Научная статья на тему 'ҚЎҒИРЧОҚ ТЕАТРИ АКТЁРИНИНГ ПЛАСТИК ИМКОНИЯТЛАРИ'

ҚЎҒИРЧОҚ ТЕАТРИ АКТЁРИНИНГ ПЛАСТИК ИМКОНИЯТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
130
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
Пластика / вага / планшет / персонаж / ритм / позитция / синтез / декорация / бутафор / реквизит / Plasticity / vaga / tablet / character / rhythm / position / synthesis / decoration / butafor / requisite

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Мадалиев Абдурашид

Ушбу мақолада қўғирчоқ театри актёрининг пластик ҳаракатлари ва унинг имкониятлари мисоллар ёрдамида очиб берилган. Қўғирчоқ театри актёрига пластика фанининг долзарб эканлиги, бу фанни ўзлаштирмай қўғирчоқ билан ҳаракатланиш имконсизлиги ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PLASTIC POSSIBILITIES OF PUPPET THEATER ACTOR

This article reveals the plastic movements of a puppet theater actor and his possibilities using examples. And there was told about the urgency of the science of plastic for the puppet theater actor, the impossibility of moving with a puppet without mastering this science.

Текст научной работы на тему «ҚЎҒИРЧОҚ ТЕАТРИ АКТЁРИНИНГ ПЛАСТИК ИМКОНИЯТЛАРИ»

"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - Issue 7 / 2021 ISSN 2181-063X

КУГИРЧОК ТЕАТРИ АКТЁРИНИНГ ПЛАСТИК ИМКОНИЯТЛАРИ

Мадалиев Абдурашид

Узбекистан давлат санъат ва маданият институтининг Фаргона минтакавий

филиали

Аннотация: Ушбу маколада кугирчок театри актёрининг пластик харакатлари ва унинг имкониятлари мисоллар ёрдамида очиб берилган. Кугирчок театри актёрига пластика фанининг долзарб эканлиги, бу фанни узлаштирмай кугирчок билан харакатланиш имконсизлиги ёритилган.

Калит сузлар: Пластика, вага, планшет, персонаж, ритм, позитция, синтез, декорация, бутафор, реквизит.

PLASTIC POSSIBILITIES OF PUPPET THEATER ACTOR

Madaliev Abdurashid

Fergana regional branch of the Uzbek State Institute of Arts and Culture

Abstract: This article reveals the plastic movements of a puppet theater actor and his possibilities using examples. And there was told about the urgency of the science of plastic for the puppet theater actor, the impossibility of moving with a puppet without mastering this science.

Keywords: Plasticity, vaga, tablet, character, rhythm, position, synthesis, decoration, butafor, requisite.

Пластика деганда биз факатгина актёрнинг пластикасини тушунмаслигимиз керак. Пластика хаётда юриш-туришимизда ва хатти-харакатимизда, хар кадамда учрайди. Пластика факатгина актёрлар учунгина эмас, балки хар бир санъаткорда, турли касб эгаларида, жонзодларда узига хос пластика мавжуд ва уни истайдими-йукми узи билган ва билмаган холда ишлатади. Хдйвонот оламига назар ташлайдиган булсак, хар бир хайвоннинг узига хос пластикаси бор, бу пластика эгалари тана жихатидан бир-бирларига ухшамаса хам уларнинг пластикалари бир-бирига жуда ухшаш булади. Бунга мисол килиб мушукнинг пластикасини оладиган булсак, танасининг хажми жихатидан мушуксимонлар оиласининг аъзолари бир-биридан йирок булса хам, бу оила аъзоларининг пластикаси, тузилиши бир-бирига ухшайди.

