Научная статья на тему 'ИЛМИЙ-МЕТОДИК ТАЪМИНЛАШ ИШЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ'

ИЛМИЙ-МЕТОДИК ТАЪМИНЛАШ ИШЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
31
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ТАЛАБА / КУРАШ / ИЛМ ФАН / РИВОЖЛАНИШ / ИЛМИЙ ТАДқИқОТ / ИЛМИЙ МЕТОДИК ТАЪМИНЛАШ / МЕЗОН / ПЕДАГОГИК ШАРОИТ / ТАЖРИБА / ЎЗЛАШТИРИШ / ТАЪЛИМ / ТИЗИМ

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Еримбетов Б. К.

Ушбу мақолада талаба курашчилар фаолиятини илмий методик таъминлаш масалалари таҳлил қилинган бўлиб, кураш спорт турида тренер ва спортчи тайёргарлигини илмий методик таъминлаш механизмларини ривожлантириш бўйича таклиф ва тавсиялар ишлаб чиқилган.В данной статье анализируются вопросы научно методического обеспечения деятельности студентов борцов, разрабатываются предложения и рекомендации по развитию механизмов научно методического обеспечения подготовки тренеров и спортсменов по борцовскому виду спорта.This article analyzes the issues of scientific and methodological support for the activities of student wrestlers, develops proposals and recommendations for the development of mechanisms of scientific and methodological support for the training of coaches and athletes in wrestling sports.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ИЛМИЙ-МЕТОДИК ТАЪМИНЛАШ ИШЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ»

Спорт машFулотлари: техника, тактика, усулият

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

га асосланган холда кабул килиш коидаларидир. Акс холда тестлар оркали олинадиган натижалар "тоза" булмайди, уларнинг диопозони катта булиб, бир-би-ридан кескин фарк килиши мумкин. Шундай булсада, суровномада иштирок этган тренер-респондентлар гурухларида "Тестлар объективлигини ошириш учун кандай коидаларга риоя килишни биласизми?"-деган маънода такдим этилган саволга "Йук"-деб жавоб берилган овозлар фоизи мувофик равишда: 54,5%; 46,1%; 41,7% ни ташкил этган.

Демак барча тренерлар хам кайд этилган стандарт коидалар ва шарт шароитларга тулик риоя килмасдан тест утказар-деб эхтимол килиш мумкин. Бирок бун-дай тестлардан нима учун фойдаланиш зарурлиги хакида улар етарли тасаввурга эга эканлиги 7 савол натижаларидан маълум булди. Амалий тестларда бажариладиган харакат мазмуни, андозаси (бажариш схемаси). йуналиши, шартлари, хажми ва шиддати бирлашган холда жисмоний хамда рухий юклама сифатида тест топширувчининг организмига, унинг физиологик функцияларига таъсир этади. Шунинг учун хар бир тестнинг психофункционал кийматини ёки кенгрок маънода айтганда тест юкламасининг нерв-мушак, кон-томир, кон айланиш, юрак фаолияти ва нафас олиш функцияларга таъсир этишини хар бир тренер мукаммал билиши алохида ахамиятга эгадир.

Демак амалий тестлардан фойдаланиш билан бир каторда шу тестлар юкламалари тест топширувчилар оргонизмига кандай таъсир курсатишини хам билиш, бунинг учун функционал тестларни хам куллаш максадга мувофикдир. Айникса тест юкламасининг пульсометрик киймати (юракни кискариш сони) ва респиратор кийматини (нафасолиш сони) билиш ута мухимдир. Афсуски, тренер-респондентларнинг аксарият кисми тезкорлик сифатининг физиологик асосларини билмас эканлар (8 савол жавоблари). "Йук"-жавоблари мувофик равижда: 90,1%; 46,2%; 58,3% га тенг булган. Куриниб турибдики, УзДЖТСУ тренерларида "Йук" ёки "билмайман" жавоблари энг кам фоиз билан кайд этилган.

