APPROXIMATE JUDGMENTS OF DETERMINING THE SUBJECTIVE ASPECT OF RISKY LEAVE-TAKING
S.DAVLETMURATOVa Amudarya District Criminal Court
XABO OCTH^A KO^^HPHmHHHr CYEtEKTHB TOMOHHHH AHHK^Am M3ACH^AH AHPHM MY^O^A3A^AP
С.ДАВЛЕТМУРАТОВa
aАмударё туман Жиноят ишлари буйича суди
Аннотация: мазкур мацола хавф остида цолдиришнинг субъектив томонини аницлаш масалаларига багишланган.
Калит сузлар: жиноят, жавобгарлик, хавф, субъектив томон, цасд, эцтиётсизлик.
Аннотация: данная статья посвящена вопросам определения субъективной стороны оставления в опасности.
Ключевые слова:преступление, ответственность, опасность, субъективная сторона, умысел, неосторожность.
Annotation: this article focuses on the definition of subjective side leaving in danger.
Keywords: crime, responsibility, punishment, danger, subjective side, design, carelessness.
Жиноят ^укуки назариясида жиноят таркибининг субъектив томони тушунчаси остида жиноят содир этилиши билан бевосита богланган шахснинг рух,ий фаолияти англашилади. Жиноят таркибининг субъектив томони ижтимоий хавфли килмишнинг рух,ий таркибини шакллантирган х,олда, унинг ички томонини (объектив томонига нисбатан) х,осил килади [1]. Бошкача айтганда, жиноят таркибининг субъектив томони килмишнинг жиноят эканлигини ёки жиноят эмаслигини, агар жиноят булса, айб шакли касддан ёки э^тиётсизликдан эканлигини аниклаб берувчи асосий мезон х,исобланади [2].
Жиноят таркибининг субъектив томони белгиларини тугри ва аник урнатиш - ^укукни мух,офаза килувчи органларнинг амалдаги конун ^ужжатларида мустах,камланган сузсиз мажбурияти х,исобланади. Дар^акикат, Узбекистон Республикаси ЖПКнинг 22-моддасида суриштирувчи, терговчи, прокурор ва суд жиноят юз берганлигини, унинг содир этилишида ким айбдорлигини, шунингдек у билан боглик барча х,олатларни аниклаши шартлиги курсатилган. ЖПКнинг 82-моддасида эса ишни айблов хулосаси билан судга юбориш ва айблов ^укми
чикариш учун исботланиши лозим булган х,олатлар келтирилган булиб, уларнинг биттаси жиноят тугри ёки эгри касд билан ёхуд бепарволик ёки уз-узига ишониш окибатида содир этилганлиги, жиноятнинг сабаблари ва максадларини тавсифловчи х,олатлар х,исобланади.
Хавф остида колдириш жиноятида айб шакли тугрисидаги масала хусусида жиноят ^укук назариясида ягона фикр мавжуд эмас. Узбекистон Республикаси ЖК 117-моддасининг диспозициясида у курсатилмаган, Узбекистон Республикаси Олий суди Пленумининг бу масалага доир тушунтиришлари ^ам йук. Хавф остида колдириш жиноятининг таркиби факат бир марта, йул-транспорт жиноятлари билан боглик х,олда тилга олиб утилган. Чунончи, Узбекистон Республикаси Олий суди Пленумининг 1996 йил 12 декабрдаги карорида берилган тушунтиришларга мувофик, агар шахс йул хдракати ва транспортдан фойдаланиш коидаларини
бузмаган, биро^ жабрланувчининг даётини хавф остида ^олдирган, узининг дайдовчилик мажбуриятларини бажармаган ва додиса юз берган жойни ташлаб кетган ёхуд додиса юз берган жойдаги бош^а шахслар даёти хавф остида долган, узини узи димоя ^илиш имкониятидан мадрум булган жабрланувчига ёрдам курсатишларига умид ^илиб, унга ёрдам курсатмасдан кетиб долган булса, бу долатлар айбдорни Узбекистон Республикаси ЖКнинг 117-моддасида назарда тутилган жавобгарлик ва жазодан озод ^илиш учун асос булиб хизмат ^илиши мумкин эмас [3]. Мазкур Карорнинг мазмуни шуро давридаги ^арорга ухшаш булиб, дозирда амалда булган жиноят ^онунчилиги талабларига тули^ жавоб бермайди.
