Научная статья на тему 'Кар ва заиф эшитувчи болаларни ижтимоий мослашувида меҳнат таълимининг аҳамияти ва унинг долзарб муаммолари'

Кар ва заиф эшитувчи болаларни ижтимоий мослашувида меҳнат таълимининг аҳамияти ва унинг долзарб муаммолари Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
747
75
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ижтимоий мослашув / “Технология” фани / предметли амалий таълим / коррекция / реабилитация / социальная адаптация / предмет “Технология” / предметно-практическое обучение / коррекция / реабилитация

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Турғунбоев Сирожиддин Фахриддинович

Мазкур мақолада эшитишида нуқсони бўлган шахсларнинг ижтимоий мослашув самарадорлигини таъминлашга оид долзарб муаммолар ёритилган. Махсус (коррекцион) мактаб-интернатларда ташкил этилган меҳнат таълимини такомиллаштириш орқали эшитишида нуқсони бўлган шахсларнинг ижтимоий мослашув самарадорлигини оширишга доир ёндошувлар акс эттирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Турғунбоев Сирожиддин Фахриддинович

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

РОЛЬ ТРУДОВОГО ОБРАЗОВАНИЯ В СОЦИАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ ГЛУХИХ И СЛАБОСЛЫШАЩИХ ДЕТЕЙ И ЕГО АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ

В статье освещаются актуальные проблемы обеспечения эффективности социальной адаптации людей с нарушениями слуха. Отражены подходы к повышению эффективности социальной адаптации людей с нарушениями слуха посредством совершенствования технологии в специализированных (коррекционных) школах-интернатах.

Текст научной работы на тему «Кар ва заиф эшитувчи болаларни ижтимоий мослашувида меҳнат таълимининг аҳамияти ва унинг долзарб муаммолари»

V_/

TypfyH6oeB Сирожиддин Фахриддинович,

Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети таянч докторанти

КАР ВА ЗАИФ ЭШИТУВЧИ БОЛАЛАРНИ ИЖТИМОИЙ МОСЛАШУВИДА МЕ^НАТ ТАЪЛИМИНИНГ А^АМИЯТИ ВА УНИНГ ДОЛЗАРБ МУАММОЛАРИ

ТУР¥УНБОЕВ С.Ф. КАР ВА ЗАИФ ЭШИТУВЧИЛАР БОЛАЛАРНИ ИЖТИМОИЙ МОСЛАШУВИДА МЕЦНАТ ТАЪЛИМИНИНГ АЦАМИЯТИ ВА УНИНГ ДОЛЗАРБ МУАММОЛАРИ

Мазкур маколада эшитишида нуксони булган шахсларнинг ижтимоий мослашув самарадор-лигини таъминлашга оид долзарб муаммолар ёритилган.

Махсус (коррекцион) мактаб-интернатларда ташкил этилган мех,нат таълимини такомил-лаштириш оркали эшитишида нуксони булган шахсларнинг ижтимоий мослашув самарадорли-гини оширишга доир ёндошувлар акс эттирилган.

Таянч иборалар: ижтимоий мослашув, "Технология" фани, предметли амалий таълим, коррекция, реабилитация.

ТУРГУНБОЕВ С.Ф. РОЛЬ ТРУДОВОГО ОБРАЗОВАНИЯ В СОЦИАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ ГЛУХИХ И СЛАБОСЛЫШАЩИХ ДЕТЕЙ И ЕГО АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ

В статье освещаются актуальные проблемы обеспечения эффективности социальной адаптации людей с нарушениями слуха.

Отражены подходы к повышению эффективности социальной адаптации людей с нарушениями слуха посредством совершенствования технологии в специализированных (коррекци-онных) школах-интернатах.

Ключевые слова: социальная адаптация, предмет "Технология", предметно-практическое обучение, коррекция, реабилитация.

