Научная статья на тему 'АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ТАЛИМОТИДА ДИН МАСАЛАСИ'

АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ТАЛИМОТИДА ДИН МАСАЛАСИ Текст научной статьи по специальности «История и археология»

43
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Форобий / дин / эътиқод / фалсафа / адабиѐт / жамият / тарих

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Ж. С. Раматов, М. Ҳасанов

Мақолада Абу Наср Форобийнинг талимотида дин масаласи шу билан бирга аждодимиз қарашларининг ҳозирги замондаги талқини, ўсиб келаѐтган ѐшларга таъсири кўриб чиқилади

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по истории и археологии , автор научной работы — Ж. С. Раматов, М. Ҳасанов

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ТАЛИМОТИДА ДИН МАСАЛАСИ»

АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ТАЛИМОТИДА ДИН МАСАЛАСИ

Ж. С. Раматов

Тошкент давлат транспорт университети, "Ижтимоий фанлар" кафедраси

мудири

М. Х,асанов

Тошкент давлат транспорт университети, "Ижтимоий фанлар" кафедраси

укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Маколада Абу Наср Форобийнинг талимотида дин масаласи шу билан бирга аждодимиз карашларининг хозирги замондаги талкини, усиб келаётган ёшларга таъсири куриб чикилади.

Калит сузлар: Форобий, дин, эътикод, фалсафа, адабиёт, жамият, тарих.

КИРИШ

Аждодларимизнинг хаёти ва ижодини урганиш, улар колдирган бебахо маданий меросни асраш билан бирга уларни урганиб тахлил килиш, кейинги авлодларга намуна килиб етказиш, уларнинг илмий карашлари, таълим- тарбия, инсоний фазилатлар - тугрисузлик, одиллик, эзгулик, хушхулклик, инсофлилик каби одоб-ахлок категориялари хакидаги карашларни урганиш бизнинг бурчимиз. Форобий фикрига кура, инсон маънавияти купрок унинг калби, кунглига боглик холда ифодаланган. ^албнинг поклиги, кунгилнинг софлиги инсонни етукликка, баркамолликка чорловчи асосий фазилатлар, деб курсатилган. Х,ар бир киши учун икки маънавият маркази - калб ва шуурга бир вактда, бирваракай рухий-илохий, аклий-маънавий озука берилади. Бу икки жараён уйгунлашган холда кишини комилликка олиб бориши мумкинлиги хакидаги гоя билан сугорилган. Чунки А.Эркаев таъкидлаганидек, «Маънавият инсоний фазилатлар билан бирга, «маънавий маданият» деб аталмиш дунёвий илм-фан, фалсафа, ахлок, хукук, адабиёт ва санъат, халк таълими, оммавий ахборот воситалари, урф-одатлар, анъаналар хамда дин ва диний маросимлар ва хоказо, диний санъат каби бошка куплаб тарихий ва замонавий кадриятларни хам камраб олади».Аллома ахлокий хислатлар сифатида - нафсни тийиш, окиллик, донолик, билимдонлик, мулохазакор булиш, ботирлик, сабр-токат, садокат, мухаббат, одил булиш, хакикат, маънавий юксакликка интилиш, адолат, саховат кабиларни тушунади. Аммо, бу хислатларнинг энг мухими хар бир инсоннинг

June, 2022

1187

ugMgu Ba Matpu^arau Sygumugup. ^yHKu, A6y Hacp OopoSuñ axgoKHu aKg SugaH y3BHH SoFgaHraH Ta^aKKypra acocgaHraH xogga TymyHagu. X,ap Sup ^apaeHHHHr oKugoHaguru TatguM-TapSuaHu Tyrpu ñygra KyHugraHguru SugaH SegrugaHagu. ^yHKu MaKcagra MyBO^HK aMagra omupugraH TatguM-TapSua HHCOHHH aKguñ Ba axgoKuñ ^uxaTgaH KaMogra eTKa3gu. Hhcoh TaSuaT Ba ^aMuaT KOHyH-KouganapHu Tyrpu aHrgamra, ygap SugaH OKu^OHa MyHOcaSaTga Sygumra xapaKaT Kugagu.

