Научная статья на тему 'ШАРҚ МУТАФАККИРЛАРИНИНГ ОИЛАДА ФАРЗАНДЛАР ТАЪЛИМТАРБИЯСИ БОРАСИДАГИ ҚАРАШЛАРИ'

ШАРҚ МУТАФАККИРЛАРИНИНГ ОИЛАДА ФАРЗАНДЛАР ТАЪЛИМТАРБИЯСИ БОРАСИДАГИ ҚАРАШЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Социологические науки»

CC BY
228
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по социологическим наукам, автор научной работы — Ш. А. Дўстмуҳаммедова, И. Арабов

В этой статье обсуждается мнение восточных мыслителей о том, что родители несут основную ответственность за воспитание детей. Было отмечено, что воспитание детей, в первую очередь, наших национальных и религиозных обычаев и традиций, а также рекомендации наших мыслителей прошлого принесут положительные результаты. Широко освещены научные, философские и психологические взгляды наших ученых в этой области.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article discusses the views of Eastern thinkers that parents are primarily responsible for the education of children. It was noted that the education of children, first of all, our national and religious customs and traditions, as well as the recommendations of our thinkers of the past, will bring positive results. The scientific, philosophical and psychological views of our scientists in this area are widely covered.

Текст научной работы на тему «ШАРҚ МУТАФАККИРЛАРИНИНГ ОИЛАДА ФАРЗАНДЛАР ТАЪЛИМТАРБИЯСИ БОРАСИДАГИ ҚАРАШЛАРИ»

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

ШАРК МУТАФАККИРЛАРИНИНГ ОИЛАДА ФАРЗАНДЛАР ТАЪЛИМ-ТАРБИЯСИ БОРАСИДАГИ КАРАШЛАРИ

Ш. А. Дустму^аммедова

психология фанлари номзоди, доцент

И. Арабов

Узбекистон халкаро ислом академияси магистранти

АННОТАЦИЯ

В этой статье обсуждается мнение восточных мыслителей о том, что родители несут основную ответственность за воспитание детей. Было отмечено, что воспитание детей, в первую очередь, наших национальных и религиозных обычаев и традиций, а также рекомендации наших мыслителей прошлого принесут положительные результаты. Широко освещены научные, философские и психологические взгляды наших ученых в этой области.

ABSTRACT

This article discusses the views of Eastern thinkers that parents are primarily responsible for the education of children. It was noted that the education of children, first of all, our national and religious customs and traditions, as well as the recommendations of our thinkers of the past, will bring positive results. The scientific, philosophical and psychological views of our scientists in this area are widely covered.

Оила авлоддан-авлодга утадиган маданий кадриятлар, хусусан халкнинг маданий мероси, ахлокий карашларининг эгаси хисобланади. у турли хил узаро фаркланувчи кишилардан иборат ижтимоий гурух, боланинг илк ижтимоий муносабатларга киришадиган масканидир.

Барча халклар сингари узбек халки хам узининг ривожланиш тарихида ва тараккиёт истикболини белгилашда оила ва унинг атрофидаги муаммоларни урганиб келган. Халк огзаки ижодиётининг узига хос жанрлари булган макол, матал, эртак, накл, хикматли сузлар ва ибораларда ижтимоий хаётнинг энг мураккаб муаммоларидан тортиб оилавий хаёт масалаларигача уз иникосини топган.

Узбек халки - болажон халклиги боис, бугунги кунда хам оилада камида

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

икки-уч фарзанднинг булиши табиий хисобланади. Шу боисдан хам, узок утмишдан халкимиз ота-она ва фарзанд муносабатларидан кейинги уринда, ака-укалик ва опа-сингиллик муносабатларига алохида эътибор бериб келган. Оилада фарзандлар уртасида илик муносабатлар булиши ва сакланиб колиниши учун аждодларимиз ёзма ва огзаки ижод намуналаридан хам кенг фойдаланган. Жумладан, "Онангни кафтингда тутсанг, синглингни бошингда тут", "Ота -хазина, ака-ука таянч", "Беш кулим пасту баланд, бешови асалу канд", "Ога-ини тотув булса, от куп, опа-сингил тотув булса ош куп", "Ога-ини аразли булса хам, гаразли булмас1" каби маколлар кондошликнинг инсон хаётидаги урнини курсатиш билан бир каторда, фарзандларни узаро ахилликка, хамкорликка, биродарликка, мехр-окибатли булишга чорлаган. Зеро, инсоний гоялар рухида тарбияланган фарзанд нафакат оиласи тинчлиги ва баркарорлиги, балки бутун жамият саодати учун хам курашувчи булади.

