ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 8 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-8-512-517
УМУМТАЪЛИМ МАКТАБ ФАН УЦУВЧИЛАРИНИНГ УЦУВ
ФАОЛИЯТИ УЧУН ИЖОБИЙ БАР^АРОР МОТИВАЦИЯНИ
ШАКЛЛАНТИРИШ
Х,анифа Бердиева
Сурхондарё вилоят ХТХКТМОХМ, кафедра мудири E-mail: [email protected]
АННОТАЦИЯ
Маколада укувчиларнинг укув фаолиятига ижобий мотивацияни шаклллантириш асосида таьлим ютукларига эришишнинг узига хос хусусиятлари очиб берилган. Таьлим жараёнида таьлим мотивлари хакида назарий ва амалий фикрлар билдирилган.
Калит сузлар: талаба, мотив, укув фаолияти, педагогик холат, педагогик феномен
ABSTRACT
The article reveals the specifics of achieving educational achievements based on the formation of positive motivation of students for educational activities. Theoretical and practical views on the motives of learning in the educational process are expressed.
Keywords: student, motive, educational activity, pedagogical state, pedagogical phenomenon.
КИРИШ
Мактаб таълими бугунги кунда инсон таълимининг энг узок боскичини ифодалаб, индивидуал муваффакият учун хам, бутун мамлакатнинг узок муддатли ривожланиши учун хал килувчи омиллардан биридир. Укувчиларнинг укув фаолиятига ижобий мотивациясини шакллантириш таълим тизимининг асосий вазифаларидан бири булиб, халк таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш максадли дастурида уз аксини топган.
Бугун мамлакатимизда "Замонавий мактаб" миллий таълим ташаббуси лойихаси доирасида илгор халкаро тажрибани хисобга олган холда намунавий лойихалари буйича руёбга чикариладиган умумтаълим муассасалари учун куйидагилар ишлаб чикилди ва тасдикланди:
укитишнинг махсус таълим стандарт ва дастурлари;
укув жараёнини ташкил этиш буйича алохида талаблар;
мослаштирилган укув адабиётларининг руйхати;
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 8 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-8-512-517
тегишли даражани аниклаш максадида умумтаълим муассасаларини бахолашнинг тартиби;
Миллий таълим тизимидаги устуворликларнинг узгариши, педагогик жараён иштирокчиларининг субъэкт ва субъэктлар узаро таъсирининг шартларини излаш укувчиларнинг ижобий баркарор мотивациясини ривожлантиришнинг энг мухим вазифасини куяди.
Компетенциявий ёндашувга асосланган янги таълим стратегияси асосида укув жараёнининг субъэктив компонентига кизикиш тобора ортиб бораётганида, таълим натижасига ва укувчи шахсий такдирини белгилаш жараёнига булган муносабат узгарди.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ.
Укувчилар дунёкараши ва маданиятини ривожлантиришда ижтимоий мотивнинг педагогик жихатлари Р.Сафарова, Д.Темиров, С.Бабажанова, Ш.С.Шарипов, Б.Зиёмухаммадов, М.Очилов,. Н.Муслимов, укувчиларда ижтимоий фаоллик хамда креативликни ривожлантиришда укув мотивнинг дидактик имкониятлари О.Мусурмонова, Э.Гозиев, Б.Адизов, С.Давлетшин, У.Махкамов, М.Абдуллаева, каби мамлакатимиз етакчи олимларининг илмий изланишларида тадкик этилган.
Мустакил давлатлар хамдустлиги мамлакатлари олимларидан И.ПЛодласый, А.Т.Цветкова, Г.А.Бокарева, В.С.Илыга, З.П.Шабалина, Г.И. Щукинанинг тадкикот ишларида коммуникатив компетенция ва мулокотнинг ижтимоий-психологик масалалари ёритиб берилган.
Фалсафий ва психологик-педагогик адабиётларни тахлил килиш, мактаблар тажрибасини урганиш куйидаги карама-каршиликларни аниклади:
замонавий махаллий мактаб укув жараёнининг педагогик жараён иштирокчиларининг субъэкт-субъэкт муносабатларига йуналтирилганлиги ва укувчиларнинг таълим фаолияти учун ижобий баркарор мотивациянинг намоён булиши учун ижтимоий ходиса уртасида укувчиларнинг укув фаолияти учун уз -узидан пайдо булган мотивнинг куплаб намоёнлари;
ижобий баркарор мотивацияли укувчиларга булган талаб ва ижобий баркарор мотивацияни шакллантириш дастурларининг йуклиги;
укитувчиларни укув жараёнида мактаб укувчиларига укитишнинг шахсга йуналтирилган ва тизимли фаолиятига йуналтириш ва мактаб педагогик амалиётининг хакикий шароитида модельнинг йуклиги.
