Научная статья на тему 'ЎЗБЕКИСТОН ИЖТИМОИЙ МУXИТИДА ЗАМОНАВИЙ МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТИЗИМИНИНГ ЯНГИЧА АХВОЛИ'

ЎЗБЕКИСТОН ИЖТИМОИЙ МУXИТИДА ЗАМОНАВИЙ МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТИЗИМИНИНГ ЯНГИЧА АХВОЛИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

87
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
интеллектуал / маънавий-эстетик / жисмоний ривожлантириш / менежмент / янги технлогиялар / таълим тизими / ривожлантириш / тарбия жараѐни / соғлом ва баркамол / бола шахсини тарбиялаш.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Моҳинур Зафар Қизи Илҳомова

Бугунги кунда мактабгача таълим бошқарув функтсияларини тубдан қайта қуриш, бошқарув сифатини яхшилаш талаб этилмоқда. Менежмент ташкилотни бошқариш жараѐни сифатида сунъий ижтимоий-педагогик тизим бўлган мактабгача таълим ташкилоти фаолиятининг барча соxаларида қўлланилади. Ушбу мақолада ўзбекистон ижтимоий муxитида замонавий мактабгача таълим тизимининг янгича ахволи мазмуни хақида сўз борган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЎЗБЕКИСТОН ИЖТИМОИЙ МУXИТИДА ЗАМОНАВИЙ МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТИЗИМИНИНГ ЯНГИЧА АХВОЛИ»

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-751-754

УЗБЕКИСТОН ИЖТИМОИЙ МУХИТИДА ЗАМОНАВИЙ

МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТИЗИМИНИНГ ЯНГИЧА АХВОЛИ

Мо^инур Зафар кизи Ил^омова

Жиззах давлат педагогика институти укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Бугунги кунда мактабгача таълим бошкарув функтсияларини тубдан кайта куриш, бошкарув сифатини яхшилаш талаб этилмокда. Менежмент ташкилотни бошкариш жараёни сифатида сунъий ижтимоий-педагогик тизим булган мактабгача таълим ташкилоти фаолиятининг барча сохаларида кулланилади. Ушбу маколада узбекистон ижтимоий мухитида замонавий мактабгача таълим тизимининг янгича ахволи мазмуни хакида суз борган.

Калит сузлар: интеллектуал, маънавий-эстетик, жисмоний ривожлантириш, менежмент, янги технлогиялар, таълим тизими, ривожлантириш, тарбия жараёни, соглом ва баркамол, бола шахсини тарбиялаш.

КИРИШ

Мактабгача таълим сохаси узлуксиз таълим тизимининг бирламчи бугини хисобланиб, у хар томонлама соглом ва баркамол бола шахсини тарбиялаш ва мактабга тайёрлашда гоят мухим ахамият касб этади. Узлуксиз таълим тизимининг мухим бугини булган мактабгача таълим тизимини янада такомиллаштириш, самарали давлат бошкаруви тизимини яратиш, мактабгача таълим ташкилотлари давлат ва нодавлат тармогини кенгайтириш, моддий-техника базасини мустахкамлаш хамда уларни малакали педагог кадрлар билан таъминлаш, мактабгача таълим ташкилотларига болаларни камраб олишни кескин ошириш, таълим-тарбия жараёнларига замонавий таълим дастурлари ва технологияларини татбик этиш оркали болаларни хар томонлама интеллектуал, маънавий-эстетик, жисмоний ривожлантириш хамда уларни мактабга тайёрлаш сифатини тубдан яхшилаш максадида бир канча ишлар амалга оширилмокда.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Мамлакатимизда ёш авлодни соглом, билимли ва зукко килиб тарбиялаш максадида мактабгача таълим тизимини тубдан такомиллаштиришга катта

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-751-754

эътибор каратиляпти. Хусусан, давлатимиз рахбарининг жорий йил 30 сентябрдаги «Мактабгача таълим тизими бошкарувини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида»ги фармони хамда «Узбекистон Республикаси Мактабгача таълим вазирлиги фаолиятини ташкил этиш тугрисида»ги карорига мувофик бу сохада янги тизим яратилмокда. Шу боисдан хам юртимизда мактабгача таълимни янада ривожлантириш учун кенг микёсли ислохотлар олиб борилмокда. Мактабгача таълим вазирлигининг ташкил этилиши бу борадаги мухим кадамлардан булди. Шунингдек, "Узбекистон Республикаси мактабгача таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепцияси"нинг кабул килиниши, янги уй-жой курилишида куп каватли уйларнинг биринчи каватида богчалар ташкил этилиши, кичик (3-4 )ёшдаги болаларни таълим тизимига ажратилаётган бюджет харажатларининг 2017 йилдан 2020 йилгача 11,25% дан 16,34% га ошиши ана шундай эътибор самараси хисобланади.

HATH^AtfAP

MaKTaörana TatnuM TamKunorara oug gaBnar Tanaönapuga MaMnaKarga yTKa3HnaeTraH HimuMouH-HKTHcogHH HcnoxoTnapHH, ^axoH Ta^puöacu xaMga HHM-^aH WTyK^apu Ba 3aMOHaBHH нн$oрмaцнoн KoMMyHHKaruB TexHonoruanapHH HHOÖarra onraH xonga MaKTaörana TatnuM TH3HMuga MatHaH MyKaMMan Ba HHTenneKTyan puBo^naHraH maxcHH Tapöuanam MaKcag khhhö onuHagu.