Биз ю^орида айтиб утганимиздек, хавф остида ^олдириш жиноятининг субъектив томони турли муаллифлар томонидан дар хил тал^ин ^илинади. Шуро давридаги жиноят ду^у^и назариясида у ^асддан содир этиладиган жиноят сифатида тавсифланган эди [4]. Айрим муаллифлар бу ерда тугри ^асд билан бир ^аторда эгри ^асд дам булиши мумкин деб дисоблайди [5]. Хавф остида ^олдириш эдтиётсизлик ор^асида содир этилиши дам мумкин [6]. Айрим олимларнинг таъкидлашича хавф остида ^олдириш ^асддан содир этиладиган жиноят булиши лозим, зеро эдтиётсизлик жазога лойи^ эмас [7] деб ёзган эди. Уз-узидан равшанки, бунда у жиноят ^онунининг хавф остида ^олдириш учун жавобгарликни назарда тутувчи нормаси формал таркибли жиноятни уз ичига олишидан келиб чивдан. Биро^ Узбекистон Республикаси ЖКнинг 117-моддасида моддий таркибли жиноят назарда тутилгани боис мазкур муаллифнинг ю^орида келтирилган фикри ЖКга мувофи^ хавф остида ^олдириш жиноятининг таркибига нисбатан уз адамиятини йу^отади.
Хавф остида ^олдириш эдтиётсизлик ор^асида юз берган долда субъект уз даракатсизлиги ижтимоий хавфли о^ибатлар келтириб чи^ариш мумкинлигига кузи етмайди ёки кузи етса-да, бундай о^ибатлар келиб чи^маслигига асоссиз равишда умид ^илади. Жабрланувчи зарар куриши мумкинлиги унинг онги билан ^амраб олинган булиши лозим, зеро биз ю^орида айтиб утганимиздек, Узбекистон Республикаси ЖКнинг 117-моддаси билан хавфли адволда долган шахс да^ида ^айгуриш мажбуриятини тартибга солувчи ижтимоий муносабатлар дам маълум даражада ^ури^ланади. "Агар даракатсизлик зарар етказмаган, балки фа^ат унинг олдини олган булса, эдтиётсизликнинг таърифини ^илмишнинг пассив шаклига нисбатан лозим даражада ани^, деб топиш мумкин эмас" [8].
Хавф остида ^олдириш тугри ^асд билан содир этилиши мумкинлиги мазкур жиноят моддий таркибли булгани ва унинг доирасига одам улиши ва баданга шикаст етказиш тарзидаги о^ибатлар киритилгани, шунингдек ^онун чи^арувчи бу о^ибатларни ^илмиш билан боглагани туфайли шубда уйготади. Формал таркибли жиноятларнинг хусусияти шу билан белгиланадики, уларда субъектнинг о^ибатларга нисбатан рудий муносабатини ани^лаш талаб этилмайди. Моддий таркибли жиноятлар эса, ^илмишга нисбатан дам, о^ибатларга нисбатан дам рудий муносабатни ани^лашни талаб ^илади. Касд фа^ат ^илмишнинг узига нисбатан ани^ланади. Формал таркибли жиноятлар фа^ат тугри ^асд билан содир этилиши мумкин. Эгри ^асд айбдорнинг о^ибатларга булган муносабатини назарда тутади. Умуман олганда, жиноят таркибида айб шаклини ^илмишга нисбатан алодида ани^лаш ма^садга мувофи^ эмас, зеро жиноят фа^ат шахснинг юз берган о^ибатларга булган рудий муносабатини дисобга олган долда у ёки бу айб шакли билан содир этилган деб дисобланади.
