Научная статья на тему 'МИНТАҚАВИЙ ТРАНСПОРТ ИНФРАТУЗИЛМАСИНИ СТРАТЕГИК БОШҚАРУВ МЕХАНИЗМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ'

МИНТАҚАВИЙ ТРАНСПОРТ ИНФРАТУЗИЛМАСИНИ СТРАТЕГИК БОШҚАРУВ МЕХАНИЗМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Социальные науки»

CC BY
106
21
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Research Focus
Область наук
Ключевые слова
бошқарув / транспорт / транспорт инфратузилма / стратегик бошқарув / интеграция. / менеджмент / транспорт / транспортная инфраструктура / стратегическое управление / интеграция.

Аннотация научной статьи по социальным наукам, автор научной работы — Озодбек Турсунов

Ҳозирги замон глобаллашуви шароитида Ўзбекистоннинг иқтисодий ривожланиши нафақат инновацион тараққиётга йўналтирилганлик билан, балки минтақалар инфратузилмасини ривожлантириш ва модернизациялаш бўйича кўламли лойиҳаларни амалга оширишга ҳам йўналтирилганлиги билан тавсифланади. Ушбу вазифаларнинг ҳал қилиниши Ўзбекистонни жаҳон иқтисодий жараёнларига тўлароқ интеграциялашга, халқаро савдо-иқтисодий, туристик ва маданий алоқаларни ривожлантиришга кўмаклашиши зарур. Ушбу мақолада минтақавий транспорт инфратузилмасини стратегик бошқарув механизмини такомиллаштириш жиҳатлари тадқиқ этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ МЕХАНИЗМА СТРАТЕГИЧЕСКОГО УПРАВЛЕНИЯ РЕГИОНАЛЬНОЙ ТРАНСПОРТНОЙ ИНФРАСТРУКТУРОЙ

в условиях современной глобализации экономическое развитие Узбекистана характеризуется не только ориентацией на инновационное развитие, но и акцентом на реализацию крупномасштабных проектов по развитию и модернизации инфраструктуры регионов. Решение этих задач должно способствовать полной интеграции Узбекистана в мировые экономические процессы, развитию международных торгово-экономических, туристических и культурных связей. В данной статье рассматриваются аспекты совершенствования механизма стратегического управления региональной транспортной инфраструктурой.

Текст научной работы на тему «МИНТАҚАВИЙ ТРАНСПОРТ ИНФРАТУЗИЛМАСИНИ СТРАТЕГИК БОШҚАРУВ МЕХАНИЗМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ»

МИНТАЦАВИЙ ТРАНСПОРТ ИНФРАТУЗИЛМАСИНИ СТРАТЕГИК БОШКАРУВ МЕХАНИЗМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ Озодбек Турсунов, укитувчи, Фаргона давлат университети https://doi.org/10.5281/zenodo. 7656675

Аннотация: Х,озирги замон глобаллашуви шароитида Узбекистоннинг иктисодий ривожланиши нафакат инновацион тараккиётга йуналтирилганлик билан, балки минтакалар инфратузилмасини ривожлантириш ва модернизациялаш буйича куламли лойихдларни амалга оширишга х,ам йуналтирилганлиги билан тавсифланади. Ушбу вазифаларнинг х,ал килиниши Узбекистонни жах,он иктисодий жараёнларига туларок интеграциялашга, халкаро савдо-иктисодий, туристик ва маданий алокаларни ривожлантиришга кумаклашиши зарур.

Ушбу маколада минтакавий транспорт инфратузилмасини стратегик бошкарув механизмини такомиллаштириш жихдтлари тадкик этилган.

Калит сузлар: бошкарув, транспорт, транспорт инфратузилма, стратегик бошкарув, интеграция.

СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ МЕХАНИЗМА СТРАТЕГИЧЕСКОГО УПРАВЛЕНИЯ РЕГИОНАЛЬНОЙ ТРАНСПОРТНОЙ ИНФРАСТРУКТУРОЙ

Аннотация: в условиях современной глобализации экономическое развитие Узбекистана характеризуется не только ориентацией на инновационное развитие, но и акцентом на реализацию крупномасштабных проектов по развитию и модернизации инфраструктуры регионов. Решение этих задач должно способствовать полной интеграции Узбекистана в мировые экономические процессы, развитию международных торгово-экономических, туристических и культурных связей.

В данной статье рассматриваются аспекты совершенствования механизма стратегического управления региональной транспортной инфраструктурой.

