Научная статья на тему 'К.С.СТAНИСЛAВСКИЙ ТAЪЛИМОТИДA AКТЁРНИНГ СAҲНAВИЙ ТAРБИЯСИ'

К.С.СТAНИСЛAВСКИЙ ТAЪЛИМОТИДA AКТЁРНИНГ СAҲНAВИЙ ТAРБИЯСИ Текст научной статьи по специальности «Прочие социальные науки»

CC BY
31
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Маданият / санъат / актёр / режиссёр / ижро / темпо-ритм.

Аннотация научной статьи по прочим социальным наукам, автор научной работы — Х.Умарова, М.Қурбонов

Ушбу мақолада ҳозирги кунда ўзбек театрларида ва санъат даргоҳларида К.С.Стaнислaвский тaълимотидa aктёрнинг сaҳнaвий тaрбияси масалалари тўғрисида батафсил маълумот берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «К.С.СТAНИСЛAВСКИЙ ТAЪЛИМОТИДA AКТЁРНИНГ СAҲНAВИЙ ТAРБИЯСИ»

K.C.CTAHHCHABCKHH TA^HMOTH^A AKTEPHHHr CAX^HABHH

TAPEHflCH

Х.Умарова МДурбонов

Узбекистон давлат санъат ва маданият институтининг

Фаргона минтакавий филиали

Аннотация: Ушбу маколада хозирги кунда узбек театрларида ва санъат даргохларида К.С.Станиславский таълимотида актёрнинг сахнавий тарбияси масалалари тугрисида батафсил маълумот берилган.

Калит сузлар: Маданият, санъат, актёр, режиссёр, ижро, темпо-ритм.

STAGE EDUCATION OF THE ACTOR IN KS STANISLAVSKY'S

TEACHING

X.Umarova M.Qurbonov

Fergana regional branch of Uzbekistan State Institute of Arts and Culture

Abstract: This article provides detailed information on the issues of stage education of the actor in the teachings of KS Stanislavsky in Uzbek theaters and art schools.

Keywords: Culture, art, actor, director, performance, tempo-rhythm.

Жахон маданияти ва санъати томонидан эътироф этилган Станиславский таълимоти хамда Миллий театр намояндаларининг хаётий тажрибасидан утган илгор тажрибалар миллий актёрлар тарбиясида услубий кулланма булиши керак.

Мазкур усул ва таълимотлар асрлар давомида шаклланиб, синовлардан утиб, санъат конуниятлари асосида ривожланиб келди. Миллий уйгониш, зулм ва зуравонликка нисбатан муросасизлик, оддий халк туриштурмуши билан боглик юксак гоялар хозирги кунимиздаги энг илгор санъат шохсупасига олиб борувчи бирданбир тугри йул хисобланади.

Станиславский томонидан кашф килиниб, театр тажрибасидан утган «актёрлик мауорати таълимоти» театр санъати тарихида буюк узгаришларга олиб келди. Сабаби бу таълимотга асосланган конуниятлар замирида инсонга табиат томонидан берилган куриш, эшитиш, хид билиш, сезиш, таъмбилиш хислари ётади. Ушбу конуниятлар театр санъатининг узига хос томонларини мужассамлаштирган. Мазкур реалистик (лотинча: бадиий умулаштирилган

хакикат) таълимотни миллий театр санъати амалиётида куллаш энг тугри ва окилона йулдир. Чунки Маннон Уйгур, Етим Бобожонов, Тошхужа Хужаевлар шу йулдан борганлар.

Станиславский таълимотидан окилона фойдаланиш учун уни синчковлик билан урганиш керак. Агар бу таълимотдан окилона фойдаланилмаса, билагонлик килиб, юзаки татбик этилса, мутлако тескари натижага эришиш мумкин.

Бу таълимотнинг асосий жихати шундаки, у хаётни хакконий акс эттириш учун хизмат килади. Бу таълимот бошидан охиригача хаётий хакикат тушунчаси билан сугорилган. Шунинг учун театр олий укув юрти укитувчиси, уз талабасини, ясама сохта хакикат билан хаётий хакикатни бирбиридан фарклашга ургатиши керак. Буллинг учун хар бир бажарилган машкни дархол хаётий хакикатга таккослашни одат килиши лозим.

Демак, хар кандай сохталик, сунъийлик мазкур таълимотнинг душмани сифатида кабул килиниши керак. Хдтто, «театрлаштирилган шартлилик»да хам у канчалик таъсирчан ва кизикарли булмасин, бундай ижрога нисбатан танкид тиги шафкатсиз булиши керак. Факат шундай йул билангина хаёт нафаси анкиб турган табиий ишлаш усулини эгаллаш мумкин. Бирок бу дегани хаёт хакикатига хилоф булмаган хар кандай вокеани сахнага олиб чикиш мумкин деган гап эмас. Бу йулда шак-шубхасиз саралаш майдони булиши керак.

