v.
Юлдашева И.,
Навоий давлат кончилик институти Олмалик, кон-металлургия факультети «Ижтимоий-гуманитар фанлар» кафедраси катта укитувчиси
ВАТАН РАВНАКИ ГОЯСИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ОРКАЛИ КАСБИЙ КАДРИЯТЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ
ЮЛДАШЕВА И. ВАТАН РАВНАЦИ €ОЯСИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ОРЦАЛИ КАСБИЙ КАДРИЯТЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ
Маколада талабаларда ватан равнаки Fоясини шакллантириш оркали касбий кадриятларни ривожлантиришда янги усуллар, воситалар, шаклларни амалга ошириш, уларни бошкариш ва назо-рат килиш мух,им эканлиги таъкидланади. Бунга, албатта, комплекс ёндашиш, айникса, аудиториядан ташкари ишлар жараёнида, яъни оила, мах,алла х,амкорлиги асосида талаба шахсида касбни улуFлаш, танланган касбга садокат рух,ини шакллантириш уз самарасини беради.
Таянч суз ва тушунчалар: шахс, жамият, ватан равнаки, касбий кадриятларни ривожлантириш, касбни улуFлаш, танланган касбга садокат рух,ини шакллантириш.
ЮЛДАШЕВА И. РАЗВИТИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ ЦЕННОСТЕЙ ЧЕРЕЗ ФОРМИРОВАНИЕ ИДЕИ ПРОЦВЕТАНИЯ РОДИНЫ
В статье рассматривается вопрос важности управления и контроля обучения студентов, используя новые методы, средства и формы развития профессиональных ценностей через формирование идеи процветания Родины. При этом должен быть реализован комплексный подход, особенно в процессе внеаудиторной работы. Совместная работа семьи и махалли даст эффект формирование у студента, как личности, духа уважения и преданности выбранной профессии.
Ключевые слова и понятия: личность, общество, процветание родины, развитие профессиональных ценностей, дорожить профессией, формирование чувства преданности выбранной профессии.
YULDASHEVA I. DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL VALUES THROUGHOUT FORMATION OF NATION PROSPERITY IDEA
There is considered in the article the issue of importance of management and control of students teaching implementing new methods, means and forms of professional values development, throughout forming of Native Land prosperity idea. At the same time it must be used complex approach, especially in out of auditoria works. Common efforts of family and community have to give effect of forming sense of respect and devotedness to chosen profession.
Keywords: person, society, Native Land prosperity, development of professional values, to be devoted to profession, forming of devetedness sense to profession.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 7
Бугунги кунда Узбекистонинг равнаци, гуллаб-яшнаши ва цудратининг ошишида таълим-тарбия жараёнида цар жицатдан баркамол инсонларнинг шакллантирилиб, тар-бияланиши муцимдир. Талабаларда ватан равнаци ыясини шакллантириш орцали касбий цадриятларни ривожлан-тириш бугунги кунда энг долзарб ва муцим педагогик-психологик муаммо цисобланади.
Ватан равнаки Fоясини шакллантириш шахс, жамият маънавиятини юксак даражага кутариш билан боFлик булиб, унинг ахамияти нихоятда мухимдир. Ватан равнаки Fоясини узида мужассам этган шахс жамиятнинг, уз касб-кадриятларининг маънавий талаблари-га жавоб беради, уни мустахкамлайди. Талабаларда ватан равнаки Fоясини шаклланти-ришнинг максади факатгина жамиятимизнинг истиклоли ва истикболини мустахкамлаш билан чегараланиб колмай, балки миллий ва умуминсоний кадриятлар асосида касб маданиятини ривожлантиришга уз хиссасини кушади. Талабаларда ватан равнаки Fоясини шакллантириш оркали касбий кадриятларни ривожлантиришда янги усуллар, воситалар, шаклларни амалга ошириш, уларни бошкариш ва назорат килиш мухимдир. Бунга, албатта, комплекс ёндашиш, айникса, дарс, аудито-риядан ташкари ишлар жараёнида, шу билан бирга оила, махалла хамкорлиги асосида тала-ба шахсида касбни улуглаш, танланган касбга садокат рухини шакллантириш уз самарасини беради.
Бугун таълим мазмуни тубдан ислох килинди. Президентимиз И.А. Каримов укувчи тарбиясига алохида эътибор каратиб шун-дай деб таъкидлайдилар: «Шуни унутмаслиги-миз керакки, келажагимиз пойдевори билим даргохларида яратилади, бошкача айтганда, халкимизнинг эртанги куни кандай булиши фарзандларимизнинг бугун кандай таълим ва тарбия олишига боFлик»1.
