Научная статья на тему 'КОНЦЕПЦИЯ НАЦИОНАЛЬНОГО ДУХОВНОГО ВОЗРОЖДЕНИЯ ИСЛАМА КАРИМОВА И ЕЁ РОЛИ В УКРЕПЛЕНИИ НАЦИОНАЛЬНОЙ НЕЗАВИСИМОСТИ'

КОНЦЕПЦИЯ НАЦИОНАЛЬНОГО ДУХОВНОГО ВОЗРОЖДЕНИЯ ИСЛАМА КАРИМОВА И ЕЁ РОЛИ В УКРЕПЛЕНИИ НАЦИОНАЛЬНОЙ НЕЗАВИСИМОСТИ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
79
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Ученый XXI века
Область наук
Ключевые слова
ДУХОВНОСТЬ / КОНЦЕПЦИЯ / ГУМАНИЗМ / ЛИЧНОСТЬ / ПРОСВЕЩЕНИЕ

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Зияев Ф.С.

В данной статье рассматривается концепция И.А. Каримова о духовном возрождении узбекского народа. Акцент делается на важности и значимости духовности в процессе построения демократического общества.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE CONCEPT OF A NATIONAL SPIRITUAL REVIVAL OF ISLAM KARIMOV AND ITS ROLE IN THE STRENGTHENING OF NATIONAL INDEPENDENCE

The concept of I.A.Karimov about the spiritual recreation of the Uzbeks is revealed in the given article.The accent is done on the necessity and the signficance of spirituality in the process of the democratic communites building.

Текст научной работы на тему «КОНЦЕПЦИЯ НАЦИОНАЛЬНОГО ДУХОВНОГО ВОЗРОЖДЕНИЯ ИСЛАМА КАРИМОВА И ЕЁ РОЛИ В УКРЕПЛЕНИИ НАЦИОНАЛЬНОЙ НЕЗАВИСИМОСТИ»

УДК 37.017.92 (075).

ИСЛОМ КАРИМОВНИНГ МИЛЛИЙ-МАЪНАВИЙ ТИКЛАНИШ КОНЦЕПЦИЯСИ, УНИНГ МИЛЛИЙ МУСТАЦИЛЛИКНИ МУСТАДКАМЛАШДАГИ АХДМИЯТИ

Ф.С. Зияев1

Аннотация

Маколада Ислом Абдуганиевич Каримов томонидан миллий-маънавий тикланиш концепциясининг яратилиши,унинг мустакилликнинг мустахкамлашдаги ахамияти хакида фикр юритилади.

Таянч сузлар: маънавият,концепция,инсонпарварлик,шахсий.

Мустакилликка эришганимиздан сунг юртимизда инсон, унинг манфаатлари, хукук ва эркинликлари олий кадрият деб эълон килинди. Узбекистонда янги даёт, янги жамият барпо этиш масаласи канчалик долзарб ва мухим вазифага айланган булса, маънавият хакидаги карашларни хам бутунлай узгартириш, бу борада замон талаб килаётган азалий мезонларни, бу ноёб ходисанинг асл маъно-мазмуни, ижтимоий ахамиятини тиклаш хам уткир заруратга айланади. Бундай кенг камровли масалалар Президентимиз Ислом Каримовнинг асарларида назарий ва амалий жихатдан хар томонлама чукур асослаб берилди. Шу боис истиклол йиллари биз учун хаётнинг барча сохаларидаги янгиланиш ва узгаришлар билан бирга, том маънодаги маънавий тикланиш ва юксалиш даври булди.

Мамлакат ва миллий тараккиёт унга рахбарлик килувчи етакчига боглик булади. Чунки у мамлакатнинг кайси йулдан бориши, кандай максадларни кузлаши ва бажариладиган ишларни амалга оширишнинг стратегиясини белгилаб беради, хамда уни реал хаётга татбик килиш масъулиятини хам уз зиммасига олишга кодир булади.

