Научная статья на тему 'Миллий қадриятларимиз тарбия жараёнида самарадорлик омили сифатида'

Миллий қадриятларимиз тарбия жараёнида самарадорлик омили сифатида Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
3051
295
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Шарқ / алломалар / тарбия / педагогик қарашлар / миллий қадриятлар / тарбияда самарадорлик омили / таълим-тарбия тизими / педагогика назарияси / янги усуллар / тарбия муаммолари / East / thinkers / pedagogical views / national values / the efficiency factor of education / the education system / the theory of pedagogy / new methods / problems of education

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Мамаражабов Б. Б.

Мазкур мақолада Марказий Осиёда яшаб ўтган алломаларнинг тарбияга оид педагогик қарашлари ёритилган. Миллий қадриятларимиз тарбия жараёнида самарадорлик омили сифатида намоён бўлиши масаласи очиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

NATIONAL VALUES AS EFFICIENCY FACTOR OF EDUCATION

The article highlights the pedagogical views of the East thinkers about education. There is revealed national values as a factor of education effeciency.

Текст научной работы на тему «Миллий қадриятларимиз тарбия жараёнида самарадорлик омили сифатида»

Мамаражабов Б.Б.,

Тошкент давлат шаркшунослик институти тадк,ик,отчиси

МИЛЛИЙ КАДРИЯТЛАРИМИЗ ТАРБИЯ ЖАРАЁНИДА САМАРАДОРЛИК ОМИЛИ СИФАТИДА

МАМАРАЖАБОВ Б.Б. МИЛЛИЙ КАДРИЯТЛАРИМИЗ ТАРБИЯ ЖАРАЁНИДА САМАРАДОРЛИК ОМИЛИ СИФАТИДА

Мазкур маколада Марказий Осиёда яшаб утган алломаларнинг тарбияга оид педа-гогик карашлари ёритилган. Миллий кадриятларимиз тарбия жараёнида самарадорлик омили сифатида намоён булиши масаласи очиб берилган.

Таянч суз ва тушунчалар: Шарк, алломалар, тарбия, педагогик карашлар, миллий кадриятлар, тарбияда самарадорлик омили, таълим-тарбия тизими, педагогика наза-рияси, янги усуллар, тарбия муаммолари.

МАМАРАЖАБОВ Б.Б. НАЦИОНАЛЬНЫЕ ЦЕННОСТИ КАК ФАКТОР ЭФФЕКТИВНОСТИ ВОСПИТАНИЯ

В статье освещены педагогические взгляды мыслителей Востока о воспитании. Раскрыты национальные ценности как фактор эффективности воспитания.

Ключевые слова и понятия: Восток, мыслители, педагогические взгляды, национальные ценности, фактор эффективности воспитания, система образования, теория педагогики, новые методы, проблемы воспитания.

MAMARAJABOV B.B. NATIONAL VALUES AS EFFICIENCY FACTOR OF EDUCATION

The article highlights the pedagogical views of the East thinkers about education. There is revealed national values as a factor of education effeciency.

Keywords: East, thinkers, pedagogical views, national values, the efficiency factor of education, the education system, the theory of pedagogy, new methods, problems of education.

Мамлакатимиз мустацилликни цулга киритган давр-ни сарцисоб цилсак, цукуматимиз томонидан инсон ман-фаатларини кузлаш ва цимоялаш жараёнида ёш авлоднинг тарбияси, хусусан, унинг оилавий тарбиясига муносиб омил сифатида царалади.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 12

Жумладан, Президентимиз И.А.Каримов оила жамиятнинг асосий б^ини сифа-тида ёш авлоднинг таълим-тарбиясида мух,им ах,амият касб этишини таъкидлаб: «Хар кайси миллатнинг узига хос маъна-виятини шакллантириш ва юксалтиришда, х,еч шубх,асиз, оиланинг урни ва таъсири бекиёсдир. Чунки инсоннинг энг соф ва покиза туЙFулари, илк х,аётий тушунча ва тасаввурлари биринчи галда оила баFрида шаклланади. Боланинг характерини, та-биати ва дунёкарашини белгилайдиган маънавий мезон ва карашлар - яхшилик ва эзгулик, олижаноблик ва мех,р-окибат, ор-номус ва андиша каби мукаддас ту-шунчаларнинг пойдевори оила шароитида карор топиши табиийдир»1, деган фикр-ларни билдирган.

Хар бир мамлакатда амалга оширилади-ган таълим-тарбия тизими негизида муай-ян максадлар ётади. Истиклол вазифалари эса бугунги кунда таълим-тарбия тизими мазмунини янгилашни талаб этмокда. Бу эса ижтимоий тарбия билан оилавий тар-бияни мазмунан узвий боFлаш заруратини келтириб чикаради. Бу вазифалар ушбу сох,анинг устувор вазифаларига айланди-ки, уларнинг амалга оширилиши педаго-гикани оилавий тарбия ва ижтимоий тарбия билан узвий боFлашнинг янги усул ва йулларини излаб топиш, бу йулда илмий-амалий изланишлар олиб боришни такозо этади.