TURGUNBOYEV S.F. ROLE OF LABOUR EDUCATION IN SOCIAL ADAPTATION OF DEAF AND POORLY HEARING CHILDREN AND IMPORTANT ISSUES OF THE DAY

The article highlights the actual problems of ensuring the effectiveness of social adaptation of people with hearing impairment.

Approaches to increasing the effectiveness of social adaptation of people with hearing impairment through the improvement of technology of labor in specialized (correctional) boarding schools are reflected.

Keywords: social adaptation, technology, subject-practical education, correction, rehabilitation.

Мецнат таълими уцитувчи рацбарлигида уцувчилар томонидан бажариладиган ацлий ва жисмоний царакатлар жараёнидан иборат булиб, якуний натижада уларнинг мецнат цуроллари, воситалари ва жараёнлари цацидаги билимларини цамда маълум соцадаги ишлаб чицариш мецнатини бажариш учун зарур амалий куникма ва малака-ларни эгаллашларига онгли равишда касб танлашга цамда жамият ва шахс фаровонлиги йулида мецнат фаолиятида куникишларига имкон берувчи шахсий сифатлар ва тафак-курни ривожлантиришга царатилган уцув фанидир.

Умумий урта таълим мактабларида к,уйидагилар мехнат фанини ук,итишнинг мак,сади хисобланади:

- укувчиларнинг ак,лий ва жисмоний мехнат турлари, жараёнлари билан таништи-риш;

- касблар билан таништириш;

- дастлабки мехнат куникмалари ва малакаларини шакллантириш;

- мехнатга к,изик,иш ва мехнатсевар-ликни шакллантириш;

- мехнат ва касбларни к,адрлаш уларни ахамиятини тушунишга ургатиш.

- касб танлашга тайёрлаш орк,али уларнинг касбгача тайёргарликларини амалга ошириш.

Мутахассисларнинг фикрича ушбу мак,садларни амалга ошириш учун куйидаги энг мухим вазифалар хал этилиши лозим1:

1. Хар бир укувчининг касб-хунар танлашга объектив ва онгли ёндашиши;

2. Укувчиларнинг к,изик,ишлари, майли ва к,обилиятлари, психифизологик имконият-лари, жисмоний тайёргарлиги ва саломатли-гини урганиш;

3. Укувчиларнинг касб-хунар х,ак,идаги билимларини кенгайтиришга доир тадбир-ларни ташкил этиш;

4. Танланган сохасидаги касб-хунарга к,изик,ишларини ривожлантириш ва мустахкамлашга амалий ёрдам курсатиш;

1 Ходиева.Д.П. БошланFич синф мехнат дарсла-рида к^оздан амалий ишлар бажартириш оркали укувчиларни касб-хунарга йуналтириш. / "Замонавий таълим / Современное образование" журнали, 11-сон 2015 йил. 24-30 б.

5. Мактаб билан ота-оналар кенгаши ва махалла-жамоатчилик уртасида мустахкам алок,ани йулга куйиш;

6. Дарс ва дарсдан ташк,ари машFулотларни хар томонлама услубий жихатдан юк,ори савияда ташкил этиш;

7. Турли йуналишлар буйича тугарак ишларини ташкил этиш;

8. Турли корхоналарга саёхатлар уйиш-тириш.

Ушбу вазифаларни муваффак,иятли амалга ошириш ёш авлодни онгли равишда касб танлаши, уларни хар тамонлама ва уЙFун ривожлантиришда мухим урин тутади. Бу шахсни Fоявий-сиёсий, ахлок,ий, мехнатсеварлик, аклий, эстетик ва жисмо-ний жихатдан камол топтиради, яъни бутун таълим тарбия жараёнини узвий бирликда ва хамжихатлик билан ташкил этишга ёрдам беради.

Умумий урта таълим мактабларида мехнат таълимининг ук,итилиши укувчиларда ак,лий ва жисмоний мехнат турлари, мехнат жараёнлари хак,ида кенг тушунча хосил к,илиш, мехнатга оид куникма ва малакаларини ривожлантириш каби таълимий мак,садларга хизмат килиб, шахснинг ижтимоий мослашу-вига асос булади.

