Review of law sciences
Q-------------- 1
- Д^
Sardor Suvanov,
Chairman of the administrative court of Gulistan
SOME PROBLEMS CONCERNING THE IMPROVEMENT OF ADMINISTRATIVE PROCEEDINGS IN THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: this article analyzes the 3-year activity of administrative courts, which are a new institution of the judicial system of the Republic of Uzbekistan, and some of their fundamental foundations, identifies problems in the system and ways to solve them. The article uses foreign experience.
Keywords: administrative justice, administrative and judicial concept, judicial control, legality and efficiency of administrative bodies, responsibility of Executive authorities.
Сардор Суванов,
Председатель административного суда Гулистанского района
НЕКОТОРЫЕ ПРОБЛЕМЫ КАСАТЕЛЬНО СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ АДМИНИСТРАТИВНОГО СУДОПРОИЗВОДСТВА В РЕСПУБЛИКЕ
УЗБЕКИСТАН
Аннотация: в данной статье были проанализированы 3 летняя деятельность административных судов, являющихся новым институтом судебной системы Республики Узбекистан, и их некоторые фундаментальные основы, а также указаны проблемы в системе и пути их решения. В статье использован зарубежный опыт.
Ключевые слова: административная юстиция, административно-юстиционная концепция, судебный контроль, законность и эффективность деятельности административных органов, ответственность органов исполнительной власти.
Сардор Суванов,
Гулистон туман маъмурий судининг раиси
УЗБЕКИСТОНДА МАЪМУРИЙ СУД ИШ ЮРИТУВИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШГА ОИД АЙРИМ МУАММОЛАР
Аннотация: мазкур илмий мацолада Узбекистон Республикаси суд тизимидаги янги институт - Маъмурий судларнинг 3 йиллик фаолияти ва унинг айрим фундаментал жщатлари та^лил цилинган булиб, тизимдаги муаммолар курсатилган уамда уни хал цилишнинг доктринал йулларини очиб беришга уаракат цилинган. Мацолада хорижий мамлакатлар тажрибасидан кенг фойдаланишга уаркат цилинган.
Калит сузлар. Маъмурий юстиция. Маъмурий юстицион концепция. Суд назорати. Маъмурий органлар фаолияти цонунийлиги ва самарадорлиги. Ижро %окимияти органлари масъулиятлилиги.
Бугунги замонавий Узбекистан хакикатда уз ривожланишининг янги сифат боскичига кадам куйганлигини кузатиш мумкин. 2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Х,аракатлар стратегиясининг кабул килинганлиги ва унинг "конун устуворлигини таъминлаш ва суд-х,укук тизимини янада исло^ килишнинг устувор йуналишлари" деб номланган кисмида суд х,окимиятининг чинакам мустакиллигини таъминлаш, суднинг нуфузини ошириш, суд тизимини демократлаштириш ва такомиллаштириш, судларни янада ихтисослаштириш, суд аппаратини мустахкамлаш [1] каби устувор вазифаларнинг белгиланиши натижасида Узбекистонда маъмурий юстицион концепциянинг амалда руёбга чикишига замин яратилди. Бошкача килиб таъкидлаганда инсон хукукларини таъминлаш ва демократик назарий карашлар амалда уз ифодасини топтиришга каратилган саъи харакатлар бошланганлигини англатади.
Шундай килиб, 2017 йил июнь ойидан буён Узбекистан Республикаси суд тизимида маъмурий судлар фаолият юритмокда. Ушбу судларнинг асосий вазифаларига: маъмурий органлар билан муносабатларда конун устуворлигини, фукаролар, шунингдек корхоналар, муассасалар, ташкилотларнинг хукуклари ва конуний манфаатларини таъминлаш; маъмурий ва бошка оммавий хукукий муносабатлар сохасида фукаролар ва юридик шахсларнинг бузилган ёки низолашилаётган хукуклари, эркинликлари ва конуний манфаатларини химоя килиш; маъмурий ва бошка оммавий хукукий муносабатлар сохасида конунийликни мустахкамлаш хамда хукукбузарликларнинг олдини олишга кумаклашиш; конунга ва судга нисбатан хурмат муносабатини шакллантиришдан иборатлиги конун билан мустахкамланган. Ушбу вазифаларга доктринал ёндашиб, илмий таъриф бериладиган булса, бу оммавий хокимият ва бошкаруви органлари билан буладиган муносабатларда хусусий хукук субъектларининг хукукларини, эркинликлари хамда манфаатларини химоя килишга каратилган суд тизими хисобланишини таъкидлаш зарур.
