Жумаев Ч.,
Сурхондарё вилоят педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти доценти, иктисод фанлари номзоди; Тиловов Б.,
Сурхондарё вилоят педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти доценти, тарих фанлари номзоди
ЁШЛАР ТАЪЛИМ-ТАРБИЯСИ КЕКСАЛАР НИГОЩА
ЖУМАЕВ Ч., ТИЛОВОВ Б. ЁШЛАР ТАЪЛИМ-ТАРБИЯСИ КЕКСАЛАР НИГОЦИДА
Маколада Узбекистан Республикасида ёшларга таълим-тарбия беришда катта авлод вакилларининг тутган урни куриб чикилган. Уларнинг х,аётий тажрибалари, мамлакат урф-одатлари, тарихи ва маданиятини билишлари мазкур жараёнда ах,амият касб эти-ши курсатиб утилган.
Таянч суз ва тушунчалар: асосий тамойиллар, таълим ва тарбия, миллий маданият, мерос, х,аётий тажриба; оила, жамоатчилик ва укув муассасалари х,амкорлиги.
ЖУМАЕВ Ч., ТИЛОВОВ Б. ВНИМАНИЕ СТАРШЕГО ПОКОЛЕНИЯ К ОБУЧЕНИЮ И ВОСПИТАНИЮ МОЛОДЁЖИ
В статье рассматривается роль старшего поколения в обучении и воспитании молодежи Республики Узбекистан. В этом им помогает их жизненный опыт, знание обычаев и традиций, истории страны и её культуры.
Ключевые слова и понятия: основные принципы, обучение и воспитание, национальная культура, наследие, жизненный опыт; сотрудничество семьи, общественности и учебного заведения.
JUMAEV CH., TILOLOV B. THE YOUTH EDUCATION - UP BRINGING ARE AT AGED PEOPLE S VISION
There is considered in the article role of elder generation in upbreading and educating of youth of Uzbekistan Republic. Their knowlege of history, culture, traditions and life experience are assisting them.
Keywords: education, basic principles of teaching and upbreading, national traditions, heritage, live experience, cooperation of schools, family and society.
Жацон маданиятига катта цисса цушган машцур алло-маларимиз инсон ва инсониятнинг хусусиятларини атроф-лича урганиб, тарацциётнинг асосини илмий исботлаган-лар. Бу тадцицотлар бутун дунёда узига хос жицатни намоён этади. Мамлакатимизда юз бераётган таращиёт-лар негизи тарихимизда юзага келган илмий, амалий таж-рибалар цосиласидир.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 12
Жах,он маданиятига катта х,исса кушган машх,ур комусий олим, табиатшунос, файласуф, астроном, математик, мусика-шунос, х,укукшунос, ахлокшунос, филолог, ёзувчи ва шоир, буюк мутаффакур Абу Али ибн Сино оламнинг яхлитлиги, мураккаб борлик эканлиги х,акида илмий асарлар, улмас кашфиётлар яратган. Шу-нингдек, улуF аждодларимиздан Абу Райх,он Беруний, Абу Абдуллох, Мух,аммад ибн Мусо ал-Хоразмий, Алишер Навоий каби куплаб улуF алломаларимиз инсон ва инсониятнинг хусусиятларини атроф-лича урганиб, тараккиётнинг асосини илмий исботлаганлар.
Кечаги кунимизга эътибор килмасдан бугунги ютуклар яратилмайди - бу, та-биий х,ол. Тараккиётнинг асосида тажри-банинг мох,ияти юксакдир. Чунки тажри-ба асосида вокеликни миссий урганамиз, биламиз, билим оламиз, укув ва куник-малар бирлигини юзага келтирамиз.
Маълумки, табиат ва жамиятдаги х,ар кандай ривожланиш жараёни инсоният тарихини ифода этади, масалан, коинот-нинг х,ам, Ернинг х,ам уз тарихи бор. Фан-ларнинг х,ам уз йуналиши ва тарихи мав-жуд, жамият тарихи ер ва табиат тарихининг давомидир. Хулоса килиб айтганда, уз тарихига эга булмаган бирор нарса мавжуд эмас, бирор нарса сабаб-сиз юзага келмайди.
