Научная статья на тему 'Development of Arabic Studies at Russian Islamic Institute (on the example of activity of the department of Philology and Regional Studies)'

Development of Arabic Studies at Russian Islamic Institute (on the example of activity of the department of Philology and Regional Studies) Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
64
22
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
РОССИЙСКИЙ ИСЛАМСКИЙ ИНСТИТУТ / КАФЕДРА ФИЛОЛОГИИ И СТРАНОВЕДЕНИЯ / АРАБСКИЙ ЯЗЫК / ЛИНГВИСТИКА / БАКАЛАВРИАТ / МАГИСТРАТУРА / RUSSIAN ISLAMIC INSTITUTE / DEPARTMENT OF PHILOLOGY AND REGIONAL STUDIES / THE ARABIC LANGUAGE / LINGUISTICS / THE BACHELOR DEGREE / THE MASTER DEGREE / قسم علم اللغات والدراسات الإقليمية / اللغة العربية / علم اللغات / البكالوريوس / الماجستير

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Шайхуллин Т.А., Омри А.

Целью данной статьи является представление основных направлений деятельности отделения филологии и регионоведения Российского исламского института от его основания до наших дней. Эта работараскрывает академический и образовательный подход, который используется в преподавании арабского языка как первого иностранного языка в дополнение к смежным с ним образовательным предметам, таким как «риторика», «арабская литература», «арабские диалекты», «морфология», «синтаксис», «фонетика», «синонимия» и «методы обучения арабскому языку иностранцев». В данной статье описан вклад академика Мирзы Исмагиловича Махмутова в область развития преподавания арабского языка черезработу над проблемнымиситуациями, предлагаемыми студентам, которые активизирует их умственную деятельность. В ходе исследования также представлено описание книг, которые былинаписаны и использованы нами в учебном процессе. Основным научным методом, который использовался в нашем исследовании, является описательный, основанный на обзоре ряда научных книг, связанных с представленной темой. Одним из наиболее важных результатов, которых мы достигли, является тот факт, что преподавание арабского языка основывается одновременно на принципах теории и практики. Также усвоение данной дисциплины опирается на изучение арабской среды в целях углубления пониманияи овладения языковыми навыкамиу учащихся.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

РАЗВИТИЕ АРАБИСТИКИ В РОССИЙСКОМ ИСЛАМСКОМ ИНСТИТУТЕ (НА ПРИМЕРЕ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ КАФЕДРЫ ФИЛОЛОГИИ И СТРАНОВЕДЕНИЯ)

The aim of this article is to show the main activities of the Department of Philology and Regional Studies of the Russian Islamic Institute from its foundation to the present days.The work represents the academic and educational way which is used in teaching of the Arabic language as the first foreign language in addition to the related educational subjects like Rhetoric, Arabic Literature, Arabic Dialects, Morphology, Syntax, Phonetics, Synonymy and the Methods of Teaching Arabic Language to foreigners. This article describes the contribution of Academician Mirza Ismagilovich Makhmutov in the field of the development of teaching Arabic language through working out on a problem case offered to students, which is activating their mental activities. The research also presents the description of the books which are authored by us and are used in the educational process. The main scientific method that was used in our research is the descriptive one, which is based on the review of several scientific books related to the presented topic. One of the most important results that we have reached is that the teaching of the Arabic language is based on the principles of theory and practice at the same time. Also, the acquisition of this discipline is based on the study of the Arab environment in order to deepen the understanding and mastery of the language skills among students.

Текст научной работы на тему «Development of Arabic Studies at Russian Islamic Institute (on the example of activity of the department of Philology and Regional Studies)»

Арабистика Евразии, № 9, Март 2020 ^jU i Я iAj^iljjV! AJJJ*]I ^l^lj^ll

Eurasian Arabic Studies, № 9, March 2020

УДК 811.4П.2Г243

¿jylJUMl

Оригинальная статья Original Paper

** ** ♦

AJ^JJ^I AJA^VI AJJJ*^ 4ХШ ^¿J^

22^jac ajjic ( ¡lusjal^c i jjajj jj-jwj'

jjjjj jaxuiyiäjuobj i

1 ? ctimur2008@yandex.ru , akila2011@yandex.ru

Received: November Поступила в редакцию: 5

5, 2019 ноября 2019 г.

Reviewed: November Одобрена рецензентами: 19

19, 2019 ноября 2019 г.

Accepted: November Принята к публикации: 23

23, 2019 ноября 2019 г.

jaa3jd ° f^lulYI Jj

JA/ M jMl ¿J yv j— jjjaii j

^Jj 4jujjuiij jlo ^jAjtiyi ¿LL IjMj ¿iMl JJC JLHJJ 4-iujJ^jJ I A-LuDyl ^ajc (j-J Ml—I (—¿JtfJ jj AJJJJJI iMl ^¡yjjj UjWLLoMl AJAJZM j jojjtSy I JJjLJl JlMl ¡^^jxy . //A LU>JJ — (¿-JjMl ±Jjy I AyJl — Ju AJ^Jl iß AJJJJLJI ¿/J^JI uJj AJLyb Jb.! iJ Jji AjjjjjJI iMl ^¡yjjj ¿jjjhj iUjdjJl jJc d/jj^y I ¿Je i^äj^aJj j—ll jJc " " 1 ^$ --J JJJLJJ J^u ^J-/JALU ¡Lu3j.bc LLUIJ IJJAJJ ¿AjjlSy I f I^LJI У I JllM I JJ j^-lLuDI AlLLJ- ¿—C lIlLjc aCü- ¿J*. ¿—C jAaM- J^A. ju AjjjjjJI iMl ^yjjj

