Научная статья на тему 'Педагогларда креативлик сифатларини ривожлантиришнинг муаммолари ва самарали йўллари'

Педагогларда креативлик сифатларини ривожлантиришнинг муаммолари ва самарали йўллари Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
1388
241
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
таълим сифати / ўқитувчи креативлиги / ижодий фаолият / креативлик даражалари / инновация / замонавий технология / таълим / качество образования / креативность педагога / творческая деятельность / степень креативности / инновация / современные технологии / образования

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Амиров Нурбек Исламович

Мақолада ўқитувчилар креативлигини ривожлантириш муаммолари ва креатив сифатларни ривожлантиришнинг самарали йўллари, ўқув-тарбиявий жараёнининг сифат кўрсаткичларини ошириш омили эканлиги ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ПРОБЛЕМЫ И ЭФФЕКТИВНЫЕ ПУТИ РАЗВИТИЯ КРЕАТИВНЫХ КАЧЕСТВ ПЕДАГОГОВ

В статье рассмотрены проблемы развития творческой активности педагогов, эффективные пути развития творческих качеств педагога, повышения креативности, являющегося одним из качественных показателей образовательного процесса.

Текст научной работы на тему «Педагогларда креативлик сифатларини ривожлантиришнинг муаммолари ва самарали йўллари»

Амиров Нурбек Исламович,

Карши мух,андислик-иктисодиёт институти «Касб таълими» кафедраси катта укитувчиси

ПЕДАГОГЛАРДА КРЕАТИВЛИК СИФАТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ МУАММОЛАРИ ВА САМАРАЛИ ЙУЛЛАРИ

УДК: 378: 37.01

АМИРОВ Н.И. ПЕДАГОГЛАРДА КРЕАТИВЛИК СИФАТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ МУАММОЛАРИ ВА САМАРАЛИ ЙУЛЛАРИ

Маколада укитувчилар креативлигини ривожлантириш муаммолари ва креатив сифатларни ривожлантиришнинг самарали йуллари, укув-тарбиявий жараёнининг сифат курсаткичларини ошириш омили эканлиги ёритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: таълим сифати, укитувчи креативлиги, ижодий фаолият, креатив-лик даражалари, инновация, замонавий технология, таълим.

АМИРОВ Н.И. ПРОБЛЕМЫ И ЭФФЕКТИВНЫЕ ПУТИ РАЗВИТИЯ КРЕАТИВНЫХ КАЧЕСТВ ПЕДАГОГОВ

В статье рассмотрены проблемы развития творческой активности педагогов, эффективные пути развития творческих качеств педагога, повышения креативности, являющегося одним из качественных показателей образовательного процесса.

Ключевые слова и понятия: качество образования, креативность педагога, творческая деятельность, степень креативности, инновация, современные технологии, образования.

AMIROV N.I. PROBLEMS AND EFFECTIVE WAYS OF DEVELOPING CREATIVE QUALITIES IN PHYDAGOGS

In the article, the problems of creative activity of teacher's development, effective ways creative qualities increase, the quality indicators of the educational process as most important factor are discussed.

Keywords: and concepts: quality of education, teacher creativity, creative activity, degree of creativity, innovation, modern technology, education.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)

Педагогнинг креативлик сифатларга эга булиши унинг шахсий цобилиятлари, табиий ва ижтимоий цувватини касбий фаолиятни сифатли, самарали ташкил этишга йуналтиради.

Олий таълим тизимида фаолият юритаётган педагогларнинг креативлик сифатларига эга булишлари уларда укув ва тарбия жараёнла-рини ташкил этишга анъанавий ёндашишдан фаркли янги Fояларни яратиш, бир колипда фикрламаслик, узига хослик, ташаббускорлик, ноаникликка токат килмасликка ёрдам беради. Бинобарин, креативлик сифатларига эга педагог касбий фаолиятини ташкил этишда ижодий ёндашиш, янги, илFор, талабаларнинг укув фао-лияти, шахсий сифатларини ривожлантиришга хизмат киладиган Fояларни яратишда фаоллик курсатиш, илFор педагогик ютук ва тажриба-ларни мустакил урганиш, шунингдек, хамкасб-лар билан педагогик ютуклар хусусида доимий, изчил фикр алмашиш тажрибасига эга булишга эътибор каратади.