Á^ABHÉT^AP TAX^HHH BA METO^O^OrHH

ASy Hacp OopoSuñ TatguM-TapSuaHuHr acocuñ Ba3u$acu ^aMuaT TagaSgapura ^bboS Sepa ogaguraH Ba my ^aMuaT ynyH xu3MaT KugaguraH eTyK uhcohhu TapSuagamgaH uSopaT geS Sugagu. ^oHumMaHg y3uHuHr ^agca^uñ TatguMoTuga axmuguK Ba eMoHguK, agogaT Ba agogaTcroguK, poxaT Ba a3oS-yKySaT, u^^aT, mapM-xae Ba SeHoMycguK, caxuñguK Ba SaxugguK, goHoguK Ba ^oxugguK, ceBru Ba Ha^paT, noKguK Ba HonoKguK, Ba^ogopguK Ba SeBa^oguK, KaMTapguK Ba MaHMaHguK, MaKgaHnoKguK cuHrapu ogoS-axgoKKa TaaggyKgu TymyHnanapra agoxuga эtтнSop SugaH Kapañgu. AggoMaHuHr aKcapuaT acapgapuga Kumugap ^aoguaraga HaMoeH SygaguraH xycycuaTgap Tyrpucuga TynuK MatgyMoTgap SepugraH. YHuHr ^uKpuna, axmu Ba eMoH xygKgapHuHr xaMMacu ogaTgaH nañgo Sygagu. Ahhu nañTga y ogaMgapHuHr axmu eKu eMoH Sygumura xyKyMaT axggapuHuHr Tatcupu xaM Sygagu, geraH FoaHu ugrapu cypagu.

ASy Hacp OopoSuñ uHcoHHuHr KaMogra eTumuga TycuKguK KugyBnu HyKcoHnap cu^araga ^oxugguK, HogoHguK, ma^KaTcroguK, TaKaSSypguK, Ha^parnu KypcaraS yTagu. ^oxugguKHu - ugMra, HogoHguKHu - 3exHu yTKupnuKKa, ma^KaTcu3nuK, TaKaSSypguKHu agogaTra, Ha^parnu - ceBru-MyxaSSaTra KapaMa-Kapmu uggaT cu^arnga Tatpu^garaH. Y aKguñ TapSua Typgu SuguMgapHu ypraHum Harn^acuga aMagra omca, axgoKuñ TapSua KynpoK axmu axgoKuñ xucgaraapHu MamK Kuggupum, ogaraamupum, cyxSaT opKagu aMagra omumuHu TatKuggaraH.

OopoSuñHuHr ^uKpuna, "Eup SywM xaKuga Typgu SuguMgapHuHr ryBoxnurugaH, KynnuguK ^uKpuHuHr Sup xug SygumugaH cagMoKgupoK, KyngupoK gagug ñyK, nyHKu xaMMaHuHr uHTeggeKTu ucSoTgam ynyH xu3MaT Kugagu". AKgra эгa SygraH uhcoh Supop SywM, xogucaHu ypraHap экaн, my Hapca xaKuga SomKagapHuHr xaM ^uKpura MyxTo^guK ce3agu. Arap SomKagapHuHr $uKpu yзнннкнгa yxmam Sygca, yHga y y3 ^uKpuHuHr TyFpugurura umoHH xocug Kugagu. Ey xaKga

June, 2022

1188

мутафаккир шундай деб ёзади: "^ачонки турли акл уйлаб узини текшириб, бахслар, мунозаралар, тортишувлардан, карама-карши томонларни куриб чиккандан сунг бир фикрга келсалар, уни исботласалар ва якдиллик билан унга рози булсалар, шундагина уларнинг бу фикридан тугрирок хеч нарса булмайди». Бахс мунозараларда уз фикрини асослаш учун инсон етарли билимга эга булиши, нуфузли манбаларни урганиши, хулоса, исботлаш каби мантикий амалларни эгаллаши, бир суз билан айтганда, Етарли асос конуни талабларига амал килиши зарур.