Ключевые слова: менеджмент, транспорт, транспортная инфраструктура, стратегическое управление, интеграция.

IMPROVING THE MECHANISM OF STRATEGIC MANAGEMENT OF REGIONAL

TRANSPORT INFRASTRUCTURE

Abstract: in the conditions of modern globalization, the economic development of Uzbekistan is characterized not only by an orientation towards innovative development, but also by an emphasis on the implementation of large-scale projects for the development and modernization of regional infrastructure. The solution of these tasks should contribute to the full integration of Uzbekistan into the world economic processes, the development of international trade, economic, tourism and cultural ties.

This article discusses aspects of improving the mechanism of strategic management of regional transport infrastructure.

Keywords: management, transport, transport infrastructure, strategic management, integration.

КИРИШ

Минтакалар ва шахдр агломерациялари ижтимоий-иктисодий тизимининг меъёрида амал килиши ва ривожланишини таъминлайдиган транспорт инфратузилмаси умумий инфратузилманинг марказий унсурларидан бири х,исобланади. Транспорт инфратузилмаси

минтакалар, ижтимоий-иктисодий тизим ва ахолининг хизмат курсатиш ва хаётий таъминот сохалари таркибига бевосита кирган, сунгги йилларда интенсив ривожланаётган мамлакат ва минтакалар транспорт-логистика тизимининг амал килиши билан бевосита богланган[1].

Замонавий логистика концепцияларини ривожлантириш ва уни амалиётга жорий этишнинг турли жихатларини урганиш масалалари хорижий ва миллий адабиётларда етарли даражада кенг урганилган. Логистика сохасидаги илмий тадкикотлар билан Б.А.Аникин, М.И.Белявцев, О.Глогусь, М.П.Гордон, П.Друкер, М.А.Гаджинський,

A.Г.Кальченко, А.А.Кизим, Г.Г.Ларина, М.М.Лепа, Ю.М.Неруш, М.А.Окландер,

B.А.Панков ва бошкалар шугулланишмокда.

ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Транспорт инфратузилмасини ривожлантириш минтака гоясининг асосий ташкил килувчиларидан бири сифатида урганилади. Транспорт инфратузилмаси унинг таркибига кирувчи мухим синергетик ва мультипликатив самарага эга субъектларнинг юкори узаро таъсир даражаси билан тавсифланади. Кластер асосида ташкил килинган транспорт инфратузилмаси саноат ва инновацион кластерлар билан бир каторда, иктисодий маконда амал киладиган инфратузилма кластерлари тоифасига киради. Умумий инфратузилма унсури сифатида транспорт инфратузилмасининг асосий муаммолари каторига куйидагиларни киритиш максадга мувофик:

- янги худудларни узлаштириш асосий йуналишлари буйича шахар агломерацияларининг ривожланишини тухтатиб турувчи радикал трассаларга кириш кобилиятининг чекланганлиги;

- транспорт инфратузилмасини ривожлантиришда биргаликдаги вазифаларни хал килишни махкамавий муассасалар ва идоралар уртасида мувофиклаштиришнинг паст даражаси;

- ушбу боскичда концессия шартномалари асосида амалга ошириладиган бир катор лойихалар билан чекланадиган транспорт инфратузилмаси алохида сегментларини ривожлантириш вазифаларини хал килишда давлат-хусусий ва туман-хусусий шериклик механизмларидан етарли фойдаланмаслик;

- транспорт-логистика хизматлари сохасида катор муаммоларнинг мавжудлиги (масалан, омборхона кучмас мулкларидан ноокилона фойдаланиш ва юкларни жунатишда йукотишларга олиб келадиган омборхона бинолари учун ижара туловларининг асоссиз ортиши) ва б.

Транспорт инфратузилмаси минтака умумий инфратузилмасининг таркибий кисми сифатида (энергетик, ижтимоий, коммунал ва бошка умумий инфратузилмани ташкил килувчилар каби) йуловчилар ва юкларни ташиш хизматларини курсатадиган транспорт тармоклари ва корхоналарини, мураккаб конфигурацияга эга жами макон тармоги куринишида шаклланадиган йул трассаларини, транспорт инфратузилмаси объектларининг (хам сервис, хам бошкарувчилик вазифалари буйича) амал килишини таъминловчи корхоналар ва ташкилотлар тизимини бирлаштиради.

