Научная статья на тему 'ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ ТАЪЛИМИНИ УЗВИЙЛИК ТАМОЙИЛИ АСОСИДА РИВОЖЛАНТИРИШ МУАММОЛАРИ'

ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ ТАЪЛИМИНИ УЗВИЙЛИК ТАМОЙИЛИ АСОСИДА РИВОЖЛАНТИРИШ МУАММОЛАРИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
20
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ТАЪЛИМ / УЗВИЙЛИК / ТАЖРИБА / АМАЛИЁТ / МАШғУЛОТ / МУСОБАқА / НАЗАРИЙ ФАНЛАР / ТАМОЙИЛ / ИННОВАЦИОН ЁНДАШУВ

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Дўсанов Н.Э.

Мазкур мақолада жисмоний тарбия ва спорт таълимида узвийликни таъминлаш масалалари ўрганилган бўлиб, машғулот, мусобақа давомида бериладиган билимлар ҳамда назарий билимларни ўзаро узвийлигин таъминлаш бўйича таклиф ва тавсиялар ишлаб чиқилган.В данной статье рассматриваются вопросы обеспечения преемственности в прпоцессе образования в сфере физической культуры и спорта, разрабатываются предложения и рекомендации по обеспечению взаимной преемственности знаний, которые предоставляются студентам во время тренировок и соревнований.This article discusses the issues of ensuring continuity in physical and sports education, develops proposals and recommendations to ensure mutual continuity of knowledge and theoretical knowledge that are studied and given during training, competitions.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ ТАЪЛИМИНИ УЗВИЙЛИК ТАМОЙИЛИ АСОСИДА РИВОЖЛАНТИРИШ МУАММОЛАРИ»

Подготовка педагогических кадров

Доцент

Н.Э. ДУСАНОВ1

^збекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчик шахри, Узбекистон

ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ ТАЪАИМИНИ УЗВИЙАИКТАМОЙИАИАСОСИДА

Муаллиф билан богланиш учун: . . _ _ _ __ . .

jXor r@man.ru учун РИВОЖААНТИРИШ МУАММОААРИ

Аннотация

Annotation

В данной статье рассматриваются вопросы обеспечения преемственности в прпоцессе образования в сфере физической культуры и спорта, разрабатываются предложения и рекомендации по обеспечению взаимной преемственности знаний, которые предоставляются студентам во время тренировок и соревнований.

Ключевые слова: образование, интеграция, преемственность, опыт, спорт, практика, тренировка, соревнование, теоретические дисциплины, принцип, инновационный подход.

Мазкур маколада жисмоний тарбия ва спорт таълимида узвийликни таъминлаш масалалари урганилган булиб, машгулот, мусобака давомида бериладиган билимлар х,амда назарий билимларни узаро узвийлигин таъминлаш буйича таклиф ва тавсиялар ишлаб чикилган.

Калит сузлар: таълим, интеграция, узвийлик, тажриба, спорт, амалиёт, машFулот, мусобаща, назарий фанлар, тамойил, инновацион ёндашув.

This article discusses the issues of ensuring continuity in physical and sports education, develops proposals and recommendations to ensure mutual continuity of knowledge and theoretical knowledge that are studied and given during training, competitions.

Key words: education, integration, continuity, experience, sport, practice, training, competition, theoretical disciplines, principle, innovative approach.

СЧ СЧ О СЧ

cc CT t

0 d СЛ

1

с

cc

Долзарблиги. Мамлакатимизда жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш оркали ахоли саломат-лигини тиклаш, соглом турмуш-тарзи маданиятини шакллантиришга хамда жисмоний ва аклий жихатдан етук булган ёш авлодни тарбиялаш ишлари тизимли амалга оширилмокда. Давлатимиз томонидан олиб борилаётган инсонпарварлик сиёсатининг мазмун мохиятини белгишда хам жисмоний тарбия ва спорт асосий восталардан бири булиб хизмат килиб кел-мокда.

