Научная статья на тему 'Г.А. ФЁДОРОВЛЫСЬ "ЭЗЫСЬ СЮРА КöР" ПОВЕСЬТ ШКОЛАЫН ВЕЛöДöМ'

Г.А. ФЁДОРОВЛЫСЬ "ЭЗЫСЬ СЮРА КöР" ПОВЕСЬТ ШКОЛАЫН ВЕЛöДöМ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
244
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КОМИ ЛИТЕРАТУРА / Г.А. ФЕДОРОВ / ИСТОРИЧЕСКАЯ ПОВЕСТЬ / МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ЛИТЕРАТУРЫ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Лимерова В.А.

Статья посвящена проблеме изучения произведений исторического жанра на уроках родной литературы в школе. Литературным материалом служит повесть известного коми прозаика Г.А. Федорова «Эзысь сюра кöр» (Олень с серебряными рогами). На ее примере рассматриваются особенности формирования представлений об исторической прозе у учащихся; особое место уделяется путям вовлечения в анализ произведения дополнительных исторических и литературных сведений.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Г.А. ФЁДОРОВЛЫСЬ "ЭЗЫСЬ СЮРА КöР" ПОВЕСЬТ ШКОЛАЫН ВЕЛöДöМ»

ШКОЛАЫН КОМИ КЫВ ДА ЛИТЕРАТУРА ВЕЛОДОМ ИЗУЧЕНИЕ КОМИ ЯЗЫКА И ЛИТЕРАТУРЫ В ШКОЛЕ

УДК 821.511.132:070 (091/092)

В.А. Лимерова

Г.А. Фёдоровлысь «Эзысь сюра кор» повесьт школаын велодом Изучение повести Г.А. Федорова «Эзысь сюра кор» (Олень с серебряными рогами) в школе

Статья посвящена проблеме изучения произведений исторического жанра на уроках родной литературы в школе. Литературным материалом служит повесть известного коми прозаика Г.А. Федорова «Эзысь сюра кор» (Олень с серебряными рогами). На ее примере рассматриваются особенности формирования представлений об исторической прозе у учащихся; особое место уделяется путям вовлечения в анализ произведения дополнительных исторических и литературных сведений.

Ключевые слова: коми литература, Г.А. Федоров, историческая повесть, методика преподавания литературы.

Коми литература урокъяс вылын исторической прозаон челядь мед-воддзаысь тодмасьоны квайтод классын Г.А. Фёдоровлысь «Эзысь сюра кор» повесьт велод1г. Дерт, и таодз найо паныдасьлоны исторической жанра лыддянкод, но сёрнитны сылон аслысполослун йылысь программа возйо буретш индом повесьт подув вылын. Тайо абу чуймодана, кутны ко тод вылын Г.А. Фёдоровлысь инсо коми литератураын: «Кыа пет1гон» да «Востым» романъясын гижысь нэммодю збыль вовлом йозлысь, коми олом дорйысь да кыподысьяслысь нимъяс — Гражданской войнадырся героиня Домна Каликовалысь да медводдза коми поэт Иван Куратовлысь. Да и мукод гижодысь («Колхозницаяс», «Сиктса асыв», «Ытва дырйи», «Тиман предгорьеясын», «Зын турун»), кош геройясон лооны писатель вежорон чужтом йоз, тшотш тыдовтчо Фёдоров-историклон та-лантыс.

«Эзысь сюра кор» - Г.А. Фёдоровлон боръя художестова гижод. Сшо петю 1991-од воын да ас ногон сигортю Иван Алексеевич Куратов йылысь гижодъяссо - «Востым» роман (1982) да «Чужан мусянь ылын» повесьт (1989). «Востымын» серпасалома Иван Куратовлысь Усть-Сысольскын учителяломсо, а боръяыс висьтало ыл1 йоз муясын коми поэтлон удж йылысь, горто волытом нин оландыр йылысь. Но со, гижысьлон сьоломыс кыскома на юксьыны том коми лыддьысьыськод поэтлон челядьдыр йылысь мовпъясон. «Эзысь сюра кор» -

Геннадий Александровичл0н коми зонпосни дор0 аслысп0л0с шьюдчбм, кор0м, мед коми сьыланс0 водз0 «кодкб най0 костысь быдтас сь0л0м вылас мел1а».