Пластика турларига актёрнинг кул пластикаси, оёк пластикаси, юз пластикаси, куз пластикаси, тана пластикаси киради. Нафакат актёр ёки актрисага, балки бутун мавжудотнинг ана шундай пластикаси бор. Пластика

санъати асосан санъат сохасидагилар учун мухим рол уйнайди. Санъаткор буламан, деб узининг олдига вазифа куйган хар кандай одамдан пластика санъати жуда катта масъулият ва тажриба талаб килади. Масалан, дирижёрлик санъатини оладиган булсак, дирижёрларда кул пластикаси ута мухим ахамиятга эга. Мукимий номидаги мусикали драма театри ёки Алишер Навоий номидаги опера ва балет катта театрларида оркестрлар мавжуд. Умуман оркестрни каерда курмайлик, уни бошкариб турувчи дирижёрларга кузимиз тушади. Агар дирижёрнинг кул пластикаси яхши булмаса, кул пластикаси билан боглик булган машк ва шартларни бажармаса, хар кандай маъноси чукур булган спектаклнинг хам, операнинг хам, балетнинг хам мазмуни йукка чикиши мумкин. Шунинг учун санъаткорлар учун пластика санъати ва пластика сув ва хаводек зарур. Агар пластика санъатини мукаммал эгаллай олмаса, пластика нималигини тушуниб етмаса, бу санъаткор хаётда куп тусикларга дуч келади. Кугирчок театрида пластика санъати мухим рол уйнайди. Кугирчок театрининг ашаддий мухлислари бу болажонлар, агар бирон-бир актёр ёки актриса дейлик илон образини яратиши керак, бунинг учун актёр, энг аввало, шу хайвон тугрисида тулик маълумотга эга булиши керак. У образ кандай, хайвон кандай юради, кандай туради ва кандай овкат ейди, хатти-харакати, хусусиятларини аник билиши керак. Актёр бирон-бир образ яратиш учун ёки яратишдан олдин олинган ролдаги пластикани топиши ва билиш керак. Актёр энг аввало килаётган ишига узи ишониши лозим. Берилган шарт-шароитдан "Мен кайси образни гавдалантираман?" деб уз олдига максад куйиб, ана шу максадга интилиб ишлаши зарур. У узини ишонтира олса, мен актёр эмасман, мен илонман, деб шу жониворни образига кира олсагина, жажжи томошабинларни ишонтира олиши мумкин. Бундай юкори тажрибага эга булиш учун тегишли олийгохларни укиб тамомлаш керак. Олийгохларда актёрнинг пластик махоратини ошириш учун пластика дарслари утилади. Устозларнинг сабокларини ва пластика санъатини мукаммал эгаллаган талаба келажакда профессионал актёр ёки актриса була олиши мумкин. Келажакда мен кугирчок уйнатувчи актёр буламан, деган талаба энг аввало пластика нималигини тушуниб етиши ва уни мукаммал эгаллаши керак булади.

Кугирчок пластик харакатларининг хар бир кисми узининг "бошланиш" ва "хотима"сидан таркиб топади. Кугирчок персонажни бадиий образ сифатида талкин килинишида харакатларнинг тавсифлари билан чекланиб булмайди. Чунки улар машкларда мунтазам кулланиб бориладиган алохида сифатлар хисобланади.

Кугирчокнинг харакати томошабинга тушунарли буладиган пластик жумла, гап дейиш мумкин. Пластик ифодаланадиган жумлага актёрда мавжуд булган жонли суз хамоханг булади. Бу гап кугирчок пластик харакатини

мантикий мазмуни ва хиссий ифодасини асослаб беради. Шунинг учун машклар вактида шархларни овоз чикариб, ёки ичида укиб бериш тавсия килинади. Бу холатда актёр берилган шарт-шароитларни шахсан тукиб, фантазиясини ишга солиб туриши керак. Бир томондан кугирчокнинг гавдаси, оёк-куллари, бошининг пластик тугри харакатлари, иккинчи томондан актёрнинг фантазияси, хаётий курган-кечирганлари, билими, савияси тугдирадиган тасаввурлар образнинг ички мазмун-мохиятини тулаконли тулдириб боради. Юкорида айтиб утилган пластик харакатнинг бошланиши ва тугалланиши хакидаги фикр ана шу конуниятларга асосланади. Пластик харакатнинг бошланиши унга тайёрланиш ва бажаришга киришишни англатади.

