ОИЛА ВА МУРАББИЙ МАНФААТЛИ ХДМКОРЛИГИНИНГ ТАЬЛИМ СИФАТИНИ ОШИРИШДАГИ АХДМИЯТИ
Нилуфар Маxcудовна Кошанова
Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада бола тарбиясида оиланинг таълим салохияти, ахлокий иклими, ота-оналарнинг хулк-атвори нечоFли ахамиятли эканлиги, синф мураббийи фаолиятида укувчиларнинг тарбиявий холатини яхшилашга тусик булаётган омиллар ва таълим субъектлари уртасидаги манфаатли хамкорликнинг самарадорлиги хакида мулохаза килинган.
Калит сузлар: Таълим салохияти, мураббий, Сингапур тажрибаси, таълим субьектлари, хамкорлик, ижтимоий шериклик, маъсулият, замонавий таълим.
THE IMPORTANCE OF BENEFICIAL PARTNERSHIP BETWEEN FAMILY AND TEACHER IN IMPROVING THE QUALITY OF
EDUCATION
Nilufar Makhsudovna Koshanova
Teacher of Chirchik State Pedagogical Institute of Tashkent region
ABSTRACT
This article discusses the educational potential of the family in the upbringing of children, the moral climate, the importance of parental behavior, the factors that hinder the improvement of the educational situation of students in the work of a class teacher and the effectiveness of mutually beneficial cooperation between subjects.
Keywords: Educational potential, class teacher, Singapore experience, subjects of education, cooperation, social, partnership, responsibility, modern education.
КИРИШ
Замонавий таълимнинг ривожланиш тенденцияларини тахлил килар эканмиз, таълим муассасалари ва жамоатчилик, ижтимоий тузилмалар, оила уртасидаги хамкорликни ривожлантиришнинг янги тизимини шакллантириш учун объектив шарт-шароитларни яратиш давр талабига айланмокда.
Глобаллашув жараёнида тарбия масаласи етакчи масала сифатида эътироф килинаётган даврда, бола тарбиясида оиланинг таълим салохияти, таълим муассасаси билан аник максадга йуналтирилган узаро манфаатли хамкорлиги зарурияти юзага келди. Х,озир мохияти ва мазмуни, стратегияси ва тамойиллари буйича таъсирчан кучга айланиб бораётган глобаллашув таълим сохасини ривожлантиришнинг ёндашувлари ва усулларини янада самарадор шаклларини ишлаб чикишни такозо килмокда. Глобаллашувнинг мохиятини чукур урганиш унга мослашишга, йуналишини узгартиришга имкон беради. Сунгги йилларда куплаб мамлакатларда таълим турлари, уларнинг тузилиши, тамойиллари ва механизмларини бирлаштириш таълим сохасидаги энг мухим вазифалардан бири булиб, таълимга янгиликларни киритиш ва тасдикланган усул ва воситалардан фойдаланиш катта ахамият касб этмокда. Таълим кластерида элементлар уртасидаги хар томонлама алокалар мухим ахамиятга эга.
Шундай экан, бугунги кунда таълим субъектларининг манфаатли хамкорлигини таълим самарадорлигини таъминловчи омил сифатида урганиш долзарб масалалардан биридир.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Агар оилада муайян таълим имконияти, ота-оналаримизнинг маъсулиятлилик даражаси суст буладиган булса, у холда болани тарбиялашда кузланган натижага эришиш мушкул. Бу борада олиб борилган тадкикотларни тахлил киладиган булсак, Россиялик С.Э.Карклина, О.Ю.Кожурова, Шенна Марина Борисовна, Хоменколарнинг илмий тадкикот ишлари эътиборга моликдир. Социолог С. Э. Карклина оиланинг таълим салохияти борасида: "Ота-оналарнинг маданияти ва таълим даражаси, болалардаги ота-оналарнинг обруси ва болаларнинг ота-оналарга булган ишончи, оиладаги талабларнинг бирлиги" сифатида таърифлайди. Боланинг оиладаги тарбияси нихоятда нозик ва маъсулиятли иш булиб бу борада Россиялик олим А.С.Макаренко шундай деб ёзган эди: "Болани фацат у билан гаплашганда, насщат цилганда ёки унга бирон нарсани буюрганда тарбиялайман деб уйламанг. Сиз болани турмушингизнинг %ар бир пайтида, уаттоки узингиз уйда йуцлигингизда %ам тарбиялайсиз. Сизнинг цандай кийинишингиз, бошцалар билан суубатларингиз, хурсанд булишингиз ёки ташвишланингиз, дуст-душманингиз билан цандай муомала цилишингиз, газета уцишингиз -буларнинг уаммаси бола учун катта ахамиятга эга. Агар ота-оналар, катталар болалар олдида обрули булсалар , болалар уларнинг уаракат ва цилмишларига бажонидил тацлид циладилар ". Тарбия жараёни усаётган боланинг шахсига бир томондан чукур хурмат ва
комил ишонч билан карашга, иккинчи томондан ундан т^ри ва окилона талаб килишга асосланган булиши керак.Тажриба шуни курсатадики, ижобий намуна хамма вакт тарбиянинг таъсирчан фактори хисобланади.
