Научная статья на тему 'Раҳбар хулқи, одоби ва самарали нутқ кўникмаларини ривожлантиришда педагогик-психологик муносабатларнинг аҳамияти'

Раҳбар хулқи, одоби ва самарали нутқ кўникмаларини ривожлантиришда педагогик-психологик муносабатларнинг аҳамияти Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
7919
759
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
муомала одоби / нутқ маданияти / раҳбар шахси / нотиқлик санъати / интуитив башорат. / сultuve of etiquette / culture of oraforu / art of oratory / personality of manager / intuitive knowing in aduance

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Юлдашева Н. А.

Таълим муассасаси раҳбарлари, педагогларда муомала одоби, хулқи ва нотиқлик санъати таълим-тарбия сифатини оширишга таъсир этувчи асосий омиллар сирасига киради. Раҳбар педагогнинг нутқ маданияти таълим жараёнини бошқариш, кенг кўламли таълим-тарбия фаолиятини амалга оширишда ҳал этувчи, ғоят муҳим ўрин тутади. Педагог нутқининг маданийлиги – унинг билим даражаси, ақл-идрокининг мантиқий фикрлашдаги етуклиги билан бир қаторда она тилининг бойлигидан фойдалана олишига ҳам боғлиқ. Мақолада шулар хусусида фикр юритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PEDAGOGICAL-PSYCHOLOGICAL RELATIONS IN DEVELOPING LEADER’S BEHAVIOR, ETIQUETTE, AND ORATORY SPEECH

Oratory and speech culture of manager at educational institutions are the main factors in increasing of educational quality upbringing. The pedagogue’s culture of oratory plays an important, and very often the key role during the process of education system. The degree of oratory depends on the level of knowledge and ability to use the possibilities of native language in right way. There is discussed in the article the language as the most important tool of every teacher in their pedagogic activity, and the ways of oratory skills development.

Текст научной работы на тему «Раҳбар хулқи, одоби ва самарали нутқ кўникмаларини ривожлантиришда педагогик-психологик муносабатларнинг аҳамияти»

Юлдашева Н.А.,

Тошкент вилояти халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти маънавий-маърифий ва илмий ишлар буйича проректори, педагогика фанлари номзоди, доцент

РА^БАР ХУЛКИ, ОДОБИ ВА САМАРАЛИ НУТК КУНИКМАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК МУНОСАБАТЛАРНИНГ АДОМИЯТИ

ЮЛДАШЕВА Н.А. РАЗВАР ХУЛЦИ, ОДОБИ ВА САМАРАЛИ НУТК, КУНИКМАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК МУНОСАБАТЛАРНИНГ АЦАМИЯТИ

Таълим муассасаси рах,барлари, педагогларда муомала одоби, хулк,и ва нотиклик санъати таълим-тарбия сифатини оширишга таъсир этувчи асосий омиллар сирасига киради. Рах,бар педагогнинг нутк маданияти таълим жараёнини бошкариш, кенг куламли таълим-тарбия фао-лиятини амалга оширишда х,ал этувчи, Fоят мух,им урин тутади. Педагог нуткининг маданий-лиги - унинг билим даражаси, акл-идрокининг мантикий фикрлашдаги етуклиги билан бир каторда она тилининг бойлигидан фойдалана олишига х,ам боFлик. Маколада шулар хусусида фикр юритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: муомала одоби, нутк маданияти, рах,бар шахси, нотиклик санъати, интуитив башорат.

ЮЛДАШЕВА Н.А. РОЛЬ ПЕДАГОГИКО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ОТНОШЕНИЙ В ПОВЕДЕНИИ, ВОСПИТАНИИ И РАЗВИТИИ ЭФФЕКТИВНЫХ НАВЫКОВ РЕЧИ РУКОВОДИТЕЛЯ

Культура общения, поведения и ораторское искусство руководителей и педагогов образовательных учреждений являются одними из основных факторов, влияющих на повышение качества образования и воспитания. Культура речи руководителя-педагога играет решающую и очень важную роль в управлении процессом образования, а также осуществлении широкой воспитательно-образовательной деятельности. Культура речи педагога зависит не только от уровня его знаний, зрелости логического мышления его интеллекта, но также и от его умения правильно использовать богатство родного языка. В статье высказаны мнения об этих вопросах.