Кол0 шуны, мый квайт0д класса программа0 пыртом «Эзысь сюра кбр» повесьт ёна торъял0 водзынджык вел0дан гиж0дъясысь. 0ти-к0, нималысь й0з йылысь историческ0й гиж0дыд коми литератураын да, сщзкб и, школа програм-маын абу уна. Г. Фёдоровл0н геройыс Ваня Куратов - зонка, код1 вояс мысти ло-ис медводдза коми поэтон, коми й0злы дона морт0н. Тай0 нин в0ч0 повесьтс0 зэв колана0н литератураысь т0д0млунъяс боскпг. М0д-к0, гиж0дыс ю0рт0 нэмъяс сайся ол0м йылысь, да вел0дчысь «аддзас» сэтш0мторъяс, мый оз нин веськав-лыны талунъя мортлы видз0длас улас. Койм0д-к0, повесьт текстын т0дчана0сь фольклорысь босьт0мторъяс - преданиеяс, к0ть и гижысьыс висьталбма най0с челядьлы ас кывй0н. Та в0сна повесьтыс сет0 бур позянлун тодмасьны й0зкост культура0н. Тай0 куим визьыск0д и йитч0ны повесьтс0 вел0дан туйясыс.

Восьтыны, мый0н торъял0 историческ0й гиж0д мук0дысь, отсаласны и сэтш0м уджъяс, кбш челядьлы аслыныс ковмас «историкавны», т0дмавны да пасъявны ас сиктлысь, ас котырлысь важс0. Гижысь-историк творчествол0н аслысп0л0слун йылысь сёрнис0 бур ло0 панны повесьт лыддь0м водзын на, гижысь ол0мысь пасъяск0д т0дмасиг. Татш0м уджс0 позь0 котыртны Г.А. Фёдо-ровл0н казьтыл0мъяс подув вылын. Босьтам сылысь «Менам шор йыл0й очерк», кбш Геннадий Александрович висьтась0 аслас вужъяс да чужанш йывсьыс: «Чужи ме Мылдшын (Троицко-Печорскын) 1909-0д вося август 18-0д лун0 сикт-са учитель семьяын. Троицко-Печорск сулал0 зэв гажаинын. Печора юл0н джуджыд кыр йылын... Ёна гажа0сь да мича0сь Печора ю п0л0н пушкыртчан-быдман пож0ма ягъяс, ниа да сус пу нбрысъяс, кыддза да пипуа расъяс. А кутш0м бур0сь веж туруна ойдлан видзьяс! Оз 0д весь печораса в0въяс да м0съяс нимавны: бур турунто сёй0ны да гырысь0сь, ён0сь. Менам ич0тдырся кад0й ко-лис Мылдш г0г0рса в0р-ва ш0рын. Сык0д йитч0ма менам медся долыд да муса кад0й» [5, с. 35]. Гижам юк0нс0 диктант ног0н, в0зъям челядьлы гижны-петк0длыны чужан сиктг0г0рса мичьяс. Г0г0рво0дам, мый быд0нл0н гиж0дыс артмис ас синм0н аддзывл0м йылысь, бура тодсатор йылысь. А кутш0м0н вблюны сикт да сыл0н г0г0ртасыс ветымын, сё, некымын сё во сайын? Казялам, мый серпасавны кольбмсб, аддзывлытомсб ёна сьбкыдджык. Мый колб вбчны, мед тыр-бура петкбдлыны войдбръясб? Дерт ж0, юасьны олбма йбзлысь, корсьны кольбм кадыслысь «коктуйяссб», чукбртны важ предметъяс, фотогра-фияяс. А абубсь к0 казьтылысьясыс? И нинбм к0 абу вичмбма киб босьтанаыс, синмбн аддзанаыс? Сэки кольб лача гижбм документ, газет да неббг выл0. Овлб, мый сбмын наш и отсасьбны гижысьлы сувтодны син водзб важсб. Нбшта ыджыд отсасьысьбн гижысьлы лоб аслас фантазияыс, талантыс, аддзывлытбмсб аддзыны кужбмыс.