Инсоният жамиятининг ривожланиш жараёни объектив характерга эга, чунки жамият ишлаб чикариш муносабатлари даражасига мос х,олда ривожланиб бо-ради. Бу жараёнга давлат, х,укук, географик мух,ит, ах,оли зичлиги, унинг купа-йиши, синфий курашлар, халкларнинг узаро муносабатлари каби куплаб х,о-латлар таъсир курсатади. Демак, жамият х,аёти ва унинг тарихи, тарихий жараён-нинг эгаси булган кишиларнинг онгли
фаолиятида намоён булади. Окибатда кишиларнинг ижтимоий онги жамиятдаги х,укмрон иктисодий имкониятларни яратади. Фан уз тараккиёти даврида куплаб аждодлар-авлодлар тажрибала-рини узида намоён этади.
Узбекистон Республикаси Президенти И.А.Каримов таклифи билан мамлакати-мизда 2015 йил «Кексаларни эъзозлаш йили» деб эълон килинди. Иилнинг шун-дай деб аталишида чукур тарихий маз-мун ва мох,ият ётади. Аждодларимизда «Дарё канчалик чукур булса, унинг суви шунчалик тинч ва осуда окади», «Дарахт илдизи канчалик бакувват булса, у шунчалик барк уриб яшнайди, куп х,осил бе-ради» деган х,аётий накллар бор.
Мамлакатимизда демократик ислох,от-ларни янада чукурлаштириш ва фукаро-лик жамиятини ривожлантириш концеп-цияси1 кабул килинган. Бунинг мазмунида Узбекистоннинг келажаги буюк булиш-лигини таъминлаш максад-вазифалари белгиланган. Буни амалга оширишда, ав-валамбор, кекса аждод-авлодларимиз-нинг х,аёт синовидан утган бой тажриба-ларига, фан ютукларига, юртига содик булган, изланувчан, соFлом ёш авлодла-рининг билимдонлик кобилиятларига суяниш, уларга ишонч билдириш тарак-киёт негизини яратиб беради. «Биз олди-мизга кандай вазифа куймайлик, кандай муаммони ечиш зарурати туFилмасин, гап охир-окибат, барибир кадрларга ва яна кадрларга бориб такалаверади. МуболаFасиз айтиш мумкинки, бизнинг келажагимиз, мамлакатимизнинг келажаги урнимизга ким келишига ёки бошка-
1 Узбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримовнинг Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси Конунчилик палатаси ва Сенатининг кушма мажлисида-ги маърузаси. 2010 йил 12 ноябрь. // Манба: http://www. senat.uz/uz/news/2010/president-islam-karimovs-report-at-the-session-12-11-2010.html.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 12
чарок, айтганда, кандай кадрлар тайёрла-шимизга боFлик»1, деб Юртбошимиз бежиз айтмаганлар.
Хозир республикамизда ёшлар таъ-лим-тарбиясига курсатилаётган ама-лий Fамхурлик, мамлакатлар мисоли-да олсак, инсоният тарихида янги бир сахифадир. Юртимизда укитиш жараёни-га тортилмаган бирорта ёш авлод ваки-ли йук. Ногиронлар, етимлар, нутки яхши ривожланмаган уFил-кизларга узига хос шароитларга эга таълим масканлари мавжуд.
Юртимизда таълим-тарбиянинг «9 + 3» шакли, яъни 9 йил умумий урта таълим хамда 3 йил урта махсус, касб-хунар таъ-лими жорий килинган, ёшларимиз 12 йил бепул таълим оладилар. Укитишнинг бу шаклидан куплаб мамлакатлар ибрат олишмокда. Ёшларимизни мактабгача булган даврлариданок хаётга, ота-онага, касб танлашга, мактабга булган хавас би-лан устириб бориш юрт тараккиётини таъминлашга асос булади.