.¿jj--*JJ AjA- -l^ w 'n„j¿Jj L-bHj l&jJb' J¿M ,I <-±i—J LJj l^yl JIM'I fl. ibM l i-^lju Jalzj AjLjj Ijb ¿A JlUl /JA ' W '<L.,J ¿Ml 4-iujjjJl AjaJM J 4JLjLjJI jj

. '"'"'^J -J J^ u JM I ¿3 A-j I^JAJ« С ^ <''< SJC 4jj^-JJ ^jLlo ^Jc JijJl 4-iJJl ^jjJj jl ¿A l^jJj L-Jjjj ¿Jl guLLJl ¿bl jju Sj^, j

41LJI ALUJI^.J ^JC JALXJ 4JJJXJ'I 4-iJJl ^yjjj ^ tL.LK J jjj <jJj je У^зЗ 6 Ль j L3j JJUL-LJ j

. ALLLJ- jjj Ay/M I II—I jul jjAJ-j ¿I—- ¡JJIALJ AJJJJ-

slLjj- lj ¿I*--l ¿-с ¿ЛAj^jj-l Aj^il^yi l ¿3 Ajj- l Ail- l ^jjJj .(2020) iSyc & jj-j^j'1

. ^»Л - ЯЛ ^ ^ iAj^ ijjVl AJJJ»J l ¿Ы jj- l (AjAJSiI

Арабистика Евразии, № 9, Март 2020 ^jU i Я iAjLjjVI 4JJJ*JI —ilLj^l

Eurasian Arabic Studies, № 9, March 2020

UJl (А-ииЛУ I —LIjJj

lUJl I — (4LJjJl А-^Х^У I ЛоЫ I ¿Ы&М

jj- LJl (^ijjj^jjisj] I (—jluJl (4.±ijjJl

4.ui1Luiyi лbJl^J AyjJ I UJl .(2020) ^« & *JgJjV'*

^^ i Я (А-Luj IjjYI Ajll —LIjJl. (Аии1зУ I — LlIjJj —lUJl —i .ЫЛ) 4-LujjjJI

ш)*А - Ы

РАЗВИТИЕ АРАБИСТИКИ В РОССИЙСКОМ ИСЛАМСКОМ

ИНСТИТУТЕ (НА ПРИМЕРЕ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ КАФЕДРЫ

ФИЛОЛОГИИ И СТРАНОВЕДЕНИЯ)

1 2 Т. А. Шайхуллин , А. Омри

Российский исламский институт1'2

1 2 ctimur2008@yandex.ru , akila2011@yandex.ru

Аннотация

Целью данной статьи является представление основных направлений деятельности отделения филологии и регионоведения Российского исламского института от его основания до наших дней. Эта работараскрывает академический и образовательный подход, который используется в преподавании арабского языка как первого иностранного языка в дополнение к смежным с ним образовательным предметам, таким как «риторика», «арабская литература», «арабские диалекты», «морфология», «синтаксис», «фонетика», «синонимия» и «методы обучения арабскому языку иностранцев». В данной статье описан вклад академика Мирзы Исмагиловича Махмутова в область развития преподавания арабского языка черезработу над проблемнымиситуациями, предлагаемыми студентам, которые активизирует их умственную деятельность. В ходе исследования также представлено описание книг, которые былинаписаны и использованы нами в учебном процессе.

Основным научным методом, который использовался в нашем исследовании, является описательный, основанный на обзоре ряда научных книг, связанных с представленной темой.

Одним из наиболее важных результатов, которых мы достигли, является тот факт, что преподавание арабского языка основывается одновременно на принципах теории и практики. Также усвоение данной дисциплины опирается

\J '1*11 I ^а .Ши) I Я^лЫ^у! I Яи^*]I АлИ I .(2020) & О .''

. ЬЛ - ЯЛ ^ ^ И Яи^ I 'Ы ^I .(Я^ЧI

Арабистика Евразии, № 9, Март 2020 ^jl-л i H oAJL I jj^ A-jJj*J I —IILlj.il I

Eurasian Arabic Studies, № 9, March 2020

на изучение арабской среды в целях углубления пониманияи овладения языковыми навыкамиу учащихся.

Ключевые слова: Российский исламский институт, кафедра филологии и страноведения, арабский язык, лингвистика, бакалавриат, магистратура

Для цитирования: Шайхуллин Т. А., Омри А. Развитие арабистики в Российском исламском институте (на примере деятельности кафедры филологии и страноведения) // Арабистика Евразии. 2020. № 9. С. 98-108. (на арабском языке)

DEVELOPMENT OF ARABIC STUDIES AT RUSSIAN ISLAMIC INSTITUTE (ON THE EXAMPLE OF ACTIVITY OF THE DEPARTMENT OF PHILOLOGY AND REGIONAL STUDIES)

T. A. Shaikhullin1, A. Omri2

1 2

Russian Islamic Institute ,

1 ? ctimur2008@yandex.ru , akila2011@yandex.ru

Abstract

The aim of this article is to show the main activities of the Department of Philology and Regional Studies of the Russian Islamic Institute from its foundation to the present days.The work represents the academic and educational way which is used in teaching of the Arabic language as the first foreign language in addition to the related educational subjects like Rhetoric, Arabic Literature, Arabic Dialects, Morphology, Syntax, Phonetics, Synonymy and the Methods of Teaching Arabic Language to foreigners.

This article describes the contribution of Academician Mirza Ismagilovich Makhmutov in the field of the development of teaching Arabic language through working out on a problem case offered to students, which is activating their mental activities. The research also presents the description of the books which are authored by us and are used in the educational process.