Хулоса. Утказилган педагогик кузатув ва экс-пресс-суровнома натижаларидан аникландики, би-ринчидан, анъанавий машгулотлар давомида бугунги ута ракобатли ва шиддатли волейбол мусобокаларида етакчи ахамиятга эга булган махсус тезкорлик сифа-тини ихтисослаштирилган тартибда тарбиялаш, уни объектив бахолашга жиддий эътибор каратилмас экан. Иккинчидан, узгарувчан йуналишлар буйлаб югуриш тезкорлигини бахолашга мулжалланган тестларни куллашда стандартлаштирилган тартиб-коидалар ва шарт шароитларга риоя килмасликлари, хатто тезкорлик кобилиятининг таркибий компонентлари, уларнинг физиологик механизмлари хакида етарли тасаввурга эга эмасликлари суровнома натижаларидан маълум булди. Демак бу борада спорт ташкилотларида фаолият юритиб ишлаётган тренерлар билан махсус семинар-тренинглар утказиш ва уларнинг касбий-пе-дагогик малакасини ошириш устувор вазифалардан бири-деб эътироф этиш мумкин.

Адабиётлар:

1. Комендантов Г.А., Шпичко А.М., Бородин И.В., Тестовый контроль уровня развития скоростно-силовых качеств волейболистов на этапе начальной подготовки-Психолого-педагогический журнал гаудеамус, с. 87-94;

2. Железняк Ю.Д., Тенденции развития классического волейбола на современном этапе-Теория и практика физической культура: Тренер: Журнал в журнале-с.30-33;

3. Рязанов А.А. Богданов М.Ю. Развитие скоростно-силовых способностей волейболистов ISSN 1810-0201. Вестник Тамбовского университета Серия: Гуманитарные науки. с. 53-59;

4. Беляев А.В., Булыкина Л.В. Волейбол: теория и методика тренировки. М.: Дивизион, с.176;

5. Железняк Ю.Д., Чачин А.В., Сыромятников Ю.П. Волейбол. Примерная программа спортивной подготовки для ДЮСШ, СДЮШОР (этапы: спортивно-оздоровительный, начальной подготовки, учебно-тренировочный). М.: Сов. Спорт, с. 112;

6. Pulatov A.A. Voleybol nazariyasi va uslubiyati [Matn]: darslik / A.A.Pulatov-Toshkent. Ozkitobsavdonashriyot , б. 307-316; Пулатов А.А., Ашуркова С.Ф., Возможности устранения случаев неточной реализации стандартных действий в игровых видах спорта (на примере ..., Фан-Спортга, 2020 - elibrary.ru

7. 15-16 Ёшли волейболчиларнинг куч сифатини анъанавий машклар ёрдамида ошириш услубияти А.А Умматов - Фан-Спортга, 2021 - elibrary.ru

8. Пулатов А. А., Умматов А. А. Объективная диагностика прыжковой работоспособности волейболистов с использованием сенсорно-компьютерной установки //Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. - 2019. - Т. 4. - №. 1. - С. 81-85.

9. Умматов, А. А., and В. В. Шанк. «Эффекты нового подхода к развитию и оценке прыжковых качеств в волейболе.» central asian journal of theoretical & applied sciences 2.7 (2021): 24-29.

CM CM

о

CM OD

ГО

га t

0 ü w

1

Муаллиф билан богланиш учун:

[email protected]

Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), доцент Б.К. ЕРИМБЕТОВ1

^оракалпок давлат университети Нукус шахри, Узбекистан

ТАЛАБАКУРАШЧИЛАР ФАОЛИЯТИНИ ИЛМИЙ-МЕТОДИК ТАЪМИНЛАШ ИШЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ

Annotation

Аннотация

В данной статье анализируются вопросы научно-методического обеспечения деятельности студентов-борцов, разрабатываются предложения и рекомендации по развитию механизмов научно-методического обеспечения подготовки тренеров и спортсменов по

Ушбу маколада талаба-курашчилар фаолиятини илмий-методик таъминлаш масалалари тахлил килинган булиб, кураш спорт турида тренер ва спортчи тайёргарлигини илмий-ме-тодик таъминлаш механизмларини ривожлантириш буйича таклиф ва тавсиялар ишлаб чикилган.

Калит сузлар: талаба, кураш, спорт, илм-фан, ривожланиш, илмий-тадкщот, илмий-методик таъминлаш, мезон, техника, тактика, педагогик шароит, тажриба, узлаштириш, таълим, тизим.

68

www.fansports.uz

№8-2022

Подготовка педагогических кадров

борцовскому виду спорта.