Ключевые слова и понятия: культура общения и речи, личность руководителя, искусство, риторика, интуитивное прогнозирование.

YULDASHEVA N.A. PEDAGOGICAL-PSYCHOLOGICAL RELATIONS IN DEVELOPING LEADER S BEHAVIOR, ETIQUETTE, AND ORATORY SPEECH

Oratory and speech culture of manager at educational institutions are the main factors in increasing of educational quality upbringing. The pedagogue's culture of oratory plays an important, and very often the key role during the process of education system. The degree of oratory depends on the level of knowledge and ability to use the possibilities of native language in right way. There is discussed in the article the language as the most important tool of every teacher in their pedagogic activity, and the ways of oratory skills development.

Keywords: ^ltuve of etiquette, culture of oraforu, art of oratory, personality of manager, intuitive knowing in aduance.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 7

Таълим муассасаси раубарлари, педагогларда муомала одо-би, хулци ва нотицлик санъати таълим-тарбия сифатини оширишга таъсир этувчи асосий омиллар сирасига киради.

Рах,бар педагогнинг нутк маданияти таълим жараёнини бошкаришда, кенг куламли таълим-тарбия фаолиятини амалга ошириш-да х,ал килувчи, Fоят мух,им урин тутади. Педагог нуткининг маданийлиги - унинг билим даражаси, акл-идрокининг мантикий фик-рлашдаги етуклиги билан бир каторда она тилининг бойлигидан фойдалана олишига х,ам боFл и к.

Тил - х,ар бир педагогнинг куроли, уз фикр-муносабатларининг бевосита вокеликка чикишидир. Донолар таъкидлаганларидек, инсон акл-заковати, тафаккури ва онгининг энг бой ютуклари, теран билимлар, кенг микёсли илм-фанлар, оташин x1ис-туЙFулар нуткда очик-ойдин, жарангдор ва жозибадор ифодаланмас экан, тингловчига номаълум булиб колаверади. Бинобарин, рах,бар ёки педагогнинг нотиклик вазифаси баён этила-диган фикрларни укувчи, талаба, тингловчи-лар бевосита кабул килишлари учун уларга кулайлигини инобатга олишга эришишдан иборат. Бу эса нотикнинг уз фикрини кандай шаклда ифода килишига х,ам боFлик.

Узбекистонда ёш авлодни маънан юксак инсонлар килиб тарбиялаш давлат микёсидаги мух,им вазифа даражасига кутарилди. Чунки маънавияти бой кишилар яшайдиган мамла-кат иктисодий, сиёсий жих,атдан тараккий то-пади, бундай жамиятнинг кучли булиши х,ам мукаррардир. ТарFибот-ташвикот, таълим-тарбияга дахлдор шахслар, айникса таълим муассасалари рах,барлари уз фаолиятлари-да жонкуяр, ташаббускор х,амда ижодкор булишлари бу борадаги ишларнинг самара-сини таъминлайдиган етакчи омиллардан са-налади. Чунки Узбекистон Президенти Ислом Каримов айтганидек, «Маънавият х,акида х,ар канча даъватлар, мух,им назарий фикрлар билдирилмасин, агар уларни жамият онгига сингдириш учун доимий иш олиб бормасак, бу борадаги фаолиятимизни х,ар томонла-ма пухта уйланган тизимли равишда ташкил этмасак, табиийки, биз кузланган максадга

эришолмаймиз, яъни, инсон калбига йул тополмаймиз»1.