Абу Наср Форобийнинг маънавият ва маърифат хакидаги фалсафий таълимоти негизида инсон ва унинг акл-идроки сингари куплаб масалалар урин олгани эътиборга сазовор. Унингча, инсон узининг фаол акл-идроки, кобилияти, истеъдоди, тафаккури ёрдами билан табиатни, борликни, материяни, ижтимоий ходиса ва жараёнлар мохияти ва мазмунини билади. Шунинг натижасида инсон улуг бахтга эришади. Шу боисдан хам аллома узининг "JjU^JI jj "Рухматериядан ажралган холда мавжуд

эмас. Тана улганидан сунг, рух мавжуд булмайди, унда уз-узидан парчаланадиган куч йук. У бирламчи субстанция; у инсон табиийлигини саклаб туради; унинг кучи тана аъзолари буйича жо булади. Инъом этувчи рухни кабул кила оладиган мохият булгандагина уни барпо этади. Тананинг мавжудлиги мохиятни булишига сабаб булади. Афлотун рухни танадан олдин пайдо булиши мумкин эмас" , деб ёзади.

Маънавий киёфа шаклланишида инсоннинг тафаккури, хотираси, тасаввури, диккати, иродаси иштирок этади. Бисотида мавжуд булган бутун билими, тажрибаси, истеъдоди намоён булади. Худди шунинг учун хам инсон ижтимоий киёфасини характерловчи энг мухим курсаткич маънавий маданиятдир. Маънавиятни эса рухиятни покламай, тафаккурни бойитмай туриб юксалтириб булмайди. Форобий адолатсизлик, жохиллик, хасислик, очкузлик, бойликка интилиш, турли ёмон хирсларга берилишни коралайди ва ахлокий камолотга эришиш зарурлигини айтади.

Форобий фозил шахар-давлатда одамларни турли белгиларига караб хар хил гурухларга булади. Бирок у кишиларнинг диний мазхаби, миллати, иркига эмас, балки табиий хусусиятлари, кобилиятларига, аввало, аклий иктидорига хамда илмларни урганиш, хаётий тажриба туплаш жараёнида орттирган билим ва куникмаларига катта ахамият беради. Алломанинг фикрича, фозил давлат маълум ижтимоий-

сиёсий таркибга эга ахолининг 5 катламидан иборат булади:

June, 2022

1.HucSaraH hmth^hh maxcnap. By Tou^ara goHHmMaHgnap Ba MyxHM umnapga oSpy^tTuSopnunap Kupagu.

2.^hh apSoSnapu, HoTHKgap, moupnap, MycuKanunap, xarroTnap Ba myHra yxmam ^aonnaTHH aManra omupyBHHnap.

3.YnHOBHHnap - xucoSnunap, caexarnunap, TaSuSnap, KoxuHnap Ba xoKa3o.

4.X,ap6uHnap Ba ^aMoar TapTuSuHH KypuKgam xaMga TamKH xy^yMgaH xHMoanam Ba3H^acHHH Sa«:apyBHHnap. X,apSuñ xaMmaxapnapura $oñga KemupumuHH ShhhS, y3 xaeTH ynyH TaBaKKan KH^agu; ^aMH^T, gaBnar MaH^aaruHH maxcuñ MaH^aarngaH ycTyH Kyagu.