Лекин саралашда кайси мезонлардан келиб чикилади. Сахна унинг зарурий хакикатни бизга кайси мезон ажратиб беради?

Бу саволга Станиславский «Олий максад», дея жавоб беради.

«Олий максад»нинг узи нима?

Айрим талкинчилар «Олий максад» «Гоя»нинг узи, деган фикрни илгари суришади. Бундай фикр мохиятан нотугри.

«Олий максад» билан «Гоя» бир тушунча булганида Станиславский уз таълимотига яна битта боб, яна битта ибора киритиб утирмаган буларди.

Наг бир ижодкорнинг уз гоясини инсонлар онгига сингдиришдан кузлаган муддаоси - «Олий максад»дир.

Демак, «Бой ила хизматчи» песасининг гояси - адолат тантанасига булган ишончдир.

Ана шу адолатни якинлаштириш учун муаллиф томонидан олиб борилган саъйхаракат - унинг олий максадидир. Бошкача килиб айтганда, Гоя - адолат учун курашиб, уни кулга киритиш муаллифнинг «Олий максади» саналади.

Олий максад сари интилиш адолатни ижтимоийсиёсий кайта куриш сари даъват этувчи ижодий фаоллик ва гоявий фикрни хам талаб килади. Шунинг учун бу таълимотни мавжуд ижтимоийсиёсий хаётдан ажралиб колган техник таълимот деб караш хатодир. Х,ар бир ижодкор ижодий изланиш жараёни

булмишбодиийбезок, мусикд, техник воситaлaридaн фойдaлaниш йуллорини кидирор экaн, «Олий мэксэд» хaмишa унгa тугри йулни курсотиб турaди.

Тaълимотнинг нaвбaтдaги мухим жихaти: aктёрлик сaнъaтидaги тaъсирчaн воситaлaрни тэнлэй билиш йулидир. Энг тaъсирчaн йул - хaрaкaт хисоблaнaди.

Сaхнaдa хоророт, шижоэт, «жушкин»ликни уйтаб булмойди, «ок^нчо» моксад ом^га оширилади. Тоълимотнинг мота шу ук илдизи хисоблжмиш хэрэкэт деган мурвот нимолигини тушунмогж одом умумж тоълимот нимолигини тушунмойди, десо хэм булоди. Тоълимотнинг энг эсосий моксади -октёр тобштини уйготиб, олий мэксэд сори интилувчи тобиий ижодий солохиятни хорв^тта келтиришдон иборотдир. Шу билон бир кэтордэ, октёр ижодидо хеч бир нотобиийлик, сохтэликкэ урин булмослиги учун Стэнислэвский, октёр ижодидоги техник хорокотни элохидэ эътибор билон тодбик килэди.

Актёрлик сонъотининг охирокибот эришиши лозим булган нотижоси -тобиий ижод оркэли берилган сиймотимсол киёфосига киришдир.

Кдердоки бадиий сиймо яротилмос экэн, у ердо сэньот хэкидэ суз булиши мумкин эмэс. Бирок октёрнинг ижоди иккиломчи. Яъни у ижрочи, холос. Шунинг учун октёр, эввэло, бирломчи мэн6э булмиш сэнъэт - дромотург осорига мурожоот килади. Дромотург эсэридэ сиймолор тэвсия этилоди. Тугри, улор хозирчо суздо дейлик. Яъни бу сиймолор когоздогита мовжуд.

Агор октёрни сиймога хос кийинтириб, соколмуйлов ёпиштириб, кулига китоб берилсою, у бу китобдоги сузлорни ифодоли укиб берсо, буни сиймо яротилди дейиш мумкинми? Йук, сиймога якинрок дейиш мумкин. Аммо бу сиймо октёр томонидж эмэс, дромотург томонидж яротилган сиймо булиб колэди. Бундой сиймо яротувчиси - дромотургдир. Аммо бундой ифодоли укишни курганешитган соддэ томошобин, бу сиймони октёр яротди, дея хоёл килиши мумкин. Чунки у шу сиймо оркэли ифодолонгон бадиийлик тоъсиридо булади.

Борди-ю октёр, ушо дромотург ёзган мотнни хишэяжон билон, жоронгли овоздэ, янэ хэм ифодолирок килиб укисо во соддэ томошобин бундон кунгли тулиб, уни олкишлэсэ, бундой ховоскор, токлидчи узини «хокикий сонъоткормон», деб хис килиб, хотто «хокикий сонъоткор узиммон», дея отрофга жор солишдэн хэм тоймойди.