Хавф остида ^олдириш жиноятининг субъектив томони хусусида фикрларнинг мазкур ранг-баранглиги жиноят таркибини ани^лаш ва уни тугри квалификация ^илишга кумаклашмайди. Бизнинг назаримизда, жиноятнинг субъектив томони тугрисидаги масала ^ай даражада тугри ечилишига ^араб мазкур ^илмиш ё хавф остида ^олдириш сифатида ё даёт ёки согливда ^арши жиноят сифатида ^аралиши мумкин. Бундан таш^ари, хавф остида ^олдириш жиноятининг субъектив томонини ани^лашдаги ^ийинчиликлар ^илмишни содир этишнинг объектив табиати билан белгиланади, чунки хавф остида ^олдириш дам, инсон даёти ёки соглигига тажовуз дам бир хил даракатсизлик билан содир этилиши мумкин. Шахснинг хавфсизлигини бузишга ^аратилган (шахснинг даёти ёки соглиги хавфсизлигини таъминлаш мажбуриятларини бажармасликда ифодаланган) ^асд хавф остида ^олдириш жинояти содир этилганидан дарак беради. О^ибатларга нисбатан тугри ёки эгри ^асд мавжудлиги ани^лангани даёт ёки согливда тажовуз содир этилганидан далолат беради. Шунга ^арамай, ^онун чи^арувчи юз бериши мумкин булган о^ибатларни жиноят таркиби доирасига киритади, шу туфайли дам субъектнинг уларга булган муносабатини ани^лаш талаб этилади, зеро уларнинг юз беришига субъектнинг кузи етгани абстракт хусусиятга эга булади.
Хавф остида колдириш Узбекистон Республикаси ЖКда моддий таркибли жиноят сифатида назарда тутилган булса-да, россиялик олимларнинг бу масала хусусидаги фикр-мулодазаларига назар ташлаш, бизнингча, фойдадан холи булмайди. Айрим рус дукукшунос олимлари хавф остида колдириш жиноятининг субъектив томонини тадлил килар экан, айбдорнинг юз бериши мумкин булган окибатларга рудий муносабатини дам аницлаш зарурлигини таъкидлайди. Уз фикрини у хавфли адволга солиб куйиш билан боглик жиноятлар мавжудлиги, акс долда хавф остида колдиришни одам улдиришга ёки баданга шикаст етказишга суикасд килишдан ажратиш мумкин эмаслиги билан асослашга даракат килади. Унинг фикрича, агар хавфли адволга солиб куйишда юз берган окибатларга рудий муносабат эдтиётсизликда ифодаланса, бу ерда шахснинг эдтиётсизлик оркасида содир этилган ёки касддан содир этилган, бирок жиноят конунига мувофик жазога лойик булмаган хулк-атвори мавжуд булади. Агар бундай окибатларга муносабат тугри ёки эгри касдни уз ичига олган булса, шахсга суикасд килишни уз ичига олувчи жиноят таркиби досил булади. Олимларнинг фикрига кура, мазкур нуктаи назар жиноят дукуки назарияси ва амалиётда умумэътироф этилган куйидаги нуктаи назарга зиддир: жиноят содир этишга суикасд килиш факат тугри касд билан содир этилиши мумкин. Жиноят содир этишга суикасд эгри касд билан амалга оширилиши мумкин эмас. Бизнинг фикримизча, бу ерда зиддият аник ва равшан куриниб турибди, зеро килмишга эмас, балки унинг окибатларига нисбатан тугри касд килмишга, агар реал окибатлар юз берган булмаса, одам улдиришга ёки баданга шикаст етказишга суикасд килиш сифатида ёндашиш учун асос беради. Окибатларга нисбатан эгри касд мавжуд булган такдирда эса агар айбдор жабрланувчини била туриб бундай адволга солиб куйган булса, килмиш, тегишли окибатлар юз берган долда, даёт ёки согликка карши жиноят сифатида каралиши лозим. Бирок у хавф остида колдиришга эгри касд билан суикасд килиш сифатида каралиши мумкин эмас. Масалан, шахс бошка одамни йилнинг совук фаслида тезокар сувли дарёга атайлаб итариб юборади ва уни шу адволда ташаб кетади, бунинг натижасида жабрланувчи сувга чукиб улади. Бу ерда субъект жабрланувчининг даётига хавф мавжудлигини англайди, унинг улими тарзидаги окибатлар юз бериши мумкинлигига кузи етади ва вокеаларнинг салбий ривожига онгли равишда йул куйиб беради, уларга эгри касд билан ёндашади, шу туфайли дам мазкур килмиш одам улдириш сифатида каралади. Агар жабрланувчининг улими юз берган ва одам улдиришга тугри касд аникланган булмаса, килмиш амалда юз берган окибатларга караб квалификация килинади.
Узбекистон Республикаси ЖК 117-моддасининг диспозициясида субъектив томон элементларидан бири - мотив курсатилмаган. Хавф остида колдириш жинояти учун мотив дал килувчи адамиятга эга эмас, чунки у амалда ранг-баранг (жабрланувчининг такдирига бутунлай бефаркликдан муайян шахсий мулжалларгача) булиши мумкин.