Тарбия деганда, аввало, ёш авлоднинг келажак хаётга ва бирор-бир касбга тайёр-лаш тушунилади. Тарбия шахсни максадга мувофик шакллантириш учун уюштирил-ган педагогик жараён булиб, тарбияланув-чининг шахсига мунтазам ва тизимли таъсир
1 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008. -61-б.
этиш имкониятини беради. Биз тарбия жара-ёни хакида тухталадиган булсак, бу тайёрлаш билим, куникма ва малакалар оркали мах-сус ташкил килинган тарбия фаолиятлари билан амалга оширилади. Шу уринда касбий кобилиятни шакллантирувчи тарбия жараёнида тарбияланувчининг онги шаклланади, хис-туЙFулари ривожланади, ижтимоий хаёт учун зарур булган ва ижтимоий алокаларга хизмат киладиган хулкий одатлари хосил килинади.
Бугунги таълимнинг ривожи укитувчининг уз устида ишлаши, ижодкор булиши, укув-чиларнинг билим, куникма ва малакаларни такомиллаштириб боришини такозо этмокда.
Шундай экан, таълим жараёнида ёшлар таълим-тарбияси билан шугулланувчи хар бир мураббий укувчиларни баркамол инсон килиб етиштириш учун уларнинг халк инсон-парварлиги чашмаларидан, умумбашарий кадриятлардан бахраманд булишларига эътибор бериб, урф-одатларимиз, миллий кадриятларимиз, буюк мутафаккирларимиз-нинг маънавий меросини яхши билиши ва уларни дарсларга татбик этиши лозим.
Тарбия жараёнида талабаларнинг узлари танлаган касбга нисбатан талабчанлигини ошириш, турли муаммолардан чалFимайдиган, мехнат махсулидан кувона оладиган килиб тарбиялашда вазиятни реал бахолаш оркали уларнинг фаолиятини педагогик жихатдан туFри уюштириш Fоят мухимдир.
Укитувчи дарс жараёнида турли унсур-воситалардан, масалан, ватанпарварлик, катъиятлилик, сабр ва матонат билан ёндаша оладиган таълим усуллари асосида ёшлар-нинг онгидаги илFор кучларга таяниб, ижодий камолотига ёрдам бериш натижасида дарс-ларни ташкил этишлари лозим.
Укитувчи билан талаба орасидаги муноса-бат эришилган ютуклардан завкланиш, укув фаолиятига масъулиятли ёндашиш хамда
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 7
Ч.
узаро хамкорликда ижодий фаолиятни йулга куйишга ундаши керак. Бу эса педагогик таъ-сирни ташкил этиш учун зарур булган узаро алока воситаси - «куприк»ни вужудга келти-ради.
Унинг мазмунида миллий ва умуминсоний кадриятлар, Ватан, ватан равнаки, миллат, эзгулик, касбнинг кадр-кимматини ошириш каби Fоялар чукур урин эгаллаган. Айникса, миллий истиклол Fояси асосий тушунча ва тамойилларини талаба-ёшлар калбига сингди-риш борасида касбга мехр-мухаббат уЙFотиш масаласи замонавий таълимнинг мухим муам-моси хисобланади. Чунки ватан равнаки Fоясининг бош буFини инсон омили ва унинг касб махоратини ошириш оркали халкни юксак тараккиёт сари етаклайди, хар бир сохада иктисодий, хукукий, сиёсий, маънавий йуналишларни ривожлантиради.
Таъкидлаш жоизки, касбий кадриятларни тизимли шакллантиришда таълим берув-чи муассасалар - мактаблар, лицей, касб-хунар коллежлари, олий таълим муассаса-лари фаол иштирок этмокдалар. Олий таълимнинг давлат таълим стандартларида хам битирувчиларнинг тайёргарлигига нисба-тан куйиладиган умумий малака талаблари-да «Ватан тарихини билиш, маънавий, миллий ва умуминсоний, касбий кадриятлар масала-лари юзасидан уз фикрини баён кила олиш ва илмий асослай билиш, миллий истиклол Fоясига асосланган фаол касбий нуктаи назарга эга булиш» лозимлиги курсатилган. Демак, бугунги кунда олий таълим фаолияти-ни такомиллаштириш билан бирга, таълимни инсонпарварлаштириш, таълим олувчилар-да юкори маънавият, маданият ва тафаккур-ни шакллантириш давлат сиёсатининг устувор йуналишлари хисобланади.
