V_/
Турсунметов К.А.,
Мирзо УлуFбек номидаги Узбекистон Миллий университети профессори; Худойбердиева А.И.,
Мирзо УлуFбек номидаги Узбекистон Миллий университети мустакил тадкикотчи-изланувчиси
ФИЗИКА ФАНИДА САВОЛЛАРНИ КУЛЛАШНИНГ А^АМИЯТИ
ТУРСУНМЕТОВ К.А., ХУДОЙБЕРДИЕВА А.И. ФИЗИКА ФАНИДА САВОЛЛАРНИ ЦУЛЛАШНИНГ АЦАМИЯТИ
Маколада саволларнинг турлари, вазифалари ва функциялари, шунингдек, саволларнинг укувчи ва талабаларнинг билимини аниклашдаги роли тавсифланади.
Таянч суз ва тушунчалар: савол, аниклаштирувчи ва муаммовий саволлар, ижодий саволлар, амалий саволлар, тах,лилий-танкидий фикрлаш, фикрлашни оптималлаштириш.
ТУРСУНМЕТОВ К.А., ХУДОЙБЕРДИЕВА А.И. ЗНАЧЕНИЕ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ВОПРОСОВ В ПРЕДМЕТЕ "ФИЗИКА"
В статье излагаются типы, задачи и функции вопросов, а также характеризуется роль вопросов в определении и оценке знаний учеников и студентов по физике.
Ключевые слова и понятия: вопрос, выясняющие и проблемные вопросы, творческие вопросы, прикладные вопросы, аналитико-критическое мышление, оптимизация мышления.
TURSUNMETOV K.A., HUDOYBERDIYEVA A.I. THE VALUE OF USING QUESTIONS IN THE SUBJECT «PHYSICS»
In the article the types, tasks and functions of questions as well as their roll characteristics are described in evaluation of the knowledge of students on physics.
Keywords: question, elucidating and problem questions, creative questions, applying questions, analytico-critique thinking, optimization of thinking.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 7
«Тутри савол бериш - унга жавоб беришдан мушкулдир»
(Халц мацоли)
Арим укувчиларнинг оFзаки жавоб бериши, узининг фикрини мантикий изчиллик ва кетма-кетликда тузиш х,амда узининг Fояси ва хулоса-сини мустакил ва мантикий х,имоя кила олиш малакаси ва куникмаси деярли шаклланмаган, деса х,ам булади. Бу камчиликларни киска муд-датда х,ал килиш ва бунда укувчиларга ёрдам бериш учун уларга бериладиган саволларни аввал юкори илмий-услубий савияда тузиш, бунинг учун уларнинг турлари ва вазифалари-ни яхши билиш керак булади.
Фалсафа буйича комусий луFатда «савол»га муайян тавсифлар берилган. Савол узининг асосига куйилган саволларга булинади. Билиш функцияси буйича аникловчи ва тулдирувчи, структурасига кура оддий ва мураккаб булади.
Саволни туFри куйиш коидалари:
1. Саволлар тил талабларига жавоб бериши керак.
2. Савол аник, равшан, иложи борича киска ва катъий х,олда ифодаланган булиши шарт.
3. Саволнинг асоси чин х,амкорликдан ибо-рат булиши керак.
Савол билимлардаги ноаникликларни йуко-тиш х,амда билимлар ва тушунчаларни аникрок ва туларок х,осил килишга булган эх,тиёжни кондиришга хизмат киладиган фикрлаш воси-тасидир1.
Шунингдек, укувчиларда тах,лилий-танкидий фикрлаш куникмасини шакллантиришда савол-ларнинг роли каттадир, лекин амалиётда саволларни тузиш, амалда куллашда куп х,олларда камчиликларга йул куйилмокда. Шу сабабли мазкур маколада физика фани мисолида савол-ларнинг зарурияти, турлари ва вазифалари ти-зимлаштириб тах,лил килинади.