Таълим субъектларидан бири хисобланган ота-оналар таълим муассасасининг биринчи ва асосий хамкоридир. Ушбу муносабатларни куришда Хоменко 3 боскични таъкидлайди.
Биринчи боскичда томонларнинг умумий максадлари, кадриятлари, ресурс базалари, узаро ёрдам, ота-она суровлари ва ресурслари мониторингини аниклаш натижада, ота-оналарнинг биргаликдаги фаолиятни амалга ошириш истаги пайдо булади.
Иккинчи боскич- муайян хамкорлик дастурларини ишлаб чикиш, маъсулиятни таксимлаш. Бу боскичда ота-оналарнинг биргаликда фаолият килиш кобилияти юзага келади.
Учинчи боскичда ушбу муносабатларнинг шартлари амалга оширилади; ихтиёрийлик (биргаликдаги фаолиятнинг турли шаклларида эркинликнинг мавжудлиги ва танловнинг хабардорлиги); узок муддатли (субъектларнинг узаро таъсирининг узок ва такрорий характерига каратилиши) ва узаро маъсулият.
О. Ю. Кожурова уз тадкикотида мактаб ва оила каби субъектларининг таълим сифатини яхшилаш учун хдмкорлик имкониятларини юкори бахолаб биринчи навбатда, болалар учун фойдалилигини таъкидлайди. Ота-оналар учун хамкорлик болалар билан муносабатини узгартириш имкониятидир, чунки мактабда муваффакиятли укитилган хамкорлик модели оилада илдиз олиш имконига эга. Бу болалар ва ота-она муносабатини яхшилашга, оиланинг психиологик иклимига ёрдам беради.
НАТИЖАЛАР
Бу борада жахон тажрибасидан Сингапур мамлакатидаги "Ота-она хамкорлиги дастури " яхши самара берганлигини куришимиз мумкин. Таълимдаги ижтимоий шериклик бу-ишонч, томонларнинг узаро фойдаси, умумий максад ва кадриятлар, ихтиёрийлик ва муносабатларнинг давомийлиги, томонларнинг узаро хамкорлиги ва ривожланиши натижасида узаро маъсулияти билан тавсифланган таълим жараёни субъектлари уртасидаги муносабатларнинг алохида тури ва биргаликдаги фаолият. Ташкилий шаклнинг энг асосий субъекти синф мураббийлари, мактаб укитувчилари, мактаб психологи хисобланади. Узаро хамкорликни амалга ошириш борасида шуни таъкидлаш лозимки, малакали ёндашувнинг бурчагида, хатто анъанавий
шакллар хам укитувчилар ва ота-оналар уртасидаги муносабатларнинг янги даражасини ифодалайди, чунки улар узаро хамкорликни бошлаш ва куллаб -кувватлашда, онгли позициянинг намоён булишида оиланинг устун фаолияти билан тавсифланади. Ваколатга асосланган ёндашув ота-оналарнинг уз FOялари билан фаоллигини намоён килишга, мураббий фаолиятини куллаб-кувватлашга, онгли позициянинг намоён булишига оиланинг устун фаолияти билан тавсифланади.Нафакат укитувчилар балки социологлар хам ота-она уртасидаги муносабатлар асосан оиланинг рухий ва ахлокий мухитини шакллантиришини таъкидламокда.