Аждодларимизнинг куп минг йиллик тарихи, ижтимоий-иктисодий хаёти, маданияти, маънавияти ва кадриятларида уз таъсирини колдирган зардуштийлик динида хам жамиятнинг илк куртаги булмиш оила муносабатларига катта ахамият каратилган. Хусусан, "Авесто"да ака-сингил уртасидаги мехр-окибат, акалик масъулияти хакида гапирилиб, шундай дейилади: "Дон экилган бугдойзорни босиб утиш факат бир киши учун -синглисини кургани бораётган ака учун кечирилади2". Келтириб утилган мисоллардан куриниб турибдики, халкимизда кадим-кадимдан ака-ука, опа-сингиллар уртасидаги мехр-окибат, эзгу муносабатлар юксак кадрият саналган.

Мухаддислар ичида энг машхури, ислом оламининг ифтихори - Абу Абдуллох Мухаммад ибн Исмоил ал-Бухорий асарларида оилада фарзандларни мехр билан тарбиялаш ва уларга бир хилда муносабатда булиш масалаларига куйидаги хадиси шарифлар келтирилган: "Абу Хурайра розияллоху анхудан ривоят килинади: "Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам уз хузурларида ал-Акраъ ибн Хобис Таймий утирганда Хасан ибн Алини уптилар. Шунда у: Менинг унта болам бор. Улардан бирортасини упганим йук", деди. Бас, Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам унга назар солдилар ва: "Рахм

3

килмаганга рахм килинмас ",- дедилар.

1 Узбек халк маколлари.Т.: Fофур Fулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти. 271 бет, 318-319 бетлар.

2 Хасанов С. "Хоразм маьрифати-олам кузгуси" Тошкент: 1996, 47бет.

3 Абу Абдуллох Мухаммад ибн Исмоил ал-Бухорий. Хадис: 4-китоб.- Т.: ^омуслар бош тахририяти, 1997.-528 б. Б 85.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

Шарк мутафаккирларидан саналмиш Абу Наср Форобий, Абу Райхон Беруний, Абу Али ибн Сино, Юсуф Хос Хожиб, Алишер Навоий, Захриддин Бобур ва бошка куплаб алломаларимизнинг оила ва ундаги шахслараро муносабатлар, айникса фарзандлар тарбияси хусусидаги кимматли фикр-мулохазалари бугунги кунда хам катта ижтимоий, мафкуравий, тарбиявий ахамиятга эгадир.

Буюк олим Абу Наср Форобий "Мантикка кириш", "Акл тугрисида", "Бахт-саодатга эришув хакида", "Фозил шахар одамларининг карашлари", "Уруш ва тинч турмуш хакида китоб" каби 160 дан ортик кимматли асарларида шахслараро муносабатларга алохида тухталган.

Форобий: "Бахт-саодатга эришув хакида" рисоласида хар бир инсоннинг тугма табиатида ва унга лозим булган хар кандай иш ва харакат жараёнида бошка бир инсон ёки купчилик билан муносабатда булиш, узаро алока килиш хиссиёти бор, одам жинсидан булган хар кандай инсоннинг ахволи шу, у хар кандай камолотга эришувда бошкаларнинг кумаклашувига ва улар билан бирлашишга мухтож ва мажбурдир", дейди. Бу билан аллома кишилар уртасида ога-инилик, иноклик, биродарлик ва хамдамлик муносабатлари - эл-юрт тинчлиги, жамият равнаки, инсон камолоти учун гоят зарур омиллардан бири эканлигини таъкидламокда деган хулосага келиш мумкин. Бунда оилада камолга етаётган фарзандларнинг узаро муносабатларини тугри ташкил этиш, ахиллик ва хамжихатлик каби сифатларни болада тарбиялаш мухим ахамият касб этади.

Буюк тафаккур эгаси, гарбда "Авиценна" номи ила кенг шухрат козонган олим - Абу Али ибн Синонинг оилавий муносабатлар масалаларига оид карашлари хам узига хослиги билан фаркланиб туради. Унинг "Китоб ал-конун фит-тиб" ("Тиб конунлари китоби"), "Донишнома"(Билим китоби"), "Рисолаи ишки", "Ахлок хакидаги рисола", "Уй хужалиги", "Ахд рисоласи" каби катор асарларида табобат масалалари каторида ота-она ва фарзандлар узаро муносабатларига доир кимматли мулохазалар хам келтириб утилган. "Оилада фарзандлар ахлокининг шаклланишига, - дейди ибн Сино, эр-хотиннинг бир-бирига булган муносабати, бир-бирини хурмат килишлари ижобий таъсир курсатади4" Аллома оналарга бола тарбиясини турли шароитда маълум изчиллик ва тартиб билан олиб бориш хакида маслахатлар бериб, шу билан бирга у оталарнинг хам бурч ва вазифаларини белгилаб беради. Ибн Синонинг фикрича, эркак киши оиланинг бошлиги булгани учун, у оиланинг энг зарур

4 Мунавваров А.К. "Оила педагогикаси" Тошкент: 1994. 44бет.