Шундай экан, турли мутахассисликлар буйича таълим олаётган талабаларда умумий ва касбий маданиятга эга булиш, ижодий ва ижтимоий фаол, ижтимоий-сиёсий касб-да мустакил холда харакат кила олиш, ватан равнакини ривожлантиришга кодир булиш хакидаги билим, куникма ва малакаларни шакллантириш олий таълим муассасасининг асосий вазифаларидан бири хисобланади.
Албатта, бу вазифаларни амалга оши-ришда олий таълим муассасаси талабала-рида касбий куникмаларни шакллантириш мухим ахамиятга эга. Чунки талабаларда ватан равнаки Fоясини шакллантириш жамият тараккиётининг асосий омили булиши билан бирга, эгалланиши лозим булган касбий билим, куникмаларни хам тизимли равнак топтириш механизми хисобланади. Бу бирин-чидан.
Иккинчидан, олий таълим муассасалари талабаларини ватан равнаки Fояси асосида тарбиялашни ташкил этиш оркали эгалланиши зарур булган касб хакидаги тасаввур кенгайиб боради, шунингдек, жамият маънавияти, мам-лакат баркарорлиги тараккиётининг мухим шарти сифатида юзага чикади. Усиб келаёт-ган ёш авлод онгида ватан равнаки Fоясини ривожлантирмай, жамиятда керакли булган касбни эгаллаш ёхуд юксак тараккиётга эри-шиб булмайди. Шундай экан, талабаларда ватан равнаки Fоясини шакллантириш улар-нинг касбий билимларини оширишда мухим ахамиятга эга. Чунки ушбу масканда таълим олаётган хар бир ёш йигит-киз факатгина у ёки бу соха мутахассислигига эга булибгина колмай, жисмоний ва маънавий жихатдан камол топади. Жамиятимиз хаётида фаол иштирок этади. Узининг маънавияти, мада-нияти билан Узбекистон тараккиётининг бош йули булган озод ва обод ватан учун мехнат килади.
Албатта, бундай улкан вазифаларни амалга оширишда талабаларда ватан равнаки Fоясини шакллантириш, касб кадриятининг мохияти оркали уларнинг маънавиятини ривожланти-риш, миллий истиклол Fоясига садокат рухида тарбиялаш лозим. Миллий узликни англаш, миллий кадриятларимизни тиклаш, улар-ни илм-фан ва тараккиёт ютуклари билан бойитиб бориш, ватанимиз тарихи, мада-ниятини теран билиб олиш, мукаддас дини-мизга садокатни тарбиялаш хам ёш кадрлар ракобатбардошлилигини оширади.
Бу вазифаларни амалга ошириш натижа-сида талабалар онгида янгича фикрлаш, миллий тафаккур, миллий мафкуравий карашлар, маънавий-ахлокий, касбни севиш каби хис-латлар камол топади. Касб танлаш ва танлан-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 7
ган касбни кадрият деб билиш бирданига пай-до булмайди. У пайдо булиш, таркиб топиш, ривожланиш ва мустахкамланиш каби динамик боскичлардан утади.
Талаба-ёшларда узи танлаган касб оркали ватан равнаки Fоясини шакллантириш дол-зарб муаммолардан бири булиб, жами-ят тараккиётининг негизини ташкил этади. Айрим уринларда талабалар орасида маълум бир боскичлардан утгандан сунг хам касбни узгартириш билан боFлик муаммолар юзага келиши мумкин. Шунинг учун хам талабаларга ватан равнаки Fояси хакида билимлар бериш ижтимоий фойдали ахамиятга эга. Унум-ли мехнат килиш куникма ва малакаларини хосил килиш келажакда уз танлаган касб маз-мунида ута мухим хисобланади.
Илмий адабиётларнинг тахлили шуни курсатдики, мазкур касб кадриятлари доимий ривожлантирилмас экан, муаммо керакли ечи-мини топа олмайди. Бу касб кадриятларини мутассил ривожлантириш муаммоси буйича мустакиллик йилларида бир канча тажри-балар амалга оширилган, илмий-услубий, илмий-оммабоп адабиётлар, кулланмалар нашр этилмокда.
Бугунги ёшларнинг онгида янгича фикр-лаш, миллий тафаккур, миллий мафкуравий карашлар, маънавий-ахлокий хислатларни, миллий ^урурни шакллантириш тарбияда бош мезон саналади. Буни хар бир ота-она фар-занд тарбиясида туFри англаши керак. Шун-дай экан, жамиятимиз, давлатимиз хаётида ута мухим булган, барчамизнинг эртанги кунимиз-ни, келажагимизни белгилаб берадиган ватан равнаки Fоясини ёшларимизда шакллантириш оркали касбга йуналтириш долзарб масала эканлигини ёддан чикармаслигимиз лозим.