Оиланинг ахлокий иклими турмуш тарзи, ота-оналарнинг хулк-атвори, муносабатларида, оила аъзоларининг мулокотида сезиларли даражада намоён булади. Айникса умумтаълим мактабларида юкори синфларда (7-11синфлар) ахлокий тарбия масаласи, укитувчи шахсига булган муносабат жиддий мулохаза килишга ундамокда. Умумтаълим мактабларида укувчилар ахлокий тарбияси масаласи билан шуFулланиш асосан синф мураббийи зиммасига юклатилган. Мураббий фаолиятида укувчиларнинг тарбиявий холатини яхшилаш бирламчи вазифа хисобланади. Бу маъсулиятли вазифанинг хар жихатдан самарадорлиги ота-оналар билан туFри йулга куйилган, ягона максадга йуналтирилган хамкорликдир. Мураббий канчалик тажрибали булмасин бола тарбиясида оила таълим салохияти мухим рол уйнашини, боланинг тулаконли шахс сифатида шаклланишида таълим муассасаси ва оила хамкорлигида синф мураббийининг роли мухумлигини урганиш ахамиятлидир. Чунки барча ота-оналар хам мактабнинг иттифокчиси эмас,уларнинг купчилиги камдан-кам холатда укитувчига ёрдам беради. Хуш, ушбу муоммоларнинг илдизи каерга бориб такалади?
МУХОКАМА
Чирчик давлат педагогика институтининг Ижтимоий фанлар кафедраси Чирчик шахар 21-умумтаълим мактабида синф мураббийи фаолиятининг самарадорлигини ошириш максадида Педагогик таълим инновацион кластери ва "Мактаб лаборатория" инновацион тажриба майдончаларида амалга ошириладиган "Инноватор мураббий" лойихани амалиётга тадбик этди. Бу лойихада умумтаълим мактабларида синф мураббийлари фаолияти самарадорлигини янада ошириш, максадли фаолият юритишни таъминлаш ва шу оркали укувчиларнинг таълим - тарбия жараёнидаги фаоллигини ошириш кузда тутилди. Ота-оналарнинг фарзанди тарбияси борасидаги маъсулияти ва гурух мураббийи билан хамкорликдаги бола тарбиясидаги фаоллиги масаласи
укувчилардан олинган аноним суровнома ва синф мураббийи билан утказилган сухбат оркали аникланди. Утказилган суровнома, тест синови ва сухбатлар асосида синф мураббийининг таълим ва тарбия жараёнидаги ютук ва камчиликлари аникланиб, шунга асосланган холда тажриба-синов ишларини амалга ошириш шакллари, усуллари ишлаб чикилди.
Умумтаълим мактабларида укувчиларининг тарбиявий холатининг талаб доирасида булиши, умуман маънавий холатига маъсул шахс синф мураббийи узига бириктирилган укувчиларга туFри тарбия бера олишида бир канча жиддий тусиклар мавжудлиги аникланди:
- Ота-оналарнинг фарзандларини меъёридан ортик эркалатишлари ва уларга ишонишлари окибатда мураббий фаолиятини менсимаслик холатлари;
- Ота-оналарнинг бола тарбиясида асосан бирёклама, яъни моддий жихатига эътибор каратаётганлиги натижасида бола тарбиясидаги жиддий нуксонар юзага келаётганлиги;
- Оиладаги муносабатларни тартибга солишнинг бекарор тартиби мавжудлиги;
- Ота-оналар болаларининг буш вактини кандай утказиши фойдадан холи эмаслиги хакида чукур мулохаза килмаётганлиги;
- Ота-оналарнинг мактаб билан узаро алокалари укитувчи ёки мураббий ташаббуси билан уюштирилиши;
- Мактаб ва синф тадбирларида ота-оналар иштироки пассив даражада эканлиги;
- Бефарклик, назорат ва Fамхурликнинг йуклиги, ота-она ролини бажариш учун маъсулиятсиз муносабатнинг мавжудлиги;
Мактаб ва ота-она хамкорлик муносабатларнинг алохида тури ва биргаликдаги фаолият сифатида укувчи маънавияти, тарбиясини ривожлантириш ва амалга ошириш томонларнинг ишонч, узаро манфаатдорлик, умумий максад ва кадриятлар, муносабатларининг ихтиёрийлиги ва давомийлиги натижасида томонларнинг узаро маъсулияти билан тавсифланади. Шуниси кизикки, ота-оналарнинг мактаб билан хамкорлиги укувчи куйи синфда укиётганида анча жонли, аммо усмирликга утишнинг энг OFир дамларида сустлашади. Укувчи улFайган сари мураббийларнинг улар билан ишлайдиган методлари узгариб боради. Мураббийнинг маълумотлилиги ва тарбияланганлиги унинг FOявий эътикоди ва маънавий камолоти, унинг муваффакият калитидир.
