Научная статья на тему 'Рассказ В. А. Савина "Луча": фольклорно-литературные взаимосвязи'

Рассказ В. А. Савина "Луча": фольклорно-литературные взаимосвязи Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
199
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ФОЛЬКЛОР КОМИ / КОМИ ЛИТЕРАТУРА / ФОЛЬКЛОРНО-ЛИТЕРАТУРНЫЕ ВЗАИМОСВЯЗИ / В.А. САВИН / ФОЛЬКЛОРНАЯ ТРАДИЦИЯ / УСТНЫЙ ФОЛЬКЛОРНЫЙ РАССКАЗ / СОВРЕМЕННАЯ УСТНАЯ НАРОДНАЯ ПРОЗА / ЛИТЕРАТУРНЫЙ РАССКАЗ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Рассыхаев А. Н.

В статье на примере рассказа В.А. Савина «Луча» рассматриваются литературно-фольклорные взаимосвязи. Главный герой рассказа коммунист, крестьянин Тист Иван (Иван Феоктистович Попов) из деревни Ивановская Корткеросского района становится не только литературным персонажем, но и фольклорным. На основе полевых фольклорных материалов начала XXI в., записанных в бассейне р. Вишеры (Корткеросский район Республики Коми) от вишерских коми, приводятся общее и особенное в образе Тист Ивана в коми литературе и фольклоре.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Рассказ В. А. Савина "Луча": фольклорно-литературные взаимосвязи»

УДК 398.2:821.51(=511.132)

А.Н. Рассыхаев

Нёбдiнса Витторлон «Луча» висьт: фольклор да литература костын йитодъяс Рассказ В.А. Савина «Луча»: фольклорно-литературные

взаимосвязи

В статье на примере рассказа В.А. Савина «Луча» рассматриваются литературно-фольклорные взаимосвязи. Главный герой рассказа коммунист, крестьянин Тист Иван (Иван Феоктистович Попов) из деревни Ивановская Корткеросского района становится не только литературным персонажем, но и фольклорным. На основе полевых фольклорных материалов начала XXI в., записанных в бассейне р. Вишеры (Корткеросский район Республики Коми) от вишерских коми, приводятся общее и особенное в образе Тист Ивана в коми литературе и фольклоре.

Ключевые слова: фольклор коми, коми литература, фольклорно-литературные взаимосвязи, В.А. Савин, фольклорная традиция, устный фольклорный рассказ, современная устная народная проза, литературный рассказ.

Литература да фольклор костын йитодъяс йылысь позьо сёрнитны помтог. Быд национальной литератураысь сюрасны гижысьяс, кодъяс шыодчоны фольклор доро [1; 5], и сэк жо позьо индыны небогысь фольклоро уна пыром. Мед-воддза коми гижысьяс XIX-XX нэм пансигон сщзжо шыодчылюны йозкостса творчестволон образъяс, сюросъяс доро. Тайо тыдовтчо и Нёбдшса Витторлон «Луча» висьтын, мый пыро 1920-од воясся коми прозалон медбуръяс лыдо (кыдз и Тима Веньлон «Трипан Вась» висьт) [3, с. 43].

Виктор Савин гижома висьтсо 1926-од вося вольгым толысьын да йозодома торъя небогон 1927-од воын, кош индома жанрсо - «Висьт. Збыль». Гижодын лоомторъяс воломаось 1922-од да 1926-од воясын Ыджыдвидз волосьтса Джиянын да Висер волосьтын (ош - Корткерос районын). Висьт поду-лын - Висер вожын 1926-од воын1 Нёбдiнса Витторлон геройыскод, Тист Иванкод, паныдасьломъяс да сы йылысь йозлон висьталомъяс. Висер вожын Тист Иван нималома сы борын, кыдзи 1922-од воын «октябритома» писо выль советской традиция серти да сетома сылы выль ним, а абу пыртома вичкоын. Публицистизм да документализм восна коми литературоведениеын «Лучасо» волi шуоны «висьт-казьтыломон» [2, с. 130] либо «очеркон», «очерк-портретон» [4, с. 180].