Президентимиз Ислом Каримов томонидан ишлаб чикилган концепцияда мамлакатимиз ва халкимиз тараккиётини таъминлашнинг асосий омили сифатида миллий-маънавий тикланиш жараёни устувор уринни эгаллади. Маънавият жамият тараккиёти, миллий камолоти ва шахс баркамоллигини белгилаб берувчи асосий мезонлардан бири хисобланади, чунки маънавият ривожлангандагина жамиятда иктисодий ва ижтимоий-сиёсий баркарорлик вужудга келади, хамда мамлакат ва миллат тараккий этади. Бу уз навбатида шахснинг баркамол ривожланиши учун зарур булган замин булиб хам хизмат килади.

Буни чукур хис килган ва уз калбидан утказган Президентимиз Ислом Каримов мамлакатимиз уз мустакиллигини кулга киритгандан кейин она заминимизда демократик жамиятни куришнинг назарий концепциясини ишлаб чикар экан, иктисодий ва ижтимоий-сиёсий хаётни кайта куришнинг миллий-маънавий тикланиш билан уйгун холда булиши кераклигини хам илмий асослаб берди. Мамлакатимизда янги жамият куришнинг илмий назарий асосларининг акс эттирилиши жихатидан мукаммал, фундаментал дастур булган «Узбекистоннинг уз истиклол ва тараккиёт йули» номли асарида мустакилликдан кейин Узбекистонни ривожлантиришнинг маънавий сохасидаги стратегик вазифаларини хам белгилаб берди. Умуман бу асар Узбекистонда янги жамият куришнинг илмга асосланган дастури хисобланади. Чунки унда иктисодий ва ижтимоий-сиёсий хаётни кайта куриш сохасида илгари сурилган барча гоялар босиб утилган киска утган даврда узининг ифодасини топди ва жамиятимизни тубдан янги боскичга кутарди.

Президентимиз Ислом Каримов ушбу асарида мустакил Узбекистонни ривожлантиришнинг маънавий-ахлокий негизларини курсатиб берар экан, «Узбекистонни янгилаш ва ривожлантиришнинг уз йули туртта асосий негизга асосланади», деб курсатади ва куйидагиларни белгилаб беради:

- умуминсоний кадриятларга содиклик;

1Зияев Фархад Собирович - доцент кафедры «История Узбекистана», Ташкентский финансовый институт, Узбекистан.

- халкимизнинг маънавий меросини мустахкамлаш ва ривожлантириш;

- инсоннинг уз имкониятларини эркин намоён килиши;

- ватанпарварлик. [1, с. 76]

Асарда ана шу негизларнинг мохияти хам очиб берилган. Жумладан, Президентимиз Ислом Каримов шундай ёзади:

«Мустакил Узбекистоннинг куч-кудрати манбаи халкимизнинг умуминсоний кадриятларга содиклигидир. Халкимиз адолат, тинчлик, ахил кушничилик ва инсонпарварликнинг нозик куртакларини асрлар оша авайлаб асраб келмокда. Узбекистоннинг янгиланишининг олий максади ана шу анъаналарни кайта тиклаш, уларга янги мазмун багишлаш, заминимизда тинчлик ва демократия, фаровонлик, маданият, виждон эркинлиги ва хар бир кишини камол топтириш учун зарур шартшароитлар яратишдир». [1, с. 77]

Куриниб турибдики, Президентимиз уз асарида маънавиятимизни ривожлантириш вазифаларини белгилаб берган.

Ислом Каримов халкимизнинг буюк фазилатлари хакида тухталиб инсонпарварликнинг узбекларга хос кирраларини курсатиб беришга эътиборни каратди. Жумладан, «Инсонпарварлик бу узбек халки миллий рухиятининг ажралмас фазилатидир». Шафкатсизлик ва зуравонлик унинг табиатига ётдир». [1, с. 78]

Асарда маънавиятнинг халкимизнинг маънавий рухиятини мустахкамлаш ва ривожлантиришдаги урни хам асослаб берилган. Жумладан, Президентимиз шундай ёзади: «Халкимизнинг маънавий рухини мустахкамлаш ва ривожлантириш -Узбекистонда давлат ва жамиятнинг энг мухим вазифасидир. Маънавият шундай кимматбахо меваки, у бизнинг кадимий ва навкирон халкимизнинг калбида бутун инсониятнинг улкан оиласида уз мустакиллигини тушуниб етиш ва озодликни севиш туйгуси билан етилган» [1, с. 80]

Маънавиятнинг миллий тараккиётидаги урни ва уни узлаштириш зарурлиги асарда илмий асосланган.