The main scientific method that was used in our research is the descriptive one, which is based on the review of several scientific books related to the presented topic. One of the most important results that we have reached is that the teaching of the Arabic language is based on the principles of theory and practice at the same time. Also, the acquisition of this discipline is based on the study of the Arab environment

—¿Lj.allj —ililll fl* .Ши) A^jjll Aj^I^VI Ajjj*JI Ailll ^jjaj .(2020) iSy* ujlj^j^

.ЬЛ - HA ^ ^ <H tA^ljjVl .(AJAJSVI

Арабистика Евразии, № 9, Март 2020 ^jU i H iA^ljjVI AJJJ*JI —ILIJ^JI

Eurasian Arabic Studies, № 9, March 2020

in order to deepen the understanding and mastery of the language skills among students.

Keywords: Russian Islamic Institute, department of Philology and Regional Studies, the Arabic language, Linguistics, the Bachelor degree, the Master degree

For citation: Shaikhullin, T. A., & Omri, A. (2020). Development of Arabic Studies at Russian Islamic Institute (on the example of activity of the Department of Philology and Regional Studies). Eurasian Arabic Studies, 9, 98-108. (In Arabic)

"k^SkAS

j^IJ AJ^JJII A^^iVI AJAUJI ^i 2004 Ai^ Aj^VI t^Lulj^llj Ailll ^ic ^iuAj*

.(2008-1926) ^J^JA^A ^iiajipUul Ijju ASJJL ^^u}^ ^Al ¿AJ AJJJJII ^i ^J^AJ UIJ^JA^A ^majLclAul IJJJA

^JJ^JJI" ^i Aajj^ll oJA ' '«"J ^Sl JI^AII IJA ^i 'o^c A] JJC ^JJ^JJI

.(2) "AJJUII ^i AKJAII JJC ^JJJ^I (1) "AU^Vl AjjM AK^I JJC

Sjji. I^AJ*A ¿\<WA\| JJC ^JJ^jll" JLSA ^i AjuluVI ^JjJdl! ASjjL ^jllul ' «' ^JJ

^ic Jal^A^! jjlaJllj ^ij*All LUiill JJJ^JJ" (3) IJJUJ UJUJJA

.(5) "AKJAII JJC ^jjJji] Jji^Jllj Ajj^ill" ^U^J (4) "IJJIJJ

4jA-pl£l AJJ^CJ Ajujjll AjA-pl£l AJJ^C Ig-JA JI^A ^i AUwi'tVI Aj^c A

^i oljjj^^j Aj.jJjJll fjWl ^i AJJ^ OIJJJSJJI J'U .jUujUj AJJ^AA ^i

.AJA1*]1 Aijl*A A*uj Aj^Uij ^JCJ A-pUuVI ^SJ J' ^J ^Jc

^i Aj ^la Ia ^a ^j^ja^a ^JjajJjclAul IjjjaII ^i jl JIacVI ua

.AjUjjll A*AI^]| ^i AjrtjiaVI ^l^lj^llj ^¡UUl

Jj^ll ^i IjujJ jjlll Axill ^ic ^i jj■ A oJjluil ISJIU AJUJJJI AJA^UIVI AXAI^JI ^i JAC ^J U^j* .A-pj*^ill AJJJ*J| tuAjll tjbj^ill tljJjl t^jjJ tj^aA JJA AJJJ*J|

^i ^jl^a IJJJJ ^^ .^JJ^JH ^i f^JJ^ AJA^I Ajj^ill ^CIJSJIJ Ajallll AJIJ^II

.AJdllaj 5 AJA^UVI Ajj AilSjll 5 AAJ^SJI AJJ J*J| Ailll j^j

^jjll ^i ^^Sll Auljj* JiA IJ^JJJ IjAic ¿jjlul ^AA J^^ ^JjajijclAul IJJJAII JAC

.JJV!

^i ^i*Slj Ajjilllj AJJJJJJI J£1^A]| ^ IA ^i ^^Sll '¿Jjlul ^A ^^jll AjiAc ' »'^j ^U

^J^JIIJ AJA1*J| ^IJJ^JJI J^I jjjlul ^A Aji Ijcjjul ICIAJ^I ^SAJ jl£ .'¿Jjill ^i*

j£jj A ^^I^A ^i AJA!*J| ^VISAJI ^j^c J^j UA IAA .AJJJJ]| ^icj Ailll JI^A ^i

(Ajjl^ill oj^ill) jljic ^JJJJI JAJ*}A]| ^i ^JAC AijSc 'oiUuVI A£J1^A JIJAJI Jjju

^liill ^ic ^^a Ll^j) AJ^JJII A*AI^JI Aiill ^JJAJ .(2020) ^JAc & t.l jjlj^j*

.^»A - HA ^ ^ ^AJ^IJJVI (4jAjiaVI

Арабистика Евразии, № 9, Март 2020 ^jU i H iA^ljjVI 4JJJ*JI —ILIJ^JI

Eurasian Arabic Studies, № 9, March 2020

UJJ aj—jjjJl '¿ijaii) 1 gllla* ^j^ja jl^j ^jl^jJl ^«jliVl j^aaiL

(J^laJlj

—ijajja ^j s^jilvi a£j1^a ^j aijajaji A^rnll —jgi A*J—ij j^ijjaji Jjlall J^aSJ ajai*j| ¿ijajji ^j j^VI ajilj Ajlj£ ajijj ^j f$jA ajai*

jji lg-x^j ^jJl —Ijiijlj Ajj^jJl ijajaa jj^jji jl^ll fI*j —l*Ill fI* f—B j^ijj jVI jjajj ¿ijlvi ^Blj 2006 ajl . IjjjA jaj VI Al ^j^a