Мехнат таълимининг имкониятлари-дан фойдаланиб, укувчиларни касб-хунарни туFри танлашга йуналтириш мак,садида амалиётчи ук,итувчилар, етакчи олимлар-нинг ижобий таклиф ва хулосалари асо-сида Халк, таълими вазирлиги томонидан "Мехнат таълими" фани "Технология" фани деб узгартирилди ва бугунги кун талабидан келиб чик,иб, куп тармок,ли йуналишларга

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9

асосланган х,олда кайта ишланганлигининг гувохи булмокдамиз.

Таълимдаги бундай ислох,отлар умумий урта таълим тизимининг самарали ривожла-нишига хизмат килмокда. Шу нуктаи назар-дан имконияти чекланган болаларга ихти-сослаштирилган таълим муассасаларида х,ам технология фанининг урни алох,ида эканли-гини такидлаш жоиздир.

Хусусан эшитишида нуксони булган бола-ларнинг иккиламчи нуксонини (талаффуз-нинг шаклланмаганлиги) коррекциялашда технология фани узининг реабилитацион хусусияти билан ажралиб туради.

Эшитишида нуксони булган болалар учун ихтисослаштирилган мактаб-интернатларда "Технология" фани бошланFич синфларда предметли амалий таълим, юкори синфларда мех,нат таълимининг замонавий йуналишларини укитиш кузда тутилган.

Имконияти чекланган болаларга ихтисослаштирилган мактаб-интернатларга мулжалланган таянч укув режада "... Технология (Предметли амалий таълим) укув фани коррекцион йуналишга эга булиб, укувчиларнинг мустакил, узаро мулокот куникмаларини ва оддий мех,нат малака-лари (улчаш, чизиш, буяш, урнатиш, кирги-зиш...)ни х,амда буюм хусусиятлари: белгиси, шакли, ранги, вазифаси х,акидаги билим, куникма ва малакаларни ривожлантиришга йуналтирилади. Предметли амалий таълим дарслари тайёрлов ва бошланFич синфларда утказилиб, дарсларда ^оз, картон, пластилин, лой, лего, мато, табиий материаллар, ишлатилган материаллардан турли уйинчок ва буюмлар ясалади. Мазкур жараёнида укувчилар оFзаки нутк воситасида мулокотда булиш, иш режасини тузиш, керакли жих,озларни танлаш, савол ёки илтимос билан укитувчи ва уртокларига мурожаат этиш, бажарилган иши х,акида х,исобот ёзиш ва х,абар беришга ургатилади. Предметли амалий таълим дарслари Она тили, Атрофи-миздаги олам, Тасвирий санъат, Математика дарслари билан уЙFунликда укитилади. Ушбу дарсларни бошланFич синфларда шу синф рахбари олиб боради.

Юкори синфларда ушбу фан укувчиларни пазандачилик, сартарошлик, дизайнер-лик, кишлок хужалиги (гулчилик, чорвачи-лик, парандачилик...), кандолатчилик, бичиш, тикиш, тукишнинг умумий (уFил ва киз болалар учун х,аётда керак буладиган иш тур-лари) малакалари, хизмат курсатиш (мех,мон кутиш, иш юритувчилик, сотиш ва харид килиш, мах,сулот таркатиш ва бошка кунда-лик х,аётда зарур куникмалар маиший хиз-матнинг турли юмушларига доир мавзуларни узлаштиришга тайёрлайди.

