Научная статья на тему 'Баркамол авлод – юрт таянчи'

Баркамол авлод – юрт таянчи Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
318
32
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Кадрлар тайёрлаш миллий дастури / иқтисодий ислоҳотлар / таълим тараққиёти / иқтисодиётни эркинлаштириш / фуқаролик жамияти / технология / ҳамкорлик / The National Program of Education / economic reforms / progress of education / leber- alisation of economy / civil society / technologies / cooperation.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Жумаев Ч., Жумаев С.

Мақолада муаллифлар Ўзбекистон Республикасида мустақиллик шароитида ҳуқуқийдемократик давлат, эркин фуқаролик жамияти қуриш, иқтисодиётни эркинлаштириш борасида амалга оширилаётган ишлар ҳамда мамлакатнинг ижтимоий-иқтисодий ва сиёсий қудратини мустаҳкамлаш, ёшларнинг баркамол шахс сифатида шаклланишлари учун яратилаётган имкониятлар тўғрисида фикр юритишган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

HARMONIZED GENERATION BASIS OF SOCIETY

The authors discusses the issues of conditions creation for rearing of young generation in the Republic of Uzbekistan during the period of independence, as basic fo legal civil socity construction, and liberalization of economy, strengthening of the country socio-economic and political stability.

Текст научной работы на тему «Баркамол авлод – юрт таянчи»

Жумаев Ч.,

Сурхондарё вилояти педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти доценти, ик,тисод фанлари номзоди; Жумаев С.,

Сурхондарё вилояти педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти доценти

БАРКАМОЛ АВЛОД - ЮРТ ТАЯНЧИ

ЖУМАЕВ Ч., ЖУМАЕВ С. БАРКАМОЛ АВЛОД - ЮРТ ТАЯНЧИ

Маколада муаллифлар Узбекистон Республикасида мустакиллик шароитида х,укукий-демократик давлат, эркин фукаролик жамияти куриш, иктисодиётни эркинлаштириш борасида амалга оширилаётган ишлар х,амда мамлакатнинг ижтимоий-иктисодий ва сиёсий кудратини мустах,камлаш, ёшларнинг баркамол шахс сифатида шаклланишлари учун яратилаётган имко-ниятлар тyFрисида фикр юритишган.

Таянч суз ва тушунчалар: Кадрлар тайёрлаш миллий дастури, иктисодий ислох,отлар, таълим тараккиёти, иктисодиётни эркинлаштириш, фукаролик жамияти, технология, х,амкорлик.

ЖУМАЕВ Ч., ЖУМАЕВ С. ГАРМОНИЧНО РАЗВИТОЕ ПОКОЛЕНИЕ - ОПОРА НАЦИИ

В статье авторами рассмотрены вопросы создания возможностей для формирования гармонично развитой молодёжи, укрепления социально-экономической и политической мощи страны, построения правового демократического государства, свободного гражданского общества, либерализации экономики в условиях независимости Республики Узбекистан.

Ключевые слова и понятия: Национальная программа подготовки кадров, экономические реформы, развитие образования, либерализация экономики, гражданское общество, технология, сотрудничество.

JUMAEV CH., JUMAEV S. HARMONIZED GENERATION BASIS OF SOCIETY

The authors discusses the issues of conditions creation for rearing of young generation in the Republic of Uzbekistan during the period of independence, as basic fo legal civil socity construction, and liberalization of economy, strengthening of the country socio-economic and political stability.

Keуwords: The National Program of Education, economic reforms, progress of education, leberalisation of economy, civil society, technologies, cooperation.

Узбекистон Республикаси мустацилликка эришган даст-лабки даврданоц мамлакатимиз кейинги тарацциётининг ЧУЦУЦий асослари ишлаб чицилди. Узбекистон Республикаси-нинг "Таълим тутрисида"ги, "Кадрлар тайёрлаш миллий дастури тутрисида"ги цонунлари шулар жумласидандир.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 5

"Биз олдимизга кандай вазифа куймайлик, кандай муаммони ечиш зарурати тугилмасин, гап охир-окибат, барибир, кадрларга ва яна кадрларга бориб такалаверади. МуболаFасиз айтиш мумкинки, бизнинг келажагимиз, мам-лакатимизнинг келажаги урнимизга ким кели-шига ёки бошкачарок айтганда, кандай кадр-лар тайёрлашимизга боFлик"1.