A -vll ^j jj* ^jjJjll Ajj^j ^jijj") jljj* ^aj ^J^J aljjJ^jJl Ujlj^j^'

.(jljIill fI*j Ajjj*]| A*Ill JIjaII Jjjl

^»«j ailijj ^^jl ^illj i^a IjAjj ^Jl 2007 ^l* f—all ^jjjjA^al jj«jj ujjj^j^' ^Ijj" ^»-Ab AL|jjJl l^jj ^jl l«£ (AuIll Aaa) —il*Il! fI* ^j jj ^j Aj^Jl —lull Ajjajjj

fI* ^j .Ajjj»Jl AuIll ^jl ^^iJ jlJlS ^j ^«jibvi ^jijjsi

.—Ulll fI* ^j A^J eljJ&J .ajjjjji aia^ ua JJ^J J^* UA ^Jljj L—JJ^J Ij^l^ Aj^jIiVI —ilijjjij —lull! fI* f—B f^j

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

•f^jA J^lj AljJ oijjj^j A^jAj aajji u ua oijjj^jji '¿Jl^

iAjJj^ll jljli A^la. ua —lilll fI* ^j AljJ sijj^j .uajjliL sjjaj] lijjjA .J.l -1

Ajjj^ll AjJj^ll a*auj| ua .—lull! fI* ^j aljj^J .^ujjjllilj ^jjj ^JJJ^J . ^ .1 -2

.AjjjI^jVIJ ajjj*j| —lull! .jljlb

• ^^l^ai^VI .^£jjav1 ^AjIiVI ^jljjJl UA ^^jiJ .Ijjjj'^J^ iljij^ lijjJlAJ .J -3

.ajjj*ji AuIll ^jj^j ^j^

AjjJiIl Aj]j^ll a*aia1i uA ^^jiJ —lull' fl* ^j ALU ljJjl*jjA .j.1 -4

.AjjjI^jVIJ ajjj*ji —lull! . jljlb

^^jij* .ajlijl ^ji^j ^ja^ .aj—jjill aaai^ji ua ^^jiJ* .^J«* Aljae.J -5

a) —l*Ill fI* .jljlaj ajljjji ajailvi a*a1^j| ua

.AjJj^ll jljla A»Al^ uA ^^jiJ* .—lulll fI* ^j o'jji^J .ljjjjljj* Ijj^l] lij^Vl^ .J-6

.AJjJ*Jl AuIll

.AjJjjJl jljli A*a1^. Ua ^^.jiJ .—lull! fI* ^j AJjJ OjjJ^J .ljjj—jja. Ijjjj lijLljlJ .j.I -7

.—luIll Ajj^j

.AjJj^ll jljla A*Al^ uA .—l*Ill fI* ^j AJjJ 0|jjj£j .ljjjjlijjjj Aljlj lij^lia .j.1 -8

—lL|j^llj —l*Ill fI* f^в .Ll^j) A^jjll AjA1Lyi ^j Ajjj»Jl AuIll ^jjij .(2020) ^j«* & '.l .— jjljij^

. ^»A - HA ^ ^ 'H 'A^ljjVl Ajjj»Jl .(^¿«jlaVI

Арабистика Евразии, № 9, Март 2020 ^iJIA ' H 'AJLIJJVI Ajjj*ll —ILIJJJI

Eurasian Arabic Studies, № 9, March 2020

Ajj^j ' —luIll fI* ; ^j jj^iiA AjAjIaVl —IlIjjJIj —luIll fI* f—B UA ^jij

^j ^JJJJJl^ll A^jl wJjVl A*jjJl ^aall ^¿a l^ajjLjJ Ajjj^Vl —li\5jJlJ —luIll ^jjj** A*j^llJ JAl£ fjI«jll ^l^j uA AjILU A*jl—ll A*jjJl ^ji 2019 ( ^ ^j .2009 AjL a j ^j AjJlJll Axjjll ^jij* fj 2019 AjL l^jlj aIlIjaJIj fjlxill AjIUJ A—Aill uA .2015 AjL uA A^ljjll —ta .jJjll Ailajj Ajjj^Vl —luIll ;—luIll fI*

.—luIll fI* ^j j—UllL 150 uA jJ^l A*AaJl .(l^j UjaLljll Jjul ^l) Ajjj^l Ail l^i^jj AjjjxJl AuIll ^jjJj fjj —luIll fI* j ^ jlLj ^j AuIll Ua f^j^Ajj AjI^ll f^ill ^aaj AjLjLj j Ajj^j J|ja l^jl ^jJ** AuIll AlIjJ MW' ^Jl

—ljAjall J —liLpll ^ijaa oLaJ AjIUJl ^jj ^ai—jJlj ^il—liVl ^AJJ. 1aa l g^la* J Ajjjxll

j^lj^ ^I* jljAiLlj jjl^aj J AuIll ^UjSlI J* SjJall —lulll fI* AjIL

Jjjll £A I^I^IjJj ljLJJ ^liijl UJ—jj .ljLJJ ^JiLA ^I* Ajjjxll AuIll ^j —ILllulA ^j

f—Jl AiL jU .JjjJl UJJ lAjU&V AjjJ»Jl AuIll ^j «Jl J] A^UJl —jljjl Ajjj^Vl ^illj jljlaj Ajlljjjill ^ill AjjjxJl AuIll Aajl—A ^j jjljail ¿A JjJ»Jl ^I*

