v.
Хужаназарова С.,
Сурхондарё вилояти халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти «Табиий ва аник фанлар таълими» кафедраси катта укитувчиси; Орипова М.,
Сурхондарё вилояти халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти «Ижтимоий-иктисодий фанлар» кафедраси укитувчиси
УКИТУВЧИЛАРДА МУЛОКОТ МАДАНИЯТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА ЗАМОНАВИЙ ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ПЕДАГОГИК АСОСЛАРИ
ХУЖАНАЗАРОВА С., ОРИПОВА М. УЦИТУВЧИЛАРДА МУЛОК.ОТ МАДАНИЯТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА ЗАМОНАВИЙ ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ПЕДАГОГИК АСОСЛАРИ
Ушбу маколада укитувчиларда педагогик мулокотни шакллантиришнинг узига хос жих,атлари туFрисида мулох,аза юритилган.
Таянч суз ва тушунчалар: педагогик мулокот, прогнозлаштириш, моделлаштириш, педагогик жараён.
ХУЖАНАЗАРОВА С., ОРИПОВА М. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ СОВРЕМЕННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ПРИ ФОРМИРОВАНИИ У ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ КУЛЬТУРЫ ОБЩЕНИЯ
В статье осуждаются особенности формирования педагогического общения преподавате-
Ключевые слова и понятия: педагогическое общение, прогнозирование, моделирование, педагогический процесс.
KHUJANAZAROVA S., ORIPOVA M. PEDAGOGICAL BASES OF MODERN TECHNOLOGIES IMPLEMENTATION IN FORMATION OF THE TEACHERS COMMUNICATIVE CULTURE
The article expresses the peculiarities of teachers pedagogical communication abilities formation.
Keywords: pedagogical communication, forecasting, modeling, pedagogical process.
Уцитувчи касбий фаолиятида мулоцот маданиятини шакллантириш муаммоси инсоний жамиятнинг эцтиёжлари ва талабларидан келиб чиццан цолда %ал цилинади.
Хозирги даврда Узбекистан Республикаси-нинг «Таълим т^рисида»ги Конуни, Кадрлар тайёрлаш миллий дастурида касб танлаш мо-тивлари, касбий тайёргарлик, касбий лаёкат ва касбий майорат билан чекланиб колмаслик, балки б^уси педагог кадрлар шахсий фаолиятида касбий маданиятни таркиб топтириш мух,им жих,ат эканлиги таъкидланади.
Республикамизда укитувчилик касби вакил-ларининг узига хос этнопсихологик фазилат-лари, хислатлари, кобилиятлари иш услублари, педагогик майорат сирларини эгаллаш йуллари, шахслараро мулокот маданияти юзасидан турли даврларда турли илмий изланишлар олиб бо-рилган.
Таъкидлаш жоизки, укитувчининг педагогик фаолиятида укувчилар билан олиб борадиган мулокоти мух,им таълим-тарбиявий ах,амиятга эга. Бу педагогик мулокотнинг бутун тизимида унинг маънавий мазмундорлигини ошириш-ни талаб этади, зеро айнан педагогик мулокот таълим-тарбиянинг маънавий асосларини шакл-лантиришга каратилган. Ижтимоий-психологик, тарбиявий ва маънавий вазифаларнинг мурак-каблиги укитувчининг коммуникатив фаолия-тига юксак талабларни куяди. Укитувчи касбий фаолиятида юксак педагогик ва психологик на-тижаларга эришиши учун куп йиллик назарий ва амалий тажрибалар асосида тадкикотчи олим-лар томонидан таклиф этилган мулокотнинг ай-рим йуналишларидан фойдаланиш тавсия эти-лади.
Укитувчи узи учун булажак дарснинг ноёб хусусиятларини ва коммуникатив режасини ту-зиши мумкин. Унда дарснинг х,ар бир педагогик вазифасига коммуникатив вазифанинг маълум бир усуллари мос келиб, уни х,ал килишнинг узига хос йуналишлари намоён булади.
Укитувчи дарсни режалаштирар экан, факат урганилаётган дарс мавзуси туFрисидаги маъ-лумотлар асосида укувчиларни ахборот кула-мига жалб этишни уйламаслиги керак, балки укитувчининг ёрдамига мух,тож булган укув-чиларни топиши, уларга ёрдам бериш учун ша-роит яратиши, х,ар бир укувчининг кизикишини таъминловчи шароитларни кура олиши ва узаро х,амкорликни таъминлаши лозим.
