Научная статья на тему 'ЗНАЧЕНИЕ УЧЕНИЯ ВЕЛИКОГО МЫСЛИТЕЛЯ АБУ АЛИ ИБН СИНО В ОБРАЗОВАНИИ МОЛОДЕЖИ СЕГОДНЯ'

ЗНАЧЕНИЕ УЧЕНИЯ ВЕЛИКОГО МЫСЛИТЕЛЯ АБУ АЛИ ИБН СИНО В ОБРАЗОВАНИИ МОЛОДЕЖИ СЕГОДНЯ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
30
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Re-health journal
Область наук
Ключевые слова
мыслители / молодое поколение / личность / афоризмы / воспитание / нравственность / духовность / источники.

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Салиева Манзура Хабибовна, Азизов Юрий Далиевич, Мирзаева Махпора Мамадалиевна

Идеи великих мыслителей имеют большое значение в воспитании людей современности в духе высоких нравственных качеств, в воспитании нашего общества как совершенной личности. Основой для этого могут быть исторические источники, особенно жизненными уроками являются учения великого мыслителя Абу Али Ибн Сины, играющие большую духовную роль в развитии нравственности и человеческих качеств.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЗНАЧЕНИЕ УЧЕНИЯ ВЕЛИКОГО МЫСЛИТЕЛЯ АБУ АЛИ ИБН СИНО В ОБРАЗОВАНИИ МОЛОДЕЖИ СЕГОДНЯ»

УДК 616-051.616-057

ЗНАЧЕНИЕ УЧЕНИЯ ВЕЛИКОГО МЫСЛИТЕЛЯ АБУ АЛИ ИБН СИНО В ОБРАЗОВАНИИ МОЛОДЕЖИ

СЕГОДНЯ

Салиева Манзура Хабибовна Азизов Юрий Далиевич Мирзаева Махпора Мамадалиевна

Андижанский государственный медицинский институт

Идеи великих мыслителей имеют большое значение в воспитании людей современности в духе высоких нравственных качеств, в воспитании нашего общества как совершенной личности. Основой для этого могут быть исторические источники, особенно жизненными уроками являются учения великого мыслителя Абу Али Ибн Сины, играющие большую духовную роль в развитии нравственности и человеческих качеств.

Ключевые слова: мыслители, молодое поколение, личность, афоризмы, воспитание, нравственность, духовность, источники.

БУЮК МУТАФАККИР АБУ АЛИ ИБН СИНО УГИТЛАРИНИНГ БУГУНГИ КУНДА ЁШЛАР ТАРБИЯСИДАГИ А^АМИЯТИ

Ёшларни укитиш ва тарбиялаш жараёнида асосий вазифалардан бири уларнинг онгига миллий кадриятларимизни сингиришдир. Айниккса ах,лок-одобни юксалтириш, инсоний фазилатларни шакллантиришга катта маънавий ахдмият касб этадиган буюк мутафаккир Абу Али Ибн Синонинг таълимотлари гоят хдётий сабоклардир.

Калит сузлар: мутафаккирлар, ёш авлод, шахс, афоризмлар, тарбия, ахлок, маънавият, манбалар.

THE SIGNIFICANCE OF THE TEACHINGS OF THE GREAT THINKER ABU ALI IBN SINO IN YOUTH EDUCATION TODAY

The ideas of great thinkers are of great importance in educating people of our time in the dux of high moral qualities, in educating our society as a perfect personality. The basis for this can be historical sources - the teachings of the great thinker Abu Ali IbnSina, which play a great spiritual role in the development of morality and human qualities, are especially vital lessons.

Key words: thinkers, young generation, personality, aphorisms, education, morality, spirituality, sources.

Мавзунинг долзарблиги. Замонамиз кишиларининг юксак ахлокий фазилатлар рух,ида тарбиялашда, комил инсон булиб жамиятимизни юксалтиришда, юртимиз равнакида, мустакиллигимизни мустах,камлашда буюк мутаффакирлар фикрларининг ахдмияти них,оятда катта. Уларни чукуррок мушохдда килсак, бугунги цивилизация даврида, глобаллашув шароитида ахдокнинг роли, маърифатнинг кадр-киммати них,оятда зарур. Узбекистон Республикаси Президентининг бевосита бошчилигида:

«Кадрлар тайёрлаш миллий дастури», «Таълим тугрисида»ги конун, Президент фармонларида уз аксини топганлиги бежиз эмас (1,2).