Мед водзб гбгбрвобдны, кутшбма торъялб гижысьлбн уджыс талунъясб да важсб восьтомын, аддзам повесьт текстысь вбр-ва серпасъяс. Со на пбвстысь бти: «Вбр-ва матушка! Арын кутшбм тэ мича да гажа! Ёльяс пблбн эзысь коръя бадь-яс кышакылбны. Пелысь пулбн розъясыс гордбдбны. Ош гум вывлань гонь-

годома пашкыр юрсо. Ягын югыд да лосьыд. Пожомъяс небыдика шувгоны. Кокниа лолавсьо, йолога тэ борся вотлысьо, эльтчо. Видзодлы бурджыка ас гогорыд, арын кутшом оломон оло ывлавыв. Ворса кайяс дзольгоны на уна ног... Кодзувкотъяс жуоны, пыроны-петоны. Оти вайо ёг, мод аддзома да кыско ас дорсьыс на ыджыдджык коз лыс. Бокшаын эстон черань кыо ассьыс везсо. Кутшом бура да мичаа сылон артмо!» [6, с. 48]. Вочам челядькод кывкортод, мый и талун ми аддзам парманымос лосьыдон, югыдон, озырон, мый и ми, кыдзи сё вояс сайын, быдмам вор бердын и миянлы вор-ва шыясыс ичотысянь тодсаось. «Видзодлы бурджыка ас гогорыд, арын кутшом оломон оло вор-ва», - мовпы-штам, код доро тайо кывъяснас шыодчо авторыс? Ас геройяс доро? С1дз. Но од и повесьт лыддьысь, миян кадо олысь челядь доро тшотш. Аддзыны пелысь пу-лысь горд розъяссо, пожомъяслысь небыдик йывъяссо, кодзувкотлысь жуомсо, кывны ворса кайяслысь дзольгомсо ми вермам дзик жо с1дзи, кыдзи Ваня да Во-нифатий Куратов вокъяс.

Но унатор коми морт оломын нэмъяс чожон вежсис. Керка-карта, сикт улича, керка дорса муяс, ыбъяс да видзьяс абу нин сё вояс сайса кодьось. Веж-сисны горт гогор уджъяс, найос вочан ног. Аддзам повесьтлон медводдза юконысь Х1Х-од нэмлысь аслысполослунъяс. Тайо бытовой олом петкодлан-торъяс: волон ветлан, уджъяс вочан да керка пелькодан колуй, сёян-юан. Талунъя челядьлы тодтомон вермоны лоны Енлы кевмысьомъяс - натог повесьт геройяс оз босьтчыны некутшом уджо да весиг сёян пызан сайо оз пуксьыны, уна челядя семьяын быдмом (Алексей Петрович да Екатерина Ивановна Куратовъяслон волю квайт пи да куим ныв), зонкаясос велодом да нывкаясос гортса грамота кежысь кольом, уна мукодтор. Гогорвоодны важ олом йылысь гижодын «исто-ризмъяслысь» коланлунсо отсалас велодчан небогын вайодом «Карта сикт» линогравюра (авторыс В. Рожин). Корсям сы вылысь «историзмъяс». Медводдз казявсьо ва гуранъясон да няйтон ойдом туй. С1йо нуодо неыджыд грездлань, зэръясысь пемдом керкаяслань. Енэж пыдди - сьокыд, морт оланш выло личкысьом кыморъяс. «Историзмъясыс» сюрасны бурджыка видзодысьлы, кодлон синмыс шедодас туй полон нюжодчом ыбъяс, воом, но вундытом на нянь, туйсо вомлалысь потшос, телега гогыльясон серлодлом, ньойдом му, керкаяслон ас ногон сулалом, тьоскон вольсалом керка вевтъяс, эжодтом керъя стенъяс. Вол1с-о Иван Куратовлон чужан грездыс дзик сэтшомон, кутшомон с1йос серпа-салома художник В. Рожин? Волю-о арся асылыс, кор Екатерина Ивановна Кура-това петю пияныскод туйо, мед нуодны найос велодчыны ыл1 Яренско, дзик сэтшомон, кутшомон ловзьодю миян вежорын гижысь Г. Фёдоров? Мыйонко, гашко, и эз. Но кыкнанныслы, художниклы и гижысьлы, ми эскам. Эскам буретш сы восна, мый найо абу отдортомаось «историзмъяссо», артмодомаось наысь отувъя, важ йозлысь оласног восьтысь серпасъяс. Важ оломысь быд поснитор тодны да пыдди пуктыны коломыс бура тыдовтчас, нуодам ко челядькод неыджыд эксперимент: возъям налы вежны В. Рожинлон линогравюра вылысь кутшомко оти «поснитор». Шуам, серпасавны керка вевтъяс выло телеантеннаяс либо «вевттьыны» оти керка выль ногон - мича рома кортон. Казялам, мый та

