Научная статья на тему 'Олий таълим муассасалари раҳбар ва педагог кадрларининг тадқиқотчилик компетентлигини ривожлантириш'

Олий таълим муассасалари раҳбар ва педагог кадрларининг тадқиқотчилик компетентлигини ривожлантириш Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
297
129
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
касбий компетентлик / тадқиқотчилик компетентлиги / креативлик / тадқиқотчилик фаолияти / профессиональная компетентность / исследовательская компетентность / креативность / исследовательская деятельность

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Мирсолиева Мухаббат Тухтасиновна

Мақолада олий таълим муассасалари раҳбар ва педагог кадрларининг тадқиқотчилик компетенцияларининг мазмуни ва методологик асослари таҳлил қилинган. Шакллантирилган хулосалар асосида олий таълим муассасаси педагог кадрларининг тадқиқотчилик компетенцияларини ривожлантириш бўйича таклиф ва тавсиялар ишлаб чиқилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

РАЗВИТИЕ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ РУКОВОДЯЩИХ И ПЕДАГОГИЧЕСКИХ КАДРОВ ВЫСШИХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ

В статье анализируются содержание и методологические основы исследовательской компетенции руководящих и педагогических кадров высших образовательных учреждений. На основе выводов по результатам анализа автором разработаны предложения и рекомендации по развитию исследовательской компетенции руководящих и педагогических кадров высших образовательных учреждений.

Текст научной работы на тему «Олий таълим муассасалари раҳбар ва педагог кадрларининг тадқиқотчилик компетентлигини ривожлантириш»

Мирсолиева Мухаббат Тухтасиновна,

Узбекистан Республикаси Олий ва урта махсус таълим вазирлиги хузуридаги Олий таълим тизими педагог ва рах,бар кадрларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини оширишни ташкил этиш Бош илмий-методик маркази укув ва методик ишлар буйича директор уринбосари, педагогика фанлари номзоди

ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИ РАЩР ВА ПЕДАГОГ КАДРЛАРИНИНГ ТАДКИ^ОТЧИЛИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ

МИРСОЛИЕВА М.Т. ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИ РАЦБАР ВА ПЕДАГОГ КАДРЛАРИНИНГ ТАДКИКОТЧИЛИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ

Маколада олий таълим муассасалари рах,бар ва педагог кадрларининг тадкикотчилик ком-петенцияларининг мазмуни ва методологик асослари тах,лил килинган. Шакллантирилган хуло-салар асосида олий таълим муассасаси педагог кадрларининг тадкикотчилик компетенцияла-рини ривожлантириш буйича таклиф ва тавсиялар ишлаб чикилган.

Таянч суз ва тушунчалар: касбий компетентлик, тадкикотчилик компетентлиги, креативлик, тадкикотчилик фаолияти.

МИРСОЛИЕВА М.Т. РАЗВИТИЕ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ РУКОВОДЯЩИХ И ПЕДАГОГИЧЕСКИХ КАДРОВ ВЫСШИХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ

В статье анализируются содержание и методологические основы исследовательской компетенции руководящих и педагогических кадров высших образовательных учреждений. На основе выводов по результатам анализа автором разработаны предложения и рекомендации по развитию исследовательской компетенции руководящих и педагогических кадров высших образовательных учреждений.

Ключевые слова и понятия: профессиональная компетентность, исследовательская компетентность, креативность, исследовательская деятельность.

MIRSОLIEVA. M.T. DEVELOPMENT OF RESEARCHING COMPETENCE OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS' MANEGER AND PEDAGOGICAL STAFF

There is analyzed in the article the modern requirements and the methodological bases for the content and content of the research competence of manager and pedagogical staff of higher education institutions. Based on the conclusions made as results of analyses, proposals and recommendations for the development of research competence of the teaching staff of the higher education institution were prepared.

Keywords: professional competence, research competence, competence, cognitive activity, research activity.

Ч.

Замонавий шароитларда жацон фани ва инновация фао-лиятининг ютуцларидан кенг фойдаланиш жамият ва дав-лат цаётининг барча соцаларини изчил ва барцарор ривожлантириш, мамлакатнинг муносиб келажагини барпо этиш-нинг муцим омили булиб бормоцда1.

Шунинг учун х,ам бугунги тезкор ривожла-ниш даврида жамият учун фаол фикрловчи, инновацион Fояларни яратувчи х,амда уларни амалиётда самарали кулловчи малакали мута-хассислар керак. Бу эса уз навбатида таъ-лим тизимида инновациялар, шу жумладан укитишнинг замонавий, интерфаол ва ижодий услубларини жорий этиш ва сох,ага жорий килиш оркали таълим сифатини оширишга кумаклашувчи инновацион укув дастурларни ишлаб чикиш, олий таълим муассасалари рах,бар ва педагог кадрларининг илмий тадки-котларни ташкил этиш ва бошкариш бораси-даги янги билим, куникма ва малакаларини такомиллаштириш асосида уларнинг инновацион компетентлигини ривожлантиришни талаб этади.