Барча фанлардан, хусусан физика фани буйича тузиладиган саволлар педагогик психо-логиянинг асосий талабларига жавоб бериши керак. Жумладан, укувчи ва талабаларнинг укув фаолиятининг элементлари, таълим жараёни-нинг элементларига мос булган х,олда таълим жараёнининг муваффакиятларини таъминлаш лозим2.
1 Фалсафа. Комусий луFат. - Т.: «Шарк», 2004. -355-б.
2 Умаров В.М. Психология. - Т.: «Ворис-нашриёт», 2012.
-25-б.
Шунингдек, маълумотни укувчи ва талаба-лар томонидан узлаштириш жараёни ва узлаш-тириш даражасини бах,олаш учун х,ам юкори илмий-услубий савияда тузилган саволлар за-рурдир.
Яна шуни таъкидлаш керакки, фаол укитиш методларининг х,амда интерфаол таълим усул-ларининг3 барчаси укитилаётган фан буйича турли саволлар тузилишини такозо килади.
Саволларнинг турлари ва вазифалари х,амда функциялари 1-расмда келтирилган. Саволларнинг вазифаси, албатта, асосан маълумотни олиш, унинг мазмуни ва куламини аниклашдан иборатдир. Саволлар анъанавий шакллардаги назоратлар, имтих,он ва синовлар, терминоло-гик диктант олишда кулланилади.
Жавоб жараёнида билим ёки маълумотнинг куламини аникрок бах,олаш х,амда жавобнинг тулаконлигига эришиш учун аниклаштирувчи саволлар берилади. Бу турдаги саволлар «Сиз айтганингиз, шу нуктаи назарданми?», «Агар мен туFри тушунган булсам .... шундайми?», «Мен хато килишим мумкин, сиз менимча .... деган эдингизми?» каби саволлардир. Бу саволлар негатив мимикасиз, ох,иста, паст тонда бе-рилиши керак. Улар «Нима учун?», «Нега?», «Кандай килиб?» каби саволларга буладиган жавобнинг мох,ияти, мазмуни тушунтирилиб, очиб берилишига ёрдам беради.
Аниклаштирувчи саволлар бир вактда жавоб йуналишини сух,бат мавзусини узгарти-ришда х,ам кулланилиши мумкин. Шунингдек, бундай саволлар жавоб берувчининг фикрини туларок намойиш этишга х,ам йуллайди.
Хар бир физик жараён ёки мавзу мох,иятини тушунтиришда пайдо буладиган муаммоли ва-зиятга баFишланган булиб, улар ижодий саволлар х,ам деб аталади ва укувчиларни масала ёки муаммога ижодий ёндашишни талаб килади.
Укувчиларнинг жавобини бах,олашда, жа-вобда келтирилган вокеанинг руй бериш саба-би ва шарт-шароитларини аниклаштиришда
3 Уша жойда.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 7
1-расм. Савол турлари ва вазифалари.
жaвoбдaги нyктaи нaзapни aниклaштиpyвчи ca-вoллap кaттa poль yйнaйди.
Шу жyмлaдaн, ^ди^, жapaён ёки ^нун-лapни Х^ДЭ кoнyнлapнинг мox1иятини ЭНИКЛЭШ-тиpyвчи caвoллap, шyнингдeк, yлapни ТЭВ^Ф-лoвчи физик кaттaлик мaънoлapи вa биpликлa-pини aниклaшгa кapaтилгaн caвoллap УКУВЧИ жaвoбининг янaдa тyлaкoнлиpoк бyлишигa oлиб кeлaди.
Сaвoл-жaвoб жapaёнидa укувчининг фи^-лaшини oптимaллaштиpиш, эмoциoнaл x1oлaти, x1иc-x1aяжoнини coзлaш учун кapaтилгaн caвoл-лap х^м кaттa э^мият^ эгa. Шу caбaбли, x,ap биp пeдaгoг Укувчининг билим ^вия^ вa п^-xoлoгик х^лэтини кyтapyвчи, унинг фaнгa кизикишини oшиpyвчи х.эмдэ ижoдий фaoли-
ятгэ йУллoвчи caвoллap Х.ЭМ кУллaнилиши œ-paк1.
