МАЬСОФАВИЙ ТАЬЛИМ ШАКЛИДА "ЭЛЕКТРОТЕХНИКА" ФАНИДАН "ЯРИМ УТКАЗГИЧЛИ ТУГРИЛАГИЧЛАР" МАВЗУСИНИ "SWOT" МЕТОДИ ЁРДАМИДА, УЦИТИШДА ИНАВАЦИОН
ЁНДАШУВЛАР
Умид Ахролович Эшниёзов
Тошкент вилояти Чирчик далат педагогика институти, укитувчиси
umid07322@gmail.com
АННОТАЦИЯ
Электротехника фанидан "Ярим утказгичли туFрилагичлар" мавзусини интерфаол "SWOT" методи ёрдамида укитишда замонавий ахборот техналогияларидан фойдаланиб талабаларнинг мустакил фаолиятларини ташкил этиш ва уларнинг илмий тадкикот ишларига кизикишларни ортириш воситалари ва усуллари туFрисида маьлумотлар келтирилган.
Калит сузлар:маьсофавий таьлим, "SWOT", замонавий ахборот техналогиялари, мустакил таьлим, "Multisim" дастури.
INNOVATIVE APPROACHES TO TECHING THE SUBJECT
"ELICTRICAL ENGINEERING" IN THE FORM OF DISTANCES LEARNING "SEMICONDUCTOR RECTIFIERS" USING THE METHOD
OF "SWOT"
Umid Akhrolovich Eshniyozov
Chirchik State Pedagogical Institute of Tashkent region umid07322@gmail.com
ABSTRACT
Here is given information on the means and methods of organizing independent activities of students using modern information technology and increasing their interest in research work in the teaching of electrical engineering on the topic "Semiconductor rectifiers" using the interactive method "SWOT".
Keywords: distance education, "SWOT", modern information technologies, independent education, Multisim program.
КИРИШ
Узбекистан Республикаси Президентининг 2019 йил 8 августдаги "Узбекистан Республикаси Олий таьлим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш консепсиясини тасдиклаш т^рисида"ги ПФ-5847-сон Фармони 3.2-бобида белгиланган вазифаларни амалга ошириш максадида куйдагилар хозирги кунда долзарб вазифалар хисобланади:
• замонавий ахборот-коммуникация технологиялари ва таьлим технологияларининг мустах,кам интеграциясини тахминлаш, бу борада педагог кадрларнинг касбий мах,оратини узлуксиз ривожлантириб бориш учун кушимча шароитлар яратиш;
• таьлим жараёнларини ракамли технологиялар асосида индивидуаллаштириш, масофавий таьлим хдзматларини ривожлантириш, вебинар, онлайн, «блендед леарнинг», «флиппед слассроом» технологияларини амалиётга кенг жорий этиш;
• замонавий ахборот-коммуникация технологиялари асосида масофавий таьлим дастурларини ташкил этиш;
• таьлим йуналишлари ва мутахассисликларининг узига хослигидан келиб чикиб, таьлим жараёнида халкаро микёсда кенг кулланиладиган замонавий дастурий ма^сулотлардан фойдаланишни ривожлантириш;
Талабаларга юксак даражада билим, куникма ва касбий комптентлигини оширишда таьлим техналогиясини мунтазам равишда ривожлантириш долзаб педагогик масалалар каторига киради.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Таьлим жараёнида ананавий укиш шакилларининг самарадорлигини ошириш учун хорижий университетлар томинидан катор укиш методлари яратилган, жумладан "Силлабус", "Кейс-стади" "CWO^', "ФСМУ", "Ассесмент", "Энсерт", "Тушунчалар тахлили", "Венн гиаграммаси", "Блиц-уйин", "Бирифинг" ва "Портфолио" услублари.
Узбек олимларининг тадкикот ишларида электротехника фанини укитиш жараёнида замонавий воситалари ва методлардан унумли фойдаланишнинг айрим йуллари курсатилган, баъзилари эса электротехника маьсофавий таълимига тизимли тадбик этилмаган.