Материалы международной конференции. Ташкент. 24 ноября 2021г

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

талабларини бажариши лозим, нимаики ваъда килган булса, уз ваъдаси устидан чикиши шарт. Ибн Синонинг таъкидлашича, хамма вакт боланинг истаган нарсасини мухайё килишга, истамаганини узоклатишга тайёр туриш керак. Максадга эришиш учун урни билан болаларни макташ, жоиз топилса жазолаш хам кераклигини курсатиб утади. Ибн Сино бола тарбиясида умуминсоний тамойилларнинг кулланишини ёклаб чикиб, ота-оналар болаларини шахсий ибратлари оркали вояга етказишлари кераклигини уктиради. Ота-она давлат бошлигими, ёки оддий фукароми, барибир, бола тарбияси учун масъулдирлар, жамиятда тутган мавкеидан катъий назар, бола тарбияси уларнинг бирламчи вазифасидир5, - деб ёзади аллома.

Х1 асрнинг буюк мутафаккири Юсуф Хос Хожиб каламига мансуб -"Кутадгу билиг" ("Саодатга бошловчи билим") китобида илм-маърифат, одоб-ахлок, давлатни бошкариш йул-йуриклари, оила ва оилавий муносабатлар хакидаги кенг камровли карашлар ва таълимотлар уз аксини топган. Унинг фикрича, инсон учун буюк бахт бу фарзанд куриш ва унга тарбия беришдир. Фарзанд тарбияси хар бир ота-онага жуда катта масъулият юклайди. Ота-она, айникса, ота оилада фарзанд тарбиясига эътибор бермоги лозимлиги хакида аллома уз асарида таъкидлаб, шундай дейди: "Ота болани назорат килиб, (турли хунарлар) ургатиб устирса, (Улар) улгайгач угил кизим (бор) деб, севинади6". Фарзандларни яхши тарбия килмок хар бир ота-онанинг хам карзи, хам фарзи эканлиги асарда кенг ёритилган.

Миллий маънавиятимиз дахоси, газал мулкининг султони Алишер Навоий асарларида оила ва ундаги шахслараро муносабатлар хакидаги фикрларининг умуминсоний ахамиятга эга булган мухим жихатларидан бири -фарзандлар томонидан ота-оналарни хурмат килишлари хакидаги масаладир. У ота-она хизматини бажо келтириш, улардан бирини иккинчисидан ортик - кам билмаслик фарзандлар учун саодат келтиришини алохида таъкидлаб шундай дейди: "Тарбиянинг яна бири ота-онани хурмат килиш, буни бажариш унинг (фарзанд)учун мажбуриятдир. Бу иккисига хизматни бирдек кил, хизматинг канча ортик булса хам, кам деб бил7.

Фарзанд тарбиясида эътибор берилиши лозим булган жихатлар хамда айни шу борасидаги муаммолар ечими хакида психолог Торик Хабиб савол-жавоб шаклида куйидаги фикрларни билдириб утган:

5 Мунавваров А.К. "Оила педагогикаси" Тошкент: 1994. 44бет.

6 "Кутадгу билиг" Юсуф Хос Хожиб Тошкент: 1989. 97 бет.

7 Бобоев Х. Fофуров З. "Узбекистонда сиёсий ва маьнавий-маьрифий таьлимотлар тараккиёти" Тошкент: Янги аср авлоди 2001. 278 бет

Материалы международной конференции. Халкаро анжуман туплами.

Ташкент. 24 ноября 2021г Тошкент 24 ноябрь 2021й.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