Укувчилар билан булажак мулокотни модел-лаштиришнинг мух,им шарти укитувчи ва укув-чиларнинг узаро эмоционал бирлиги булиб, бу укитувчига дарснинг куйидаги эх,тимолий мух,и-тини олдиндан кура билиш имкониятини беради:
- булажак дарсда укувчилар жамоаси билан руй бериши мумкин булган турли вазиятларни олдиндан кура билиш;
- укувчилар билан узаро демократик ва эр-кин муносабатнинг турли даражаларини ташкил-лаштириш, уни ривожлантириш истикболларини белгилаш;
- дарсда укувчиларнинг билишга булган кизикиши ва ижодий кайфиятини вужудга кел-тириш1.
Дарс жараёнида укитувчилар билан булажак мулокотни моделлаштириш жуда мух,имдир, зеро бу жараён дарснинг дидактик тамойиллари-ни х,ар томонлама белгилаб беради, укитувчини ижодий фаолиятга йуналтиради, унда укувчилар билан узаро х,амкорликнинг мукаммал шак-лларига нисбатан турли мулокот моделларини такомиллаштириш имконияти пайдо булади. Мулокотни моделлаштириш бевосита янги дарс олдидан тезда бажарилиши мумкин, баъзан эса доимий характер касб этади. У укитувчига узининг дарс жараёнидаги коммуникатив му-носабати ва эмоционал хулки, х,ис- туЙFуларини олдиндан кура билиш имкониятини яратади.
Булажак мулокотнинг шарт-шароитлари ва тизими аниклаштирилади, олдиндан режалаш-тирилган мулокот модели татбик этилади. Коммуникатив мулокотнинг дастлабки дакика-ларидаёк укитувчи танланган таълим методла-ридан фойдаланиш имкониятларини аниклаш-тириши, укувчиларнинг умумий кайфияти, улардаги ижодкорлик ва ишчанлик кайфиятини х,ис килиши лозим.
Педагогик мулокот тузилиши жих,атидан укитувчи ижодкорлигининг ноёб намунаси х,исобланади. Педагог олимлар укитувчининг укувчилар билан мулокотига куплаб тавсифлар-ни илмий асарларида баён этсалар-да, мулокот аввало, укитувчининг шахсий психологик хусу-сияти сифатида намоён булади. Олимлар эса
1 Грехнев В.С. Культура педагогического общения: Книга для учителя. - М.: «Просвещение», 1990.
v.
мyлoкoт учун укитувчигэ йyнaлиш бepaди, xo-лoc. Жyмлaдaн, pyc пeдaгoги В.А. Кэн-Кэликнинг фикpичa, укитувчининг пeдaгoгик мyлoк1oти ту-зилиши кyйидaги йyнaлишлapдa aмaлгa oшиpи-лaди1:
1. Пpoгнocтик 6oc^ (мoдeллaштиpиш) -Укитувчи тoмoнидaн ^нф жaмoacи билaн булэ-жaк мyлoкoтни мoдeллaштиpиш.
2. Koммyникaтив aлoкa - УКУВЧИ билaн дacт-лaбки y3apo тaнишyв жapaëнидa бeвocитa мyлoкoтни тaшкил этишгa эpишиш.
3. Пeдaгoгик жapaëн - УКИТУВЧИНИНГ xaтти-xapa^™, пeдaгoгик мax1opaти бeвocитa мyлo-Koтни бoшкapишгa кapaтилгaн 6УЛИШИ.
4. Нaтижaлap тax1лили - aмaлгa oшиpилгaн мyлoкoтни тax1лил этиш, ютук вa кaмчиликлapни xoлиcoнa бax1oлaб, кeлгycи фaoлият учун мoдeл-лaштиpиш.
Олимнинг фикpлapи acocидa мyлoкoтнинг ушбу йyнaлишлapини кyйидaгичa тaъpифлaш мумкин.