Мамлакатимиз рах,барининг «Бу ёруF оламда энг буюк жасорат нима, деган савол-га, х,еч иккиланмасдан, энг буюк жасорат -бу маънавий жасорат, деб жавоб берсак, уйлайманки, янглишмаган буламиз»2 деб айт-ган курсатмалари ижтимоий сох,а кишилари, хусусан, маориф ходимлари учун дастурул-амал булиб хизмат килиши лозим. Рах,бар нутки тингловчиларнинг x1ис-туЙFуларини уЙFотадиган, уларни кизиктирадиган, диккат-эътиборини нутк мавзуига жалб этади-ган булиши лозим. Мавзуни тушунарли ва ишонарли килиб баён этиш бошкарувчи муваффакиятининг гаровидир. Рах,бар ёки педагогнинг нутк маданияти эгаллашида она тилидан кейинги асосий уринни бадиий ада-биёт эгаллайди. Адабиётлар билан мутта-сил ишлаш ва уларни мунтазам укиб бориш нотикнинг суз бойлигини ошириши, тасвир-ли ифодалар, бадиий ибораларни купрок эгаллаб олиши, халк орасида кенг таркалган адабий тил бойликларини териб, узлаштириб олишига катта ёрдам беради. Бадиий адаби-ёт нотикни маиший турмуш, ижтимоий х,аёт билан узи билганидан кура чукуррок таниш-тиради, фикрлаш микёсини янада кенгайти-ради, маданий савиясини оширади, мантикий тафаккур салох,иятини бойитади.

Халк олдида тез-тез сузга чикиб турув-чи рах,бар уз нуткида бадиий тасвирлардан уринли фойдаланади, х,аётдаги айрим вокеа-лар, шахсларни бадиий адабиёт ках,рамон-лари билан таккослаш имкониятига эга булади, натижада унинг нутки жонли, х,аётий, таъсирли булади.

Педагоглар, мактаб рах,барлари учун ибратли х,икматлардан яна бири шундаки, бирор суз айтишдан аввал унинг ортидан

1 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008 йил. -129-б.

2 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008 йил. -159-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 7

«кeлaдигaн» oк1ибaтини yйлaш зapуp. Яxши yйлaнмaй, oкибaтини oлдиндaн чaмaлaмaй, иxтиëpий ëки бeиxтиëp aйтиб юбopилaдигaн cyз х^ки^т^ xилoф 6Улиши, муaйян биp ки-шининг иззaт-нaфcини epra уpиши, кaлбини жapox1aтлaши мумкин.

Мox1иp пeдaгoг ëки pax,6ap yкувчилapнинг нутк мaдaниятини шaxcий нaмунacи билaн х^м тapбиялaйди. Мacaлaн, у yзбeк тилининг Foят бoй xaзинacидaги cyз жaвox1иpлapидaн у^-лик билaн фoйдaлaниш мaлaкacини caйкaл тoптиpa oлaди; ибpaтoмуз cyзлapи, ëкимли ибopaлapи, нaмунaли тaшбиx1лapгa бoй жум-лaлapи, жapaнгдop тaлaффузи билaн тинглoв-чилapдa кyникмa, мax1opaт х^ил этaди.

Мaъpузaдa xaлк oFзaки ижoдигa мaнcуб x1икмaтли cyзлap, pубoий, тypтлик, кизик-кизик ибopaлapдaн фoйдaлaниш тaлaб этилa-ди. Бaдиий тacвиp, киëcлaш, х^жвия (юмop) кaбилapдaн ypинли фoйдaлaниш мaъpузaни кизик килaди, эшитувчилapни зepиктиpмaй-ди, мудpaтиб, пинaккa кeткaзиб кУймaйди, бaлки мaънaвий x1opдиFини чикapaди.

Cyзлoвчи x1aмишa cyзлapгa тopлик, мaз-мунгa кeнглик зapуpлигини унутмacлиги лo-зим. У куп вa тepaн фикpлaca, oз гaпиpaди, чунки oз cyзгa куп мaзмун cингдиpишгa ин-тилaди. Бaëн этилaдигaн мacaлaнинг мaзмуни aввaл пуxтa yйлaб oлингaн бyлca, cyзлap 6e-иxтиëp куйилиб кeлaвepaди. Шундa нoтик гyë фи^ нaккoшигa aйлaнaди.