Лекин шуни унутмаслик керакки, ёш-ликни мазмунсиз утказиш мусибатга етаклайди. Кексаларнинг энг гузал фикр ва тажрибаларини англай билган инсон-гина узининг тараккиёт йулида равон бо-ради. Кексаларни туFри англаш учун ин-сонда кучли кобилият ва ирода булиши лозим. Уз Ватанини, уз ота-онасини эъзозлай оладиган инсонгина кексаларни хам х,урмат кила олади. Эртага нима иш килишини билмайдиган инсон бахт-сиз булади.
Шуни айтиш уринлики, кексалик бу факатгина ёши улуF булганлиги биланги-на эътиборда булади, дегани эмас. Кексалик тушунчаси ёш, тажриба, фах,м-фаросат хамда таълим-тарбияга нисбатан
1 Каримов И.А. Биз келажагимизни уз кулимиз билан курамиз. 7-жилд . - Т.: «Узбекистан», 1999. -362-б.
мавжуд энг яхши шахс хусусиятларини камраб олиши, ифодалаши маълум. Шу билан бирга, ёши анчага борган кекса кишиларимиз бор, лекин улар бутун умри давомида бирор-бир инсонга илик фикр, муносабат, насихатларни айтмаган, хатто уз оиласида хам узига хос хурмат-эъти-борга эга эмас. Бундай кишилар учун кексалик даври худди оFир юк кутариб яшаётган кишини англатади. Яна бир тои-фа кексалар бор, улар бир умр узгалар ташвишига, таълим-тарбиясига, оиласида инсонийлик фазилатларини мунтазам руёбга чикариш билан хаёт утказадилар. Бундай инсонлар учун кексалик айни хосил даври, деса туFри булади.
Кексалар хаёт мактабидир. Бу мактаб-да ёшлар тафаккури шаклланади. Кексалик туплайди, таркатади ва яна узи хам олади. Кексалик улмайди, у янги-янги шаклга айланиб боради. Кексалик тараккиёт нихолларини суFоради, парвариш килади.
Мактаб укувчилари 9-синфни укиб та-момлагач, укишни яна 3 йил академик лицейда ёки касб-хунар коллежларида ихтиёрий равишда давом эттирадилар. 9-синфни тамомлаётган укувчи учун мактаб психологи укувчининг мактабдан
V V V и V
кейинги 3 йиллик укиши буйича касб танлашига кумаклашади. Шунда мутахас-сис укувчига купинча атиги 15-20 кури-нишдаги касб-хунарларни тавсия килади, яъни факатгина мазкур туман, шахар, ви-лоятда мавжуд булган касблар буйича маълумот беради. Вахоланки, хозир республикамизда 300 га якин касблар, хунар-лар буйича таълим берилади. Шуни айтиш мумкинки, куплаб укувчиларга касб-хунар тавсия килувчи психологлар мамлакатимиздаги мавжуд касблардан тулик хабардор эмаслар. Окибатда, 9-синфни тамомлаган укувчи ота-онаси,
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 12
дустлари ёки психолог тавсия этган касб буйича касб-х,унар коллежларида ёки академик лицейларда укий бошлайди. Баъзи укувчилар укиётган касбини сев-майди, яъни унинг бу касбга х,аваси ва интилиши етарли эмас. Натижада у дарс машFулотларига тулик катнашмайди, дарсларни тулик узлаштирмайди.
Урта махсус маълумотга эга булишда укувчи х,ам диплом олиши, х,ам бирор ишни бошкарадиган касб эгаси булиши белгилаб куйилган. Шунга кура, у дип-ломли тадбиркор деб аталади, лекин касбни уз х,аваси билан танламаган, фан-ларни узлаштириши бир х,олатда булган укувчи кандай килиб мустакил иш юрита олади? Окибатда у ишсизлар микдорини оширади. Шунга кура, бизнинг фикри-мизча, укувчи ёшларга касб танлаш ма-саласини 9-синфга борганда эмас, балки 4-5 синфлардаёк уктириб бориш лозим. Укувчи узи севган касби буйича укишни тамомласа, у нафакат узини иш билан таъминлайди, балки давлатимизнинг ёшларга бераётган имкониятларидан х,ам туларок фойдаланади.