^j ^Jj^l AjjjaJI J* 2017 fl* ^j IjI^i ljLJJ elajl UA AjIL l^jj ^jIl ^j wJjVl ajjjaJI J* I2018 ^jJ *U«yi ^j AjJljJlJ Ajjljll ajj*jaJIj A«^Jill AJjJAll ^I* 2019 ^l^jyi ^j AjJljJl AjJ*jaJIj ^jaill ^j wJjVl AJjJAJlj a«^Jill

.el^jyi ^j wJjVl AjJ*jaJIj J»^ll ^j AJJlJllJ wJjVl

Ijjj£j jl ua —luIll Ajl£ ^ajja Jjij A«^jill j ^jjJill ^jL ua u^Aill j —lulll jlaS] j] jl M^J. —luIll Ajl£ gjji jl llAj .^LJi <jlil f^J ^iajj jA*j| JI^a ^j uJ.Jj^ Uj—jljA fI*J ^L|JjJl A^Jill ^jl^ ^J] .^jlaJll J^lJill ^I* —lJJB J jlLjll A»L|J AjJ»A AJ jJ£j " " .AuIll

Aila^a ' ujjll JJ^I ;JJA AiliiA AJJUJ JIJA AjAjlayi —ILIJJJIJ —lulll fI* f—a SJJILI ^JJJ.

.(jji^al«Jl) ljI*Jl —lL|jjll ^j ujjll Jj^l ' Jl^ial '

'Ac^jJl ;JjA ^J^l AjjUJ jIja j Ajjj*J| AuIll ^jJj ' AjAjIayi —IlIjjJI j —luIll fI* f—a ^j

.^jJ*Jl ^Jvi ' AuIll fI* ' —U4III

jl£j| Uj^i'j JjjL u* ^l^J Ajjj^Vl —luIll ^jjJJ* ^J^l J^ljiA jjj^J* ^J] f—all < e^j

f—all S^jIlI ^^jajj .Ajj^a* Ajjj^l —Ijja J1a»jlI ^a AjjaJl AjjJB ua ^jjJl J mJI^JI

j IjLjj J^Ij Aj«I*Jl —V1a«Jl J^jj Aj^^jA uii ^jJUj Aj«I*Jl ^jajJl Aj1j£ ^I* —IjlaJJ AjIUJl jl^j^A JJA Ajjlaj —l» A^J AAla]j Aajj^j AJAI* —IJAJJA ^j A£j1^AJlj.1^aj1a

.ljLJJ ^Ji—A ^I* Ajjj*J| AuIll Jl^A ^j —lajl—AJ IaJJ—Jl SljAj Aja^lVI ^JX^ll

—lL|jjllj —luIll fI* f^a Ll^j) A^jjll AjA^Lyi ^j Ajjj»Jl AuIll ^jjjJ .(2020) ^j«* & '.l jjljij^

.^•A - HA ^ ^ 'H 'A^ljjVl AJJJ»JI —lLljjll (AjAjIaVl

Арабистика Евразии, № 9, Март 2020 Eurasian Arabic Studies, № 9, March 2020

j ^ti^VI Asll^A AJJJ ^i Axlll flr) jlji*; 1 U^lr. IJAJ*J^ bji^i ^¿Jl f^'j

'¿aj.1I ^IIaJI pl^jl ¿j^ ¿л ¿дУ;^ л Jj^ ¿л pIaIt jaJjaII I^A ^i ^jf .(АЬаЗ^л tAiaj^

o.Wirtll ¿bVjll iljjj^ AJJJ*JI 4£1AA1I tJ^л t^jjj*

.fAjjpj jl^j^l^ 'j'jjJ

l^jj^ll ^jll jljU jU^i AA^Joll ^i 2008 ^ ^ f^all '¿¿**Ы ^Jf

.jla.j^Jl |jb ^i AJJJAJI Ailll Я.лии J^kjj ^JjajLrlA^i] l^jj^ ^Ajpl^VI ^IJ^] '"'^J Ajjjxll AAll ^^iljjll ^JIIJJ f^aJl ^ta

ALSc C^JJJSJ ^J*^ JJ^JJ . JjVl ^JJ^AJI A*li ^Ij^il

.(6) AJ^JJJI AJ^VI A**uil /01J1S

t a\J4J ^^j^aj Цлл J^lj .JJIAA AjjlAJj AjUllI ¿LJJJJJ* ¿л ^lUllI I^A jjUj:

J£ Jjllajllj tAjjj*Jl AitajJl ^^j^aill o^A ^ij ¿r

¿LyjjJ* jjaa Jll .^jijll ^j'll ¿л ^j^allj jAill ^i ¿r '¿jbr jA jj^A

KjunJl ¿IjjjjJII .(AjUSII ¿Р1Jall t^All t^UiuiVI) A*jjVl Ajjilll ¿Ijl^l

J] Wj^ Ajjljl ¿Ulb.™ ¿л fjjSll jljall ¿л ftjj^a jj^ jjaa jaJ ^i .jllaVl

^i ftJjJAllj S^ja^ll A^j^^ll jUiVl ^i ^USll Ajl^j ^i Axlll

jljjVI J^VIJ ^J^'AII ^JI^AIIJ ^JJ^AII ^JI^AIIJ ^jij^ll ^JI^AIIJ ^^IAII ^i ¿a<J ^Ulll AjaAI t(J*i| iJ»jil tJ*ij| iJrlaJ' tJ*iJ tJ*il tJrli iJ*i ;AjlUll

