Научная статья на тему 'Илмий-педагогик ва ўқув-услубий нашрлар орқали ўқитувчиларда информациявий таҳдидларга қарши курашишни ривожлантириш муаммолари'

Илмий-педагогик ва ўқув-услубий нашрлар орқали ўқитувчиларда информациявий таҳдидларга қарши курашишни ривожлантириш муаммолари Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
852
73
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
илмий-педагогик ва ўқув-услубий нашрлар / информацион таҳдид / қарши курашиш / педагог кадрларни қайта тайёрлаш ва малакасини ошириш / scientific-pedagogical and educational-methodical publications / informational threats / counteraction / training and professional development of teachers.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Махмудов С. Ю., Умаралиева М. А.

Мақола илмий-педагогик ва ўқув-методик нашрлар орқали ўқитувчиларда информациявий таҳдидларга қарши курашишни ривожлантириш муаммоларига бағишланган. Муаллифлар педагог кадрларни қайта тайёрлаш ва малакасини ошириш тизимида бундай қарши курашишни шакллантириш моделини таклиф қилганлар.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PROBLEMS OF DEVELOPMENT TEACHERS’ COUNTERACTION TO INFORMATIONAL THREATS IMPLEMENTING SCIENTIFIC- PEDAGOGICAL AND EDUCATIONAL-METHODICAL PUBLICATIONS

The article deals with problems of the teachers to counter the threats of information through educational research and teaching publications. The authors propose a model for the formation of the opposition in the system of retraining and further training of teachers.

Текст научной работы на тему «Илмий-педагогик ва ўқув-услубий нашрлар орқали ўқитувчиларда информациявий таҳдидларга қарши курашишни ривожлантириш муаммолари»

28 ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ ч_/

Махмудов С.Ю.,

Т.Н.Кори-Ниёзий номидаги Узбекистон педагогика фанлари илмий-тадк,ик,от институти амалий лойих,а рах,бари, педагогика фанлари номзоди;

Умаралиева М.А.,

Т.Н.Кори-Ниёзий номидаги Узбекистон педагогика фанлари илмий-тадк,ик,от институти амалий лойих,а ижрочиси

ИЛМИЙ-ПЕДАГОГИК ВА ДУВ-УСЛУБИЙ НАШРЛАР ОРКАЛИ У^ИТУВЧИЛАРДА ИНФОРМАЦИЯВИЙ ТА^ДИДЛАРГА КАРШИ КУРАШИШНИ РИВОЖЛАНТИРИШ МУАММОЛАРИ

МАХМУДОВ С.Ю., УМАРАЛИЕВА М.А. ИЛМИЙ-ПЕДАГОГИК ВА УКУВ-УСЛУБИЙ НАШРЛАР ОРКАЛИ УКИТУВЧИЛАРДА ИНФОРМАЦИЯВИЙ ТАЦДИДЛАРГА КАРШИ КУРАШИШНИ РИВОЖЛАНТИРИШ МУАММОЛАРИ

Макола илмий-педагогик ва укув-методик нашрлар оркали укитувчиларда информациявий тахдидларга карши курашишни ривожлантириш муаммоларига баFишланган. Муаллифлар педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш тизимида бундай карши курашишни шакллантириш моделини таклиф килганлар.

Таянч суз ва тушунчалар: илмий-педагогик ва укув-услубий нашрлар, информацион тахдид, карши курашиш, педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш.

МАХМУДОВ С.Ю., УМАРАЛИЕВА М.А. ПРОБЛЕМЫ РАЗВИТИЯ У УЧИТЕЛЕЙ ПРОТИВОДЕЙСТВИЯ ИНФОРМАЦИОННЫМ УГРОЗАМ ЧЕРЕЗ НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ И УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКИЕ ИЗДАНИЯ

Статья посвящена проблемам развития у учителей противодействия информационным угрозам через научно-педагогические и учебно-методические издания. Авторами предлагается модель формирования такого противодействия в системе переподготовки и повышения квалификации педагогов.