Бизга маълумки, хар бир сохани ривожлантиришда шу йуналишда тайёрланаётган малакали мутахас-сисларнинг тараккиёт талабаларига жавоб бериши хамда уларнинг жорий этилаётган янги инновацион воситалардан фойдалана олиши билан бирга янги воситаларни ишлаб чикиш жараёнида фоал иштирок этиши мухим ахамият касб этади.

Бугунги кунда малакали мутахассислар тайёрлаш тизимини такомиллаштириш зарурияти ортиб бора-ётган сохалардан бири жисмоний тарбия ва спорт сохаси хисобланади. Чунки, тизимга янги инновацион воситаларнинг, турли сохаларнинг кириб келиши ку-чайиб бораётган бир пайтда жисмоний тарбия ва спорт сохасининг жамият ижтимоий хаётидаги фойдалилик даражаси хам ортиб бормокда. Бу жараёнда жисмоний тарбия ва спорт сохасини жамиятдаги нуфузини ошириш, инсонларнинг сохага булган кадриятли ён-дашувини шакллантириш хамда бу йуналишда олиб борилаётган ишларнинг самарадорлигини оширишга каратилган ишларни тизимли ташкил килиб бориш керак булади.

Албатта, ушбу йуналишдаги спорт таълим муас-сасалари фоалиятини урганиш, улар уртасидаги бог-ликликларни илм-фан тамойиллари асосида ташкил килиш, муаммоларни урганиш хдмда тренерларда касбий куникмаларни ривожлантиришга каратилган фанларни жорий килиб бориш малакали кадрлар тайёрлаш тизимини ташкил килиб, такомиллаштириш

буйича зарур чора-тадбирларни ишлаб чикиш бугунги куннинг долзарб вазифаларидан бири булиб колмокда. Айникса, сохада кадрлар тайёрлаётган спорт таълим муассасалари фаолиятини уйгунлаштириш, спорт-чи-укувчилар хдмда талабаларнинг илм-фан ютукла-ридан фойдаланиш буйича билимларини ошириб бориш соха ривожини янги боскичга олиб чикишда уз самарасини беради. Шунингдек, жисмоний тарбия ва спорт йуналишида фаолият олиб бораётган профес-сор-укитувчи, тренер ва спортчилар уртасида узаро манфаатдорликка асосланган муносабатларни шакллантириш, яъни узаро бир-бирни тушуниб ишлаш, профессор-укитувчининг илмий-ижодий изланиш натижаларидан машгулотлар давомида фойдаланиш буйича куникма ва малакага эга булиш малакали кадрлар тайёрлашнинг замонавий тамойилларидан бири эканлиги - ушбу тизимни республикамизда жорий килиш зарурлигини курсатмокда.

Бу эса спорт таълим тизимида профессор-укитувчи, тренер ва спортчилар уртасида хамкорликда ишлаш тажрибасини шакллантириш ва ривожлантириб бориш-нинг илмий-назарий асосларини ишлаб чикиш буйича илмий-тадкикот ишларини ташкил килиш заруриятини тобора ортиб боришига олиб келмокда.

Му^окама. Мамлакатимизда хам жисмоний тарбия ва спорт сохасида халкаро стандартларга мувофик комплекс билимларга эга малакали кадрлар тайёрлаш сифатини яхшилаш, спортда илм-фанни жадал ривожлантириш, юкори малакали ракобатбардош тренер-укитувчилар, мутахассислар хамда илмий ходимларни тайёрлаш жараёнларини янада такомил-лаштиришга каратилган кенг куламли ишлар амалга оширилмокда. Хусусан, охирги йилларда жисмоний тарбия ва спорт сохасида кадрлар тайёрлаш буйича бир катор самарали ишлар амалга оширилди. Натижада, мазкур сохаларнинг илгор тенденцияларини хисобга олган холда бир катор янги ихтисосликлар шаклланти-рилиб, кадрлар тайёрлаш ишлари йулга куйилмокда.