Синф мураббийининг фаолиятида, одатда ота-она билан хамкорликнинг энг оммабоп усуллардан бири ота-оналар учрашувидир. Укувчиларнинг холати
буйича ота-оналар билан телефон оркали мулокот килишнинг индивидуал шакли кейинги пайтларда асосий усулга айланди. Купгина мураббийлар ота -оналар иштирокида тадбирлар ташкил килишга эътибор каратадилар. Аммо бу тадбирларнинг сифати эмас сонига купрок эътибор каратадилалар.
Хдмкорликдаги саъй-харакатларни мувофиклаштиришда, оилавий тадбирлар ва танловлар синф мураббийи бошчилигида аникланиб бериладиган "Йилнинг энг яхши ота-онаси" каби танловларни ташкил килиш мухим рол уйнайди. Ташкилий шаклнинг асосий кисми синф мураббий зиммасида булади. Оилавий таълимнинг мураккаблиги, давомийлиги ва максадга мувофиклигини назарда тутган холда, оила билан узаро муносабатларнинг муваффакияти асосан тажрибали синф рахбарлари иштирокида аникланади. Ушбу ёндашувларга асосланиб, биз куйидагиларни назарда тутамиз:
1.Оила билан замонавий хамкорлик килишда оилани комплекс урганиш, унинг имкониятларини хисобга олган холда курилиши лозим;
2. Таълим салохиятининг мавжуд даражасини хисобга олган холда, фаолият жараёнида ривожланишни раFбатлантириш, узаро хамкорликнинг янги шаклини куллаш. Шахсий йуналтирилган ёндашув урганилаётган жараённи ниятлар,кадриятлар йуналишлари,максадлар, манфаатлар ва иштирокчиларнинг узаро таъсири нуктаи назаридан куриб чикишга имкон беради. Оила тарбиясининг сифатини яхшилаш, таълим жараёнида оиланинг ролини ошириш, болаларни тарбиялашда маъсулиятни таксимлашга, оиланинг тарбиявий салохиятини ривожлантириш жараёнини илмий-услубий жихатдан таъминлашга боFликдир. Оила билан ишлаш дастурининг йуналишлари:
- ота-оналар учун таълим курси ;
- ота-оналар учун семинарлар ташкил килиш;
- болалар, ота-оналар ва укитувчиларнинг биргаликдаги ижтимоий -маданий фаолиятини ташкил этиш;
- ахборот -маърифий маконни ташкил этиш;
Оиланинг тарбиявий салохиятини ривожлантириш принциплари:
- замонавий ота-оналарнинг хусусиятлари ва уларнинг болаларни тарбиялашдаги устивор хукукини хисобга олиш;
- хамкорлик ва хамкорлик;
- илмий ва амалий йуналтирилган информация;
- миллат ва этнопедагогик маданият ёндашувлари ;
- шахсий маслахат билан оилани куллаб куввалаш;
Ушбу максадни амалга ошириш куйидаги вазифаларни хал килиш оркали ота-оналарнинг уз таълим салохитини ривожлантиришни аник максад килиб куйишга имкон беради.
Оила тарбиявий салохиятингинг таркибий кисмларига куйидагилар киради:
- аксиалогик;
- ваколатли;
- ташкилий ва фаолият;
- ижтимоий-психиологик.
Усуллари:
- диагностика;
- диалог;
- муаммо;
- амалий.