Талабаларнинг назарий билимлар эгаллашда ахборот-коммуникация техналогияларидан фойдаланиб, электрон усулда ёритилган дарс ишланмаларининг етишмаслиги, электротехника таълими жараёнида укитувчиларнинг замонавий жих,озлар, лаборатория тажрибалари ва амалий
машFулотлар утказишда анимация, виртуал лаборатория усулларининг йуклиги, укитувчиларнинг мустакил ишларини бажаришда, масалалар ечишда АКТ дан самарали фойдаланиш йулларини яхши билмасликларига етарли даражада эътибор берилмаган.
МУХОКАМА
Таьлим тизимида укув жараёнини асосий максадларидан бири шундаки, машFулотидаги мавзуни тингловчилар тамонидан узлаштириш даражасини ошириш. Инсон 80% маьлумотни куриш органлари, 15% маьлумотни эшитиш органлари ва 5% маьлумотни бошка усулларда кабул килади. Инсон ахборотни кабул килиш ва эслаб колиши даражасини ошириш учун, у куриши, эшитиши билан бирга узи шу жараёнда иштирок этиши (ёзиши, чизиши, электротехник занжирларни йотиш, натижаларни олиш ва графикларни хосил килиш) талаб этилади. Шунинг учун дарс жараёнида тингловчиларни фаоллигини ошириш, мавзунинг баьзи бир материалларини "Multisim" датурида амалга ошириш мавзуни тингловчилар тамонидан узлаштирилиш даражасини оширади. Олий таьлим ва касб хунар коллежларидаги электротехника машFулотлари жараёнида интерактив электрон "Multisim" дастуридан фойдаланиш укув жараёнига янги сифат даражасини олиб киради. Бу эса укитувчига нафакат дарс машFулотига тайёргарлик куришни хамда дарсни олиб боришни енгиллаштиради, ва янги имкониятларни хам яратиб беради. Электротехника фани мутахассислари яхши билишадики, бирор электротехник занжирни доскада бур билан чизиш анча вакт талаб килади (агар бу электротехник занжирни йотиб курсатишга туFри келса, янада вазифа кийинлашади). АКТ билан бирга урнатилган «МиШзт»дастури ёрдамида эса, бундай занжирларни тузиш бир неча сонияда амалга оширилади.
Талабалар "Multisim" дастурида электротехник занжирларни тузганда узини анча эркин хис килади, хато килишдан куркмайди. Талабалар схемалар тузиш давомида физиканинг фундаментал конунларини амалда (виртуал) текшириш турли кидирилаётган натижаларни олиш, графикларини чизиш тахлил килиш ва бошка имкониятлари ёрдамидан фойдаланган холда машFулотга янада кизикишни уЙFOтади. "Multisim" дастури ёзилган ахборотни файл куринишида компьютер хотирасига саклаш, керак булса принтер ёрдамида KOFOЗга чикариш мумкин. Электротехник схемаларни, матнларни ва график тасвирларни турли ранглар билан безаш мумкин. Бу эса фаннинг жозибали тарзда намойиш этишга имкон беради. «Multisim»дастури асосида маьруза, амалий ва лаборатория машFулотларини ташкил этилганда тингловчилар
фаннинг мохиятини тушуниб боради хамда уларни эркин фикрлашга, фан устида мулохаза килишга мажбур этади.
Таьлим жараёни самарадорлигини ошириш учун хорижий университетлар томинидан катор укиш методлари яратилган, жумладан "Силлабус", "Кейс-стади". "SWOT", "ФСМУ", "Ассесмент", "Инсерт", "Тушунчалар тахлили", "Венн диаграммаси", "Блиц-уйин", "Бирифинг" ва "Портфолио" услублари.
