спорт турини оммалаштириш оркали курит кобилящда нуксони бор шахсларни харакаг фаолиятини ошириш ти-зими ташкил килингандан сунг, мазкур тизим ёрдамида, ахолини оммавий согломлаштириш, харакат фаолиятини ошириш, Республикамизнинг барча худудларида голбол (эркак ва аёллар) жамоаларини самарали ташкил килиш тизими яратилади. Кузи ожиз ва заиф курувчи шахслар уртасида соFломлаmгириш ишларини ташкил килиш буйича методология ишлаб чикилади хамда ушбу спорт тури буйича мусобакалар режалаштирилади ва утказилади. Шунингдек, ушбу тизимни таклиф килиш оркали соFломлаmгириш ва кузи ожизларни харакат фаолиятини ошириш буйича илмий-услубий таклиф ва тавсияларни бериш имконияти яратилади. Мазкур тизим ёрдамида кузи ожиз ва заиф курувчиларни жисмоний тайёргарлигини комплекс назорат килиш ва бахолаш хамда аникланган камчиликларни бартараф этиш бу-йича илмий асосланган хулосаларни бериш имконияти яратилади.
Узбекистон Республикасининг барча вилоятлардаги олимпия ва паралимпия захиралари коллежи хамда спорт мактабларида голбол спорт турини ривожлан-тириш максадида юкоридаги боскичли тизим тавсия этилган. Бу тизимни боскичма- боскич амалга ошириш хамда голбол спорт турига саралаш натижасида кузи ожиз ва заиф курувчи инсонлар харакат фаолиятини фаоллаштириш ва голбол спорт машгулотларини ре-жалаштириш уни утказиш кузда тутилган. Ушбу спорт турини оммалаштириш максадида вилоятлараро голбол
Подготовка педагогических кадров
спорт жамоаларини тузиш ва мусобакалар утказиш мак-садида биз томонимиздан бир канча илмий ва амалий ишлар амалга оширилиб келинмокда.
Хулоса килиб айтганда, Узбекистонда паралимпия спорт турларини ривожлантириш ва ахоли саломатли-гини мустахкамлаш уларни оммавий спорт турларига жалб этиш максадида турт боскичли тизим тавсия килинган. Ижтимоий катламда кузи ожиз ва заиф курувчи ногиронлиги булган шахсларга муайян спорт турларини шакллантиришда айнан голбол спорт тури уларни харакат фаоллигини ошириш ва жсмоний сифатларини ривожлантириш хамда фазовий идрок сезги анализаторлари, мускуллар харакатида усиш кузатилиши назарда тутилган.
Адабиётлар:
1. M. X.Mirjamolov, R. F.Odilov, N. Y.Valiyeva, D. B.Baxtiyorov Ko'rish qobilyatida nuqsoni bo'lgan talabalarda harakat koordinatsiyasini rivojlantirish uslubiyati // Academic research in educational sciences. 2021. №12. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ko-rish-qobilyatida-nuqsoni-bo-lgan-talabalarda-harakat-koordinatsiyasini-rivojlantirish-uslubiyati (дата обращения: 22.01.2022).
2. Sh.A. Abdiyev, L.B. Sobirova Imkoniyati cheklangan talaba qizlarni saralangan maxsus jismoniy vositalar yordamida jismoniy tayyorgarligini rivojlantirish samaradorligi NamDu ilmiy axborotnomasi 2022. №2.
3. Sherali Hoshimovich G'ofurov Qisqa masofaga yuguruvchi sportchilarni mashg'ulotlarini rivojlantirishning usullari // Scientific progress. 2021. №8. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/qisqa-masofaga-yuguruvchi-sportchilarni-mashg-ulotlarini-rivojlantirishning-usullari (дата обращения: 22.01.2022).
4. Н.К Светличная Повышение эффективности применения средств адаптивной физической культуры! и спорта у детей и подростков с ограниченными возможностями здоровья.В сборнике: Олимпийский спорт и спорт для всех. Сборник научных трудов, представленный на XXIV Международный научный конгресс. Казань, 2020. С. 361-364.
Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), доцент АН. ШОПУЛАТОВ1 Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчик шахри, Узбекистон
Муаллиф билан богланиш учун:
matonat07@mail.ru
жисмонии тарбия ва спорт сохдсидаги мутахассисаар тажрибасини
замонавиИаик мезонаари асосида
урганиш масааааари
Аннотация
Annotation
В данной статье было проанализировано состояние опыта специалистов в области физического воспитания и спорта путем проведения исследований и изучения мнений специалистов. Также были разработаны предложения и рекомендации по развитию опыта специалистов в данной области в рамках современных критериев.