5.Boñnap. Bynapra SoñnHK oprrnpyBHH gexKoHnap, nynoHnap, caBgorapnap Ba mynapra yxmamnap Kupagu.

fflapKHHHr 6ywK Myra^aKKupu y3HHHHr MatHaBHñ-axnoKHñ Kapamnapuga gaBnaTHHHr TamKH Ba hhkh Ba3H$anapHHH aHHK KypcaruS Sepagu. OopoSuñ ^HKpnna, gaBnaTHHHr TamKH Ba3H$acu $o3un maxap eKH gaBnar axonucuHH TamKH gymMaHnapgaH xhmoa KH^um, atHH MycTaxKaM Mygo^aaHH Tammn этнmgaн uSopar. ^oxun maxap - gaBnar ynyH SomKa gaBnaraap SunaH goHMHñ ypymnap, eT epnapra xy^yMnap KHnum, ynap MynKHHH topthS onum xoc. Oo3un gaBnarga эca y3 axonHCH ^apoBOHHHrHHH TatMHHnam, y3HHH Mygo^aa KH^um ynyH Kypam onuS Sopunagu.

ASy Hacp OopoSuñ cuecuñ KapamnapuHHHr энг MyxHM xycycuaTH myHgaKH, SHpHHHHgaH, y ^aMHarnuHr nango Synum caSaSHHH, TaSuuñ MyxHT Ba KHmHnapHHHr Mogguñ эxтнe^пapн opKanu TymyHTHpHS SepagH. HKKHHnugaH, y KHmHnapHHHr эxтнe^н, h^thmohh xonaruHH yHHHr aKgH, MexHaTH, y3 xaeT ^aonH^THHH MycTaKH^ Tamañ onumuHH SenrunañgH, geS xucoSnañgH. YnHHHHgaH, yHHHr cuecuñ Kapamnapuga ^aMH^T acocuga KHmunapHHHr энг co$ HHTHnumnapu KapuHgom-ypyraapHHHr SupnamyBH, y3apo epgaM, agonar, gycTHHK, axunnuK, эxтнe^пapнннг SupranHKga KoHgupunumH, yMyMHñ MaH^aaraapuHH TymyHHm roanapu eTagu. TypTHHHHgaH, OopoSuñ SomKa Myra^aKKHpnap cuHrapu ^aMHarga MaB^yg eBy3HHKnapHH ñyKoTHmra Kogup SynraH ogun Ba aKgnu xyKMgopnap Synumura umoHagu. Y agonarau xyKMgopHHHr acocuñ Ba3H^acu Ky^nu Ba Kyncronap ypTacuga TeHrauK, WKopu Ba Kyñu gapa^agarunap opacuga agonar ypHarum, geS Sunagu. AnnoMa ^HKpuna, KHmunapHHHr TeHrauru Ba ynapHHHr MexHar ^aonuaTugaru эpкннпнгн ^aMH^THHHr эpкннпнгннн TatMHHnañgu. "MagaHHñ ^aMH^T Ba MagaHHñ maxap (eKH MaMnaKaT) myHgañ SynagHKH, — geS e3agu OopoSuñ, - my MaMnaKaTHHHr axonucugaH SynraH xap Sup ogaM KacS-xyHapga o3og, xaMMa SaS-SapoSap Synagu, Kumunap ypTacuga $apK

June, 2022

1190

булмайди, хар ким узи истаган ёки танлаган касб-хунар билан шугулланади. Одамлар чин маъноси билан озод буладилар"

Форобийнинг сиёсий карашлари, юкорида караб чикканимиздек, энг илгор ва чукур инсонийлик тамойилларига асосланади. У инсон факат узи учун яшамаслиги керак, у умумбашарий борлик эканлигини, унинг башариятга хизмат килиши лозимлигини эътироф этади. Бундай гоялар алломанинг жахон сиёсий фикри тарихида муносиб урин эгаллашидан далолат беради. Абу Наср Форобий томонидан илгари сурилган сиёсий гоялар хеч качон уз кимматини йукотмаган, йукотмайди ва хозирги даврда хам уларни хисобга олиш мухим амалий ахамиятга эга. Мутафаккирнинг сиёсий меъроси, шубхасиз, жахон сиёсий фикри хазинасига кушилган катта хиссадир.