Хуш, бугунги кунда фаолият юритаётган маъмурий судларга утган киска давр буйича бахо бериладиган булса, кандай муваффакият ва уз ечимини кутаётган масалаларни куришимиз мумкин? Юкоридаги расмий ва доктринал берилган таъриф ва вазифаларни кай даражада амалга оширмокда? деган саволлар соха олимларида, мутахассисларда ва умуман оддий фукароларимизда юзага келиши табиийдир.
Кузатув услуби натижасида куйидаги дастлабки хулосаларни килиш мумкинки, Узбекистонда маъмурий судларнинг 3 йиллик фаолияти даври натижасида юкоридаги таъкидланган вазифалар ва идеал максадларни амалда руёбга чикаришга бир катор ташкилий ва хукукий омиллар салбий таъсир килмокда. Жумладан, бугунги кундаги маъмурий судлар фаолиятини йулга куйишда маъмурий юстицион ва маъмурий юрисдикцион максадларни бир суд фаолиятига бирлаштиришга харакат килинганлигидадир. Агар "судларни янада ихтисослаштириш" [2] деган стратегик масала белгиланиб, аммо бир вактнинг узида унда хусусий хукук субъекти хам аризачи (маъмурий суд иш юритувида фуцаролик суд процессидан фарцли равишда даъвогар тушунчаси ишлатилмайди), хам маъмурий хукукбузарликларга оид ишларда хукукбузар макомида
иштирок этилар экан, аввал таъкидланган ва конуний мустахкамланган вазифаларга эришиш муракккаблиги сакланиб колиши мумкин.
Жахон тажрибасида судларнинг бир пайтнинг узида мазмунан хам оммавий, хам деликтлар билан боглик булган ишларни куриш амалиёти Грузия Республикасидан бошка хеч бир давлатда учрамайди. Маъмурий суд тизимига эга Мустакил Давлатлар Х,амдустлиги каторидаги мамлакатларнинг барчасида маъмурий судлар факатгина оммавий-хукукий низоларни, яъни давлат органларининг фукароларнинг хукук ва манфаатларини бузганлиги ёки шунга оид низоларни куриб чикиш билан боглик булган ишларни куриб чикиши белгиланган. Маълумот урнида таъкидлаш жоизки, Озарбайжон Республикаси Маъмурий-процессуал Кодексининг 2-моддаси 2.1. бандида шундай коида мустахкамланганки, агар судга тааллуклиликнинг конун билан бошкача тартиби белгиланмаган булса, маъмурий низолар билан боглик булган ишларни Маъмурий-иктисодий судлар ва Маъмурий-иктисодий коллегиялар куриб чикиши белгиланган [3]. Бундан хулоса шуки, жахон тажрибасида маъмурий низоларга оид ишларни куриб чикишни шакллантириш масаласида айрим давлатлар эхтиёткорона ёндашишини кузатиш мумкин. Шу билан бирга жуда куп узок ва якин хорижий давлатларда маъмурий судларнинг ижро хокимиятини назорат килиш, унинг инсон хукук ва манфаатларига, оммавий, яъни халк манфаатларига зарар етказадиган ёки етказиши мумкин булган карор ва хатти харакатларини тухтатиб туриш, бекор килиш каби таъсир утказиш функциясини бажаришини кузатишимиз мумкин. Рус олими В.А.Рязановскийнинг таъкидлашича, юстиция хамиша юстициялигича колиши жоиз, яъни у бунда маъмурий органларнинг бошкарувига аралашмаган холда маъмурий органларда хукук масаласини куриб чикади, у маъмурий орган фаолиятининг хукукга мос эканлигига бахо беради. Тегишинча, маъмурий юстиция маъмурий орган харакатларини ноконуний деб топиши ва бузилган хукукларни тиклаши мумкин [4].
Х,аракатлар стратегиясидаги "судларни янада ихтисослаштириш" деган вазифадан келиб чикадиган булсак, Узбекистондаги маъмурий судларда бугунги кунда куриб чикилаётган юрисдикцион ва юстицион ишларни ажратиш жуда мухим хисобланади. Зеро, оммавий-хукукий низоларни куриб чикиишга ихтисослаштирилган суд фукаро деликтлари билан боглик булган ишларни куриб чикиши, унинг идеал максадларини амалда руёбга чикаришига салбий таъсир этиши аник. Соха олимлари ва мутахассисларининг маъмурий судлар фаолиятига оид олиб борган илмий тадкикотлари натижасида ва илгари сурган таклиф ва тавсиялари хамда маъмурий судлар юкламасининг статистик маълумотларига асосан жорий йилга багишланган Давлат дастурида 2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Х,аракатлар стратегияси ижросини таъминлаш, шунингдек, Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 24 январдаги Олий Мажлисга Мурожаатномаси, парламент палаталари кушма мажлиси ва ташкилий йигилишларида белгиланган вазифаларни самарали ва уз вактида амалга ошириш максадида "2020 йил 1 декабрдан бошлаб маъмурий хукукбузарликлар тугрисидаги ишларни куриб чикиш ваколати жиноят ишлари буйича судлар ваколатига утказилсин" [5] деган Фармон кабул килинди.