Aмaлий caвoллap нaзapий билим билaн эмэ-лиёт opacидaги бoFлaнишни aниклaшгa Kapa-тилгaн caвoллapдиp. Macaлaн: «Xaётдa бyFлaниш ёки кoндeнcaцияни кyзaтиш мумкинми?», «Xaётдa диффузия жapaёнини кaндaй килиб ку-зaтиш мумкин?» вa x1oкaзoлap.
Шyнингдeк, aмaлий caвoллap физик ярди^, жapaён, кoнyн вa кoнyниятлapни aмaлиёт, тex-никa, тexнoлoгиядa кУллaшгa Х.ЭМ кapaтилгaн бyлaди.
Taжpибaлap шуни кypcaтaдики, укувчи вa тaлaбaлap интepпpeтaциoн, ижoдий вa aмaлий caвoллapдa кyпpoк кийнaлишaди.
1 Typcyнмeтoв К.А. и дp. Bлияниe кoнтpoльныx вoпpo-шв нэ эффeктивнocть интeнcификaцию пpoцecca пpoвe-дeния лaбopaтopнoгo зэнятия пo физи^. II «Texнoлoгия и мeтoдики oбpaзoвaния», M.: 2010, № 2.
ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM / СОВРЕМЕННОЕ OБPAЗOВAHИЕ 2016, l
Шуни таъкидлаш жоизки, укувчиларни мав-зу буйича мустакил саволлар тузишга ургатиш жуда фойдали булиб, унда укувчилар савол ту-зиш жараёнида материални чукуррок тах,лил килиб тушунадилар ва эслаб коладилар. Шу-нингдек, савол тузиш техникасини эгаллаган укувчи ёки талабанинг х,ар кандай вазиятда х,ам муаммо буйича савол топа олиш эх,тимоллиги катта булади ва х,ар бир вазиятга узининг нуктаи назаридан караб уни тах,лил килади. Мустакил назорат саволларини тузиш куникмасига эга булган укувчи ва талабалар танкидий фикрлаш малака-куникмаларига эга буладилар. Ушбу куникмаларни куйидагича тавсифлаш мумкин:
- амалдаги маълумотлар билан фикрий бах,олашлар орасидаги фаркни аниклаш;
- фактлар билан фаразлар орасидаги фарк-ларни тах,лил килиш;
- сабабият ва окибат алокадорлигини аник-лаш;
- тах,лил килишдаги хатоликларни ажратиш, аниклаш;
- мавзуга ва жараёнга тегишли булмаган фикр ва Fояларни ажрата олиш;
- асосланган ва асосланмаган хулоса, Fоя ва фикрларни ажрата олиш;
- тупланган маълумот ва фикрлар асосида асосланган хулоса килиш;
- килинган хулоса туFрилигини бошка иш-лар ва адабиётлар асосида асослаш.
Саволларнинг мазмуни, мантикийлиги, ил-мий-услубийлиги, мавзуни тула камрашлиги х,амда мавзунинг техника ва турмушга оидлиги, сифати физика таълимининг физика лаборатория машFулотларида ёркин намоён булади1.
Купгина физика укув адабиётлари атиги бир нечта саволлар билан чегараланган. Бу эса укувчи ва талабаларнинг лаборатория машFуло-тига деярли тайёр булмасдан келишига сабаб булмокда. Чунки лаборатория машFулотида лаборатория ишини бажариш ва унинг х,исобо-тини топшириш учун уч кисмдан иборат савол-ларга жавоб беришлари керак.
Биринчи кисмдаги саволлар урганиладиган конун, конуният ёки физик жараённинг умумий тавсифлари, лаборатория курилмасининг тузи-
1 Умаров В.М. Психология. - Т: «Ворис-нашриёт», 2012.
