Научная статья на тему 'И. КУРАТОВ КЫВБУРЪЯСЫН СЕРПАСАЛАН НОГЪЯСЛöН ТöДЧАНЛУН'

И. КУРАТОВ КЫВБУРЪЯСЫН СЕРПАСАЛАН НОГЪЯСЛöН ТöДЧАНЛУН Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
138
18
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
И. КУРАТОВ / ПОЭЗИЯ XIX ВЕКА / ПОЭТИЧЕСКАЯ РЕЧЬ / ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ СРЕДСТВА ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОСТИ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Сурнина Л. Е.

В статье рассматриваются некоторые особенности поэтики стихотворений коми поэта XIX века И. Куратова. Для стихотворений первого коми поэта характерны простота и доступность изобразительных средств: в них нет замысловатых и сложных тропов. Интонационное богатство поэзии И. Куратова происходит в первую очередь от богатства синтаксических конструкций. Одной из характерных примет стиха поэта является фразный перенос, с помощью которого стихотворению придаются особый ритм и своеобразная интонация.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «И. КУРАТОВ КЫВБУРЪЯСЫН СЕРПАСАЛАН НОГЪЯСЛöН ТöДЧАНЛУН»

УДК 821.511.132

Л.Е. Сурнина

И. Куратов кывбуръясын серпасалан ногъяслон тодчанлун Роль художественных средств в стихотворениях И. Куратова

В статье рассматриваются некоторые особенности поэтики стихотворений коми поэта XIX века И. Куратова. Для стихотворений первого коми поэта характерны простота и доступность изобразительных средств: в них нет замысловатых и сложных тропов. Интонационное богатство поэзии И. Куратова происходит в первую очередь от богатства синтаксических конструкций. Одной из характерных примет стиха поэта является фразный перенос, с помощью которого стихотворению придаются особый ритм и своеобразная интонация.

Ключевые слова: И. Куратов, поэзия XIX века, поэтическая речь, художественные средства изобразительности.

И.А. Куратов - тодчана коми поэт, кыв туялысь. «Коми йозлон сьолом ворзьодана эмбур», «миян культуралон сюрос», «коми литературалон пельос ув из», «сшо мортыс, кодын ылькнитомон ылькнитю национальнойыс, комиыслон медся бурыс, водзо видзодысьыс, ыло аддзысьыс» - тадзи ыдждодлоны-донъялоны И. Куратовос коми литература туялысьяс [4, с. 138]. Медым гогорво-ны коми поэтлысь гижан киподтуйсо, быть коло видлавны сылон кывбуръяслысь поэтика аслысполослунсо. Литература поэтика шымырто уна сикас художествоа прием, кош ыджыд тодчанлуныс серпасалан ногъяслон. Од найо лооны художе-ствоа образ лосьоданторъясон, вочоны гижодлысь кывсо выразительнойон, а гижодсо - аслыполосон. Гижбдын тайб «кылана, тыдалана, йигбртана серпас лбсьбданторъяс» [6, с.32]. Серпасалан ногъяссо традиционноя юклоны тропъяс да стилистической (либо риторической) фигураяс выло. Троп - тайо образа шуом, образ артмодантор, «вуджодом художествоа вежортаса кыв либо шуом. Артмб кык эмтор либо петкбдчбм бткодялбмбн» [6, с.32]. Стилистической фигура - сэтшом кывтэчас, код1 вочо гижодсо выразительнойон, отсало вынсьодны серпаслунсо.

Серпасалан ногъяс видлалом сето водзо выло позянлун гогорвоны да гогорвоодны медводдза коми кывбуръяслысь артманногсо, ошя литературалысь зумыд подувсо.