.jljjlj Ijjj^ t^jjJ ¿л Ajjjxll AaIIIj ¿jaLlj Jj3 ¿л ^^j^aill ^Jj^a Jj^ ' »J

A^JSC ^J^J t^jijAj^ JJ^JJ .^jl^il ^Jj^^il .Ajjjxil Aili ^IJ^J! u^t

.(7) AJ^JJJI AJA^^VI AX^UJI .^tjtS

^ij ¿r ^^j^aj J^lj J^ ^i .jjl^^ AjjIaj ¿л ^USJl jj^JJ

AA^SI" ^Ijsll :Ajllj]| J^^JJ ^j^ill a^A

Ajjilll ¿IjI^aII ^i ¿LjjjJJ* jja^ Jll .^jSjll ^j^ll ¿л ^j^allj jAill ^i ¿lлJl*л ¿r

J£ ^i .jl£aVl Hi'""! ¿IjyoJJll .(AJUSII iSP!Jal! A*jjVl

Ajl^j ^i .Aj^jjll Ailll ^J] Aa^j^ Ajjlji ¿л fJjSlI jljall ¿л '¿jj^tii jj^ JJAл

^i AijillliA^ilill iplij^ll iAJl^ll iajjA^All tAiftl^^ll J1*iVl ^JJ^S ^i ^USlI

I^A ^i ^J^'ASI ^JI^AIIJ ^JJ^AII ^JI^AIIJ ^jijAll ^JI^AIIJ ^^IAII

^Jj^ Jj^^J ^i ¿A£J* ^Ulll I^A AJAAI .AjJjxSl ^j^^Sl ^Ijjlj jj^ J^jJ*

.jliilj Ijjjw t^jjJ* ¿л AjJj*Jl Ailllj ¿ja^lj Jji ¿л ^^j^aill

¿l^ljjllj ¿lilll flr ^^а iifj) Aj^jjll AAlll ^jjJJ .(2020) ^J^r & t.l jjlj^j*

- ЯЛ ^ ^ ¿l^ljjll .(AjAjlSVI

Арабистика Евразии, № 9, Март 2020 ' H 'AjlIjjVI Ajjjxll —IlIjjJI

Eurasian Arabic Studies, № 9, March 2020

AMJJJI AJ^^VI .¿IJtS .^j^c .Ajfy^*

•(8)

^j AjlIjJ fj 1a Ax^Ija ;AjJlill ¿¿.ulj«\l lgjj Jjljj JjjaA jl* ua llA jjSij

.Igjlaglj l g ijjljj AjjjxJI AuIll j ^ ^^ .AjjjxJl AuIll ^jl^ajll .jjajl—ll ujjli^ll '1^j3a*j l^A^lj* 'AjjjxJI jljIjll pIalI '^jagll fjjaill '^jjaJI uLjIJ ^jljiall ¿BjaJI ^jj Jjjjll ui^A ^j jljjVl jjU** Ajij£ 'Jjjkllj —Ijajjll ^ijjl UA JljA .AjjjxJI —U&All ^jAlaJl jiaajli Ajij£ .ajaljji ajiljjij Aj^iui ll AJlLJIl jija .aaauii Jja-iJl AJij£ '^jjll j£l ^j jj£j ^jj*Jl jxlji ^ijjl ua ^Jj J* '_aj*iJl .ajjjxji —1 aKj| ^lai^l jljjA i^jjxll

JjKljill AjaAI Aa1* —1ajI*A .^i—Ij ^J^bjA jj ^JJ*Jl JXlJI UA JUa ija*J jj^^

AjJJg.Aj—jjill AjjjIaill —lelj^all 'IgjIjjAAj AjjjxJI jj«Jl j ^ ^^ .AjjjxJI SljaJl ^j —lJill ua AikiaA Ajjj* AjjjIaj A^aaJ JIja .jljla AjjjA u* Ajijlj Aa«J 'AjljjJI jliLjllj

jj^j ^JJ*Jl jxlji UA ^jj J* _jxill .aj^ujli Ajij£j ^bjji aajb jji ^jxji eljl .^jj*ll

aajb u*j <jL*ll u* vj*Jl jjj*** Ajij^ ^jja* ^j

.uLjji ui u* jj*j ^jj*Jl jxlij jUa .IgJja ^jjUj 'ajjjxji jUav sjjxja

.AjjJ*Jl SlJ«Jl Aj.J1 u* ^^LVl .AjjJ*Jl jj]laillj —bull

0lA (Ajli^ll 'SelJaJl '¿¡jall '^lALVl) A*jjVl AjjuIll —lJ1g«Jl ^j —Uj* JjaA JSJ

^^la ^J^JAJ ^J^JA Jja.A J£ jal ^j .jl£jVl ' AgajA —Ijjjjdll

UjaLlj Jja ua UJja—j* Aijil^aA ^j u«^** ^li^Jl llA AjaAI .^jli^ll jjjaill

.jljjJj IjJJL '^jjj UA AjjjxJl AuIllj .(9) AJLJJJI AJ^^^VI .^ijtS .^j^c AlSc C^JJJ^J^ JJ^J2 .^j^JI

^j lAjjUj ujaLljll AjjjxJl AuIll ^Jjjj* ^jL AjjlaA ^I* ^LljjJl ^li^ll llA AjagjA JaJxJ*

j£jj jAj AHLaJI Jj* ^Jjjdll IjjAJ ^jliill IjjA ylj<Jl ^j Ja^KJlI .IjLJJJ AjjjxJl jljljll

aUavi IjAja jjaA J£ ^j .IjjaA ujjL*j jlJjl ua ^li^ll llA jj^Jj .AjI^Jl jl£j| Uj^'J ^I*

j*ljaJl JIaxjlI jj.j^J* ^I* Sj£jaJ| uj.jlAill ^aj l^ijL Ajjj^all j*ljaJlj Ajjilll

.ux^all ^J] Jg—Jl ua 1*1jJ* yli<Jl llA —IajIxa JjJ* .^jli^ JJJXJJ ^ji^ JjJ** ^j AljjJaJI