Caмapaли мулoкoт acocини тaшкил этув-чи pax1бapликкa xoc xиcлaтлap бизнингчa ку-йидaгилapдa куз^ яккoл тaшлaнaди:

1. Иcтикбoлли cтpaтeгик peжaлaштиpишгa мoйилликнинг кучлилигидa.

2. Хoдимлap, мex1нaт pecуpcлapини тaкcим-лaш бyйичa мaкбул вa уз вaктидa ^pop кaбул килa oлишидa.

3. Caмapaли фaoлият дoиpacини ^н^й-тиpиш ë^ юкcaк тapтибдa мex1нaт килиш эвa-зигa уз мacъулиятини oшиpишгa интилишдa.

4. Tуpли вaзиятлapдa ижoдий вa paциoнaл x1aмдa тyFpи кapop ^бул килa oлишдa.

5. Уз кучи^ вa имкoниятигa чeкcиз ишo-нишдa.

6. Уз x1укуклapини aнглaши вa вaзифacигa мacъулиятлилигидa.

I. Пaйти кeлгaндa oдилoнa х,укум кaбул килишидa.

8. Мулoкoт мaлaкaлapини мукaммaллaш-тиpишигa интилишдa.

9. Муpaккaб вa инкиpoзли вaзиятдaги жa-paëнлapни тax1лил этиш вa интуитив тapздa бaшopaт килa oлишдa.

10. Мex1нaтгa юкcaк кaдpият cифaтидa кapaши вa унгa бутун куч-Faйpaтини caфap-6ap этишидa.

II. Фaoлияти дaвoмидa aйбдopни из-лaш эмac, бaлки муaммoни х^л этишгa ин-тилишидa, тaвaккaлдaн кУpKмaйдигaн вa му^кил фикpгa эгa xoдимлap билaн ишлaш xox1ишининг юкopилигидa.

Ушбу бoшкapув мaънoлapидaн тaшкapи pax,6ap пcиxoлoгияcидa ижтимoий, cиëcий вa муcтaкил бoшкapувни yзидa жaм этгaн ^укукий eтукликни yзидa a^ эттиpaдигaн бoтиний мaънoлapни кaндaй aниклaш мумкин? Фикp мaзмун-мox1иятигa ^pa мaънo Kaтлaмлapини aжpaтишдa куйидaги уч xуcу-cият инoбaтгa oлиниши лoзимлиги тушунти-pилaди:

1) pax,6ap фaoлият oлиб бopaëтгaн дaвpдaги мaвжуд aнъaнaлap, яъни кaндaй кaдpиятлap, aнъaнaлap тaъcиpи ocтидa бoшкapувчининг ижoдий тaфaккуpи шaкллaнгaнлиги;

2) pax1бapнинг xoдимлapидaги уз мex1нaтигa бyлгaн мунocaбaтигa тaъcиpи;

3) мaвжуд мaфкуpaвий вoкeлик, яъни pax,-6ap ижoдий тaфaккуpи шaкллaнишигa тaъcиp эт^н Foялap, мaфкуpaлap вa бoшкaлap.

Cамарали мулоцот бошцарувига тусцин-лик цилувчи шахе хислатлари.

Cox,a^ oид oлиб бopилгaн тaдкикoтлap нaтижaлapигa кypa, куйидaгилap мeнeжep фaoлияти caмapaдopлигигa caлбий тaъcиp кypcaтaди:

1. Уз-узини бошцара олмаслик. Pax,6ap x,aë™ x1aяжoн вa зypикишлapгa тyлa. Бундaй шapoитдa xулкдa aник мaкcaднинг йуклиги нaфaкaт жaмoa фaoлияти, бaлки pax1бapнинг coFлиFигa х^м ^лбий тaъcиp этaди.