И. Куратовлысь творчество туялысьяс пасйоны, мый поэт уна вын пуктю коми кывбур тэчом лосьодомо да поэтической кыв совмодомо. И збыль, И. Куратов ассьыс кывбура кывворсб озырмодо-бурмодо неологизмъясон, йоз кост сёр-ниысь да диалектъясысь (медсясо Сыктыв вожысь) босьтом кывъясон, кодъяс отсогон и артмоны сьоломо морччана художественной образъяс [1; 2, с. 16-17]. Поэтической образ лосьодомын тодчана ин босьтоны сщзжо серпасалан ногъяс, кодъяс тшокыда восьтоны сьыланкывлы лосялан интонациялысь аслы-

сполослунсо. Пример выло, И. Куратовлон «Том ныв» кывбур юрго кыдз йозкостса сьыланкыв: Югыд шондИ Долод, шонты Став енвевт увсо! Мича ныло! Мыччыв милы Кокньыд оломсо! [3, с. 56].

Аддзам, мый кывбурлон сёрнитан тэчасногын паныдасьлоны йозкостса сьыланкывлы лосялан приёмъяс. Тайо:

1) шыодчом-панас: Шонд!баной бур таланой, муса, мича ныв!;

2) «том нывлысь» образ ывла выв петкодчомъяскод откодялом: Югыд шондИ Долод, шонты став енвевт увсо!;

3) серпасалан ногъяс отсогон томлун медбуро лэптом (идеализируйтом): мича, муса, шонд1бан, бур талан.

Кывбурлон ритмической тэчасногыс муно дженьыд сьыланкыв-частушкалань: «Шонд1баной, оломой» - сьывсьо йоз костын, «Шонд1баной бур таланой» - шыасьо И. Куратов [5, с. 90]. Кывбур визьлон мылалуныс вынсяло-ёнмо ассонанс да аллитерация отсогон, кор оти полос шыясыс унаысь, уна ногон йитчомон, паныдасьлоны кывбур текстын: дкты—йдкты, думсд-нюмсд, тэ бдрысь-пдрысь, шонд1-шонты. Тадзи артмо сьыланкыв, кодос, быттьо ворсомон, сьыло И. Куратовлон том ныв.

Коло пасйыны, мый поэт кывбуръясын ыджыд ин босьтоны звукоподражательной кывъяс, кодъяс отсогон петкодлысьо геройлон олансерыс. Татшомсяма серпасаломыс отсало образсо не сомын аддзыны, но и кывны. Сщз, «Тима, дерт нин, порысь» кывбурын Тималысь больгом да кывберитом петкодлом могысь пыртома серпасалан кывъяс: излас, бызгас-бызгас, бользьо, вашкас, кашкас. Гижысь быттьо сето позянлун кывны геройлысь сёрнитанногсо: голослысь ёсьлунсо, чорыдлунсо петкодлома гора согласнойяс отсогон (б, з, г, р), а надзмодыштом шыяссо - шипящой согласнойясон (ш, с). Тима бызгас-бызгас, А кор мыйко вашкас, Серамон зон брызгас, Ачыс сомын кашкас [3, с. 47].

Тима гора висьтало кутшомко тешкодь лоомтор йылысь, а нывъяс вылын шмонитомсо, код1 петкодо том зонъяслысь пель чунодан серам, сшо шопкодо: а кор мыйко вашкас, серамон зон брызгас.

Коми кыв - зэв мыла да мича кыв, код1 сето позянлун оти предметлысь мичсо петкодлыны уна полос образъяс отсогон [2, с. 23]. И. Куратов тшокыда водитчо серпасалан ногъясон, кодъяс восьтоны сшос, мый волома сьоломас да лов саяс, ас гогорса йозас да ас оломас. Туялысьяс пасйоны, мый коми поэтлон художествоа гижодъясыс кокниа отувтчоны-чукормоны циклъясо. Примерон вермоны лоны поэтлон да поэзиялон олан ног да туй йылысь гижодъяс. Сщз,

«Коми кыв» кывбурын лирика герой мовпало: кутас ко совмыны коми кыв, кутас и овны коми морт, а коми кыв оло коми сьыланкывъясын. Сщзко, кывбуръяс коло гижны чужан кыв вылын. Сэкся кадо чужан кывлысь состояниесо тодчодома метафора отсогон: Коми кыв, ме тода, Ыджыдтор оз шу на... [3, с. 19].

Коми кыв вылын абу на йозодома мыйко ыджыдтор, зыряна пиысь эз на петны паськыда нималана йоз.