Бизга яхши маълумки, хар бир хатти-харакатни амалга оширишдан олдин инсон организмда шу харакатга мос тайёрланиш жараёни механик тарзда, инсон махсус эътибор бермагани холда булиб утади. Масалан, оддийгина утирган холидан оёкка туришни олайлик. Урнидан туриш учун гавда олдинга караб, маълум даражада очилади ёки бировга шапалок тортиб юбориш учун кули билан хамла килади. Асосий харакат олдидан юз берадиган бундай тайёргарлик куриш харакати ашула айтиш, ёки нотикликда гапириш олдидан чукур нафас олишни эслатади. Хдракат олдидан тростнинг нозик ишлатилиши билан кугирчокнинг коматини сал-пал кутариб, карама-карши томондан озрок буриш мумкин.

Тростлар билан кугирчок пластик харакат парчасига нукта куйишнинг синовдан утган услуби мавжуд. Хдракат нихоясида кугирчок гавдаси ифодали булиши, кадди-комати, бичими хайкал каби мазмундор булиши лозим. Кугирчок киёфасида сахна персонажининг ички дунёси сезилиши, персонаж килинган ишдан мамнун ёки норози эканлиги куриниши керак. Бундай вазиятда актёр персонаж кадди-комати холатини томошабин хотирасида сакланиб колиши даражасида ургулай олиши лозим. Бу нуктани персонаж курилган холатни фиксация килиш деб айтилади.

Кугирчокнинг узи хеч нимани сезмайди, аммо унинг комат шакли, пластик харакатлри томошабинни ишонтириши, муносиб тасаввурни уйготиш керак. Сахна кахрамонининг жисмоний кайфиятини, бизнинг кугирчогимизнинг пластик харакати аниклаб беради. Масалан утириш каби оддий пластик харакат, нихоясиз равишда турли хил услубларда бажариш мумкин.

Техник ижро эса бир хил. Гапитни ушлаб турувчи актёрнинг билагини букиш лозим яни, кугирчок танасини олдинга эгиш лозим, бунда бирваракайига бажариладиган яна бир харакат билакни оркага тисариш оркали кугирчокнинг сатхини пасайтириш саналади. Шундан сунг кугирчок комат шаклини текислаш ва утирган комат шаклини кабул килиш. Аммо, уткизиш жараёни ва тегишли

утирган комат шаклининг пластик ифодалилиги, тулалигича сахна кахромонининг фел-атвори хамда унинг жисмоний ва эмоцианал холатига боглик булади: менинг кахромоним кари ёки ёшми, согми ёки касал, нима билан хасталанаган, чарчаган ёки тетик, жахлли, гамгин, кувнок ва хк. Таклиф этилаётган шароитнинг саноги йук ва кугирчок харакатининг пластик ечимларига тегишли вариантларнинг хам саноги йук.

Кугирчок пластик харакатларининг хар бир кисми узининг "бошланиш" ва "хотима" дан таркиб топади. Кугирчок персонажни бадиий образ сифатида талкин килинишида харакатларнинг тавсифлари билан чекланиб булмайди. Чунки улар машкларда мунтазам кулланиб бориладиган алохида сифатлар хисобланади. Кугирчокнинг харакати томошабинга тушунарли буладиган пластик жумла, гап дейиш мумкин. Пластик ифодаланадиган жумлага актёрда мавжуд булган жонли суз хамоханг булади. Бу гап кугирчок пластик харакатини мантикий мазмуни ва хиссий ифодасини асослаб беради. Шунинг учун машклар вактида шархларни овоз чикариб, ёки ичида укиб бериш тавсия килинади. Бу холатда актёр берилган шарт-шароитларни шахсан тукиб, фантазиясини ишга солиб туриши керак. Бир томондан кугирчокнинг гавдаси, оёк-куллари, бошининг пластик тугри харакатлари, иккинчи томондан актёрнинг фантазияси, хаётий курган-кечирганлари, билими, савияси тугдирадиган тасаввурлар образнинг ички мазмун-мохиятини тулаконли тулдириб боради.