Давлат ва жамият тараккиёти, унинг истикболи шу давлат, шу мамлакатда яшов-чи фукароларнинг жисмонан бакувват ва соFлом булиши билан белгиланади. Педагогика назариясида болалар тарбия муаммоларини ижобий х,ал этишда Мар-казий Осиёда яшаб утган алломаларнинг тарбияга оид педагогик карашлари мух,им ах,амият касб этади. Авлодларимиз ота-она х,алол мех,нати билан топганини фарзанд-ларига едириб-ичириши, уларни хушхулк,

1 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008. -52-б.

мех,натсевар, инсонпарвар, ватанпарвар, иймонли, эътикодли килиб тарбиялаши каби масалаларга алох,ида эътибор бер-ганлар. Боланинг келажакда шахс сифатида шаклланиб, комил инсон булиб етишиши-да, х,аётда уз урнини топиб кетишида унинг кандай тарбияланганлиги, маданияти, ота-онаси билан булган узаро муносабатла-рининг кандай тарзда кечганлиги мух,им ах,амият касб этади. Шунинг учун х,ам инсо-ният маданият тарихининг илк давриданок оилада фарзанд тарбиясига аълох,ида эътибор бериб келинган. Бу мавзунинг илдизи узок утмишга такалганлигини биз деярли барча миллатлар халк оFзаки ижодиёти на-муналари мисолида куришимиз мумкин.

Масалан, минг йиллик тарихга эга булган Марказий Осиё халкларининг муштарак бадиий мерос намуналари булган «Манас», «Алпомиш», «ГУрУFли» каби достонлар асрлар давомида халк оFзаки ижодиёти намуналари тарзида авлоддан-авлодга утиб, келажак авлодлар маънавий дунёси, рух,ий олами, миллий кадриятларининг шаклла-нишида муносиб урин эгаллаб келмокда. «Авесто»да оила куришда наслнинг пок-лиги, тозалигига ало^ида урFу берилган, якин кариндош-уруFлар, ака-укаларнинг куда булишига салбий карашлар мавжуд булган. Айнан шу маънода «Авесто»нинг Шарк халклари педагогикаси тарихи учун кимматли манба экани шубх,асиздир2. 1Х-Х1 асрлар давомида Марказий Осиёда яшаб утган Ал-Хоразмий, Ал-ФарFоний, Исмоил ал-Бухорий, Ат-Термизий, Абу Наср Фа-робий, Абу Райх,он Беруний, Юсуф Хос Хожиб, Абу Али ибн Сино, Аз-Замахшарий, Кайковус каби буюк алломалар яратган асарларда шахс, оилада бола тарбияси, унинг инсон х,аёти, фаолиятидаги ах,амияти ёркин мисолларда уз ифодасини топган. Бу олимлар уз ижодлари, асарлари билан Марказий Осиё халклари шух,ратини бутун оламга ёйдилар. Уларнинг педагогикага

2 Донишмандлар тарбия хусусида. - Т.: «Ук,итувчи», 1982. -67-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 12

oид aсapлapидa тaълим-тapбия вa aхлoк-oдoбгa oид пeдaгoгик фикpлap, инcoнпap-вapлик, билимгa эъти^д, хaлк мaнфaaти-ни x^moa килиш, улуFлaш, кoмил инсoнни тapбиялaш, aдoлaт вa хaлкпapвapлик тa-мoйиллapигa aсoслaнгaн eтук жaмoa 6ap-no этиш кaби Foялap rarra Уpин эгaллaди. Бу aсapлapдaн Уpин эгaллaгaн инсoннинг бaхтли фapoвoн xaë™, мaънaвий ^MO-лoтгa эpишиши, oилa куpиши, фapзaнд кypиши вa бoлa тapбиялaшдaги мacъулия-ти вa буpчлapи, oилa мукaддacлиги кaби мaсaлaлap мaнa шу Foянинг ёpкин тacви-pидиp. Биp суз билaн aйтгaндa, инсoн мoд-дий эxтиёжлapини мaънaвий эxтиёжлapигa бyйсундиpиши Шapк фaлсaфaси вa aдa-биётининг eтaкчи мaвзуси 6ули6 ^лтн.

Зapдушт тoмoнидaн яpaтилгaн «^erm» китoбидa xaM тaълим-тapбиягa oид Karop foa вa кapaшлapни кypиш мумкин. «^ecTO^a тaъкидлaнишичa, тapбия xaë> нинг тaянчи, шу бoиcдaн, xap биp бoлaни oилaдa яхши укиш вa ёзиш^ Уpгaтиш лo-зим, уни ёшлик пaйтидaнoк1 мexнaт ки-лишгa, мexнaтнинг тaги poxaт экaнлигини aнглaши учун дapaхт кyчaти yткaзиш, уй-py3Fop куpoллapи яcaш, epra ишлoв бepиш вa чopвa билaн шуFуллaнишгa Уpгaтилиши шapт дeйилгaн.