Мамлакатимиз уз тараккиётининг янги дав-рига кадам куйган хозирги кунда Узбекистон Республикасини 2017-2021 йилларда ривож-лантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Харакатлар стратегиясида1 узлуксиз таълим тизимини янада такомиллаштириш йулини давом эттириш, сифатли таълим хизматлари имкониятларини ошириш, мехнат бозорининг замонавий эхтиёжларига мувофик, юкори малакали кадрлар тайёрлаш буйича таълим сохасида кенг куламли узгаришлар амалга оширилмокда. Ана шу ислохотларнинг муваф-факияти, мамлакатимизнинг дунёдаги ривож-ланган, замонавий давлатлар каторидан муно-сиб урин эгаллаши аввало илм-фан ва таълим-тарбия сохасининг ривожи, бу борада бизнинг дунё микёсида ракобатдош була олишимиз билан узвий боFлик, десак, х,еч кандай мубо-лаFа булмайди.

Таълим - жамиятни ислох, килиш ва уни ташки дунё учун янада очик хамда янги технология ва билимларга йуналтирилган жамиятга айлантиришнинг асосий омилидир. У нафакат

1 Узбекистон Республикаси Президенти Ш.Мирзиёев-нинг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республика-сини янада ривожлантириш буйича Харакатлар страте-гияси туFрисида»ги ПФ-4947-сон фармони. // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2017 йил 13 февраль, 6-сон, 70-модда.

жамиятнинг ривожланиш истикболи, балки хар бир инсоннинг алохида фаолиятини олдиндан аниклайди ва белгилайди.

Сунгги йилларда ривожланган хорижий мамлакатларнинг таълим тизимида укитувчи ва талабаларда креативлик сифатларини шакл-лантириш масаласига алохида, жиддий эътибор каратилмокда. Буни Бронсон, Меррийман (2010 й.), Кен Робинсон (2007 й.), Фишер, Фрей (2008 й.), Бегетто, Кауфман (2013 й.), Али (2011 й.), Треффингер (2008 й.) ва бошкалар томонидан олиб борилган куплаб тадкикотлар, уларнинг натижаларини куриш мумкин. Кола-верса, бугун куплаб олимлар креативлик асос-ларини урганишга жиддий киришганлар2. Уки-тувчиларда педагогик фаолиятни креатив ёнда-шув куникма, малакаларини шакллантириш хамда ривожлантиришга доир куплаб адабиёт-лар чоп этиляпти, узаро хамкорлик асосида ноанъанавий дарслар ташкил килинмокда ва хоказо. Аммо шунча салмокли амалий ишлар олиб борилаётганлигига карамай, бизда куп-чилик укитувчилар ва талабалар хали-хануз шахс (узимизда хамда талабаларда) креативлик сифатларини кандай килиб самарали шакллантириш тажрибасини узлаштира олмаяпти.

Таълим тизимини бошкариш органлари хар йил таълим муассасаларида юкори самарадор-ликка эришишга эътибор каратади. Ана шу максадда янги укув дастурлари ишлаб чики-лади, янги укув дарсликлар яратилади. Олиб бориладиган амалий харакатлар талабаларда ютукларга эришиш, олFа интилишга булган эхтиёжни муайян даражада юзага келтиради, уларнинг укув-билиш кобилиятларини бир кадар ривожлантиришга ёрдам беради.

Бирок укув йилининг охирига келиб олий таълим муассасаларида талабаларнинг фан-ларни узлаштиришларида юкори даражадаги ижобий натижалар бир текис кузатилмаяпти. Куплаб талабаларнинг таълим олишга нисбатан кизикиши кам. Бунинг натижасида укитувчилар

2 Усмонбоева М., Тураев А. «Креатив педагогика» укув-услубий мажмуа. - Т.: ТДПУ, 2017. -19-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)

x,aM aBBa-nrufleK 3aBKy-maBK 6urnaH Kac6uM $ao--nuaTHU TamKurn этмmнм yM-namMaMflu.