Юкорида айтиб утилган пластик харакатнинг бошланиши ва тугалланиши хакидаги фикр ана шу конуниятларга асосланади. Пластик харакатнинг бошланиши унга тайёрланиш ва бажаришга киришишни англатади. Бизга яхши маълумки, хар бир хатти-харакатни амалга оширишдан олдин инсон организмда шу харакатга мос тайёрланиш жараёни механик тарзда инсон махсус эътибор бермагани холда булиб утади. Масалан, оддийгина утирган холидан оёкка туришни олайлик. Урнидан туриш учун гавда олдинга караб, маълум даражада очилади ёки бировга шапалок тортиб юбориш учун кули билан хамла килади. Асосий харакат олдидан юз берадиган бундай тайёргарлик куриш харакати ашула айтиш, ёки нотикликда гапириш олдидан чукур нафас олишни эслатади. (Кр. Очерки психологик труда оператора. М.1974)

Х,аракат олдидан тростнинг нозик ишлатилиши билан кугирчокнинг коматини сал-пал кутариб, карама-карши томондан озрок буриш мумкин.Тростлар билан кугирчок пластик харакат парчасига нукта куйишнинг синовдан утган услуби мавжуд. Хдракат нихоясида кугирчок гавдаси ифодали булиши, кадди-комати, бичими хайкал каби мазмундор булиши лозим. Кугирчок киёфасида сахна персонажининг ички дунёси сезилиши, персонаж килинган ишдан мамнун ёки норози эканлиги куриниши керак. Бундай вазиятда

актёр персонаж кадди-комати холатини томошабин хотирасида сакланиб колиши даражасида ургулай олиши лозим. Бу нуктани персонаж курилган холатни фиксация килиш деб айтилади.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Узбекистон Республикаси Президентининг Фармони. Узбек давлат академик драма театрига "Миллий театр" макомини бериш тугрисида: 2001 йил 21 сентябрь. Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Ахборотномаси. 2001. - №. 9-10. - б. 189-190.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг Фармони. Узбек Миллий академик драма театрининг 100 йиллигини нишонлаш тугрисида:

3. Абдусаматов X,. Театр - танкид кузгусида. - Т.: Шамс ижодий ишлаб чикариш бирлашмаси, 1993.

4. Азимова Л.К. Замонавий кугирчок театри драматургияси. Магистрлик диссертацияси. - Т.: 2013.

5. Ашурова М. Кугирчок театр санъатининг актёрлик мактаби. Дарслик. -Т.: 2007.

6. Баяндиев Т, Икромов X., Ахмаджонова М. Узбек театрида миллий гоя талкини. - Т.: Фан ва технологиялар босмахонаси, 2009.

7. Икромов X. Давр ва театр - Т.: Узбекистон Миллий энциклопедияси давлат илмий нашриёти, 2009.

8. Каримова Э. Узбек толерантлигининг узига хос хусусиятлари - Т.: Узбекистон Ёзувчилар уюшмаси Адабиёт жамгармаси нашриёти, 2006.

9. Королев М.М. Искусство театра кукол. Основы теории. - Л.: Искусство, 1973.

10. Деммени Е. Призвание кукольника. -М.: Искусство, 1986

11. Boltaboyeva U., Rakhmonova N., Usmonov S. Characteristics of speech Art: problems and solutions //ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. - 2020. - Т. 10. - №. 4. - С. 559-567.

12. Болтабоева У. Нутк санъатининг узига хос хусусиятлари: муаммо ва ечимлар //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. I (2).

13. Усмонов Ш. САХНАДА ТАШКИ КИЁФАГА АКТЁРНИНГ МУНОСАБАТИ //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. II.

14. Dehqonov R., Tursunova G., Abdunazarov Z. Pedagogical aproaches to the formation of musical literacy of students in the sytem of higher education //ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. - 2020. - Т. 10. - №. 3. - С. 91-95.

15. Tursunova G., Karimov B. PEARLS OF UZBEK NATIONAL DANCE //International Engineering Journal For Research & Development. - 2020. - Т. 5. -№. Conference. - С. 4-4.

16. Абдуназаров З. МИЛЛИЙ УЙИНЛАРИМИЗ ИШТИРОКИДА ЁШ АКТЁРЛАРНИ ТАСАВВУРИ ВА ДИККАТИНИ ЧАРХЛАШ //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. III.

17. Абдуназаров З. ТИМСОЛЛАР СИЙМОСИНИ ЯРАТИШ //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. III.

18. Yuldasheva S., Madumarova M. TASKS AND CONTENT OF BIBLIOGRAPHIC WORKS //European Journal of Arts. - 2020. - №. 1. - С. 148152.

19. Юлдашева С. Китоб-кунгил чироги //Oriental Art and Culture. - 2020. -№. I (2).

