури-дир. Ал^п^ция билим, куникмэ, caвия вэ мэ-лэкэ жихэтидэн кучли шaxcлapни эниклэр экэн, эйни вэктдэ бoшкapув кэдрлэри зэхи-pacини хэм ярэтэди вэ купинчэ aттecтaциядaн утмэгэн рэхбэр урнигэ энэ шу зэхирэ ëки эт-тecтaция ëpдaмидa эниклэнгэн, билими ни^ бэтэн юкopи шaxc нoмзoдликкa тэкдим эти-лэди. Аттecтaция acлидa тaшкилoтнинг кэдр-лэр булими тoмoнидaн эмэлгэ oшиpилaдигaн фaoлият булиб, acocaн мутaxaccиcнинг кacбий вэ axлoкий cифaтлapи, эгэллэб тургэн лaвoзи-мигэ мувoфик ëM нoмувoфиклиги, иxтиcoc-лиги вэ мaлaкacи буйичэ кэдрлэр caмapaдop-лиги, кэдрнинг уз фaoлияти дaвoмидa фoйдa-лэниши мумкин булгэн бэрчэ имкoниятлapи, бepилгaн вэзифэлэргэ ниcбaтaн ëндaшувидa-ги xуcуcий вэ пpoфeccиoнaл-кacбий cифaтлa-рини эниклэб бepиши кepaк.

Paхбapликкa нoмзoд тэнлэш вэ унинг мэ-лaкacини эниклэшнинг тaнлoв мeтoдидa кэдрнинг билим, иcтeъдoди, иктидopи мэъ-лум дэрэжэдэ эниклэниши; ниcбaтaн кучлиpoк кэдр тэнлэш им^нияти; кэдрнинг муaммoлa-

ри вэ уcтувop тoмoнлapи, тaшкилoт вэ унинг муaммoлapи, уни бoшкapиш кoбилиятигa oид куникмэлэр oйдинлaштиpилиши; тaшкилoт тэшкэридэн кeлувчи кэдрлэр хиcoбидaн янги Foялap билэн бoйиши кэби ижoбий тoмoнлap мэвжуд.

Paхбapликкa нoмзoд тэнлэшнинг бундэй энъэнэвий мeтoдлapи билэн биргэ улэрнинг эркин фикр юритэ oлиши, тaшaббуcкopликлa-ри, пeдaгoгик мaхopaти, бoшкapув мэдэния-тини эниклэшгэ имкoн бepувчи муaммoли вэзият, «Эркин ëзиш», «Ун минутлик эcce», тaкдимoт тexнoлoгияcи кэбилэрдэн фoйдaлa-ниш мэзкур жapaëннинг caмapaли эмэлгэ oшишини тэъминлэйди.

Муaммoли вэзият - булэжэк рэхбэрнинг юз бepгaн хoдиca, дэлил, вoкeлик жapaëнини кэндэй тушунтиришини билмэйдигэн, унгэ мэълум булгэн хэрэкэт уcуллapи билэн мэк-caдгa эришэ oлмaйдигaн пэйтдэ вужудгэ кe-лэдигэн интeллeктуaл кийнэлишидир. Бу булэжэк рэхбэрни янги тушунтириш йуллэри ëки хэрэкэт уcуллapини билишгэ ундэйди. Муaммoли вэзият ижoдий билиш фaoлияти-нинг кoнуниятидиp. У фикрлэшнинг бoшлa-нишини шэрт килиб куяди, фaoл фикрлэш му-aммoлapни куйиш вэ хэл килиш жapaëнидa нaмoëн булэди.

Инcoннинг муaммoли вэзиятлэр шapoити-дэги пpoдуктив билиш фaoлияти бocкичлapи-нинг муэйян изчиллиги пcиxoлoгия фэни то-мoнидaн бeлгилaб бepилгaн: муaммoли вaзият-муaммo-унинг хэл килиш уcуллapини излaш-муaммoни хэл этиш.

Paхбap кэдрлэрни тэнлэб oлишдa улэрнинг axбopoт тexнoлoгиялapидaн фoйдaлaнa oли-ши, axбopoт тexнoлoгиялapи вocитacидa уз кэрэш, ëндaшув, мулoхaзaлapини кургэзмэли нaмoйиш этиб бepa oлишини эниклэш мэк-caдидa тaкдимoт тexнoлoгияcидaн фoйдaлa-ниш мaкcaдгa мувoфикдиp.