Ключевые слова: студент, борьба, спорт, наука, развитие, исследование, научно-методическое обеспечение, критерии, техника, тактика, педагогические условия, опыт, овладение, образование, система.

Мавзуга оид адабиётларнинг тахлили. Бугун замонавий илм-фан ривожланишининг тенденциялари сохалар уртасида хамкорлик асосида фундаментал, амалий ва инновацион тадкикотларни ташкил килиш билан белгиланади. Чунки хар бир соханинг алохи-да ривожланиши бугунги кунда мавжуд булмаган холатлардан бирига айланди. Инсонларнинг маълум бир касбга ихтисослашуви хамда жараёнлар, муно-сабатлар, сохаларнинг интеграциялашиб, дифферен-циациялашуви юз бермокда. Бу холат илм-фаннинг ривожланиши билан тобора кучайиб бормокда. Бизга маълумки хеч бир соха интеграциялашувсиз риво-жлана олмайди. Интеграция жараёнидан узоклашган муассасалар уз-узидан ривожланишда орта колади. Интеграциялашув бири-биридаги янгилклардан, илм-фан ютукларидан хабардор булишга олиб келади. Бу жараённинг ривожланиши эса ракобатни келтириб чикаради.

Кураш спортида хам курашчилар тайёргарлигини, уларнинг фаолиятини илмий-методик таъминлаш буй-ича тадкикотларни ташкил килиш, тизимда сохалар кесимидаги муаммоларни урганиш ишларини таш-кил килиб бориш хам зарур хисобланади. Бу борада юртимиз олимларидан А.Н.Абдиев, С.С.Тажибаев, О.Ж.Дадабаевлар [5;6;7] илмий-тадкикот ишларини олиб боришган. Бирок улар томонидан тизимга турдош фанларни жалб килиш оркали спортчилар тайёрлаш ишларини ривожлантириш хамда спорт муасссаларида илм-фан ютукларидан фойдаланиш буйича илмий-тадкикот ишларини олиб боришмаган.

Тадкикот максади. Курашчи-талабалар фаолиятини илмий-методик таъминлаш ишларини ривожлан-тириш буйича илмий асосланган таклиф ва тавсилар ишлаб чикиш.

Тадкикот вазифаси. Курашчи-талабаларда спорт-чилар тайёргарлигини ривожлантириш жараёнида илм-фан ютукларидан фойдаланиш самарадорлигини исботлашдан иборат.

Тадкикотнинг услуби. Педагогик кузатишлар, анкета суровлардан фойдаланилди. Утказилган тадкикотда спорт таълим муассасаларидан Коракал-пок давлат университетиниг жисмоний маданият йуналишидаги кураш билан шугулланувчи талаба-ку-рашчилар (50 нафар) катнашди. Тадкикот давомида уларнинг илм-фан ютукларидан фойдаланиш буйича берилган жавоблари тахлил килинди.

Тадкикот натижалари ва мухокамаси. Жисмо-ний тарбия ва спорт сохасининг ривожланиб бориши ахолининг кизикишини хамда сохага турли иктисо-диёт тармокларининг кириб келишини кучайтириб юборди. Хусусан сохага инновацион технологияла-рининг кенг микёсда жорий килиниши сохани янада жозибадорлигини ошириб, турли сохаларнинг кириб келишини тезлаштирмокда.

Жисмоний тарбия ва спорт сохасига илмий ёнда-шилмас экан оммавий спортни ривожлантириш хамда

This article analyzes the issues of scientific and methodological support for the activities of student wrestlers, develops proposals and recommendations for the development of mechanisms of scientific and methodological support for the training of coaches and athletes in wrestling sports.

Key words: student, wrestling, sports, science, development, research, scientific and methodological support, criteria, technique, tactics, pedagogical conditions, experience, mastery, education, system.

юкори малакали спортчиларни тайёрлаш ишларида баркарор натижаларга эришиб булмайди. Ушбу тизимга бошка сохалардан кириб келаётган илмий ютуклар катта имкониятларни яратиб бермокда. Шу-нинг учун хам жисмоний тарбия ва спорт сохасида юкори натижаларга эришишни хохлар эканмиз тизимга илм-фан ютукларини тадбик этиш билан бирга малакали мутахассисларни тайёрлаш ишларини риво-жлантиришимиз, айникса кураш спортига илм-фан ютукларидан фойдаланиш тажрибасини оширишга каратилган ишларни ташкил килиш зарур.