2017-2021 йилларда олий таълим тизимини комплекс ривожлантириш дастурида х,ам маз-кур масалаларга алох,ида эътибор каратилиб, олий таълим муассасалари илмий салох,иятини мустах,камлаш, олий таълимда илм-фанни янада ривожлантириш, унинг академик илм-фан билан интеграциялашувини кучайти-риш, олий таълим муассасалари профессор-укитувчиларининг илмий-тадкикот фаолияти самарадорлиги ва натижадорлигини ошириш, иктидорли талаба-ёшларни илмий фаолият билан шугулланишга кенг жалб этиш устувор йуналишлардан бири сифатида белгиланди.

Дарх,акикат, бугунги кунда илмий изла-ниш, илмий ижод х,ар бир педагог касбий-инновацион фаолиятининг ажралмас кисми сифатида белгиланмокда. Бу эса уз навбатида олий таълим муассасасининг педагог кадрла-ридан касбий фаолият сох,асида компетент-лик, масъулиятлилик, укув-тадкикотчилик ва илмий-тадкикотчилик ишларини самарали ташкил этиш кобилияти, мустакил таълим ва

уз-узини касбий ривожлантиришга тайёргар-лик каби сифатларга эга булишни талаб этади.

Жумладан, олий таълим муассасаси педагог кадрларининг касбий тайёргарлигига куйи-ладиган малака талабларида касбий фаолият сох,асининг замонавий тенденциялари ва долзарб масалаларини билиш, шунингдек, мустакил равишда илмий-тадкикот ишларини олиб бориш асосий вазифалар сифатида бел-гиланиб, бунда куйидаги компетенцияларни узлаштиришга алох,ида эътибор каратилади:

- миллий ва хорижий тажрибалар асосида укитиш самарадорлигини оширишга хизмат килувчи инновациялар,педагогиктехнология-лар ва дидактик таъминотни ишлаб чикиш ва амалиётга татбик этиш;

- юкори рейтингли халкаро илмий-ахбо-ротнома базаларидан эркин фойдалана олиш ва маколалар чоп этиш;

- фан, таълим ва ишлаб чикариш интегра-цияси асосида илмий-тадкикот ишлари самарадорлигини ошириш;

- илмий-тадкикотлар асосида олий таълим сифатини ошириш х,амда укув-тарбия жараё-нини бошкаришда илмий-тадкикот ишлари имкониятларидан кенг фойдаланиш;

- талабаларни танлаган касбий фаолият сох,асида мустакил таълим олишга ургатиш, уларнинг илмий-тадкикот ва ижодий ишла-рида фасилитаторлик килиш2.

Олий таълим муассасаси рах,бар ва педагог кадрлари касбий тайёргарлигининг нати-жаси булган компетентлик касбий, шахсий ва махсус компетенциялар мажмуидан иборат булиб, узига хос мураккаб куп компонентли ташкилий тузилишга эга.

Компетентлик деганда, купинча шахснинг фаолият юритишга умумий кобилияти ва

1 Узбекистан Республикаси Президентининг 2017 йил 29 ноябрдаги «Узбекистан Республикаси Инновацион ривожланиш вазирлигини ташкил этиш туFрисида»ги ПФ-5264-сон фармони.

2 Олий ва урта махсус таълим вазирлигининг 2016 йил 12 августдаги 332-сон буйруFи билан тасдикланган «Олий таълим муассасалари педагог кадрларининг касбий тайёргарлигига куйиладиган муваккат малака талаб-лари».

унинг касбий тайёргарлигида намоён булувчи билим ва тажрибаларга асосланган интеграл-лашган сифатлар назарда тутилади. Демак, компетенция ва компетентлик тушунчалари билим, малака ва куникма тушунчаларидан кенгрок, чунки улар мутахассис билимлари-нинг амалий фаолиятга йуналтирилганлиги, муаммоларни олдиндан кура билиш, ностан-дарт касбий вазиятлар ва мураккаб вазифа-ларни х,ал этишдаги тезкорлик, натижадор-ликни намоён кила олиши, мех,нат шароити-нинг талабларига мослашувчанлик ва ижодий фикрлаш куникмаларига эгалик каби сифат-ларни уз ичига олади.