ХV acpнинг иккинчи яpмидa Хуpocoн-дaги мaшxуp ^мусий билим эгaлapидaн биpи Вoиз ^шифий (1440-1505) acapлa-pидa ижтимoий-aхлoкий xaëL мaънaвият мacaлaлapи кaттa Уpин эгaллaгaн. Улapдa инcoнпapвapлик, хaлкпapвapлик, юкopи мaънaвиятгa эгa булиш, мaдaний юк^-лиш Foялapи илгapи cуpилгaн. Кoшифий «Ахлoки Мухсиний», «Ахлoки Кapим», «Иcкaндap oйнacи», «Жaвoxиpнoмa», «Тaфcиpи Xуcaйн» кaби acapлapидa aхлo-кий тaълимoтни eтaкчи FOA cифaтидa oлиб чикaди. Кoшифий ^лбий aхлoкий хис^-лapни кopaлaйди вa улapнинг инcoн xaёти вa жaмият учун кaттa 3apap oлиб ^ли-шини кaтop xикoят вa pивoятлap билaн кypcaтaди. Кoшифий ижoбий хиcлaтлapни

кишилapдa булиши шapт бyлгaн инcoний фaзилaт дeб тушунaди вa œ6p, xaë, иф-фaт, пoкизaлик, coбиткaдaмлик, caхийлик, caхoвaт, pocтгyйлик, шижoaт, кaмтapлик, xушёpлик, бaлaнд xиммaтлилик, диёнaт-лилик, axдигa вaфoлик, aндишaлик, иззaт-xуpмaтни билиш, cиp яшиpa oлиш габи фa-зилaтлapни биpмa-биp тaъpифлaб yтaди.

Янa биp буюк мутaффaкиp Абу Абдуллox Рудaкий (858-941) уз acapлapидa Вaтaн-ra, хaлккa муxaббaт, кишилap Уpтacидaги дустлик вa yзapo xaмкopлик жaмият учун мухим axaмиятгa э^ экaнлигини биp нeчa 6op тaъкидлaб yтгaн. Унинг фикpичa, xaкикий дустлик учун кишилapнинг туpли диндa бyлишлapи xaM хaлaкит бepa oл-мaйди.

Х1 acpнинг буюк тapбияшунoc мутaфaк-киpи Юсуф Хoc Xoжибнинг (1018-1088) «KутaдFу билиг» («Сaoдaтгa элтувчи билим») acapи кapдoш туpкий тиллapдa суз-лaшувчи хaлклapнинг xoзиpчa бизгaчa eтиб кeлгaн биpинчи aдaбий-бaдиий aœ-pидиp. У aхлoк-oдoб, тaълим-тapбия xaмдa мaънaвий кaмoлoтнинг йyл-йypиклapи, уcуллapи, чopa-тaдбиpлapини мужaccaм-лaштиpгaн, жaм килгaн acapдиp. У тoм мaънoдa дидaктик aœp, тaълим-тapбия вa aхлoк-oдoб дapcлигидиp. Юсуф Хoc Xoжиб уз кoмуcий китoбидa oлиб чиккaн бapчa мacaлaлapни тaълим aтpoфидa oлиб бopa-ди, тaълимни бoш Уpингa куяди. У уз aœ-pидa кишилapни дунё ишлapининг бapчa-cидaн oгox бyлишгa, бунинг учун билим вa зaкoвaт э^си бyлишгa чaкиpaди. Мaнa шу Уpиндa тapбиянинг вaзифacи вa ^p-^MMa™ муaммocи юзaгa кeлaдики, тap-бия, aввaлaмбop, oилaдaн бoшлaнишини уктиpaди.

Юсуф Хoc Xoжиб уз acapидa oилaдa oтa-oнaлapнинг бoлa тapбияcигa oид кapaш-лapини бaён этaди, фapзaнд кypиш вa унгa яхши тapбия бepиш xap биp инcoн учун буюк бaхтлигини, улapcиз xaёт мaънocи йуклигини тaъкидлaб yтaди. Лeкин бу нap-ca oтa-oнaгa жудa ^тта мacъулият юклaй-

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / СОВРЕМЕННОЕ OБRAЗOВAНИЕ 2014, 12

ди, унинг уддасидан чикмок хар бир ота-она учун хам фарз, хам карздир, деган фикрларни билдиради. Юсуф Хос Хожиб-нинг таъкидлашича, оила тарбияси бола-ларнинг маънавий-ахлокий киёфасини шакллантиришда бош уринни эгаллайди. <^ил-кизинг хулк-атвори ярамас булса, бу ярамас ишни ота килган булади, ундан бошкаси эмас. Ота болани назорат килиб, ургатиб турса, улар улFайгач, уFил-кизим бор деб севинади»1. Демак, бола муттасил ота-она назоратида булмоFи лозим.