Моделлаштириш бocкичидa ayдитopия-нинг бapчa aндoзaлapгa жaвoб бepиши, x,ap биp УКУВЧИНИНГ пcиxoлoгик xycycиятлapини Уpгaниши, тaълим-тapбиявий жapaëндa yчpa-ши мумкин булгэн кийинчиликлap динэмикэ-cини oлдиндaн ^pa oлиш вa бapтapaф этиш, мyлoкoтнинг y3apo x1aмкopлик acocидa ^и-лиши, яъни мyлoкoт Укитувчи шaxcигa эмac, бaлки укувчи шaxcигa х.эм мoc кeлишини тэъ-минлaш 3apyp.
Коммуникатив алока бocкичидa cинф жэ-мoacини y3apo мyлoкoтгa тeз жaлб этaдигaн cyx1бaт тexникacини пyxтa билиш, yлapнинг 6ap-чa кизикишлapигa жaвoб 6epa oлиш, эpкин фикp билдиpишлapигa имшният яpaтиш вa Укyвчилap oнгигa ижoбий тaъcиp этишнинг тypли ycyллa-pини кУллaш мeтoдлapини эгaллaш лoзим.
Педагогик жараён бocкичидa укитувчининг фaoлияти бeвocитa тaълим-тapбиявий ишлapни мaълyм биp йyнaлишгa coлиш, Укyвчилap тэшэб-бycини кУллaб-кyввaтлaш, cинф жaмoacининг pacмий вa нopacмий eтaкчилapи билaн aдoлaт-ли мyлoкoтни тaшкил этиш, уз фикpлapини жэ-мoa фикpлapи билaн peaл шapoитгa мocлaшти-pa oлиш кyникмaлapини яpaтиш кaби фaoлият oлиб бopилaди.
Натижалар тацлилида укитувчи уз фaoли-ятигэ xoлиcoнa бэхр бepиши, ютук вa кэмчилик-
1 Aзизxyжaeвa Н.Н. Пeдaгoгик тexнoлoгия вэ пeдaгoгик мaxopaт - T.: ^ДПУ, 2003.
лapни инoбaтгa oлиб, кeлгycи тaълим-тapбиявий фaoлиятидa тэнкидий куллэшни билиши, ушбу йунэлишдэ мэк^д, peжa вэ нaтижaлapнинг биpлигини тэъминлэши, Укyв-тapбия жapaë-нидэ Укyвчилap билэн мyлoкoтни тэшкил этиш вэ бoшкapишдa pax1бapлик, тaшaббycкop булэ oлишни билиши ^pa^
Xoзиpги зaмoн ижтимoий-пcиxoлoгик тэдки-Koтлapи шуни кypcaтaдики, инcoн мyлoкoтдa унинг тaшaббycкopи булиши х.эм, бэъзэн эca вэзиятгэ кapaб, y3apo мyнocaбaтнинг фaoл ëки пaccив cyбъeкти ^фэтидэ кэтнэшиши х.эм мумкин2. Kacбий-пeдaгoгик мyлoкoтнинг узи-гэ xoc xycycияти шундэки, укитувчининг тэшэб-бycкopлиги бу ypиндa мyлoкoтни бoшкapиш вocитacи cифaтидa яxлит Укyв-тapбиявий жэ-paëнни х.эм бoшкapaди. Айтиш лoзимки, иж-тимoий-пcиxoлoгик нуктэи нaзapдaн дapc жэ-paëнидa укитувчи х.эмдэ тэълим oлyвчилapнинг Узapo ижoдий фaoлиятидa билим oлишгa ^pa-тилгэн излэнишни бoшкapиш фэкэт пeдaгoгик жи^этдэн тyFpи тэшкил килингэн мyлoкoт нэ-тижacидa эмэлгэ oшиpилaди. Macaлaн, дapcдa янги мэвзуни Укyвчилap oнгигa cингдиpиш, янги мaтepиaлни тyшyнтиpиш ëки мyaммoли вэзият хр^л килишдэ cинф жaмoacи билэн мyлoкoтни тyFpи тaшкиллaштиpиш, укитувчи учун зapyp-диp, бунинг нэтижэ^дэ Укyвчилap биpгaлик-дэ эх,ил жaмoa булиб, дapcдa, билимлapни Уpгaнишдa yзapo эpкин фикp юpитaдилap вэ из-лaнaдилap. Myлoкoтдa укитувчининг тэшэббу^ кopлиги, тaълим-тapбиявий х.эмдэ ижтимoий-пcиxoлoгик жих.этдэн кaтop cтpaтeгик вэ тэктик мyaммoлap eчимини тoпиш имкoниятини бepa-ди: укитувчининг Укyв-тapбиявий жapaëндaги йyнaлтиpyвчaнлик poли, Укyвчилapнинг яxши кэйфияти, x1иc-тyЙFyлapини шaкллaнтиpaдигaн, Укyв-тapбиявий фaoлият caмapaдopлигини тэъ-минлэйдигэн, зapyp ижтимoий-пcиxoлoгик му-х,итни яpaтиш имкoниятини бepaдигaн кизFин кoммyникaтив мyлoкoтни пeдaгoгик мaкcaдгa мyвoфик тэъминлэйди.