Ватан ва миллат равнаки учун фидойи ёшларни тарбиялаш, ишчан, аклли, ирода-ли, иймони бут, ривожланган мамлакатлар тажрибасини урганишга интилувчи, юраги-да ватан туЙFуси кучли булган ёш кадрларни етиштириш, уларда ватанпарварлик хиссини таркиб топтириш, хозирги ёшларда ва кел-гуси авлодда уз давлати, халкининг тарихи-ни шак-шубхасиз билиши билан бир каторда, жахон тарихи ва маданияти ютукларини чукур
урганиш зарурлигини тушуниш ва англаш хиссини тарбиялаш мухим ахамият касб этиб-гина колмасдан, билим, куникмаларини хаётга татбик эта оладиган махоратли касб эгалари-нинг хам камол топишига туртки булади.
Мустакиллик йилларида чоп этилган Ж.Туленовнинг «Кадриятлар фалсафаси»1, О.Мусурмонованинг «Укувчиларнинг маъна-вий маданиятини шакллантириш»2, Б.К,осимов, У.Долимовларнинг «Маърифат дарFалари»3, А.Алиевнинг «Маънавият, кадрият ва бадиият»4 каби илмий-фалсафий рисола ва асарларида маънавий-ахлокий ва касбий кадриятларнинг утмишдаги ахволи, уларнинг истиклол шарофати билан тикланиши, маъ-навиятнинг инсон хаётида тутган урни, респу-бликамиз фукароларининг мустакил ватанга, миллатга мухаббат туЙFусини ривожлантириш каби масалалар педагогик-психологик жихатдан кенг ёритиб берилган.
Ватан равнаки Fоясини шакллантириш оркали касбий кадриятларни ривожланти-ришда куйидаги омилларни мухим деб хисоблаймиз:
- давлатнинг иктисодий кудратини мустах-камлаш, тадбиркорликни ривожлантириш, иктисодий фаолият эркинлиги, иктисодиётни илFор технологиялар асосида модернизация-лаш оркали касбий билимларни мунтазам ошириб бориш;
- халкнинг маънавий бойлиги, унинг интеллектуал салохияти ва профессионализмини ошириш оркали касб махоратини сайкаллаш;
- халкнинг бунёдкорлик кобилиятларидан хар томонлама ва тула-тукис фойдаланиш оркали уз касбига булган мехр-мухаббатни ошириш;
- маънавий бой, интеллектуал ва юксак маданиятли, ахлокан хамда жисмонан соF-лом ёшларни тарбиялаш баробарида етук
1 Туленов Ж. Кадриятлар фалсафаси. - Т.: "Узбекистон", 1998. -236-б.
2 Мусурмонова О. Маънавий кадриятлар ва ёшлар тар-бияси. - Т.: "Укитувчи", 1996. -192- б.
3 Косимов Б., Долимов У. Маърифат дарFалари. 2002.
4 Алиев А. Маънавият, кадрият ва бадиият. (Ватан фидойилари). - Т.: "Академия", 2000. -632-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 7
Ч.
салохиятли касб маданиятига эга булган шахс-ларни етиштириш.
Бугунги кунда таълим сифат самарадорли-гини ошириш энг долзарб масалалардан бири булиб хисобланмокда.
Таълимнинг глобаллашуви, инновацион технологияларнинг жорий этилаётгани, айни пайтда кенг куламли ахборотлар окими таълим мазмунини мунтазам янгилаб, такомил-лаштирибгина колмасдан, ёшларда касбий кадриятларни ривожлантиришда интенсив фаолият олиб боришни такозо этади.
Таълим сохасидаги давлат сиёсатини руёбга чикариш, кадрлар тайёрлашда ягона давлат талаблари асосида укув-тарбия жараёнини такомиллаштириш, укув адабиётлари билан таъминлаш, ёш кадрларга узлуксиз методик хизмат курсатиш вазифасини амалга ошириш мухим ва долзарб вазифалардан биридир.