Давлатимиз Президенти И.А.Каримовнинг ушбу сузлари республикамиз тараккиёти жа-раёнида уз исботини топди ва топмокда. Чун-ки республикамизнинг ижтимоий-иктисодий фаолиятида мавжуд булган у ёки бу муаммо-ларнинг ечимидаги энг бош омил инсон оми-ли х,исобланади.

Юртимизда кадрлар салох,ияти юкори булгандагина мамлакатимиз истикболи ва истиклоли юксак булиши таъминланади. Мустакилликнинг утган даврида юзага келган давлатимиз тараккиёти ютуклари бунинг ифо-дасидир.

Ислох,отлар туфайли иктисодий усишда юз бераётган катор ютуклар мавжуд. Масалан, мамлакатимизда тинч-фаровонлик туфайли одамларимизнинг умр куриш даражаси йилдан йилга ошмокда. Биргина 1990 йилда уртача ёш 67 йил булган булса, бу ракам 2009 йилга келиб 72,5 йилни ташкил этди. Жумла-дан, эркаклар уртача 70 йил, аёллар эса 74,5 йил умр курганлар. Бу курсаткич х,озирда яна х,ам юкорирок. Ах,олимиз орасида хавфли х,исобланган чечак, ичтерлама, куйдирги, вабо каби касалликлар умуман учрамайди. 1991— 2013 йиллар мобайнида оналар улими 3,1 баробарга, гудаклар улими 3,2 баробарга ка-майди. Оналар ва болалар улими курсаткичи йилдан-йилга пасайиб бормокда.

Узбекистон Марказий Осиё давлатлари-нинг маркази ва баркарор ривожланаётган республика макомида дунёда узига хос орбу-эътиборга эга давлатдир.

Узбекистон уз миллий иктисодиётини тарихида булмаган юкори даражаларга кутаришдек буюк вазифалар буйича давлат дастурларини амалга оширмокда. Бирги-

1 Каримов И.А. Узбекистон XXI асрга интилмокда. Би-ринчи чакирик Узбекистон Республикаси Олий Маж-лисининг ун туртинчи сессиясидаги маъруза. 1999 йил 14 апрель. // Биз келажагимизни уз кулимиз билан курамиз. Танланган асарлар. 7-жилд. - Т.. "Узбекистон". 1999, -279-б.

на 2009-2014 йилларга мулжалланган барча сох,аларни модернизациялаш (янгилаш, тако-миллаштириш) давлат дастури бажарилиши-нинг таъминланаётганлиги фикримизга мисол була олади.

Хар бир жамиятда ва х,ар бир боскичда ин-сонлар фаровон яшаш учун интиладилар, из-ланадилар, янги-янги имкониятларни юзага келтирадилар. Узбекистонда курилаётган бо-зор иктисодиёти муносабатлари шароитида бозорни мустах,камловчи кудратли механизм-нинг яратилиши лозим булади. Шу билан бир вактнинг узида ишончли жамият тузилмасини ташкил этиш х,ам талаб этилади. Мазкур вази-фаларни х,ал этиш учун кучли давлат ва унга муносиб баркамол кадрларни тайёрлаш ва кайта тайёрлаш зарурдир. Бу вазифалар, яъни кучли демократик жамият куриш ва баркамол кадрлар тайёрлаш узича х,ал булмайди. Бунга эришишда фан, техника-технологияларнинг канчалик х,аётимизга тез ва сифатли татбик этилиши ах,амиятлидир.

Узбекистон Республикаси жуда куп кир-рали иктисодий кучга эга булган мамлакат-дир. Айникса, республикада инсонлар уз такдирларини узлари х,ал кила оладиган мустакиллик шароитида иктисодиётнинг эр-кинлаштирилганлиги х,амда мамлакатнинг ижтимоий-иктисодий ва сиёсий кудратини мустах,камлашга имкон яратилаётганлиги эътиборга моликдир.

Узбекистонни дунёдаги барча мамлакат-лар тан олдилар ва биз билан иктисодий-сиёсий х,амкорлик, х,амдустлик муносабатла-рини урнатдилар. Хозирда республикамизда ишлаб чикариш ва хизмат курсатиш халкаро мезонларга жавоб берадиган даражага кутарилмокда. Бу ривожланишнинг илдизи них,оятда чукурлашмокда.