Фарзандингиз ёлгон гапиряптими? Демак, сиз уни каттик назорат остига олгансиз! Фарзандингиз узига ишонмаяптими? Демак, сиз уни рухлантирмас экансиз! Фарзандингиз яхши гапира олмаяптими? Демак, сиз у билан сухбатлашмас экансиз! Фарзандингиз угрилик киляптими? Демак, сиз унга совга-салом бермаётган экансиз! Фарзандингиз куркокми? Демак, сиз уни куп химоя киларкансиз! Фарзандингиз бошкаларни хурмат килмаяптими? Демак, сиз унинг ёнида овозингизни пасайтирмас экансиз! Фарзандингиз доим ковоги осилганми? Демак, сиз уни мактамас экансиз! Фарзандингиз кизганчикми? Демак, сиз у билан узаро хамкорлик килмас экансиз! Фарзандингиз бошкаларга нисбатан тажовуз киляптими? Демак, сиз унга нисбатан купол муносабатда булар экансиз! Фарзандингиз заифми? Демак, сиз унга куп дук-пуписа килар экансиз! Фарзандингиз сизни кизганяптими? Демак, сиз унга нисбатан беэътибор экансиз! Фарзандингиз сизни безовта килиб, тинчингизни бузяптими? Демак, сиз уни багрингизга босиб, юзларидан упмас экансиз! Фарзандингиз сизга буйсунмаяптими? Демак, сиз ундан куп нарса талаб киларкансиз! Фарзандингиз одамови булиб колганми? Демак, сиз узингиз билан узингиз овора экансиз!8

Шарк мутафаккирларининг маънавий меросидан бундай мисолларни узок давом эттириш мумкин. Куриниб турибдики, оила ва унинг атрофидаги муаммолар масаласига Шарк мутафаккирлари ва маърифатпарвар зиёлилари алохида эътибор билан караганлар. Уларнинг асарларида оиланинг мукаддаслиги, унинг жамият хаётида тутган урни, оиланинг тинчлиги ва фаровонлигини белгиловчи мухим миллий-маданий ва миллий-психологик омиллар курсатиб утилган. Айникса, оиланинг асосини ташкил этувчи ота ва онада юксак инсоний фазилатлар шаклланган булиши, уларнинг оилавий бурч ва вазифаларини садокат билан адо этишлари, бир-бирига мехрибон ва кечиримли булишлари оилада тарбия топаётган фарзандлар камолини белгиловчи энг мухим кадрият сифатида эъзозланади.

REFERENCES

1. Узбек халк маколлари.Т.: Гофур Гулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти. 271 бет, 318-319 бетлар.

2. Хдсанов С. "Хоразм маьрифати-олам кузгуси" Тошкент: 1996, 47 бет.

3. Абу Абдуллох Мухаммад ибн Исмоил ал-Бухорий. Хддис: 4-китоб.- Т.: Комуслар бош тахририяти, 1997. - 528 б. Б 85.

8 Бахтли хаёт сари. Зиёвуддин Рахим. Тошкент: 2019. Электрон нусха 63-бет.

Материалы международной конференции. Халкаро анжуман туплами.

Ташкент. 24 ноября 2021г Тошкент 24 ноябрь 2021й.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

4. Умарова, Н. Ш. (2021). ШАРК МУТАФАККИРЛАРИНИНГ ИКТИСОДИЙ ИЖТИМОИЙЛАШУВ ХАКИДАГИ КАРАШЛАРИ. Academic research in educational sciences, 2(11), 1225-1233.

5. Umarova, N. S. (2019). Economic socialization of the individual in the context of age periods. Bulletin of Science and Education,(22-3 (76)).

6. Умарова, Н. Ш. (2021). СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ВОПРОСЫ СПОРТИВНОЙ МАРКЕТИНГОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ.

7. УМАРОВА, Н. (2020). СПОРТЧИЛАРНИ ПСИХОЛОГИК ТАЙЁРЛАШ ЖАРАЁНИДА ИРОДА КУЧИНИ НАМОЁН БУЛИШИНИНГ ТЕМПЕРАМЕНТАЛ ХУСУСИЯТЛАРИ. Фан-Cпортга, (3), 42-44.

8. Умарова, Н. Ш., & Каримова, В. М. (2020). ШАХС ИКТИСОДИЙ ИЖТИМОИЙЛАШУВИДА ПУЛГА БУЛГАН УСТАНОВКАЛАРИНИ АНИКЛАШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК ТАХЛИЛ. Science and

Education, 1 (Special Issue 4), 51-63.

9. Умарова, Н. Ш. (2019). Экономическая социализация личности в контексте

возрастных периодов. Вестник науки и образования, (22-3 (76)), 60-64.

10. Atabaeva, N. B. (2019). Psychological factors affecting the development of altruism in humans. Central Asian Journal of Education, 3(1), 98-119.

11. Атабаева, Н. Б. (2018). Психологические особенности проявления

альтруизма у детей. Вестник интегративной психологии, 27-30.

12. Taskarevna, N. Z., Yuldibaevna, B. G., Batirovna, A. N., & Ziyodullayevna, J. D.

(2020). National features which are necessary to be developed in a

person. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(6), 548-564.

