Научная статья на тему 'OИЛА, МАКТАБ ВА МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТИ ҲАМКОРЛИГИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ МАЗМУНИ'

OИЛА, МАКТАБ ВА МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТИ ҲАМКОРЛИГИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ МАЗМУНИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

1082
108
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
шахс сифат / феъл-атвор / ақлли / меҳнатсевар / иймонэътиқодли фарзанд / баркамол авлод модели / собитқадам фарзандлар / изчил фаолият / ѐш авлод. / personality quality / character / smart / hardworking / faithful child / model of harmoniously developed generation / stable children / consistent activity / young generation.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Х. А. Мелиев, Ботир Норбоевич Сафаров

Ушбу мақолада oила, мактаб ва мактабгача таълим ташкилоти ҳамкорлигини такомиллаштиришнинг мазмуни хақида сўз борган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article discusses the content of improving cooperation between family, school and preschool education organization.

Текст научной работы на тему «OИЛА, МАКТАБ ВА МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТИ ҲАМКОРЛИГИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ МАЗМУНИ»

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1312-1316

ОИЛА, МАКТАБ ВА МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТИ

ХДМКОРЛИГИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ МАЗМУНИ

Х. А. Мелиев

ЖДПИ Мактабгача таълим методикаси кафедраси укитувчиси проф.

Ботир Норбоевич Сафаров

Мактабгача таълим методикаси йуналиши магиетри

АННОТАЦИЯ

Ушбу маколада оила, мактаб ва мактабгача таълим ташкилоти хамкорлигини такомиллаштиришнинг мазмуни хакида суз борган.

Калит сузлар: шахс сифат, феъл-атвор, аклли, мехнатсевар, иймон-эътикодли фарзанд, баркамол авлод модели, собиткадам фарзандлар, изчил фаолият, ёш авлод.

ABSTRACT

This article discusses the content of improving cooperation between family, school and preschool education organization.

Keywords: personality quality, character, smart, hardworking, faithful child, model of harmoniously developed generation, stable children, consistent activity, young generation.

КИРИШ

Инсон аввало оила багрида униб-усади, шахс сифатида шаклланади. Оиладаги таълим-тарбия, маънавий-ахлокий кадриятлар кейинчалик одамлар орасида — махалла-куйда, таълим муассасаларида сайкал топади. Шундай экан, ватанимиз ва халкимизнинг эртанги кунини, жахон хамжамиятидаги обру-эътиборини белгиловчи баркамол авлодни вояга етказишдек улуг вазифани оила-махалла-таълим ташкилот хамкорлигисиз хал этиб булмайди десак, айни хакикатни айтган буламиз. Х,ар томонлама баркамол, комил инсонни тарбиялаш жамиятимиз олдида турган долзарб масалалардан бири булиб келмокда. Бугунги кунда руй бераётган мухим ижтимоий, иктисодий ва сиёсий узгаришлар ёшлар онгига таъсир килмасдан колмайди. Бунда Вазирлар Махкамасининг 2012 йил 19 июндаги "Баркамол авлодни тарбиялашда оила