1 Йозкостса шылад чукортысь П. Анисимовкод В.А. Савин 1926-од вося гожомнас вет-лома Висер вожо чукортны коми сьыланкывъяс. Локтом борас йозодома «"Мусюр" сайын. Висер вожод коми йозкостса сьыланкывъяс чукортом» очерк, кош петкодлома висерса комияслысь сьылан да шылад традициясо, донъялома медбур сьылысьяссо, а адзжо вайодома йозкостса сьыланкывъяслысь 8 текст [10].

Коми литература туялысь Г.К. Лисовская дзик сточа пасйома, мый висьт подулас куйло тодса йозкостса висьталом [3, с.44]. «Лучаысь» тыдовтчо, мый Тист Иванос бура тодомаось чужанiнас: «Код1 оз тод Тист Иванос! Висер вожод и Ньывсер вожод быдон тодоны айос - ыло гогор нимало!...» [6, с.3-4]. И дерт жо, ловъя дырйиыс нин татшом нималана йоз йылысь сиктъясад вермасны пась-кавны висьтасьомъяс. Мод ногыс фольклор традицияын оз и вермы лоны. Тадзи вблi водзынсо, тадзи жо артмо и бнiя кадо, мый и петкодлоны фольклор чукортан экспедицияяс.

Тист Иван йылысь аутентичной текстъяс волшы чукортомаось 2010-од воын Висер вожын. Сы йылысь устной висьтъяс паськаломаось ёнджыкасо ыджыдвидз традицияын (Ыджыдвидз е., Выльыб, Джиян да Зулоб грездъяс). Та кындзи, Висер да Одыб традицияын гижомаось татшомсяма жо висьтъяс, но нимсо казьтывтог.

Кыдзи тодам, «Луча» висьт куим юкона. Медводдзаас автор тодмодо лыддьысьысьясос медшор геройыскод - Джиян грездса крестьянин Тист Иванкод, кодi веськодло грездас пошта станцияон1. Тист Иван петкодчо автор водзас Висерын гажаон (сшос гоститодома «русской горькойон» Ягвыв грездса мельник), гожомнас (Петыр видз дырйи) пасьтасьома абу поводдя серти (лёки-ник пинжак, гын сапога). Кор тодмалома, мый Висеро воомаось служащойяс, кодъяслы ковмас Джиян пыр бор лэччыны Шойнатыо, Тист Иван локто на доро да вежавидзомон юорто, мый сшо оз на дзик пыр во гортас - медводз некымын лун юас Одыбын. Автор пасйо, мый тайо мортсо вотломаось коммунист пар-тияысь (быттьоко гусялома йоз капканысь ручос), но век жо сшо кутчысьо выль оломо: гортас абуось енъясыс (черон кералома да пачын сотома), ен ув пельосын сулало Ленин портрет, стенмын ошалоны совет кадся плакатъяс, портретъяс да лозунгъяс [6, с. 7].

«Новолучинский» юрнима мод юконын висьтавсьо сы йылысь, мый коммунист чукор отсогон Тист Иван кагасо вичкоын пыртом пыдди «октябрито» сшос да гижодо волисполкомын выль ним да ов улын - Новолучинский Чумба-ров. Тод вылын сшо кутома Совет власьт восна усьом революционер, гражданской тыш кадся публицист Фёдор Степанович Чумбаров-Лучинскийос. Веросыслон воськовъяс вочом йылысь тодмало Лико готырыс, код1 эз куж шуны «тешкодь нимсо» («Новочукыль»). Висьтлон коймод юконын Лико вероссьыс гусьон (мунома Маджао гындеясьны) пырто вичкоын кагасо Лука нимон, а поп, медым эз тодмавны, возйо писо гортас шуны Лучаон: «Мед гортас шуасны "Лу-чаон": адзсо пошти откодь и лоо Новолучинскийыдкод нимыс» [6, с. 14]. Тист Иван, дерт жо, тодмало, скорало, видо готырсо, повзьодло попсо, но регыд мысти лоньо.

Тист Иван оломысь лоомторъяс йылысь, позьо чайтны, В.А. Савин тодмало кыдзи висьтса геройсянь да сылон готырсяньыс, сщзжо йозсяньыс, кодъяс пиын волшы лоомторъяссо аддзылысьяс либо сомын кывлысьяс. Тист Иван йы-

1 Тист Иванлон керкаыс век на сулало Джиян грездын.

