Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1135-1138
МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТИЗИМИ - ДАВЛАТ СИЁСАТИНИНГ УСТУВОР ЙУНАЛИШИ СИФАТИДА
Мо^инур Зафар кизи Акмалова
Жиззах давлат педагогика институти Мактабгача таълим методикаси кафедраси укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада мактабгача таълим тизими - давлат сиёсатининг устувор йуналиши сифатида хакида суз борган.
Калит сузлар: янги технлогиялар, таълим тизими, ривожлантириш, тарбия жараёни, соглом ва баркамол, бола шахсини тарбиялаш, эзгу максад, тафаккур ва дунёкарашни шакллантириш.
ABSTRACT
This article discusses the pre-school education system as a priority of public policy.
Keywords: new technologies, education system, development, educational process, healthy and harmonious, upbringing of the child's personality, formation of noble purpose, thinking and worldview.
КИРИШ
Мамлакатимизда ёш авлодни соглом, билимли ва зукко килиб тарбиялаш максадида мактабгача таълим тизимини тубдан такомиллаштиришга катта эътибор каратиляпти. Хусусан, давлатимиз рахбарининг жорий йил 30 cентябрдаги «Мактабгача таълим тизими бошкарувини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида»ги фармони хамда Узбекистон Республикаси Мактабгача таълим вазирлиги фаолиятини ташкил этиш тугрисида»ги карорига мувофик бу сохада янги тизим яратилмокда. Шу боисдан хам юртимизда мактабгача таълимни янада ривожлантириш учун кенг микёсли ислохотлар олиб борилмокда. Шу билан бир каторда, болаларни мактабгача таълимга камраб олиш курсаткичи хамон пастлигича колмокда. Республикада мактабгача ёшдаги болаларни мактабгача таълим ташкилотларига камраб олиш курсаткичи 27 фоизни ташкил этади. ^амров курсаткичи, асосан, вилоят ва шахар марказлардаги мактабгача таълим ташкилотлари хисобига тугри келмокда. 2016 йил кура республикада жами
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1135-1138
богча ёшидаги (2-7 ёш) болалар сони 2,5 млн.дан ортик булиб, 689 минг нафарини (шулардан 40 фоизи кишлок, 60 фоизи шахар) мактабгача таълим ташкилотлари камраб олган. Кдрийб 73 фоиз болалар еса мактабгача таълим тизимидан четда колмокда. Мактабгача ёшдаги болаларнинг келгусида мактаб билимини яхши узлаштириши, мактабга мослашувнинг енгил утиши, бола шахсида юзага келиши мумкин булган муаммоларнинг олдини олиш, кийинчиликларни бартараф этишни амалга оширишда болаларнинг мактабгача таълим ташкилотга жалб этилганлиги, таълимга камралганлиги алохида ахамиятга эгадир.
АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
XXI аср бошларида кечаётган глобал ижтимоий-иктисодий ва геосиёсий жараёнлар, дунёнинг гоявий-мафкуравий киёфасини узгартириб, янгича тафаккур ва дунёкарашни шакллантиришни такозо этмокда. 2017-2021-йилларга мулжалланган "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси", Узбекистон Республикаси -Президенти-нинг "Педагог кадрларни тайёрлаш, халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш тизимини янада такомил-лаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги Кдрорига мувофик, таълим боскичларининг узлуксизлиги ва изчиллигини таъминлаш, таълимнинг замонавий методологиясини яратиш, укув-методик мажмуаларнинг янги авлодини ишлаб чикиш ва амалиётга жорий этиш хамда педагог ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш тизимини янада такомиллаштириш такозо этади.