Бунда натижа: Оиланинг таълим салохиятини юкори даражага кутариш. Оиланинг тарбиявий салохияти куйидаги даражаларга булинади:
- юкори даражадаги;
- энг яхши;
- паст;
Мактаб билан хамкорлик натижасида оиланинг тарбиявий салохиятини янада оширишдан кузланган максад жамиятимиз эхтиёжларидан келиб чиккан холда мавжуд муоммоларнинг ечимини топишдир.
Хдмкорликдан кузланган максад:
1.Таълим ва тарбиявий жараёнида оиланинг ролини оширишда жамиятнинг эхтиёжлари;
2.Ёш авлодни тарбиялаш масаласида мактаб ва оиланинг узаро манфаатли хамкорлигининг мухимлиги;
3. Мактаб билан оила хамкорлиги мураббий фаолияти самарадорлигини оширишга, боланинг тарбиявий холатини яхшилашни аник максад килиб куйишга имкон бериши.
Ушбу максадни амалга оширишда куйидаги вазифаларни амалга ошириш мухим хисобланади:
Хдмкорликга жалб килинган ота-оналарнинг уз таълим салохиятини ижобий томонга узгартиришга булган муносабати ва мотивацияси учун шароит яратиш.
Боланинг тарбиявий холатини яхшилашда ота-онанинг позициясини мустахкамлашдан иборатдир.
ХУЛОСА
Ижтимоий шериклик шароитида оила билан узаро муносабатларда уларнинг касбийлигини ошириш масалаларида укитувчиларга ёрдам бериш энг асосий масала хисобланади.
Бунда муоммонинг илмий асослари синергетик, аксиалогик, ваколатли ва шахсий йуналтирилган методологик ёндашувлар билан таъминланади.
Бир канча хорижлик мутахассислар хамкорлик ва хамкорлик тамойили мураббий ва укувчиларнинг ота-оналари билан ишончли ва тенг муносабатларига, шунингдек болаларни тарбиялашда юзага келадиган муоммоларни хал килишда , ота-оналарнинг шахсини хисобга олиш ва кабул килишда конструктив изланишларга асосланган. Хдмкорлик рол, маъсулият ва иштирок этиш улушларини аник таксимлашга каратилади ва иштирок этиш улушларини аник таксимлашга асосланган мослашувчан хамкорлик шакли сифатида тушунилиши керак.
Мураббий фаолияти самарадорлиги унга бириктирилган синфнинг таълим ва тарбиявий холатининг юкорилиги билан бахоланар экан бу борада хамкорликдаги алокаларида томонларнинг тенг хукуклиги мухим ахамиятга эга. Мураббий ва ота-она хамкорлигида асосий хусусиятлар куйидагилардир : узаро боFликлик, хамкорлик ваколатларини ажратиш, ихтиёрий асос. Юкоридаги тамойилларга амал килиш мураббий ва ота-она хамкорлигида куйидаги муоммоларни хал килишга ёрдам беради:
Мураббийга булган ишончнинг етишмаслиги сабабли юзага келадиган "ота-она корпусининг спонтан диктатураси" олдини олади.
Мактабнинг очик тизим сифатида шаклланишига ёрдам беради, бунинг натижасида ота-оналар , таълим жараёни субъектлари,укувчилар ва ота-оналар уртасидаги муносабатларни янада эркин мослашувчан, табакалаштиришга ва инсонпарварлаштиришга имкон беради.
Ота-оналарнинг таълим муассасалари билан хамкорлик шароитида оиланинг маъсулияти, ахамияти ва субективлиги тобора кенгайиб, уларнинг тарбиявий салохиятини ривожлантиришга хизмат килади.
Ахборотнинг илмий ва амалий йуналтирилганлиги тамойили илм-фан мазмуни ва оила билан ишлаш дастури уртасидаги мунтазам алокага асосланган. Ота-оналар, болалар ва укитувчиларнинг ижобий кайфиятини баркарор ва тизимли хамкорликда шакллантиришга ёрдам беради.
Замонавий мактаб таълим жараёни субъектларнинг комплекс узаро таъсирининг яхлит тизими сифатида оилани уз иттифокчиси, хамкорига айлантириш учун муайян ресурсларга эга эканлигини хисобга олиш мухимдир.