Коми кывлысь сямсо вынсьодома анафора отсогон. Тайо приемыс отсало гижысьлы сточмодны, торйодны сшо признаксо, код выло коло сувтлыны лыддьысьысьлы:

Тайо кыв мем дона. Тайо муса кылон.. Тайо кылон меным Ай-мам бур сионы. Тайо кыв ме кывл1 Аслам люлю дшын. Тайо кывлысь мичсо Сьоломон ме кыль Тайо кылон мукод Гораджыка сьылас.

Одзжо анафора характеризуйте поэтлысь чужан кыв радейтомсо. И. Кура-тов аслысполоса водитчо контраст приемон. Оти боксянь, квайтысь модповъёвто оти и сшо жо донъявтом тэчассо: «тайо кыв», а мод босянь, гижысь пырто уна донъялан эпитет: дона, небыд, мича, гора, муса, кодъяс отсогон петкодлома коми кывлысь восьсалунсо, сибыдлунсо и эмлунсо: Тайо кыв мем дона, Небыд, мича, гора, Тайо муса кылон Чой-вок сёрнитоны.

Мортлысь ловру петкодлысь метафора гогорвоодо, мый сьоломон кылом мичлуныс вермас петкодчыны сьыланкывйын: Тайо кывлысь мичсо / Сьоломон ме кылг. Лирика герой серти, кывбур-сьыланкыв - тайо сьолом пытшкын «чужтомтор»:

И ме медводз сыон Ньожйоникон сьылг.

Действие тодчодысь эпитет отсогон (ньожйоникон сьылг) поэт висьтало сы йылысь, мый сшо сомын на босьтчис сьывны, голос абу на вына, оз нимав паськыда. Тайо эпитетлы паныд сувтодсьо «гораджыка» эпитет: Тайо кыло мукод Гораджыка сьылас.

Эм лача, мый быдмысь войтыр кутас лосьодны гижодъяс да йозодны найос коми кыв вылын. Унатор ыдждодом, «уна» вежортас ёнмодом могысь кывбуро пыртома гипербола: Сё кызь сюрс пель.

Кывбурын эмось городана сёрникузяяс, кош ыджыд эмоция, ыджыд чув-ствоон висьталом. Лыддьысьысь кыло:

эскодом: Вунодас ен мыжос,

Кодыр сшон кора!

Тайо кылон меным Ай-мам бур сионы!

Сшо менам вунас, Сомын дзебаншын!

лача: Сё кызь сюрс пель сэки

Уна буртор кылас!

Коставлом сщзжо тодчодо лирика геройлысь состояниесо:

Име медводз сыдн Ньджйдникдн сьылг...

Таш и падъялом, и полом, и радейтом, и муслун.

Кад тодчодом могысь водитчома анастрофа приемон - кад петкодлысь кывсо сувтодома субъект боро, сэки сы выло усьо ыджыдджык логической ударение:

И ме медводз сыон Ньожйоника сьыль

Поэт оз на вермы «сьывны» комион гора, но эско мый тайос вочасны мукодъяс, сы борысь локтысьяс, сы ногон чужан кывлысь мичсо кылысьяс: Тайо кылон мукод Гораджыка сьылас -Сё кызь сюрс пель сэки Уна буртор кылас!

«Коми кыв» кывбурын И. Куратов мовпало коми кыв йылысь кыдзи ловъя лов йылысь, поэтос ёна майшодланатор йылысь, код1 вермо вежсьыны бурлань да вежны йозлысь мовпаланногсо.

«Сьылан менам, сьылан» кывбурын поэт думайте, кодлы эсько вермис сетны ассьыс сьылансо. Лирика герой кыло асьсо откаон, майшасьо, мый коми гижодыс некодлы оз ков: Кытчо тэно лэдза? Кодко босьтас-о мод? Воччодас код тэно? Код ордо тэ мунан? [3, с. 31].

Метафора отсогон сьыланкыв откодявсьо пи образон. Том коми сьыланкыв - тайо кага, код1 воськовтю ыджыд оломо. Таш тодчо гижысьлон отношениеыс

лосьодом кывбуръяс доро. Поэт - радейтысь морт, код1 вежавидзо аслас вочом-торнас да гогорвоо тодчанлунсо кывбуръяс лосьодомын.