- Шундой октёр во октрисолор хэм борки, - деб ёзоди Стэнислэвский, - улор учун хусусиятхислот, сиймо киёфосига кириш деган тушунч^тар бегота. Бундойлор хор кэндэй ролни узлорига мослоштириб, тэшки куриниши, ёкимли овозини кузкуз килишни узлори учун «олий мэксэд» килиб олганлор. Угар сэхнэгэ олкиш учун чикадилор. Улорнинг хоёт мозмуни шундонгита иборотдир.

Бундойлор мэйдондэ коптоксиз югуроётган футболчиго ухшойди.

Актёрнинг ташки киёфаси икки тигли ханжарга ухшайди. Ундан унумли ва окилона фойдаланишни урганиш керак, акс холда унинг ташки жозибаси уз санъатининг кушандасига айланиши хам мумкин.

Актёрлик санъатида унинг сиймо киёфасига кира олиши махорат мезони хисобланади. Аникрок килиб тушинтиради ган булсак, актёр сахнада биронбир сиймо тимсолини яратар экан, аввало, уша сиймога хос булган хусусият ва хислатларни томошабин куз унгида, муайян макон ва замонда ярата олсагина, у яратган тимсол хакикий ижод намунаси сифатида кизикарли ва ишонарли булади. Демак, актёр сиймо ихтирочиси хисобланар экан.

Х,ар кандай рол харакатсиз булмайди. Хдракатсиз рол бошсиз танага ухшайди, холос. Сиймо киёфасига кириш учун эса куп киррали курол булмиш сахна ижодининг катор талабларига риоя этилгандагина фаолият натижали булиши мумкин.

Бу талаб ламинг дастлабкиси актёр узини берилган шартшароитга куйиб, сиймо зиммасидаги вазифани уз хаёти табиатига киёслашидан бошланиши керак. Яъни, аввало, узидан келиб чикиши керак. Таълимотнинг мана шу кисми нотугри талкин этилиши окибатида кутилган натижанинг тескарисини куриш мумкин.

Узокка боришнинг хожати йук. Сунгги вактларда театрда хам, кинода хам танланган ролга актёрнинг ташки киёфаси мос келишкелмаслиги хисобга олинади. Кино санъатида эса яна хам осон йул танланиб, шу ролга ташки куриниши мос тушадиган, аммо санъатга умуман алокаси йук одам таклиф этилади.

Бундай «актёр» на сиймонинг рухий холатини ва на сиймо талаб киладиган характерни ёрита олади. Натижада сахнадан бизга тирик одам эмас, харакатланувчи сурат караб туради. Бу бир томони булса, иккинчидан, кино ва телеекрандан бирбирига ухшаш, бир хил кулиб, бир хил йиглайдиган, бир хил туриб, бир хил утирадиган роботдан фарк килмайдиган актёрлар тикилиб турганини курамиз. Уларнинг сони кундан кунга болалаб, купайиб бораяпти. Бундай режиссёрлар актёрнинг махорати, ички имкониятларини хисобга олмасдан, унинг ташки киёфасини суистеъмол киладилар, холос. Режиссёр у ёки бу ролни баланд буйли, кора соч, урта яшар киёфада курдими, шундай ижрочи кидирилади. Ижрочи топилди дегунча унинг олдига, Станиславскийнинг «Агарда мен берилган шартшароитга тушиб колсам», деган таълимотидан келиб чикадиган талаб куйилади. Яъни бу таълимотнинг техник томонигина талаб килинади. Модомики шундай экан, театр санъати сохасидаги таълимотни эгаллаш учун турт йил укитиш шартмикан? Диккатни туплаш, хамрох билан муносабат урнатиш, табиий хаттихаракат, берилган шароитда яшашни ургандими, кулига диплом тутказиб куйиш шарт эмасми?

Х,амма гап шундаки, хеч бир санъат институтида бундай килинмайди.

Талаба яна иккиуч йил укитилади. Лекин у институтни тамомлаб, театрга ишга келганидан кейин роллар факат унинг ташки киёфасидан келиб чикиб таксимланса, бу ердаги ижод хаваскорлик тугарагидан фарк килмай колади.

Актёр ижодининг дастлабки боскичларидан режиссёр ёш ижодкор махоратини оширишни, унинг кобилияти кирралари чархланишини кузлаб, рол таксимоти вактида унинг ташки куринишини эътиборга олиши мумкин. Аммо бундай тажриба одат тусига кириб колса, актёр бир колипга тушиб колади ва бу хои борабора узузини сахнада уйнашга айланиб кетади. Чунки у изланишдан тухтайди, талабчанлик йъоколади. Бундай таназзул холатига тушиб колмаслик учун актёр хамиша узи ва сиймо уртасидаги фаркни сезиб туриши керак.