Ушбу уз таркиби буйича мураккаб тузилма фаолияти унинг яшовчанлигини таъминлаш ва ривожлантириш максадида агломерация худудида амалга ошириладиган транспорт, омборхона, дистрибутив ва ёрдамчи хизматларда юридик ва жисмоний шахсларнинг эхтиёжларини (жумладан, Узбекистон минтакалари) тулик ва уз вактида

кондиришга каратилган[2]. Минтакага татбикан транспорт инфратузилмасини бошкариш тизими 1-расмда келтирилган.

Ижтимоий-иктисодий тизим умумий инфратузилмаси таркибида транспорт инфратузилмаси бошкарув тизимининг амал килиши куйидагиларга йуналтирилган:

- ушбу тизим унсурларининг шериклик узаро таъсири асосида шахар агломерацияларининг ривожланишига олиб келувчи синергетик (йуловчилар ва юкларни ташиш ва бошка хизматлар хажмларининг сифат жихатдан усишидан иборат) ва мультипликатив (аралаш тармоклар ва кичик тармокларда янги иш уринларининг усиши) самараларига эришиш;

- шахар ижтимоий-иктисодий тизими тармоклари ва кичик тармокларининг, бошка иктисодий субъектларнинг транспорт инфратузилмаси такдим этаётган хизматларга усиб бораётган эхтиёжларини тулик ва уз вактида кондириш;

- шахдр агломерацияси ривожланишини таъминловчи мухим омил сифатида чикадиган ахолининг макон ва мехнат харакатчанлиги жараёнларининг рагбатлантирилишига кумаклашиш;

- минтаканинг иктисодий, маданий ва туристик ахамиятга эга объект сифатида жозибадорлигининг усишига кумаклашиш;

- Узбекистон ва халкаро бозорларда транспорт инфратузилмаси томонидан такдим этилаётган товарлар (уларнинг кушилган киймати транспорт инфратузилмасидан окилона фойдаланиш оркали рагбатлантирилган) ва хизматлар ракобатбардошлигининг усишини таъминлаш.

Транспорт инфратузилмасининг ривожланишини тартибга солиш 1-иловада келтирилган бир катор асосий вазифаларни хал килишга каратилган.

1-расм. Минтаца умумий инфратузилмасининг унсури сифатида транспорт инфратузилмасининг бошцарув тизими[3]

Умуман, транспорт инфратузилмасининг ривожланиши минтака ижтимоий-иктисодий тизимини ривожлантириш умумий стратегиясининг узвий кисми сифатида ахоли турмуш сифатини яхшилаш ва минтака иктисодий усишига кумаклашишга каратилган[4].

Транспорт инфратузилмасининг амал килиши ва ривожланишининг юкорида келтирилган устувор йуналишларига эришишни куйидаги узаро боглик вазифаларни ечиш асосида амалга ошириш максадга мувофик:

- минтака марказида автомобиль йулларига босимни камайтиришни таъминловчи амалдаги ва янги тезюрар йуллар куришга киришиш кобилиятини ошириш;

- минтака ижтимоий-иктисодий тизими умумий инфратузилмаси таркибида транспорт инфратузилмасини ривожлантириш учун давлат, минтака ва хусусий манбалардан, жумладан, давлат-хусусий шериклик механизмидан фойдаланиб, олинган молиявий маблаглардан максадли фойдаланишни таъминлаш;

- транспорт инфратузилмасининг самарали амал килишини таъминловчи замонавий ахборот технологияларидан фойдаланиш.

Х,озирги вактда транспорт инфратузилмаси минтака хокимияти идоравий тузилмалари, худудлар бизнес тузилмалари билан боглик инфратузилма иктисодий субъектлари тармогини ташкил килиш сифатида урганилмокда[5]. У корхоналар, минтакалар ва умуман, минтака ва мамлакат иктисодиёти ракобатбардошлиги, фаолиятининг самарадорлигини ошириш максадларига эришишга каратилган. Мос равишда, транспорт инфратузилмаси катта кисмида кластер шакли белгиларига эга булмокда (инфратузилма кластери сифатида урин бериш).

Хориж тажрибасидан келиб чикиб, бутун дунёда кластер ёндашуви корхоналар ва ташкилотларни гурухга (кластерга) бирлаштириш ва улар уртасида норасмий узаро фойдали муносабатлар ва тармок хамкорлигини урнатиш асосида амалга ошириладиган иктисодиёт ракобатбардошлигини ошириш сиёсати (хам ривожланган, хам колок тармоклар учун) сифатида эътироф этилади[6].