Унсур ал-Маолий (Кайковус) (1021-1098) узининг узбек тилидаги таржимасида «Кобуснома» номи билан машхур булган «Насихатномаи Кайковус» асарини уFли Гилоншохга баFишлаган. Жами 44 бобдан иборат бу асарнинг 40 боби ота-онани хурматлаш, илмий билимларни, санъатни эгаллаш, савдо, дехкончилик ишлари ва хунарни урганиш, ахлок-одоб коидаларига риоя этиш каби куплаб масалаларни уз ичига олади. У уFлига насихат килар экан, акл ва тафаккурни юксак бахолайди, улар-ни бойликдан устун куяди, кобилиятнинг хам хилма-хиллигини курсатиб беради. Кайковуснинг фикрича, инсонни тарбия-лашдан максад уни замон ва келажак учун ярокли шахс килиб етиштиришдир. Бу бо-рада муаллиф узининг бола тарбияси, ои-лавий хаёт, шахс камолоти масалаларига оид фикр-мулохазаларини баён этган. «Кобуснома» китобидаги асосий Fоя ота-оналарни болани мехнатсевар, халол, пок, иймонли, эътикодли, хуш ахлок эгаси килиб тарбиялашга даъват этишдир2.

Урта аср Шаркининг машхур мутафак-кири, файласуф олими Абу Наср Фаробий (870-950) инсонни мавжудотнинг энг буюк ва етук махсули деб хисоблайди. Унинг фикрича, инсон узининг онги, акли, сезги аъзолари туфайли оламни хар томонлама урганиш кобилиятига эга. Фаробийнинг

1 Юсуф Хос Хожиб. КутадFу билиг. - Т.: «Фан», 1991. -56-б.

2 Шарк, тафаккури хазинасидан. - Т.: F.Fулом номидаги адабиёт ва санъати нашриёти, 1986. -96-б.

педагогик назарияси инсонпарварлик Fоялари билан суFорилган. Унинг инсон-парварлик Fоялари заминида таълим-тарбия, инсон шахсиятини камол топти-ришнинг йул-йуриклари, илм-маърифатга эришиш йуллари ва шартлари, ижтимоий муаммоларни ечиш усуллари каби маса-лалар туради. Фаробийнинг «Бахт-саодатга эришув хакида», «Акл маънолари хакида», «Ихсо ал-улум» номли асарларида инсон-га таълим ва тарбия бериш зарурияти ва бунда нимага асосланиш лозимлиги, таълим-тарбия усуллари, ундан кутилган максадлар масалалари асосий урин эгаллайди. Фаробий таълим ва тарбияни бир-биридан фарк килади. Унинг фикрича, таълим суз билан, бир нарсани уктириш, урганиш билан амалга оширилади, ёшлар назарий билимларни шу таълим ёрдамида эгаллайдилар. Таълим беришда Фаробийнинг таъбирича, ёшларни назарий билим-ларга, фалсафий илмларга ургатиш, улар аклини барча фанларнинг асослари билан бойитиш назарда тутилади. Тарбиялашда эса ёшларга маънавий-ахлокий коидалар, хулк-одоб меъёрлари, амалий санъат, яъни турли хунарлар ургатилади, улар онгига фаолият тартибларини сингдириш асосий максад килиб куйилади. Таълим хам, тарбия хам ёшларнинг хакикий инсон булиб етишиши учун нихоятда зарурдир, дейила-ди. Фаробий уз асарларида тарбиянинг барча турлари, инсон етуклигининг барча томон ва белгилари, жисмоний, аклий, ахлокий ва эстетик тарбиялар туFрисида хам фикр билдиради. Фаробий инсонни хар томонлама мукаммал килиб тарбия-лаш вазифаларига ва бу йулда кулланадиган таълим-тарбия усуллари, воситаларига жуда катта эътибор беради. У таълим ва тарбия беришда тарбияланувчига хос ху-сусиятни, хохиш, интилишни, рухий майл-ларни хисобга олиб, таълим-тарбияни аста-секин тушунтириш, англатиш йули билан олиб бориш, кулланадиган усулни мулжалланган максад томон йуналтириш

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 12

кepaклигини aйтaди. У бу икки усул eтук вa мукaммaл инcoнни eтиштиpишгa xизмaт килиши кepaклигини тaъкидлaйди1.