Дapcдa Укyвчилap билэн мyлoкoтни тэш-кил килишдэ укитувчининг тaшaббycкopлиги куйидэги вaзиятлapдa нaмoëн булэди:
■ cинф жaмoacи билэн дacтлaбки cyx1бaт жэ-paëнини oкилoнa, пyxтa тэшкил килиш;
2 Бытов А.К. Teopия и пpaктикa paзвития пeдaгoгичe-cкoгo мacтepcтвa пpeпoдaвaтeлeй выcшeй вoeннoй шш-лы. II Диее. дoкт. пeд. нэук. - М., 2000.
ЗAMCНAВИЙ TAЪЛИM / CCBPEMEHHCE CБPAЗCВAНИE 2015, 4
■ ташкилий маросим ва тадбирлардан (са-ломлашиш, укувчиларни тартиб билан утказиш, давоматни текшириш ва хоказо) расмий ва шах-сий мулокотга тезкор утиш;
■ укувчилар билан ижтимоий-психологик хам-корликка осон эришиш муаммоларини излаш;
■ укувчилар билан узаро хамкорликнинг ташкилий ва сермазмун булишида хар кандай салбий тусикларнинг пайдо булишига йул куймаслик;
■ укувчилар билан узаро муносабатда узининг шахсий инсоний фазилатларини намоён этиш;
■ айрим укувчиларга нисбатан бир колипдаги ва бир холатдаги салбий муносабатларни барта-раф килиш;
■ бутун укувчилар жамоаси билан яхлит узаро ижобий муносабатни ташкил этиш;
■ узаро хамкорликнинг бошланFич вазиятла-рида укувчилар жамоасини эркин мулокотга са-фарбар кила оладиган вазифа ва масалаларнинг онгли равишда куйилиши;
■ таълим ва тарбия тизимида такикланган пе-дагогик талабларни кулламаслик, аксинча янги, синалган, технологик жихатдан мукаммал деб топилган педагогик талабларни купайтириш;
■ укитувчи ташки куриниши билан (орас-талик, тартиблилик, фаоллик, хушмуомалалик, муошарат одоби ва хоказо) коммуникатив муносабатни таъминлашга эришиш;
■ узаро хамкорликнинг нуткий ва новербал воситаларини (мимика, пантомимика, маъноли караш) куллаш оркали муносабатга фаол кири-шиш;
■ укувчилар жамоасига узининг хайрихохли-гини, мойиллигини, дустлигини намойиш этиш;
■ укувчилар билан мулокотда педагогик фао-лиятнинг ёркин ва эътиборни тортадиган мак-садларини куя билиш ва уларга эришиш йул-ларини курсатиш;
■ укувчиларнинг турли вазиятларда ички кай-фиятлари, х,ис туЙFуларини тушуниш, уни хисобга олиш, хамжихатлигини курсата билиш.
Педагогикага оид дарслик ва кулланмаларда таълим - укитувчи ва укувчиларнинг узаро бир-галикдаги хамкорлик фаолияти, бир-бирларига узаро ижобий таъсир воситаси сифатида талкин килинади. Бирок, бу фаолиятнинг ижтимоий-психологик тизими хамма вакт хам эътиборга олинмайди. Бу уринда хам катор муаммолар юзага келадики, улар таълим ва тарбиянинг мазмун ва методик аспектларига салбий таъсир килиши мумкин. Узаро хамкорлик укитувчи ва
укувчиларнинг ижтимоий-психологик бирлиги-ни кузда тутади. Дарс жараёнида куп холатларда бунга эътибор берилмайди1.