Касд мазкур жиноят таркибининг белгиси сифатида, шахснинг содир этилаётган килмишнинг ижтимоий хавфлилиги ва унинг окибатларига булган рудий муносабати хусусияти билан белгиланади. Жиноятнинг бошка объектив белгиларига булган рудий муносабат хусусияти айб шаклига таъсир курсатмайди, бирок унинг мазмунига таъсир курсатиши мумкин. Айб шахснинг айрим элементларга булган муносабатига караб эмас, балки килмишнинг барча объектив белгилари тупламига караб аникланади. Конунда курсатилган долатларни субъект муайян шароитни дисобга олган долда англаган булиши лозим. Агар улар дар кандай шахс учун хавфли деб идрок этиладиган булса, субъект ёрдам курсатиши лозим булган жабрланувчини хавф остида колдириш жабрланувчи уз хавфсизлигини узи таъминлашга кай даражада кодир булганига караб жиноий жавобгарликка сабаб булиши лозим, чунки бу моддий таркибли жиноят ва конунда курсатилган окибатлар юз берган пайтдан бошлаб тугалланган дисобланади. Аксарият долларда суд амалиёти куйидаги йулдан боради: агар окибатлар жабрланувчига бошка шахслар томонидан ёрдам курсатилган-курсатилмаганидан катъи назар юз берган булса, айбдор Узбекистон Республикаси Жиноят кодексининг 117-моддасига мувофик жиноий жавобгарликка тортилади. Бизнингча, бу конунга мувофик эмас. Масалан, Ж. Узбекистон Республикаси Жиноят кодекси 266-моддасининг биринчи кисми ва 117-моддасининг иккинчи кисми буйича жавобгарликка тортилган. У автомобилни бошкараётиб пиёдани уриб юборади ва унинг баданига огир шикаст етказади, сунг додиса юз берган жойдан кочиб яширинади ва шу тарика жабрланувчини даёт учун хавфли адволга солиб куяди. Айбдор Узбекистон Республикаси ЖКнинг 117-моддаси буйича дам айбланади, зеро, додиса юз берган жой якинида турган кишилар жабрланувчига биринчи ёрдам курсатганлари ва уни касалхонага элтганларига карамай, жабрланувчи вафот этади. Суд уз карорини айбдор жабрланувчини бундай адволга узи солиб куйгани боис унга ёрдам курсатиши шарт булганига карамай, додиса юз берган жойни тарк этгани билан асослайди. Килмишга берилган мазкур тавсиф, бизнингча, тугри эмас, чунки объектив шароит жабрланувчига ёрдам
кypcaтилгaнигa rçapaмaй, унинг хдётини carçлaб ^олиш имконияти мaвжyд бyлмaгaнидaн дaлолaт беpaди. Жaбpлaнyвчигa ёpдaм кypcaтиш мaжбypияти эca y aйбдоp томонидaн хaвфли ax,волгa шлиб ^уйилгани тyфaйли эмac, бaлки ноpмaтив-дyrçyrçий дyжжaтлap (ЙУл xapa^ra rçоидaлapи)гa мувофи^ aйбдоpгa ёpдaм кypcaтиш мaжбypияти юклaнгaни тyфaйли юзaгa келaди. Узбекистон Реcпyбликacи ЖКнинг 266-моддacидa нaзapдa тyтилгaн жиноят тpaнcпоpт воcитaлapи xapa^ra ёки yлapдaн фойдaлaниш хaвфcизлиги rçоидaлapини бузиш билaн боFлиrç оrçибaтлap юз беpгaн пaйтдaн эътибоpaн тaмом бyлгaн деб x,иcоблaнaди.
Хaвф оcтидa ^олд^иш жиноятининг тapкиби бaдaнгa Уpтaчa OFиp шикacт еткaзиш тapзидaги оrçибaтлapнинг юз беpишини rçaмpaб олaди. Шу тyфaйли ^м cyбъект rçyйидaгилapни aнглaши лозим: шaхc ожиз ax,волдa экaнлигини; хдёт ёки cоFлиrç учун хaвфли ax,волни; хaвф мaнбaи хycycиятини Ba унинг инcон caлбий тaъcиpи дapaжacини; мaзкyp мyaйян шapоитлapдa жaбpлaнyвчининг хaвфcизлигини тaъминлaш учун тaлaб этилгaн x,apaкaтлapнинг хycycияти Ba хджмини.