Компетентлик, касбий компетентлик, педагог кадрларнинг касбий компетентлиги ва унинг таркибий кисмлари билан боFлик масалалар куплаб тадкикотчилар, жумла-дан А.В.Хуторский1, И.А.Зимняя2 Ю.Г.Татур3, В.Хутмахер4, В.Мухина5 ва бошкаларнинг илмий изланишларида урганилган ва тадкикот доирасидан келиб чиккан х,олда у ёки бу дара-жадаги хулосалар шакллантирилган.

Таълимдаги замонавий талаблар эса бугунги кунда компетентлик йуналишида шахснинг турли ва хилма-хил муаммолар, мураккаб масалаларни тез ва сифатли ечимини топа олиш, шунингдек мутахассисларнинг иннова-цион ва тадкикотчилик куникмаларини шак-ллантиришга хизмат килувчи ижодий фикрлаш кобилиятларини ривожлантиришни назарда

1 Хуторской А.В. Компетентности подход в обучении. Научно-методическое пособие. — М.: «Эйдос»; Издательство Института образования человека, 2013. -С. 73.

2 Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. - М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004.

3 Татур Ю.Г. Компетентностный подход в описании результатов и проектировании стандартов высшего профессионального образования: Материалы ко второму заседанию методологического семинара. Авторская версия. - М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004.

4 Hutmacher W. Key competencies for Europe / W. Hutmacher // Report of the Symposium Berne, Switzerland 27-30 March, 1996. Council for 205 Cultural Co-operation (CDCC) a Secondary Education for Europe Strasburg, 1997. - Р. 24.

5 Мухина В.С. Психологический смысл исследовательской деятельности для развития личности. // «Школьные технологии», 2006, № 2. -С. 19-31; Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. 4-изд. - СПб.: «Питер», 2000.

-С. 720.

тутувчи амалий тадкикотларга нисбатан х,ам заруратни юзага келтирмокда. Бу борадаги энг мух,им йуналишлардан бири эса педагог кадрларнинг тадкикотчилик компететентли-гини ривожлантириш билан белгиланади.

Маълумки, олий таълим муассасаси педагог кадрларининг уз устида доимий ишлаши, малакасини ошириб бориши, узгарувчан мех,нат шароитларига фаол мослаша олиши, фундаментал ва махсус билимларга эгалиги, касбий фаолият жараёнидаги амалий вазифа-ларнинг ижодий ечимини топа билиши улар-нинг касбий ривожланишида мух,им омиллар сифатида бах,оланади. Буларнинг барчаси уз навбатида тадкикотчилик жараёнида шаклла-ниб боради.

Тадкикот олиб бориш тегишли лаёкат, чукур билимга эгалик укув-билиш жараёнидаги мойилликлардан бири сифатида х,ар бир инсонда шаклланиши мумкин.

Тадкикотни ижодсиз тасаввур этиб бул-майди, шунинг учун психологлар билиш (ког-нитив) хусусиятлари, х,атти-х,аракатларда эркинлик ва кузатувчанлик, юкори иктидор, яхши хотира, уз мустакил фикрини ифода-лашга интилиш х,амда шахсий фазилатларни бу ерга киритиб, тадкикотчилик ва ижодий кобилиятларини тез-тез тенглаштириб туради.

Хусусан, Дж.Гилфорд х,ам тадкикотчилик фаолиятини шахснинг креативлик сифат-лари билан боFлик х,олда ёритиб, бевосита тадкикотчиликнинг ривожланишига таъсир этувчи вазиятни бах,олаш кобилияти, фикр-ларнинг оригиналлиги, янги Fояларни излаб топиш кобилияти каби сифатларни ажратади6.

Талаба уз кобилият ва малакаларини кан-чалик яхши ва юкори даражада намоён этса, педагог шунга мос талаблар ва стимул-лар ишлаб чикиши лозим. Укитувчи уз тала-басини «йукотмай» уз билимларини янада чукурлаштиришга кумаклашиши, талабалар учун зарур булган билимлар х,ажми ва сифа-тини туFри танлай олиши, шунингдек, талабалар билан х,амкорликда янги билим ва куникмаларни турли контекст ва х,олатларда синаб куриш ^амда тегишли хулосаларни шакллантириш учун эркин-ижодий таъ-

6 Guilford J.P. Creative talents: Their nature, uses and development. -Buffalo-N.Y.: Bearly Limited, 1986. -P. 189.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 2

Ч.

лим мухитини карор топтириши лозим. Бу эса уз навбатида укитувчидан ижодий ва тадкикотчилик компетентлигини талаб этади1.