77

лысь сернияс паськаломсянь да литературной гижод чужомсянь джиянса тодчана морт йылысь устной висьтъяс гижомодз коли 90 сайо во, и дерт жо, коло виччысьны герой серпасаломын вежсьомъяс.

Йозкостса висьталомъясын Тист Иванлон образыс кос, но сэк жо сшос донъялоны со татшом дженьыд кывтэчасъяс: «ярой коммунист», «первой большевик», «герой», и весиг «шарлатан». Литература гижодын да фольклорын герой отаро кытчоко муно: оти сиктысь модо, и ёнджыкасо аслас Воронко волон.

Сэк жо фольклор герой ёна торъяло литературной персонажысь. Сiдз, йоз костын абу гижома, мый Тист Иван гусялома йоз капканысь ручос, мыйысь сэсся вотломаось сшос партияысь.

Мукод дырйи позьо шуны, мый литература гижод тодчома йозкостса традиция выло. Шуам, «Луча» висьтын Тист Иван нетшышто пи сьылюьыс пернасо, чего да локаньо шыбито: «Лерна чегъял!с чуньяс костас, торпыригсо локаньо шыбытгс» [6, с. 16]. Ы1джыдвиддзысь информант со тадзи серпасало тайос: «Коммунист волома. Лернаадомась мыйкето, а сто пиыс нин лово, Иван Чум-баровто1. Лернаалома, кытчоко ветлома да. Лернато чегас и нимсо вежас»2.

Литература герой дорын йозкостса Тист Иван тшокыдджыка петкодчо гусьверон, кодi ыштысьо нянь выло. «Гусясьо тай волом по, гусясьо тай бура-я. Войнас воосо по винан юкталас, Одыбодз кайлас, амбар петкодас, ся бор лок-тас. Сэтшомторъяс да мыйда висьтавлоны-а. <Соб.: Одыбодз кайлас, сэм амбар куштас, да?> Амбар ректас кодлысько и локтас бор. Одыбодзыд ветымын [километра]. Сё километра бора-водза. <Соб.: А мыйла винанас вовсо юк-тало?> Мед герой волI, мед одйо мунас»3.

«Ме айос ловъянас аддзыл1, Тист Ивансо-а. Сэки тай вбл1 кайлывло Оды-бедз по гоз-мод часон волон. Ог тод сэсся, мыйен - гусясьл1с эз. Сто вол1 вись-тавлывлоны, амбаръясо пыро. Пиыс од абу жо, наверно, ловъя, Тист Иваныслон - Луча, Новолучинский вол1 да. Мамыс тай зэв шань баба вол1. Тист Иваныс вывт1 герой волома. Да Одыбодз волом кайо войнас»4.

Коть и фольклор герой гусясьо аслас вына вовнас, информантъяс некыдзи оз дивитны Тист Иванос таысь. Сы йылысь, мый сылон эм Воронко нима ён вов, казьтывсьо и В. Савин висьтын: «... а Воронкоыс менам, екуня-ваня!5 Ук, едена-сила, став Висер вожас абу сэсся мелон кодь волыс!...» [6, с. 6].

Устной висьтъясын видлоны гогорвоодны, мыйла джиянса гусясьысь ректо мукод сиктсаыслысь амбаръяссо. Йозыс чайтоны, мый Одыбын озырджыка

1 Иван Чумбаров пыдди коло лыддьыны Новолучинский Иванович Чумбаров.

2 Гижис А.Н. Рассыхаев 2015-од в. Михаил Андреевич Симпелевсянь ЫЫджыдвиддзын; чужома 1939-од в. Макарсиктын (ош ЫЫджыдвидз юкон).

3 Гижисны Л.С. Лобанова, А.Н. Рассыхаев 2015-од в. Михаил Фомич Панюковсянь ЫЫджыдвиддзын; чужома 1938-од в.

4 Гижис А.Н. Рассыхаев 2015-од в. Лидия Михайловна Габовасянь ЫЫджыдвиддзын; чужома 1927-од в.

5 Екуня-ваня, едена-сила - междометиеяс, петкодлоны шензьом.

ол0ны: «Озырджык0сь в0вл0мась сэм ли мыши»1; «Кол0к0, сэш озырджыка ол0ны. Озджык виччысьны ли, мый гусяласны»2.