Республика шароитида иктисодий субъектларни кластерлаштириш тажрибаси нафакат саноат тармокларининг (автомобиль, фармацевтика ва бошка) ривожланишини рагбатлантириш воситаси сифатида, балки инфратузилмани, шу жумладан, унинг асосий унсурларидан бири - транспорт инфратузилмасини ривожлантириш ва модернизациялаш вазифасини хал килишда фойдаланилиши мумкин.

Минтака ижтимоий-иктисодий тизими таркибида транспорт инфратузилмасининг самарали амал килиши ва ривожланишини кийинлаштирадиган асосий муаммо сифатида шуни келтириш керакки, ушбу тизим тулик хажмда юк ва йуловчиларни ташиш тезкорлиги ва комфортабеллиги, жисмоний ва юридик шахсларнинг мунтазам усиб борувчи эхтиёжлари хажмларини тулик хал килади. Ушбу сохада пайдо булаётган муаммо урганилаётган инфратузилманинг узига хослиги туфайли узаро богликлиги билан тавсифланади ва мос равишда, мажмуавий ечимини талаб килади, бу эса зарур вазиятларда минтака хукумат тузилмалари узаро таъсири асосида амалга оширилиши зарур.

ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ ВА МУ^ОКАМА

Урганилаётган сохадаги мураккаб муаммолар каторида куйидагиларни келтириш мумкин:

- ижтимоий-иктисодий ва шахарсозлик сиёсати узаро богликлиги, уларни транспорт инфратузилмасининг ривожланиш стратегиялари билан алокадорлигига тегишли стратегик хужжатларнинг етишмаслиги ёки мавжудмаслиги;

- йулларнинг ортикча юкланиши ва шахар агломерацияси эхтиёжларига мослашмаган (узининг бошлангич кириш имкониятига), тикилинчлар, транспорт графикларининг бузилиши, катор худудларнинг газланиши ва бошка худуд учун салбий окибатларни келтириб чикарувчи йуловчи ва юк транспорти алмашинуви муаммоси;

- шахар агломерацияси транспорт инфратузилмасининг минтака бюджети даромадлар кисмидаги улуши шахар даромадлари бошка манбаларига нисбатан етарли эмаслиги. Бинобарин, ушбу даромаднинг 50% идан ортиги транзит юкларини ташиш хисобига таъминланади.

Бизнинг томонимиздан агломерация ижтимоий-иктисодий тизими умумий инфратузилмаси таркибида транспорт инфратузилмасининг ривожланишини бошкариш тамойиллари ишлаб чикилган булиб, улар каторига куйидагилар киритилган:

- бошкарув карорларини ишлаб чикиш минтаканинг ижтимоий-иктисодий ва шахарсозлик ривожланиши устуворликларидан келиб чикиб, амалга оширилмокда;

- товар харакатланиши ва йуловчи окимларини тезлаштиришга, иктисодиётда транспорт инфратузилмаси харажатларини камайтиришга бошкарув карорларининг каратилганлиги;

- транспортдан фойдаланишни яхшилаш, кушилган киймат яратиш, ушбу мажмуанинг минтака ижтимоий-иктисодий тизими умумий инфратузилмаси таркибидаги ишончлилиги ва самарадорлигининг ортиши;

- минтака гояси таркибига минтаканинг фойдали географик ахволининг энг юкори амалга оширилишини хисобга олган холда, транспорт тармоги ва дистрибутив марказ вазифаларини бажаришнинг киритилиши;

- минтака ижтимоий-иктисодий тизими умумий инфратузилмаси таркибига транспорт инфратузилмасини ривожлантиришга каратилган давлат, бизнес ва ахоли ресурслари ва саъйи-харакатларини бирлаштириш ва харакатларни мувофиклаштириш асосида бошкарув карорларини ишлаб чикиш ва амалга ошириш;

- ушбу тизим амал килиши сохасида транспорт инфратузилмаси турли объектлари ва бошка хужалик субъектлари узаро таъсири шароитида йукотишларни камайтиришга каратиш;

- барча ресурслардан окилона ва юкори тежамкорликда фойдаланиш хамда атроф мухитга салбий омиллар таъсирини камайтиришда транспорт инфратузилмаси корхоналари ва ташкилотларини модернизациялаш ва ривожлантириш жараёнларини рагбатлантириш;

- бошкарув карорларини транспорт инфратузилмасини ривожлантириш ва минтака ижтимоий-иктисодий тизимини унга мос ривожлантириш кумулятив самарасига каратиш;

- транспорт инфратузилмаси объектларини модернизациялаш режалари ва лойихалари мониторингини олиб бориш, зарурат тугилганда, у ёки бу лойихаларни амалга ошириш муддатларини, ишларнинг иштирокчилари таркибини, инвестициялар хажмини тузатишга тегишли узгартишлар киритиш ва б.

