Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1074-1078
МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМГАЗАМОНАВИЙ ЁНДАШУВДА ХОРИЖИЙ
ТАЖРИБАЛАРНИНГ АХАМИЯТИ
Наргис Илхом кизи Сайдуллаева
Жиззах давлат педагогика института Мактабгача таьлим методикаси кафедраси укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада мактабгача таълимга замонавий ёндашувда хорижий тажрибалар ва уларнинг бир бирига боликлик жихатлари хакида суз борган. Калит сузлар: укув-методик ва дидактик материаллар, адабиётларни тайёрлаш, экспертиза килиш ва чоп этиш, меъёрий xyжжатлар, замонавий менежмент ва педагогик технологиялар.
ABSTRACT
This article discusses foreign experiences in the modern approach to preschool education and the aspects of each other.
Keywords: educational-methodical and didactic materials, preparation, examination and publication of literature, normative documents, modern management and pedagogical technologies.
КИРИШ
Бугунги кунда хориж тажрибаларидан андоза олиш, ижодий ёндашган хрлда амалиётда жорий этиш, замон талабига мос равишда меъёрий xyжжатлар, укув-методик адабиётлар, укув методик мажмуаларниишлаб чикиш, илгор хорижий тажриба асосида мактабгача таълим ташкилотларининг рахбар ва мутахассисларида замонавий менежмент ва педагогик технологиялар буйича сохдга оид билимлар ва куникмаларни шакллантириш вазифалари долзарб масалалар сирасига киритилмокда. Шу боис мамлакатимизда мактабгача таълим тизимини тубдан такомиллаштириш юзасидан фармон ва карорлар кабул килинди. Узбекистон Республикаси Президентининг «2017-2021 йилларда мактабгача таълим тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида»ги 2016 йил 29 декабрдаги П^-2707-сонли, «Мактабгача таълим тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида»ги2017 йил 9 сентябрдаги П^-3261-сон карорлари, «Мактабгача таълим тизими
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1074-1078
бошкарувини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида»ги 2017 йил 30 сентябрдаги ПФ-5198-сонли Фармойиши шулар жумласидандир.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Бугунги кунда мактабгача таълимдаги муаммоларни хал этиш билан шугулланадиган барча ташкилотлар, уларни бир-бири билан хамкорлик ва мулокотни амалга оширган холда мувофиклаштириш куйилган максадни амалга ошириш хамда самарали ечимни топишга йуналтирилганлиги кузда тутилади. «Мактабгача таълим тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида»ги 2017 йил 9 сентябрдаги П^-3261-сонли кароридаги мактабгача таълим тизимини янада такомиллаштириш буйича "Йул харитаси"да кузда тутилган "Сифатли укув-методик ва дидактик материаллар (шу жумладан, уйинлар ва уйинчоклар) ва бадиий адабиётларни тайёрлаш тизимини такомиллаштириш, мактабгача ёшдаги болалар учун мулжалланган босма материалларни турли тилларда ишлаб чикишнинг бозори ва турларини ривожлантириш" булимида турли имтиёз ва преференцияларни такдим килиш оркали хусусий инвестицияларни кенг жалб килган холда мактабгача таълим учун укув-методик ва дидактик адабиётларни тайёрлаш, экспертиза килиш ва чоп этиш тизимини янада такомиллаштириш буйича чора-тадбирлар дастурини ишлаб чикиш вазифаси топширилган.
НАТИЖАЛАР
Хорижий мамлакатлардаги мактабгача таълим тизими фаолиятини бир катор давлатлар мисолида куриб чикамиз. Япония - жуда тез ривожланаётган давлат булиб, бу хол асосан японларнинг табиатан мехнатсеварлик ва ишбилармонлиги билан богликдир.Дунёдаги барча янгиликлар ва юксалишлар сари интилиш, энг сунгги ютуклардан фойдаланиш ва уларни янада ривожлантириш - бу япон халкининг азалий миллий одатларига айланиб колган. Японияда жуда кадимдан халкнинг аклий имкониятларидан фойдаланувчи фан ва техникани куллаш сиёсати энг мухим урин тутади. Мактабгача таълимга Японияда катта эътибор берилади, чунки психологларнинг таъкидлашича 7 ёшгача инсон билимларни 70% ни, колган 30% ни бутун колган умри давомида узлаштирар экан. Мактабгача тарбия одатда оиладан бошланади. Япон аёллари учун оналик биринчи уринда туради. Купгина япон аёлларининг айтишларича, бола тарбияси - уларнинг
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1074-1078
xaeraapHHHHr MaKcagnapngnp. TepMaHHA OegepaTHB PecnyönHKacn 16Ta MycraKHn OegepaTHB epnap (BHnotfraap)gaH HÖopar öynnö, xap önpn rnaKnnra Kypa Typnnna öynraH TatnHM TH3HMHra эгa. TatnHM TamKHnoraapH acocaH gaBnar Tacappy^nga öynnö, ynap ynyH TatnHM gacTypnra Ternrnnn öynraH gaBnar Kypcamanapn MaB^yg. Oegepan xyKyMaTHHHr xy^yKgapn acocnfi KOHyHnapHH Kaöyn KHnnrnga, ^yMnagaH MonHanamTHpnm Macananapnga nerapanaHraH.