Дархакикат, шахс ва жамият ривожлани-шига таъсир курсатувчи энг асосий омиллар-дан бири бу ижод саналади. Шахснинг ижодий тафаккури уз навбатида узига хос янги Fоялар, кашфиёт ва ихтиролар, билимларни кенгайти-риш, фан-техникани ривожлантиришга хизмат килувчи касбий-инновацион тадкикотларнинг асоси хисобланади.

Олий таълим муассасаси педагог кадр-ларининг тадкикотчилик компетентлигини шакллантиришнинг методологик асосларини тахлил этар эканмиз, бу борада хам турли узига хос карашлар ва концепциялар шакл-ланганлигини куришимиз мумкин булади. Масалан, И.А.Зимняя тадкикотчилик компетентлигини инсон фаолияти учун зарур булган таянч компетенциялар таркибига киритса, Т.А.Воронова эса тадкикотчилик компетент-лиги педагоглардаги назарий билимларни амалиётда кайта ишлаш эхтиёжининг мавжуд-лиги, педагогик-психологик тадкикот метод-ларини эгаллаганлик, эмпирик маълумотларни тахлил килиш, улардан фойдалана олиш ва хулосаларни шакллантириш билан боFлик куникмалар йиFиндиси сифатида изохлайди2. А.В.Хуторский3 тадкикотчилик компетенция-сини шахс кадриятлари тизими (аксиология) ва ички мотивацияси билан боFлик холда ёритса, В.В.Думин4 тадкикотчилик компетент-лиги педагогнинг илмий фаолиятидаги юкори натижадорлиги, унинг илмий тафаккур услуби, эхтиёжлари ва кобилиятлари, уз карашларини олFа суриш, инновацияларга нисбатан хайрихохлиги билан боFлайди, Ш.С.Шариповнинг илмий изланишларида

1 ЮНЕСКО: Келажак таълими 3: 21-аср учун кандай педагогика керак?. Ишчи хужжат, 2015.

2 Терехова Т.А., Михайлова Л.Л. Ассессмент-центр как метод оценки компетентности руководителя. - Иркутск: Изд-во БГУЭП, 2011. -С. 21-24.

3 Хуторской А.В. Компетентности подход в обучении. Научно-методическое пособие. - М.: «Эйдос»; Издательство Института образования человека, 2013. -С. 73.

4 Думин В.В. Исследовательская компетентность как одно из главных условий профессионального роста

педагога. [Электронный ресурс]. URL: http://www.bptk. kz/index.php/2015-04-08-10-30-35/2015-04-08-15-22-42/ doklad-dumin-v-v.5

эса тадкикотчилик, ихтирочилик тушунча-лари мутахассиснинг билиш савиясини оши-рувчи ва мустахкамловчи, фаол ва мустакил фикрлаш хислатлари, маънавий-маърифий савиясини сезиларли даражада усишига олиб келувчи жараён эканлиги хусусида фикр юри-тилади5.

Адабиётлар тахлилида педагог кадрларнинг тадкикотчилик компетентлигининг асосий тар-кибий кисмлари сифатида мотивацион, ког-нитив ва технологик жихатлари курсатилади. Бунда мотивацион жихат - тадкикотчилик компетентлигининг касбий фаолиятдаги узига хослиги ва мухимлигининг намоён булиши, когнитив жихати - илмий маълумотларни урганиш ва тадкикотчилик вазифаларини бажариш учун зарур булган билимларни узлаштириш хамда унинг натижаларини касбий фаолиятига татбик этиш, технологик жихати эса куйилган вазифаларни бажариш учун зарур буладиган куникма ва малакалар йиFиндиси сифатида изохланади.

Шу билан бирга педагогнинг тадкикотчилик компетентлиги унинг фикрлаш жараёнлари ва тадкикотчилик фаоллиги, муаммоларни кура билиш ва ажрата олиш, вазифаларни куя олиш, муаммо ечимига каратилган фараз-ларни шакллантириш ва ечимларни асослай олиши, эмпирик таълим методларини куллай олишида уз аксини топади.

Юкорида келтирилган фикрлардан хулоса киладиган булсак, тадкикотчилик компетентлиги педагог касбий компетентлигининг мухим таркибий кисми хисобланиб, инновацияларга нисбатан очиклик, аналитик тафаккур, ижодкорлик ва тадкикотчилик куникма ва малакаларига эга булиш хамда касбий фаолиятда улардан самарали фойдаланишга тайёргарлик даражаси, шунингдек шахсий сифатлари йиFиндисидир. Тадкикотчилик компетенциялари эса уз навбатида фаннинг замонавий тенденциялари ва илFор педагогик тажрибаларни узлаштириш негизида мутахассиснинг хар томонлама касбий ривожланиши, уз имкониятларини тулик намоён этишига хизмат килади.