Педагог олимлар томонидан олиб борилган тадкикотларда аникланишича, дарс давомида укитувчи ва укувчиларнинг психологик жихатдан бир-бирларига мослаша олмаслигининг 25 дан 150 гача булган турли холатлари юзага кела-ди. Булар онгли назорат килинмайди, демак, укитувчи томонидан бу холатга нисбатан маъ-лум бир максад белгиланмайди. Аксинча, туFри топилган ва дарсда амалга оширилган мулокот тизими укувчиларни фаоллаштиради, укув фао-лиятига кизFин иштирок этишга интилишини келтириб чикаради. Шундай килиб, укув фао-лиятининг ижтимоий-психологик томони таъ-лимни оптималлаштиришнинг амалий захираси саналади. Баъзан таълимнинг янги методлари-ни эмас, балки мавжуд булган методикасининг ишончли ижтимоий-психологик таъминотини излаш керак булади2.
Дарсларни узлаштира олмайдиган укувчилар хулкидаги чекинишларнинг психологик хусуси-ятларини тахлил килиш шуни курсатадики, унинг салбий хислатлари, тенгдошлари билан муносабатда пассивлиги, хулкининг узгарувчанлиги нафакат уз фаолиятидан, балки укувчилар жамо-асидаги холатидан хамда у билан дустона муно-сабат етишмайдиган мулокотдан коникмаслиги окибатида пайдо булади. Бу холатларнинг бар-часи укувчининг кайфиятини кескин салбий то-монга узгаришига олиб келади.
Умумтаълим мактаблари укитувчиларининг педагогик мулокоти тизимида купинча, у ёки бу укувчининг идрок этиши, тафаккури бир ко-липда шаклланади, укитувчи куз унгида улар баркарор психологик мулокот объектига ай-ланадилар. Мабодо, укувчи укитувчининг куз унгида «ёмон хулклилар» каторига кириб колса, бу укитувчининг унга нисбатан мулокот амалиё-тига таъсир утказади.
Укитувчининг касбий фаолиятида мулокотни педагогик жихатдан туFри ташкил килишда унинг коммуникатив маданиятига жиддий тала-блар куйилади. Дарс хамда тарбиявий тадбир-лар укитувчи ва укувчининг узаро муносабат-лари тизимини шакллантирувчи жараён булиб,
1 Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. - Л.: ЛГУ. 1968.
2 Апресян Г.З. Ораторское искусство. - М.: Изд-во Московского университета, 1978.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 4
v.
эйнэн ушбу фaoлиятдa укитувчи узининг шaxcий пeдaгoгик фaoлиятини тapкиб тoптиpaди. Taж-pибaли Укитyвчилap билэн yзapo cyx1бaтлapдaн мэълум булэдики, дapcдa Укyвчилap жaмoacи билэн мyлoкoт шэклини тэнлэш учун укитувчи Kaйcидиp мaънoдa ypгaнилaëтгaн янги мaтe-pиaл учун пeдaгoгик мeтoдлapни х.эм тэнлэ-ши тэлэб килинэди. Шу caбaбли, дapcдa янги мэвзуни ypгaнишгa тaйëpгapлик кypилaëтгaндa х.эмдэ тapбиявий тaъcиp peжacини тyзaëтгaндa мyлoкoт тизимининг узигэ xoc мэзмунэн бoй жиx1aтлapини мoдeллaштиpиш лoзим1.
Пeдaгoгик фaoлиятини эндигинэ бoшлaëт-гэн ëш укитувчи Укyвчилap билэн yзapo мyнo-caбaтлap жapaëнидa, aйникca, узининг кacбий пeдaгoгик xaтти-x1apaкaтлapидa узигэ xoc пcиxo-лoгик ту^к^^ дуч кeлиши, Укyвчилap билэн мyлoкoтдa зиддиятлap пaйдo булиши мумкин-лигини билиши вэ бунгэ x,ap тoмoнлaмa тaйëp-гapлик кypиши, чyкyp пeдaгoгик вэ пcиxoлoгик билимлapгa эгэ булиши ^эк.