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 8 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-8-512-517
Бу карама -каршиликлар тадкикот муаммосини белгилаб берди, унинг мохияти модельни ишлаб чикиш ва уни амалга ошириш самарадорлигини таъминлайдиган шартларни аниклаш.
МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Бугунги кунга кадар ишлаб чикилган назарий тадкикотлар ва мактаб тажрибаси шуни курсатадики, мотивация - бу турли мотивлар, мотивлар, эхтиёжлар, кизикишлар, интилишлар, максадлар, интилишлар, мотивацион муносабат ёки мойиллик, идеаллар ва бошкалар. кенг маъно умуман хулк -атворни белгилашни назарда тутади. Психологик ва педагогик тадкикотларда мавжуд булган ижобий баркарор мотивациянинг мохияти хакидаги хулосаларни урганиш ва умумлаштириш тадкикот жараёнида кулланилган асосий таърифни шакллантиришга имкон берди.
Ижобий баркарор мотивация-бу укувчининг укишга фаол, шахсий тарафкашлик муносабатини белгилайдиган, унга хал килишнинг умумлаштирилган усулларини узлаштирган холда, унинг эхтиёжлари ва манфаатларини кондиришни тартибга солишга каратилган самарали харакатларнинг нисбий давомийлигини таъминлайдиган мотивлар мажмуи.
Урта синфларда ижобий баркарор мотивациянинг намоён булишини белгилайдиган мохият ва асосий омилларнинг тахлили бизга куйидагиларни тасдиклашга имкон беради:
таълим мотивацияси узига хос туртки сифатида мураккаб тузилиш билан тавсифланади, унинг шаклларидан бири ички ва ташки мотивация тузилиши;
ижобий мотивациянинг баркарорлиги, интеллектуал ривожланиш даражаси ва таълим фаолиятининг табиати билан богликлиги каби мухим хусусиятлари;
Ижобий туртки мотивациясининг намоён булишига тускинлик килувчи асосий омиллар куйидагилардир: муваффакияцизликка йул куймаслик, шахсий ташвиш, паст бахо, ташки атрибут;
шахснинг укув фаолиятининг асосий детерминантлари ютук мотивацияси ва шахснинг айрим хусусиятлари, биринчи навбатда, автономия;
ижобий баркарор мотивация бу фаолиятга хос булган бир канча омиллар билан белгиланади. Биринчидан, у таълим тизимининг тузилиши ва таълим муассасасининг тури билан узаро боглик, бу холда таълим фаолияти амалга ошириладиган мактаб; иккинчидан, укув жараёнини ташкил этиш; учинчидан, укувчининг субъэктив хусусиятлари (ёши, интеллектуал ривожланиши,
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 8 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-8-512-517
кобилиятлари, интилиш даражаси, узини узи кадрлаши, унинг бошка укувчилар билан узаро таъсири ва бошкалар); туртинчидан, укитувчининг мактаб укувчилари билан узаро таъсирининг субъэктив хусусиятлари ва биринчи навбатда унинг укувчи билан булган муносабатлар тизими;
Ижобий баркарор мотивация, бошка хар кандай турдаги каби, таълим фаолиятида йуналиш, баркарорлик ва намоён булиш динамикаси билан ажралиб туради.
Юкоридаги коидаларни хисобга олиш мактабнинг педагогик жамоасига мухим ва мураккаб вазифани - урта мактаб укувчиларининг укув жараёнида таълим фаолияти учун ижобий баркарор мотивацияни шакллантиришга имкон беради.
Мактабнинг укув жараёни укувчиларнинг гурухли шаклларини ташкил этиш оркали ижобий мотивациянинг шаклланишига таъсир килади, бу уларнинг шахсиятининг социализациясига ёрдам беради, бу оила ва уй хужаликлари болаларига этарлича таъсир курсатмайди, уларни муваффакиятга эришиш учун мотивацияни шакллантиришга, шу жумладан таълим фаолиятига йуналтиради.
Бу факт мактаб укувчиларининг таълим фаолияти учун ижобий баркарор мотивацияни шакллантириш модельини ишлаб чикиш ва амалиётга жорий этишни такозо этади.