Хyлоca cифaтидa aйтиш мумкинки, хaвф оcтидa ^олд^ишнинг cyбъектив томонини aниrçлaшнинг ax,aмиятини rçyйидaгилapдa нaмоён бyлaди:
б^шч^ан, ^илмишнинг жиноят экaнлиги ёки жиноят эмacлигини aниrçлaб беpaди; uккuнчuдан, объектив томондaн yхшaш бyлгaн жиноятлapни биp-биpидaн фaprçини aжpaтиб беpaди;
учтч^ан, унинг мaзмyни ^илмишнинг ижтимоий хaвфлилик дapaжacини aниrçлaшдa хдм мудимд^.
Шунингдек, шaхcнинг Узини ижтимоий хaвфлилик дapaжacи хдм cyбъектив томони оprçaли aниrçлaнaди. Шунта кУpa, жиноят cyбъектив томони жaвобгapликнинг хycycияти вa жaзо мивдоpигa хдм тaъcиp ^итади. Яъни жaзони енгиллaштиpyвчи ёки OFиpлaштиpyвчи x,олaт (55-56-моддaлap) деб жaзо тaйинлaш ёки rçонyндa кУpcaтилгaнидaн хдм енгилpоrç жaзо тaйинлaш (57-моддa)дa жиноят cyбъектив томонининг жиноят тapкиби доиpacигa киpaдигaн вa киpмaйдигaн белгилapи мудим axa^^^a эта.
Шyндaй ^илиб, жиноятнинг cyбъектив томони жиноят тод^ этилиши шaхcнинг бевоcитa pyx^ фaолияти боFлaнгaн бyлaди, aйб шaкллapини, яъни жиноятни шaхc rçacддaн ёки эдтиётcизликдaн экaнлигини aниrçлaш, жиноий жaвобгapликни acоcлaнтиpиш, жиноятни квaлификaция ^илиш вa жaзо тaйинлaшдa x,an ^илувчи axa^^^a эгa x,иcоблaнaди.
References:
1. Rarog A.I. Kvalifikatsii prestupleniy po sub'yektivnim priznakam. - SPb., 2GG3. - S. 52.
2. Usmonaliyev M., Bakunov P. Jinoyat huquqi. Umumiy qism: Darslik. - Toshkent: Nasaf, 2GlG. - B.l95.
3. O'zbekiston Respublikasi Oliy sudi Plenumining 2000-yil 22-dekabrdagi "Transport harakati yoki undan foydalanish xavfsizligiga qarshi jinoyatlarga oid ishlar yuzasidan sud amaliyoti to'g'risida"gi qarori // O'zbekiston Respublikasi Oliy sudi Plenumi qarorlari to'plami: 1991-2GG6. / N.Z.Toshmatovning umumiy tahriri ostida. T.2. - Toshkent: O'qituvchi, 2007. -B.55.
4. Sarkisov G.S., Krasikov Yu.A. Otvetstvennost za prestupleniya protiv jizni, zdorovya, svobodi i dostoinstva lichnosti. - Yerevan, 199G. - S. 73; Orlov P.I. Ko'rsatilgan asar. - S.D; Kondrashova T.V. Problemi ugolovnoy otvetstvennosti za prestupleniya protiv jizni, zdorovya, polovoy svobodi i polovoy neprikosnovennosti. - Yekaterinburg, 2GGG. - S.25S-259; Vetrov N.I. Ugolovnoye pravo. Osobennaya chast. Uchebnik dlya vuzov. - M., 2GGG. - S.68; Kirpichenko T.V. Ko'rsatilgan asar. - S.14-15.
5. Tkachenko V.I. Parniye normi // Ugolovnoye pravo. - 2GGG. - № 2. - S^-64.
6. Shargorodskiy M.D. Kurs ugolovnogo prava. T3. - L., 197З. -S.597; Portnov I. Kvalifikatsiya deyaniy, svyazannix s ostavleniyem v opasnosti // Yustitsiya. - 1975. - №16.-S.ll.
7. Foynitskiy I.Ya. Ko'rsatilgan asar. - S.57.
S. Tkachenko V. Bezdeystviye: otvetstvennost za prestupleniya, sovershenniye putem bezdeystviya // Yuridicheskaya gazeta. - 1997. - № 1. - S.4.