Одыб кындзи й0зкостса висьтъясын герой верм0 гусясьны сiдзжö Емельын (Одыб ул0 пырысь грезд). «А важен пе в0лэм Джиянсянь на Емеле гусясьш вол-эм. Мый нимен висьтал^ст? В00сэ, парта вина, ыджыд сулея эта судта, пар-таэн шуэм. Оен пе юкталас винанас - да б0р-водз кайлас. Кум петкедас и 6öp Джиянэ лэччас. Во, тае вот висьтолл1ст же. Джиянысь эське да, ог куж нимсэ висьтом»3. Корсьны kö устн0й висьтъяслысь збыль подувс0, чайта, позь0 казь-тыштны, мый Тист Иван збыльысь вöлi радейте ветлывлыны Одыб0 крам праздник кежл0 [9, с. 66], та йылысь ж0 пасй0 В.А. Савин [6, с. 5].

Кол0 пасйыны, мый вина0н юкт0д0м böb мотив паныдасьл0 и мук0д коми фольклор традицияын. Одз, ассьыс в0вс0 вина0н юкт0д0 Изьва районса Злоба грездысь нимт0м морт да гусясь0 Чилимдiн районса лавкаясысь [8]. Асму ту-ялысь А.А. Панюков серти, тай0 мортнас вермас лоны аслас чужан сиктысь -К0рткер0с районса Нёбдiнысь - виччысьтог вош0м гипнотизёр, иллюзионист Бисин Миш (Михаил Савин). Бисин Миш Висер вожын сщзж0 лоис öнiя кадся коми й0зкостса проза герой0н.

Й0зкостса веж0рын амбаръясысь нянь гусял0м 0ткодявсь0 еретникъяс0н Ыджыд четверг0 й0в гусял0мк0д. Сiдз, 0ти информант серти, Джиянысь вöлi вол0ны Емель грезд0 в0л0н, медым тшык0дны м0съясс0, мый б0рти ск0ти-наысл0н вош0 й0лыс. <Джиянсид тай ёна в0лг, висьталэт, Емеле пе кайласш Ыджид четвергкед памд, да в0лэн пе кайласм, м0с пельястэ вундаласт-й. Г0т0ва делэ !»4

Устн0й висьтъясын Тист Иванл0н да в0вл0н образъясыс топыда йитч0ма0сь. Вель тш0кыда казьтывсь0 в0лысл0н ёнлуныс, сiйö верм0 вина0н юкт0д0м б0рын шойччыт0г ветлыны ылiса сикт0дз да б0р воны. Н0шта 0ти висьтал0мын Тист Иван в0внас пыр0 тыш0. Корк0 п0 т0внас ыджыдвидзса тому-лов вöлi локт0ны Джиян0 тышкасьны. Та йылысь кывл0ма Тист Иваныд да доддял0ма в0вс0, вом0нногыс пуктома кер да уськ0дч0ма локтысьяс выл0, кодъ-яслы ковм0ма б0рыньтчыны5.

Кыдзи литературн0й гиж0дын, сiдз ж0 и устн0й традицияын медш0р0н ло0 пуз чуж0м кагалы ним сет0м. Та вылын став 0ткодьлуныс помась0. Торъял0мыс тыдовтч0 сыын, кодi медводз сето нимс0 пиыслы - вер0сыс либ0 г0тырыс. В. Савин висьтын kö Тист Иван медводз «октябрито» пис0, сет0 сылы «выль» да

1 Гижисны Л.С. Лобанова, А.Н. Рассыхаев 2015-од в. Ким Иванович Павловсянь Джия-нын; чужома 1937-од в.

2 Гижис А.Н. Рассыхаев 2015-од в. Иван Григорьевич Мишаринсянь Выльыбын; чужома 1932-од в.

3 Гижисны Л.С. Лобанова, А.Н. Рассыхаев 2014-од в. Анна Андреевна Михайловасянь (нывд. - Ларукова) Одыбын; чужома 1928-од в.

4 Гижисны Л.С. Лобанова, А.Н. Рассыхаев 2015-од в. Галина Дмитриевна Габовасянь Типосиктын; чужома 1933-од в.