Сьылан менам, сьылан,

Мича авъя пио!

Сщзжо сьыланкывлысь образсо ловзьодом могысь кывбуро пыртома уна «тэ» личной нимвежтас: тэно босьтл^ косйи тэно быдтыны, уна на тэд коло, кытчо тэно лэдза, код1 видзодлас тэ выло, крестьянин оз идрав тэно, код ордо тэ мунан, он на вош тэ, тэно нора сьылас. Позьо шуны, мый сьыланкывйыс конко матын лирика герой дорын. Сшо лоо ловъя образон, код1 кыло и вермо вочавидзны поэтлы.

Медым кыскыны лыддьысьысьлысь вниманиесо висьталан доро, гижысь вежо серникузяяслысь кыв артсо. Сщз, гипербатон приемон водитчигон поэт су-втодо воддза ино кывъяс, кош медъёна тодчо юортомыс, сылон медшор мовпыс. Кор лирика герой косйо тодчодны действиелысь ногсо, сэки сшо обстоятельство петкодлысь кывсо сувтодо юорпас водзо:

Сьолом шорын косйи Долыда ме тэно

Тэно быдтыны ме. Босьтл1 мел1 кио.

«Сьолом шорын быдтыны», «босьтлг мелг кио» метафораяс отсогон тодчодома лирика геройлысь кывбуръяс доро медся мел1, радейтана отноше-ниесо.

Кывбурын паныдасьло уна донъялан эпитет, найос позьо юкны куим пельо:

1) коми войтыр да гижодъяс доро мел1, радейтана сьоломкыломъяс петкодлан эпитетъяс: мича, авъя пи, мелг ки, бур йоз, мелга сьылас;

2) вичко служитысьясос серпасалан эпитетъяс: еннога поп, лека видзодлас;

3) крестьяна челядьос жалитом петкодлан эпитетъяс: айтом пономар пи, комтом Карпо.

Сьыланкыв образ матын войтыр доро. И сёрнитан стиль лосьодом могысь кывбуро пыртома уна кывтор: на, со, нин, о, тай. Тайо кывторъясыс вочоны сер-нисо костаон, ньожмодоны сылысь одсо. И бара жо петкодчо лирика геройлон майшасьомъясыс. Сшо тождысьо сьыланкывлон олантуй понда.

Кывбурын гижысь тшокыда водитчо юаломъясон, кодъяс отсалоны восьт-ны геройлысь пытшкосса мовпъяссо:

Кытчо тэно лэдза?

Кодко босьтас-о мод?

Воччодас код тэно?

Код ордо тэ мунан?

Тайо юаломъясыс, майшасьомъясыс воссьоны окмысод строфаын. Лирика герой эско, мый том йоз оз сетны кувны коми сьыланкывлы. Кыдзи и лирика герой, код1 медводдзаон сьоломас быдтю коми сьыланкывсо да мел1а босьтлю сшос киас:

Сьолом шорын косйи

Тэно быдтыны ме.

Долыда ме тэн0 Боcьтлi мелi ки0.

Сiдзи и том й0з сь0л0мас быдтасны да ciдз ж0 мелia сьыласны коми сьыланкывс0:

Кодк0 наш костысь

Быдтас сь0л0м вылас, Mелiа, ме моза, Тэн0 нора сьылас!

Кыв6ур0 ciдзжö пырт0ма yнa гор0дана cерникyзя, кöнi эм ыджыд эмоция; гор0д0мъяс0н гижысь т0дч0д0 лирика геройлысь состояниес0 да сь0л0мкыл0мс0:

майшась0м: Со тай быдтор ми ciдз

В0чны кöcйыcьлiмö!

жалит0м:

лача:

В0тась0 вот йылысь Лун-вой конь0р ciйö!

Петл0! Он на вош тэ! Вyнöдiм ми уна!

Мелia, ме моза Тэн0 нора сьылас!

Тэн0 коми сьылан, Ылын ним0дасны!

радейт0м: Сьылан менам, сьылан,

Мича авъя пш!