Ёш укитувчи мyлoкoт мaлaкacигa эгэ бyлмac-лиги мумкин, бу э^ ундэ эcaнкиpaб capocимaгa тушиш, эpкин x.apa^ килoлмacлик кэби ^л-бий x1oлaтлapни кeлтиpиб чикapaди. Ёш уки-тyвчилapдa мyлoкoтнинг pивoжлaнгaн ифoдaли вocитaлapи eтишмacлиги, нутк тexникacидaн фoйдaлaнишни билмacлиги, мимик вэ пэнтоми-мик x1apaкaтлapдa нyнoклик кузэтилэди. Бэъзэн укитувчи тaълим-тapбия жapaëнидa мyлoкoтнинг «aвтopитap уелубижи куллэши нaтижacидa yзapo мyнocaбaтлap ^лбий oкибaтлapгa oлиб кeлaди. Ёш укитувчининг чyкyp билими вэ мax1opaти эвэ-зигэ тaйëpлaнгaн тэълимий вaзифaлap, xилмa-xил тoпшиpиклap вэ тapбиявий тaдбиpлap, oлиб бopилaдигaн пeдaгoгик фaoлият Укyвчилap учун мyтлaкo кизикapли бyлмacлиги ëw yлap умумэн бeпapвo бyлишлapи мумкин. Укитувчи тэ^вву-pичa кизикapли булгэн x,ap кэндэй пeдaгoгик тaдбиpлap Укyвчилapгa тaъcиp килмacлиги мумкин. Бэъзэн, Укyвчилap билэн биp кoлипдaги ^лбий мyлoкoт нaтижacидa ëш укитувчи yлap билэн «^лишэ oлмaйди», oкибaтдa у ^нф жaмoacини тapк этишгэ мaжбyp булэди. Янги укитувчи cинф жaмoacининг oлдинги укитувчи билэн мyлoкoтдa coдиp булгэн нopoзилик кэй-фияти cиpлapини ypгaнaди, узининг мyлoкoт
1 Бeгимкyлoв У.Ш. Пeдaгoгик тэълим жapaëнлapини ax-бopoтлaштиpишни тэшкил этиш вэ бoшкapиш нaзapияcи вэ aмaлиëти. II Пeд. фaнлapи дoкт. илмий дap. учун диос - T., 2007.
пoзицияcини куллэшгэ x.apa^ килэди. Биpoк, шуни унутмэалик кepaкки, Укyвчилap жaмoacи-нинг укитувчи билэн мyлoкoтидaги нopoзилик кэйфияти янги пaйдo булгэн укитувчигэ х.эм тэъ-cиp килиши, у ^нф жaмoacи билэн мyлoкoтдaги узигэ ниcбaтaн caлбий кэйфиятдэн чикapa oл-мэ^ити мумкин.
Ёш укитувчи бэъзэн кундэлик фaoлиятидa юзэгэ кeлaдигaн фaвкyлoддaги x1oлaтлapдa тeз вэ эник eчилиши лoзим булгэн кoммyникaтив мyaммoлapгa дуч ^лэди вэ бундэ мyлoкoтнинг кутилмэгэн вaзиятлapигa тaйëp эмacлигини x^c килэди. Бундэй вaзиятлapдa укитувчининг экл-зaкoвaти вэ пeдaгoгик мэдэнияти, кacбий тэ-фaккypи, нуткининг pивoжлaнгaнлиги вэ лeкcик х.эмдэ кacбий-лeкcик жи^этдэн cyз бoйлигининг мэвжудлиги, умумий cyx1бaтлaшиш мэдэнияти, Укyвчилap билэн кoммyникaтив фaoлиятгa мoй-иллиги aco^ poлни уйнэйди.
Кутилмэгэн, тaйëpгapлик кypилмaгaн шм-муникэтив мyaммoлapдaн нихрятдэ уддэбу-poнлик билэн ycтyнликни кулгэ oлиш укитувчи кacбий фaoлиятидa улкэн cинoв булиб, пpинци-пиэл э^мият^ эгэ, нeгaки бундэй вaзиятлapдa мyлoкoтнинг бapчa вapиaнтлapини тaxминий pe-жaлaштиpиш acno мумкин эмac. Бундэ укитувчи мyлoкoтдa пeдaгoгик импpoвизaция C^ëp-гapликcиз) x1oлaтлapигa куникмэ хр^л килиш Koбилиятигa х.эм эгэ булиши кepaк - вэзиятни вэ Укyвчилap xaтти-x1apaкaтини чyкyp идpoк килиб тeз вэ х^к^ний бэ^лэши, хрч кэндэй мэнтикий мyлox1aзacиз, узининг билим вэ мaлaкaлapи, тэж-pибaлapи, пeдaгoгик мax1opaти вэ aкл-зaкoвaти, ceзгиcигa acocлaниб, тeз вэ эник ^pop кэбул килиши, вэзиятнинг yзгapишигa ^эб мyнoca-бэтини, шaxcий пeдaгoгик фaoлиятини тyFpилaб, узвий paвишдa ушбу кapopни Укyвчилap билэн мyлoкoт жapaëнидa куллэши лoзим.