Мактабда укитиш жараёнида таълим фаолияти учун ижобий баркарор мотивацияни шакллантиришнинг ишлаб чикилган модельи куйидаги принципларга асосланади: илмий ва тизимли, субъэктив; онг, фаоллик ва мустакиллик; ривожланиш ва фаоллик, амалий йуналиш; коллективлик; акс эттириш.
Мактаб укув жараёнида укув фаолиятининг ижобий баркарор мотивациясини шакллантириш механизми асосий боскичлардан иборат: максадни белгилаш, таълим харакатининг тузилишини аниклаш, операцион-когнитив, ишнинг ташкилий шаклларини асосли танлаш, фаоллик-оператив, акс эттириш, усмирлар фаолиятини бахолаш.
Биз укувчиларнинг гурух фаоллигини укувчилар фаолиятини педагогик куллаб-кувватлаш холатларининг йигиндиси сифатида карадик, бунда укувчиларнинг укишга ижобий баркарор мотивацияси шаклланибгина колмай, балки у узини намоён килади. Шахсий ютуклар тугрисида укув фаолияти учун ижобий туртки мотивациясининг шаклланиши белгиланади. Укув фаолияти учун ижобий баркарор мотивациянинг барча учта компоненти учун мактабларнинг экспериментам ва назорат гурухларида укувчиларнинг укув
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 8 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-8-512-517
фаолияти учун ижобий баркарор мотивациясининг намоён булишидаги фарклар аникланди;
Укувчиларни назорат ва экспериментал гурухлардаги тест натижаларини солиштирганда шуни таъкидлаш керакки, улар уртасида ички мотивациянинг паст ва урта даражадаги намоён булишида сезиларли фарклар мавжуд. Бошкарув гурухида укув жараёнида укувчиларга таклиф килинадиган фаолият турлари учун одатда паст даражали ва камрок уртача даражали булади.
ХУЛОСА
Укув фаолияти учун ижобий баркарор мотивация бу фаолият учун бир катор узига хос омиллар билан белгиланади: таълим тизимининг узи, бу холда мактаб муассасаси; укув жараёнини ташкил этиш; укувчининг субъэктив хусусиятлари (ёши, интеллектуал ривожланиши, кобилияти, интилиш даражаси, узини узи кадрлаши, унинг бошка укувчилар билан узаро таъсири ва бошкалар); укитувчининг мактаб укувчилари билан узаро таъсирининг субъэктив хусусиятлари.
Ижобий баркарор шахсий мотивацияни шакллантириш -укувчиларнинг ташки мотивациясини ички холатга утказишга ёрдам берадиган муайян шароитларда укитувчи ва укувчилар уртасидаги фаол узаро муносабатларнинг мураккаб ва узок муддатли жараёни: укувчиларни хакикий амалий машгулотларга жалб килиш. гурух фаолияти; дарсда ижобий хиссий тажрибалар учун кизикишларнинг ривожланишига хисса кушадиган фаол укитиш усулларидан фойдаланиш; укувчиларнинг уз устида ишлашга булган эхтиёжининг ортиши.
Аникланишича, мактабда укув жараёнида таълим фаолияти учун ижобий баркарор мотивацияни шакллантириш моделини амалга ошириш натижасида урта мактаб укувчиларида эхтиёж туфайли таълим фаолияти учун ижобий баркарор мотивация: синфда интеллектуал узини узи англаш, гурухдаги укув фаолиятининг куникма ва малакалари, кобилиятларни узини бахолашга тайёрлиги, машгулотлардан коникиш ва синфдаги муваффакият даражаси шаклланган.
REFERENCES
1. Анциферова, Л.И. Психология1 формирования и развития личности /. -М., 1981.
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 8 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-8-512-517
2. Газиев, Э.Г. Психологические основы развития самоуправления учебной деятельностью у школьников и студентов : автореферат дис. доктора психологических наук : 19.00.07 / НИИ общей и пед. психологии. - Москва, 1992.
- 38 с.
3. Цукерман, Г. А. Психология саморазвития: задача для подростков и их педагогов: пособие для учителей / Г. А. Цукерман. М.: Интерпракс, 1994. -160с.
— (Программа: обновление гуманитарного образования в России).
4. Бегматова Д.М. Оилада ёшларнинг касбий ижтимоийлашувини таъминлашнинг педагогик шарт-шароитлари 13.00.01. - педагогика назарияси. педагогик таълимотлар тарихи педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати Самарканд - 2019.