Станиславский таълимотига кура, тимсол устида ишлар эканмиз, «берилган шартшароитга узимизни куйиб курайлик», деган иборага чукуррок ёндашиб курамиз. Актёрлик санъатининг диалектик (табиий харакат ва ривожланиш) табиатидан келиб чикадиган булсак, карамакаршилик конуниятининг актёрнинг - сиймо, сиймонинг - актёр шаклини курамиз. Бир каралганда, улар хакикатан хам бирбирига тамоман зид булиб туюлади. Негаки, актёр сахнага чикар экан, узлигини йукотмаган холда тимсол киёфасида яшаши керак. Диалектик карамакаршилик деганимизда, шу холат назарда тутилган.

Агар шу икки холатдан биттаси инкор этилса, ижодий санъат конунияти бузилади. Агар актёр узлигини унутиб, факат тимсол киёфасида яшаса, унда бу таклидий, яъни ясама санъатга айланади. Агар актёр тимсолни эмас, сахнада факат узини такрорласа, у хаваскорлик даражасидаги, афтангорига буёк суркаб олган сирк артистларидан колишмайди, бундай холатни сирк артистларида кузатиш мумкин.

Демак, бундай холатда актёр узузини кузкуз килади, холос. Факат икки холатни биргаликда олиб бориш, яъни узлигини йукотмай, тимсол киёфасида яшаш театр актёрининг хакикий ижодини, санъаткорлик махоратини курсатади.

Хуш, бунга эришиш йуллари кандай?

Келинг, мисолларга мурожаат килайлик. Агар хозир кирк ёшда булсангиз, йигирма ёшингизда кандай эдингиз? Нахотки йигирма йил ичида узгармаган булсангиз. Сузсиз - узгаргансиз. Аввало, жисмонан узгаргансиз! Рухиятингиз, дунёкарашингиз узгарган. Онг ва хотира узгарган, юриштуриш узгарган. Лекин бу узгаришлар табиий тарзда, астасекинлик билан руй берганлиги сабабли сиз уни сезмагансиз. Лекин сизнинг хаёлингизда хамон ушауша, йигирма ёшдагидексиз. Чунки утган йигирма йил давомида хамиша, «анови» деб эмас, «мен», «узим» деб яшагансиз. Барча узгаришлар узингизда руй берган. Шундай килиб, узлигингизни тарк этмаган холда тухтовсиз узгариб боргансиз. Актёр хам сиймо киёфасига кириб борар экан, бирон сония булсин, узлигидан четга чикиб

кетмэйди. Фэрки бигга. Хдётдо йигирмэ йил дэвомидэ руй бергэн узгаришлэр сохнодо иккиуч хэФтэ ичидэ руй берэди. Демэк, октёр рол устидэ ишлэр экэн, узини песэдэ берилгэн учинчи шэхс эмэс, бу «менинг узим», дея фороз килиши керэк. Актёр хеч кэчон узлигини унутмэслиги лозим. Бу одэм менмэн, дегэн сезгини сэклэ6 туриши керэк булэди. Него шундэй? Чунки тимсол яротодигон бэрчэ куроллэр эктёрнинг узидэдир. Хиссиёт, овоз, сезги, имоишорэ, фикрлэш вэ х к. Хaрaкaтгa келтирувчи бундэй куроллэр мэнбэи - эктёрнинг узидэ мужоссом.

Х^р бир эктёрнинг узигэ хос булгэн фозилот вэ нуксонлэрини, худди уруг ^д^лган ергэ киёслэш мумкин. Mara шу уругдэн усимлик униб чикади. Уни ердэн сугуриб олишингиз билон курийди. Ролни хэм эктёрнинг узлигидэн ожротилсо, ролдэ хэёт нэфэси учэди.

Мэълумки, когоздэн жудэ чиройли гул ясэш мумкин, лекин бу гулдэ хид, хэёт нэшидэси уфуриб тургэн тириклик aломaтлaри булмэйди. Сохнодоги тэклидий ижро хэм шу когоз гулдэн фэрк килмэйди. Демэк, октёр рол устидэ ишлэр экэн, тимсолгэ хос булгэн ички вэ тэшки хислэт вэ хусусиятлэрни узидэ мужоссомлоштирэ бошлэйди. Шу йул билэн у бошкэ шэхс киёфэсигэ кириб боради, лекин у узлигини бир дэкикэ булсэдэ унутмэйди. Стэнислэвский тэълимотининг киймэти энэ шундэ.