68

www.fansports.uz

№7-2022

Подготовка педагогических кадров

Эндиликда малакали кадрларни тайёрлаш мухим ва-зифа хисобланади. Бунда сохани замонавий илм-фан ютуклари асосида ривожлантириш, мутахассисларни ташкилий-услубий хамда жисмоний тайёргарлик даражасини ривожлантириш буйича илмий-тадкикот ишларини ташкил килиш лозимдир. Бу эса бугунги кунда жисмоний тарбия ва спорт сохасида кадрларни таёрлаш тизимини такомиллаштириш билан боглик айрим муаммоларни урганиш имкониятини яратиб беради. Натижада сохадаги муаммоларни комплекс назорат килиш хамда ривожлантириш буйича олиб борилаётган чора-тадбирларнинг самарадорлигини оширишга эришилади.

Х,озирда хориж тажрибаси хамда жисмоний тарбия ва спорт сохасида олиб борилаётган илмий-тадкикотлар турли макомдаги спорт-таълим муассасаларини ташкил килиш хамда уларни ривожлантиришга каратилган ис-лохотларни олиб бориш самарали эканлигини курсатди. Хусусан, мамлакатда нодавлат спорт-таълим муассасаларини ривожлантиришга каратилган ислохотларни амалга ошириш нафакат малакали спортчиларни тайёрлаш балки ахолининг жисмоний тарбия ва спорт билан мунтазам шугулланишга булган хохиш ва кизикишини оширишга олиб келади

Мазкур ишларнинг амалга оширилиши мамлака-тимизда нодавлат спорт-таълим муассасаларининг сони ва сифатини ортиб боришига хизмат килади. Улар томонидан Олимпия ва Паралимпия уйинларида голиб булган спортчиларнинг тайёрланиши давлат ва нодавлат спорт таълим муассасалари уртасида соглом ракобатни шакллантириб, соха мутахассисларида уз устида ишлаш, замонавий илм-фан ютукларидан фойдаланиш тажрибасини ошириш хамда жисмоний тарбия ва спортни янада оммалаштиришда фаол бу-лиш, намуна ва ибрат курсатиш ишларига масъулият билан ёндашишига олиб келади.

Бугунги кунда хар бир сохага илм-фаннинг ри-вожланиш тенденциялари кириб келмокда. Х,атто, таълим сохасига кириб, кадрлар тайёрлаш жараёнла-рида хам кенг микёсда кулланилмокда. Фан, таълим ва ишлаб чикариш уртасида интеграцион жараёнлар ривожланиб бормокда хамда ривожланиш жараён-ларининг лакомотивига айланиб булди. Бу борада жисмоний тарбия ва спорт сохасида хам илм-фан ютукларининг кириб келиши улкан узгаришларни юзага келтирмокда. Жисмоний тарбиянинг жамият хаётидаги урни ошиб бориши билан, илм-фаннинг жисмоний тарбия жараёнларига инновацион ишлан-малар ва воситалар оркали кириб келиши янада кучайишга олиб келди. Айникса, спортга илм-фан ютукларига асосланган инновацияларнинг кириб ке-лиши инсонларнинг кизикишини янада оширди. Х,ат-то, спортнинг сиёсийлашуви хам кучайиб бормокда. Бу эса мазкур жараёнларни тизимли ривожланишини таъминлаш, сохада юкори малакали кадрлар тайёр-лаш ишларини ривожлантириш заруриятини юзага келтирди. Чунки, хар бир соха ривожида малакали мутахассислар асосий ролни бажариб, ривожланиш жараёнларини тезлашишида мухим ахамият касб эта-ди. Албатта, бу ерда спортнинг ривожланиши жисмо-

ний тарбияга булган таъсири юкори хисобланади. Уз навбатида спортнинг ривожланиши ортида спортга инновацияларнинг кириб келишини кучайтирса, ёшларнинг спортга булган кизикиши янада ортади. Жисмоний тарбиянинг ривожланишига спортнинг таъсири хам мавжуд булиб, юкори спортга ёш иктидор эгаларини саралаб олишда уз самарасини беради. Бу ерда ёшларнинг канчалик куп спорт билан шугулла-ниши улар орасида малакали спортчиларнинг етишиб чикишига олиб келишини куришимиз мумкин.