5 Шарипов Ш.С. Педагогические условия формирования изобретательского творчества студентов.: Автореф. дис....кан.пед.наук. - Т., 2000. -С. 20.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 2

Шундай экан, бугунги таълимни модер-низациялаш шароитида олий таълим муас-сасалари рах,бар ва педагог кадрларининг тадкикотчилик компетентлигини ривожлан-тириш ва бу жараёнда куйдаги йуналишларга алох,ида эътибор каратиш максадга мувофик деб х,исоблаймиз:

• педагог кадрларда касбий фаолият ва сох,ага тегишли янги компетенциялар ва куникмаларни фаол узлаштириш мотивация-сини ривожлантириш;

• таълим жараёнида сифатга урFу бериш оркали педагогик жараёнга ижодий ёндашув ва новаторликни ривожлантириш;

• х,амкорликдаги таълим, лойих,авий ва муаммоли таълим элемантларини уз ичига

олган «тадкикотлар оркали таълим» концеп-циясини амалиётга кенг жорий этиш;

• ижодий семинарлар, кастинглар, мастер класслар ташкиллаштириш оркали педагоглар ва талабаларни х,амкорликдаги тадкикотчилик фаолиятини ривожлантириш ва педагогларда тадкикотчилик фаолиятини ташкил этиш ва бошкариш сох,асидаги зарурий куникма ва малакаларни ривожлантириш;

• педагогларнинг инновацион Fояларни ишлаб чикиш ва тадкикотчилик куникмаларини ривожлантиришга хизмат килувчи махсус курсларни ишлаб чикиш ва амалиётга жорий этиш мух,им йуналишлардан саналади.

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 29 ноябрдаги «Узбекистон Республикаси Инновацион ривожланиш вазирлигини ташкил этиш туFрисида»ги ПФ-5264-сон фармони.

2. Олий ва урта махсус таълим вазирлигининг 2016 йил 12 августдаги 332-сон буйруFи билан тасдикланган «Олий таълим муассасалари педагог кадрларининг касбий тайёргарлигига куйиладиган муваккат малака талаблари».

3. Думин В.В. Исследовательская компетентность как одно из главных условий профессионального роста педагога. [Электронный ресурс]. URL: http://www.bptk.kz/index. php/2015-04-08-10-30-35/2015-04-08-15-22-42/doklad-dumin-v-v.

4. Зимняя И.А. Компетентность человека - новое качество результата образования. // Проблемы качества образования. Материалы XIII Всероссийского совещания. Кн. 2. Компетентность человека - новое качество образования. - М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2003. -С. 40.

5. Мирсолиева М. Андрагогиканинг тараккиёт йуналишлари. // «Замонавий таълим» журнали, 2016, 11-сон.

6. Мирсолиева М. Олий таълим муассасалари рах,бар ва педагог кадрлари касбий компетентлиги сифат даражасини ошириш масалалари. // «Таълим, фан ва инновация» журнали, 2017, 4-сон.

7. Мухина В.С. Психологический смысл исследовательской деятельности для развития личностию // «Школьные технологии», 2006,-№ 2. -С. 19-31; Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. 4- изд. - СПб.: «Питер», 2000.

8. Татур Ю.Г. Компетентность^ подход в описании результатов и проектировании стандартов высшего профессионального образования: Материалы ко второму заседанию методологического семинара. Авторская версия. - М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004.

9. Терехова Т.А., Михайлова Л.Л. Ассессмент-центр как метод оценки компетентности руководителя. - Иркутск: Изд-во БГУЭП, 2011. -С. 21-24.

10. Хуторской А.В. Компетентностный подход в обучении. Научно-методическое пособие. — М.: «Эйдос»; Издательство Института образования человека, 2013. -С. 73.

v.

11. Шарипов Ш.С. Педагогические условия формирования изобретательского творчества студентов.: Автореф. Дис. кан. пед. наук. - Т., 2000. -С. 20.

12. ЮНЕСКО: Келажак таълими 3: 21-аср учун кандай педагогика керак?. Ишчи хужжат, 2015.

13. Guilford J.P. Creative talents: Their nature, uses and development. - Buffalo-N.Y.: Bearly Limited, 1986. -Р. 189.

14. Hutmacher W. Key competencies for Europe. / Report of the Symposium Berne, Switzerland 27-30 March, 1996. Council for 205 Cultural Co-operation (CDCC) a Secondary Education for Europe Strasburg, 1997. -Р. 24.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.