2. Шахсий цадриятларнинг шаклланма-ганлиги. Pax,6ap дoим кapop кaбул килиш вaзиятидa бyлaди. Вax1oлaнки, кapop caмapa-cи cyз op^^ шaxcий кaдpиятлap, кacбий вa

ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOВAHИE 20l5, 1

хаётий тамойилларга асосланади, уларнинг шаклланганлиги рахбар фаолиятининг маз-мунини ташкил этади. Масалан, замонавий бошкарув самарадорлик, ходим имкониятла-рини очишга кумак, ташкилотга янгилик олиб киришга мойиллик каби кадриятларга асосланади. Мустахкам кадрият ва тамойилларга асосланмаган рахбар бекарорлик ва максад йулида иродасизликни намоён этади.

3. Шахсий мацсаднинг аниц ифодалан-маганлиги. Замонавий рахбар мухимни номухимдан ажрата олиши, мавжуд имко-ниятлардан энг макбулини танлай билиши керак. Ташкилот максадини чукур англаш йулидаги биринчи кадам рахбарнинг уз шахсий максадларини яхши тушуниб етишидир. Уз максадини аник билган рахбаргина унинг фаолиятига куйилаётган талабларни жону дилига сингдира олиши мумкин. Шахсий максаднинг ноаниклиги ташкилот манфаа-ти йулидаги максадларни хам англаб олиш-га халакит беради. Аник максаднинг йуклиги шахснинг муваффакиятга эришиш имкония-тини пасайтиради ва демак, бундай рахбар узгаларнинг муваффакиятини хам хис эта ол-майди.

4. Мукаммалликка интилмаслик. Уз

устида ишлашдан бош тортган рахбар калтис вазиятдан узини олиб кочади, уз имконият ва кобилиятини ривожлантириш устида иш-ламайди, таваккалга бормайди ва эски одат тусига кирган хатти-харакатлари доирасидан чика олмайди.

5. Муаммони еча олмаслик. Айрим рах,-бар муаммо устида сифатли, мунтазам ва акл-заковат билан ишлай олмайди. У вазифа максадини аниклаш, маълумот туплаш, ре-жалаштириш ва назоратни амалга ошириш малакасига эга эмас. Натижада хал этилмаган масалалар тупланади ва рахбарнинг муаммони хал этиш имконияти чекланиб колади.

6. Ижодий ёндашувнинг етишмаслиги. Ижодий ихтирога мойиллиги булмаган рах-бар янги Fояларни таклиф этолмайди, узга-ларда мехнатга булган ижодий ёндашувни уЙFота олмайди. Бундай рахбар тажриба, жамоа хаётига янгилик киритишдан узини

четга олади ёки янгиликлар устидан кулади. Юксак ижодийлик тусикни енгиб утишни ва кийинчиликка бардош бериб максадга инти-лишни такозо этади.

7. Ходимларга таъсир эта олмаслик. Рахбар уз кули остидаги ходимларга таъсир этиши лозим. Лекин айрим рахбар уз ходим-ларига суяна олмайди ва бунинг урнига улар хакида салбий фикрда юради. Бундай рахбар атрофдагилар билан якин мулокотга кириш-майди ва уз ички дунёсини яхши ифода эта олмайди.

8. Бошцарув фаолияти хусусиятини яхши билмаслик. Рахбар бошкарув фаолияти самараси хакида маълумотга эга булмас экан, уз малакасини шакллантира олмайди. Бошкарувга уз ёндашувини тахлил этолмай-диган рахбар фикр ва топшириFини хам хо-димга тушунтириши кийин булади. Бундай рахбар ходимлари у хакда нима деб уйлаши билан кизикмайди, уз ходимларини ташаббус-га чакириши мушкул, айникса топшириклар беришга кийналади.

9. Бошцарув малакасининг сустлиги. Ташкилотдаги ходимларни бошкариш учун купгина куникмалар зарур булиб, уларни рахбарлик кобилиятлари дейиш хам мумкин. Бошкарув суст булган жамоада вактни бехуда утказиш, ходимларнинг уз имконияти даража-сида ишламаслиги, мехнатдан коникмаслик каби холатлар кузатилади. Бундай гурухда вазифалар таксимоти суст, мехнатни ташкил этишда бехудалик куп, узаро муносабатлар эса коникарсиз. Бундай жамоада рахбарнинг мехнати кадрланмайди ва психологик мухит соFлом булмайди.