Ключевые слова и понятия: научно-педагогические и учебно-методические издания, информационная угроза, противодействие, переподготовка и повышение квалификации педагогов.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 7

MAHMUDOV S.U., UMARALIYEVA M.A. PROBLEMS OF DEVELOPMENT TEACHERS' COUNTERACTION TO INFORMATIONAL THREATS IMPLEMENTING SCIENTIFIC-PEDAGOGICAL AND EDUCATIONAL-METHODICAL PUBLICATIONS

The article deals with problems of the teachers to counter the threats of information through educational research and teaching publications. The authors propose a model for the formation of the opposition in the system of retraining and further training of teachers.

Keywords: scientific-pedagogical and educational-methodical publications, informational threats, counteraction, training and professional development of teachers.

EHUMUHU кеuuнгa %ondupu6 6ynMaud^aH 6угунги куннинг dornap6 Macanacu - y^umyBHunapHU 3aMOHaBuU 6unuмnapгa ypгamuм, ynapHU^ Kac6uu Ba matnuM caBuncuHU owupuwdup.

Факатгина таълим бозорида фаол булган, узининг интеллектуал салох,иятини оширади-ган, педагогик мах,оратини доимий равишда такомиллаштирадиган мустакил ва ижодий профессионалларгина оддийлик ва демократ-лаштириш таълимининг замонавий Fояларини х,аётга татбик этишлари мумкин. Шу боис, истиклол йилларида оммавий ахборот восита-лари (ОАВ)ни жамоатчилик уз фикр^оялари, юртимиз ва жах,онда содир булаётган вокеа-хрдисаларга муносабати х,амда позициясини эркин ифода этадиган минбарга айлантириш масаласи давлатимиз сиёсати даражасига кутарилди. Бу жараёнда таълим тизимида хиз-мат килаётган ходимлар учун укув-методик, илмий-педагогик нашрларнинг муносиб улу-ши борлигини таъкидлаш жоиз.

Илмий-педагогик, укув-методик нашрларнинг ижобий томонларини инкор этмаган х,олда, уларнинг илмий-педагогик жамоатчилик орасида самарасиз, салбий фаолият олиб бориши мумкинлигини х,ам унутмаслик лозим. Колаверса, ахборот хавфсизлигини таъмин-лашда фукароларнинг сиёсий-ахборий мада-ниятини юксалтириш, яъни уларда ахборотни саралаш ва ундан онгли фойдаланиш куник-маларини шакллантириб бориш зарур. Хар бир шахс маълум ахборотнинг фойдали ёки зарарли эканини ажратиб оладиган мезонлар-ни ишлаб чикиши, ахборотнинг профессионал фаолияти ва шахсий х,аёти учун кадр-ким-матини бах,олаш куникмасига эга булиши ке-рак.

Муаммонинг ечимини топишнинг энг мух,им шакли - педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш тизимига маънавий-ахлокий дунёкарашни ривожлантиришда за-

рур буладиган таълим технологияларини ама-лиётга жорий этиш талаб этилади.

Узбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримов узининг «Юксак маънавият -енгилмас куч» асарида «...хозирги кунда маъ-навиятимизни асраш учун нима килиш лозим ва унга тахдид соладиган хуружларга нимани карши куйиш керак, деб сураса, мен аввалам-бор шу юртда яшаётган хар кайси инсон узлигини англаши, кадимий тарихимиз ва бой маданиятимиз, улуг аждодларимизнинг меро-сини чукуррок узлаштириши, бугунги тез узгараётган хаёт вокелигига онгли к,араб, мустакил фикрлаши ва диёримиздаги барча узгаришларга дахлдорлик туЙFуси билан яша-ши зарур, деб жавоб берган булардим»1, деб таъкидлайди. БузFунчилик, ахлоксизлик Fоя-ларини тарFиб килиш тахдидларига карши хар томонлама пухта илмий асосда ташкил этил-ган, мунтазам ва узлуксиз равишда олиб бори-ладиган маънавий тарбия билан жавоб бериш мумкин.