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1312-1316

института ва фукароларнинг узини узи бошкариш органларининг таълим муассасалари билан узаро хамкорлигини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги карори дастуриламал булиб хизмат килаётир. Бинобарин, мазкур хужжат асосида Узбекистон Республикаси Халк таълими вазирлигида ташкил этилган "Оила — махалла — таълим ташкилот" хамкорлиги жамоат кенгаши, ^оракалпогистон Республикаси Халк таълими вазирлиги, Тошкент шахар хамда вилоятлар халк таълими бошкармалари, шунингдек, халк таълими муассасалари фаолиятини методик таъминлаш ва ташкил этиш туман (шахар) булимлари, умумтаълим мактаблари хузуридаги худудий жамоат кенгашлари изчил фаолият юритаяпти.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Боланинг кандай инсон булиб вояга етиши ота-она тарбияси ва атроф -мухит таъсирига боглик. Бола тарбиясида уларнинг ёш жихатига, рухият ва тушунчасига, феъл-атворига алохида ахамият бериш зарурдир. Ёш авлодни маънавий-ахлокий, маданий-маърифий жихатдан етук инсонлар килиб тарбиялаш иши биринчи навбатда оиладан бошланади. Бу борада баркамол авлодни тарбиялашда ота-она, махалла ва таълим муассасаларининг хамкорлиги мухим ахамият касб этади. Айникса, ушбу хамкорликни тугри йулга куйиш усмирлар орасида каровсизлик, тартиббузарлик, жиноятчилик ва шунга ухшаш маиший бузукликлар билан шугулланишнинг олдини олишда мухим тарбия воситасидир. Юртбошимиз уз нуткларида "Одобли, билимдон ва аклли, мехнатсевар, иймон-эътикодли фарзанд нафакат ота-онанинг, балки бутун жамиятнинг энг катта бойлигидир" деб таъкидлаган. Ушбу талаб асосида мамлакатимизда насли тоза, жисмонан соглом, билим ва тафаккури уткир, маънавиятли, аник касбга ва мутахассисликка эга, гоявий собиткадам фарзандлар, яъни баркамол авлод модели яратилди ва уни шакллантириш давлат сиёсати даражасига кутарилди. Шу боис мамлакатимизда айнан мактабгача таълим узлуксиз таълим тизимининг ажралмас булагига, таъбир жоиз булса, унинг дебочасига айланган.

НАТИЖАЛАР

Шу маънода Узбекистон Республикаси Президентининг якинда матбуотда эълон килинган "2017-2021 йилларда мактабгача таълим тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги карори ушбу тизим

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1312-1316

фаолиятини янги боскичга кутариш, сохани бугунги кун талаблари даражасида модернизация килишга хизмат килиши шубхасиз.

Албатта, мазкур масалага эътибор кеча ёки бугун пайдо булиб колгани йук. Ортга назар ташлайдиган булсак, утган 25 йиллик мустакиллик даврида Биринчи Президентимиз Ислом Каримов рахнамолигида мамлакатимизда таълимни тубдан ислох килишнинг мухим боскичлари амалга оширилиб, мохиятан хеч кайси бир давлатда мавжуд булмаган узлуксиз таълим тизими шакллантирилди. Яъни ёш авлоднинг мактабгача таълим муассасаларидан то олий таълимгача булган узлуксиз билим олишлари, касб урганиши учун шарт-шароитлар яратиш давлат сиёсатининг устувор йуналишига айланди. Бу борада, айникса, мактабгача таълим муассасалари тизимини ривожлантириш, болаларни мактабгача таълим муассасаларига жалб этиш, мактабга тайёрлаш масалалари таълим сохасидаги давлат сиёсатининг устувор вазифаларидан бири деб каралди. Мамлакатимизда баркамол авлодни тарбиялаш учун, энг аввало, кулай ташкилий-хукукий шароитлар яратилди. Президентимиз Шавкат Мирзиёев томонидан мазкур сохадаги ислохотлар изчил давом эттирилиб, мактабгача таълим муассасалари тармогини хозирги замон талаблари ва стандартлари асосида ривожлантириш, уларни реконструкция ва модернизация килишга каратилаётган эътибор замирида хам келажагимиз эгаларининг хеч кимдан кам булмай улгайишлари хамда буюк аждодларга муносиб ворис булиб вояга етишларини таъминлашдек эзгу максад мужассам.

Жумладан, давлатимиз рахбарининг карори билан тасдикланган Мактабгача таълим тизимини янада такомиллаштириш буйича 2017-2021 йилларга мулжалланган дастурда кенг куламли стратегик максадлар, мухим вазифалар белгилангани билан ахамиятлидир.