дырйи вошо став серпасыслон збыльлуныс, сщзко исторической произведение лосьодысь автор пыдди пукто войдоръясьыс быд «поснитор».

Гижодон тодмасян урокъяс вылын оз отчыдысь ло шыодчыны содтод материал доро. «Эзысь сюра кор» колис Геннадий Александровичон помавтомон, та восна унатор, мый йитчо повесьт сюжеткод, геройяскод, коло паськодны, гогорвоодны аслыс велодысьлы. Сщз, Карта сиктысь кындзи, повесьтын паны-дасьо ношта оти инним, код1 вермас лоны тодтомон челядьлы - Яренск. Вись-тыштам тайо кар йывсьыс, петкодлам карта вылысь (ош Яренск пыро Архангельск обласьт уло). Челядьлы бур лоо тодны, мый Яренск - кузь нэма кар. Иван Куратов велодчандырйи сылы тырис нин витсё во. А ХУП-од нэмодз Яренск волома аслыссикас юркарон, код уло пырома пошти ставнас Коми муным. Повесьтын серпасалом кадо Яренсклон тодчанлуныс эз нин вов сэтшом ыджыд, од сысянь неылын быдмис-совмис мод коми кар - Усть-Сысольск, но отитор колис важ ног - тайо Яренскын восьтылом велодчаншъяс да на костын духовной училище, кош дасьтюны священнослужительясос Коми муын служитом выло. Коло тодны, мый 1850-од воо, кор Ваня мододчис Яренско, позис велодчыны ма-тынджык: сшо кадо Усть-Сысольскын волю нин духовно-приходской училище. Мыйла но Екатерина Ивановна отдорто тайо позянлунсо, ысто медся ичот да медмуса пиуксо гортсяньыс ыло? Вочавидзомсо сето А.Е. Ванеев: «Республика Коми» энциклопедияын сшо индо, мый велодчыны зонкалы Сыктывдш карса духовно-приходской училищеын абу волома коланлуныс. Ставсо, мый сетоны татшом велодчаншын, Ваня Куратов велодлома гортас вокъясыс отсогон, та восна и ковмома сшос, сюсь вежораос, инавны ыджыдджык тшупода Яренскса училищео [1, с. 174]. Дерт, таш тыдовтчо и Екатерина Ивановналон мывкыдыс, пиян восна сылон тождысьомыс, аскиалуно видзодны кужомыс. Куратоведъяс торйон пасйоны, мый «поэтлон мамыс волю ньоти велодчытом аньон, но, та выло видзодтог, зэв бура гогорвоис велодчомлысь коланлунсо да донсо. Яренск карса училищеын велодчисны Василий, Габо, Опонасей, Вонифатий, а медборын сэш жо шедодю грамота медся ичотыс - Ваня. Куратовъяс семьяысь пошти став пияныс помалюны и Вологдаса семинария» [2, с. 18]. Екатерина Ивановна зшис веськодны пиянсо велодчом йоз туйод. Верос кувсьом борын сшо шыодчылома ыджыдджык пиян доро, мед найо дасьтюны ичотджык вокъяссо пырны да велодчыны духовной училищеын. Яренско мунан кад кежло Куратов воксикысь медся ичотыс мыджласьтог нин кужома лыддьыны церковно-славянской шрифта гижод, бура тодома Псалтырь. Духовной училищео пыран экзаменсо Ваня сетома зэв бура, экзамен примитысь смотритель кольома доволен коми детин-калон тодомлунъясон [4, с. 132-133].