Узбекистон билан бошка мамлакатлар уртасида урнатилаётган дустлик, х,амкорлик муносабатларининг меваси улар уртасида очик иктисодиётнинг юзага келганлигидир. Мамлакатимизда таълим тизимининг тако-миллашиб бораётганлиги янада х,ам тах,синга сазовордир. Таълим - бу, билим бериш, мала-ка ва куникмалар х,осил килиш жараёни, ки-шини х,аётга ва мех,натга тайёрлашнинг асосий воситаси. Таълимнинг мазмуни ва мох,ияти жамиятнинг моддий ва маданий тараккиёти даражаси билан белгиланади. Таълимнинг

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 5

мох,ияти, услуби, ташкилий шакллари педа-гогик Fояларга караб узгариб боради. Укувчи таълимни ота-онадан, укитувчидан, устози-дан, мустакил шуFулланиши жараёнида, шу-нингдек, кино, радио, телевидение оркали олади. Таълим тарбия билан узвий боFликдир. Тарбия - бу, киши онгини муайян жамиятнинг максад ва вазифаларига мувофик равишда таркиб топтириш ва ривожлантириш жараё-нидир. "Агар фанни улкан бир дарахт деб та-саввур килсак, тадкикотлар унинг илдизини ташкил этади. Зеро, илдиз канчалик бакувват, чукур кетган булса, дарахт шунчалик барк уриб яшнайди, куп х,осил беради"1. Айникса, жамиятнинг х,озирги тараккиёти шароитида илм-фан ютукларисиз х,аётий фаровонликка эришишнинг имкони йуклиги уз исботига эга.

Инсон уз мех,натидан кувониб, фахрланиб яшамоFи лозим. Бундай завкланиш олиб бо-раётган фаолиятини акл-идрок билан бажа-радиган кишиларда айникса кучли булади. Замонавий таълим талаблари ана шундай са-марали сифатга эга булган ёшларни тарбия-лаб етиштиришни такозо этади. Бу х,ар бир инсоннинг, ота-оналарнинг, таълим-тарбия сох,асида фаолият олиб бораётган педагог кадрларнинг шарафли бурчидир.

Таълимнинг юксалиб боришида давлат бошловчи, х,имоячи, таъминотчидир. Айникса, мамлакат тинчлигини саклашда, иктисодий баркарорлигини таъминлашда, тараккиёт йуналишидаги илмий ва амалий максадларни амалга оширишда давлат бош ислох,отчидир.

Узбекистонда бозор иктисодиёти му-носабатларига утишда моддий ва маъна-вий бойликларимизни бир-бирига муносиб уЙFунлаштиришдек юксак вазифалар белги-ланган. Бу буюк тараккиёт боскичидир. Бун-га халкимизнинг маънавий бойлигини яна-да устириш оркали эришиш мумкин булади. Бундай ривожланиш замонавий таълим, фаннинг ривожланишидан, ёшларимизни кай даражада билимли килиб вояга етка-зишимизга боFлик. Фарзанд туFилганда уни кобилиятли ёки кобилияти паст деб бах,олаб булмайди. Унинг етук инсон булиб вояга ети-шиши мавжуд таълим-тарбиянинг х,олатига боFлик булади. Лекин, жоиз булса айтиши-

1 Каримов И.А. Биздан озод ва обод Ватан колсин. - Т.: "Узбекистан" 1996. -258-б.

миз лозимки, таълим-тарбия масканларида фаолият курсатиб келаётган айрим педагог-укитувчиларимиз уз мулокотларида давлат тилида муомала тартиб-коидаларига х,ар доим х,ам риоя килишмайди. Бунда тингловчи тар-биячидан намуна, маданият, мазмун каби за-рурий таълим сифатларини ололмайди.

Улуг мутафаккир бобомиз А.Навоий шундай ёзган эдилар:

Иш эрур ул ким, узи они килур, Хикмат ул ким, ^ам узи они билур.

Хулоса шундан иборатки, таълим берувчи уз устида мукаммал ишлаши лозим булади.

Педагог укитувчи ёшларга таълим-тарбия беришда ижтимоий, иктисодий, маъ-навий, маданий, маърифий эх,тиёжларни уЙFунлаштирган х,олда фаолият юритмоFи ке-рак.

Ижтимоий-иктисодий фанларни укитиш-нинг педагогик асослари му^им ах,амиятга эга-дир. Педагогик билим ва кобилият инсон фао-лиятига сифат баFишлайди, унга ^аётий укув беради. Укитувчи укувчидан факат узи тушун-ган билиминигина талаб килиши укитувчи таълим даражасининг них,оятда пастлигини билдиради. Укитувчи билан укувчи орасида мажбурий таълим эмас, балки онгли, интизом-ли таълим булиши зарур. Ёшлар эркин фикр-лашни узларига энг зарурий эх,тиёж сифати-да англамоклари керак. Бозор иктисодиёти муносабатлари шароитида, айникса, касбга булган эх,тиёж усиб боради.