20. Yunusov G., Juraev I., Ahmedov R. A LOOK AT THE REGIONAL SEASONAL FOLKLORE AND THEIR ORIGIN. THE ROLE AND IMPORTANCE OF FOLKLORE IN THE DEVELOPMENT OF DANCE ART //European Journal of Arts. - 2020. - №. 1. - С. 121-124.

21. Yunusov G. X., Juraev I., Ahmedov R. The European Journal of Arts, Issue 1/2020.

22. Talaboev A., Akbarov T., Haydarov A. The European Journal of Arts, Issue 1/2020.

23. Ахмедов Р. Миллий мусикий ижрочилик санъатига бир назар //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. I (2).

24. Haydarov A. QOSHIQLAR ORQALI O'QUVCHILARDA VATANPARVARLIK TUYGUSINI SHAKLLANTIRISH //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. IV.

25. Акбаров Т. ФОЛЬКЛОР ВА АНЪАНАВИЙ МУСИКА МАСАЛАЛАРИ //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. IV

26. Омоновна X. С. ТАРИХИЙ КУЛЁЗМА МАНБАЛАРНИ КОНСЕРВАТЦИЯ-РЕСТАВРАЦИЯ КИЛИШ ЖАРАЁНЛАРИ ХУСУСИДА //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

27. Угли X. И. Т. ТИЛШУНОСЛИКДА СОЛИК-БОЖХОНА ТЕРМИНОЛОГИЯСИНИНГ ТАДКИКИ //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

28. Угли X. И. Т. УЗБЕК СОЛИК ТЕРМИНЛАРИНИНГ АФФИКСАЦИЯ УСУЛИ БИЛАН ЯСАЛИШИ //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

29. Мирзаева Н., Аскарова М. ЧУЛПОН ИЖОДИДА МИЛЛИЙ УЙГОНИШ ХАРАКАТИ //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

30. Турсунов Б. ЧОЛГУ ИЖРОЧИЛИГИ ТАРИХИГА БИР НАЗАР //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

31. Shermatova X. MUSIQA NAZARIYASINING O'ZIGA XOS XUSUSIYATLARI //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

32. Гофурова Б. АКТЁРНИНГ НУЩИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШДА ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИНГ АХДМИЯТИ //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

33. Пулатов Р. «МИРЗО УЛУГБЕК» ТРАГЕДИЯСИНИНГ ЯРАТИЛИШИ ТАРИХИ //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

34. Qurbonova M. CHET EL MUSIQASI TARIXIGA BIR NAZAR //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

35. Маматкулов Б. ТЕАТРДА САХДАЛАШТИРУВЧИ РАССОМНИНГ КАСБ СИРЛАРИ //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

36. Ismoilova M. CHOLG'U IJROCHILIGIDA NOTAGA QARAB IJRO QILISH //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

37. O'Taganov R. J. TA'LIM USLUBINING ASOSIY AFZALLIKLARI //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

38. Mamatov J. BARKAMOL AVLODNI TARBIYALASHDA ERTAKLARNING AHAMIVATI //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

39. Haydarov A. QOSHIQLAR ORQALI O'QUVCHILARDA VATANPARVARLIK TUYGUSINI SHAKLLANTIRISH //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. IV.

40. Акбаров Т. ФОЛЬКЛОР ВА АНЪАНАВИЙ МУСИКД МАСАЛАЛАРИ //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. IV.

41. Аскарова М. УЗБЕК АДАБИЙ ТАЩИДИ ТАРАКККИЁТИ //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

42. Turgunbaev R., Takada H. Co-WEB: A Peer-to-Peer Based, Partially Decentralized Framework for Collaborative Web-Content Publishing //2009 First International Conference on Advances in Future Internet. - IEEE, 2009. - С. 67-72.

43. Парпиев А. ЖАДИДЧИ ОБИДЖОН МАХМУДОВНИНГ ФАОЛИЯТИДАГИ ЯНГИ КИРРАЛАР //Oriental Art and Culture. - 2021. - №. 6.