Технология дарсларида юкори синфдан бошлаб, иш турлари таркибига мех,нат таъ-лимининг замонавий йуналишлари: сарта-рошлик, дизайнерлик, ошпазлик, гулчилик, чорвачилик, компютер хизматлари, оддий таъмирлаш ишлари, уй куриш, уни безаш (буёкчилик, сувокчилик, ранг ва жих,оз танлаш, уларни хона хусусиятларига караб жой-лаштириш, хонадон ер майдонларини обо-донлаштириш...), электр ишлари х,амда сан-техникага оид оддий дастлабки билим-лар ва малакаларни шакллантиришга йуналтирилган мавзулар киритилади. Ушбу мавзуларнинг мазмуни уFил ва киз болалар учун умумий хусуиятга эгалиги инобатга оли-нади. Синфнинг икки гурух,га булинишида укувчилар синф журнали асосида кетма-кетликда иккига ажратилади.

Технология таълими йуналишлари муас-саса моддий техника базаси х,олатини х,исобга олган х,олда х,амда кар ва заиф эши-тувчи болалар эгаллаши лозим булган касб-х,унарлар йуналишлари асосида муассаса педагогик кенгаши карорига кура белгила-нади.

10-11 синфларда укувчиларни касбга тай-ёрлаш х,амда уларга давлат томонидан ишга кириш хукукини берадиган хужжат берилиши сабабли, шу йуналишда мутахассисликка эга укитувчилар дарс утадилар. Йуналишлар буйича дарсларга мутахассислар соатбай тарзда жалб этилиши мумкин. Мазкур синфларда касбий таълим жараёни худудда жойлашган укув ишлаб чикариш мажмуала-рида, корхоналарда, фермер хужаликларида, агросаноат уюшмаларида ташкил килиниши

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9

1-жадвал. "Технология" фани учун белгиланган соатлар.

Заиф эшитадиган (1-булим) ва кейинчалик кар булган болаларга ихтисослаштирилган мактаб-интернатлар учун

Технология фани йуналишлари Синфлар ва хафталик укув соатлари

тайёрлов 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Предметли амалий таълим 3 3 4 4 4

Технология 4 4 4 4 4 2 2

Кар ва заиф эшитувчи (2-булим) болаларга ихтисослаштирилган мактаб-интернатлар учун

Технология фани йуналишлари Сине )лар ва хафталик укув соатлари

тайёрлов 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Предметли амалий таълим 3 3 4 4 4

Технология 4 4 4 4 4 2 2 4

тавсия этилади." деб курсатилган булиб, маз-кур фан учун куйидагича дарс соатлари белгиланган (1-жадвал).

Эшитишида нуксони булган болалар таълим тизими доирасида олиб борилган тадк,ик,отларда асосий эътиборни айнан технология (предметли амалий таълим) фанига каратилганлигини курамиз.

М.А.Зикова1

укувчиларда

сузлашув

нутк,ини шакллантиришда кургазмали амалий фаолиятнинг ахамиятини илмий асос-лаб беради. У кургазмали амалий фаолиятни уч гурухга ажратади: иллюстратив-тасвирий, улчов-хисобли ва оддий материалдан буюм ясаш.

Е.Н.Марциновская2 предмет амалий фао-лият кар болаларнинг хар томонлама ривож-ланишида мухим дидактик шароит эканли-гини тадк,ик, этган.

Л.А.Новоселов3 кар болаларнинг мехнат таълимини куйидагича таснифлайди:

Кул мехнати (тайёрлов - 4 синф).

Умумтехник тайёргарлик (5 - 8 синф).

Касбий таълим (9 - 12 синф).

Хусусан, у, кул мехнати эшитишида нуксони булган укувчиларга хаётий

1 Зикова Т.С., Зикова М.А. Методика предметно-практического обучения в школах для глухих детей. - М.: «Академия». 2002 й. 169 с.

2 Марциновская Е.Н. Дидактические основы обучения и воспитания глухих школьников средствами предметно-практической деятельности. Дис. докт. пед. наук. - М., 1984. - 335 с.

3 Назарова Н.М. Специальная педагогика: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Л.И.Аксенова, Б.А.Архипов, Л.И.Белякова и др.; Под ред. Н.М.Назаровой. — 4-е изд., стер. - М.: Издательский центр «Академия» - 400 с.. 2005.