Тадкикот ишмизда Коракалпок давлат универси-тетиниг жисмоний маданият йуналишидаги кураш билан шугулланувчи талаба-курашчилар (50 нафар) иштирок этишди.

Коракалпок давлат университетиниг жисмоний маданият йуналишидаги кураш билан шугулланувчи талаба-курашчиларга "Сиз инновацион методлардан фойдаланиш буйича билим ва тажрибага эга булаяпсиз-ми?" деган саволга 57% талаба-курашчилар "Йук", 43 % "Баъзида" деб жавоб беришган (1-расмга каранг).

1-расм. "Сиз инновацион методлардан фойдаланиш буйича билим ва тажрибага эга булаяпсизми?" саволига берилган жавоблар диаграммаси.

Коракалпок давлат университетиниг жисмоний маданият йуналишидаги кураш билан шугулланувчи талаба-курашчиларнинг илм-фан ютукларидан фойда-ланиш даражаси етарли эмаслигини куришимиз мум-кин. Ушбу тадкикот натижалари талаба-курашчилар тажрибасини оширишга каратилган илмий-методик ишларни ривожлантиирш кераклигини исботлаб берди. Шу билан бирга илм-фан ютукларидан фойда-ланиш буйича талаба-курашчиларнинг тажрибасини ошириб бориш, тренер, спортчи ва мутахассис (олим) хамкорлигида ишлаш тажрибасини ошриб бориш кераклигини курсатди. Чунки, захира спортчиларни тайёрлаш тизимида илм-фан ютукларидан фойдаланиш ишлари ривожлантирилмас экан терма жамоаларага кабул килинаётган спортчиларнинг илм-фан ютукла-рига булган ишончсизлик шакллаган холда кириб келиши холати юз беради. Натижада эса замонавий услублар, олимларнинг илмий тажрибасидан фойда-ланмаслик холатлари юз бериб, мусобака натижаларга салбий таъсир килади. Спортчининг замонавий та-

см см о см 00

го га t

0

w

1

с го

№8-2022

www.fansports.uz

69

лаблар доирасидаги тайёргарлиги таъминланмайди. Бу эса мамлакатмизда спортчилар тайёрлгарлигини илмий ёндашув асосида ривожлантириш зарурлигини курсатади. Бу каби ишларни амалга оширишда спорт федерациялари негизида спорт турлари буйича тре-нерлар, спортчилар хамда шу спорт тури йуналиши буйича мутахассис(олим) иштирокидаги илмий се-минарларни ташкил килиш, уз навбатида мутахассис олим тегишли фанлар буйича мутахасссларни жалб килган холда талаба-курашчиларнинг тажрибасини ошириш жараёнидаги муаммоларни чукур урганиш билан бирга, уни бартараф этиш буйича тегишли чора-тадбирларни ишлаб чикиш имконини бера-ди. Албатта, мазкур жараёнда талаба-курашчилар, укитувчи ва тренерлар уртасида мустахкам муно-сабатларни ташкил килиш зарур хисобланади. Улар узаро бири-бирини тушуниши ва хурмат килши керак булади. Бу холатда талаба-курашчилар янги иннова-цион методларни куллаш буйича узининг таклиф ва тавсияларни асослаш билан бирга, исботлаб бериши, уларни ишонтира билиши хамкорликдаги фаолияти-нинг келажагини белгилаб беради.

Умуман олганда юкорида билдирилган фикрлар хамда утказилган тадкикот натижалари асосида талаба-курашчилар фаолиятини илмий-методик таъ-минлаш ишларини ривожлантириш буйича куйидаги хулосаларни бериш мумкин:

- спорт федерациялари тренерлари тажрибасини узлаштиирш буйича тизимли ишларни йулга куйиш

Подготовка педагогических кадров

оркали талаба-курашчилар тайёргарлигини илмий-методик таъминлаш ишларини ривожлантириш;

- юкори малакали курашчиларнинг укув машгулот йигинларини утказиш даврида илмий тадкикотларни ташкил этиш ва инновацион технологияларни кенг куллаш юзасидан зарур тавсиялар ишлаб чикиш;

- курашчиларни халкаро мусобакаларга тайёрлаш жараёнини илмий-методик жихатдан таъминлашда кумаклашиш, тренерлар учун укув кулланмалар, дарсликлар ва кургазмали материаллар ишлаб чикиш хамда илмий асосланган воситалар ва услубларни ишлаб чикиш жараёнида иштирок этиш.