«Маънавият уз халкининг тарихини, унинг маданияти ва вазифаларини чукур билиш ва тушуниб етишга суянгандагина кудратли кучга айланади. [1, с. 80]

Президентимиз Ислом Каримов томонидан илгари сурилган бу концептуал гоянинг назарий ва амалий ахамияти шундаки, биринчидан, бу билан муаллиф собик шуролар даврида маънавиятни ривожлантиришга учинчи даражали омил сифатида каралишининг, ижтимоий-сиёсий, иктисодий ва маънавий-маърифий инкирознинг сабабларини хам курсатиб беради. Иккинчидан, маънавиятни ривожлантирмасдан, шахснинг маънавий рухиятини узгартирмасдан туриб жамиятда кузланган максадни амалга ошириш мумкин эмаслигини илмий асослаб берди.

Ислом Каримовнинг миллий-маънавий тикланишга багишланган концепциясида ватанпарварлик шахс маънавиятининг ажралмас кисми эканлигини асослаб бериши алохида уринни эгаллайди. Х,акикатдан хам уз ватанини севмаган, унинг хар карич ери учун масъуллигини хис этмаган хар бир инсон маънавий жихатдан кашшок хисобланади.

Шу уринда бир мухим масалага аниклик киритиш лозим булади. У хам булса «Миллий тараккиёт» ва «Миллий тикланиш» тушунчаларининг мохияти, мазмуни ва мезони масалаларидир. Аслида улар бир-бирларини инкор килувчи тушунчалар эмас. Миллий тараккиёт -эволюцион характерга эга. У пастдан юкорига томон кутарилишдан иборат булган жараёндир. У миллатнинг шаклланиши, такомиллашуви ва юксалиши каби узлуксиз жараён сифатида намоён булади.

Миллий тикланиш эса, миллат тараккиёти тарихимизнинг маълум бир боскичида, маълум бир объектив ва субъектив сабаблар окибатида бой берилган салохиятни кайтадан миллат тараккиётига йуналтириш билан боглик булган жараёндир.

Аждодларимиздан колган мерос хар бир миллатнинг нафакат утмиши, шунинг билан бирга истикболи учун хам куч, фидоийлик ва илхом манбаи хисобланади. Шунинг учун хам Президентимиз «Х,озирги Узбекистон деб аталувчи худуд, яъни бизнинг Ватанимиз нафакат Шарк, балки умумжахон цивилизацияси бешикларидан бири булганлигини бутун жахон тан олмокда. Бу кадимий ва таббаррук тупрокдан буюк алломалар, сиёсатчилар, саркардалар етишиб чиккан. Диний ва дунёвий илмларнинг асослари мана шу заминда яратилган, сайкал топган» [2, с. 133] Отабоболаримизнинг асрлар давомида туплаган хаётий тажрибалари, диний, ахлокий, илмий карашларини узида мужассам этган бу нодир кулёзмаларни жиддий

ypгaниш дaвpи келди» [2, c. 137] деб тaъкидлaйди. Унинг «Узликни aнглaш тapиxни билишдaн бошлaнaди. Инсон учун тapиxидaн жудо булиш адё^ян жудо булиш демaкдиp», дегaн FOялapидa xap 6np вaтaндошимизнинг, яйникся ёшлapимизнинг мaънaвий меpосимизни чyкyp ypгaниши зapypлиги миллий-мaънaвий тиклaнишимиз-нинг бош вaзифaси экaнлигини тушуниб етишгa кapaтилгaндиp.

Ислом Кapимов миллий мaфкypaнинг миллий-мaънaвий тикляниш вa мaмлaкaтимиздa демокpaтик жaмият кypишдaги aхaмияти вя pолини илмий ясосляшгя rana эътибоp кapaтaди. Миллий мaфкypa миллятни биpлaштиpaди, мaфкypaсиз одям, жямият, дявлят уз йулини йукотяди.