Кывбур видлал0м б0рын позь0 шуны, мый И. Куратов петк0дл0 аслас гиж0дъяс дор0 медся мелi сь0л0мкыл0мъясс0. Поэт м0впал0 сы йылысь, мый ассьыс сьыланкывс0 - «авъя пис0» - оз вермы сетны ни крестьяналы, ни вел0дч0м й0з пиысь мортлы. Но ciйö аддз0, кутш0ма кыссь0ны т0д0млунъяслань коми зонкаяс: най0 п0встысь и быдмасны коми поэзия ним0дысьясыс: Вел0дч0 со кориг Уна т0дысьяс0с

Айт0м п0н0мар пи, Най0 шензь0дасны,

Ывлаын со к0мт0м Тэн0, коми сьылан,

Чеччал0 тай Карп0... Ылын ним0дасны!

Чужан муын и сысянь ылын И. Куратов си0 уна кывбур коми шзлы: «Муса нылан0й, мича акань0й», «Грездса ныв карса баринлы», «Г0ль зон», «Тима, дерт нин, п0рысь», «Том ныв», «Том зон», «Коми бал», «Синтом п0ль0», «П0ч», «Закар ордын» да мук0д. В.А. Лимерова пасй0, мый поэтл0н геройяс п0встын тш0кыдджыка паныдась0ны томъяс да п0рысьяс. Томлун да п0рысьлун

- ол0мл0н аслысп0л0с суй0р; мый эм сы сайын, ловъя морт оз аддзы, оз т0д, но сы пыдди верм0 сюсьджыка видз0дны, кутш0м «эмбур0н» сiйö локт0 тай0 му вылас да кутш0м0н мун0. И. Куратов0н серпасал0м сиктса войтыр зумыд оланподула0сь [4, с. 139]. Сщз, ас мывкыд0н, ас выл0 надея0н ол0 «Г0ль зон» кывбурл0н герой, кодлысь «керка-карта шондi ломтывлывл0». Кывбур заводитч0 том мортл0н шы0дч0мсянь: Эн0 пол0 -Ме ног ол0 [3, с. 45].

Зонм0с оз майш0длы г0льлуныс. И сiйö кор0 мук0дс0 овны некодысь зависитт0г. Кывбур артм0 геройл0н монологысь. Сыл0н кывйыс зэв эмоциональн0й: кывбурын комын квайт дженьыд строка, на пиысь дас 0тиыс -гор0дана сёрникузя: Эн0 пол0 -Ме ног ол0: Менсьым керка, ылла Шондi ломтыллыл0!

Ен мем сетом, Й0р тыр пет0м Петш0р... Оз кол койны, Видзт0гыс оз сёйны!

Гор0д0мъяс отс0г0н гижысь т0дч0д0 том мортлысь сь0л0мкыл0мъясс0, со-стояниес0:

кыпыдлун, утверждение: Оз ков койны,

Видзтогыс оз сёйны! ошйысь0м: Муна -

Код0с кол0 кыйла Кин0с гажа лыйла!

Геройлысь овм0сс0 - керка-ывлас0 - шондi ломтывлывл0. Та кындзи сыл0н тырыс гортса пем0с (м0с-в0в), с0мын най0 в0рын, «код0с кол0» кыйл0, «кин0с гажа» лыйл0. «Абу эзысь, рамджык й0зысь, - м0впал0 том зон, - зэв-ö шуда, кодi гарй0 руда?». Зон шуда: сiйö том, ён, мича, дзоньвидза. Оз завидьты озыръяслы. Ас в0ляыс да асьс0 пыдди пукт0мыс в0ч0 г0ль зонм0с матысса0н и версть0лы, и том нывъяслы.

И. Куратов аслас гиж0дын т0дч0д0 том мортлысь медся бур чертаясс0: уджачлунс0: Муна

Код0с кол0 кыйла. Нянь быд рачын, Шыд быд пачын Дасьт0ны мем. Воа, Уджала и сёя!

й0з дор0 матыслунс0: Быдс0н ордын

Ми вок гортын.

Юрси г0гляссь0ма, Нывлы мусамм0ма!