J£ ^liill Jj1 ^j .(j*lJaJl ^J] aisavi UA) Aj^lijaLVl ALjLJl alliJj ^lilll —1aJIXA fjaj*

^IxjJlV Aj*j^ja Ljjl ujj^il IlAj AjljjJIj AjjjxJI ;uji*Il1j ^^J** IgiJ^j j*ljall

CJLll j*lJall ^lilll jal ^j 1^1 .^^LJl jj* AjjJ*Jl AAllb Ajj^^ll —lalk^^Jl

.Uaj Ajjj*J| AuIllj

.(10) AJLJJJI AJ^^^V» Ax^taJ» .¿jtjti .^j^c AlSc C^JJJ^J^ .J^U!

j*ljaJlj Ajjulll aISaVI IjAja jja «Jl J£ ^j .IjjaA uJ.Jl*j Ал—J* ua yli<Jl llA jj^ij

Jjjxill ^j AljjJaJI j*ljall J1a*jlI jjjkj J* SJSjaJI UjjlAill ¿aj ¿A Ajjajll

—l^ljjllj —luIll fI* f— LlLj) A^jjll AjA^Lyi А*л1аЛ ^j Ajjj*Jl AuIll ^jjjJ .(2020) ^j«* & '.l jjljij*

.^»A - HA U U 'H 'A^ljjVl AJJJ*JI —l^ljjll .(AjAjlaVl

Арабистика Евразии, № 9, Март 2020 ^ijl-л i Я tA^ljjV! AJJJ*JI ¿I^IJJII

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Eurasian Arabic Studies, № 9, March 2020

jljl.ll ¿uau ^i ajjjaj| Ailll ^J:jJj] ajji^jvi ¿1 Jjajl lil aaj^ii Ji .^jUllI jjo*j]|j ^jfll

J^ ajjg uasi Aj^ljJll ^ulll ^^».S AajA*ll A^iljJll au^ij; IjA ^juj J^ ¿л ajjjaj|

^Ulll IjA ¿Uj*A JJJ* ."'¿^Uaii AjJJ»Jl" ^Ulll" jAll"

^l] Al^VI ¿л) Aj^lJ'J^VI AajjUll aU^Ij; ^Ulll ¿^j1*a ^JaJ .^»^ll ^l] J^ull ¿л IrbJ* j^l ^i 1л1 .Aj^jjllj Ajjj*ll :0jJ*lHj ^^ja*** Jrljall J£ ^Ulll Jjl ^i (Jrljall

¿л J^jJ* ^Ulll IJA ^i jl kyN j .Hai Ajjjxll Aillb ^J'll ¿л Jrljall j^bjAi ^¡Ulll

Ajij^allj AjjAill ¿Ia1U^a1| f^» л ^i ¿^j Jij .ajjjaii Ja^1| U jr] Albl

.Aj^jjll Ailll ^l] Aa^jjaII

A^LkJl

Jjil ^Jjl '¿JIa£ AjJJ*ll Ailll ^JjJj* fJJ ' '' (¿lilll fl*l ^iijj1| A^Jjll ' *«' ^j Ij^hjAJ^I

Aj^ljJll ^Jlllj ^JJJAл .^.l aK'aH j.r ^jjJjll Aajj^ Ui^j Igj ¿ja^Ull

.^j:jJjll pIjj1 aj^jj1i Aj^^yi Алл1а11 ^i Aj^jliyi ¿l^ljJllj ¿Ulll flft fUj A^^y! А*л1а11 ¿л J*aj AjAjliyi ¿I^IjjJIj ¿lilll flft fU .Lf jl Jjall

AjajIaj Ajjj ^i Ajjj*Jl Ailll ^jjJj* ^i JjV! ^¡J*Ija1I Jjaj ^Jll ¿1» ¿a^ ¿л tAj^jjll

А^а^л. jA ^fil IjA aait llwijj ^lr Jj ^Ajli] ^lr Hai ^nl Ajj^ar

oJA ^i Aij^jAll ^ulll 1л1 .Ajjj*ll Ailll ^i ¿j^J^ asij ¿j^jjaii ¿л jjJll ^tia^ii jj^aii

IJAj .Ajjjr jlJloj l^Jjjl^ j LluIjj ^i ^jjJjll ^J^ ¿Ijjl^jV а1^Эал ¿r ^^i a11sa1|

.J^a*ll ¿IjjUj ^u^ jjijj jjUj ^i iajij ¿a^aii

1. Махмутов М. И. Проблемное обучение. Основные вопросы теории. М.: Педагогика, 1975. 258 с.

2. Махмутов М. И. Организация проблемного обучения в школе. Книга для учителей. М.: Просвещение, 1977. 240 с.

3. Махмутов М. И. Проблемное обучение на опыте передовых учителей Татарии. Народное образование, 1967, № 4, № 6.

4. Махмутов М. И. Развитие познавательной активности и самостоятельности учащихся в школах Татарии. Советская педагогика, 1963, № 5.

5. Махмутов М. И. Теория и практика проблемного обучения. Казань, 1972.

¿I^IjjIIj ¿lilll flr fUi .У) Aj^jjll Aj^^yi Ajjj»!! Ailll ^jjjJ .(2020) & t.l ^ jjlj^j*

. ^»A - ЯЛ ^ ^ t Я iAj^ljjVl AAIJ»!! ¿I^IJJII (Aj^jliV!