Юкорида таъкидланган статистик маълумотларга изох келтирадиган булсак, шуни таъкидлаш мумкинки, Узбекистон Республикаси Олий суди расмий сайтида Маъмурий судларнинг 2019 йил 9 ойидаги фаолиятига оид статистик маълумотларда баён килинишича. Утган давр мобайнида ушбу судлар томонидан биринчи инстанция тартибида
286 772 та маъмурий хукубузарлик, 25550 та материал ва 12159 та оммавий низо, жами 324 481 та иш (материал)лар куриб хал этилган [6].
Ушбу ракамлардан шу нарса аёнки, маъмурий судларни ташкил этишдан устувор вазифа сифатида максад килинган энг аввало оммавий-хукукий муносабатлардан келиб чикадиган маъмурий низоларни [7] куриб чикиш, фукаролар манфаатларини химоя килиш масаласи жами ишларнинг тахминан 3% ини ташкил этган. Бу 97% холатда хусусий хукук субъектлари Маъмурий судлардан жарима, махсус хукукдан махрум килиш, маъмурий камок тарикасидаги жазо чораларини "кабул килган". Бундай ёндашув маъмурий юстиция концепциясининг асл мохиятига мос келмайди. Пировардида, фукаролар ва юридик шахслар онгида маъмурий судларни эски вактлардаги каби жазоловчи, кораловчи бир тузилма сифатидаги тасаввурларнинг шаклланишига замин яратиши мумкин. Шунинг учун, 2020 йилга мулжалланган Давлат дастурида деликтлар билан боглик булган ишларни жиноят ишлари буйича судларга утказилишини ижобий бахолаш мумкин.
Оммавий-хукукий муносабатлардан келиб чикган 12159 та низолар куриб хал этилган. Шундан, 5173 таси ёки 42.5 фоизи маъмурий орган, фукаролар узини-узи бошкариш органларининг ва улар мансабдор шахсларининг харакати (харакатсизлиги) юзасидан, 4784 таси 39.4 фоизи маъмурий орган, фукаролар узини-узи бошкариш органларининг ва улар мансабдор шахсларининг карорлари юзасидан, 2202 таси ёки 18.1 фоизи оммавий-хукукий муносабатлардан келиб чикган бошка низоларга оид ишлар хисобланади [8]. Ушбу сифат тахлили натижасида дастлабки тарзда шуни хулоса килиш мумкинки, ижро хокимияти органларининг карорларига нисбатан, уларнинг харакатлари ва харкатсизлиги юзасидан хусусий хукук субъектларида шикоятлар куплигини кузатиш мумкин. Бу ижро хокимияти органларининг айрим мансабдор шахсларида ахоли билан мулокат килиш кунимаси, фукаролар ва юридик шахсларнинг мурожаатларига лозим даражада эътиорли эмаслигидан, касбий профессионалликнинг етарли эмаслигидан далолатдир. Албатта бундай вактларда маъмурий ишлар буйича судьялар курилган маъмурий низога ишлар юзасидан тегишли маъмурий органларга такдимномалар киритиши оркали ушбу масалаларда тегишли ишлар тизимли тарзда йулга куйилиши лозимлигини эслатиб туриши керак.