"Ярим утказгичли туFрилагичлар" мавзусини "Multisim" дастури ёрдамида укитишнинг методлардан энг самаралиларидан бири " SWOT" методидир. "SWOT" ингилизча сузларнинг бош харфлари булиб (S- (strength)- кучли томонлари, W- (weakness)-заиф, кучсиз томонлари, О -(opportunity)-имкониятлари ва Т - (threat)- тусиклар ) маьносини ангатади.
f ^ S - (strength) • кучли томонлари
> < W - (weakness) • заиф, кучсиз томонлари
O - (opportunity) • имкониятлари
T - (threat) t у • тусиклар
"SWOT" методининг максади мавжуд назарий билимлар ва амалий тажрибаларни тахлил килиш, таккослаш оркали муаммони хал этиш йулларни топишга, билимларни мустахкамлаш, такрорлаш, бахолашга, тахлил килишга, мустакил, танкидий фикрлашни, ностандарт тафаккурни шакллантиришга хизмат килади.
Бу метотдан очик ахбороталардан ёки вокеа-ходисалардан, конуниятларни таккослаш, солиштириш ва тахлил килиш учун фойдаланиш мумкин. "SWOT" методи куйдаги харакатлар амалга оширилади: S- кучли томонлари, W- заиф, кучсиз томонлари, О- имкониятлари ва Д- тусиклар. Ушбу харакатлар оркали укитувчи талабаларни маьлумотлардан фойдаланган холда самарали ечимларни топишга йуналтиради.
Электротехника фанини укитишда "SWOT" методини куллаш оркали талабаларни мустакил урганиш, фикрлаш куникмаларини ва касбий коптентлигини шакиллантириади. Лекин бу методни барча мавзуларга куллаш уринли эмас, чунки хар бир мавзу буйича бир нечта ечмга эга булган муаммони топиш ва бу муаммони хал килиш учун талабаларда етарли даражада билим талаб килинади. Шунинг учун "SWOT" методини маьруза машFулотларида мавзу буйича назарий билимлар берилгандан сунг, амалий машFулотларда куллаш максадга мувофик булади. Куйида "Электротехника" фанидан "SWOT"
методи асосида олиб бориладиган "Ярим утказгичли туFрилагичлар" мавзусида онлайн амалий машFулотнинг дарс ишланмаси келтирилган.
Масофавий таьлим шаклида "Электротехника" фанидан амалий машFулотни куйдаги беш боскичда амалга ошириш тавсия этилади:
1-боскич (10-дакика). "Zoom" дастури оркали талабалар билан алока урнатилади, сунгра давомат аникланади. Амалий машFулот утказиш жихозлар тайёрлиги текширилади (multisim дастури ишга туширилади). Амалий машFулот мавзуси ("Ярим утказгичли туFрилагичлар") ва максади эьлон килинади.
2-боскич (10-дакика). Амалий машFулотни бажариш учун керакли жихозлар "Multisim" дастури оркали узгарувчан ток манбаи, туFриловчи диод, трансформатор, калит, уловчи симилар ва оссилограф каби электротехник элементларнинг занжирда белгиланиши, уларнинг турлари, вазифаси, ва бошка маьлумотлар берилади.
3-боскич (15-дакика). "SWOT" методинининг топшироти. Хар бир талабага алохида-алохида мавзуга доир учта схема такдим этилади.
1-электротехник схема: бир фазали, ярим даврли туFрилагич схемаси.
2- электротехник схема : тулик даврли туFрилагич схемаси.
3- электротехник схема: бир фазали туFрилагичнинг куприк схемаси.
Бу боскичда талабалардан электротехник схемани йотиш талаб килинади:
4-боскич (10-дакика)да: талабалар электротеник схемалардан керакли натижалар ва графикларни дафтарларига кайд киладилар.
5-боскич (25-дакика)га келиб хар бир талаба "SWOT" методинининг топшироти жадвалдаги саволларга жавоб ёзишади.
1- электротехник схема:бир фазали, ярим даврли т^рилагич схемаси
"CWOT" тахлилини ушбу жадвалга ёзинг.
