Научная статья на тему 'ФАСИЛИТAЦИЯ МАЛАКА ОШИРИШ ПЕДАГОГИКАСИНИНГ КАТЕГОРИЯСИ СИФАТИДА'

ФАСИЛИТAЦИЯ МАЛАКА ОШИРИШ ПЕДАГОГИКАСИНИНГ КАТЕГОРИЯСИ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

82
20
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Педагогика / категория / фасилитaция / танлаш / одам / онги / ривожлантириш / рағбат / pedagogy / category / facilitation / choosing / personality / conscious / development / motivation / person's dinamic.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Н. Тухтабоев, А. Амонов

Ушбу мақолада фасилитaция атамаси ва унинг асосий томонлари очиб берилган бўлиб, бу атамаси малака ошириш педагогиканинг категори сифатида кўриб чиқилган. Бундан ташқари фалиситatsiя малака оширишда бу тингловчинингнинг онги, мустақиллиги, танлаш эркинлигини ривожлантиришни рағбатлантириш жараѐни сифатида кўриб чиқилган ва таҳлил қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

In this scientific article highlighted the term facilitation and its basic aspects which are consdered as a category of pedagogy in professional development. In addition, facilitation is considered and analyzed in the process of professional development as a process which stimulate developing listener's consciousness, selfsupport and freedom of choice.

Текст научной работы на тему «ФАСИЛИТAЦИЯ МАЛАКА ОШИРИШ ПЕДАГОГИКАСИНИНГ КАТЕГОРИЯСИ СИФАТИДА»

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-503-510

ФАСИЛИТAЦИЯ МАЛАКА ОШИРИШ ПЕДАГОГИКАСИНИНГ КАТЕГОРИЯСИ СИФАТИДА

Н. Тухтабоев

Жисмоний тарбия ва спорт буйича мутахассисларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти в.б. профессори Email: nizom40@mail.ru

А. Амонов

Жисмоний тарбия ва спорт буйича мутахассисларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти, в.б. доценти Email: asqar30@mail.ru

АННОТЛЦИЯ

Ушбу маколада фасилшадия атамаси ва унинг асосий томонлари очиб берилган булиб, бу атамаси малака ошириш педагогиканинг категори сифатида куриб чикилган. Бундан ташкари фалиситatsiя малака оширишда - бу тингловчинингнинг онги, мустакиллиги, танлаш эркинлигини ривожлантиришни рагбатлантириш жараёни сифатида куриб чикилган ва та^лил килинган.

Калит сузлар: Педагогика, категория, фасилитaция, танлаш, одам, онги, ривожлантириш, рагбат.

ABSTRACT

In this scientific article highlighted the term facilitation and its basic aspects which are consdered as a category of pedagogy in professional development. In addition, facilitation is considered and analyzed in the process of professional development as a process which stimulate developing listener's consciousness, self-support and freedom of choice.

Keywords: pedagogy, category, facilitation, choosing, personality, conscious, development, motivation, person's dinamic.

КИРИШ

Мамлакатимизда жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш йулида тизимли ислохртлар боскичма-боскич жадал суъатларда амалга ошириб келинмокда. Ушбу тизимда амалга оширилаётган ишларнинг асосий максади халкимиз саломатлигини янада мустахкамлашдан иборатдир. Мазкур

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-503-510

харакатлар негизида жисмоний тарбия ва спорт сохасида хар бир масала ёки муаммони урганишга алохида эътибор каратилмокда. Мамлакатимизда жисмоний тарбия ва спортни оммалаштириш, ахоли уртасида, шу жумладан ёшлар уртасида соглом турмуш тарзини таргиб килиш, юртимизни халкаро спорт майдонларида муносиб равишда танитиш, шунингдек, жисмоний тарбия ва спорт буйича малакали кадрлар тайёрлаш, бу соха йуналишида фаолият курсатаётган мутахассисларни илмий-методик таъминлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш масалалари давлатимиз сиёсатининг устувор йуналишларидан бирига айланди. Шу уринда алохида тухталиш жоизки, хар бир давлатнинг ривожланиши ва тараккиётида малакали кадрларни урни ва ахамияти бекиёсдир.