Замонавий таълим сифатини кутаришда дарс машFулотларини асосан техник воси-талар, лаборатория ва амалий машFулотлар оркали олиб бориш самарали булади. Укитувчи укувчини атрофлича билиши талаб этилади. Укитувчи факат адабиётларда ёзил-ганини такрорлаб турса, таълим самарасиз булади. Адабиётлардан урганилганларни х,аёт билан боFлаб утказилган дарс машFулоти на-тижали булади.

Мамлакатимиз йилдан-йилга ривожла-ниб бормокда. Бунда таълимнинг янгидан-янги педагогик технологиялари жорий эти-лаётганлиги а^амиятлидир. Унинг янада сермазмун булиши йулида узимизнинг айрим мулох,азаларимизни билдирмокчимиз:

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 5

1. Инсон таълим-тарбиясига зарур булган имкониятларни, андазаларни оила ва мактабдан ташкари радиоэшиттирувлар, телекурсатувлар оркали хам олади. Берилаёт-ган ахборотларда айрим суз талаффузлари за-монавий таълим талаблари даражасида эмас. Худди шунингдек, айрим укитувчиларимиз хам шундай хатоларга йул куймокдалар. Бун-дай камчиликларга йул куймаслик лозим.

2. Дарс машFулотларидан ташкари укув-чиларнинг хар бири билан алохида укитувчи узи белгилаган дастур асосида мунтазам шуFулланмоFи лозим. Укувчининг узлаштириш даражасини узлуксиз назорат килмок керак.

3. Укувчиларнинг иктисодий жараёнларни ихчам ва пухта урганиши, уларнинг хотираси-да, тафаккурида, нуткида равшанлик ва зукко-ликнинг пайдо булишида турли воситалардан фойдаланиш катта ахамиятга эга.

4. Мактабларда Узбекистонда бозор икти-содиётига утишнинг тамойиллари ва хусуси-ятлари буйича машFулотлар ташкил килинса максадга мувофик булади.

Мамлакатимизнинг келажак такдири ёш-ларимизнинг кулидадир. "Фарзандларимиз биздан кура билимли, кучли, доно ва албатта бахтли булишлари шарт" 1.

Узбекистонда ёшларга Fамхурлик курсатиш буйича жах,он мамлакатлари тан бераётган буюк ишлар амалга оширилмокда. Бирги-на 2013 йилда республикамизда касб-хунар коллежлари ва академик лицейларни та-момлаган 500 минг нафар ёшларнинг уз му-тахассисликлари буйича иш билан таъмин-ланганликлари, ёшларнинг укимишлилик салохиятини кутаришдек кабул килинган дав-лат ахамиятидаги дастурларнинг ишлаб тур-ганлиги кувончли холдир. Хукуматимиз томо-нидан болаларнинг соFлиFига каратилаётган эътибор ^ам уз самарасини бермокда. Чунон-чи, 2000-2013 йиллар мобайнида нуксонлар билан тугилган болалар сонининг 1,8 мар-тага камайганлиги, х,озирда болаларимиз-нинг 92 фоизи тулик соFлом эканлиги ёшлар такдирига курсатилаётган Fамхурликлар мева-

1 Каримов И.А. Фарзандларимиз биздан кура кучли, билимли, доно ва албатта бахтли булишлари шарт! / Вилоятлар, шах,ар ва туманларнинг хокимлари билан учрашувда сузланган нутк. 1998 йил 23 декабрь. // Биз келажагимизни уз кулимиз билан курамиз. Танланган асарлар. 7-жилд. - Т.: "Узбекистон", 1999. -211-б.

сидир. Утган 10 йил давомида республикамизда 1816 та спорт объектлари ишга туширил-ган. 2 миллиондан ортик ёшларимиз, шундан 842 минг нафари кизлар, 30 дан ортик спорт турлари билан шугулланмокдалар.