Таълим-тарбия тизимини тубдан ислох килиш борасида Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг фикр ва мулохазалари диккатга сазовор: "Бизни хамиша уйлантириб келадиган яна бир мухим масала - бу ёшларимизнинг одоб-ахлоки, юриш-туриши, бир суз билан айтганда, дунёкараши билан боглик. Бугун замон шиддат билан узгаряпти. Бу узгаришларни хаммадан хам купрок хис этадиган ким - ёшлар. Майли, ёшлар уз даврининг талаблари билан уйгун булсин. Лекин айни пайтда узлигини хам унутмасин. Биз киммиз, кандай улуг зотларнинг авлодимиз, деган даъват уларнинг калбида доимо акс-садо бериб, узлигига содик колишга ундаб турсин. Бунга ниманинг хисобидан эришамиз? Тарбия, тарбия ва факат тарбия хисобидан".

Бугунги кун жамоатчилик назоратини тарбияга каратишни талаб килмокда. Чунки тарбия сузининг ортида Ватан, миллат такдири турибди. Демак, хар ота-она, кушни, таниш-билиш, кариндошлари билан гаплашганда жамоатчилик назоратига хос: "Болангизда кайси фазилатларни тарбиялаяпсиз?", "^айси иллатларни йукотдингиз?", "Бола тарбиясида кайси усулларни куллаяпсиз, менга хам ургатинг" деган саволларни бериши керак. Ота-оналарнинг педагогик маданиятини ошириш, фарзанд тарбияси борасидаги бурч ва масъулиятини ошириш мухим вазифаларидан бири хисобланади

Мавзунинг максади. Ёшларни укитиш ва тарбиялаш жараёнида асосий вазифалардан бири уларнинг онгига миллий кадриятларимизни сингиришдир. "Биз хамиша уз ватанимизни буюк мутафаккирлар ватани эканлиги билан фахрланиб келганмиз. Буюк мутафаккирлар Имом Ал Бухорий, Ибн Сино, Беруний, Мирзо Улугбек, Алишер Навоий, Мирзо Бобурлар узларининг ёркин фикр мулохазаларини ёшлик даврларидан бериб келган. Хозирги ёшлардаги юксак кобилият, билимга чанкоклик ва талант кон-конимизга сингиб кетганлиги бежизга эмас. Хакикатдан хам Узбекистон кадимги цивилизация учоги ва буюк мутафаккирлар яшаб, ижод килган юртдир.

Материал ва услублар: Ота-боболаримиз азал-азалдан ёшларга одобли, яъни яхши хулили, мехнатсевар, тугри суз, халол, ростгуй, камтар, инсофли, диёнатли, ор-номусли, уз тугишганларига, кариндош-уругларига ва якин дусту-биродарларига мехр-мухаббатли, бир суз билан айтганда, комил инсонлар килиб тарбиялашга куч гайратлари ва акл-идрокларини аямай ишга солиб, алохида диккатни каратганлар. Чунки бунга асос була оладиган тарихий манбаларимиз бор. Айникса ахлок-одобни юксалтириш, инсоний фазилатларни шакллантиришга катта маънавий ахамият касб этадиган буюк мутафаккир Абу Али Ибн Синонинг таълимотлари гоят хаётий сабоклардир.

Жахон илм ахли томонидан тан олинган машхур комусий аллома ва мутафаккир Абу Али Ибн Сино (980-1037 йил) узидан бой интеллектуал мерос колдирди. Ибн Синонинг катор асарларида жумладан "Табиат дурдонаси" ("^урози-йэ табиат) "Оила тадбири" ("Тадбир-э манзил"), "Ишк рисоласи", "Мантик рисоласи", "Ахлок рисоласи" кабиларда табиатнинг турли ходисалари, ижтимоий хаётнинг узига хос муаммолари - инсон макоми бахт-саодатга эришишнинг восита ва йуллари, адолат, комил инсон, шахс ва жамият, жамоани окилона бошкариш, табиат ва инсон тугрисидаги гоялар ахамиятга моликдир (4).