TatnuM tubumuhu 6omKapyBmu opraH-ap TOMOHugaH TatnuM onumra Huc6aTaH xox,um-ucTaru 6y-MaraH Ta-a6a-ap, 6y Ka6u TatnuM o-yBmumapHU y^MTumHu ucraMaeTraH yKUTyB-murnap ^ao-nuaTUHU y3rapTupum 6opacufla aHruAaH-aHm ^opa-Ta^upnap 6e-numaHca-Aa, TatnuM cu^aTim Aeap-u y3rapumcu3 Ko-MoKga. 5a-KU gapc-apH^Hr aBBangaH yM-a6, pexanam-Tupu^u6 ^yMu^umu Ta-a6a-ap y^yH k^uk 6y^MaeTraHflup? 5a-KU TatnuM Ma3MyHUHUHr MyaMaH Ko-unra co^uHraH^uru Ta-a6a-ap y^yH x,e^ KaHgaM мoтмвaцмa 6epMaeTraHgup?

YK,yB MamFy-oT-napuHUHr aBBangaH pexanam-Tupu^umuflaH bo3 Kemum, Tana6a-napAa TaHKu-AuM, KpeaTUB Ta^aKKypHU maK-nnaHTupum Ba puBox-aHTupum, y-apHU uxo^uM ^UKpnam, aHru FoanapHU yM-a6 Tonumra Max6yp Ku-num TatnuM onumra 6y-raH MyHoca6aTHU y3rapTU-pum, y-apHU fOTyK-apra эpмmмmгa paF6aT-aH-Tupumga acocuM omu- 6ynu6 xui3MaT Ku-ap? 5a-KU, yKyB MamFynoTnapuga eTumMaeTraH omu- - yKUTyBmu Ba yKyBmurnap KpeaTuBnuru AapaxacuHUHr nacTnurugup?

«KpeaTMB^MK» TymyH^acu y3uga MagaHuM xu-Ma-xunnuKHu aKc эттмpa,цм. Fap6 Kumunapu y^yH KpeaTUB-UK, yMyMaH onraHfla, aHm-UK caHanagu1. rapmu Fap6nuK Ba mapK-nuK-apHUHr KpeaTUB-UK 6opacugaru Kapam-apu Typ-urna 6ynca-ga, 6upoK x,ap ukku MagaHuaT BaKunnapu x,aM Ma3Kyp cu^aT Ba yHra эгanuкнu fOKopu 6a^onaMflunap (Kay^MaH, -HaH, 2012M.)2. narru ^paneay HyKTau Ha3apura Kypa, KpeaTUB $UKp--am, энг aBBano, MyaMaH Macana ^acugaH x,ap ToMoH-aMa ^UKpnam caHanagu. Xap ToMoH-aMa ^UKpnam Tana6anapgaH yKyB TonmupuK, Macana Ba Ba3u^anapHu 6axapumga Kynna6 Foanapra TaaHumHiu Tana6 этa,цм. 5yHgaH $apK-u paBumga 6up ToMoH-aMa ^UKpnam 6upmHa TyFpu Foara acocnaHumHU u^oflanaMflu. Mymox,afla fopu-Tumga Macana ^acugaH 6up Ba Kyn ToMoH-aMa ^UKpnamflaH 6upuHU UHKop этм6 6ynMaMflu. 5uHo6apuH, 6up Ba ^ap ToMoHnaMa ^uKpnam KpeaTuBnuKHu maKnnaHTupumfla 6upgeK a^aMuaT Kac6 этa,цм. fltHu, TonmupuKHu 6axapum, Maca-naHu e^umga Tana6a e^uMHuHr 6up He^a

1 ycMoH6oeBa M., TypaeB A. «KpeaTUB negaroruKa» yKyB-ycny6uM MaxMya. - T., Tflny, 2017. -20-6.

2 Yma xoMga.

BapuaHTuHu u3naMflu (Kyn ToMoHnaMa ^uKpnam), KeMuH эca энг MaK6yn HaTuxaHu Ka^onaTnoB^u 6upruHa TyFpu e^uMga TyxTanagu (6up tomoh-naMa ^uKpnam)3.