^axoH aManueTHHH Ky3araguraH öyncaK, öonanapHH MaKTaöra HHKumgaH onguH MaKTaöra Taöepnam öocKunura anoxuga эtтн6oр öepunagu. Oxupru Hunnapga pecnyönuKaMroga xaM öy Macana KyH TapTuöugaH ypuH onraH. Mucon

Google Scholar Scientific Library of Uzbekistan

Academic Research, Uzbekistan 752 www.ares.uz

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-751-754

учун, 2020 йилда 6 ёшдаги болаларнинг 70% мактабгача тайёргарликка жалб килинган булса, жорий йилда 82% чикди. 2025 йилга бориб, 100% болаларни камраб олиш кузда тутилган. Бу борада килинаётган ишлардан мактабгача таълимда тажриба тарикасида амалга оширилаётган лойихани мисол килишимиз мумкин. Февраль ойида Кореядаги хамкорлар томонидан Узбекистон мактабгача таълим вазирлигига 275 та робот ва 350 та укув кулланмалари такдим этилди. Болаларни ёшлигидан алгоритмик фикрлаш кобилиятини шакллантириб бориш, уларнинг келажакдаги оптимал ечим топиш, дастурлаш куникмаларини кенгайтиради. Albert хамда Genibot роботлари 6 ёшли тарбияланувчилар билан машгулотлар олиб боришга мулжалланган. Инновацион лойихалардан яна бири -"Аклвой" мобил богчаларининг йулга куйилиши. Ушба тажрибада 2019 йилнинг кузидан 2020 йилнинг кузига кадар Тошкент шахридан ташкари барча худудларнинг чекка 44 махалласидаги 2 минг нафарга якин болаларни камраб олинди. Лойиха ижобий натижалар бергани учун махсус автобуслар ва майдончаларни куриш грант маблаглари хисобидан амалга оширилмокда.

MUXOKAMA

Бугунги кунда мактабгача таълим бошкарув функтсияларини тубдан кайта куриш, бошкарув сифатини яхшилаш талаб этилмокда. Менежмент ташкилотни бошкариш жараёни сифатида сунъий ижтимоий-педагогик тизим булган мактабгача таълим ташкилоти фаолиятининг барча сохаларида кулланилади. Мактабгача таълимнинг сифати бу -болалар богчасидаги педагогик жараённинг кандай ташкил этилишига, унда хар бир боланинг таълим ва тарбия жараёнида унинг шахсий, ёши ва жисмоний хусусиятларига мос равишда таълим -тарбия ишларини олиб борилишига боглик. Болалар билан ишлаш тарбиячидан катта куч ва гайратни талаб килади, шунинг учун жамоада педагогик жараённинг барча иштирокчилари орасида мехр-окибат, хушмуомалалик ва хурмат билан талабчанлик айникса мухимдир. Хар бир укитувчининг шахсига хурмат курсатадиган, мойиллик, кизикиш, имкониятларни хисобга оладиган, окилона талабчанлик билан биргаликда рахбар рахбарлик килишнинг авторитар усулларига катъий риоя килганидан анча юкори натижаларга эришади. Ишга кизикишни ошириш ва яхши мувофиклаштирилган жамоани шакллантиришнинг энг яхши усулларидан бири бу одамларни хурмат килиш ва уларга масъулият билан ёндашиш мухимдир.

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-751-754

ХУЛОСА

Мактабгача таълим хар бир шахснинг шаклланишида мухим ахамиятга эга. Зеро, богчада пухта тайёрланиб мактабга чиккан болажонларнинг ютукдарга эришиш имконияти кенгаяди. Замонавий мактабгача таълим ташкилотини бошкариш механизми- бошкарув функтсияларини бажариш хусусиятини узгартиради, ташкилот ва педагогик жараённинг барча иштирокчилари уртасида узаро муносабатларнинг тубдан янги шаклларини келтириб чикаради. Замонавий мактабгача таълим ташкилотини бошкаришнинг кенгайтирилган объекти болалар богчаси ва атроф-муxит уртасида юзага келадиган барча алокалар ва муносабатларни xисобга олишни уз ичига олади десак муболага булмайди.

REFERENCES

1. Л.Р.Миржалолова Танлов фани модули Т.: Истеъдод, 2018. - 223 б

2. Ksendzova, GF Maktabgacha ta'lim tizimini modernizatsiya qilishda psixologik-pedagogik yordam / GF Ksendzova // Yakutsk IPKRO nashriyoti, 2006 yil - S 146148

3. Xasanova, G. (2020). МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТЛАРИДА ХАЩ ОГЗАКИ ИЖОДИ ВОСИТАЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ПЕДАГОГИК МАЗМУНИ. Архив Научных Публикаций JSPI.

4. Abdurahmonovna, N. M. (2021). Pedagogical and Psychological Aspects of Professional Sustainability of Future Teachers.

5. Г.И.ХАСАНОВА "Таълим жараёнида дастурлаштирилган укитиш технологиясидан фойдаланишнинг афзалликлари" Жиззах: 2020. 420 бет. 223-225б

6. Хасанова, Г. (2021). Олий таълим муассасалари педагогларининг Креатив кобилиятларини ривожлантиришнинг мазмуни. Academic Research in Educational Sciences, 2(1), 778-782

7. М.Усмонова . Укувчи шахсига йуналтирилган педагогик технологиялар Таълим технологиялари. 2016 йил. 4-сон.

8. М.Усмонова .Педагогик жараён лойиxаси - машгулотлар самарадорлигини таъминлаш воситаси сифатида Бошлангич таълим ва жисмоний маданият йуналишида сифат ва самарадорликни ошириш: муаммо ва ечимлар Халкаро илмий конферентсия. Тошкент. 25 май, 2017 йил

9. Norquziyeva, M. (2020). The role of educational technology in shaping the professional stability of students. Архив Научных Публикаций JSPI.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.