МУХОКАМА
Таълим тизимининг хозирги кундаги ривожланиш боскичида унинг биринчи бугини хисобланган мактабгача таълимда жадал узгаришлар юз бермокда ва улар куйидагиларда намоён булмокда:
-I- мактабгача таълим ташкилотлари фаолиятининг хукукий-меъёрий асоси такомиллашмокда;
-I- мактабгача таълим ташкилотлари молиявий-хужалик фаолиятининг янги турларига утмокда;
-I- нодавлат мактабгача таълим ташкилотлари тармоги кенгаймокда;
-I- таълимнинг илгор технологиялари жорий этилмокда; ходимлар малака ошириш тизими такомиллашмокда;
-I- киска муддатли гурухлар асосида мактабгача таълим ташкилотларининг мукобил шакллари жорий этилмокда.
ХУЛОСА
Мактабгача таълим узлуксиз таълимнинг бошлангич бугини хисобланади. У бола шахсини соглом ва етук, мактабда укишга кизикишни шакллантириш максадини кузлаган холда, олти-етти ёшгача оилада хамда давлат ва нодавлат мактабгача таълим ташкилотларида олиб борилади.Мактабгача таълимнинг максад ва вазифаларини татбик этишда жамоат ва хомий ташкилотлари, махалла, халкаро фондлар фаол иштирок этадилар. Мактабгача таълим-боланинг индивидуал ва ёш хусусиятларини инобатга олган холда унинг жисмоний ва психик ривожланишини таъминловчи, уни узлуксиз таълимнинг кейинги боскичи - мактабга Ьоришига замин яратувчи, хар томонлама мацсадли йуналтирилган таълим ва тарбия жараёнидир.
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1074-1078
REFERENCES
1. Qodirova F.R., Qodirova R.M. Bolalar nutqini rivojlantirish nazariyasi va metodikasi. - Toshkent: «Istiqlol», 2006.
2. "Ilk qadam" davlat o'quv dasturi Ozbekiston Respublikasi Maktabgacha ta'lim vazirligining 2018-yil 7-iyuldagi 4-sonli hay'at yig'ilishi qarori bilan tasdiqlangan va nashr etilgan dasturi.
3. Г.И.ХАСАНОВА "Таълим жараёнида дастурлаштирилган укитиш технологиясидан фойдаланишнинг афзалликлари" Жиззах: 2020. 420 бет. 223-225б
4.Хасанова, Г. (2021). Олий таълим ташкилотлари педагогларининг Креатив кобилиятларини ривожлантиришнинг мазмуни. Academic Research in Educational Sciences, 2(1), 778-782
5.М.Усмонова . Укувчи шахсига йуналтирилган педагогик технологиялар Таълим технологиялари. 2016 йил. 4-сон.
6.М.Усмонова .Педагогик жараён лойихаси - машгулотлар самарадорлигини таъминлаш воситаси сифатида Бошлангич таълим ва жисмоний маданият йуналишида сифат ва самарадорликни ошириш: муаммо ва ечимлар Халкаро илмий конферентсия. Тошкент. 25 май, 2017 йил
7.Садиковна, у. м. (2013). Ali §ir Nevai Eserlerinde Bitki Adlari . Dil ve Edebiyat Ara§tirmalari , (8) , 0-0 . Retrieved from
8. Maxfuza Usmanova, THE CONCEPT OF EDUCATIONAL PROFESSIONAL COMPETENCE AND ITS YIELD FACTORS , Архив Научных Публикаций JSPI: 2020: Архив №54
9. Norquziyeva, M. (2020). The role of educational technology in shaping the professional stability of students. Архив Научных Публикаций JSPI.
10.Abdurakhmonovna, N. M. (2020). Methodology of giving professional knowledge to future teachers. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 10(5), 1378-1383.
11. Manzura, N. (2021). Sustainable Activity in the Teaching Profession and Its Foundations. PsychologyandEducationJournal, 58(2), 1339-1345.
12.Abdurahmonovna, N. M. (2021). Pedagogical and Psychological Aspects of Professional Sustainability of Future Teachers.
12. Хасанова, Г. И. К (2021). БОЛАГА ЙУНАЛТИРИЛГАН ТАЪЛИМНИ АМАЛГА ОШИРИШДА ТАРБИЯЧИНИНГ КАСБИЙ
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-1074-1078
KOMnETEHTCHflCHHHHr AXAMH^TH. Academic research in educational sciences, 2(9), 1051-1056.
13. Ozbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-sentabrdagi PQ-3305-son "Ozbekiston Respublikasi Maktabgacha ta'lim vazirligi faoliyatini tashkil etish to'g'risida^gi qarori.
14. Ozbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 29-dekabrdagi PQ-2707-son "2017-2021-yillarda maktabgacha ta'lim tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to'g'risida"gi qarori.