Узбекистон Республикаси Президенти И.А.Каримов томонидан 1996 йилдан буён хар бир йил унда бажарилиши зарур булган энг мухим вазифаларнинг амалга оширилиши-га каратилган булиб, уз номига эга булмокда. Юртимизда болаларнинг туFилишидан тор-тиб, уларнинг таълим-тарбияси, оилалари-даги соFлом мухит, вояга етишлари, касби буйича иш билан таъминланишлари - барча-барчаси давлат ахамиятидаги Fамхурликда амалга оширилмокда. Бу имкониятлар, ша-роитлар ёшлар таълимининг пойдевори мустахкам булганлигидан далолатдир. Мам-лакатимизда уз кудратига, уз салохиятига, уз обру-хурматига эга булган мустахкам кур^он урнатилди. Ушбу Ватанда яшаётган хар бир оила, фукаро, таълим-тарбия муассасалари жамоалари Узбекистоннинг буюк давлатга ай-ланишидаги асосий куч булган баркамол ав-лод такдири билан хамнафас булиб яшамоFи лозим. Бу йуналишда биргина 2014 йилда бажарилиши мулжалланиб маблаF ажратил-ган, республика тарихида мисли курилмаган кенг куламли ишлар режалаштирилган. Маз-кур йилда 6,6 миллион укувчи ва мактабгача ёшлар тиббий курикдан утказилади. 400 минг хомиладор аёл махсус дори-дармон билан бепул даволанади. Барча "Баркамол авлод" марказлари, мактабгача булган тарбия муассасалари таъмирланади. 1-4-синфлар учун укув дарсликлари, дастурлари, кулланмалари кайта куриб чикилади. 2014-2015 укув йилида 2,6 миллион укувчи 575 номдаги 25 миллион нусхадаги замонавий таълим асослари буйича тайёрланган дарслик ва кулланмалар билан таъминланади. Шунингдек, 161 та касб-хунар коллежи ва академик лицейлар, 48 та болалар мусика ва санъат мактаблари, 110 та болалар спорт объектлари курилади, реконструкция килинади ва таъмирланади. 586,9 минг на-фар 1-синф укувчиларига укув жихозлари, тупламлари, 6,5 миллион нусхадаги дарслик-лар, 500 мингдан ортик 2-синф укувчиларига чет тиллари буйича мультимедиали иловали дарсликлар бепул берилади. Кам таъминлан-ган оилаларга 516,9 минг тупламдаги кишки

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 5

кийим, 3,1 миллион нусхада дарслик ва укув куроллари бепул берилади.

Республикамизда замонавий таълимнинг тулик руёбга чикиши буйича давлат томони-дан зарурий шароитлар, х,ак-х,укуклар, имко-ниятлар яратилиб берилган. Бунга жавобан мактабгача таълим муассасаларида, умумтаъ-лим мактабларида, олий ва урта махсус таълим муассасаларида фаолият олиб бораётган укитувчиларнинг, устоз ва мураббийларнинг билим ва укув салох,иятлари белгиланган ре-жаларнинг кай даражада бажарилиши сифати ва мазмунини яратади. Шунга кура, бизнинг фикримизча, таълим-тарбия сох,асида фаолият олиб борадиган укитувчиларимизга назорат килиш, амалий ёрдам курсатиш, малакасини ошириш, кайта тайёрлаш каби усуллар оркали узлуксиз, самарали кумаклашиш лозимдир. Бу йуналишда, айникса, ижтимоий интизом сакланиши мух,имдир.

Узининг илFор маданий, илмий тамойил-ларига тулик эга булмаган шахс узгаларга х,еч качон зарурий таълим-тарбияни бера олмай-ди.

Инсоният тарихидан маълумки, фарзанд инсонга муносиб булган тарбия, билим, ту-шунча, урф-одатларни дастлаб факат оиласи-дан олади. Лекин бизда оз булса-да, фарзанд-ларимизга тарбияни, х,аётни, таълимни мактаб беради, ургатади, деган тушунчалар билан яшаётган оилалар х,ам мавжуд. Шунингдек, айрим мах,алла фаоллари уз мах,аллаларида истикомат килаётган оилаларнинг ижтимоий х,олатларидан тулик хабардор булмаётганлари каби вазиятлар учраб туради. Таълим муассасаларида ишлаб турган айрим укитувчилар укувчининг бирор-бир ножуя х,аракатларини курганида ёки ноурин сузлаганини эшитгани-да укувчига караб, "сен тарбиясизсан" деб, гуё уни тартибга чакиргандек буладилар. Укувчи бир ножуя сузи ёки х,аракати билан бутунлай тарбиясиз булиб коладими? Укитувчининг мана шу бир сузи унинг узидаги маданият-ни, маънавиятни, интизом ва масъулиятни бах,олайди. Бизнинг фикримизча, укитувчи узининг касби ни^оят мураккаб, айни вактда жуда шарафли эканлигини мазмунан англаб ол моFи ва шунга муносиб булиши учун узида куч, ирода х,амда, кенг маънода, билим салох,иятига эга булмоFи зарур. Укитувчи канчалик бой нотиклик санъатига, нотиклик