«Маънавият» арабча суз булиб, «маъно» сузидан олинган: рух, акл, онг, идрок, рухий холат, ички кайфият, дадиллик, жасорат, хусу-сият, мохият, Fамхурлик, каЙFуриш каби бир неча маъноларни англатади. Маънавият одам-нинг рухий ва аклий олами йиFиндисидир. Маънавият - жамият, миллат ёки айрим бир кишининг ички хаёти, рухий кечинмалари, аклий кобилияти, идрокини мужассамлашти-рувчи тушунча. Маънавият - инсон ва жамият маданиятининг негизи, инсон ва жамият хаёти маълум йуналишининг бош омили. У муайян иктисодий-ижтимоий хаёт тизимининг шакл-

1 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008. -17-6.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 7

ланиши, узгариши ёки инкирозга юз тутишига кучли таъсир курсатади. Маънавият бойиб борса, жамият равнак этиб боради ва аксинча, маънавият кашшоклашса, жамият бора-бора таназзулга юз тутади. «ХХ1 асрнинг баркарор-лигига хавф солаётган, утган асрдан кераксиз мерос булиб колган муаммолардан бири - бу турли носоFлом фикр ва карашларнинг пайдо булиши ва ёшларнинг муайян кисми ана шун-дай карашлар таъсирига тушиб колишидир. Фикр карамлиги, тафаккур куллиги эса х,ар кандай иктисодий ёки сиёсий карамликдан дахшатлирокдир»1.

Илмий-педагогик ва укув-услубий нашрлар оркали информациявий тахдидларга карши курашиш зарурияти, унинг халкимиз маъна-виятига етказаётган таъсири, бу тахдидларга карши курашда таълим тизими олдида турган вазифаларни белгилаб олиш, ёшларимизда Fоявий иммунитет шаклланишида миллий ва умуминсоний кадриятларнинг ахамиятини ёритиб бериш тадкикот ишимизнинг максади этиб олинган. Бугунги кунда жамиятимизда миллий ва умуминсоний кадриятлар уЙFун-лигига эришиш, диний баFрикенглик хамда миллатлараро тотувликни таъминлаш, маъна-вий-ахлокий тахдидларга карши ёшларда маф-куравий иммунитетни шакллантириш, уларда аждодларимиз меросига нисбатан фахр ва иф-тихор туЙFуларини уЙFотиш давр талабига айланмокда.

Илмий-педагогик ва укув-методик нашрлар укитувчиларда информациявий тахдидларга карши курашишда педагогнинг маънавий дунёкараши мухим урин тутади. Шу боис, таълим муассасалари укитувчилари асосан куйи-дагиларга эътибор каратиши лозим:

• илмий-педагогик ва укув-методик нашрлар оркали укитувчиларда информациявий тахдидларнинг олдини олишни таъминлаш мохиятини аниклаштириш, яъни ахборотларга нисбатан танкидий карашларни ривожланти-риш;

• илмий-педагогик ва укув-методик нашрлар оркали укитувчиларда информациявий тахдидларга карши курашиш куникма ва мала-каларни шакллантириш;

1 Собирова М. Укувчи-ёшлар Fоявий дунёкарашини та-комиллаштиришнинг долзарб вазифалари. // Глобалла-шув, оммавий маданият, миллий Fоя. - Т.: »Маънавият», 2009. -71-б.

• илмий-педагогик ва укув-методик нашрлар оркали укитувчиларда информациявий тахдидларга карши курашиш йулларини мах-сус тадкикот утказиш, олинган натижалар би-лан киёсий тахлил килиш;

• таълим берувчининг кундалик вокеа-ходисалардан хабардорлиги;

• педагогнинг касбий компетентлилиги;

• таълим сохасидаги давлат сиёсатини би-лиши;

• узига ва атрофдагиларга нисбатан талаб-чанлиги;

• узида иродавий сифатларни тарбиялай олиши;

• «оммавий маданиятга» карши маънавий-ахлокий иммунитетни шакллантириш;

• жамият томонидан белгиланган кадриятлар ва меъёрларни билиши;

• жамоатчилик орасида ахборот истеъмо-ли маданиятини таркиб топтириш.

Юкорида айтиб утганимиздек, илмий-педа-гогик ва укув-методик нашрлар оркали укитувчиларда информациявий тахдидларга карши курашиш куникма ва малакаларни шакллантириш учун авваламбор уларда мафкуравий иммунитетни ривожлантириш керак. Иммунитет узи нима?