лиши ва унинг ишлаш тамойили, лаборатория ишини бажариш методикаси х,амда улчаш тех-никасига оид булади.
Иккинчи кисмдаги саволлар эса эксперимент натижаларини ишлаш, асбобларнинг ишлаш принципи ва уларнинг улчаш аниклиги х,амда эксперимент натижаларининг хатолиги-ни х,исоблаш буйича саволлардир.
Учинчи кисмдаги саволлар урганилган конун, конуният ёки физик жараёнларни физик тавсифлаш, х,исоблаш формулаларни келтириб чикариш, конунларнинг назарий ва экспери-ментал исботлари, конун ва коидаларнинг ба-жарилиш шароитларига ^амда бу конун ва конуниятларнинг техника ва технологияларда кулланилиш аспектларига баFишланган бу-лади.
Саволлар тулаконли булмаслиги укувчилар билимининг саёзлигига сабаб булади. Бу эса укувчи ёки талабанинг элементар физик тушун-чаларни билмаслиги ёки бу аспектга уларнинг етарли даражада эътибор бермаслигидандир.
Саволларнинг турли аспектларда булиши укувчи ва талабаларнинг мустакил фаолиятини ривожлантириб колмасдан, балки уларнинг ижодий кобилиятларини х,ам ривожлантиради. Албатта, барча укувчилар ёки талабалар ку-йилган саволларнинг барчасига жавоб берол-майдилар. Бундай х,олларда укитувчи маш-Fулотга ижодий ёндашган х,олда саволларни дифференциаллаб, укувчи ёки талабанинг ма-лака ва билимига караб, саволларни беради ва уларнинг билимларини бах,олайди.
Тажрибалар шуни курсатдики, физика таъ-лимида саволларнинг тулаконли (мазмун буйича), илмий-услубий туFри тузилиши билан укувчи ва талабаларнинг амалиёт машFулот-ларига тайёрланиб келиш савияси ошди, укув-чиларнинг мех,нати енгиллашди, дарс жараёни, укувчи ва талабалар билан олиб бориладиган сух,бат интенсивлашди х,амда дарс самарадор-лиги ортди. Шунинг учун х,ам физиканинг барча булимлари буйича назорат саволлари мажмуа-си ишлаб чикилди ва укув жараёнига татбик этилди.
Шундай килиб, саволларни илмий-услубий жих,атдан саводли тузиш, туFри ва уз урнида
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 7
куллэш укувчи вэ тaлaбaлap билимини тyFpи бэ^лэш, yлapдa тэнкидий фи^лэш куникмэ вэ мaлaкaлapини шaкллaнтиpиш, ижoдий ^би-лиятини яэмдэ узининг Foяcи вэ энepгияcини тyFpи йyнaлтиpишгa ёpдaм бepaди, эмэлий
мaшFyлoтлap caмapaдopлигини oшиpaди. Шу-нинг учун х^м бapчa фaнлapдaн мaвзyлapни тулэ тaвcифлaйдигaн caвoллap мaжмyacини ту-зиш вэ укув жapaёнигa тэтбик этиш мaкcaдгa мyвoфик, дeб x1иcoблaймиз.
Aдaбиётлap:
1. Фэл^фэ. К^му^й лyFaт. - Т.: «^ap^, 2004. -355-б.
2. Умapoв B.M. Пcиxoлoгия. - Т.: «Bopиc-нaшpиёт», 2012. -25-б.
3. Typcyнмeтoв К.А. и дp. Bлияниe кoнтpoльныx вoпpocoв нэ эффeктивнocть интeн-cификaцию пpoцecca пpoвeдeния лaбopaтopнoгo зэнятия пo физикe. II «Texнoлoгия и мeтoдики oбpaзoвaния», M.: 2010, № 2.
ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM / COВPЕMЕHHOЕ OБPAЗOВAHИЕ 2016, l