5 Гижис А.Н. Рассыхаев 2018-од в. Алексей Вячеславович Поповсянь Сыктывкарын; чужома 1950-од в. Ыджыдвиддзын.

«г0рд» ним, a сэсся нин Лик0 г0тырыс гусь0н вичкоын пырт0 Rapará, йöзкостсa висьтъясын петкöдлöмa дзик мöдapö.

«Сылысь мыйк0, пиыслы nyкт0мась нимс0 Лyча ли, ли Луш - кодс0к0. Сэки ая Иваныс зэв коммyнист в0л0ма, зэв строг. И г0тырс0 шyöма: он к0 nö нимс0 веж, юрт0 nö керышта. И сэсся сШ0 ачыс ж0 мыйкерас - Новолyчинский Чyмбарóв нимс0 nyктасны. Сэсся немс0 лови Лyча, немс0 лови Лyча. Новолучин-ский Чyмбарóв. Фамилес. Вот фамиллес0 ог куж шуны, вуш»1.

«Ме ог т0д, ия Лука; поп пуктылэма кутшемке ним Лука. Батис сэсся вежлэма аес Новолучинский Чумбаров пе тай. Попыс ая Лука пуктылэма, батис коммунист в0лэма, вот Новолучинский сэсся пуктэма нимсэ и Чумбаров кутшемке памилле, овсэ пе весиг вежема. Кутшем вöлi ог и т0д, Павловъяс, гашке да»2. Бypaкö, олöмa шзлысь висьтaлöмъяссö вaйöдöмa и aсмy туялысь И.М. Пянюков, кодi неб0гас тасй0, мый медводз мaмыс пыpтöмa rarará вичкоын, a сэсся нин ^ст Ивaн сето пиыслы выль ним - Новолучинский [9, с. 67].

Кол0 тасйыны, мый миян инфоpмaнтъяс оз век тодны, мый выль ним кын-дзи (Новолучинский) ^тысты сетоны нöштa та и выль ов (Чyмбapов). Мор-тысл0н нимaс 0тувтч0ны вaжыс и выльыс. Вичкосa («официaльнöй», «гален-дapнöй») ним кындзи пиыслы сетоны нöштa и a6y официaльнöй, «йöзкостсa» ним (Лyкa / Новолучинский - Лyчa), мый0н в0дитч0ны быдлунъя ол0мын. И тaын a6y некутш0м тpaдиция тоpкaлöм, 0д тaтшöмыс пaныдaсьлö уш культу-paын.

Веpмaс лоны, мый збыль ол0мын ним сет0мыс вöлi йöзкостсa висьтя^мъ-яс серти, a В.А. Caвин вежис ним сетaн apтсö литеpaтypa гиж0д лöсьöдiгöн. TaM юaлöм вылaс öнiя кaд выл0 ог0 верм0й стöчa вочaвидзны.

Чaйтaм, мый В.А. Caвинлöн «Лyчaыс» отсaлiс видзны йöзкостсa тради-цияын ^ст Ивaнлысь обpaзсö. Töдчöдaм, мый висьтс0 yнaысь вöлi йöзöдöмa гижысьл0н тшyпöдa пaс кежл0 дaсьтöм неб0гъясын, a школaясын тöдмaсьöны сыл0н гижöдъяснaс.

Ыджыдвидзсa тpaдицияын Tист Ивaн йылысь висьтъясс0 видз0мын эм пaйыс и сыл0н быдмышт0м нин пиысл0н. Новолучинский Ивaнович Чyмбapов (1922-1992) yнaысь волывлöмa чyжaнiнaс, тш0тш и В. Caвинлы си0м чук0рт-ч0мъяс выл0, a сщзж0 pеспyбликaсa гaзетъясын фотокорреспондент0н yджaлiгöн, мый йылысь кaзьтывлöны миян инфоpмaнтъяс.

К0ть й0зыс нин0м оз висьтaвны ^ст Ивaнлöн олaн пом йылысь, тa йылысь тöдсa кpaеведлöн уджысь: в0л0мк0, сiйöс «кyлaкaвлöмaöсь» дa вöтлöмaöсь чyжaн кеpкaсьыс, a кyлöмa Яpослaвльын [9, с. 67].