ХУЛОСА

Мутафаккир фикрича, ички рухий, маънавий кучлар инсонга табиатни объектив бахолашга имкон беради. Инсоннинг рухий, маънавий кучлари танасининг жисмоний холатига таъсир эта олади. "Рухан касал одамлар, - деб ёзади мутафаккир, - хам ёмон истаклари ва одатлари туфайли бузилган тасаввурларига караб, ёмон (ахлоксиз) феъл-харакатлардан хузурланадилар ва гузал киликларни, ишларни ёктирмайдилар ёки умуман гузалликни тасаввур килмайдилар" Демак, маънавий, рухий эхтиёжлар, имкониятлар, энг мухими, тана етуклиги хар томонлама комил ва етук инсоннинг асосий жихатларидир. "Абу Наср Форобийнинг жамият ва инсон муносабатлари тугрисидаги куйидаги фикрлари диккатга сазовордир: Мутафаккирнинг фикрича, «Х,ар бир инсон уз табиатига кура шундай тузилганки, у яшаш ва олий даражадаги етукликка эришмок учун куп нарсаларга мухтожлик сезади, унинг бир узи эса бундай нарсаларни кулга киритолмайди. Шу боис уларга эга булишда кишилик жамоасига эхтиёж тугилади... шу сабабли яшаш учун зарур булган, кишиларни бир-бирига етказиб берувчи ва узаро ёрдамлашувчи куп кишиларнинг бирлашуви оркалигина одам уз табиати буйича интилган етукликка эришуви мумкин. Бундай жамоа аъзоларининг фаолияти бир бутун холда уларнинг хар бирига яшаш ва етукликка эришмок учун зарур булган нарсаларни етказиб беради».

REFERENCES

1.Абдильдин Ж.М., Бурабаев М.С. и др. Социальные, этические

2. Абу Носр Фаробий, Фозил одамлар шахри. -Т.: Янги аср авлоди. 2016. - Б. 163-164.

June, 2022

1191

3. Хайруллаев М.М. Мировозрение Фараби и его значение в истории философии. -Т.: Фан, 1967; Уйгониш даври ва шарк мутафаккирлари. -Т.: Узбекистон, 1971; Урта Осиеда Уйгониш даври маданияти. -Т.: Фан, 1994.

4. М.Н.Хасанов, А.А.Азимбаев, Халилов У., & Каримов Б. (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ШАХС МАЪНАВИЙ КАМОЛОТИГА ДОИР КАРАШЛАРИ . JOURNAL OF NEW CENTURY INNOVATIONS, 4(3), 147-153. Retrieved from http: //wsrj ournal .com/index.php/new/article/view/629

5. Рахимова, М. И., & Хасанов, М. Н. (2020). Роль среднеазиатской философии в развитии мировой и европейской науки. Вестник науки и образования, (4-1 (82)), 38-41.

6. Н. Ж. Назарова & М. Н. Хасанов (2022). ТАЛАБАЛАРДА БУШ ВАКТДАН САМАРАЛИ ФОЙДАЛАНИШ КУНИКМАЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ. Academic research in educational sciences, 3 (6), 752-758.

7. Миршод Нумонович Хасанов (2022). ЯНГИ УЗБЕКИСТОН ТАРАККИЁТИ БОСКИЧИДА ЁШЛАРНИНГ МАЪНАВИЙ ВА МАДАНИЯТИНИ ЮКСАЛТИРИШНИНГ УСТИВОР ВАЗИФАЛАРИ. Academic research in educational sciences, 3 (6), 791-798.

8. М. Н. ^асанов, С. У. Бошмонов, & Т. О. Жонибеков (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ИЛМ-ФАНЛАР ТАСНИФИДА АХ,ЛОКДЙ ВА ДИНИЙ КАРАШЛАРИНИНГ ТАХДИЛИ. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 1), 608-613

9. Hasanov M.N. Abu Nasr is a unique interpretation of the concept of happy man in Farobi's philosophy.TJE - Tematics journal of Social Sciences-AQSH.2022.-P.43-46

June, 2022

1192

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.