Жисмоний тарбия ва спорт мутахассисларининг билим, куникма ва касбий малака даражаси, шахсий хусусиятлари узаро боглик булиб, методологик ёндошувда мутахассиснинг узлуксиз, хаёти давомида малакасини ошириш муаммоларини тадкик килишга фасилитaциялашган ёндошиш зарурлигини таказо килади. Фасилитaция - бу шахсга йуналтирилган ёндашув булиб, у одамга булган глобал ишончда ифодаланади, унда мавжуд булган усиб бориши, ривожланиши ва потенциалини руёбга чикариш тенденциясини акс эттиради.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Фасилшадия - бу таникли америкалик психолог, шахсга йуналтирилган ёндашув асосчиси К. Рожерс томонидан ишлаб чикилган директив, мижоз ёки шахсга йуналтирилган психотерапиянинг асосий тушунчасидир1. 40-йилларда пайдо булган. 60-70-йилларда мижозларга йуналтирилган психотерапия, шахсга йуналтирилган ёндашув сифатида намоён булди. ХХ аср инсонга йуналтирилган таълимга айланди.

К.Рожерс назариясининг асосий постулатлари(фараз): "инсоннинг асл, конструктив ва ижодий донолигига ишониш; шахслараро мулокот жараёнида инсоннинг конструктив шахсий салохиятини руёбга чикарадиган воситаларнинг ижтимоий ва шахсий хусусиятларига ишониш; шахсий ривожланишни осонлаштирадиган ва конструктив шахсий узгаришларни таъминлайдиган шахслараро мулокотнинг учта "зарур ва етарли шартлари"

1 Роджерс К. Межличностные отношения в фасилитaции учения / К.Роджерс. - DOCUMENTS AND SETTINGS\USER\ fasilitaHTM

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-503-510

консепсияси ("бошка одамни сузсиз ижобий кабул килиш", "фаол эмпатик тинглаш", "мулокотда узаро келишувли узини ифода этиш"); курсатилган ижтимоий ва шахсий шароитларда пайдо буладиган гурух жараёни мунтазам боскичлари ва унинг табиий терапевтик натижалари тугрисида гоя"[1]

К.Рожерс таълимнинг икки турини ажратиб курсатди: маъносиз ва мазмунли. Биринчи тури укитиш мажбурий, шахссиз, интеллектуал, ташки томондан бахоланган, билимларни узлаштиришга каратилган. Иккинчи тури укитиш, аксинча, маъноларни шахсий тажриба элементлари сифатида сингдиришга каратилган укувчининг узи томонидан бахоланадиган, бутун шахсиятга таъсир курсатадиган, мустакил равишда бошланган, шахсан иштирок этган. Укитувчининг асосий вазифаси мазмунли урганишни рагбатлантириш ва бошлаш (фасилитaция).

Таълим, укитиш, урганиш тушунчаларини инобатга олган холда К.Рожерс доимий узгаришлар билан ажралиб турадиган замонавий дунёда укув жараёнида диккатни укитишдан бошкасига утказиш кераклигини таъкидламокда. Шунингдек, таълимни осонлаштириш, таъминлаб булмайдиган хакикий таълим ислохоти сифатида янги фикрлашнинг намоён булиши. Укитувчининг махоратини, кобилиятини, билимини ошириш оркали ва экспериментал дастурлар ва замонавий техник укув воситаларини ишлаб чикиш ва укув жараёнига киритиш оркали юксак натижаларга эришиш мумкинлиги таъкидланмокда.

Фасилшадия - бу одамларнинг онгини ривожлантириш, уларнинг мустакиллиги, танлаш эркинлигини рагбатлантириш ва уларни умумий фикрга боглик килишга уриниш эмас, балки бу фаолият субъектлари фаолияти самарадорлигининг узгаришидир. Эркинлик маъсулият ва касбий вазифалардан озод булишни англатмайди. Агар методистлар таълимнинг етакчиси сифатида узларининг ёрдамчи ролини тушуна олсалар, у холда таълимдаги вазият узгариши мумкин.

Чет эл тилидаги "фасилитация" сузининг киритилиши 20-асрнинг иккинчи ярмидан бошлаб психологик ва педагогик фойдаланишга киритилганлиги билан изохланади ва хар бир гарбий укитувчи буни факат талаба, мижозга ёрдам бериш сифатида тушунади. Иккинчидан, халкаро алокалар нафакат давлат, бизнес, нодавлат жамоат ташкилотлари, балки таълим даражасида хам ривожланиб ва мустахкамланиб бормокда. Фасилитatsiяни етарли даражада тушуниш СПКда ва халкаро микёсда узаро таъсир шакллари ва усулларини топишга ёрдам беради.