Зонл0н уджач киясыс кол0ны ставныслы, а сщзк0, ciйö век вермас аддзыны аслыс сёянтор да yзянiн. Торй0н нин сы в0сна, мый том морт дась и енэж улын узьны, а долыдлун да гажалун сето сылы и ю тыр ва, кодi быгъя, но абу гудыр, кыдз бур гортса сур. К0къямыс строфа ч0ж водзысь-водз0 серпасавсь0 геройл0н шуда ол0мыс. Медб0ръя, 0кмыс0д строфаыс виччысьт0м. Сiйö ciдзжö артм0 гор0дана сёрникузяысь, с0мын кывбурл0н кывк0рт0дыс веж0ртаснас паныд сув-т0дсь0 воддза юк0нса герой монологлы:

Сьыланкывным

Дженьыд сьылным:

Гажт0мс0 ог сьыл0,

Сiйöc сь0л0м кыл0!

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Медводдза сизим строфаыс к0 тэчсь0 «ме» нимсянь, то медб0ръя юк0нас артм0 уна лыда форма: сьыланкывным, сьылным, ог сьыл0. Г0г0рвоана, мый тай0 кывъясс0 висьтал0 ачыс геройыс, но йит0 ас дорас н0шта код0ск0. А код0с? Кывбур лыддигон ми казялам, мый медводдза квайт строфаас том зон сёрнито с0мын ас йылысь, ас нимсяньыс: ме ног ол0, ен мем сет0м, муна, ог т0д, пыр ме ю0м, сур0й паськыд ю тыр, воа, уджала и сёя. И бытть0 торй0д0 асьс0 мук0дысь, кодъясл0н «нянь быд пачын» и «шыд быд рачын». Водз0, сизим0д строфаын, герой шу0: «ми вок». Бать-мамтог, чой-вокт0г быдмысь зон (кывбу-рын абу висьтал0ма сыл0н семья йылысь) йито ас дорас сэтш0м ж0 г0ль й0з0с, кутш0м и ачыс. И наысь аддз0 ассьыс «р0двужс0». Медб0ръя строфаысь г0г0рвоам, мый коми крестьянин сь0л0мысь позь0 аддзыны и нор кыл0мъяс. Но най0 ол0ны сы пытшкын оз сы могысь, медым гораа сёрнитны на йылысь: гажт0мс0 ог сьыл0, сШ0с сь0л0м кыл0.

Кыдзи кол0 вуджны нэмто, мед не лоны ол0м помад некодлы ковт0м0н -та йылысь гижысь м0впал0 «П0рысь морт» кывбурын. Текстыс абу ыджыд -с0мын комын кывбура визь, но ми унатор т0дмалам герой йылысь: вермам аддзыны сылысь оланногс0, кывны сёрнис0.

Меям быдс0 сёйсь0м сылысь

Нянь!

Ог и корсь нин пызан вылысь

Пань!

Вун0дл0ны ciйöc вайны

Век! -

Пачч0р выл0-й ковмас кайны

Сэк!

Корны сылысь д0мас выл0

Пов!

«Дурпон» выль ним пуктю ciйö

Мем...

Бара-й монь... Да ciйö - петл0! [3, с. 26].

Порысь морт кыло асьсо откаон. Сшо юксьо лыддьысьыськод олом йы-лысь мовпъясон. И сёрнитан стиль лосьодом могысь гижодо пыртома кывторъяс: но, нин, й, тай, моз, по, со, во, нин, тай. Тайо кывторъясыс вочоны сёрнисо ко-стаон, ньожмодоны сылысь одсо. Вуджодомъяс, модаро, оддзодоны сёрни муномсо, вынсьодоны кывбура сёрнилысь экспрессиясо и с1дзжо матысмодоны вомгора сёрни доро:

Ог пов адысь! Пиысь пола Пыр! Со

Ляподчоны миян томъяс: «Во

Оз по гогорво нин нином, Йой!».

Вуджодомъяс петкодлоны геройлысь пи дорас отношение йылысь мовпъяссо, тождъяссо кывбура сёрни шоро. Городомъясон жо гижысь тодчодо порысь мортлысь лов шысо:

мудзом: Мый но с1дзи ола Дыр!