Бу йуналишда эътибор каратилиши за-рур булган яна бир масала шундаки, узи х,авас килган касб укувчи яшаётган ту-манда ёки шах,арда булмаса, ушбу касб бошка вилоятларда мавжуддир. Уни уша бошка вилоятларда х,ам укитиш мумкин. Бу ерда жойлардаги халк таълими билан урта махсус, касб-х,унар таълими бошкар-малари уртасидаги зарурий алокаларни янада чукурлаштириш лозим, деб уй-лаймиз.
Ёшларга берилаётган таълим-тарбия ва х,аётий тажриба самарадорлигини кутариш учун таълим маданиятини ри-вожлантириш зарур булади. Бунинг учун таълим-тарбия берувчи таълим мада-ниятининг тарихи, инсониятнинг барча
маданий меросини билиши максадга мувофикдир. Таълим-тарбия берувчи шахс, аввало, узининг утмишидан хабар-дор булсагина, у уз даври бойликларидан унумли фойдалана олади.
Хозирги замон ёшларимиз ни^оятда изланувчан, сергак, уз Ватанига, узига булган ишончи анча юксак. Бундай кувончли х,олат юртимизда ёшларга яра-тиб берилаётган х,ар томонлама муносиб имкониятлар эвазига юзага келмокда. Шундай дунё тан олаётган эртаси порлок юртда кексалар «мана мен энди нафакага чикдим, энди тинчлигимни бузманглар», деб ёшларни уз канотига олмасдан, улар-нинг фаолиятларидан хабарсиз юришла-рини маъкуллаб булмайди. Кексалик - бу, албатта, табиий х,олат, у инсон хох,ишига боFлик ^олда руй бермайди. Лекин соF-саломат булган х,ар бир кекса узи бир умр фаолият курсатиб келган ишлари, х,аёт тажрибалари атрофида ёшларнинг бошини силаб, улар билан х,амнафас булса, нур устига аъло нур булади. Йулини билган одамга кексалик х,ам х,узур-х,ало-ват баFишлайди. Халкимизда шундай накл бор: ёшлик куввати-ю, кексанинг акли - Fалаба гарови.
Ёшлар таълим-тарбияси билан фаолият олиб бораётган х,ар бир устоз, муаллим, шунингдек, мактабгача булган таълим муассасаларида ишлаётган тарбиячилар, ота-оналар фарзандларининг неча ёшда булишидан катъий назар, уларнинг х,ак-х,укукларини билишлари ва шунга муносиб муносабат курсатишлари лозим. Чунки х,ар кандай таълим-тарбияда энг асосий нарса - бу, муаллим ва унинг тафаккур дунёсидир. Масалан, бола уз талабларини кондириш ва х,аётий х,укук~ ларини узида мужассам этиш каби асосий шартларни х,амда тиббий хизматдан фойдалана олиш, овкатланиш, бошпанага эга
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 12
булиш каби адолатли хаётий меъёрларни нафакат билиши, балки унга хурмат билан караши ва унинг масъулиятини англамоFи ва амал килмоFи талаб этилади.
Ёшлар уз хукукларини англаганлари баробарида улар уз кобилиятларини кенгрок ривожлантиришга эришишлари зарур. Улар хар кандай куринишлардаги зуравонликлардан химоя килинишлари шарт. Айникса, усмирларнинг гиёхванд моддаларни истеъмол килишлари, бола-лар мехнати, балоFат ёшига етмаганлар-ни турмушга чикариш, турли номуносиб окимлар таркибига кириб колиш каби муаммоларга йул куймасликда шу юртда яшаётган хар бир кексанинг, махалла ахлининг, давлат тизимидаги кишилар-нинг масъулияти жуда каттадир.