С Т^ри ва тескари p-n утишлар хакида маьлумот беринг? TyFрилагичларнинг турлари? Бир фазали ярим даврли тyFрилагичларнинг вазифаси? Бир фазали ярим даврли тyFрилагичларнинг афзалликалри? Бир фазали ярим даврли тyFрилагичларнинг схемасида элементларни тавсифлаб беринг?
W Бир фазали ярим даврли тyFрилагичларнинг кулланилиши нега чегараланган?
О Бир фазали ярим даврли тyFрилагичларнинг кулланилиши? Бу тyFрилагичларнининг бошкасидан фарки нимада? ВАХ кайси конуниятга кура юз беради? ВАХ графигини чизинг ва тахлил килиб беринг?
Т Бир фазали ярим даврли тyFрилагичларнинг камчиликлари?
2-электротехник схема: CWOT тахлилини ушбу жадвалга ёзинг.
С TyFри ва тескари p-n утишлар хакида маьлумот беринг? TyFрилагичларнинг турлари? Тулик даврли тyFрилагич афзалликлари? Тулик даврли тyFрилагич схемаси вазифаси? Тулик даврли тyFрилагич схемаси элементларни тавсифлаб беринг?
W Бир фазали тyFрилагичнинг куприк тyFрилагичларнинг кулланилиши нега чегараланган?
О TyFрилагичларнинг турлари? тулик даврли тyFрилагичларнинг кулланилиши? Бу тyFрилагичларнининг бошкасидан фарки нимада? ВАХ кайси конуниятга кура юз беради? ВАХ графигини чизинг ва тахлил килиб беринг?
Т Тулик даврли тyFрилагич схемасикамчиликлари?
3- эflектротехннк cxeMa:CWOT TaxflMHHH ym6y ^agBa^ra e3HHr.
c TyFpu Ba TecKapu p-n yram^ap xaKuga MaMyMoT 6epuHr? TyFpH^arHH^apHHHr Typ^apu? Eup KynpuK cxeMacu TyFpH^arHH^apHHHr Ba3H$acu? Eup TyFpH^arHHHHHr KynpuK cxeMacugaru эfleмeнraapнн TaBcu$^a6 6epuHr?
W Eup TyFpH^arHHHHHr KynpuK cxeMacu Ky^^aHH^Hmu Hera Herapa^aHraH?
0 TyFpH^arHH^apHHHr Typ^apu? KynpuK cxeMacu TyFpH^arHH^apHHHr Ky^^aHH^HmH? Ey TyFpH^arHH^apHHHHHr 6omKacugaH $apKH HHMaga? BAX Kaficu KoHyHuaTra Kypa M3 6epagu? BAX rpa^uruHH HH3HHr Ba Tax^un kh^h6 6epuHr?
T Eup TyFpH^aruHHHHr KynpuK cxeMacu. TyFpH^arHH^apHHHr KaMHH^HK^apH?
6-6ockhh (10-gaKHKa). Tana6anap o^raH HaTH^anapuHH Ba "CWOT" MeTogu TonmnpHFHHH 6a^apu6 yKHTyBHura TaKguM этнmagн. YKHTyBHH MamFyroTga энг ^ao^ KaTHamraH Tana6anapHH aHUK^afigu Ba paF6ap-ramupagH. CyHrpa 6apna Tana6anapHH 6ax,o.raHgH. Tana6anapra Tafiep^a6 KyfiunraH MycTaKun am TonmnpHK^apn TapKamragu. Y^ap 6n^aH TaHumu6 -ypraHu6 HHKum TaBcua KunHHagu Ba ro3ara Ke^raH caBO^^apra ^aBo6 6epagu. MycTaKun am TonmupuK^apu Ba caBO^^apra Terumnu MaMyMoraap Tonum 6yfiHHa aga6Heraap 6epu.ragH.