44. Омоновна X. С. ТАРИХИЙ КУЛЁЗМА МАНБАЛАРНИ КОНСЕРВАТЦИЯ-РЕСТАВРАЦИЯ КДЛИШ ЖАРАЁНЛАРИ ХУСУСИДА //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

45. Normatova M., Ikromjon X. "QUTADG'U BILIG" IKKI JAHONNI TUTISHGA OCHUVCHI YO'L //Oriental Art and Culture. - 2021. - №. 6.

46. Рузиева Г., Хабибжонов И. САДР ЗИЁ КУТУБХОНАСИ //Oriental Art and Culture. - 2021. - №. 6.

47. Nurxon I., Habibjonov I. KITOB VA KITOBXONLIK-INSON MANAVIYATINING KOZGUSI //Oriental Art and Culture. - 2021. - №. 6.

48. Oglu H. I. T. Formation of uzbek tax and customs terms (on the example of materials on the history of language) //ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL. - 2020. - T. 10. - №. 12. - C. 1308-1313.

49. Yon X. H. T. TOHmyHOCnHK^A COHHK-BO:®XOHA TEPMHHOHOrH^CHHHHr TA^KHKH //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

50. YEAH X. H. T. Y3BEK COHHK TEPMHHHAPHHHHr AOOHKCAЦH£ yCYHH BHHAH ^CAHHmH //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

51. Mnp3aeBa H. YPTA ACP mAPK MA^AHH^TH BA 3AXHPH^AHH MYXAMMA^, BOByP //Oriental Art and Culture. - 2021. - №. 6.

52. qy^nOH H^O^H^A MKn-HH YHFOHHm XAPAKATH

53. Shermatova X. MUSIQA NAZARIYASINING O'ZIGA XOS XUSUSIYATLARI //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

54. nynaroB P. «MHP3O YHYFBEK» TPArE^H^CHHHHr ^PATHHHfflH TAPHXH //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

55. Ismoilova M. CHOLG'U IJROCHILIGIDA NOTAGA QARAB IJRO QILISH //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

56. O'Taganov R. J. TA'LIM USLUBINING ASOSIY AFZALLIKLARI //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

57. Mamatov J. BARKAMOL AVLODNI TARBIYALASHDA ERTAKLARNING AHAMIVATI //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

58. AK6apoB T. OOHtKHOP BA AHLAHABHH MyCHKA MACAHAHAPH //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. IV.

59. Ac^apoBa M. Y3BEK A^ABHH TAHKH^H TAPAKKHETH //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

60. Fo^ypoBa B. AKTEPHHHr HYTKHHH TAKOMHH—AfflTHPHffl^A HHHOBAqHOH TEXHOHOrH^HAPHHHr AXAMH^TH //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

61. TypcyHOB B. TOHFy H^PO^HHHrH TAPHXHrA BHP HA3AP //Oriental Art and Culture. - 2020. - №. V.

62. TypryH6aeB P. MeTaMatnyMOT: xycycHtfraapn, Typnapn Ba CTaHgapraapn //Science and Education. - 2021. - T. 2. - №. 5. - C. 167-175.

63. Yunusov G. et al. A Look At The Folklore of Fergana Valley or History of A Song in The Series of Tanovar //Annals of the Romanian Society for Cell Biology. - 2021. - T. 25. - №. 6. - C. 2225-2232.

64. Yunusov G. X., Juraev I., Ahmedov R. The European Journal of Arts, Issue 1/2020.

65. Talaboev A., Akbarov T., Haydarov A. The European Journal of Arts, Issue 1/2020.

66. Haydarov A., Akbarov T., Abdunazarov Z. High purpose and leading action //ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL. - 2020. - T. 10. - №. 12. - C. 609-615.

67. Akbarova M., Tursunova G., Abdunazarov Z. Pedagogical aproaches to the formation of musical literacy of students in the sytem of Higher Education //European Journal of Arts. - 2020. - №. 1. - C. 125-128.

68. Tursunova G. BALET RAQS SAN'ATINING O'RNI VA TARIXIY TARAQQIYOTI //Oriental Art and Culture. - 2021. - №. 6.

69. Tursunova G., Karimov B. Factors that should be considered in musical theater actors education //ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. - 2020. - T. 10. - №. 11. - C. 57-61.

70. Gaffarov S. S., Tursunova G. B. The resettlement policy of imperial russia during the colonial period //ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. - 2020. - T. 10. - №. 4. - C. 839-845.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.