Иммунитет лотинча ^ттип^а!^» сузидан олинган булиб, бирор нарсадан халос, озод ва фориF булиш, кутулишни, муайян касалликни кУзFатувчи вирус, дардга каршилик курсатиш кобилиятини (масалан, инсон танаси иммуни-тети) билдиради. «Иммунитет» сузининг маъ-носи организмнинг доимий ички баркарор-лигини саклаш, унинг турли хусусиятлар ва таъсирлардан химояланиши, каршилик курсатишини билдиради. Шунингдек, у дахл-сизлик маъносини хам англатади (масалан, де-путатлик иммунитети, дипломатик иммунитет). Мафкуравий иммунитет маънавий баркамол, иродаси бакувват, иймони бутун шахс, хар кандай реакцион, бузFунчи характердаги Fоявий ташаббусларга бардош бера оладиган ёшларни тарбиялашда кул келади. Давлат ва миллатнинг маънавий бирлиги, маънавий COFЛOMЛИГИHИ химоя килувчи FOЯBИЙ калкон вазифасини бажаради. Мафкура (араб. фикр-лар мажмуи) - муайян ижтимоий гурух ё катлам, миллат, жамият ёки давлатнинг ман-фаатлари, орзу-истак, максад ва интилишлари, ижтимоий-маънавий тамойилларини ифода

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 7

этадиган Fоявий-назарий карашлар хамда уларни амалга ошириш усул ва воситалари ти-зимидир. Унда манфаатлари ифодаланаётган куч ва катламларнинг утмиши, бугунги куни ва истикболи уз ифодасини топади.

Жамиятда амалга ошаётган узгаришларга мувофик равишда педагог кадрларни кайта тайёрлаш малакасини ошириш тизимига куйидаги талаблар куйилмокда:

• малака ошириш ва кайта тайёрлаш курс-лари укув режа ва дастурларига илмий-педагогик ва укув-методик нашрлар оркали укитувчиларда информациявий тахдидларга карши курашиш мавзусини киритиш;

• тизимнинг хизматларидан фойдаланувчи ва ушбу хизматлар унинг талабларини конди-ришини истовчи педагоглар;

• хар бир шахсни, хусусан, биринчи нав-батда педагог шахсини ривожлантиришга ша-роит яратишни узига дастуруламал килиб ол-ган жамият;

• педагог кадрлар тайёрлаш савиясини ри-вожлантириш даражасини таъминлаш.

Узбекистонда маънавий сохага алохида эътибор каратилишини хисобга олиб, миллий Fояни шакллантириш билан маънавий дунё-карашни ривожлантириш мухим ахамият касб этади.

Педагогик фаолият ва педагогларнинг кас-бий ривожланишига баFишланган замонавий тадкикотларнинг купчилигида билим олишга йуналтириш, шу жумладан, педагогларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш тизими-даги айрим муаммо ва камчиликларни эъти-роф этишимиз мумкин. Жумладан, ОАВ фао-лиятини мувофиклаштириш, уларда берилаёт-ган материаллар мазмунига жиддий эътибор каратиш зарур. Ёшларда бузFунчи, деструктив Fояларга карши мафкуравий иммунитет тула шаклланмаганини, уларда эшитган ёки укиган маълумотига жуда тез ишонишини назарда тутсак, бу ута жиддий глобал масала экани аён булади.

Куп йиллик педагогик стажи бор булган ва юкори касбий махоратга эга булган педагоглар томонидан худудларда амалга оширилаёт-ган куплаб малака ошириш тизимининг кам-чилиги сифатида малака оширишнинг амалий йуналтирилганлиги етарли эмаслиги, унинг замонавий таълим муассасалари педагоглари эхтиёжидан йироклиги курсатилмокда. Ушбу

муаммо ва камчиликларни бартараф этиш учун укитувчилар малака даражасига караб маълумотларни умумлаштириш, малака ошириш усуллари ва шакли кай даражада фарк килишини урганиш максадга мувофикдир.