Ключевые слова: физическое воспитание, спорт, культура, опыт, инновационное оборудование, критерии современности, достижения в науке, образовании, система, научный подход, техника, технология, тренер.
Мазкур маколада жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги мутахассислар тажрибасининг хрлати утказилган тадкикотлар хамда мутахассисларнинг фикрларини урганиш оркали тахлил килинган. Шунингдек, сохадаги мутахассислар тажрибасини замонавий мезонлар доирасида ривожлантириш буйича таклиф ва тавсиялар ишлаб чкилган.
Калит сузлар: жисмоний тарбия, спорт, маданият, тажриба, инновацион ускуналар, замо-навийлик мезонлари, илм-фан ютуцлари, таълим, тизим, илмий ёндашув, техника, технология, тренер.
In this article, the state of experience of specialists in the field of physical education and sports was analyzed by conducting research and studying the opinions of specialists. Proposals and recommendations were also developed to develop the experience of specialists in this field within the framework of modern criteria.
Key words: physical education, sports, culture, experience, innovative equipment, criteria of modernity, achievements in science, education, system, scientific approach, technique, technology, coach.
Мавзуга оид адабиётларнинг та^лили. Х,ар доим жамият тараккиётида ахолининг билим даражасини
ошириб бориш ижтимоий-маданий ва иктисодий тур-муш тарзининг ривожида мухим ахамият касб этиб
Подготовка педагогических кадров
келган. Чунки билимли булиш оркали муаммоларнинг ечими топилган булса, огир мехнатни осонлаштириш йуллари хам ишлаб чикилган. Бу эса билимли булиш оркали яхши яшаш имконини беришини англатиш би-лан инсонларда билимли булишга булган кизикишни оширишга хизмат килган. Натижада эса илм-маърифат дунё тараккётини тубдан узаришга олиб келди хамда илм-маърифатни ривожлантиришга катта эътибор каратиш бошланди. "Биз бу йулда ислохотларимиз-нинг асосий харакатлантирувчи кучи булган жамия-тимиз аъзоларининг бор билим ва салохияти, куч ва имкониятларини, бутун азму шижоатимизни ишга солишимиз зарур. Шундагина Янги Узбекистан жахон майдонида кучли салохият, муносиб обру-эътиборга эга булган, хар томонлама обод ва фаровон мамлакатга айланади"[3; 4-б].
Бугунги кунда олий таълим муассасаларида амалга оширилаётган илмий-тадкикот натижалари асосида яратилаётган ишланмаларни тижорат-лаштириш ишларини ривожлантириш таълим, илм-фан ва ишлаб чикариш уртасидаги муносабатларни ривожлантиришда зарур хисобланади. Мазкур ишларни ташкил килишда нафакат даромад олиш, балки олимларнинг уз ишидан коникиш хосил килиш, жамиятда олимлик кадрланиши хамда жа-раёнларни тартибга солишда илмий ёндашувнинг мавжудлиги баркарор ривожланишни таъминлаб беради. Бундай тартибнинг хар бир сохага кириб бориши уларни ривожланишида мухим ахамият касб этиб, ижтимоий-маданий муносабатларни ривожланишига хам уз таъсирини курсатади.
Шундай сохалардан бири жисмоний тарбия ва спорт хисобланади. Жисмоний тарбия ва спорт сохасида илмий кадрлар тайёрлаш, тренерларнинг олимлар билан ишлаш тажрибасини ошириш, уз фаолиятида сохада яратилаётган инновациялар куллай олиш буйича малака ва куникмаларини ривожлантириб бориш бугунги куннинг долзарб масалаларидан бири булиб колмокда. "Замонавий тренерни тайёрлаш таълим, илмий ва спорт фаоли-ятининг интеграциясини талаб килади"[4; 208-б]. Чунки, замон шиддат билан узгариб бориши ор-тидан турли илмий ёндашувларни юзага келтириб, олдингисига нисбатан бир неча марта самаралирок булган технологияларни вужудга келтирмокда. Натижада сифатли хамда кам харажатли махсулот-лар, технологиялар, методлар яратилмокда. Ушбу узгаришлар ва технологияларни хар бир соха уз тизимига татбик этиб бориши зарурият даражасига кутарилиб булди. Технологияларнинг жисмоний тарбия ва спорт сохасига татбик этилши мутахас-сислардан улар хакида маълумотга эга булиш билан бирга, улардан фойдалана олиш, натижаларни тах-
лил килиш хамда янги ёндашувлар ва услубларни ишлаб чика олиш буйича билим ва малакасига эга булиши кераклигини курсатди.