HÄTH^Ä^ÄP
3^eKTpoTexHHKa TatnuMH coxacuga negaroruK ^apaeH^apHH TaKOMH^^amTupumga ax6opoT кoмнннкaцнa TexHanorua.rapHgaH ^ofiganaHum acocufi ypuH TyTumuHH xuco6ra o^raH xogga э^eктpoтeхннкa ^aHHHH yKHTumga 3aMoH Tana6^apu acocuga ym6y MaB3yHH epuTMoKHHMH3 Ba 6y op^anu ohhh Tat^HM TH3HMuga э^eктpoн gapc^ap, aннмaцнa Ba BupTyan ^a6opaTopua ycymapuHH apaTum acocuga э^eктpoтeхннкa Tat^uMHHu caMapagop^uruHH omupum th3hmhhh apaTum, my acocuga yKyB-yc^y6uH Ky^aHManap Ba TaBcuanap um^a6 HHKum HuaTugaMH3.
Ax6opoт-кoммyннкaцнa TexHaroraa^apH x,aM negaroruK ^apaeH 6ynu6, Tana6a Ba yKHTyBHH ^ao^uaTHgaru y3rapum, aHrunuK KupuTum, yKyB ^apaeHuga HHTep^ao^ MeTog^apgaH Ty^HK $oöganaHHmHH y3 HHura o^agu.
EyHgafi ycymapHHHr y3ura xoc^uru myHgaKH, yrap $aKaT Tana6a Ba yKHTyBHH^apHHHr 6upranHKgarH ^ao^uaT KypcaTumu opKanu aManra omupuragu. EyHgafi xaMKop^HK ^apaeHH y3ura xoc xycycuaraapra эгa. ^hh:
-Tana6anapHHHr yKyB ^apaeHuga $aHra 6ynraH KH3HKHm^apu goHMufi^uruHH TatMHH^am;
-талабаларнинг дарс давомида мустакил фикрлаш, ижод килиш ва изланишга имкон яратиш;
-талабаларнинг фанга булган кизикишларини мустакил холда хар бир масалага ижодий ёндашган холда билимга эга булган интилишларини кучайтириш.
Электротеника фанини укитишни ривожанган мамлакатлар даражасига чикиб олиши учун таълимни жадаллаштириш ва самарадорлигини ошириш максадида укитишда ахборот-таълим тизимини яратиш зарурлигини англаш.
Электротехника фанини укитишнинг ахборот таълим тизимига оид шароитни яратиш.
Укитишнинг ахборот таълим тизимига оид шароитни ташкил етишда электротехника фани лаборатория хоналарини лойихалаш, ундан самарали фойдаланиш йулларини яратиш.
АКТ сохаси ютуклари туFрисида маълумотга эга булиш.
Укитиш жараёнини самарали ташкил этиш учун таълим максади, мазмунини пухта урганиб, таълим услуби ва воситаларидан унумли фойдаланиб, талабаларнинг электротехника фанига булган кизикишларини шакиллантириш.
Талабаларни укув предметини тулик узлаштириши учун зарурий педагогик шарт шароитларни тайёрлашга эришиши кераклигини билиш.
Электротехника фанидан укитишнинг кафолатли натижага эришиш учун укитишнинг ахборот-таълим тизими шароитини ташкил этишда техник, электрон дастурий, дидактик ва тайёргарлик мухитига эга булиш керак. Бунда:
Техник мухит: компютер хонаси, интернет тармокларига уланган компютерлар интирактив "Multisim" дастури урнатилган булиши керак.
Дидактик мухит: бошкариш имкониятига эга булган, дастурлардан тулик фойдаланиш учун укув-услубий кулланмалар, ургатувчи ва назорат килувчи электрон таълим ашёлари, услубий курсатмалар булиши керак. Бундай мухитни яратиш учун куйдагиларга эътибор бериш лозим.
- техник муаммолар: шахсий компьютер, уларнинг ишлаши учун курилмалар ва электрон дастурлар;
- дидактик муаммолар: таълим тизимида фойдаланиш учун керак буладиган укув-услубий кулланмалар, ургатувчи ва назорат килувчи электрон таълим ашёлари;
- тайёргарлик муаммолари: электротехника фани укитувчисининг узи юкори даражада компютер, унинг кушимча курилмаларидан, интерактив укув дастурларидан хамда интернет тармокларидан тулик фойдаланишни билишлари керак.