Ушбу жараёнларнинг ривожланишини таъмин-лашда, назорат килишда хамда янги воситалар, ёндашувларни ишлаб чикишда малакали кадрлар асосий вазифани бажариб боради. Шунинг учун хамда жисмоний тарбия ва спорт сохасида малакали кадрлар тайёрлаш жараёнларини урганиб бориш, замонавий ёндашувларни жорий килиш хамда тизимдаги му-аммоларни урганишга каратилган илмий-тадкикот ишларини ташкил килиб бориш керак булади.

Хулоса. Мамлакатимизда жисмоний тарбия ва спорт сохасида малакали кадрлар тайёрлаш тайёрлаш ишларини ривожлантиришга каратилган куйидаги хулосаларни бериш мумкин:

Биринчидан, жисмоний тарбия ва спорт сохаси жамият ижтимоий хаётидаги ахамиятлийлик даражаси ортиб борар экан унга илм-фан ютукларини жорий килиб бориш буйича ишларини ривожлантиришга алохида эътибор каратиш керак;

Иккинчидан, жисмоний тарбия ва спорт йуна-лишдаги таълим муассасалари профессор-укитувчи-лари хамда спорт мактаблари тренерлари хамда спорт-чи-укувчилар уртасида узаро бир-бирини тушуниб ишлаш тажриба ва куникмасини ривожлантириш буй-ича тизимли ишларни амалга ошириб бориш керак;

Учинчидан, жисмоний тарбия ва спорт таълим муассасалари тизимида мавжуд булган муаммоларни аниклаш тизимини ишлаб чикиш зурур. Бунда бугунги кунда кенг фойдаланалаётган электрон платформалар оркали муаммоларни аниклаш ва урганиш ишларини йулга куйиш уз самарасини беради.

Адабиётлар:

1. Узбекистан Республикасининг 2015 йил 4 сентябрдаги "Жисмоний тарбия ва спорт г^рисида"ги (янги тахрири) крнуни".-Б.29.

2. Узбекистан Республикасининг 2019 йил 29 октябрдаги "Илм-фан ва илмий фаолият г^рисида"ги конуни".-Б.37.

3. Узбекистан Республикаси Президентининг 2021 йил 5 ноябрдаги "Спорт таълими тизимини тубдан такомиллаштириш оркали олимпия ва паралимпия спорт турлари буйича спортчилар захирасини шакл-лантириш сифатини янада ошириш чора-тадбирлари г^рисида"ги П^-5279-сонли карори.

4. Узбекистан Республикаси Президентининг 2021 йил 5 ноябрдаги «2024-йил Париж шахрида (Франция) булиб утадиган XXXIII ёзги Олимпия ва XVII Паралимпия уйинларига спортчиларимизни комплекс тайёрлаш г^рисида»ги П^- 5281-сон карори.

5. Узбекистан Республикаси Президентининг 2022 йил 1 июлдаги "Нодавлат спорт-таълим муассасаларида олимпия ва паралимпия спорт турлари буйича спортчиларни тайёрлаш ва уларни давлат томонидан куллаб-кувватлаш чора-тадбирлари г^рисида"ги П^-302-сонли карори.

6. Губа В.П. Теория и методика современных спортивных исследований: монография.-М.: Спорт, 2016. - 232 с.

7. Andriamampianina, P., Moussa, A.S. The Training of Physical-Education Teachers in France and China: A Comparative Analysis of Curricula and Attitudes. Int Rev Educ 51, 23-34 (2005).

8. Бубка С.Н., Булатова М.М., Есентаев Т.К. Менежмент подготовки спортсменов к Олимпийским играм.-М.: Спорт, 2019. - 480 с.

www.fansports.uz

69

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.