Сохадаги олий таълим муассасаларида айнан тизимга кириб келаётган ва фойдаланилаётган технологиялар билан ишлаш буйича билимлар беради-ган фанларни шакллантириш, талабаларда бундай билим ва куникмаларни ривожланишга хизмат килувчи воситаларни тизимга жорий килиб бориш керак булади. "Илм ва таълим интеграцияси тала-баларнинг илмий-тадкикот ишлари бажариши, яъни уларда тадкикот натижалари асосидаги оригинал фикр ёки янги гояларни илгари суриш, янги мухитда фанлараро масаларни хал килиш, янги методлар ва технологияларни яратишга тайёрлиги, танлаган спорт тури микёсида амалий тусдаги янги билимлар ярата олишини узида намоён этувчи эксперементал бити-рув малакавий ишларни ёзиш оркали таъминланади" [4; 207-б].
Тадкикот максади. Жисмоний тарбия ва спорт сохаси ривожига таъсир килувчи омилларни тахлил килиш хамда мутахассислар тажрибасини замонавий-лик мезонлари асосида ривожлантириш зарурлигини тажрибада асослаш.
Тадкикот вазифаси. Жисмоний тарбия ва спорт сохаси буйича тайёрланаётган мутахассисларда илмий-ижодийлик куникмаларини ривожланаётган-лигини хамда ушбу йуналишда олиб борилаётган ишларнинг замонавий мезонлар доирасида ташкил этилаётганлигини аниклаш.
Тадкикотнинг услуби. Педагогик кузатишлар, анкета суровлардан фойдаланилди.
Тажриба иштирокчилари контингенти. Тадкикот-да УзДЖТСУ професор-укитувчиларидан 10 нафар, Чирчик олимпия захиралари коллежи тренерларидан 10 нафар хамда Кибрай БУСМдан 10 нафар тренерлар иштирок этишди.
Тадкикот натижалари. Мазкур жараёнда тала-ба-спортчилар томонидан ижодий ишларни бажа-рилиши ижодий тафаккурни ривожлантириб, узи м^стакил тарзда м^аммоларни аниклаш ва бартараф этиш буйича чора-тадбирларни амалга ошириш буйича малакасини шакллантиради. Айникса, сохадаги нозик масалаларни аниклашда м^хим ахамият касб этади. Бу борада м^аммоларни урганишда янги тех-никалардан фойдалана олиши керакли вазиятларда тугри карор кабул килиш тажрибасининг ривожла-ниб бориишига ижобий таъсир килади. Шунинг учун хам жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги спорт таълим муассасаларида талаба-спортчилар-нинг ижодий фикрлашига хамда илмий ёндашув буйича малакасининг ривожига хизмат килувчи фанларни шакллантириш, машгулотларни купайти-
см см о см
го га
0 ^
и
1
с го
Подготовка педагогических кадров
о сч
л от
0 а со
1
с
л
риш уз самарасини беради. Бу борада ривожланган давлатларнинг тажрибасидан фойдаланиш зарур булиб, талаба-спортчиларнинг мустакил ишлаш буйича тажрибасини ортиб боришига эътибор ка-ратиш керак булади (1-расмга каранг).
Жисмоний тарбия ва спорт сохасида малакали мутахассислар тайёрлаш жараёнига таъсир килувчи омиллар
1-расм. Жисмоний тарбия ва спорт сохасида малакали мутахассислар тайёрлаш жараёнига илм-фан ривожи билам кириб келувчи омиллар.
Албатта, давлатларнинг ривожланганлик даражаси хам янги технологияларни кириб келиш тезлигини белгилашда уз таъсирини курсатади. Бу эса кириб келаётган технологияларни узлаштириш хамда амалиётда куллай олиш малакасини ошириб бориш зарурлигини асослайди. Жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги мутахассислар янги технологияларни куллай олиш куникмасига эга булишида уларнинг илмий-тадкикот жараёнларидаги иштироки мухим ахамият касб этади.