МУХ,ОКАМА

Ёш авлод тарбияси билан шугулланадиган, оилада - ота-оналар, махаллада - куни-кушни ва кенг жамоатчилик, таълим ташкилотда - укитувчи ва мураббийлар келгуси авлод баркамоллиги хамда угил-кизларимизнинг улуг аждодларимизга хос окил булишлари учун масъулдирлар. Тарбия ишларини хамкорликда олиб борилиши доимо ижобий натижа берган. Ушбу ишларни тизимли олиб бориш ва мувофиклаштиришга булган эхтиёж бугунги таълим-тарбия жараёнига масъул вазирлик, манфаатдор ташкилот ва идоралар олдига

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1312-1316

долзарб вазифаларни куймокда. Ота-оналар билан хамкорлик боланинг хар томонлама ривожланишини таъминлаш учун мактабгача таълим ташкилот ота-оналар билан узаро хамкорликнинг куйидаги шаклларини ташкил килиши мумкин:

- ота-оналарнинг мактабгача таълим ташкилот борасидаги фикрларини хисобга олиш;

- илк ривожланиш масалаларида ота-оналарга билим бериш;

- ота-оналарни укув-тарбиявий жараёнда фаол катнашишга жалб этиш; ота-оналарнинг муассаса хаётида иштирок этиш борасидаги ташаббусларини куллаб-кувватлаш.

ХУЛОСА

Х,ар бир миллат уз истикболини камолга етаётган ёшлари тимсолида куради. Шу боис мамлакатимизда истиклол йилларида навкирон авлод уртасида соглом турмуш тарзини кенг карор топтириш, уларни турли зарарли таъсирлардан асраш, пировардида баркамол инсон сифатида тарбиялашга каратилган чора-тадбирлар изчил амалга оширилмокда. Ёшларимиз маънавий оламини юксалтириш, уларни миллий ва умуминсоний кадриятлар рухида тарбиялаш долзарб вазифалардан бири хисобланади. Хрзиргидек мураккаб шароитда миллий узлигимиз, азалий кадриятларимизга ёт булган хуружлар, уларнинг онги хамда калбини эгаллашга каратилган гаразли интилишлар тобора кучайиб бораётгани хар биримиздан янада хушёр ва огох булишни талаб этмокда.

REFERENCES

1. Л.Р.Миржалолова Танлов фани модули Т.: Истеъдод, 2018. - 223 б

2. Ksendzova, GF Maktabgacha ta'lim tizimini modernizatsiya qilishda psixologik-pedagogik yordam / GF Ksendzova // Yakutsk IPKRO nashriyoti, 2006 yil - S 146148

3. М.Усмонова . Укувчи шахсига йуналтирилган педагогик технологиялар Таълим технологиялари. 2016 йил. 4-сон.

4. М.Усмонова .Педагогик жараён лойиxаси - машгулотлар самарадорлигини таъминлаш воситаси сифатида Бошлангич таълим ва жисмоний маданият йуналишида сифат ва самарадорликни ошириш: муаммо ва ечимлар Халкаро илмий конферентсия. Тошкент. 25 май, 2017 йил

Google Scholar Scientific Library of Uzbekistan

Academic Research, Uzbekistan 1315 www.ares.uz

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1312-1316

5. Norquziyeva, M. (2020). The role of educational technology in shaping the professional stability of students. Архив Научных Публикаций JSPI.

6. ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИ ПЕДАГОГЛАРИНИНГ КРЕАТИВ КОБИЛИЯТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ МАЗМУНИ

Г Хасанова - Academic research in educational sciences, 2021 Цитируется: 17 Похожие статьи Все версии статьи (3)

7. Хасанова, Г. И. К. (2021). БОЛАГА ЙУНАЛТИРИЛГАН ТАЪЛИМНИ АМАЛГА ОШИРИШДА ТАРБИЯЧИНИНГ КАСБИЙ КОМПЕТЕНТСИЯСИНИНГ АXАМИЯТИ. Academic research in educational sciences, 2(9), 1051-1056.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.