13. Атабаева, Н. Б. (2020). The formation of altruism as a national feature in

students. In Актуальные проблемы психологии и педагогики в современном

образовании (pp. 176-177).

14. Атабаева, Н. Б. (2020). ДИНАМИКА РАЗВИТИЯ АЛЬТРУИЗМА КАК НАЦИОНАЛЬНОЕ СВОЙСТВО У МОЛОДЁЖИ. In ИННОВАЦИОННЫЕ ПОДХОДЫ В СОВРЕМЕННОЙ НАУКЕ (pp. 37-40).

15. Atabaeva, N. B. (2019). THE GENDER DIFFERENCES OF ALTRUISM BUILDING UP IN A PERSON. In ИННОВАЦИОННЫЕ ПОДХОДЫ В СОВРЕМЕННОЙ НАУКЕ (pp. 168-172).

16. Абдуллаева, Д. У. (2021). Психокоррекция во взаимоотношениях матери и подростка. Наука и образование сегодня, (4 (63)), 114-115.

17. Ubaydullayevna, A. D. (2019). IMAGINATIONS OF MOTHER ABOUT WOMAN SOCIAL ROLES AS A FACTOR OF ATTITUDES TOWARDS

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

CHILDREN. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 7(12).

18. Абдуллаева, Д. У. (2018). ДЕТСКО-РОДИТЕЛЬСКИЕ ОТНОШЕНИЯ КАК ФАКТОР РАЗВИТИЯ КРЕАТИВНОСТИ ДЕТЕЙ. In Развитие интеллектуально-творческого потенциала молодежи: из прошлого в современность (pp. 335-336).

19. Абдуллаева, Д. У., & Маткаримова, Н. Б. (2017). ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ ПСИХОЛОГА-ПЕДАГОГА В ИНФОРМАЦИОННОЙ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ СИТУАЦИИ XXI ВЕКА. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, (6-2), 127-130.

20. Абдуллаева, Д. У. (2016). Взаимодействие психолог-педагог: от парадигмы

исследования к парадигме обеспечения. Актуальные проблемы гуманитарных и

естественных наук, (5-4), 11-13.

21. Абдуллаева, Д. У. (2016). СУЩНОСТИ И ЗАКОНОМЕРНОСТИ ПРОЦЕССА СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ

ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПЕДАГОГА. Актуальные проблемы гуманитарных и

естественных наук, (5-6), 64-66.

22. Махмудова, Д. А. (2017). ОСОБЕННОСТИ ПСИХОТЕРАПЕВТИЧЕСКИХ

МЕТОДОВ ПРИ РАБОТЕ С ЖЕРТВАМИ ТОРГОВЛИ ЛЮДЬМИ. Наука и

мир, 2(5), 96-97.

23. Махмудова, Д. А., & Зуфарова, М. Х. (2016). ОСОБЕННОСТИ

ПРИМЕНЕНИЯ ПСИХОТЕРАПИИ ПРИ РЕАБИЛИТАЦИОННОЙ РАБОТЕ С ЖЕРТВАМИ ТОРГОВЛИ ЛЮДЬМИ. Наука и мир, 3(1), 130-132.

24. Махмудова, Д. А., & Зуфарова, М. Х. (2016). ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ РАБОТЫ С НЕВРОЗАМИ У ДЕТЕЙ. Наука и мир, 3(6), 4142. ??.35 Ч^

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

25. Эгамбердиева, Н. М., & Махмудова, Д. А. (2013). ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ОЩУЩЕНИЯ СЧАСТЬЯ ОДАРЕННЫХ ДЕТЕЙ В УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ. SCIENCE AND WORLD, 77.

26. Махмудова, Д. А. (2013). ОСОБЕННОСТИ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ РАБОТЫ С ЖЕРТВАМИ ТОРГОВЛИ ЛЮДЬМИ. SCIENCE AND WORLD, 116.

27. Kurbanova, F. K. (2022). METHODS OF DEVELOPING INTERCULTURAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS IN THE CONDITION OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE. Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal, 2022(2), 202-213.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

28. Kurbanova, F. (2021). PECULIAR FEATURES OF ENGLISH AND UZBEK SPEECH ETIQUETTE. Academic research in educational sciences, 2(4), 18501855.

29. Kurbanova, F. K. (2020). LANGUAGE UNITS DENOTING CULTURAL FEATURES OF A NATION. Academic research in educational sciences, (3), 980984.

30. Реджабаева, М. З., Махмудова, Д. А., & Газиханова, Ш. ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ОКАЗАНИЯ КОМПЛЕКСНОЙ ПОМОЩИ ОДАРЕННЫМ ДЕТЯМ.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.