10. Ходимларда ме^нат малакасини шакллантира олмаслик. Хар бир рахбар вакти-вакти билан устоз сифатида ходимга иш хусусиятини ургатади. Ходимнинг кас-бий кобилиятини ривожлантира олмайди-ган рахбар, уз жамоаси мехнатини юксак даражага олиб чиколмайди. Бу холда ходим уз мехнати натижаси хакида рахбардан хеч кандай фикр эшитмайди, рахбарнинг бахоси ва тавсияси расмий тус олади.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 7

11. Жамоа ташкил этишдаги сует цоби-лият. Мaкcaдгa эpишиш учун pa^6ap xoдим-лap билaн биpлaшиши вa улapнинг мaлaкacи-дaн фoйдaлaниши лoзим. Ишчи гуpуx1и мaлa-кaли вa унумли жaмoaгa aйлaнмaca, pa^6ap мexнaти кийин кeчaди вa фaoлияти xaм унум^з бyлaди. Бундaй жaмoaлapдa унумли мex1нaт мexaнизмлapи шaкллaнмaйди вa нocoFлoм мухит хукм cуpaди.

Ушбу мeнeжepлик фaoлиятининг тaxлили мaктaб paxбapлapи, пeдaгoглapдa иш юpитиш, муoмaлa oдoби, xулки вa нoтиклик caнъa-тининг тaълим-тapбия cифaтини oшиpишгa тaъcиpини oшиpap э^н, улapгa тaвcиямиз шуки, фaoлият дaвoмийлигидa нимaни пиpиш xap дoим xaм зapуp бyлaвepмacлиги, бaлки кaндaй гaпиpиш дoимo лoзимлигини унутмacинлap. Энг киммaтли Foя, фикp, дacтуp х^м, aгap мaxopaтcиз ифoдaлaнca, узининг Kиймaтини йyкoтaди; мaбoдo тaкpopлaнa-вepca, тинглoвчини диккинaфac килaди. Дe-мaк, фи^нинг aниклиги вa paвшaнлиги ифo-дaнинг хaм шундaй булишини тaъминлaйди.

Пeдaгoг фикpининг чувaлaнмacлиги, a^ cинчa, эшитувчилap хузуpидa эpкин пapвoз килиши учун гaпдa киcкaлик лoзим, чун-ки фи^ opтикчa, «нишxypт» cyзлap уюми-дa чaлкaшaди. Пeдaгoг кaнчaлик мoхиpoнa cyзлaмacин, кepaгидaн opтик, яъни мaвзугa тeгишли бyлмaгaн гaплapни aйтa бoшлaca, пиpoвapдидa нутк мaнтиFини йyкoтaди, тинг-лoвчилap мийиFидa унинг уcтидaн ^a бoш-лaйдилap.

Хуллac, нуткдaги aниклик киcкaлик би-лaн уЙFунлaшгaндa тaъcиpчaн, xoтиpaдa ca^ лaнувчaн бyлaди.

Дapхaкикaт, xap биp пeдaгoг, xуcуcaн, paхбap уз нуткидaги йиpик, мaxcуc мacaлa-лapни бaëн этиб бyлгaч, улapнинг xap биpи бyйичa, нутк пиpoвapдидa эca бутун нутки бyйичa ки^, aник, paвшaн, илoжи бyлca ca-нaлгaн тapздa xулocaлap чикapиши шapт. Акc Xoлдa, улap мaнтик фaнининг тeзиc, мaнтикий acoc, хукм вa cинтeз, яъни умумлaштиpиш, xулoca чикapиш зapуpлиги xaкидaги тaлaби-ни буз^н бyлaдилap.