Хар бир окил инсон ва жамиятнинг мукаддас вазифаси, айтиш мумкинки, хаётнинг маъноси кобил, мехнатсевар, оки-батли ва таълим-тарбия курган фарзандлар устириш, уларни хам жисмонан, хам маъна-вий жихатдан мукаммал килиб тарбиялаш, ота-онасига, Ватанига садокатли кишилар этиб вояга етказишдан иборатдир. Бугун-ги кунда ёшларимизни хар жихатдан мукаммал, баркамол, кенг дунёкарашга, ижо-дий тафаккур, интеллектуал салохиятга эга булган шахслар этиб тарбиялашимизнинг узи етарли эмас, балки уларни узлари танла-ган соха йуналишида хам етук булишларига кумаклашиш зарур. Юртимиз келажаги булган ёшларни ватан равнаки Fоясини шакллан-тириш оркали касбий кадриятларни ривожлантиришда билимдон, маънавий камол топ-ган, Fоявий етук инсонлар килиб тарбиялаш хозирги замон педагоглар-тарбиячилар ва ота-оналар зиммасидаги масъулиятли вазифалардан биридир.
Маданий мерос ва юксак бадиий, миллий анъаналарни ривожлантириш, ундан фойда-ланиш, ижодий амалиёт услубларини жорий этиш касбга йуналтирилаётган хар бир талаба-ёшни, айникса, улардаги кунт, чидам, катъият, узи танлаган касбнинг фалсафий, психологик кирраларини урганиши баробарида келажак
максадда сиёсий-Fоявий ва эстетик рухда тар-бияланиши учун замин яратади.
Бунда касб куникмасини шакллантираёт-ган талаба куйидагиларга алохида эътибор каратиши лозим:
- гузалликни сеза билиш ва хис килиш;
- касб санъатига доир билимлар, бадиий, илмий асарларни урганиш ва улардан бахра олиш;
- изланувчанлик ва яратувчанлик коби-лиятларини ошириш;
- касб санъатига булган кизикишни кучай-тириш;
- ижодкорлик ва дунёкарашни шаклланти-риш кабилар.
Бугунги тез узгарувчан иктисодий, ижти-моий ва маънавий хаёт талаба-ёшлар дунё-карашини шакллантириш турли замона-вий кадриятлар билан туйинган касб куник-маларини хаётга татбик этишни ва бу борада энг сунгги методлардан кенг фойдаланишни такозо килади.
Билим канчалик мустахкам булса, талаба дунёкараши, интеллектуал салохияти шунча-лик ривожланади ва камол топади. Хозирги кунда талаба-ёшларнинг узлари танлаган касблари учун зарур булган ахборот, инфор-мацион саводхонлик даражаси таълим сама-радорлигини оширишнинг мухим шар-ти хисобланади. Узлуксиз таълим тизими-нинг олий буFини булган олий таълим тизими олдига куйилган давлат талабларига мувофик, мазкур таълим муассасалари таълим-тарбия жараёнининг самардорлигини ошириш, илм-фаннинг сунгги ютукларини амалиёт-га жорий этиш оркали ижодкор, ижтимо-ий фаол, юксак маънавиятли, касб-хунарли, она Ватанга садокатли, миллий ва умумин-соний кадриятларни ардоклайдиган, ижодий ва мустакил фикр юрита оладиган, давлат, жамият ва оила олдида уз бурчи ва жавобгарлигини хис этадиган баркамол шах-сни камолга етказиш, бир суз билан айтганда «янги авлод кадрлари»нинг онги ва калбига миллий истиклол Fоясини сингдириш каби мухим вазифаларни амалга ошириш назарда тутилади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 7
с 30 V КАСБИЙ ТАЪЛИМ / ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ л У
Адабиётлар:
1. Аскарова У. Мехрибонлик уйлари усмирларида миллий Fурурни тарбиялашнинг педагогик хусусиятлари. // Педагогика фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация. - Т., 2001.
2. Аминов Б., Расулов Т. Ватан юракдаги жавох,ир. - Т.: «Укитувчи», 2001.
3. Атаджанова Ш. Оилада успирин-ёшларни ватанпарварлик рух,ида тарбиялашда миллий кадриятлардан фойдаланишнинг педагогик асослари. // Педагогика фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация. - Т., 2001.
4. Ахмедов Б. Тарихдан сабоклар. - Т.: «Укитувчи», 1994.
5. Абдуллаев А. Маънавият ва иктисод, тафаккур. - Т.: «Маънавият», 1999.
6. Иномова М. Оилада болаларни маънавий-ахлокий тарбиялашда миллий кадриятлардан фойдаланишнинг педагогик асослари (мустакил х,аёт бусаFасидаги ёшлар). // Педагогика фанлари доктори илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация. - Т., 1998.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 7