^Kopuga 6unflupunraH ^UKpnapra TaaHraH x,onga «KpeaTuBnuK» TymyH^acuHu KyMugaru^a map^nam MyMKuH: maxcHuHr KpeaTuBnuru yHUHr Ta^aKKypu, MynoKoTu, x,uc-TyMFynapu, MyaMaH ^aonuaT Typnapuga HaMoeH 6ynaflu. KpeaTuBnuK maxcHu axnuT x,onga eKu yHuHr MyaMaH xycycu-aTnapuHu TaBcu^naMgu. KpeaTuBnuK UKjuAop-HuHr Myx,uM omu-u cu^aTuga x,aM aKc этaAU. KonaBepca, KpeaTuB-uK 3ex,H yTKupnuruHu 6en-runa6 6epagu, Tana6anap эtтu6opuнu TatnuM xapaeHura ^aon xan6 этumнu TatMuH-aMgu.

5yryHru KyHga ncuxonoruaga maxcHuHr Kpea-TuB-uru yHuHr ^ao-uawa xoc ukku xux,aTra Kypa aHUK-naHMoKfla. 5yHga ^aonuaTHuHr ukku xux,aTuHu epuTyBmu TecT-apgaH ^oMfla-aHu-aAu (1-pacM).

Ta-a6a-apga KpeaTUB ^uKpnam KyHuKMacuHu maK-naHTupumflaH onguH ayfluTopuaga Ky-aM My^uTHu apaTum -o3um. KpeaTUB My^uTga Tat--um onaeTraH Ta-a6a-apga acTa-ceKuH KpeaTuB Ba3u^anapHu 6axapumra Huc6aTaH ku3ukuw opTagu, myHuHrgeK, KpeaTuB Ta^aKKypra эгa yKuTyB^uHu Ky3aTum HaTuxacuga KpeaTUB ^uKp--amra momu- 6y-aflu. KpeaTuB-uK xapaKTepu-garu yKyB 6unum Myx,UTU TatnuM xapaeHuga KaTTa ax,aMuaTra эгa 6y-raH TaHKuguM Ba KpeaTuB ^uKpnam KyHuKMacuHuHr puBoxnaHumura onu6 Kenagu (2-pacM).

AMtu6 yTunraHufleK, 6ap^a maxcnapga 6yn-raHu Ka6u negarornapga x,aM KpeaTuB-uK cu^aT--apu y3-y3uAaH puBoxnaHMaMflu. WyHra Kypa TagKuKoT-apga maxc (xyM-agaH, negaror-ap)Aa KpeaTuB-uK cu^aT-apuHu MyBa^^aKuaT-u puBoxnaHTupumHuHr 6up KaTop My-napu epu-Tu-aflu. negarornapga KpeaTuB-uK cu^aT-apu, uxofluM-neflaroruK ^aonuaT ManaKanapuHu puBoxnaHTupum 6opacuga aMepuKanuK TagKu-Kot^u naTTu ^peneay ToMoHugaH TaK-u^ ku-uh-raH My-napflaH ^oMflanaHum KyTunraH HaTuxa--apHu Ky-ra KupuTumra epgaM 6epagu. naTTu

3 Drapeau Patti. Sparking student creativity (practical ways to promote innovative thinking and problem soving). - Alexandria-Virginia, USA: ASCD, 2014. -P. 4.

3AMOHABMM TAMMM / COBPEMEHHOE 0BPA30BAHME 2019, 4(77)

1-расм. Э.П.Торренснинг1 шахс креатив сифатларини намоён булишини аник,ловчи тест турлари.

2-расм. Креатив тафаккурга эга талабалар хусусиятлари2.

Креатив тафаккурга эга талабалар

бошка талабаларнинг хаёлига келмаган гояларни билдиради

ифода этишнинг узига хос услубини танлайди

баъзан мавзуга ало^аси булмаган гайриоддий саволлар беради

ечими очик колган вазифалардан завкланади

гояларни аник далиллар асосида мухокама килишни хуш куради

( \ муаммони ечимини топишда ноанъанавий

' ёндашувни танлайди

>

Дрепеау томонидан3 х,ам шахс (жумладан, педагоглар)да креативлик сифатларини муваф-факиятли ривожлантиришнинг боскичлари курсатилган (3-расм4).