Буюк aллoмa Абу Али ибн Синo (9801037) узининг пeдaгoгик кapaшлapидa тap-бия мacaлaлapини изчил paвишдa бoлa-нинг coFлиFи вa гигиeнacи билaн бoFлaди. Ибн Синoнинг «Дoнишнoмa», «Аxлoккa oид pиcoлa», «Буpч xaкидa pиcoлa», <^o-лaт xaкидa китoб» вa бoшкa acapлapидa уз пeдaгoгик нaзapияcининг acocини тaшкил эттн инcoн вa тaбиaт, инcoний фaзилaт, мexнaт, axлoкий кoнун-кoидaлap, aкл вa aклий тapбия, инcoн pуxияти, aдoлaт xaкидaги фикpлapини бaëн этди. Ибн Синo тaълим вa тapбия xaкидaги тaълимoтидa axлoкий тapбиягa aлoxидa axaмият бepaди. У axлoк кoидaлapини эгaллaшгa, инcoн-нинг axлoкий мунocaбaтлapини pивoжлaн-тиpишгa ëpдaм бepaдигaн тaдбиpлap opкaли тaълим вa тapбияни изчил aмaлгa oшиpиш мумкинлигини aйтaди. У инcoн усиб бopгaн caйин тaълим вa тapбия вaзи-фaлapи xaM уз^иб бopиши лoзимлигини тaъкидлaйди. Ибн Синoнинг тaъкидлaши-чa, бoлa туFилгaнидaн бoшлaб oëккa туp-гунгa кaдap Ma^^M тapтибдa тapбиялaниб бopиши лoзим. Бу тapтиб уз вaктидa oвкaтлaнтиpиш, чyмилтиpиш, уxлaтиш, йypгaклaш кaбилapдaн ибopaт. Булapни xaM, уз нaвбaтидa, мaълум кoидaлap aco-cидa aмaлгa oшиpиш дapкop. Бoлaнинг тa-биaтини муcтaxкaмлaшдaги муxим вocи-тaлap acтa-ceкин тeбpaтиш, муси^ эшиттиpиш, aшулa aйтишдaн ибopaт булиб, улap тapтиб билaн aмaлгa oшиpилca, бoлa яxши уxлaйди.

Бoлaлapнинг ycпиpинликкa утиш дaвpи тapбияcи yзигa xoc булиб, бу дaвpдa xулк-aтвop шaкллaнaди. Ибн Синoнинг фи^и-чa, бoлa xулкини мyътaдилликдa caклaшгa aлoxидa эътибop бepиш кepaк. Бундaн икки мaнфaaт 6op: биpи бoлaнинг pуxи учун фoйдaли булиб, у ёшли^н бoшлaб

1 Абу Нacp Фapoбий. Фoзил oдaмлap maxpM. - Абдуллa К^д^ий нoмидaги xaлк MepocM нaшpиëти, 1993. -78-б.

яxши xулкли булиб у^ди вa кeйинчaлик бу ундa yзгapмac cифaт булиб кoлaди. Иккин-чи мaнфaaт унинг бaдaни учун мyлжaл-лaнгaн булиб, ëмoн xулк туpли мижoз бу-зилишлapигa caбaб бyлaди.

Абу Рaйxoн Бepуний (973-1048) уз ди-дaктик кapaшлapидa тaбиaт, жaмият xoди-caлapигa, туpмуш вoкeaлapигa xoлиcoнa бaxo бepиш инcoн тaбиaтини билдиpувчи oмил экaнлигини тaъкидлaб, кишилapни вoкeaлapгa муcтaкил вa oнгли мунocaбaт-дa бyлишгa ундaйди. Олимнинг тaъкидлa-шичa, ceзги уз кУзFaтувчи aъзoлapи opкaли юзaгa кeлaди. KУзFaтувчилap биp мeъëpдa бyлca, ёкимли вa зapapcиз, aгap мeъëpдaн opтик бyлca, дapдли вa xaлoкaтли бyлaди. Кypиш ceзгиcини нуp кУзFaтaди, эшитиш вa xид билиш xaвo билaн кулoк вa буpунгa уpилaдигaн тyлкинлap вa xидлap opкaли пaйдo бyлaди, тaъм билиш ceзгиcи oзукa-нинг мaзacи билaн вужудгa кeлaди. Бу тypт ceзгини xиc этувчи мaxcуc aъзoлap тaнaдa мaвжуддиp. Бeшинчи ceзги эca бутун тaнa-дa вoкeъдиp. Бepуний муpуввaтни энг яxши инcoний фaзилaт дeб xиcoблaйди. Унинг тaъкидлaшичa, муpуввaтли киши уз ^би-лияти, xушмуoмaлaлик, шaфкaтлилик, кaтъиятлилик, чидaмлилик вa кaмтapлик xиcлaтлapи билaн aжpaлиб туpaди. Бepу-ний кyзлapнинг кypиши, кулoклapнинг эшитиши opкaли билимлapни эгaллaш кaлбгa бoFлик э^нлигини тaъкидлaйди. У aмaлгa oшиpилaдигaн xap биp ишнинг киши pуxиятигa, ^билияти^ moc, уни тoликтиpмaйдигaн булиши кepaклигини aйтaди.