Узбекистон Маъмурий судлари тизимидаги навбатдаги уз ечимини кутаётган масалалардан бири бу судловга тааллуклилик масаласидир. Амалдаги конунчиликка кура, узаро боглик булиб, баъзилари маъмурий судга, бошкалари эса фукаролик ишлари буйича судга тааллукли булган бир нечта талаб бирлаштирилган такдирда, барча талаблар фукаролик ишлари буйича судда курилиши лозим [9], деб белгиланган диспозиция талаблари Маъмурий суд органининг юстицион ахамиятини камайтирмокда деган гипотезани илгари суришимиз мумкин. Барчамизга маълумки, Узбекистон амалиётида аввалдан фукаролик ишлари буйича судларнинг ишларни куриб чикиш юкламаси нихоятда огир булиб келган. Маълумот учун таъкидлаш жоиз, биргина Узбекистон Республикаси Фукарлик Кодекси моддаларининг узи 1199 тани ташкил этиши факти Фукаролик судлардаги катта юкламани курсатади. Агар уларга яна баъзилари маъмурий судга, бошкалари эса фукаролик ишлари буйича судга тааллукли булган бир нечта талаб бирлаштирилган такдирда, барча талаблар фукаролик ишлари буйича судда курилиши лозим деган коидалани саклаб колишни давом эттирсак, натижада ушбу суднинг хам самарали фаолият юритишини сурок остига куйган булишимиз мумкин. Назаримизда, агар ишни бир томони маъмурий низо ва бошка томонидан фукаролик ёки иктисодий низо
кузатиладиган булса, унда бундай холда ишни тулик Маъмурий судларда куриб чикиш коидасини киритиш керак. Зеро, бу билан фукаролик судларидаги ишлар балансини таъминаш мумкин ва Маъмурий судларинг хам "ишсиз" колиб кетишининг олдини олиш мумкин булади. Вахолангки, 2020 йил 1 декабрдан Маъмурий судлардаги хукукбузарликлар билан боглик булган ишлар хам Жиноят ишларига утказилиши белгиланган экан, ундан кейинги даврларда Маъмурий судларда ишлар курилишини шу тарика тузилмавий жихатдан купайтириш мумкин.
Маъмурий, фукаролик ва иктисодий судларда "чегарасида" жойлашган ишлар кузатилганда, ишнинг Маъмурий судларда курилиши куйидаги демократик ва ташкилий-хукукий афзалликларга эга булиши мумкин:
- маъмурий органларнинг хусусий хукук субъектлари билан буладиган муносабатларида масъулиятни хис килиб, конунийлик, мутаносиблик ва шаффофлик принциплари асосида фаолият юритилишига эришиш мумкин;
- Маъмурий суд юстицияси институти ривожланиши янги, сифат боскичига кутарилиши мумкин;
- фукаролар ва юридик шахсларда, айникса тадбиркорлар ва хорижий инвесторларда Узбекистон суда тизимига булган ишонч янада ортиши мумкин;
- фукаролик ишлари буйича судлардаги ортикча иш юкламаси мувозанатга келиши мумкин;
- фукаролар ва юридик шахсларининг хукук ва эркинликлари ва конуний манфаатлари сифатли ва уз вактида куриб чикилиши таъминланиши мумкин.
Узбекистон амалиётида Маъмурий судларда оммавий-хукукий муносабатларга оид ишларнинг кам куриб чикилиши, бундай ишларнинг камлигидан ёки мавжуд эмаслигини англатмайди. Узбекистон давлатчилигининг тарихий омилларини хисобга олиб шуни таъкилаш керакки, хусусий хукук субъектларининг аксарияти оммавий-хукукий низоларни хал килишни сураб Маъмурий судларга эмас, балки жойлардаги прокуратура органларига ёки Узбекистон Республикаси Президентининг Виртуал кабулхонаси хамда жойлардаги Халк кабулхоналарига мурожаат килишни маъкул куради. Бунга тегишли объектив ва субъектив сабаблари бор, албатта. Бугунги кундаги олимлар ва мутахасислар хамда конуншуносларнинг маъмурий судларга оид асосий вазифаси ахолида онгида Маъмурий судларга булган ишончни ошириш, мазкур судлар томонидан оммавий-хукукий муносабатлар билан боглик булган ишларни тез ва конуний куриб чикишнинг илмий асосланган конуний механизмларини ишлаб чикиши зарур хисобланади. Бунда албатта оммавий-хукукий низоларни судлагача булган даврда конуний хал этиш чораларини хам уйлаб куриш керак. Зеро, фактик жихатдан суд тартибида низо, конфликт хал булмайди, аксинча томонларнинг муносабатлари янада чигаллашади ва айрим холларда судда ютган томон хам хал килув кароридан коникмаган холлари юзага келиши учраб туради [10].