Педагоглар касбий махорати усишини опти-мал равишда таъминлаш учун малака ошириш тизимида педагогларнинг эхтиёжларини кай тартибда дифференциациялаш керак?

Жамиятдаги узгаришларга мувофик равишда куйидагилар буйича педагогик фан ва ама-лиётда янги тушунчалар шаклланмокда:

• таълимнинг таркиби ва тузилиши, шахсни тарбиялаш ва таълим беришда маънавиятнинг ахамияти;

• таълим жараёнида катнашчиларнинг узаро муносабати.

Курсатилган даражадаги сифатли таълим бериш ва тарбиялаш натижасини факат таълимнинг керакли моделларидан кенг фойда-ланиш оркали олиш мумкин. Тадкикотларнинг дастлабки натижалари шуни курсатадики, ёш авлоднинг илмий салохиятини шакллантириш, маънавий етук, умумбашарий кадриятлари-мизга содик этиб тарбиялаш энг асосий вази-фаларимиздан биридир. Шунга кура, укитув-чиларнинг маънавий-ахлокий, педагогик ва психологик дунёкараши, сиёсий нуктаи назари ва эътикодини мустахкамлашда илмий-педа-гогик, укув-методик нашрларнинг урнини аниклаш, ахборот воситаларида учраши мумкин булган ахборот тахдидларидан мухофаза килиш жараёнини мунтазам ташкил килиш, та-комиллаштириш ва мувофиклаштириш шарт. Барчамизга аёнки, инсон калбига йул аввало таълим-тарбиядан бошланади. Шунинг учун качонки бу хакда гап кетса, аждодларимиз колдирган бебахо меросни эслаш билан бир-га, биз учун энг якин булган яна бир буюк зот - укитувчи ва мураббийларнинг олижаноб мехнатини хурмат билан тилга оламиз. Бу бо-радаги вазифаларимиз куйидагиларни ташкил этади:

• бугунги мураккаб мафкуравий жараён-ларни илмий-амалий жихатдан атрофлича тахлил килиш ва бахолаш, уларнинг устувор йуналишлари, кимга ва нимага карши кара-тилганини аниклаш, ахоли турли катламларига таъсирини урганиш, миллий манфаатларимиз, хаёт тарзимизга зид булган зарарли Fоялар ва мафкуравий хуружларнинг мохиятини очиб

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 7

1-чизма. Илмий-педагогик ва уцув-услубий нашрлар орцали укитувчиларда информациявий тахдидларга царши курашиш модели.

бериш, ёшларимиз калбида миллий тафаккур ва соFлом дунёкараш асосларини мустах,-камлаш алох,ида ах,амият касб этади;

• глобаллашув жараёнидаги маънавий-ах-локий тах,дидлар кулами, уларнинг таъсир ки-лиш механизмларини атрофлича тах,лил килиш;

• ёшларимиз онгида дунёнинг сиёсий-маф-куравий манзараси, унда кечаётган FOявий ку-рашлардан кузланган туб максад-манфаатлар-нинг асл киёфасини очиб бериш;

• ёшларда тарихий хотира, миллий ва умуминсоний кадриятларга содиклик, мада-ний меросга х,урмат, миллий узликни англаш, ватанпарварлик туЙFуларини мустах,камлаган х,олда уларда мустакил тафаккурни шакллантириш.

Ушбу тадкикотни бажаришдан максад мустакил тафаккурни шакллантиришнинг FOявий-маънавий негизларини урганиш ва уларни

мустах,камлаш омилларини тадкик этиш х,амда муаммони урганиш натижасида шаклланти-рилган назарий ва амалий тавсияларни илгари суришдан иборат.

Таълим идеали - замонавий илмий тушун-чада концептуал, гипотетик ва меъёрий харак-терга эга булган педагогик моделда уз аксини топувчи умумтаълим муассасасининг асосини ташкил этади (1-чизма). ПЗ-2014-0906164153 «Илмий-педагогик ва укув-услубий нашрлар оркали укитувчиларда информациявий тахдидларга карши курашиш механизмини ишлаб чикиш» мавзусидаги амалий лойих,а доираси-да педагогларнинг касбий малакасини оши-ришга мулжалланган янги технология ишлаб чикилди.