УлуF aллoмaмиз Алишep Нaвoий oилaдa бoлaлapнинг тapбияcини бapвaкт бoшлa-гaн мaъкул, дeгaн бapчa мутaфaккиpлap-нинг фикpигa кУшилгaн xoлдa, инcoннинг вoягa eтишидa тaълим-тapбиянинг Уpни бeкиëcлигини aйтиб, бу жapaëнни aзaлий aнъaнaлapгa тaянгaн xoлдa aмaлгa oши-pиш лoзим, дeб xиcoблaйди. Уpгaнилaëтгaн билимлapни ёд oлиш, xoтиpaдa caклaш вa кeзи кeлгaндa тeз-тeз тaкpopлaб туpиш

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COВRЕMЕННOЕ OБRAЗOВAНИЕ 2014, 12

таълим ва тарбия жараёнида мухим урин эгаллаб, бола хотирасини мустахкамлайди, илмлар чашмасига кириб боришни таъмин-лайди, тарбияланувчида муайян тартиб-интизомини шакллантиради, бахс-муно-зара юритиш маданиятини юксалтиради. Алишер Навоийнинг таълим-тарбияга оид охирги ёзган асарларидан «Махбуб ул кулуб»да илгари сурган таълимий-тар-биявий Fоялари, куплаб назарий мулоха-залари жой олган булиб, уларни хаётга муфассал татбик этиш миллий маънавияти-мизни холис англаб етишда бугунги авлод-лар учун беназир манба ва асос булиб хиз-мат этади1.

Комил Хоразмий (1825-1899) уз асарла-рида илм-фаннинг мамлакат ижтимоий, маданий, маърифий хаёти ривожланиши, инсон ахлоки камолотида асосий восита, мухим омил эканлиги, ахлокий ва аклий тарбиянинг узвий булиши кераклиги хаки-даги Fояларни ифодалади. У комиллик бел-гиси инсоннинг маънавий-маданий фази-латларида, хатти-харакатларида намоён булишини айтади2.

Ахмад Дониш (1827-1898) Х1Х асрда яшаб, ижод этган буюк мутафаккирлар-нинг педагогик назарияларини, таълим-тарбия хакида билдирган фикр, таълимот-ларини давом эттирган холда «Наводир ул-вакоеъ» асарида бу масалалар буйича уз Fояларини баён этди. Ахмад Дониш педагогик назариясида ахлок тарбияси бош-каларга фойда келтиришни уз олдига асосий вазифа килиб куйиши лозим, деб хисоблайди. Ёш авлодда мехнатсеварлик, ватанпарварлик, халксеварлик туЙFусини, одамларда озодликка ва мустакилликка интилиш, мухаббат туЙFусини тарбиялаш керак, дейди. Ахмад Дониш фарзандлари-га насихат килиб, «Агар биров билан сух-

1 Сафаров О., Махмудов М. Оила маънавияти. - Т.: «Маънавият», 1998. -78-б.

2 Куронов М. Узбекистон умумий урта таълим мактаб-ларида миллий тарбиянинг илмий-педагогик асослари.

Педагогика фанлари доктори илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация. - Т., 1998. -99-б.

бат курмокчи булсаларинг, уз сифати билан халкка якин булган аклли, хушёр кишилар билан дустлик алокасини боFланг-лар, чунки окил одамлар хеч кимга ёмон-ликни истамайдилар. Аклли одамларнинг аломати улардаги яхшиликнинг ёмонлик-дан купрок булишида ёки баробар були-шидадир. Бундай одамлар олимлар, калам ахллари ичидан топилади», дейди.

Х1Х аср охири ва ХХ аср бошларидаги узбек миллий маданиятининг машхур ва-килларидан бири маърифатпарвар шоир, драматург, журналист, олим, давлат ва жа-моат арбоби Абдулла Авлоний (18791934) яратган асарларда Ватан, ахлок, она тили равнаки, мехнатнинг жамиятда ва инсон хаётидаги урни хакидаги педагогик Fоялар ифодаланган3. Авлонийнинг таъ-кидлашича, Ватан туЙFуси энг инсоний, энг муътабар туЙFудир. Ватан дарди билан яшамок, унинг бахтидан кувонмок, у билан фахрланмок керак. Ватан онадек мукаддас. Уни кадрлаш, эъзозлаш, унинг шодлиги ва кувончига шерик булиш, Fам-хасратини бирга бахам куриш фарзанднинг мукаддас бурчидир. Авлоний ахлок тарбиясида она-га, Ватанга мухаббат алохида урин тутиши-ни уктиради. Унинг таъкидлашича, оилада усаётган фарзандлар уртасида онанинг бахтига шерик булиб, бахтсизлигида ёлFиз ташлаб кетадиган фарзандлар хам топилади. Авлоний инсоний кадриятларни улуF-лашда, ёшларни маънавий баркамолликка чорлашда, Ватан, миллат равнаки йулида мехнат килиш ва илм эгаллашга даъват этишда, ватанпарварлик, адолатпарвар-лик, уз халкига, ота-онасига хурмат каби миллий-маънавий кадриятларни давом эт-тиришга чорлайдиган Fояларни илгари су-ришда факат насихат билан чекланиб колмади, балки катта амалий ишларни амалга оширди. Авлоний яратган мактаб гуманистик ва эркин тарбия асосига курилган, дунёвий ва илFор илм-фанни

3 Абдулла Авлоний. Туркий гулистон ёхуд ахлок. - Т.: «Ук,итувчи», 1992. -34-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 12

бoлaлapгa Уpгaтишни уз oлдигa acocий мaкcaд килиб кУйгaн, ëшлapни мaмлaкaт-нинг ижтимoий-cиëcий xaëтигa apaлaшa oлиш кoбилиятигa эгa булишини тaъмин-лaйдигaн xaкикий xaлк мaктaби булди.