Узлигини унутмэслик нимолордо экс этэди? Биринчи новботдо, ички нигох оркэли узлигини нэзорэт килиб боришдэ. Яъни сиймонинг тэшки киёфэсигэ зур бериб, кэлбини эсдэн чикэриб куйиш, ёки сиймонинг тэшки киёфэсини унутиб, бу мэнэ менмэн деб, узузини курсaтишгa утиб кетиш ярэмэйди. Янэ койторэмиз. Стэнислэвский тэълимотининг «узидэн келиб чикиб» дегэн шиорининг эсл мохияти эктёр тэбиий рэвишдэ тимсол киёфэсигэ кириб бориши учун якин йул экэнлигини курсэтиб беришдэ. Шундэй килиб, Стэнислэвский тэълимотининг эсосий тэмойиллэри куйидaгилaрдaн иборэтдир:

1. Хоётийлик тэмойили.

2. Сaнъaтдa гоявий фикрнинг «Олий мэксэд» оркэли эмелго оширилиши томойили.

3. Сохнодоги мэксэд сэри интилиш жороёнидо сезги вэ хиссиётлэрни кузгэтувчи ягонэ кучхaрaкaт экэнлиги тугрисидэги тэмойил.

4. Актёрнинг тэбиий тaрздa пэйдо булaдигaн ижод тэмойили.

5. Сиймо киёфосиго киришиш чогидэ эктёрнинг узлигини йукотмэй, ижодий ёндошуви томойили.

Стэнисловский тэълимотининг киммэти шундэки, у хэр кэндэй зэмон вэ мэкондэ универсэл (хaммaбоп) хусусиятгэ эгэдир.

Актёрнинг ижроси узидэн, тэбиий конуниятлэрдон четгэ чикмэй, соддэ вэ оддий холaтлaрдaн келиб чиксэгинэ, кизик вэ жозибэли булиши мумкин.

Станиславский таълимоти гайритабиий холатлардан пайдо буладиган туйгулардан амалда фойдаланиш йулларини курсатиб бериши билан хам кимматлидир.

Шунинг учун актёр кайси замон ва маконда сахнага чикишидан катий назар, Аллох томонидан инъом этилган лаёкатини, табиий иктидорига кулок солган холда сахнага олиб чиккан ва томошабин калбини жунбушга келтира олган. Демак, Станиславский бу конуниятларни ичидан тукиб чикарган эмас, аксинча инсон табиатида яшириниб ётган имкониятларни руёбга чикарган, холос. Бу таълимот хеч бир замон ва маконда уз ахамиятини йукотмайди.

Мазкур таълимот яратилажак спектакллар жанри, услубига салбий таъсир курсатмайди. Албатта, Шекспир билан Хдмза, Молер билан АДаххор асарларининг сахнавий талкини уртасида фарк булиши табиий. Бирок бу асарларда рол ижро этувчи актёрларнинг ички имкониятлари, табиий сезгиларини очиш, ривожлантириш, уларни курсатишйуллари ушбу таълимот доирасида булиши шакшубхасиздир. Бунёд этилаётган мухташам бинонинг услубий киёфасини унинг пойдевори белгилаганидек, булгуси спектаклнинг бадиий кийматини, табиийлигини таъминлайди. Асарнинг гоявий таъсирчанлиги унинг бадиий юксаклигини оширади.

Ижоднинг бундай махсули учун тайёр бадиий шакл, олдиндан тайёрлаб берилмагани билан, у ижодий жараён учун тулик эркинлик яратади. Х,акикий реалистик санъатнинг шакли ва турлари хилмахил ва рангбарангдир. Шу жумладан, театр санъатида хам, айнан шундай. Мавзунинг кандайлиги, жанри, услубидан катъи назар рангбаранглик реалистик санъат талабларига зид келмайдиган, бадиий хакикат асосида акс эттирилаётган вокелик мохиятини хар жихатдан очиб беришга хизмат килади.

Станиславскийнинг шогирди Е.Б.Вахтангов сахналаштирган спектаклларни тахлил килар эканмиз, гарчанд улар реалистик пойдеворга курилган булсада, шакл жихатдан Станиславский сахналаштирган спектакллардан фарк килади. Вахоланки хар иккала театр актёрлари хам Станиславский таълимотига таянган холда ижод килганлар. Натижада улар сахналаштирган спектакллардан Станиславский хурсанд булган. Хрзирги кунимизда хам «Илхом» студиясининг айрим спектакллари, Аброр Х,идоятов номидаги театрнинг «Отелло» спектакли талкини, Миллий театрдаги бир катор спектакллар ва вилоят театрларининг купгина спектакллари, жанр ва шакл жихатдан бирбиридан фарк килсада, реалистик талкин жихатидан Станиславский таълимоти асосига курилган асарлардир.

Лекин Миллий театрда сахналаштирилган айрим спектаклларни шу холича бошка театрларга кучириб куйиш таклидий санъатдан бошка нарса эмас.