Ёшларимизнинг мамлакат хаётида фаол иштирок этиш хукуки бор. Шунга кура, улар хаётимизга тааллукли булган муаммолар буйича лозим булса нуфузли йиFилишларда ва тадбирларда иштирок этиши ва уз фикр-мулохазаларини эркин айта олиш хукукларига хам эгалар. Шу-нингдек, улар улFайиб боришлари даво-мида жамият хаётида фаол иштирок этишлари хамда юзага келаётган барча имкониятларга эга булишлари, хаётий мухим масалаларнинг ечимида масъули-ятни хис этиб иштирок этишлари, тарак-киёт муаммоларини еча билишни уз зим-маларига олишга тайёр булишлари керак. Ёшларни мана шундай уз ватанига содик килиб тайёрлашда кексалар тажрибаси уларнинг йулидаги нурафшон шамчирок булиши ва тажриба доноликнинг манбаи эканлигини ифода этиши уз мазмунига эга.
Инсоннинг улуFлиги унинг чинакам инсонийлигидадир. Инсон учун хизмат килмаган таълим - бу, таълим эмас. Таъ-лим чинакам тарбия булсагина, у юксак
эзгуликдир, акс холда у хеч нимага яра-майди.
Хар бир туман ва шахарларда нуро-нийлар, махаллалар, халк таълими булими масъул ходимлари таркибида «Ёшларимиз - келажак суянчимиз» маз-мунида кенгашлар ташкил этиш, шунга кура, хар бир махалладан ушбу кенгашга аъзо сифатида хаёт тажрибасини англа-ган, ватанпарвар кексалар жалб килинса, максадга мувофик булади. Ушбу вакил-лар, асосан, мактаб, ота-она ва махалла уртасида узларига бириктирилган оила-лар фаолияти буйича иш юритадилар. Бунда, авваламбор, ота-оналар, укитувчи-ларнинг ёшлар таълим-тарбиясида кандай бушликка йул куяётганлари юза-сидан фикр юритилади. Ушбу вакилларга хар бир оилавий сухбатларда катнашиш, укитувчиларнинг дарсларида иштирок этиш, мактаб ва махалла рахбарлари, ходимлари билан фарзандлар укиши, хулки каби зарурий йуналишлар буйича сух-батлар олиб боришларига имкон бериш лозим булади.
Уйлаймизки, бундай харакатлар амал-га оширилса:
- ота-оналар, мактаб укитувчилари-нинг фарзандлар таълим-тарбиясидаги масъулияти ортиб боради;
- хар бир укувчининг, шунингдек, мак-табгача булган таълим муассасаларида тарбия олаётган уFил-кизларнинг кекса авлодга, уз юрти, ота-онасига нисбатан мехри янада ортиб боради;
- мактаб, махалла йиFилишларида ушбу вакилларнинг мулохазаларини эши-тиб бориш ва ундан хулоса чикариш кат-та самара беради;
- энг мухими, ёшлар фаолияти, хатти-харакати назоратда булади.
Мамлакатимизда 2015 йилни «Кекса-ларни эъзозлаш йили» деб белгиланган-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 12
лигининг мазмунида юксак тарихий маъ-но бор. Ушбу мазмун юртимизнинг 23 йиллик мустакил фаолияти даврида эри-шилган барча тараккиётларимизни ва эндиги йулимизда белгиланган максад-ларимизнинг руёбга чикишини ифода этади.
Биз уз фаолиятимиз давомида уз юр-тига, уз шогирдларига нафи теккан, бир умр таълим-тарбия билан мехнат килган, фидойи инсонларни биламиз. «Узбекис-тонда хизмат курсатган халк таълими ходими», «Узбекистон халк маорифи аълочиси», Узбекистон Республикаси Президентининг «Фахрий ёрлиFи» эгаси, Термиз туманидаги 2-умумий урта таълим мактаби директори Орол Примкуловни нафакат Сурхондарёда, балки бутун республика халк таълими йуналишида, таъ-лим-тарбияда ва тадбиркорликда устоз сифатида купчилик яхши билади ва эъзозлайди.