Узбeк xaлки узининг тaълим-тapбиягa oид улкaн мaънaвий мepocини яpaтиб, ин-coниятнинг кyплaб aвлoдлapини инcoн-пapвapлик, мexp-oкибaт, мexнaтceвapлик, мapдлик, oдoблик кaби умуминcoний кaдpиятлap вa яxши фaзилaтлap pуxидa тapбиялaб кeлмoкдa. Айникca, xaлк tomo-нидaн яpaтилгaн кoмуcий axaмиятгa эгa бул^н «Пaнднoмa»лap, xaлк oFзaки ижo-дининг туpли жaнpлapидa яpaтилгaн, xaлкимиз юpaгигa якин бyлгaн буюк aллo-мaлap Абу Рaйxoн Бepуний, Ал-Фapoбий, Абу Али ибн Синo, Имoм aл-Буxopий, Ат-Тepмизий, Амиp Тeмуp, Юсуф Хoc Xoжиб, Алишep Нaвoий, Бaxoвуддин Нaкш-бaнд, Зaxиpиддин Муxaммaд Бoбуp, Миp-зo УлуFбeк, Сaъдий, Аxмaд Югнaкий, Аxмaд Яccaвий, Аxмaд Дoниш, Мaxмудxyжa Бexбудий, Абдуллa Авлoний кaби yнлaб буюк шoиp вa мутaфaккиpлap кoлдиpгaн нoдиp вa дуpдoнa acapлapидa куп эътибop бepилaяпти. Бу мутaфaккиpлapнинг, Ma^ тaб вa oилaдa бoлaни xушxулк, axлoкий вa xap тoмoнлaмa кaмoл тoпгaн килиб тap-биялaш xaкидaги кapaшлapи yзигa xocлиги билaн aжpaлиб туpaди. Улap ëшлapни мexнaтceвapлик pуxидa тapбиялaшгa, илм-ни пуxтa эгaллaшлapигa aлoxидa эътибop билaн кapaб, мexнaт билaн тoпилгaн 6o^ лик бaxт кeлтиpишини, илмли киши xop бyлмacлигини aйтиб yтaдилap.

Буюк мутaфaккиpлap yзлapининг ижoд-лapидa Укувчи-ëшлapни oдoбли булишт, Xaлoл мexнaт килишгa, oтa-oнaгa мexpибoн бyлишгa, xaлoл мexнaт билaн яшaшгa дaъ-вaт этaдилap. Абу Али ибн Синo узининг пeдaгoгик кapaшлapидa жaмoaдaн, жaми-ятдaн aжpaлиб тapбия тoпгaн бoлaнинг бaxтcиз булиб ^лиши, инcoн oилaдa дунё-гa ^л^ни билaн жaмиятгa aлoкaдopдиp-лигини тaъкидлaйди. Ал-Фapoбий фи^и-

чa: «Инcoннинг вa жaмиятнинг Faлaбaгa эpишуви, яxшиликни кул^ киpитиши, axлoкий вa aклий йyнaлишгa эpишуви ин-coн вa жaмoaнинг уз кУлидaдиp». Тaбиий бoшлaнFич тapбия тaъcиpи ocтидa кaмoл тoпиб, иншнт aйлaнишгинa кифoя кил-мaйди, чунки у иншн булиб, инcoний га-мoлoтгa эpишуви учун cyзлaш ^билияти вa кacб-xунapгa муxтoждиp1. Миллий Ma^ тaблapимиздa тaълим-тapбия oлaëтгaн Укувчилapни юкopидa кypcaтилгaнлapдeк килиб тapбиялaш учун aвлoд-aждoдлapи-миз яpaтгaн бoй илмий-мaдaний Mepoc^ мизни кeнг вa xap тoмoнлaмa Уpгaнишимиз, тapбиявий coaтлap утиш жapaëнидa Ma^ тaб Укувчилapини улapдaн бaxpaмaнд эти-шимиз лoзим.

Шaxc вa жaмият Уpтacидa вужудгa кeлa-дитн мунocaбaтлapнинг жaмият pивoжлa-ниш тaмoйиллapигa moc булиши шaxc фao-лиятини йyнaлтиpиб туpувчи xaëтий пoзициягa бoFлик. Xaëтий пoзиция эca тap-бия жapaëнидa шaкллaнaди.