Транспорт инфратузилмаси агломерация ижтимоий-иктисодий тизимининг

мувозанатлашганлиги ва ракобатбардошлигини, унинг макон жихдтдан ривожланишини таъминловчи бир бутун иктисодий тизим сифатида урганилади. Бизнинг томонимиздан

минтака ижтимоий-иктисодий тизими таркибида транспорт инфратузилмаси ривожланишининг ташкилий-иктисодий бошкарув чизмаси ишлаб чикилган (2-илова).

Узбекистан Республикаси транспорт вазирлиги

Давлат инвестиция фондлари ва тадбиркорликни цуллаб-кувватлаш институтлари Минтака инновацион инфратузилмаси ва транспорт тизимини ривожлантириш пятят сийГ'Яти Транспорт тизими фаолиятини тартибга солиш меъёрлари

Амал килиш тартиботлари

Ме\нат ресурсларини тартибга солиш механизмлипи

Стратегия лар, дастурлар

Сол и ада тортиш

Валюта, кредит ва молиявий тартибга

СПЛИН]

Маъмурий -х,удудий органлар ва махдллш! узини —узи бошкдриш органлари

Транспорт инфратузилмасини ривожлантириш концепция лари, лойихалари

Самарадорлик курсаткичлари ва мезонлари

Транспорт инфратузилмаси ташкилотлари

Даре транспорт!!

Темир йул транспорти

Хаво транспорти

Автомобиль транспорти

Труба утказгич транспорти

Бюджет маблаглари

Хусусий инвестициялар

Вснчур молиялаш

Транспорт инфратузилмаси инновациялари ва илмий таъминоти

Омборхона инйтатузилмаси

Транспорт инфратузилмаси объектларини сугурталаш

I. Минтака ракобатбардошлигини ошириш

2. Иуловчи ва юк айланмасини ошириш

3. Транспорт хизматлари сифатини ошириш

4. Фаргона вилояти бюджета даромадлар кием ими

2-илова. Минтаца ижтимоий-ицтисодий тизими умумий инфратузилмаси таркибида транспорт инфратузилмаси ривожланиши бошцарувининг ташкилий-

ицтисодий чизмаси

ХУЛОСА

Минтакада тарснпорт инфратузилмаси ривожланиш жараёнларини тартибга солиш сохасидаги келтирилган тамойилларни амалга ошириш шахар агломерациясининг баркарор ва мувозанатли ривожланишига (хам анъанавий, хам янгитдан курилаётган худудларда), минтака ижтимоий-иктисодий тизими инфратузилмасини ривожлантириш учун ахамиятли булган лойихаларнинг амалга оширилувчанлиги жихатидан инвестицион фаолликни рагбатлантиришга олиб келиши зарур.

Адабиётлар:

1. Гриценко С.Г.Стратегия випереджального розвитку транспортно-логистических кластеров в Украине/Гриценко// Маркетинг в Украине.-2007.-№10.-С.35-37.

2. Музиченко А.С.Держание регулирования инвестиционной деятельности. -К.:Науковий свет, 2001. -345 с.

3. Муаллифнинг ишланмаси.

4. Легнер Б.А.Логистика./Легнер Б.А.-М.:Нова, 2006.-136с.

5. Омельченко И.Н. Логистическая система -основа создания эффективно действующих предприятий. /И.Н.Омельченко.//Дистрибуция и логистика.-2005.-№6.-С.81-86.

6. Гакашев М.М.Модели организации региональных промышленных кластеров: обзор международного опыта.//Вектор науки Тольяттинского государственного университета. -2013. -№4(26). -С.86-89.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

7. Турсунов, О. Б. (2022). Транспорт Инфратузилмасининг Назарий Асослари.

8. Турсунов, О. Б. (2022). Транспорт инфратузилмасининг мазмуни, таркиби ва минтака иктисодий ривожланишига таъсири. so 'ngi ilmiy tadqiqotlar nazariyasi, 1(2), 190196.