Биз сохадаги мутахассисларнинг бу борадаги тажрибасини урганиш максадида кичик бир ил-мий-тадкикот ишларини ташкил килдик. Тадкико-тимизда университет професор-укитувчиларидан 10 нафар, Чирчик олимпия захиралари коллежи тренер-ларидан 10 нафар хамда Кибрай БУСМдан 10 нафар тренерлар иштирок этишди.
Уларга замонавий технологиялардан хабардор-лигини урганиш максадида "Машгулотлар давомида купрок инновацион улчов ускуналаридан фойдала-насизми?" хамда "Машгулотлар самарадорлигига инновацион улчов ускуналарининг таъсирини кандай бахолайсиз?" саволлари билан мурожаат килинди.
"Машгулотлар давомида купрок инновацион улчов ускуналаридан фойдаланасизми?" саволига университет професор-укитувчиларининг 35% "Х,а", 37% "Йук" деб жавоб беришган булса, 28% саволга жавоб беришмаган. Ушбу саволга Чирчик олимпия захиралари коллежи тренерларининг 23% "Х,а", 57% "Йук" деб жавоб беришган булса, 20% саволга жавоб беришмаган. Шунингдек, Кибрай БУСМ тренерларининг 17% "^а", 69% "Йук" деб жавоб беришган булса, 14% саволга жавоб беришмаган (2-расмга каранг).
2-расм. "МашFулотлар давомида купрок инновацион улчов ускуналаридан фойдаланасизми?" саволига берилган жавоблар тахлили диаграммаси.
"Машгулотлар самарадорлигига инновацион улчов ускуналарининг таъсирини кандай бахолайсиз?" саволига университет професор-укитувчиларининг 59% "Юкори", 25% "Яхши" хамда 16% "Унчалик эмас" деб жавоб беришган. Ушбу саволга Чирчик олимпия захиралари коллежи тренерларининг 37% "Юкори", 32% "Яхши" хамда 31% "Унчалик эмас" деб жавоб беришган. Шунингдек, Кибрай БУСМ тренерларининг 25% "Юкори", 31% "Яхши" хамда 44% "Унчалик эм ас" деб жавоб беришган (3-расмга каранг).
3-расм. "МашFулотлар самарадорлигига инновацион улчов ускуналарининг таъсирини кандай бахолайсиз?" саволига берилган жавоблар тахлили диаграммаси.
"Машгулотлар давомида купрок инновацион улчов ускуналаридан фойдаланасизми?" саволига университет професор-укитувчиларининг 35% "Х,а", Чирчик олимпия захиралари коллежи тренерларининг 23% "Х,а", Кибрай БУСМ тренерларининг 17% "^а" деб жавоб бериши муассасалар уртасида инновацион улчов ускуналаридан фойдаланиш даражаси бир хил эмаслиги куришимиз мумкин. Албатта, бу ерада мутахассисларнинг малакасини ошириш буйича тизимли ишларни амалга ошириш керак булади.
"Машгулотлар самарадорлигига инновацион улчов ускуналарининг таъсирини кандай бахолайсиз?" саволига университет професор-укитувчиларининг 59% "Юкори", Чирчик олимпия захиралари коллежи тренерларининг 37% "Юкори" хамд Кибрай БУСМ тренерларининг 25% "Юкори" деб жавоб беришгани инновацион ишланмалардан фойдланиш зарурлигини тушуниб етканликларини курсатади. Бу эса инновацион улчов ускуналаридан фойдаланиш тажрибасини ривожлантириш буйича чора-тадбирларни ишлаб
Подготовка педагогических кадров
чикиш, шу йуналишда укитадиган фанларни ташкил килиш зарур эканлигини курсатади.