Арабистика Евразии, № 9, Март 2020 ^iJIA ' H 'AJLIJJVI Ajjjxll —ILIJJJI

Eurasian Arabic Studies, № 9, March 2020

AuIl ^LIJJJI ^lilll .(2019) .Alja* '^jA*'^jjj '_jjj£j'jjAjj 'jjlji^ .6

.u192 .ajljjji aja^lvi AxAall ;jlj1a .Jjl ^ji—a .ajjjxji AuIl ^lijjji ^l&ll .(2019) .Alja* '^ja* '^jjj '_jjj^j 'jjAjJ* 'jjJjijL .7 .u194 .AjljjJI Aja^lVI Ax^laJl ;jlj1a .jlj ^jj—a .AjjjxJI • jljla .Ajajjkj ^^j^aj .(2017) .Alja* '^ja* 'jjajj* 'UjJjij^ .8

.U151 .AJLJJJI AJA^LVI AJA^LVI AxAall 'jljla ._J^all fI*.(2017) .Alja* '^J«* 'JJAjJ* 'UjJjij^ .9

.U96 .AJLJJJI

Aja^lVI AxAall ;jljla .jajll fI* .(2017) .Alja* '^Ja* 'JJAjJ* 'UjJjijL .10

.U101 .AJLJJJI

BIBLIOGRAPHIC REFERENCES

1. Makhmutov, M. I. (1975). Problemnoye obucheniye. Osnovniye voprosi teorii [Problem-based education. The main issues of the theory]. M.: Pedagogika. 258 p.

2. Makhmutov, M. I. (1977). Organizatsiya problemnogo obucheniya v shkole. Kniga dlya uchiteley [Organization of problem-based education at school. Teahcer's Book]. M.: Prosveshcheniye. 240 p.

3. Makhmutov, M. I. (1967). Problemnoye obucheniye na opyte peredovyh uchiteley Tatarii [Problem-based learning from the experience of advanced teachers in Tatariya]. Narodnoye obrazovaniye, 4; 6.

4. Makhmutov, M. I. (1963). Razvitiye poznavatelnoy activnosti i samostoyatelnosti uchashchikhsya v shkolah Tatarii [The development of cognitive activity and independenceof students in schools of Tatariya]. Sovetskaya pedagogika, 5.

5. Makhmutov, M. I. (1972). Teoriya i praktika problemnogo obucheniya [Theory and practice of problem-based education]. Kazan.

6. SayhullTn T., Zakirov R., 'omri \ (2019). Al KTtab Al Dirasiy Lilluga ALarabiya. Mustawa Awwal [Arabic Language Textbook. First Level]. Kazan: Al Gamia Al Islamiya Alrussiya. 192 p.

7. SayhullTn T., Zakirov R., 'omri \ (2019). Al KTtab Al Dirasiy Lilluga ALarabiya. Mustawa Tani [Arabic Language Textbook. Second Level]. Kazan: Al Gamia Al Islamiya Alrussiya. 194 p.

—l^ljjllj —luIll fI* f— LlLj) A^jjll AjA^Lyi А*л1аЛ ^j Ajjj*Jl AuIll ^JJJJ .(2020) ^J«* & '.l jjljij*

. UA - HA U U 'H 'A^ljjVl AJJJ*JI —l^ljjll (Aj^jIaVl

Арабистика Евразии, № 9, Март 2020 ^JIA ' H 'ALLIJJVI Ajjjxll —ILIJJJI

Eurasian Arabic Studies, № 9, March 2020

8. SayhullTn T., 'omri \ (2017). Nusus Tatbiqiyya [Texts for Practice]. Kazan: Al Gamia Al Islamiya Alrussiya. 151 p.

9. SayhullTn T., 'omri \ (2017). ilmu Alsarf [Morphology]. Kazan: Al Gamia Al Islamiya Alrussiya. 96 p.

10.SayhullTn T., 'omri \ (2017). ilmu Alnahw [Syntaxis]. Kazan: Al Gamia Al Islamiya Alrussiya. 101 p.

JLLJIcrJj* ¿c ¿¡ЬуклЛ Information about the Информация об авторах

authors Доктор филологических

ii—luJlI ^j^.jjjJKj Doctor of Philology, наук, профессор

jjjjj Professor Timur Шайхуллин Тимур

¿JJlJjaL*Ijjajj jJjj¡Л Akzamovich Shaikhullin Акзамович

AjLjjll АлаУ^У I AaLJI Russian Islamic Institute Российский Исламский

£jl^i 'ООН '420049 420049, Kazan, Gazovaya Институт

19 Str., 19 420049, Казань, ул.

Ajjlajyi Ljljj Russia Газовая, 19

ctimur2008@yandex.ru ctimur2008@yandex.ru Россия

ctimur2008@yandex. ru

LfjA* AL* Senior lecturer

jjj^La Akila Omri Старший преподаватель

AjLjjll АлаУ^Уl AxAlaJl Russian Islamic Institute Омри Акила

'Ljjj^ tjl^ iujla '420049 420049, Kazan, Gazovaya Российский Исламский

19 Str., 19 Институт

Ajjlajyi Ljljj Russia 420049, Казань, ул.

akila2011@yandex.ru Газовая, 19

Россия

akila2011 @yandex. ru

.gJL^Jl ljjllj flxuj j* l jI*j ;gJt<sutI ijiuj ¿jC lJJISJI

Раскрытие информации о конфликте интересов: Автор заявляет об отсутствии конфликта интересов.

Conflicts of Interest Disclosure: The author declares Conflicts of Interest Disclosure.

—lL|jjllj —luIll fI* f— LlLj) A^jjll AjA^Lyi AaAall ^j Ajjj*ll AuIll ^jjjJ .(2020) ^J«* & '.l jjljij^

. UA - HA u U 'H 'A^ljjVl AjjjaJl —lLljjll .(ААЁЦ

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.