НАТИЖАЛАР
Илмий кузатиш ва тадкикотларда инсон уз хаёти давомида оладиган барча маълумотнинг етмиш фоизини беш ёшгача булган даврда олиб улгуриши келтирилган. Дархакикат, бу даврда инсон боласи дунёни англайди, уз она тилини узлаштиради, ота-она, оила, махалла, Ватанга мехри уйгонади, умр давомида оладиган билимларга замин хозирлайди. Бунда энг аввало оила асосий рол уйнаса, мактабгача таълим ташкилотнинг хиссаси хам бу борада мухим ахамият касб этади. Шу боис мамлакатимизда айнан мактабгача таълим узлуксиз таълим тизимининг ажралмас булагига, таъбир жоиз булса, унинг дебочасига айланган. Шу маънода Узбекистон Республикаси Президентининг
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1135-1138
2016 йил 30 декабрь куни матбуотда эълон килинган "2017-2021 йилларда мактабгача таълим тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги карори ушбу тизим фаолиятини янги боскичга кутариш, сохани бугунги кун талаблари даражасида модернизация килишга хизмат килиши шубхасиз. Албатта, мазкур масалага эътибор кеча ёки бугун пайдо булиб колгани йук. Ортга назар ташлайдиган булсак, утган 25 йиллик мустакиллик даврида Биринчи Президентимиз Ислом Каримов рахнамолигида мамлакатимизда таълимни тубдан ислох килишнинг мухим боскичлари амалга оширилиб,мохиятан хеч кайси бир давлатда мавжуд булмаган узлуксиз таълим тизими шакллантирилди. Яъни, ёш авлоднинг мактабгача таълим ташкилотларидан то олий таълимгача булган узлуксиз билим олишлари, касб урганиши учун шарт-шароитлар яратиш давлат сиёсатининг устувор йуналишига айланди.
МУ^ОКАМА
Президентимиз Ш.Мирзиёев томонидан мазкур сохадаги ислохотлар изчил давом эттирилиб, мактабгача таълим ташкилотлари тармогини хозирги замон талаблари ва стандартлари асосида ривожлантириш, уларни реконструкция ва модернизация килишга каратилаётган эътибор замирида хам келажагимиз эгаларининг хеч кимдан кам булмай улгайишлари хамда буюк аждодларга муносиб ворис булиб вояга етишларини таъминлашдек эзгу максад мужассам. Мамлакатимизда мустакиллик йилларида амалга оширилган кенг куламли ислохотлар миллий давлатчилик ва суверенитетни мустахкамлаш, хавфсизлик ва хукук-тартиботни, давлатимиз чегаралари дахлсизлигини, жамиятда конун устуворлигини, инсон хукук ва эркинликларини, миллатлараро тотувлик ва диний багрикенглик мухитини таъминлаш учун мухим пойдевор булди, халкимизнинг муносиб хаёт кечириши, фукароларимизнинг бунёдкорлик салохиятини руёбга чикариш учун зарур шарт-шароитлар яратди.
ХУЛОСА
Хулоса килиб айтганда, бугунги кунда давлатимиз томонидан таълимга каратилаётган эътибор барча педагог ходимларнинг уз устида ишлаши, тинмай изланиш олиб бориши таълим сохасига ёш мутахассисларнинг келиб кушилишига имконият яратмокда, бу эса уз навбатида таълим муассасаси педагог ходимлар олдига янада янги вазифалар куяди. Мамлакатимизда ёш
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1135-1138
авлодни соглом, билимли ва зукко килиб тарбиялаш максадида мактабгача таълим тизимини тубдан такомиллаштиришга катта эътибор каратиляпти. Замонавий мактабгача таълим ташкилотини бошкаришнинг кенгайтирилган объекти болалар богчаси ва атроф-муxит уртасида юзага келадиган барча алокалар ва муносабатларни xисобга олишни уз ичига олади десак муболага булмайди.
REFERENCES
1. Л.Р.Миржалолова Танлов фани модули Т.: Истеъдод, 2018. - 223 б
2. Ksendzova, GF Maktabgacha ta'lim tizimini modernizatsiya qilishda psixologik-pedagogik yordam / GF Ksendzova // Yakutsk IPKRO nashriyoti, 2006 yil - S 146148
3. Abdurahmonovna, N. M. (2021). Pedagogical and Psychological Aspects of Professional Sustainability of Future Teachers.
4. Г.И.ХАСАНОВА "Таълим жараёнида дастурлаштирилган укитиш технологиясидан фойдаланишнинг афзалликлари" Жиззах: 2020. 420 бет. 223-225б
5. Хасанова, Г. (2021). Олий таълим ташкилотлари педагогларининг Креатив кобилиятларини ривожлантиришнинг мазмуни. Academic Research in Educational Sciences, 2(1), 778-782
6. М.Усмонова . Укувчи шахсига йуналтирилган педагогик технологиялар Таълим технологиялари. 2016 йил. 4-сон.
7. М.Усмонова .Педагогик жараён лойиxаси - машгулотлар самарадорлигини таъминлаш воситаси сифатида Бошлангич таълим ва жисмоний маданият йуналишида сифат ва самарадорликни ошириш: муаммо ва ечимлар Халкаро илмий конферентсия. Тошкент. 25 май, 2017 йил
8. Norquziyeva, M. (2020). The role of educational technology in shaping the professional stability of students. Архив Научных Публикаций JSPI.