Бунинг учун электротехника фанини укитишда ахборот-коммуникация ва заммонавий интерактив дастурлардан фойдаланишни кенг йулга куйиш лозим.
ХУЛОСА
Хулоса сифатида шуни айтиш мумкинки "Электротеника" фанидан "Ярим утказгичли т^рилагичлар" мавзусидаги амалий машFулот "CWOT" методи асосида олиб борилганда талабаларнинг мустакил фикрлаши ривожланади. Маьруза машFулотида олинган назарий билимлар мустахкамланади. Амалий машFулотларда бажарилган ишлар оркали олинган натижаларни тахлил килиш куникмаларига эга булади. Бу эса талабаларнинг фанга ва илмий тадкикот ишларига кизикишлари ортади.
Хозирги даврда масофавий укитишга булган эхтиёж жуда юкорилиги сабабли электротехника фанининг барча машFулотларида "Multisim" дастуридан самарали фойдаланиш мумкин.
Талабаларни доимий равишда илмий фаолиятга кизикишини ривожлантиради ва вактдан унумли фойдаланишни ургатади. Бу билан булажак мутахассисларнинг мустакил укув фаолиятларини ривожлантириш, укув ва илмий ишларининг муштараклигини таьминлаш, талабаларни илмий тадкикот ишларига жалб килиш, шулар асосида етук мутахассис тайёрлаш, сифатини оширишга эришиш мумкин булади.
REFERENCES
1.Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 августдаги "Узбекистон Республикаси Олий таьлим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш консепсиясини тасдиклаш тyFрисида"ги ПФ-5847-сон Фармони.
2.Н.А.Муслимов ва бошкалар "Инавацион таьлим техналогиялари ва педагогик компетентлик" модули буйича укув-услубий мажмуа. Т.ТДПУ 2016.
3. Multisim 14 User Guide for version 10.0.144/ Руководство пользователя multisim, 2007.-714с.
4. Зуфаров Ш.М. Педагогик инноватика. Т.:Фан ва технология, 2012,-138 б.
5. Ишмухамедов Р., Абдукодиров A., Пардаев A. Тарбияда инновацион технологиялар.-Т.: Исте"дод, 2010.-141 б.
6. Сайидахмедов Н. Янги педагогик технологиялар.-Т.,Молия,2003.172 б.
7. Г„уломов С.С., ва бошкалар. Ахборот тизимлари ва технологиялари: Олий укув юрти талабалари учун дарслик /Академик С.С. Гуломовнинг умумий тахрири остида -Т.: «Шарк», 2000. 529 б.
8. Хонбобоев А.И., Халилов Н.А. Умумий електротехника ва електроника асослари. Дарслик. - Т.: "Узбекистон", 2000. - 446 б
9. Атабеков Г.И. Теоретические основы электротехники.Линейные электрические цепи: Учебное пособие. 7-е изд.,СПб.: Издательство «Лань»,2009. - 592 с.
10. Каримов А.С. Електротехниканинг назарий асослари: Олий укув юртлари талабалари учун укув кулланма. - Тошкент, 2007 й.
11. Eshchanov, B., & Matyakubov, K. (2020). Using of Information and Communication Technologies in the Teaching of the School Course in General Physics. International Journal of Scientific & Technology Research (IJSTR), 9(02), 4119-4124.
12. Eshchanov, B. K., & Arzikulov, Z. K. (2020). Using information technology in the teaching of atomic physics in higher educational institutions. International Journal of Scientific & Technology Research, 9(2), 6218-6222.
13. Eshchanov, B., Gaipov, D., & Egamberganov, I. (2020). Using distance learning in collaboration with social networks in teaching photonics and optoinformatics. International Journal of Scientific & Technology Research, 9(2), 3809-3815.