«Миллий мaфкypa воситясидя элюpт биpлaшaди, уз олдига буюк мaксaдлap куяди вя yлapни ядо этишга код^ буляди» [2, c. 92] деб тaъкидлaйди. Пpезидентимиз уз нaвбaтидa, миллий FOянинг вaзифaлapини яник белгиляб беpди: «... миллий FOя биpинчи нявбятдя ёш явлодимизни вaтaнпapвapлик, эл-юpтигa сядокят pyхидa тapбиялaш, yлapнинг вдлбига инсонпapвapлик вя одямийлик фaзилaтлapини пяйвянд килишдек олийжяноб ишлapимиздa мaдaдкоp булиши зapyp» лигини белгиляб беpди. [2, c. 131]

Жaмият 6hp боскичдян иккинчисигa утиш, яня боз устига зypaвонлик ясосидя кypилгaн жямиятдян мaъpифaтли инсон мaнфaaтлapи, шaxс эpкинлиги вя кямолотига xизмaт килувчи демо^ятик жaмиятгa утиш осон кечмяйди, чунки эски тузум иллaтлapи хяли сякляниб тypaди. Чунки уз yмpини yзaйтиpиш учун жон-жяхди билян кapшилик кypсaтaдигaн кyчлap хям мявжуд буляди. Янги жaмият эся кискя мyддaтдa кypилмaйди, бялки мяълум вяктни, ундя яшaётгaн бapчa инсонлapнинг фидоийлик билян мехнят килишлapини тяляб килади. Худди мяня шу жapaёндa юзяга келгян мyaммолapни хял килиш учун юксяк мaънaвий эътикод вя сaбpтокaт билян одaмлapни yюштиpиш, yлap дyнёкapaшидa янги жямият тaфaккypини шaкллaнтиpиш мухим вязифя дapaжaсигa кyтapилaди.

Мaмлaкaтимиздa ara шу буюк мyaммолapни хял этиш жapaёнлapи кетмокдя. Улapни мyвaффикиятли хял этишдя эpтaнги кунимиз дaвомчилapи булган ёш явлодни тapбиялaб вояга еткязишимиз зapyp. Шунинг учун хям Пpезидентимиз OFиp иктисодий мyaммолapни хял этиш жapaёнлapи мypaккaб холятдя кечaётгaнигa кapaмaсдaн кaдpлap тaйёpлaш дaстypини ишляб чикиш, уни кябул килиш вя хяётгя тятбик этиш мясялясини ясосий вязифя сифятидя белгиляб беpди, адмдя уни мyвaффaкиятли ^ялта ошиpишдa paхбapлик килмокдя. Узбекистон Республикяси Олий Мяжлисининг IX сессиясидaги мaъpyзaсидa бу дaстypнинг aхaмиятини шундяй тaъкидлaйди: «Лундя килиб aйтгaндa, бугунги кундя олдимизга куйган буюк мaксaдлapимизгa, эзгу ниятлapимизгa эpишишимиз, жямиятимизнинг янгиляниши, хяётимизнинг тapaккиёти вя истикболи ямялга ошиpилaётгaн ислохaтлapимиз, pежaлapимизнинг сaмapaли тaкдиpи - бyлapнинг бapчaси, aввaлaмбоp, зямон тaлaблapигa жявоб беpaдигaн юкоpи мялякяли, онгли мyтaxaссис кaдpлap тaйёpлaш муяммоси билян чaмбapчaс боFликлигини бapчaмиз янгляб етмокдшиз». [3, c. 325]

Пpезидентимизнинг миллий-мяънявий тиклянишни aмaлгa ошиpишгa xизмaт килувчи яга 6hp концептуял FOяси соFлом явлодни тapбиялaб вояга еткязиш зapypиятининг илмий aсослaнгaнлигидиp. Унинг соFлом явлод концепциясидя шaxснинг жисмоган, pyхaн бякуввят булиши, юксяк билимли, мяъгавиятли, тaфaккypли вя фидоий вaтaнпapвap булиши кяби тaлaблapгa жявоб беpaдигaн явлод нaзapдa тутиляди. Миллий-мяънявий тиклянишимиздя ёшлapимиз мaънaвиятини юксяк дapaжaгa кyтapиш, yлapнинг хоз^ги зямон фян, теxникa вя теxнология ютyклapини чyкyp yзлaштиpишлapи кяття омил экянлиги Пpезидентимиз томонидян илмий ясослянгян.