борликни тез ва мукаммал англаш имко-нини беришини билдириб, бола шахсининг, уни интеллектуал кучи, билиш имконият-ларини ривожлантиришда катта ахамият касб этишини, мехнат фаолиятини бажа-риш жараёнида кар укувчилар узини жисмоний ва ак,лий кучини онгли бошк,аришга урганишини, бу уларнинг умумий фаоллиги ва ишчанлигини оширишга хизмат к,илишини -таъкидлаган.

А.П.Гозова4 кар болаларнинг мехнат таълими психологиясини тадк,ик, этган. У профессионал-мехнат таълими жараёнида рухий фаолият таркибини, кар бола-ларда харакат, харакатни бошк,ариш, улчаш, малакаларини шакллантириш, мехнат таълимини нутк,ий таъминланиши, эшитмайди-ган ёшларни профориентация масалаларини тахлил килган. У эшитмайдиган болаларда турли касбий-мехнат малакаларини шаклла-нитириш динамикаси, турли символикалар, хусусан нутк,ий мулок,от орк,али берилади-ган ук,ув-ишлаб-чик,ариш маълумотларини идрок этиш шароити ва узига хос хусусиятла-рини урганган.

Шунингдек, республикамиздан етишиб чик,к,ан бир катор сурдопедагог олимлари-миз Н.Ш.Бекмурадов5, Х.М.Гайнутдинов6,

4 Гозова А.П. Психолгия трудового обучения глухих. -М.: "Педагогика", 1999. 214-с.

5 Бекмурадов Н.Ш. Влияние жаркого климата на работоспособность учашихся школ глухих. Автореф. дис. ... канд. пед. наук. - М.: НИИД АПН, 1989. - 17 с.

6 Гайнутдинов Х.М. Профориентационная и социальная адаптация выпускников школ глухих в условиях Узбекистана. Автореф. дис. канд. пед. наук. - М.: НИИД АПН, 1990. - 18 с.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9

Ф.Ж.Алимхужаева1, У.Ю.Файзиева2,

НД.Дадахужаева3, Ф.У.Кодирова4,

Д.А.Назарова5ларнинг илмий тадкикот ишла-рида эшитишида нуксони булган болалар-нинг мех,нат таълимига оид айрим жих,атлар ёритилган.

Жумладан, Х.М.Гайнутдинов6 томонидан Узбекистон шароитида эшитишида нуксони булган болалар учун ихтисослаштирилган мактаб-интернатлар битирувчиларининг касбий-мех,нат ва маиший мослашувлари жараёнининг хусусиятларини х,ар томон-лама урганиб, эшитишида нуксони булган шахсларни касбий-мех,натга тайёрлаш, кей-инги мех,нат фаолиятлари жараёнини тако-миллаштиришга каратилган тавсиялар ишлаб чикилган.

Юкорида келтирилган илмий тадкикот ва адабиётлар тахлили технология фанининг ютуклари эшитишида нуксони булган шахсларни жамият х,аётига ижтимоий мосла-шувини таъминлашда ута мух,им ва долзарб эканлигини англатади.

Мех,нат фаолиятининг эшитишида нуксони мавжуд болалар х,аётида мух,им роль уйнаши ва етук ёшга етганда асосий фаолият турига айланиши ва шу туфайли жамиятга керакли шахс ва колаверса оиласини моддий жих,атдан таъминлашдаги ах,амияти каттадир.

Эшитишида нуксони булган бола-ларни жамиятга ижтимоий мослашуви куп

1 Алимходжаева Ф.Ж. Чукур нутк камчилигига эга булган заиф эшитувчи укувчилар нуткий эшитишларини ривожлантириш жараёнида дидактик материалларнинг роли. Номзодлик дис. автореферати. - М.: 1992.