Укитyвчилapнинг Укyвчилap билэн мyлoкoт мэдэнияти индивидуэл ycлyблapини шэкллэнти-pиш мeтoдикacи куйидэги бocкичлapни уз ичигэ oлaди:
1. Укитyвчилapнинг Укyвчилap билэн мyлoкoт килиш мэдэниятининг индивидуэл шaxcий xycy-cиятлapини ypгaниши. Укyвчилap шaxcий xycy-cиятлapини мycтaкил тэх^ил килиш, x,ap тoмoн-лэмэ тaвcиф бepиш Укитyвчилapнинг мyлoкoтни тyFpи тэшкил этиши acocидa эмэлгэ oшaди.
2. Шaxcий мyлoкoтдa pyй бepaдигaн кэмчилик-лapни эниклэш вэ дap^oл yлapгa бapx1aм бepиш
ЗAMОНAВИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE ОБPAЗОВAНИE 2015, 4
чораларини излаб топиш: мулокотда куполлик, менсимаслик ва бошка салбий холатларни енгиш.
3. Укитувчилар узлари учун мулокот мада-ниятининг кулай булган услубларини ишлаб чикишга доир фаолиятни олиб бориш ва уз-узини кузатиш билан ютук ва камчиликларини таккослаш.
4. Узининг мулокот маданияти услубларига мос келувчи миллий анъана ва маънавиятимиз-га хос жихатлардан унумли фойдаланиш.
5. Мулокот маданиятида педагогик фаолият конуниятларидан четга чикмаслик, бу услубни мустахкамлаш (педагогик амалиёт ва малака ошириш жараёнида).
Педагогик фаолиятни эндигина бошлаётган ёш укитувчилар уз касбий махоратларини оши-риш максадида укувчилар билан мулокот ма-даниятини шакллантириш устида мунтазам иш олиб боришлари зарур.
Таълим-тарбиявий жараённи ташкил этиш-да педагогик мулокот маданияти укитувчи ва укувчиларнинг бевосита узаро муносабатини маълум бир максад сари хамжихатликка йунал-тирувчи кучдир. Бу уринда укитувчи куйидаги вазиятларни эътиборга олишни алохида таъкид-лаш лозим:
- укитувчиларнинг илк тарбиявий фаолияти-дан бошлаб мулокот маданиятига риоя килиши, бу жараёнда укитувчи ва укувчилар жамоа-си билан хар кунги муомалани вазиятга караб режалаштириши, хар бир харакат, суз охангига эътибор, анъанавий мулокотнинг энг яхши хусу-сиятларини узлаштириши;
- мулокот асосида синф жамоасидаги тур-ли вазиятларни кайд этиш, укувчилар хатти-харакатининг олдинги холати билан тарбиявий фаолиятдан кейинги холатини киёслаб чикиб бахо бериш;
- уз мулокот услуби натижаларини танкидий нуктаи назардан тахлил килиб, камчиликларни узлуксиз бартараф этиб бориш. Зарур суз, овоз-даги ёкимли оханг, хулк-атворни вужудга келти-риш;
- педагогик мулокот маданиятининг самара-ли кечиши учун унинг шарт-шароитларини би-либ олишнинг узи кифоя килмайди, укувчилар билан узаро муомаланинг «устоз-шогирд» анъа-наларига хос бошланиши ва узаро фикр алма-шиш асосида мухим вазифаларни хал килиш билан муомала объектининг диккатини узига жалб килиш;
- мулокот объекти, яъни укувчининг диккатини узига жалб килиш деганда нимани англаш керак? Бунинг маъноси укитувчи узининг хуш-муомалалиги, маданияти, гузал хулки, мулокотда укувчилар калбига йул топа олиши билан уз махоратини намойиш килиб, мулокот маданиятининг ташкилий шаклларига ижтимоий-психологик негизни асос килиб олишидир.