Мaзкуp тaмoйиллap нeгизидa куйидaги axлoкий cyзлaшув тaлaблapигa pиoя килиш тaкoзo этилaди:

- фикp туFилгaндa pуxcaт cypaб (кул ^a-pиш opкaли) cyзлaш;

- интизoмгa ^тъий pиoя килиш ( фикpий eтуклик, жaмoaдa узини тутиш мeъëpлapигa aмaл килиш; yзгaлapни тинглaй oлиш; муaммo дoиpacидaгинa cyзлaш (фикpнинг aниклигигa axaмият бepиш); мaшFулoтлapдa фaoл ишти-poк этиш; yзгaлapгa ëpдaм бepиш; тaълимгa ниcбaтaн ижoдий ëндaшиш).

Мaвжуд мaнбaлapни ypгaниш aco^-дa иштиpoкчилap билaн oлиб бopилaдигaн мaшFулoтлapни тaшкил этиш зapуpaти мaв-жуд булиб, уни куйидaги бocкичлap acocидa aмaлгa oшиpиш тaвcия этилaди:

1. Cyзлaшув мaвзу-мoxиятини тyFpи aнглaш.

2. Мaвзу дoиpacидa xaл этилувчи муaммo-лapни aник кypa oлиш, улapнинг eчимлapини oлдиндaн тaxминий бaшopaтлaш им^нияти-гa э^ булиш.

3. МaшFулoт мaвзуcигa тaянгaн xoлдa eтaк-чи вa xуcуcий мaкcaдлapни aник бeлгилaй oлиш.

4. Нoтик вa тинглoвчилapни тaнлaнгaн cтpaтeгия бyйичa тyFpи йyнaлтиpиш.

5. Иштиpoкчилap учун кepaкли вocитaлap xaмдa мaълумoтлap бaзacини тaвcия килиш.

6. Уpгaнилгaн муaммo eчимининг aмaлий axaмиятини тaшxиcлaш вa бaxoлaш.

Taвcия килингaн бocкичлap acocидa иш кypиш нoтик вa тинглoвчининг уз фaoлиятлa-pини тaшкиллaштиpишидa янги мaвзулapгa муpoжaaт килишгa ундaйди. Айнaн шу вaзият индивидуaл тaълим oлиш мухитини яpaтaди.

«Ëшлap тapбияcи билaн бeвocитa мaшFул бyлгaн, уз умpини шу мукaддac ишгa бa-Fишлaгaн Укитувчилapимизгa эътибop xaкидa эм гaпиpиб yтиpмaca xaм бyлaди, дeб yйлaймaн. Биз xaли улapгa чинaкaм Faмxypлик кypcaтaëтгaнимиз йук. Бу мacaлaни xaм чукуp yйлaш ^pa^1, дeя тaъкидлaйдилap Юpтбo-шимиз.

1 Кapимoв И.А. Узбeкиcтoн муcтaкилликкa эpишиш ocтoнacидa. - T.: «Узбeкиcтoн», 20ll. -142-6.

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБРAЗOВAНИE 20l5, 1

Халк орасида «Гапираётган одам экади, эшитаётган одам хосил йиFади», деган накл бор. Демак, нотик сузлаган нуткидан хосил олмокни истар экан, укувчиларнинг онги ва калбига йул топмоFи, жонли кизикишини уЙFотиш, фикрлашга туртки бериши, хис-туй-Fуларига таъсир утказиб, уларни харакатга келтириши лозим. Бунга факат аудитория

(тингловчи) билан юзма-юз мулокот урна-тилган такдирдагина эришиш мумкин. Шун-дай экан, сузнинг имконияти бекиёс. Дунё илмларининг барчаси суз оркали ифодала-ниши ва амалга оширилишидаги асосий во-сита хам айнан мана шу имконият эканлиги-ни унутмаслигимиз зарур.

Адабиётлар:

1. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008.

2. Каримов И.А. Узбекистон мустакилликка эришиш остонасида. - Т.: «Узбекистон» 2011.

3. Каримов И.А. Маънавий юксалиш йулида. - Т.: «Узбекистон», 1998.

4. Саидов У. Бошкарув ва нотиклик санъати. - Т.: «Академия», 2010.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 7

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.