Оилани ташкил этган киши оила аъзоларига "мудир" ва узининг сиёсатини куллайди, улар отасининг иродасига буйсунадилар. Яшашда ва овкатланишда хамма тенгдир. Хуллос эркак "уй ва эга булган нарсаларни мухофаза килиши ва асраши учун рафикага эхтиёжлидир"- дейди Ибн Сино. Мутафаккирнинг фикрига кура, хар бир одам ожиз ёки касал булганда, кексайган вактида унга кайгуриши учун хамда вафотидан кейин номини бархаёт килиши учун фарзандига ва хизматчиларига мухтождир.

Натижалар ва тахлил. Боланинг тарбияси онанинг хомиладорлигиданок бошланади. Оиладаги шарт-шароитлар, мехр-мухаббат, атрофдагиларнинг муносабатлари боланинг тарбиясида жуда катта роль уйнайди. Уз фарзанди борасида отанинг сиёсати шундан иборатки, унга чиройли исм куйиш, яхши энага танлашдир. Болани доим яхши хулклар ва одоблар асосида тарбиялаш лозим чунки ёмон феъл -атворлар ва нафратли одатлар болани бузади, улардан болани четлаштириш лозим. Бу максадга эришиш учун мураббий болани килган ишлари учун ёки мактайди, ёки четлаштиради, ёки жирканч ва ёмон ишлардан куркитади, кочиради ёки яхши хулкка одатлантиради ва хайрли ишларга чорлайди. Калтаклаш сунги чора ва уни куллаганда

бола огрик;ни сезиши лозим, номига булса, "бола калтак (уриш)дан хайикмайдиган булиб колади ва бунга ахамият хам бермайди".

Алломанинг фикри буйича, "болага илм ва одобни биринчи навбатда ургатиш лозим тажрибали, фахм - фаросатли, диндор одобли киши булиши шарт. Мактабда, одоб ва ахлок эгаларидан булган хурматли кишиларнинг фарзандлари билан дустлашиб, бир биридан ёрдамини

аямасдан укиши лозим. Биринчи навбатда (она) тили ва ^уръони Каримни, сунг яшаш тарзи услуби ва маблаг топиш йулларни, хукукларни ва санъатни хар бир киши узининг интилишига мос келадиган сохани урганишга интилади" деб аллома ёзади. Шу сабабдан шогирдларнинг хохишини инобатга олиш зарур. Фарзандни касбга йуналтириш хакида мутафаккир куйидаги фикрларни билдиради. Биринчидан, турмушини таъминлашда уз санъатидан фойдаланишнинг лаззатини татиб курганда у ишининг манфаати ва коидасига кура уз санъатига мухаббати ошади ва муносабати узгаради уни такомиллаштиришга харакат килади. Иккинчидан уз турмуш тарзини тула таъминлашдан олдин масъулиятни уз зиммасига олади. Турмушнинг талабига куникиш хосил килади. Мутафаккир таъкидлайдики, унинг фарзандлари тарбияси ва парваришида унинг ишончли кишиси хамда хонадонида унинг уринбосари булган, унинг молу-мулкининг бошкарувчиси булган хамда эркакнинг оила юритиш ишларида фазилатли ва яхши турмуш урток унинг хамкоридир.

Хулоса:"Оилада катта ёки кичик нарса булмайди. Х,амма нарса, хатто, энг оддий булиб куринган оилавий муносабатлар хам болага таъсир курсатади. Айникса, ростгуйлик, самимийлик, садокатлилик, ширинсухан булиш бола камолотидаги зарур хаётий воситалардан биридир" - Абу Али ибн Сино.

АДАБИЁТЛАР

1. Ю.А.Отабеков, Ш.Х.Хамидуллин, Е.Соколова «Бюст Ибн Сино». Андижан: 1979.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг Фармони- "2022-2026 йилларга мулжалланган янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тугрисида".

3. Н.Э.Юсупова,Н.Салимсакова Ш.Н.Бурнаев. Ибн Сино оила ва бола тарбияси хакида Т.:2012.

4. Камалова Ш. У., Мунарова Р. У., Ахмедова Н. А., Алимкулов С. О., Эшонкулов Б. М. Педагогические взгляды Абу Али ибн Сины (Авиценны) // Молодой ученый. — 2015. — №9. — С. 1068-1070.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.