9. Рахимова, К. Н., Турсунов, О., Мирзаев, Р. Б., Ахмадалиева, М. К., & Кодиров, А. (2022). УЗБЕКИСТОНДА «ЯШИЛ МОЛИЯ» ТИЗИМИНИ ЙУЛГА КУЙИШ ВА ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ЙУНАЛИШЛАРИ. Gospodarka i Innowacje., 28, 90-96.

10. Badalovich, T. O. (2022). Legal and institutional basis of development of transport services and transport infrastructure during the Coronavirus pandemic. ASIA PACIFIC JOURNAL OF MARKETING & MANAGEMENT REVIEW ISSN: 2319-2836 Impact Factor: 7.603, 11(09), 55-61.

11. Badalovich, T. O. (2022). Indicators representing the level of provision of transport services and infrastructure of the region. INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL SCIENCE & INTERDISCIPLINARY RESEARCH ISSN: 2277-3630 Impact factor: 7.429, 11(09), 123-127.

12. Турсунов, О. Б. (2022). Иктисодиётни эркинлаштириш даврида транспорт хизматлари ва инфратузилмасининг ривожланиш тенденциялари ва худудий хусусиятлари. Ta'limfidoyilari, 8, 196-204.

13. Турсунов, О. (2022). ТРАНСПОРТ ХИЗМАТЛАРИ ВА ИНФРАТУЗИЛМАСИНИ РИВ ОЖЛАНТИРИШНИНГ ХОРИЖИЙ МАМЛАКАТЛАР ТАЖРИБАСИ. Eurasian Journal of Academic Research, 2(13), 4-9.

14. Турсунов, О. Б. (2022). УЗБЕКИСТОНДА ИКТИСОДИЁТНИ МОДЕРНИЗАЦИЯЛАШ ШАРОИТИДА ТРАНСПОРТ ХИЗМАТЛАРИ ФАОЛИЯТИНИ БОШКАРИШ ВА САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ ЙУЛЛАРИ. IJTIMOIY FANLARDA INNOVASIYA ONLAYNILMIY JURNALI, 2(12), 41-45.

15. Турсунов, О. Б., & Тургунов, З. Х. (2022, December). ИКТИСОДИЁТНИ МОДЕРНИЗАЦИЯЛАШ ШАРОИТИДА ТРАНСПОРТ ХИЗМАТЛАРИ ВА ТРАНСПОРТ ИНФРАТУЗИЛМАСИ ШАКЛЛАНИШИНИНГ ХУДУДИЙ ХУСУСИЯТЛАРИ. In Proceedings of Scientific Conference on Multidisciplinary Studies (Vol. 1, No. 3, pp. 28-32).

16. Tursunov, O. (2023). TRANSPORT XIZMATLARINING SHAKLLANISHI VA RIVOJLANISHINING NAZARIY ASOSLARI. Eurasian Journal of Academic Research, 3(1 Part 2), 170-175.

17. Mirzayev, R. B. (2022). HfflHAE HH^APHnAETrAH ABTOMOBHH OMHA^APHHH TOB^Am^A Hm^AB HH^APHm XAPA^AT^APHrA TA'BCHP KHHYBHH OMH^AP.

18. Mup3aeB, P. B. (2022). MAmHHACO3^HK TAPMOFH^A MAXCY^OT TAHHAPXHHH KAMAMTHPHm MEXAHH3MHHH MYHA^Hm^APH. Ta'lim fidoyilari, 8, 186-195.

19. MaxcygoB, m. C. (2022). Y3BEKHCTOH£A ЭPКHH H^THCO^HM 3OHAHAPHH CAMAPA^OP^HTHHH OmPHmH BA PHBO^HAHTHPHm. Gospodarka i Innowacje., 24, 993-995.

20. Solijonovich, M. S. (2022). The role of government bodies in the development of free economic zones. INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL SCIENCE & INTERDISCIPLINARY RESEARCH ISSN: 2277-3630 Impact factor: 7.429, 11(09), 132-137.

21. Solijonovich, M. S. (2022). THE ROLE OF ENGINEERING AND COMMUNICATION INFRASTRUCTURE IN THE ORGANIZATION AND DEVELOPMENT OF THE FREE ECONOMIC ZONE. ASIA PACIFIC JOURNAL OF MARKETING & MANAGEMENT REVIEW ISSN: 2319-2836 Impact Factor: 7.603, 11(09), 97-102.

22. Burxonovich, M. R. (2022). The Importance Of Basic Materials And Technological Losses In Increasing Economic Efficiency In The Formation Of Cost. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 3(1), 727-732.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.