Пpезидентимиз Ислом Кapимов «Миллий истиклол FOяси: ясосий тушунга вя тaмойиллap» концепциясигa ёзган суз бошисидя «.... мен миллий истиклол FOяси бугунги тез сypъaтлap билян yзгapaётгaн тяхликяли дунёдя узлигимизни янгляш, бизнинг кимлигимизни, кяндяй aждодлapнинг меpосигa, нечя минг йиллик тapиx, бетaкpоp мaдaният вя кaдpиятлapгa эгя экянлигимизни хис этиб яшяшга, бу бойликни aсpaбaвaйлaб, демо^ятик кaдpиятлap, бутун жяхон тapaккиёти ютyклapи билян озиклaнтиpиб, янги усиб келяётган явлодгя еткязишгя xизмaт килмоFи зapyp, деб билямян», [4, c. 223] дегян FOяни тяъкидляди. «Юксяк мяънявият-енгилмяс куч» номли aсapидa одямзод учун хяммя зaмонлapдa хям энг буюк бойлик булиб келгян мяънявиятимизнинг мяъно-мязмуни, унинг инсон вя жямият хaётидaги ypни вя aхaмияти, бу мypaккaб вя сеpкиppa тушунчянинг нaзapий вя ямялий томонлapини xap

томонлама кенг камровли фикр ва хулосалар оркали тахлил этган. Унда истиклол йилларида юртимизда миллий маънавиятимизни тиклаш, уни замон талаблари асосида ривожлантириш буйича амалга оширилган улкан ишлар, бу борада олдимизда турган максад ва вазифалар хакида атрофлича фикр юритилган.

Список литературы:

1. Каримов И.А. Узбекистан. Миллий истиклол, иктисод, сиёсат, мафкура. Асарлар туплами. 1-жилд. Т.: «Узбекистон «, 1996, 76-бет.

2. Каримов И.А. Биз келажагимизни уз кулимиз билан курамиз. Асарлар туплами. 7-жилд. Т.: Узбекистон 1999. 132-бет.

3. Каримов И.А. Хавфсизлик ва баркарор тараккиёт йулида. Асарлар туплами. 6-жилд. Т.: Узбекистон. 1998. 325-бет.

4. Каримов И.А. Ватан равнаки учун дар биримиз масъулмиз. Асарлар туплами. 9-жилд. Т.: Узбекистон, 2001. 222-223-бетлар.

5. Каримов И.АЮксак маънавият-енгилмас куч.Т.:"Маънавият",2008

6. Каримов.Б,Зияев.Ф Маънавият асослари Т.2013

© Ф.С. Зияев, 2016

УДК 37.017.92 (075)

КОНЦЕПЦИЯ НАЦИОНАЛЬНОГО ДУХОВНОГО ВОЗРОЖДЕНИЯ ИСЛАМА КАРИМОВА И ЕЁ РОЛИ В УКРЕПЛЕНИИ НАЦИОНАЛЬНОЙ НЕЗАВИСИМОСТИ

Ф.С. Зияев

Аннотация. В данной статье рассматривается концепция И.А. Каримова о духовном возрождении узбекского народа. Акцент делается на важности и значимости духовности в процессе построения демократического общества.

Ключевые слова: духовность, концепция, гуманизм, личность, просвещение.

© Ф.С. Зияев, 2016

UDC 37.017.92 (075)

THE CONCEPT OF A NATIONAL SPIRITUAL REVIVAL OF ISLAM KARIMOV AND ITS ROLE IN THE STRENGTHENING OF NATIONAL INDEPENDENCE

F.S. Ziyaev

Abstract. The concept of IAKarimov about the spiritual recreation of the Uzbeks is revealed in the given article.The accent is done on the necessity and the signficance of spirituality in the process of the democratic communites building.

Keywords: spiritual, concept, humanism, personality, enlightenment.

© F.S. Ziyaev, 2016

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.