маданиятига эга булса, у шунчалик узгаларни эшитиш ва хулоса кила билиш кобилиятига ^ам эга булиши зарур. Шунда укитувчи билан укувчи уртасидаги таълим-тарбия муносабат-ларида бир-бирларини тушуниш, муносабат-лар мазмун-мох,иятидаги тугунлар енгил ечи-лади.

Укитувчи фаолиятида асоссиз ва ёт ахбо-ротлар урин топмаслиги лозим. Акс х,олда укувчи назарида урганилаётган таълимлар-га масъулиятсизлик хислатлари уса бошлай-ди. Бундай ^олатда укувчи мукаммал таълим олишдан узоклашади.

Укитувчи билан укувчи уртасида эркин фикр ва мулох,аза олиб бориш услублари УрнатилмоFи лозим. Укитувчининг бераёт-ган таълим-тарбияси х,урмат, маданиятлилик каби инсонга хос туЙFулар билан суFорилган булиши керак. Бир вактнинг узида укитувчида булган катъиятлилик, масъулиятлилик таълим сифатини кутаришга ёрдам беради.

Хуллас, укитувчининг х,ар сузи, ^аракати, ^атто куз караши узига хос мазмун ва тарбия таълимини англатмоFи лозим.

Бизнинг фикримизча, вакти-вакти билан укитувчиларга педагогика, риторика ва психология фанларидан, киска булса-да, сабок бериб бориш фойдадан холи булмайди.

Укитувчи утаётган мавзулари буйича них,оятда билимдон булиши мумкин, лекин мавзунинг х,аётдаги мазмунини укувчи эъти-борига тулик етказа бера олиш доим х,ам уд-даланвермайди.

Укув муассасаларида дарсларда узаро катнашиш, очик дарслар утказиш каби таж-рибавий услублар таълимда самарали булиши уз исботига эга. Аммо утказилган дарс машFулотларининг та^лили сифатли ва самарали булса, максадга мувофик булади. Дарс та^лилида катнашган укитувчи мазкур фан ва педагогик таълим сирларидан хабардор булмоFи керак. Дарс тах,лили дарс машFулоти утказган укитувчининг факатгина мавзу маз-муни буйича берган таълимини бах,олаш би-лан чегараланмасдан, балки дарс жараёнида синфда кандай тарбия ва назорат олиб бор-ганлигига ^ам хулоса килиш лозим. Чунки дарс жараёни бир вактнинг узида х,ам таълим, х,ам тарбияни мужассам этади.

Республикамизда замонавий таълимнинг мазмунли усиб бориши х,ам назарий,

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 5

хам амалий асосларга эга. Сунгги 22 йил-лик давр мобайнида таълимда эришилган ютуклар буни ифода этади. Узбекистон Рес-публикасининг "Таълим туFрисида"ги, "Кадр-лар тайёрлаш миллий дастури туFрисида"ги конунлари миллий яшаш тарзимиз, таълим-нинг янги педагогик технологиялар даража-сида ташкил килинишига каратилган. Мамла-

катимизда таълим-тарбия тизимининг тубдан узгартирилиши, замонавий таълимнинг тулик руёбга чикарилиши биз истаган, орзу килган баркамол авлодни вояга етказиш жараёнини яратади. Бундай улуF ва шарафли ишда фаол ва мазмунли иштирок этмок хар биримиз учун хам карз, хам фарздир.

Адабиётлар:

1. Узбекистон Республикасининг «Таълим туFрисида»ги конуни. // Олий таълимнинг меъёрий хужжатлари. - Т., 2001.

2. Кадрлар тайёрлаш миллий дастури. // Олий таълимнинг меъёрий хужжатлари. -Т., 2001.

3. Каримов И.А. Биздан озод ва обод Ватан колсин. - Т.: "Узбекистон", 1996.

4. Каримов И.А. Ёшларимиз халкимизнинг ишончи ва таянчи. - Т.: "Маънавият", 2006.

5. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 5

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.