2 Файзиева У.Й. Заиф эшитувчиларни саводга тайёрлаш ва савод ургатиш. Пед. фан. номз. дис. ... автореф. - Тош-кент: ТДПИ, 1994. - 18 б

3 Дадахужаева Н.Х. Заиф эшитувчи укувчиларни куп хонали сонлар устида арифметик мисоллар ечишга ургатиш. Номзодлик дис. автореферати. - Т., 1995.

4 Крдирова Ф.У. БошланFич синф кар ва заиф эшитувчи укувчилар нуткини шакллантириш : Пед. фан. номз. дис. автореф...- Тошкент: ТДПУ, 2006. - 20 б.

5 Назарова Д.А. Мактабгача ёшдаги заиф эшитувчи болалар нуткини ривожлантириш. Пед. фан. номз. дис. автореф.- Тошкент: ТДПУ, 2009.

6 Гайнутдинов Х.М. Профориентационная и социальная адаптация выпускников школ глухих в условиях Узбекистана. Автореф. дис. канд. пед. наук. - М.: НИИД АПН,

1990. - 18 с.

жих,атдан мех,нат таълимидаги мавжуд муам-моларни бартараф этиш билан боFликдир.

Буларга куйидагиларни киритамиз:

- эшитишида нуксони булган укувчиларни мех,натга ургатишда таълим боскичлари ва турлари уртасидаги боFликлик замон талаблари даражасида эмаслиги;

- мех,нат таълимининг замона-вий йуналишларини ургатиш буйича укув дастурларининг бугунги кунгача ишлаб чикилмаганлиги;

- уларга ургатилаётган касб-х,унар турлари мех,нат бозори талаблари уртасидаги номутаносиблик;

- эшитишида нуксони булган болалар учун мех,нат таълими буйича дарсликларнинг етишмаслиги;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

- эшитишида нуксони бор болалар психологик-жисмоний ривожланишининг узига хос хусусиятларидан келиб чиккан х,олда улар учун касб турларининг чеклан-ганлиги;

- мех,нат таълими мазмуни ва фойдала-нилаётган асбоб-ускуналар замон талабидан кескин оркада колганлиги;

- эшитишида нуксонлари булган укувчиларнинг мактабни тамомлаганидан сунг касб-х,унар коллежида таълимни давом эттиришидаги муаммолар;

- эшитишида нуксони булган бола-лар учун ихтисослаштирилган мактаб-интернатларда ургатилаётган касб турлари мазмунини такомиллаштиришда Узбекистоннинг маралий ва этногрфик шароитлари, эшитишида нуксони булган укувчиларнинг жисмоний ёки рухий ривож-ланишидаги нуксонлари ва уларнинг кизикишлари х,исобга олинмаганлиги;

- эшитишида нуксони булган укувчиларни касб-х,унарга тайёрлаш буйича илмий-назарий ва методик кулланмаларнинг етарли эмаслиги.

Буларнинг барчаси эшитишида нуксони булган укувчиларда касб-х,унар х,акида чукур билим, куникма ва малакаларининг етарли даражада шаклланмаслигига олиб келади.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9

Юк,орида кайд этилган муаммолардан келиб чик,иб, эшитишида нук,сони булган болалар технология фанини мазмунан к,айта куриб чик,иш ва такомиллаштриш орк,али уларни ижтимоий мослашувини таъминлаш вазифаси долзарб булмок,да.

Муаммони хал этишга к,аратилган тадк,ик,отларни тахлил к,илишда биз Россия олими Н.О. Ярошевич1 томонидан олиб борилган илмий тадк,ик,от ишини алохида эътиборга молик эканлигини курсата оламиз.

Мазкур тадк,ик,отнинг мухим томони эшитишида нуксони булган укувчиларнинг ижтимоий ва мехнат мослашув муаммола-рини муваффакиятли хал этиш махсус (кор-рекцион) мактаб битирувчиларининг касб-хунарга мак,садли тайёргарлиги, шу жумла-дан уларнинг ишга жойлашиши учун наза-рий ва амалий тайёргарлик масалаларига алохида эътибор к,аратилганлигидадир.