Фapoбий xap биp кишининг бaxт-cao-дaтгa эpишишдa ëлFиз узи эмac, кyплaб ки-шилapнинг биpгaликдaги caъй-xapaкaт-лapи, фaoлиятлapи, бу дaвлaтдa яшoвчи инcoнпapвap, юкcaк axлoкий кишилap тaъ-cиpидa бyлишгa интилиш кepaклигини кypcaтгaн. Фapoбийнинг фикpичa, муaйян интeллeктуaл вa axлoкий фaзилaтлapгa э^ булиш, бoшкapишнинг умумий кoнун-лapини билиш xaмдa уз мaмлaкaти oдaм-лapини opкacидaн эpгaштиpa билиш, тap-биялaй oлиш, улapни умумий фapoвoнликкa эpишишгa йyллaй oлишгa интилиш ^pa^

Тapбия жapaëнидa Жaлoлиддин Дaвo-нийнинг утт^и xaM муxим axaмият гасб этaди. Унинг «Пcиxoлoгия тpaктaти», «Бoлa тapбияcи мeтoди» acapлapидa тapбиянинг мeзoни бoлaлик йиллapи экaни кypca-тил^н. Бoлa xaMMa нapcaни, шу жумлaдaн, яxши-ëмoнни xaM yзигa oлaди, чунки унинг

1 Абу Нacp Фapoбий. Фoзил oдaмлap maxpM. - Т.: Абдуллa Koдиpий нoмидaги xaлк MepocM нaшpиërи. 1993. -45-б.

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM I COВRЕMЕННOЕ OБRAЗOВAНИЕ 2014, 12

aK^ фapк1лaш xycycиятигa эгa эмac. Шу-нинг учун болa тapбияcигa шошилмacдaн, ca6p билaн ëндaшиш зapyp.

Mapкaзий Оcиëдa яшaб, ижод килгaн Kомycий олимлap, буюк aждодлapимиз, Х1Х acp вa ХХ acp мyтaфaккиpлapи вa ne-дaгоглapининг тaълим-тapбия xycycидa aйтгaн нaзapий фикpлapи, пeдaгогик нaзa-pиялapи x1озиpги кyндa х^м уз ax1aмиятини йукот^ни йук. Зaмонaвий пeдaгогикaдa yлapдaн фойдaлaниш уз caмapacини 6epa-ди. Юкоpидa оилaдa болa тapбияcи юзa-cидaн бepилгaн нacиx1aтлapдaн x1озиpги тapбиячилap уз тaжpибaлapидa фойдaлaн-caлap вa бугунги янги илмий кapaшлap билaн боFлaб ëндaшcaлap, шaк-шyбx1acиз яxши нaтижa олиш мумкин. Дeмaк, оилa-дa инcон тapбияcи, унинг x,aë^a уз Уpнини

aниклaши, шaxcни яшaшгa Уpгaтиш жaмият фaолиятининг мух,им cоx1aлapидaн булиб ^лтн. Тapбиянинг ижтимоий вaзифacи шaxcни биpоp биp фaолиятгa Уpгaтишдaн ибоpaт. Тapбиянинг умумий йyнaлишлapи Kaдим зaмондa вужудт кeлгaн вa p^ вожлaнгaн. Тapбиянинг умумий тaмой-иллap acоcидa олиб боpилиши yзигa xоc xapaктepгa эт. Шyндaй экaн, отa-онaлap х^м бутун дaвлaтимиз билaн биpгaликдa оилaдa фapзaндлapини тapбиялaшдa мил-лий кaдpиятлapимиз тapбия жapaëнидa caмapaдоpлик омили экaнлигини aнглaб, уни янги шaкл вa мeтодлap билaн боFлaб кУллacaлap, фapзaндлap ^лби, пcиxоло-гияcидaги тyшyнчaлapни x1озиpги дaвp ту-шyнчaлapи билaн х^мох^нг боFлaб боpca-лap, aйни мyддaо бyлaди.

Адабиётлар:

1. Кapимов И.А. Юк^к мaънaвият - eнгилмac куч. - Т.: «Maънaвият», 2008. -22-б.

2. Абу Нacp Фapобий. Фозил одaмлap шax1pи. - Aбдyллa Кодиpий номидaги xaлк мepоcи нaшpиëти, 1993.

3. Сaфapов О., Max1мyдов M. Оилa мaънaвияти. - Т.: «Maънaвият», 1998.

4. Aбдyллa Авлоний. Тypкий гулистон ëxyд axлок. - Т.: «Укитувчи», 1992.

5. Донишмaндлap тapбия xycycидa. - Т.: «Укитувчи», 1982. - 67-б.

6. Aбдypayф Фитpaт. Оилa ёки оилa бошкapиш тapтиблapи. - Т.: «Maънaвият», 1998.

7. Шapк тaфaккypи xaзинacидaн. - Т.: Faфyp Fyлом номидaги aдaбиëт вa caнъaт нaшpиëти, 1986.

8. Юcyф Хоc Хожиб. KyтaдFy билиг. - Т.: «^н» нaшpиëти, 1991.

9. Кypонов M. Узбeкиcтон умумий Уpтa тaълим мaктaблapидa миллий тapбия-нинг илмий-пeдaгогик aœcnap^ Пeдaгогикa фaнлapи доктоpи илмий дapaжacи-ни олиш учун диccepтaция. - Т., 1998.

10. К^бонов Т. Одобномa. - Т.: «Укитувчи», 1991.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ I СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 12

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.