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-503-510

Педагогик фаолиятни бошкариш жараёни сифатида куриб, ижтимоий психологлар ва укитувчилар В.И. Гинетсинский, Ж.Л. Коломинский, А.А. Реан, В.Д. Ширшов ва бошк. Унинг асосий таркибий кисмлари таълим ва касбий мотиватцияни ривожлантириш учун энг яхши шароитларни яратадиган, укувчиларнинг ривожланишига хисса кушадиган, укитувчига уз касбий ва педагогик салохиятини оширишга имкон берадиган ва таълим максадларига эришиладиган ютукларни таъминлайдиган шахслараро узаро таъсир жараёнлари эканлигини таъкидлайдилар. Ушбу ёндашув укитишда кумаклашиш каби педагогик узаро алоканинг функциясини ажратиб курсатишга имкон беради.

Терминологик муаммони мухокама килишдан олдин олтита талаб белгиланади, Б.С. Ледневанинг фикрига кура, шартларга мувофик такдим этилади. "Биринчидан, ходисанинг узи тизим-функционал маънода объектив ва яхлит булиши керак. Иккинчидан, атама аник булиши керак: етарлича катъий чегараларга эга булган битта ходисани белгиланг. Бир нечта ходисаларни битта атама билан белгилаш номакбул ва аксинча, битта ходиса бир нечта атама билан белгиланадиган булса, бу номакбул. Синонимларнинг мавжудлиги баъзан окланади ва баъзи холларда мукаррар. Учинчидан, масаланинг этимологик томонини хисобга олиш керак. Туртинчидан, иложи булса, урнатилган анъаналарни хисобга олиш керак. Бешинчидан, ходисанинг процессуал ва самарали томонларини ажратиш керак. Олтинчидан, фанлараро карама-каршиликлардан кочишга харакат килиб, турдош фанларнинг терминологиясини хисобга олиш керак".

НАТИЖАЛАР

Келинг, педагогик хакикатнинг ушбу олтита энг мухим ходисаларини ва уларга мос тушунчаларни куриб чикамиз. Ишларнинг хакикий холати тугрисидаги маълумотлар ва аниклик учун "фасилитaция" атамасидан фойдаланиш буйича асосий таклифлар жадвалда умумлаштирилган (1-жадвал). Биринчи устунда шахснинг динамикасини тавсифловчи мухокама килинаётган атаманинг мохияти сархисоб килинади. Жадвалда ходисани белгилаш учун ишлатиладиган асосий атамалар (2-устун) ва унинг асосий жихатлари (3, 4, 5-устунлар) хам келтирилган. Шу билан бирга, терминологик маънода процессуал томон (2,3,4 устунлар) ва жараённинг натижаси (5 устун) ажралган.

Педагогикадаги асосий категория маданиятни авлоддан-авлодга етказиш механизмини акс эттирувчи категория. Б.С. Ледневага кура, индивидуал шахсга

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-503-510

нисбатан, бу шахснинг шаклланишини таъминлайдиган механизмдир. Куриб чикилаётган ходисани белгилаш учун "фасилитaция" аник атамаси ишлатилади - бу инсонлар онги, мустакиллиги, танлаш эркинлигини ривожлантиришни рагбатлантиради. Рагбатлантириш - рагбатлантириш, харакатни рагбатлантириш, осонлаштириш, туртки бериш, рагбат булиб хизмат килиш, хар кандай фаолиятни фаоллаштириш деган маънони англатади.

Фасилитaция (инглиз тилидан осонлаштириш "ёрдам бериш, ёрдам бериш, хисса кушиш") - бу бошкарув услуби. Фасилитaция оддий бошкарувдан фарк килади, чунки унинг усули директив эмас, яъни бошкариладиган тизимнинг узини узи ташкил этиш доирасидан ташкарига чикмайди. Агар бошкарувнинг анъанавий шаклларида (масалан, гурух), субъект уни уз курсатмаларига ва буйрукларига риоя килишга ундаса, у холда, унинг мавзуси нафакат рахбар ва этакчининг функцияларининг хусусиятларини бирлаштириши керак, балки гурух динамикасининг иштирокчиси. Шундай килиб, осонлаштириш холатида биз бошкарувнинг тубдан бошкача холати билан шугулланмокдамиз [2, 3]. Этакчи халкаро ёрдамчилар ассоциatsiяси (Халкаро Фасилитаторлар Ассоциaцияси, ИАФ), 1989 йилдан бери мавжуд булиб, хозирда 63 мамлакатдан 1200 дан ортик аъзога эга.