Орол Примкулов 1929 йилда Термиз туманидаги Хушмон кишлоFида таваллуд топган. 1947-1949 йилларда Термиз педагогика билим юртида тахсил олган. 1949-1954 йилларда Ангор туманида бошланFич синф укитувчиси, 1954-1959 йилларда Тошкент давлат педагогика институтининг география фани мутахас-сислиги буйича талаба, 1959-1962 йилларда Ангор туманидаги 2-умумий урта таълим мактабида география укитувчиси, 1962-1974 йилларда ушбу мактабда ди-ректорнинг тарбиявий ишлар буйича уринбосари, 1974 йилдан хозирги вакт-гача Термиз туманидаги 2-умумий урта таълим мактаби директори вазифасида ишлаб келмокда. Устоз рахбарлигида утган 40 йил давомида, ушбу мактаб Узбекистонда ном чикарган таълим мас-
V > 1 V V V
канига айланди. Мактаб узининг куп йиллик фаолияти давомида бир неча бор
«Йилнинг энг яхши мактаби», «Йилнинг энг обод мактаби» курик-танловларининг республика боскичларида катнашиб, фахрли 1, 2, 3-уринларни эгаллаган. Устоз ташаббуси билан мактаб тулик компью-терлаштирилган, замонавий электрон доскалар билан жихозланган.
Мактаб битирувчиларидан 4 нафари фан доктори, 6 нафари фан номзоди, 2 нафари «СоFлом авлод» ордени, 8 нафари «Халк таълими аълочиси» каби ун-вонлар эгаси. Мактаб битирувчиларидан 24 нафари кураш буйича олтин медаллар совриндорлари. Шунингдек, фан олим-пиадаси ва «Билимлар синовида» хар укув йилида 10-12 нафар укувчи вилоят боскичида фахрли уринларни эгаллаб, республика боскичларида катнашиб ке-ладилар.
Мактабда кимё, биология, физика, информатика укув хоналари замонавий лаборатория жихозлари билан таъминлан-ган. Мактабда ташкил этилган тажриба синов майдончасида 100 мингдан ортик турли мавсумий гуллар, 50 мингдан ортик манзарали, масалан, арча, туя, кипарис каби кучатлар етиштирилиб, ободончи-лик учун хадя килиниб келинмокда. Жум-ладан, Термиз шахридаги «Алпомиш» боFига, «Ал Хаким ат-Термизий мак-бараси»га, «Термиз-Тошкент» транспорт йули атрофига, Тошкент, Бухоро, Хоразм, Кукон, МарFилон шахарлари кучаларини ободонлаштиришга 30 мингдан ортик арча кучатлари етказиб берилди. Орол Примкулов рахбарлигида мактабда бу фаолият узлуксиз давом этмокда.
Дедилар - дунёда асли ким азиз,
Айтдилар, устоздир, устоз бегумон.
Яна айтдиларки, азиз шубхасиз,
Устознинг кадрига ета олган азиз.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 12
Замонавий таълим ривожи, унинг си-фати ва мазмуни узгариб боришида таж-риба хамда хулосалар асосий манба хисобланади. Ватанга булган мехр, садокат, халкига, айникса, ёшларга нис-
батан фидойилик хусусиятларини таркиб топтириш, кексалар тажрибасидан фой-даланиш ёшларимизни муносиб тарбия-лашнинг мухим омилларидан булиб кел-ган ва шундай булиб колади.
Адабиётлар:
1. Каримов И.А. Биз келажагимизни уз кулимиз билан курамиз. 7-жилд . - Т.: «Узбекистон», 1999.
2. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008.
3. Каримов И.А. Узбекистон мустакилликка эришиш остонасида. - Т.: «Узбекистон», 2011.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 12