Бунинг учун эшитишида нук,сони булган болалар учун ихтисослаштирилган мактаб-интернатларда махсус дастур "Каръера" хиз-матини укув режасига киритиш, жамоат ташкилотлари билан хамкорликда иш олиб бориш лозимлиги таклиф этилган.

Шунингдек, республикамизда алохида ёрдамга мухтож болаларни касб-хунарга тайёрлаш муаммоси илмий жихатдан педагогика фанлари доктори, профессор М.Ф.Хакимова2 томонидан тадк,ик, этилган. М.Ф.Хакимова махсус (коррекцион) макта-бларда олиб борилаётган мехнат ва касб таълимининг муваффак,ияти махсус (коррек-цион) мактаб укувчилари шахсининг шак-лланишига к,анчалик таъсир этаётганлигини аник бахолаш орк,али хам белгиланмоFи, махсус (коррекцион) мактаб ук,итувчиларини педагогик-психологик асосда назарий ва амалий жихатдан мукаммал куроллантириш лозимлигини таъкидлаган.

1 Ярошевич Н.О. Социально-трудовая адаптация лиц с нарушениями слуха: На примере создания службы «Карьера» в специальной школе. Автореф. дис. кандидата педагогических наук. - Москва. 2002. - 143 с.

2 Хакимова М.Ф. Махсус ёрдамга мухтож укувчиларни касб-хунарга тайёрлашнинг педагогик асослари. Пед. фан. док. ... дис. автореферати. - Т. : 2010. - 56 б.

Шунингдек, махсус (коррекцион) мактаб укувчиларини касб-хунарга нисбатан к,изик,ишни хосил килиш, укитувчининг педагогик фаолияти билан бевосита боFлик1лиги, Мехнат таълимини турмуш билан боFлаш ва уЙFунлаштиришда жисмоний ва рухий ривожланишида нук,сони булган укувчиларнинг индивидуал-типологик, ёш даври хусусиятлари, техник кобилиятлари, интеллектуал даражалари ва имкониятла-рини хисобга олиш ижобий самара бери-шини асослаган. М.Хакимова таълимни окилона ташкил к,илиш ва олиб бориш турли ёшдаги мактаб укувчиларида мехнатга онгли муносабатни таркиб топтириб, касб-хунарга нисбатан к,изик,иш хиссини уЙFотишини эъти-роф этади.

Бундан ташкари биз эшитишида нуксони булган шахсларнинг ижтимоий мосла-шув самарадорлигини ошириш мак,садида мактаб-интернатларда Технология фанини замон талаблари даражасида оптималлаш-тириш учун куйидагиларни амалга ошириш лозим деб хисоблаймиз:

- "Технология" фани самарадорлигини ошириш, мазмунини такомиллаштириш учун эшитишида нуксони булган болалар мактаб-интернатлари юк,ори синфлари учун мехнат таълимининг замонавий йуналишлари буйича укув дастурлари ва укитувчилар учун методик кулланмалар ишлаб чик,иш;

- махсус (коррекцион) мактаб-интернатлардаги ижтимоий-маиший йуналиш хоналарини керакли ускуна ва техник воситалар (эшитиш ва аудиограмма аппаратлари, турли касб-хунар дастгохлари ва х.к.) билан таъминлаш;

- эшитишида нуксони булган болаларга ихтисослаштирилган мактаб-интернатларда замонавий касб турларини ургатиш максадида тегишли касб-хунар коллежини филиалини ташкил этиш.

Юк,орида курсатиб утилган ишларнинг амалга оширилиши эшитишида нуксони булган болалар учун ихтисослаштирилган мактаб-интернатлар битирувчиларининг ижтимоий мослашувини таъминлашга хизмат килади.

Г ИНКЛЮЗИВ ТАЪЛИМ / ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 79 У

Адабиётлар.