Кыдзи Ваня пырис Яренск училищео, гижысь эз нин удит висьтавны: сьокыд висьом нетшыштю сшос оломсьыс (гижны удитомыс петю «Войвыв код-зув» журналын Г. Федоровлон кувсьом борын нин). Но кыдзи кутас велодчыны Ваня, кутшом «бурсакон» сшо лоо, гогорвоана йозодом юконъясысь. Ваняос -повесьтса геройос ми аддзам медводдзаысь гортас, туйо петан асыло. Мыйла ав-торыс тайо здуксяньыс заводито повесьтсо? Кутшом могыс медводдза

юконыслон? Авторыс петкодло Куратовъясос сиктса йозон, крестьяна повстын да крестьяна моз олысьясон. «Кебраын А.П. Куратовлон семья, налон оломыс да уджыс вол1 сэтшом жо, кутшом и найо сиктын олысь мукод коми крестьяналон. Водитюны видз-му: тулысын - гора-кодза уджъяс; гожом шорын - страдна: вид-зьяс вылын турун пуктом; арын - нянь идралом, вор-ягын тшак, пув, чод, мырпом, турипув вотом. Ыджыд тодчанлун коми крестьянин овмосын кутю скот видзом. Быд картаын - мосъяс, ыжъяс; чипан позъясын - курогъяс, а гидняын -вов. Вовтог крестьянин бергодчыны эз вермы... А видз-му водитан колуй пошти ставыс пуысь: пу гор, пиня, вила, куран, вартан, додь, одноколка телега. И став полос удж вочисны морт вын да вов» [4, с.132], - тадзи гижо Куратов котырлон оласног йылысь С.М. Морозов. Повесьтын Куратовъяслон сиктса оломыс ты-довтчо сюжетын да уна сикас детальын. Шуам, Ванякод медводдзаысь тодмасям, кор детинка Кук йорысь вайодо гортас Каркоос. Сщзко, Екатерина Ивановна овмосын волю вов, а видзисны од сшос видз-му удж вочны. Йор нимыс (Кук йор) тшотш гогорвоодо, мый Х1Х-од нэм шорын коми йоз ол1сны эз сомын воралом помысь. Ванялысь мамсо «суам» мужичой удж сайысь: сшо сирон мавто одноколка чорс, дасьто туйо телега. С1дзко, мыйко понда Куратовъяс овмосын юрало мамыс, а Ваня быдмо батьтог? Тайо гогорвоомыс чукормо и мукод лоом-торъясысь: мамыслы отсасьо Ваняысь кык аросон ыджыдджык Воник вокыс; че-лядьлон ыджыд мамныс лэпто пызан выло утка яя шыд, а чоскыд поткасо кыйысьыс - Ларион чожныс. И сомын сэсся, кор лыддьысьысь син водзо сув-тодома-ловзьодома нин Куратов котырлысь горт гогор оломсо-выломсо, гижысьыс юорто: «Катериналон семьяыс ыдж^1д, но боръя воясо вочасон чинны кутю. Нем виччысьтог доймис да кулю веросыс, Алексей Петрович. Колис Кате-риналы квайт пельоса керка, окмыс ныв-пи. Медыджыдыслы, Василейлы, комын арос нин, удит1с Вологдаын помавны духовной семинария, оло Визинын. Аслас эм семья. Мед1чотыс, Наталья, кулю куим аросон. Сэсся Габо пиыс, муртса удит1с помавны Вологдаын духовной семинария, тулысын, гортас локпгон, висьмис тифон, Емд1нын гуал1сны. Коймод пи - Опонь - помало жо духовной семинария Вологдаын. Мукод ныв-пиян быдмоны, со тай, пукалоны пызан гогор, варовитоны» [6, с. 31].