Ишлаб чикилган технологиянинг мух,им кисмларидан бири - умумтаълим муассасала-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 7

ри укитувчилари билан машFулотларнинг тренинг шаклидир.

Тренинг - укувчилардаги билимлар, тажри-балар, куникмаларни ривожлантириш, узлаш-тириш ва эсда саклашга каратилган доимий машклар мажмуасидир. Тренинг утказиш пе-дагогларнинг индивидуал ва шахсий томонла-ри, укишга раFбати, янги билимлар, тажриба ва куникмаларни эгаллашга булган эхтиёжига асосланади.

Умуман олганда, натижалар шуни курса-тадики, илмий-педагогик ва укув-услубий нашрлар оркали укитувчиларда информация-вий тахдидларга карши курашиш технология-си таълим берувчиларга бугун жадал суръат-ларда давом этаётган ахборотлашув жараёни-да хар бир киши ёшлар тарбиясини узининг фукаролик бурчи сифатида кабул килиши, миллий кадриятларимизга зид хар кандай хавф-хатарга карши курашиб, ахборотларнинг ижобий жихатларини ёшлар онгига сингди-риш хамда бу ишга миллий манфаатлар нуктаи назардан ёндашиши лозимлигини курсатади. Булар:

- укитувчиларнинг маънавий-ахлокий, пе-дагогик ва психологик дунёкараши, сиёсий нуктаи назари ва эътикодини мустахкамлашда илмий-педагогик, укув-методик нашрларнинг урнини аниклаш, ахборот воситаларида учра-ши мумкин булган ахборот тахдидларидан

мухофаза килиш жараёнини мунтазам ташкил килиш, такомиллаштириш;

- илмий-педагогик ва укув-услубий нашрлар фаолиятини тизимли йулга куйиш, илмий-педагогик жамоатчиликнинг маънавий-ахло-кий тарбияси, маданияти ва маънавиятига сал-бий таъсир курсатувчи омилларнинг олдини олишдан иборат.

Юкоридагилардан келиб чикиб хулоса килиш мумкинки, бугун жадал суръатларда давом этаётган ахборотлашув жараёнида хар бир киши ёшлар тарбиясини узининг фукаролик бурчи сифатида кабул килиши, миллий кадриятларимизга зид хар кандай хавф-хатарга карши курашиб, ахборотларнинг ижобий жихатларини ёшлар онгига сингдириши хамда бу ишга миллий манфаатлар нуктаи назардан ёндашиши лозим. Шунингдек:

- ёш илмий-педагогик ходимларнинг маъ-навий-ахлокий, педагогик ва психологик дунёкараши, сиёсий нуктаи назари хамда эътикодини мустахкамлаш;

- замонавий ахборот-коммуникация тех-нологияларидан фойдаланиш, уларни амали-ётда туFри куллаш, ахборот хавфсизлигини таъминлаш;

- илмий-педагогик ва укув-методик нашрлар мониторинги оркали информациявий тахдидларга карши курашиш механизмини ишлаб чикиш асосий максадимиз хисобланади.

Адабиётлар:

1. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008.

2. Собирова М. Укувчи-ёшлар Fоявий дунёкарашини такомиллаштиришнинг долзарб вазифалари. // Глобаллашув, оммавий маданият, миллий Fоя. - Т.: »Маънавият», 2009.

3. Жук Е.И. Концептуальные основы информационной безопасности. - М.: «Дрофа», 2010.

4. Махмудов С.Ю., Умаралиева М.А., Каримова Г.К. Илмий-педагогик ва укув-методик нашрлар мониторинги: лойихалаш, режалаштириш ва амалга ошириш. - Т.: Т.Н.К,ори-Ниёзий номидаги Узбекистон Педагогика фанлари илмий-тадкикот институти босмахонаси, 2015.

5. Махмудов С.Ю., Умаралиева М.А. Илмий-педагогик ва укув-методик нашрлар оркали информациявий тахдидларга карши курашиш педагогик муаммо сифатида. // «Замонавий таълим» журнали, 2015 йил, 8-сон.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 7

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.