1-жадвал

Фасилитация ва унинг асосий томонлари (Б.С.Леднев алгоритми)

Фасилигaция ва унинг асосий Фасилитaциянинг асосий жщатларига оид атамалар

Тушунчаларни Шахсий жи^ат

томонлари белгилаш Форматив таъсир Натижа

1. Маданият таркалишининг ижтимоий- генетик механизми Фаетлитате-узгаришларни ва урганишни рагбатлантириш, осонлаштириш, фаоллаштириш (фаетлитате-осонлаштириш, кулай мухит яратиш) куллаб-кувватлаш. Инсоннинг асл, конструктив ва ижодий донолигига кадрият сифатида ишониш Шахслараро мулокот жараёнида инсоннинг конструктив шахсий салохиятини амалга оширадиган воситаларнинг ижтимоий ва шахсий табиатига ишониш. Шахсий ривожланишни осонлаштирадиган ва конструктив шахсий узгаришларни таъминлайдиган шахслараро мулокот учун зарур ва етарли шароитлар концепцияси

2. Жараён (процессуал) томони Синергия: хамкорлик, узаро таъсир, диалог Хдкикат ва очиклик Кабул килиш ва ишонч Эмпатик тушуниш

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-503-510

3. Билимни узатиш-узлаштириш Бошка одамни сузсиз ижобий кабул килиш Шахсий ривожланиш Шахсиятнинг уз-узини реализaцияси Янги ечимни ишлаб чикиш

4. Малака ва куникмаларни шакллантириш Шахслараро мулокот, индивидуал таълим йуналишини ривожлантириш. Укувчиларда бифуркациялар, бифуркацияларга утиш, узаро таъсир утказиш учун шароит яратиш, урганиш субъектлари уртасида турли хил мулохазалар (узаро суров - сухбат, сухбат, гурухнинг мулокот шакллари ва укитиш шакллари) оркали узгаришларни кузгатиш; талабалар билан индивидуал ва гурухли шартномалар тузиш, диадаларда, эркин мулокот гурухларида укув жараёнини ташкил этиш. Умуман олганда мазмунли укитиш ва шахсий ривожланишни шакллантириш учун шароит яратиш

5. Генетик ва ижтимоий дастурларга мувофик инсон ривожланиши Мулокотда уз-узини намоён килиш Касбий фаолиятда индивидуал максадларга эришишга интилиш Фаол эмпатик тинглаш Уз-узини таъминлаш: ички таркибнинг маънавий бойлиги

6. Инсон хулк- атворининг хусусиятларини такомиллаштир иш Йуналиш, ирода, мотивлар ва бошкаларни тарбиялаш. Янги кадриятларни узлаштиришда узини англаш Шахслараро муносабатларнинг узига хос хусусиятларидан келиб чикиб, укитишнинг мухимлигини англаш Шахслараро узаро муносабатлар жараёнида укувчиларнинг шахсий муносабатларини кайта куриш

Фасилшадия бизни натижалари билан хайратда колдиради: укувчилар шахсий ривожланишни осонлаштирадиган ва конструктив шахсий узгаришларни таъминлайдиган шахслараро мухитда ишлаш зарурлигини англайдилар ва кабул киладилар; улар эмпатик тушуниш кобилиятларини ривожлантирадилар; улар шахслараро узаро муносабатлар жараёнида шахсий муносабатларни кайта куриш натижасида мазмунли таълимни ва умуман шахсий ривожланишни шакллантириш учун шарт-шароитлар яратишда манфаатдор иштирокчилар; улар узларининг етарлилигини билишади.2

Ушбу узаро таъсир усулларининг барчаси амалга оширилганда, укув махсулоти, коида тарикасида, ижодий, ностандарт ёндашув билан ажралиб

2

Димухамегов Р.С. Управление формированием личносно обусловленных мотивов повышения квалификации педагогов / Р.С. Димухамегов // Вестн. Челяб. гос. пед. ун-та. Сер. 3. Менеджмент в образовании. - Челябинск: ЧГПУ, 2003. -№ 18. -С. 168-183.

Димухамегов Р.С. Деятелыюстное опосредование и пед. фасилитатсия как условие модернизатсии пед. образования / Р.С. Димухаметов // Методика вузовского преподавания: межвуз. сб. / Челяб. гос. пед. ун-т. - Челябинск, 2004. -С. 38-49.

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-503-510

туради ва энг мухими, бу хар доим талабалар талабига айланиб колади.