Х,ар кандай кучирмачилик, бошка актёр томонидан ижод килинган ролни

бошкэ эктёрнинг рол эгэсигэ ухшэб уйнэши худди бировнинг кийимини угирлэб кийиб олишдек гэп. Лекин биттэ ролни икки эктёр ижро этишигэ тугри келиб колсочи?

Нозирэ Алиевэ узининг «Сaнъaт менинг хэётим» китобидэ «Алишер Нэвоий» спектоклидоги А. Нэвоий ролини икки буюк эктёр - Аброр Хидоятов вэ Олим Хужэевлэр гaвдaлaнтиргaнлиги хусусидэ тухтэлиб, шундэй деб ёзэди:

«Олим Хужэев яротган Алишер Нэвоий обрэзининг мукэммэл тэлкинини курган вэ эшитган кишигэ Аброр экэ гaвдaлaнтиргaн Алишер Нэвоий обрэзи бундэн хэм юксэкрок, терэнрок, мукaммaлрок экэнлигини тушунтириб бериш кийин... Бу икки улкэн эктёр яротгон Алишер Нэвоий обрэзи сaнъaт бустонидэ мэнгу викор тукиб турувчи икки буюк чиноргэ ухшэйди»...

Демэк, хэр иккэлэ эктёр ярэтган улуг сиймо киёфосидо икки буюк эктёрнинг узигогинэ хос булгэн эхтирос, хис-хэяжон вэ шижоэт экс этади.

Фойдаланилган адабиётлар

1. K. С. Станиславский. "Актёрнинг уз устида ишлаши" - Т., Янги., 2010.

2. Жуманов И. Сахна нутки - Т., "Абу матбуот консулт" МЧЖ нашриёти-2015.

3. Болтабоева У. Сахна нутки. Тошкент, INNOVATSION-ZIYO, 2019.

4. Носирова А. Жонли суз санъати - Т., ТДСИ босмахонаси, 2003.

5. Boltaboeva, U., Abdunazarov, Z., & Usmonov, S. (2021). The balance of language and speech in the Uzbek theater. ASIAN JOURNAL OF MULTIDIMENSIONAL RESEARCH, 10(4), 788-792.

6. Абдуназаров, З. (2021). ИЖОДИЙ СИНТЕЗ ЖАРАЁНЛАРИНИ ТАШКИЛ ЭТИШДА РЕЖИССЁРНИНГ РОЛИ. Oriental Art and Culture, (6).

7. Haydarov, A., Akbarov, T., & Abdunazarov, Z. (2020). High purpose and leading action. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 10(12), 609-615.

8. Akbarova, M., Tursunova, G., & Abdunazarov, Z. (2020). Pedagogical aproaches to the formation of musical literacy of students in the sytem of Higher Education. European Journal of Arts, (1), 125-128.

9. Абдуназаров, З. (2020). Тимсоллар сиймосини яратиш. Oriental Art and Culture, (III), 146-150.

10. Абдуназаров, З. (2020). Миллий уйинларимиз иштирокида ёш актёрларни тасаввури ва диккатини чархлаш. Oriental Art and Culture, (III), 134138.

11. Akbarova, M., Tursunova, G., & Abdunazarov, Z. (2020). Pedagogical aproaches to the formation of musical literacy of students in the sytem of Higher Education. European Journal of Arts, (1), 125-128.

12. Болтабоева, У. (2020). КУТИРЧОК ТЕАТРИ ГУРУДЛАРИДА САДНАВИЙ НУЩНИНГ АДАМИЯТИ. Oriental Art and Culture, 1(5), 85-92.

13. Bo1taboeva, U., Gofurova, B., Pu1atov, R., & Mamatku1ov, B. (2020). Methods of improving the young actors speech. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 10(12), 1114-1123.

14. Болтабоева, У. (2021). МУСИКДЛИ ДРАМА ТЕАТРЛАРИНИНГ РИВОЖЛАНИШИДА ТАРИХИЙ АСАРЛАРНИНГ РОЛИ. Orienta1 Art and Culture, (6).

15. Эргашев, К., & Болтабоева, У. (2021). УЧИНЧИ РЕНЕССАНС ЁШЛАР НИГОДИДА. Oriental Art and Culture, (6).

16. Болтабоева, У. (2021). УЗБЕК ТЕАТРИ САДНАЛАРИДА ТИЛ ВА НУТК МУТАНОСИБЛИГИ. Oriental Art and Culture, (7), 171-180.

17. Bo1taboeva, U., Abdunazarov, Z., & Usшonov, S. (2021). The ba1ance of 1anguage and speech in the Uzbek theater. ASIAN JOURNAL OF MULTIDIMENSIONAL RESEARCH, 10(4), 788-792.