Ванялы зэв лосьыд ас йоз котырын («Жальон кольоны и горт, и Катшыс пон, Карта сиктысь челядь, гажа вичко дор, кош радейтоны ворсны мачон, го-раньон, мукод ног» [6, с. 32]), но велодчыны косйомыс дас оти ароса зонкалон ыджыдджык. «Ме косъя велодчыны!», - шуо-керышто Тоня чойыслы, быттьо став оломсо тайо косйомыслы косйо сины. С1дзи и лоис. Яренско велодчыны муном борын Иван Куратов чужаншас волывл1с шоча да регыд кежло.

Повесьтлон мод юконын шор геройон лоо Ванялон медыджыд вокыс - Ва-силей. Мый ми талунъя лун выло тодам сы йылысь? Чужис 1820-од воын, Алексей Петрович да Екатерина Ивановна Куратовъяс семьяын вол1с медыджыд пион. 1842-од воын Вологдаса духовной семинария помалом борын Василий Ку-ратовос ыст1сны служитны Визино. 1850-од воын волома сиктса приходской уи-лищеса наставникон. 1853-од воын сшос вуджод1сны уджавны Устюго, а сэсся

Вологда губернияса Никольской уездо. Кувсис 1862-0 воын [3, с. 15]. А.Н. Фёдорова, код1 аддзис Вологда архивъясысь В. Куратов йылысь некымын документ, гижо со мый: «Это был человек образованный, с разносторонними интересами, занимался сбором произведений устного творчества своего народа, пытался создать грамматику коми языка, писал стихи на родном языке...» [7, с. 7]. Ту-ялысьыс тодмалома, мый Василий кутома топыд йитод вокъясыскод да, кыдзи медыджыд вок, зшьома лоны налы наставникон: «Василий, живя вдали от родного края, в Вологодчине, пишет брату Афанасию письма, в которых, очевидно, делится своими мыслями о необходимости распространения грамоты и просвещения в селах, где живут братья. И действительно, Вонифатий и Николай при своем доме открывают школы и учат безвозмездно крестьянских детей» [7, с. 9]. Документъяс висьталоны, мый В. Куратов гижлома и кывбуръяс да «Апология» нима ыджыд гижод, но ставыс вошома.

Миян кадодз В. Куратов уджъясысь воисны сомын П.И. Савваитовлон «Грамматика зырянского языка» небого (петавлю 1850-од воын) пыртом «Бор-данкывъяс верос сайо ныв сетом дырйи». Висьталам некымын кыв тайо йозодом йывсьыс. Грамматикалон авторыс - ыджыд учёной, профессор Павел Иванович Савваитов (1815-1895). П.И. Савваитовлон чужаншыс - Вологда кар, сэш сшо быдмылома, велодчома духовной семинарияын, сэсся нёль во мысти, Санкт-Петербургса духовной академия помалом борын, уджалома семинарияын велодысьон нин. Семинаристъяс повстын сэки волшы и коми зонъяс - вичкоын уджалысьяслон челядьыс. Ученойяс чайтоны, мый буретш насянь Павел Иванович велалома коми кывйо. Мед бурджыка тодмавны коми йозлысь кывсо да оласногсо, сшо волома Комио, гижалома йозлысь сёрнияссо. Сэсся и велодчысь-яссо ышодома гижавны коми йозлысь обычайяс, чукортны йозкостса мойдъяс, висьтъяс, шусьогъяс, сьыланъяс. Савваитовлон велодчысьяс лыдын волома и Василий Куратов. Тыдало, мый том зон сьоломсяньыс отсасьома аслас наставниклы коми фольклор чукортан уджын, косйома, мед уна йоз тод1сны, кутшом вына да мича коми йозлон поэзияыс. Савваитов пыдди пуктома велодчысьыслысь уджсо: «Грамматикаын» сетом йозкостса произведениеяс повстын В.А. Куратовон гижом борданкывъясыс босьтоны медыджыд ин. Борданкывъяс верос сайо ныв сетом дырйи - йозкостса творчество, но мыйтако найо восьтоны-донъялоны и чукортысьсо-гиж^1сьсо — Василий Куратовос, код1 бура гогорвоома, мый коми нывбабалон бордодчана сьыломыс судзодчо поэзиялон медвылыс тшупододз, отпырйо восьто ставсо, мыйысь радло и шогсьо коми морт, кыдзи с1йо оло, мый медся выло пукто.