Шу билан бирга, ижро хокимияти органлари томонидан конуний асосларда оммавий-хукукий низоларни судгача булган даврда хал килишнинг самарали мукобил вариантлари ишлаб чикишга ундаш учун хам маъмурий органлар устидан парламент ва жамоатчилик назорати, колаверса, суд назорати механизмларини кучайтириш лозим. Агар ижро хокимияти органлари суд назорати механизмларидан "куркмаса", унинг халк килув карорлари ва такдимномаларидан хайикмаса, низолари судгача булган мукобил механизмларни йулга куйиш ишларига киришмайди хам. Шунинг учун, Узбекистонда
MatMypuM cyg^OB HHcTHTyTHHH aHaga TaKoMH^amTapum Ma;caguga KyMugaru TaBcua.napHH u^rapu cypaMH3:
- MatMypuM xyKyK6y3ap.nHK.nap 6u.naH goohk; GynraH um.napHH ähho^t um^apu GyMuna cyg.napra yrea3Hm;
- Y3ÖeKHCT0H PecnyG^HKacu MatMypuM cyg Hm ropmyBH TyFpucugarH KogeKCH 26-MoggacH TypTHHHH KHCMHgarH "y3apo gof^h; öy^uö, 6at3H.napH MatMypuM cygra, 6om;a.napH эca ^y;apo^HK um^apu GyMuna cygra Taa^^yK^H Gy^raH 6up HenTa Ta^aö 6up.namTHpH.nraH Ta;gupga, öapna Ta.na6.nap $y;apo.nHK um.napu GyMuna cygga Kypu^umu ^03hm" geraH gнcпoзнцнagaгн oxupru cy3.nap GupuKMacuHH "öapna Ta.na6.nap MatMypuM um.nap GyMuna cygga Kypu^Hmu ^03hm" geraH y3rapTHpumHH KupuTHm;
- MatMypuM oprannapra oug KoHynnapga Ba KOHyHocTH xy^^aT^apuga "MatMypuM opraH ycTugaH MatMypuM cyg^apra $y;apo.nap Ba ropuguK maxcnap ToMoHugaH muKoaT apu3acuHHHr KHpuTH^Hmu, Ma3Kyp MatMypuM opraH $ao.nuaTHHHHr ca.n6uM 6ax,o.naHHmHra caöaö öy^umu MyMKHH" geraH HopMaHH KupuTHm ,no3HM.
ro;opugaru TaBcua.napHH ypraHHÖ hh;h6, yHHHr KoHyHuM Tap3ga aMa^ueTra ^opuM KH^HHHmu op;a^H Y36eKHcTOHga MatMypuM rocтнцнaнннг cu^aT Hy;Tau Ha3apugaH aHru 6oc;HHra KyTapH^raH^HrHHH x,aMga H^po xoKHMuaTH opraanapuHUHr y3 ^aonuaTHga KoHyHuM^HK Ba MyTaHocuG^HK пpннцнп.пapнгa moc paBHmga um^amura, nupoBapguga hhcoh xyKyK^apu TatMHH^aHHmHHH aHru 6oc;HHra KyTapum hmkohMth apaTH^agu.
References:
1. 2017-2021 yillarda O'zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo'nalishi bo'yicha Harakatlar strategiyasi. 07.02.2017 yil.
2. 2017-2021 yillarda O'zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo'nalishi bo'yicha Harakatlar strategiyasining II. Qonun ustuvorligini ta'minlash va sud-huquq tizimini yanada isloh qilishning ustuvor yo'nalishlari qismining 2.1. bandi. 07.02.2017 yil.
3. Sbornik zakonodatelnix aktov po administrativnomu sudoproizvodstvu. 3-e izdaniye. - M.: Infotropik Media, 2018. - S. 2.
4. Ryazanovskiy V.A. Yedinstva protsessa. - M., - 1996. - S. 37.
5. "2017-2021 yillarda O'zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo'nalishi bo'yicha Harakatlar strategiyasini "Ilm, ma'rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili"da amalga oshirishga oid davlat dasturi to'g'risida"gi O'zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni. 02.03.2020 yildagi PF-5953-son.
6. Respublika ma'muriy sudlari tomonidan ko'rilgan ishlar yuzasidan ma'lumot. https://stat.sud. uz/mib.html
7. "O'zbekiston Respublikasi sud tizimi tuzilmasini tubdan takomillashtirish va faoliyati samaradorligini oshirish chora-tadbirlari to'g'risida"gi O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Farmoni 21.02.2017 yildagi PF-4966-son
8. Respublika ma'muriy sudlari tomonidan ko'rilgan ishlar yuzasidan ma'lumot. https://stat.sud. uz/mib.html
9. O'zbekiston Respublikasi Ma'muriy sud ish yurituvi to'g'risidagi Kodeksi 26-moddasi to'rtinchi qismi. 26.01.2018 yil.
10. X. Yodgorov. Alternativnie mexanizmi razresheniya sporov Obzor zarubejnogo opita. -T., - 2017. - S. 9.