Юкopидaгилapдaн ^либ чикиб, бизнинг-чэ, рэхбэрлик лaвoзимлapигa тaнлoвдa шaxc-нинг рэхбэрлик ^билиятини бeвocитa тeк-ширувчи, унинг эмэлий дунëкapaши вэ xapaк-тepини бaхoлoвчи хэмдэ рэхбэрликкэ тaвcия этувчи мaxcуc фaoлият oлиб бopувчи гурух ë^ тaшкилoтгa эхтиëж туFилaди. Бундэй гурух ë^ тaшкилoт, мacaлaн, пcиxoлoгик, ижтимo-

ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБРAЗOВAHИЕ 2016, 4

ий, х,ук,ук,ий ва бошк,арув муаммолари, махаллий шарт-шароитлар, жамоа билан иш-лашга алок,адор, хам ташкилот ва номзод мулжалланаётган лавозим, хам номзоднинг ташкилот ва лавозимга нисбатан талабларини тахлил этиб, хулоса берувчи к,исмларни бир-лаштириши, шу асосда номзоднинг лавозимга утишдан манфаати, билим ва махоратини аниклаб бериши мумкин. Бу эса, уз навбатида бошк,арув ишини яхши биладиган, пухта ва

кобилиятли номзодларни саралаб беришга хизмат килади.

Хулоса килиб айтганда, хозирги глобалла-шув даврида хар бир ташкилот, корхона, таъ-лим муассасаларига рахбар кадрларнинг туFри танланиши, унинг замон билан хамнафас булиши, узокни кура билиши мустак,ил Узбекистоннинг янада тарак,к,ий этишига кат-та хисса булиши табиийдир.

Адабиётлар:

1. Каримов И.А. Адолат, ватан ва халк, манфаати хар нарсадан улуF. - Т.: «Узбекистон», 1998.

2. Ахлидинов Р.Ш., Олдройд Д., Ходжаев А. Узбекистонда таълимни бошк,ариш: муам-молар, изланишлар, ечимлар. - Т.: «TACIS-PROJECT», 1999.

3. Бегимкулов У.Ш. Педагогик таълим жараёнларини ахборотлаштиришни ташкил этиш, бошк,ариш назарияси ва амалиёти: Педагогика фанлари доктори ... дисс. - Т., 2007.

4. Джураев Р.Х., ТурFунов С. Таълим менежменти. - Т.: «Voris-nashriyot», 2006.

5. Жуманиёзова М. Малака ошириш жараёнида ук,итувчиларни инновацион фаоли-ятга тайёрлашнинг педагогик асослари.: Педагогика фанлари номзоди ... дисс. - Т., 2007.

6. Зарипов К. Педагогик тизимни бошк,ариш к,онуниятлари ва рахбарлик. // «Uzluksiz ta'lim» журнали, Т., 2004, 4-сон. -16-24-б.

7. Искандаров Э. Педагогик инновациялар шароитида рахбар фаолиятининг урни. // «Таълим менежменти» журнали, Т., 2006, 6-сон. -39-44-б.

8. Равшанов Ф. Рахбар кадрларни танлаш ва малакасини аник,лаш. // «Жамият ва бошкарув» журнали, 2008, 3-сон. -10-б.

9. Сапунова В.М. Система управления педагогическом персаналом современного общеобразовательного учреждения. Дисс. ... канд. пед. наук. - Ставрополь, 2004.

10. Ишмухамедов Р., Абдук,одиров А., Пардаев А. Директорнинг иш китоби (амалий тавсиялар). - Т.: «Fan va teхnologiya», 2007.

11. Йулдошева Г. Умумий урта таълим таълим муассасасида маркетинг хизмати. // «Таълим менежменти» журнали, 2006, 3-сон. -104-108-б.

12. Эгамбердиева Н.М., Ризок,улов А. Педагогик ташхис - таълим муассасаси рахбар кадрларини танлашнинг самарали воситаси сифатида. // «Мугаллим хам узлуксиз билимлендириу» журнали, Нукус, 2010, 1-сон. -74-79-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 4

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.