Талабаларда креативликни одатга айланти-риш оркали креатив фикрлаш куникмасини муваффакиятли шакллантириш мумкин. Бу жараёнда улар томонидан мавзу мазмунининг пухта англаниши ва креатив фикрлаш

1 Башина Т.Ф., Ильин Е.П. Психология творчества, креативности, одаренности. - СПб.: «Питер», 2009. -С. 183.

2 Муаллиф ишланмалари асосида тузилган.

3 Drapeau Patti. Sparking student creativity (practical ways to promote innovative thinking and problem soving). - Alexandria-Virginia, USA: ASCD, 2014. -Р. 4.

4 Муаллиф ишланмалари асосида тузилган.

куникмаларини бах,олашда к,улланиладиган метод ва воситалар мух,им ах,амият касб этади. Креатив характерга эга мух,итда талабалар урганаётган мавзунинг мазмуни, укув ахборот-лар уртасидаги узаро алокани тушуниш имко-ниятига эга булади ва бу х,акида фикрлай бош-лашади. Укитувчининг ижодкор ва креатив булиши ёки булмаслиги эмас, балки дарсларни ижодкорлик, креативлик рух,ида ташкил этиши, янги Fояларни таълим жараёнида синаб куришга интилиши зарур. 4-расмдаги омиллар шахсда креативликни ривожлантиришга тус-кинлик килади5.

5 Муаллиф ишланмалари асосида тузилган.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)

28 ОЛИИ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ

3-расм. Педагогларда креативлик сифатларини муваффак,иятли ривожлантириш боск,ичлари.

Педагогларда креативлик сифатларини муваффакиятли ривожлантириш

боскичлари

Креатив фикрлаш куникмасини шакллантириш.

Бунда асосий ургу креатив фикрлаш куникмаларини шакллантириш асосий эътибор

марказида булибдалабалар феъллар ёрдамида креатив характердаги _харакатларнинг мох,иятини ифодалашга йуналтирилади_

Амапий креатив харакат куникмаларини ривожлантириш.

Педагоглар талабаларда креатив харакат куникмаларини шакллантириш ва ривожпантиришда курсатмали метод ва усуллардан фойдаланади

Креатив фаолият жараёнларни ташкил этиш.

Мазкур йул талабаларни муаммони ечиш ва инновацион гояларни илгари суриш жараёнида креатив, ижодий фикрлашга ургу беради. Мазкур жараёнларда креатив метод ва усуллар фаол кулланилмаса-да, креатив фикрлаш юз беради

Креатив махсулот (ишланма)лардан фойдаланиш.

Бу йулни тутишда педагог талабаларга Power Point дастури ёки мультимедиа ёрдамида таедимотни яратиш топширигини бериши мумкин.Такдимотни тайёрлаш жараёнида талабаларда креатив фикрлаш куникмалари фаол ривожланади

МашFулотларда укитувчи «креативлик йул харитаси»га кура куйидаги туртта йуналиш буйича харакатланади ва улардаги харакатлар педагогларнинг креативлигини ифодаловчи белгилар саналади1:

1) ижодий фикрлаш куникмаларини намоён этиш;

2) талабаларни укув фанларини кизикиш билан узлаштиришга раFбатлантирувчи стратегия (метод ва воситалар)дан фойдалана олиш;

3) инновацион ёндашув ва педагогик масала (муаммо)ларнинг ечимини топишга креатив ёндашиш;

4) кутиладиган натижа.

Талабаларни креатив фикрлашга урга-тиш, уларда креатив тафаккурни шакллан-тира олиш учун аввало уцитувчининг узи креатив, ижодкор шахс булиши зарур. Агар укитувчининг узи креативлик сифатларига эга булмаса, у х,олда, талабаларни креатив фикрлашга раFбатлантира олмайди.

1 Drapeau Patti. Sparking student creativity (practical ways to promote innovative thinking and problem soving). - Alexandria-Virginia, USA: ASCD, 2014. -Р. 4.