Умуман олганда жисмоний тарбия ва спорт соха-сидаги мутахассислар тажрибасини замонавийлик мезонлари асосида ривожлантириш буйича куйидаги хулосаларни бериш мумкин:
Биринчидан, хар бир сохага инновацион илмий-ён-дашувларни кириб келиши ривожланиш даражасини тезлашишига хизмат килади. Шунинг учун хам жисмоний тарбия ва спорт сохасига хам инновацион ишланмаларни кириб келишига эътибор каратиш билан бирга, улардан мутахассисларни фойдалана олиш тажрибасини хам ошириб бориш керак булади;
Иккинчидан, хар бир соха узаро таъсир доирасида ривожланади. Сохалар уртасидаги хамкорликнинг даражаси шу йуаналишдаги мутахассисларнинг та-жрибасини хам белгилаб беради. Жисмоний тарбия ва спорт сохасига замонавий инновацион ускуналар-нинг кириб келишида сохалараро муносабатларнинг ривожланганлиги асосий мезонлардан бири булиб хизмат килади;
Учинчидан, булажак тренерларда илмий-ижодий куникмаларни ривожлантириш ишларига эътибор
Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), доцент А.Т. ХАСАНОВ1
каратиш замонавийликка чикиш буйича олиб бори-ладиган ишларнинг асосини ташкил килади. Хусусан, талабаларда мустакил ишлаш куникмаларини ривожлантириш хамда курс ишлари, битирув ишларини ёзиш жараёнларини бошкаришга алохида эътибор каратиш керак булади. Талабалар томонидан мустакил тарзда мазкур илмий-ижодий ишларни бажарилиши уларда ижодкорлик хамда жараёнларни илмий тах-лил килиш тажрибасининг ривожланишида мухим ахамият касб этади.
Адабиётлар:
1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябр-даги "Узбекистан Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш т^рисида" ПФ-5847-сонли Фармони.
2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январда-ги "2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг таракиёт стратегияси ^рисида" ПФ-60-сонли Фармони.
3. Мирзиёев Ш.М. Янги Узбекистан стратегияси. - Тошкент: "О'гЬе^йоп" нашриёти, 2021. 464-б.
4. Щенникова М. Ю., Петров С.И. Подготовка кадров для спорта: современное состояние и направления развития/Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. - 2017. - № 5 (147), стр.203-211.
5. Турсункулов Э.А. Жисмоний тарбия ва спорт со^асида бошкариш механизмларини такомиллаштириш./Пед. фан. фал.док. дис.авторефе-рати(РЬЮ) - Чирчик: "Тошкент кимё-технология институти" босмахонаси, 2022. - 60 б.
Укитувчи И.И. ИКРОМОВ1
'Фаргона давлат университети Фаргона шахри, Узбекистан
Муаллиф билан богланиш учун:
khasanovakhadjon@gmail.com
хдрбий таълим факуаьтетлари 1-4 босцич талабалар жисмоний статус курсаткичларининг узаро боглщлик хусусиятлари
Аннотация
Annotation
Данная статья посвящена результатам исследования, проведенного со студентами, проходящими подготовку на факультете военного образования, и была проанализирована взаимосвязь между показателями двигательной подготовки и физического развития всех студентов факультета военного образования.
Ключевые слова: двигательная подготовка, физическое развитие, корреляция, нагрузка, тесты, показатели, двигательная активность.
Мазкур маколада ;арбий таълим факультетида та;сил олувчи талабалар билан олиб борилган илмий - тадди^отлар натижаларига багишланган булиб, ;арбий таълим факультети барча боскич талабаларининг ;аракат тайёргарликлари ва жисмоний ривожланиш ;амда курсаткичлари орасидаги корреляцион богли^ликлар та;лил килинган.
Калит сузлар: моторли машгулотлар, жисмоний ривожланиш, корреляция, юк, тестлар, курсаткичлар, моторли фаолият.
This article is devoted to the results of a study conducted with students undergoing analysis at the Faculty of Military Education, and the relationship between the indicators of motor training and physical development of all students of the Faculty of Military Education was analyzed.
Key words: motor training, physical development, correlation, load, tests, indicators, motor activity.
Долзарблиги. Касбий-амалий жисмоний тайёр-гарлик жисмоний тайёргарликнинг касб талабларига мос холда булишини, жисмоний фаолиятнинг мухим даражада хилма-хил тузилишини намоён килади ва узида танланган касбий фаолиятга махсус жисмоний тайёргар-ликни таъминлашга йуналтирилган педагогик жараённи
ифодалайди. Укитишнинг бу жараёни касбий зарур хара-кат малакалари ва куникмаларининг индивидуал фонди мазмунини бойитади, жисмоний ва бевосита улар билан боглик булган кобилиятларни тарбиялайди, улардан эса тугридан-тугри касбий лаёкатлилик келиб чикади. Танланган мутахассислик учун махсус машклар ва уларни
см см о см
см
го
CT i—
0
ю
1
с го