полом: Пиысь пола Пыр!

Корны сылысь домас выло Пов!

майшасьом: Ог тод, кытчо вошодчыным,

Вой!

Вины ачымос? Да кыла: Мыж!

Кывбур помын эм кык юалана сёрникузя:

Норасьны мед муна?

Вины ачымос?

Юалом тодчодо геройлысь куим состояние: мовпалом, шензьом да майшасьом.

И водзо муноны городан паса сёрникузяяс:

Ог!

Кыла мыж!

Таш тыдовтчо вежортом, гогорвоом, чорыдлун. Норасьны порысь морт оз косйы, медым не сьоктодны пиыслысь сiдзи сьокыд оломсо:

С1дз нин мекод налы уна Шог!

И сомын оти петантуй - виччысьны кулом.

Геройлон сёрниас эмось коставломъяс. Тайо повзяна, шойовошом состояние петкодлысь коставломъясыс вочоны сёрнисо ньожмыдон:

«Дурпон» выль ним пукт1с с1йо Мем...

Бара-й монь... Да сшо - петло!

Йоз вир, йоз быдтомыд кодзыд...

Герой мовпало аслас пилон да моньлон сы доро отношение йылысь: найо пыдди оз пуктыны порысь мортос, логалоны да скоралоны сы выло.

Инверсиялон сикас - анастрофа приём отсогон гижысь вежо кывъяссо инъяснас, «сшо» кыв интонационноя торйодом могысь:

«Дурпон» выль ним пуктю сшо

Мем...

И бара жо тодчодома пиыслысь батьыс доро логаломсо.

Гижысь водитчо инверсиялон мод сикаснас - гипербатонон. Орччон сула-лысь кывтэчас (век вунодлоны) торйодсьо мукод кывъясон коланаджык «век» кыв тодчодом могысь:

Ог и корсь нин пызан вылысь

Пань;

Вунодлоны сшос вайны

Век.

Порысь морт став оломсо сетю сы выло, медым быдтыны писо. А том морт пыдди оз пукты ассьыс батьсо.

Стилистической фигураяс отсогон гижысь восьто мовпъяссо, состояниесо (полом, шензьом, дивитом, мудзом, мовпалом) геройлысь, код1 оз пов куломысь, оз логав пи семья вылас.

Кывкортод пыдди позьо шуны, мый И. Куратовлон тодчанлуныс коми кывъя литература кыподомын вывт ыджыд. Буретш сшо сувтодю комиясос оти тшуподо совмом литератураа войтыръяскод, но медводз - восьтю аслыныс коми-яслы чужан кывйыслысь вынсо, корис-чуксалю эскыны, мый комияс - ыджыд таланта да кузь нэма войтыр.

***

1. Ванеев А.Е. Особенности коми стихосложения // Историко-филологический сборник. Сыктывкар, 1962. Вып. 7. С. 81-104.

2. Коми художествоа гижодын серпасалан ногъяс (Художественные средства в литературном произведении) : литературной задачник (асшора велодчом ыло) / авт.-сост.: Е.В. Остапова, Н.А. Обрезкова. Сыктывкар: Изд-во СыктГУ, 2006. 52 с.

3. Куратов И.А. Менам муза. Художественной гижод чукор (Моя муза. Собрание художественных произведений). Сыктывкар: Коми кн. изд-во, 1979. 608 л.б.

4. Лимерова В.А. Куратов Иван Алексеевич // Литература Коми: словарь школьника / сост. Н. Гловина, В.А. Лимерова. Сыктывкар, 2007. С. 131-141.

5. Микушев А.К, Чисталев П.И. Коми йозкостса сьыланкывъяс. Эжва да Сыктыв (Коми народные песни. Вычегда и Сысола). Сыктывкар: Малое государственное предприятие «Шыпас», 1993. 285 с.

6. Остапова Е.В., Филиппова В.В. Словарь терминов по литературе на коми языке для общеобразовательных школ. Сыктывкар; Ижевск; Йошкар-Ола; Саранск; Бадачонь-томай, 2011. 50 с.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.