Ота-она билан хамкорлик- якуний натижа боланинг шахсияти учун ажратилган маъсулиятдир. Бола шахсияти учун амалга оширилган маъсулият эса жамият тараккиёти учун мустахкам пойдевор хисобланади. Шундай экан таълим субъектлари уртасидаги хамкорлик эхтиёж ва давр талаби эканлигини унутмаслигимиз лозим.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ
1. International Journal of Psychological Rehabilitation, Vol.24, Issue 07, 2020 'Issn: 1475-7192 Received: 10 Nov 2018 | Revised: 20 Dec 2018 | Accepted: 02 Jan 2019 8104 Structure and Mechanisms of Action of The Educational Cluster Mardonov Sh—., Toshtemirova S., Ahmadjonov B, Koshanova N
2. Карклина С.Э.Проблемы семейного воспитания(текст)/ С.Э.Карклина. М.: Сов.Россия, 1983.-208 с. Шенна Марина Борисовна.Развитие и реализация воспитательного потенциала семьи в условиях социального партнерства со школой.Уфа.2013.С.23.
3. Хоменко.И.А.Школа и родители этапы развития социалного партнерства [текст] // И.А.Хоменко//Педагогическое обозрение.-2008.№4(79).-С.7-8.
4. Кожурова. О.Ю.Социальное партнерство школы и семьи как фактор повышения их воспитательного потенциала:автореферат дисс. канд.пед.наук [Tekcт]/О.Ю.Кожурова.-М,2011.-23с.
5. Лернер, П.С. Фацилитация — групповая продуктивная познавательная деятельность учащихся [Текст] /П.С.Лернер //
6. Инновации в общеобразовательной школе. Методы обучения: сб. науч. тр. / под ред. A.B. Хуторского. - М.: ГНУ ИСМО РАО, 2006. - С. 143149.
7. Koshanova Nilufar Maxsudovna Academicia an Internatsional Multidisciplinary Research Journal. Problems of ensuring professional membership in the continuous education system (Based on education cluster)P.1519-1522.vol.10, Issue 6, June 2020. https://saarj.com
8. А.Я.Соболев.Мактаб,оила ва жамоатчилик."Укитувчи"Тошкент-1978.43-44 б.
9. А.Холматов.Укувчилар тарбиясида мактаб, оила ва жамоатчилик хамкорлиги.-Тошкент:Узбекистон, 1977.
REFERENCES
1. International Journal of Psychological Rehabilitation, Vol.24, Issue 07, 2020 4ssn: 1475-7192 Received: 10 Nov 2018 | Revised: 20 Dec 2018 | Accepted: 02 Jan 2019 8104 Structure and Mechanisms of Action of The Educational Cluster Mardonov Sh—., Toshtemirova S., Ahmadjonov B, Koshanova N
2. Карклина С.Э.Проблемы семейного воспитания(текст)/ С.Э.Карклина. М.: Сов.Россия, 1983.-208 с. Шенна Марина Борисовна.Развитие и реализация воспитательного потенциала семьи в условиях социального партнерства со школой.Уфа.2013.С.23.
3. Хоменко.И.А.Школа и родители этапы развития социалного партнерства [текст] // И.А.Хоменко//Педагогическое обозрение.-2008.№4(79).-С.7-8.
4. Кожурова. О.Ю.Социальное партнерство школы и семьи как фактор повышения их воспитательного потенциала:автореферат дисс. канд.пед.наук [Tekcт]/О.Ю.Кожурова.-М,2011.-23с.
5. Лернер, П.С. Фацилитация — групповая продуктивная познавательная деятельность учащихся [Текст] /П.С.Лернер //
6. Инновации в общеобразовательной школе. Методы обучения: сб. науч. тр. / под ред. A.B. Хуторского. - М.: ГНУ ИСМО РАО, 2006. - С. 143149.
7. Koshanova Nilufar Maxsudovna Academicia an Internatsional Multidisciplinary Research Journal. Problems of ensuring professional membership in the continuous education system (Based on education cluster)P.1519-1522.vol.10, Issue 6, June 2020. https://saarj.com
8. А.Я.Соболев.Мактаб,оила ва жамоатчилик."Укитувчи"Тошкент-1978.43-44 б.
9. А.Холматов.Укувчилар тарбиясида мактаб, оила ва жамоатчилик хамкорлиги.-Тошкент:Узбекистон, 1977.