18. Usmonov, S., Bo1taboeva, U., & Akbarov, T. (2021). Princip1es of working on a mono1ogue with future actors. Asian Journa1 Of Mu1tidimensiona1 Research, 10(6), 28-38.

19. Bo1taboeva, U., Usmonov, S., & Akbarov, T. (2021). A Look at Askia Art. Anna1s of the Romanian Society for Ce11 Bio1ogy, 25(6), 2277-2284.

20. Usmonov, S., Bo1taboeva, U., Rahmonova, N., & Akbarov, T. (2021). Pedagogica1 Approaches To Educating Future Actors. The American Journa1 of Interdiscip1inary Innovations Research, 3(05), 85-90.

21. Болтабоева, У. (2019). Ижодкор шахс-актёрни тарбиялашда жонли сузнинг урни. Oriental Art and Culture, (IV (1)), 37-39.

22. Рахматуллаева, Ш., Болтабоева, У., & Каримов, Б. (2019). Фольклор санъати ва халк достонлари: кеча ва бугун. Oriental Art and Culture, (IV (1)), 4649.

23. Bo1taboeva, U., Andunazarov, Z., & Tursunova, G. (2020). Importance of tongue twisters and proverbs in overcoming speech defects. Journa1 of Advanced Research in Dynamica1 and Contro1 Systems, 12(2), 2902-2905.

24. Болтабоева, У. (2020). Нутк санъатининг узига хос хусусиятлари: муаммо ва ечимлар. Oriental Art and Culture, (I (2)), 26-32.

25. Bo1taboeva, U. (2019). Using Ora1 Fo1k Art Methods in Improving Speech Techno1ogy. Eastern European Scientific Journa1, (1).

26. Bo1taboeva, U., Sh, U., & Rahmonova, N. (2019). Creative person-the ro1e of 1ive word in educating an actor. European Journa1 of Arts, (3).

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

27. Bo1taboyeva, U., Rakhmonova, N., & Usmonov, S. (2020). Characteristics of

speech Art: problems and solutions. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 10(4), 559-567.

28. Tursunova, G., & Karimov, B. (2020). Factors that should be considered in musical theater actors education. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 10(11), 57-61.

29. Tursunova, G. (2021). BALET RAQS SAN'ATINING O'RNI VA TARIXIY TARAQQIYOTI. Oriental Art and Culture, (6).

30. Tursunova, G., & Karimov, B. (2020). PEARLS OF UZBEK NATIONAL DANCE. International Engineering Journal For Research & Development, 5(Conference), 4-4.

31. Yunusov, G. X., Juraev, I., & Ahmedov, R. The European Journal of Arts, Issue 1/2020.

32. Yunusov, G., Ahmedov, R., Jurayev, I., & Yuldasheva, S. (2021). A Look At The Folklore of Fergana Valley or History of A Song in The Series of Tanovar. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 25(6), 2225-2232.

33. Yunusov, G., Juraev, I., & Ahmedov, R. (2020). A LOOK AT THE REGIONAL SEASONAL FOLKLORE AND THEIR ORIGIN. THE ROLE AND IMPORTANCE OF FOLKLORE IN THE DEVELOPMENT OF DANCE ART. European Journal of Arts, (1), 121-124.

34. Юлдашева, С. Н. (2020). СОЦИОЛОГИЧЕСКОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ЧИТАТЕЛЬСКОЙ АУДИТОРИИ. ТИПОЛОГИЯ ЧИТАТЕЛЕЙ. Oriental Art and Culture, (V).

35. Sohibaxon, Y. (2021). O'ZBEKISTONDA KUTUBXONACHILIK SOHASINING RIVOJI. Oriental Art and Culture, (7), 260-268.

36. Yunusov, G., Ahmedov, R., Jurayev, I., & Yuldasheva, S. (2021). A Look At The Folklore of Fergana Valley or History of A Song in The Series of Tanovar. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 25(6), 2225-2232.

37. Yuldasheva, S., Habibjonov, I., & Haydarov, A. (2020). Librarianship in the formation of book reading. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(2), 2925-2927.

38. Юлдашева, С. (2019). Китоб мутолаасини шакиллантиришда кутубхоначилик фаолияти. Oriental Art and Culture, (IV (1)), 59-62.

39. Yunusov, G., Ahmedov, R., Jurayev, I., & Yuldasheva, S. (2021). A Look At The Folklore of Fergana Valley or History of A Song in The Series of Tanovar. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 25(6), 2225-2232.

40. Yuldasheva, S., & Madumarova, M. (2020). TASKS AND CONTENT OF BIBLIOGRAPHIC WORKS. European Journal of Arts, (1), 148-152.