Фасилитaция алокаси ижобий мотивларни келтириб чикаради ва укишнинг ижобий мотивлари нафакат маълум бир позицияни эгаллашга ("мен кила оламан"), балки янги билим, куникмаларни эгаллаш буйича кенгайтирилган фаолиятга хам туртки беради, бунда талаба "дуст" булади илм-фан "(Д.И. Менделеев) ва унинг билим олишга булган садокати шаклланган. Методиклар (укитувчилар) - СПКда ишлайдиган укитувчилар укув режасини тузишда, укув максадларини белгилашда ва укув ишлари натижаларини бахолашда талабаларнинг мустакиллиги ва масъулиятли эркинлигини "кузгатадилар", мустакил ва мазмунли урганиш учун кулай шароитлар яратадилар, фаоллаштирадилар ва когнитив мотивларни, кизикишни рагбатлантиради, укув ишларида бирдамлик ва хамкорликнинг намоён булишини рагбатлантиради ва шунинг учун К. Рожерснинг сузларига кура укитувчи, талабаларнинг фаол шахсий позициясини ва узини-узи англашини ривожлантиришга хисса кушади. Таълим укитувчининг укувчилар билан шахслараро муомаласи жараёнида амалга ошириладиган муайян шахсий муносабатларини кайта куришга асосланган булиши керак. К.Рожерс укитувчи-укитувчининг учта асосий муносабатини тахлил килади. Биринчиси - "хакикат" ва "очиклик"; иккинчи муносабат "кабул килиш" ва "ишонч" атамалари билан тавсифланади; учинчиси "эмпатик тушуниш" атамаси билан тавсифланади.

МУХОКАМА

Ушбу фалсафа хар бир инсон уз кадр-киммати ва узини узи бошкариш кобилиятига эга эканлигига ишончни уз ичига олади. Карл Рожерснинг фалсафаси хар бир шахсга хос булган, усиш ва ривожланиш йуналишидаги ички импулсга булган ишончга асосланган. Карл Рожерснинг терапевтик жараённи урганиши шуни курсатдики, даволаниш мижоз узини кабул килинган ва тушунилган хис килганда содир булади. Кабул килинган ва тушунилган хис килиш ноёб тажриба, айникса куркув, газаб, кайгу ёки хасадни хис килганингизда. Ва шунга карамай, бу кабул килиш ва тушуниш лахзалари даволанади.

Шахсга йуналтирилган ёндашувнинг мухим хусусияти инсонга глобал ишончдир. Шахснинг узи анъанавий равишда дастлаб табиатан бошкариб булмайдиган, дангаса, дармонсиз, касал, худбин, ахлоксиз ва гунохкордир, доимий ташки гамхурлик ва назорат остида булиши керак.

Шахсга йуналтирилган ёндашувнинг асосий коидалари шундан иборатки,

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-503-510

биринчидан, инсоннинг ички табиати (ёки мохияти) ижобий, конструктив ва ижтимоий хусусиятга эга, иккинчидан, бу табиат хар сафар одамда узини намоён кила бошлайди одамлар (ёки бошка одамлар) билан муносабатларда сузсиз ижобий кабул килиш, хамдардлик билан тушуниш ва узларини уйгун тарзда такдим этиш мухити мавжуд.

ХУЛОСА

Ушбу ёндашувнинг марказий гипотезасини кискача куйидагича шакллантириш мумкин: инсон узида узини узи билиш, уз концепциясини узгартириш, максадга мувофик хатти-харакатлар учун улкан ресурсларга эга ва ушбу манбаларга кириш факатгина психологик шароитларни осонлаштирадиган маълум бир иклим шароитида мумкин булади, муносабат яратилади.

REFERENCES

1. Роджерс К. Межличностные отношения в фасилитации учения /К.Роджерс. -ДОСУМЕНТС АНД СЕТТИНГС\УСЕР\ фасилитаНТМ.

2. Флемминг Ф. Преобразующие диалоги: учебник по практическим техникам для содействия личностным изменениям Ан инструетион мануал оф прастисал течникуес фор фаcилитатинг персонал чанге : [ориг. изд. 1996] / Фанч Флемминг; пер. с англ. Д. А. Ивахненко. - Новейшая психология: Ника-Центр, 1997. — 400 с.

3. Лушин П. В. Личностные изменения как процесс: теория и практика. — Одесса : Аспект, 2005. — 334 с.

4.Леднев B.C. Понятийно-терминологические проблемы педагогики / B.C. Леднев // Понятийный аппарат педагогики и образования: сб. науч. тр. Вып. 2. -Екатеринбург, 1996. - 340 с.

5. Димухаметов Р.С. Управление формированием личностно обусловленных мотивов повышения квалифи^БШ педагогов /Р.С. Димухаметов // Вестн. Челяб. гос. пед. ун-та. Сер. 3. Менеджмент в образовании. - Челябинск: ЧГПУ, 2003.-№ 18.-С. 168-183.

6. Димухаметов Р.С. Деятелыюстное опосредование и пед. фасилитatsiя как условие модернизatsiи пед. образования / Р.С. Димухаметов // Методика вузовского преподавания: межвуз. сб. / Челяб. гос. пед. ун-т. - Челябинск, 2004. -С. 38-49.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.