Хулоса урнида шуни таъкидлаш жоизки, республикамизда таълим тизимини ислох, килишга доир хамда урганилган хорижий таж-рибаларга таянган холда мушохада киладиган булсак, педагогнинг креативлиги ва ижодкор-лиги уз-узидан ривожланиб колмайди. Унинг ижодкорлик кобилияти маълум вакт ичида изчил укиб-урганиш, уз устида ишлаш, касбий фаолиятига ижодий ёндашиш, янги-янги Fоя-ларни яратишда фаоллик курсатиш, илFор педагогик ютук ва тажрибаларни мустакил урганиш хамкасблар билан педагогик ютуклар хусусида фикр алмашиш оркали шакллантири-лади ва у аста-секин такомиллашиб, ривожланиб боради.

Педагог ижодий фаолиятни ташкил этишда муаммоли масалаларни ечиш, муаммоли вази-ятларни тахлил килиш, шунингдек, ижод наму-наларини яратишга алохида эътибор каратиши зарур. Муаммоли масала ва вазиятларни хал килар экан, педагогнинг масала ечимини топишга ижодий ёндашиши унда хиссий-иродавий сифатларнинг ривожланишига ёрдам беради. Педагогнинг креативлик потенциали

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)

г

v.

4-расм. Креативликни ривожлантиришга туск,инлик к,илувчи омиллар.

/■-\

Креативликни ривожлантиришга тускинлик

Килувчи омиллар

ч__

Узини таваккал килишдан олиб к;очиш

Фикрлаш ва хатти-харакатларда куполликка йул куйиш

Шахе фантазияси ва тасаввурининг юк;ори бах,оланмаслиги

Бошкалар фикрига тобе булиш

Х,ар кандай холатда хам факат ютукни уйлаш

унинг умумий хусусияти сифатида акс этади. У ижодий фаолиятнинг дастлабки шарти ва нати-жаси саналади. Мазкур сифат шахснинг уз-узини намоён килиш лаёкатига эгалик ва тайёрликни ифодалайди. Колаверса, креатив салох,ият негизида х,ар бир мутахассиснинг шахсий кобилиятлари, табиий ва ижтимоий куввати яхлит х,олда намоён булади. Креатив потенциал билиш жараёнига йуналтирилгани ижодкорлик билан чамбарчас боFлик. Педа-гогнинг креатив потенциали анъанавий тафак-кур юритишдан фаркли равишда куйидагиларда намоён булади: х,ар бир педагогнинг узини узи ривожлантириши ва намоён эта олиши бево-сита унинг креативлик кобилиятига эгалиги билан боFлик. Одатда педагогларнинг креатив-лик кобилиятига эга булишлари педагогик муаммоларни х,ал килишга интилиш, илмий-

тадкикот ишлари ёки илмий лойих,аларни амалга ошириш ва узаро ижодий х,амкорликка эришишлари оркали таъминланади. Шулар асосида куйидаги таклифларни бериш мумкин:

1. Педагогларда креатив фикрлаш куник-масини фаол ривожлантириш.

2. Укув машFулотларида муаммоли укитиш технологияси ва шунга ухшаш талабаларни ижодий ишлашга йуналтирувчи технология ва методлардан кенг фойдаланиш.

3. Амалий машFулотларда креатив мах,сулот-лар (PowerPoint дастури ёки мультимедиа ёрдамида такдимотни яратиш кабилар)дан фойдаланиш.

4. Хорижий тажрибалар ва таълим иннова-цияларидан кенг куламли фойдаланишни оммалаштириш.

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида»ги ПФ-4947-сон фармони. // Узбекистон Республикаси конун х,ужжатлари туплами, 2017 йил, 13 февраль, 6-сон, 70-модда.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

2. Усмонбоева М., Тураев А. Креатив педагогика. - Т.: ТДПУ, 2017. -19-20-б.

3. Drapeau Patti. Sparking student creativity (practical ways to promote innovative thinking and problem soving). - Alexandria-Virginia, USA: ASCD, 2014. -Р. 4.

4. Башина Т.Ф., Ильин Е.П. Психология творчества, креативности, одаренности. -СПб.: «Питер», 2009. -С. 183.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.