41. Yunusov, G. X., Juraev, I., & Ahmedov, R. The European Journal of Arts, Issue 1/2020.

42. GofirjonYunusov, R. A., Jurayev, I., & Yuldasheva, S. (2021). A Look at the Folklore of Fergana Valleyor History of a Song in the Series of Tanovar. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 25(6), 2822-2827.

43. Yunusov, G., Juraev, I., & Ahmedov, R. (2020). A LOOK AT THE REGIONAL SEASONAL FOLKLORE AND THEIR ORIGIN. THE ROLE AND IMPORTANCE OF FOLKLORE IN THE DEVELOPMENT OF DANCE ART. European Journal of Arts, (1), 121-124.

44. Talaboyev, A., Yunusov, G., & Ahmedov, R. (2020). Local methods of traditional singing. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(2), 2916-2920.

45. Yunusov, G., Ahmedov, R., Jurayev, I., & Yuldasheva, S. (2021). A Look At The Folklore of Fergana Valley or History of A Song in The Series of Tanovar. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 25(6), 2225-2232.

46. Yunusov, G., Juraev, I., & Ahmedov, R. (2020). A LOOK AT THE REGIONAL SEASONAL FOLKLORE AND THEIR ORIGIN. THE ROLE AND IMPORTANCE OF FOLKLORE IN THE DEVELOPMENT OF DANCE ART. European Journal of Arts, (1), 121-124.

47. Usmonov, S., & Talaboyev, A. (2021). Work of the director with an artist. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(3), 24072410.

48. Tana6oeB, A. (2019). MaspM caHtaraga cy3HHHr ypHH. Oriental Art and Culture, (IV (1)), 25-28.

49. Talaboev, A., Akbarov, T., & Haydarov, A. (2020). SONG PERFORMING IN TRADITIONAL PERFORMING ARTS: PAST AND PRESENT TIM. European Journal of Arts, (1), 85-88.

50. Dadaboev, Y., & Dehqonov, R. Hordo Structures in Central Asian Architecture.

51. ^exKOHOB, P. (2020). COF.OM AB^O^APHH mAKT^AHTHPHm^A XA^K YHHHTAPH BA AHLAHA.TAPHHHHr TYTrAH YPHH. Oriental Art and Culture, (V).

52. Utaganov, R., Dehqonov, R., & Tuxtasinov, M. (2020). MAIN ADVANTAGES OF TEACHING METHODS IN ARTS. European Journal of Arts, (2), 146-148.

53. Usmonov, S., Utaganov, R., & Dehqonov, R. (2020). Director's knowledge and approach in performing classical plays. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(2), 2921-2924.

54. Haydarov, A. (2019). AKTYORLIK SAN'ATIDA VOKALNING O 'RNI. HnrepHayKa, (19-4), 55-56.

55. Haydarov, A. (2020). QOSHIQLAR ORQALI O'QUVCHILARDA

VATANPARVARLIK TUYGUSINI SHAKLLANTIRISH. Orienta1 Art and Cu1ture, (IV).

56. Дайдаров, А. (2021). ЁШЛАРИМИЗНИНГ ЭСТЕТИК БАРКАМОЛ БУЛИБ УЛЕАЙИШИДА УЗБЕК ХАЛК ОЕЗАКИ ИЖОДИ НАМУНАЛАРИНИНГ УРНИ. Oriental Art and Culture, (6).

57. Haydarov, A. (2021). The ro1e of Uzbek fo1k1ore in the aesthetic deve1opment of youth. ACADEMICIA: An Internationa1 Mu1tidiscip1inary Research Journa1, 11(3), 1973-1977.

58. Askarova, M. (2020). Homil yakubov's views on navoi studies. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 10(12), 788-792.

59. Аскарова, М. (2021). АДАБИЙ ЖАРАЁННИНГ ЗУККО ТАДКИКОТЧИСИ. Oriental Art and Culture, (7), 209-216.

60. Askarova, M. (2021). Homil Yakubov's views on Oybek lyrics. ACADEMICIA: An Internationa1 Mu1tidiscip1inary Research Journa1, 11(3), 24122415.

61. Мад, Д. (2021). УЗБЕКИСТОН ХАЛК АРТИСТИ ТАМАРА ХОНИМНИНГ СОБИК ИТТИФОК ДАВРИДА САНЪАТДАГИ ИЖОДИЙ ФАОЛИЯТИ. Oriental Art and Cu1ture, (7), 160-170.

62. Мадолимов, Д. (2021). УЗБЕКИСТОН САНЪАТКОРЛАРИНИНГ УЛУЕ ВАТАН УРУШИДА ФРОНТ ВА ФРОНТ ОРТИДА ЕАЛАБАГА КУШГАН ДИССАСИ (19411945 ЙИЛЛАР). Oriental Art and Culture, (7), 144-151.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.