Василий Куратовлон вежавидзан этшыс, бур мывкыдыс, коми кыв восна тождысьомыс бура тыдовтчоны «Эзысь сюра кор» повесьт серпасъясын. Повесь-тын с1йос ыдждодлоны коми ногон, кыдзи шуоны ас котырын - Василейон. Глава заводитчомсянь Василейос ми аддзам мамыс синъясон: «Ачыс козяиныс, отеч Василей, ветлома тшак вотны, муртса на локтома ворысь. Тшак вотан паськома -важиник пинжака, гача да таляссьом сапога - буретш вол1 кильчо помас тшак весало» [6, с. 38]. Екатерина Ивановна видзодо пи вылас шензян да дивитыштан

синмон. Кыдзи но «вичкоса настоятель, благочинной, пыдди пуктана морт, а татшом важиник паськома?» [6, с. 39]. Екатерина Ивановна видзодлас серти, вичкоын уджалысьлы коло торйодчыштны простой йозысь, тодны аслыс дон. Василей - выль видзодласа морт. Сшо оз косйы пуксьыны аслас прихожанаысь вылоджык. Модаро, пыдди пукто крестьянаос, «пес кералысь-уджалысь мортос», лыддьо найос Енлы медся коланаон. И йозыс, тыдало, казялоны Василейлысь бурсо, йозлань нырччомсо. Аддзам текстысь, кыдзи сиктса войтыр аттьоалоны ассьыныс батюшкосо бурлунсьыс: «Визинса прихожана эз ободитны ассьыныс том попос. Медводдза утка - поплы, медыджыд чериыс - сылы жо. Гырысьджык праздникъясо, воскресенняясо вичкоо вайоны пирог-шаньга, чериняньяс, пось ид няньяс» [6, с. 41]. Гижысьыс таш лыддьодло вичкоо ваян вологасо тшотш и сы восна, мед висьтавлыны, мый поплон да сиктсалон пызаныс - откодь; сэтчо воо сшо, мый морт вермо судзодны ворысь-ваысь, мый сето-быдто войвыв муыс. Ав-торыс тодчодо, мый Василей гозъя тшотш и асьныс дасьтоны да ньоти оз кедзовтны крестьяна сёян: Василейлон готырыс Вера Петровна паныдало госьтъ-ясос ёд1 чериняньон да пражитом тшакон.

Повесьтын серпасалом кадо Визинын волома нин вичкобердса школа (сэки шуисны приходской училищеон) да Василий Куратов мыйко дыра сэн1 наставни-калома. Тайос тодомон, Г.А. Федоров тодчодо геройыслысь челядькод волысьны кужомсо: Василей - Куратов семьяын медся верстьо мужичой да ичот вокъясыс-лы сшо и велодысь пыдди, и мыйтако весиг бать пыдди.

Василейлысь образсо гижысь мовпыштома Коми мулысь сшо кадся история бура тодомон. Казялам, мый Василей висьтало зонкаяслы оз сомын Биб-лияысь преданиеяс да притчаяс. С1йо, мый Василей бура тодо коми йозлысь висьтасьомъяс, - абу диво: од зонкаон с1йо ол1с-быдмис сиктын, да и Яренскын, а сэсся и Вологда семинарияын, кон1 с1йо водзо велодчис, комиыд эз этша вов. Конко, кузь рытъясо семинаристъяс мойдчыл1сны ота-модлы. Шензьодны вермо модтор: Василей косйысьо кыподыштны вокъяслысь грамотасо - священной пи-саниеысь шор сюжетъяс тодом, но такод тшотш висьтало важ, язычество кадсянь на локтом коми преданиеяс. Эз-о сорав мыйко гижысьыс? Вермис-о православной священник пыдди пуктыны йозкост висьтасьомъяс? Сточа шуам, вер-мис. Буретш Х1Х-од нэм шорын вол1с котыртома россияса войтыръяслысь олом тодмалан удж. Ученойяслы отсасис местной интеллигенция: чиновникъяс, свя-щенникъяс, учительяс, врачьяс, весиг полицияын уджалысьяс. Оти кывйон, велодчом йоз вочисны выль сикас, вочлытом на удж: чукорт1сны йозкост висьтасьомъяс, сьыланъяс, мойдъяс, гижисны очеркъяс йозкост обычайяс да оласног йылысь. Вылынджык индыл1м нин, мый тайо уджас пыродчылома и В.А. Куратов. Сщзко, повесьтса герой Василей Куратовлон мойдчомыс - абу сомын ду-мыштомтор. Г.А. Фёдоров бура тодома Х1Х-од нэмся коми интеллигенциялысь йозодомъяссо. С1дз, Яг Морт йылысь предание подув вылын лосьодом очерк збыль вол1 йозодома «Вологодские губернские ведомости» газетын 1848-од воо. Сылон авторыс Михаил Фёдорович Истомин тшотш петю священник семьяысь, велодчывлю Кардорса духовной училищеын. Казялам, мый Василей вись-