Адабиётлар:

1. Узбекистан Республикасининг 2015 йил 4 сентябрдаги "Жисмоний тарбия ва спорт туфисида"™ (янги тахрири) крнуни". - Б.29.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 2 октябрдаги "Кураш" миллий спорт турини янада ривожлантириш чо-ра-тадбирлари туфисида"™ ПК-3306-сон карори.

3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 4 ноябрдаги "Кураш миллий спорт турини ривожлантириш ва унинг халкаро нуфузини янада ошириш чора-тадбирлари туфисида"™ ПК,-4881-сонли Фармони.

4. Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 25 майдаги "Етноспорт турларини оммалаштириш ва ривожлантириш чора-тадбирлари туфисида" ПК-259-сон карори.

5. Абдиев А.Н. Яккакураш спорт турларида ихтисослашувчи талабалар-да мураббийнинг касбий куникмаларини шакллантиришнинг илмий-педаго-гик асослари/Пед. фан. док. ... дис. -Т.:УзДЖТИ нашриёти, 2004. - 210 б.

6. Дадабаев О.Ж. Дзюдочиларнинг куп йиллик тайёргарлиги концепци-яси/ Пед. фан. док. дис.автрреферати(DSc) - Чирчик: Tipograff, 2021. - 78 б.

7. Тажибаев С.С. Усмир яккакурашчиларнинг комплекс тайёргарлиги-да харакатли уйинларни куллаш методикасини илмий-педагогик асослаш/ Пед. фан. док. дис.автрреферати(DSc) -Чирчик: «Тошкент кимё-технология институти» босмахонаси, 2019. - 77 б.

Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори(PhD), доцент в.б. А.Б. ХАСАНОВ1

Узбекистан журналистика ва оммавий коммуникациялар университети Тошкент шахри, Узбекистон

Муаллиф билан богланиш учун: ЖИСМОНИИ ТАРБИЯ ВА СПОРТ С О ХАСИД А

[email protected] '

КАДРААР ТАЙЁРЛАШ ЗАХИРАСИ ТИЗИМИНИ ТАКОМИАААШТИРИШ

Аннотация

Annotation

В данной статье рассматривается развитие системы кадрового резерва в области физической культуры и спорта, а также разрабатываются предложения и рекомендации по дальнейшему совершенствованию этапов подготовки спортивного резерва.

Ключевые слова: спорт, резерв, этап, спортивно-оздоровительный, начально-подготовительный, учебно-тренировочный, спортивное мастерство, система, образование, наука, научные исследования, инновации.

Мавзуга оид адабиётларнинг тахлили. Х,ар бир сохада малакали мутахассислар тайёрлаш масалала-ри долзарб хисобланади. Чунки сохага илм-фандаги узгаришлар, янгиликларнинг кириб келиши, янги техникаларнинг яратилиши янги билим, куникма ва

Мазкур маколада жисмоний тарбия ва спорт сохасида кадрлар тайёрлаш захираси тизимини ривожлантириш масалалари мухокама килинган булиб, спорт захирасини тайёрлаш боскичларини янада такомиллаштириш буйича таклиф ва тавсиялар ишлаб чикилган.

Калит сузлар: спорт, захира, босцич, спорт-согломлаштириш, бошлангич-тайёргар-лик, уцув-машц, спорт мацорати, тизим, таълим, илм-фан, илмий-тадцицотлар, инновация.

This article discusses the development of the personnel reserve system in the field of physical culture and sports, and also develops proposals and recommendations for further improvement of the stages of training the sports reserve.

Key words: sport, reserve, stage, sports and wellness, initial preparatory, training, sportsmanship, system, education, science, scientific research, innovation.

малакаларга эга булган кадрларга булган эхтиёжни юзага келтиради. Бу эса соха мутахассислари олдида малакали мутахассислар тайёрлаш ишларини замона-вий мезонлар доирасида ташкил килиш зарурлигини курсатади.

70

www.fansports.uz

№8-2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.