1. Зикова Т.С., Зикова М.А. Методика предметно-практического обучения в школах для глухих детей. - М.: «Академия», 2002. 169 с.

2. Марциновская Е.Н. Дидактические основы обучения и воспитания глухих школьников средствами предметно-практической деятельности дис. докт. пед. наук. - М.: 1984. - 335 с.

3. Назарова Н.М. Специальная педагогика: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Л.И.Аксенова, Архипов Б.А., Белякова Л.И. и др.; Под ред. Назаровой Н.М.

— 4-е изд., стер. - М.: Издательский центр «Академия», 2005.

4. Газова А.П. Психолгия трудового обучения глухих. - М.: "Педогогика", 1999. 214 с.

5. Бекмурадов Н.Ш. Влияние жаркого климата на работоспособность учашихся школ глухих. Автореф. дис. ... канд. пед. наук. - М.: НИИД АПН. 1989. - 17 с.

6. Гайнутдинов Х.М. Профориентационная и социальная адаптация выпускников школ глухих в условиях Узбекистана. Автореф. дис. канд. пед. наук. - М.: НИИД АПН. 1990. - 18 с.

7. Алимходжаева Ф.Ж. Чук,ур нутк, камчилигига эга булган заиф эшитувчи укувчилар нутк,ий эшитишларини ривожлантириш жараёнида дидактик материалларнинг роли. Номзодлик дис. автореферати. - М.: 1992.

8. Файзиева У.Ю. Заиф эшитувчиларни саводга тайёрлаш ва савод ургатиш.: Пед. фан. номз. дис. ... автореф. - Тошкент: ТДПИ, 1994. - 18 б.

9. Дадахужаева Н.Х. Заиф эшитувчи укувчиларни куп хонали сонлар устида арифметик мисоллар ечишга ургатиш. Номзодлик дис. автореферати. - Т.: 1995.

10. Кодирова Ф.У. БошланFич синф кар ва заиф эшитувчи укувчилар нутк,ини шак-ллантириш: Пед. фан. номз. дис. автореф...- Тошкент: ТДПУ, 2006. - 20 б.

11. Назарова Д.А. Мактабгача ёшдаги заиф эшитувчи болалар нутк,ини ривожлантириш. Пед. фан. номз. дис. автореф.- Тошкент: ТДПУ. 2009.

12. Ярошевич Наталья Олеговна Социально-трудовая адаптация лиц с нарушениями слуха :На примере создания службы «Карьера» в специальной школе автореф. дис. кандидат педагогических наук. Москва 2002-143 с.

13. Ходиева.Д.П., БошланFич синф мехнат дарсларида к^оздан амалий ишлар бажартириш орк,али укувчиларни касб-хунарга йуналтириш "Замонавий таълим/ Современное образование" №11 2015 йил. 24-30 б.

14. Хакимова М.Ф. Махсус ёрдамга мухтож укувчиларни касб-хунарга тайёрлашнинг педагогик асослари Пед. фан. док. ... дис. автореферати. - Т. : 2010 -56. б.

15. Нуркелдиева Д.А, ТурFунбоев С.Ф. Эшитишида нук,сони булган укувчиларнинг мехнат таълимини такомиллаштириш. Узвийлиги ва узлуксизлигини амалга ошириш-нинг долзарб муаммолари. // "Замонавий таълим", 2015, 11-сон. -42-48-б.

16. Алимова С.Ш., ТурFунбоев С.Ф. Кар ва заиф эшитувчи болалар мактаб-интернатларида махсус коррекцион дарсларда таълим методларидан фойдаланиш-нинг узига хос хусусиятлари. // "Замонавий таълим", 2016, 6-сон. -53-59-б.

17. ТурFунбоев С.Ф. Эшитишида нук,сони булган болалар талаффузини шаклланти-ришнинг усул ва йуллари. // "Халк, таълими" илмий-методик журнали 2017, 5-сон. -90

- 95-б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.