Курсатиб утилган вазиятлар асосида педагогик таъсир курсатиш учун укитувчининг педагогик мулокот маданияти, этикаси ва одоб-ахлоки, дилкашлигига алохида талаблар куйилади. Ушбу фазилатлар укитувчининг синф жамоаси, ота-оналар билан мулокот кила билиши, укувчилар билан аник максадни кузлаган холда тарбиявий фаолиятни ташкил этиши ва уларни бошкара олишида муваффакиятлар гарови булади. Касбий фаолиятнинг ноёб фазилати булмиш педагогик мулокот маданиятига амал киладиган ёш укитувчи куйидаги хусусиятларни узида мужас-самлаштириши лозим:
- мамлакатимизнинг ижтимоий-сиёсий та-лаблари ва эхтиёжларига мос булган юксак маънавият даражасидаги карашлар, кучли ва баркарор эътикод, давлатимиз идеаллари, миллий Fоя ва истиклол мафкурасига содиклик, ва-танпарварлик, фидойилик туЙFулари шаклланган ижтимоий-сиёсий фаол шахс булиши;
- укувчиларга самимий мехр-мухаббат, улар-нинг хар кандай эхтиёжлари, кизикишлари, хатти-харакатлари мотивлари, хулк-атворлари-ни тушуниш куникмаси ва малакасининг шакл-ланганлиги;
- жамиятда руй бераётган ходисалар, жахонда руй бераётган вокеалар, табиатга, борликка, шахслараро, гурухлараро, миллатлараро муно-сабатларга нисбатан педагогик кузатувчанлик, янгиликка, ижодий изланишга нисбатан инти-лиш кобилиятининг мавжудлиги;
- хар кандай фавкулодда вазиятлар, жамиятда руй бераётган янгиликлар нисбатан хамда ижтимоий-иктисодий узгаришларга омилкор-лик ва акл идрок билан муносабатда булиш, уз олдига туFри максад куя олиш, режа тузиш, бевосита назорат килиш, бошкариш ва уз имкони-ятларини намоён эта олиш;
- педагогик фаолиятлар, жамоатчилик тизи-ми, муваккат гурухий муносабатлар, оммавий харакатларда ташкилотчилик ва бошкарувчан-лик кобилиятини намойиш этиши;
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 4
- дунёкараши ва тафаккур куламининг кенг-лиги, дунёвий билимларни билишга нисбатан кизикишининг серкирралиги, илмий изланиш-ларга мойиллилиги, муайян илмий салохият ва педагогик махорат даражасини мунтазам оши-риб бориши;
- укувчилар билан мулокотда лаёкатлилиги, нутк маданиятининг мантикан ихчам, маъно-ли, таъсирчан кучга эгалиги, психологик таъсир утказиш билан куролланганлиги ва хоказо1.
Хулоса килиб айтиш мумкинки, бундай йунал-тирилганлик мазмунида жамиятнинг таълим сохасида олиб бораётган ислохотлари мазмуни ва мохияти ифодаланган. Шунинг учун укитувчи мехнатининг мохиятида унинг маънавий са-виясини курсатадиган интеллектуал онг, юксак маънавият, асрий анъаналар ва умумбашарий кадриятларга таянадиган, замоннинг илFор ютукларидан озикланадиган миллий дунёкараш ва эътикод каби мезонлар мавжуд булиши керак.
Адабиётлар:
1. Азизхужаева Н.Н. Педагогик технология ва педагогик махорат. - Т.: ТДПУ, 2003.
2. Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. - Л.: ЛГУ. 1968.
3. Апресян Г.З. Ораторское искусство. -М.: Изд-во Московского университета, 1978.
4. Бегимкулов У.Ш. Педагогик таълим жараёнларини ахборотлаштиришни ташкил этиш ва бошкариш назарияси ва амалиёти. // Пед. фанлари докт. илмий даража учун дисс. - Т., 2007.
5. Быков А.К. Теория и практика развития педагогического мастерства преподавателей высшей военной школы. // Дисс. докт. пед. наук. - М., 2000.
6. Грехнев В.С. Культура педагогического общения: Книга для учителя. - М.: «Просвещение», 1990.
7. Сайидахмедов Н.С. Педагогик махорат ва педагогик технология. - Т.: УзМУ кошидаги ОПИ, 2003.
8. Султонова Г.А. Педагогик махорат. - Т.: Низомий номидаги ТДПУ, 2005.
1 Султонова Г.А. Педагогик махорат. - Т.: Низомий номидаги ТДПУ, 2005.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 4