тасьомъясо гижысьыс откодя пырто коми йозкост да Библияысь преданиеяс да тадзи петкодло, мый коми йоз оз отдортны Христослысь велодомсо, но видзоны и ассьыныс эскомъяс.

Василей воклон мойдъяс вооны сьолом выло Ванялы да Вониклы. Кыдзи тайос петкодло авторыс? Корсям сёрникузяяс, кош донъявсьо Василейлон вись-тасян талантыс. Лыддям Василейлысь мойдъяссо сщз, мед найос окота вол1 кывзыны. Медшор могыс та дырйи - гогорвоодны, мый В.А. Куратов волю ыджыд енбиа мортон да сяммис чужтыны вокъясыслысь коми сёрни, коми олом, коми мортос радейтом.

Боръяпом сёрнитам сы йылысь, мыйо быдмис Василейон човтом да Ваня сьоломо поздысьом поэтической киньыс. Повесьт велодом борын бур лоо пук-тыны челядь водзын татш0м юалом: «Кутшом йозкостса висьт либо мойд тэ эсь-ко висьтавлш Ваня Куратовлы, веськалш ко серпасалом кадас?», да нуодны «висьтасян» урок. Сшо и лоо йозкост творчество велодомо вуджодон («Коми йозлон мифъяс», «Йозкостса предание» темаяс пуктома велодчан небого «Эзысь сюра кор» повесьт борын).

Коло шуны, мый исторической гижод, тшотш и Г. Фёдоровлысь «Эзысь сюра кор» повесьт, школаын велодом вермо мунны уна туйод. Та дырйи веж-сьытомон, быть коланаон кольо принцип - водитчыны урокъяс вылын содтод, гижодсо бурджыка гогорвоодан юоръясон, велодны челядьос шедодны исторической тодомлунъяс. Татшом уджъястог исторической гижодлон аслысполослу-ныс вермо кольны восьтытомон.

***

1. Ванеев А.Е. Куратов Иван Алексеевич // Республика Коми. Энциклопедия. Сыктывкар: Коми кн. изд-во, 1999. Т. II. С. 174.

2. Ванеева И.М. Ыджыд гижысь йылысь кыв // Фёдоров Г.А. Востым. Сыктывкар: Коми кн. изд-во, 1994. С. 5-18.

3. Малыхина А.Г. Род Куратовых. Путешествие по родословному древу поэта. Сыктывкар: Эском, 2009. 176 с.

4. Морозов С.М. Куратовской местаяс // Куратовские чтения. Сыктывкар: Коми кн. изд-во, 1986. Т. 4. С. 130-142.

5. Федоров Г.А. Менам шор йылой. Казьтывломъяс // Войвыв кодзув. 1986. №3. С. 35—46.

6. Федоров Г.А. Эзысь сюра кор // Лимерова В.А. Коми литература : 6-од класслы лыддьысян да велодчан небог. Сыктывкар: ООО «Анбур», 2016. С. 27-64.

7. Федорова А.Н. И.А. Куратов. Сыктывкар: Коми кн. изд-во, 1975. 192 с.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.