И сщз, крестьянин-коммунист Tист Ивaнлöн обpaзыс оз век 0ткодя петк0дчы литеpaтypa дa фольклорын. В.А. Caвинлöн «Лyчa» висьтыс вöлi тэчöмa Tист Ивaнлöн aслыспöлöс воськовъяс йылысь слухъяс дa висьтaлöмъяс подув

1 Гижисны Л.C. Лобaновa, А.Н. Рaссыxaев 2015-0д в. Ким Ивaнович Пявловсянь Джия-нын; чyжöмa 1937-0д в.

2 Гижисны Л.С Лобaновa, А.Н. Рaссыxaев 2015-0д в. Алексян^ Григорьевич Пявловсянь Джиянын; чуж0мя 1931-0д в.

вылын, сыкод паныдасьломъяс борын. Экспедицияын ХХ1-од нэмын чукортом материал подув вылын вермам висьтавны, мый Тист Иван йылысь устной висьтъяс ёнджыкасо паськаломаось ыджыдвидзса традицияын; Висер вожса мукод сикт-грездын сы йылысь висьтъясыс нимтомось либо матынось демонология прозалань, кош еретник пертаса герой гусявло Ыджыд четверго мос йов.

Литературной герой дорын фольклорной персонаж гусявло орчча сиктса войтырлысь амбаръяссьыс нянь, а медым воодчыны сэтчо, юктодо ассьыс вовсо винаон.

Литератураын да фольклорын герой абу статичной, сшо век ветлодло -подон либо волон, оти сиктысь модлао. Ыджыд торъяломон лоо чужом пиыслы ним сетомын: «Луча» висьтын ко Тист Иван медводз сето кагыслы революция да совет власьткод йитчом ним, а сэсся Лико готырыс пырто кагасо вичкоын Лука нимон, йозкостса висьталомъясын вочсьо ставыс дзик модаро.

В.А. Савинлон висьт паськалом борын фольклорын кутiс тыдавны сылон

тодчомыс (шуам, Тист Иван чего пиыслон сьылiсьыс пернасо).

***

1. Ванеев А.Е. Заключение [Послереволюционная коми литература (1917-1929 годы)] // История коми литературы : в 3 т. Сыктывкар: Коми кн. изд-во, 1980. Т. 2. С. 163-166.

2. Вежев А.А. Проза [Послереволюционная коми литература (1917-1929 годы)] // История коми литературы : в 3 т. Сыктывкар: Коми кн. изд-во, 1980. Т. 2. С. 127-138.

3. Лисовская Г.К. Время в рассказах В. Чисталёва «Трипан Вась» и В. Савина «Луча» // III Савинские чтения : мат-лы респ. научно-практ. конференции (Сыктывкар, 20-21 ноября 2003 г.) / отв. ред. В.А. Лимерова. Сыктывкар, 2005. С. 43-47.

4. Мартынов В.И. Виктор Алексеевич Савин // История коми литературы : в 3 т. Сыктывкар: Коми кн. изд-во, 1980. Т. 2. С. 167-182.

5. Микушев А.К. Коми литература и народная поэзия. Сыктывкар: Коми кн. изд-во, 1961. 128 с.

6. Нёбдшса Виттор. Луча: висьт-збыль. Сыктывдшкар, 1927. 22 л.б.

7. Нёбдшса Виттор [список работ] // Коми гижод. Онлайн тоданш: ЦЯЬ: Шр:/М1к1.кот1куу.о^/1Мех.рЬр/%00%9Б%01%91%00%В 1%В0%В4%В1%96%Б0%ВБ %01%81%Б0%В0_%00%92%00%В8%01%82%01%82%00%ВЕ%Б 1%80 (дата обращения: 01.08.2018).

8. Панюков А. Небдинский «исчезающий мужик» был еще и легендарным грабителем? // Трибуна. 2015. 25 июня.

9. Панюков И.М. Висер вож да сэтчос олысьяс йылысь пасйодъяс. Корткерос, 1999. 107 л.б.

10. Савин В.А. «Мусюр» сайын. Висер вожод коми йозкостса сьыланкывъяс чукортом // Коми му - Зырянский край. 1926. № 9. С. 33-41; № 10. С. 35-38; №11. С. 35-43.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.