Научная статья на тему 'ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОҲАСИДА МАЛАКАЛИ МУТАХАССИСЛАР ТАЙЁРЛАШ ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ МЕЗОНЛАРИ'

ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОҲАСИДА МАЛАКАЛИ МУТАХАССИСЛАР ТАЙЁРЛАШ ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ МЕЗОНЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
144
25
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ / ТАЪЛИМ / ТИЗИМ / МЕЗОН / ИЛМИЙ МАКТАБ / ТАЛАБ ВА ТАКЛИФ / РИВОЖЛАНИШ / ИЛМ ФАН / ИННОВАЦИЯ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Шопулатов А. Н.

Мақолада жисмоний тарбия ва спорт соҳасида малакали мутахассислар тайёрлаш тизимини такомиллаштиришда “фан, таълим ва ишлаб чиқариш” соҳалари ўртасида муносабатларни тартибга солиш ҳамда амалга оширилаётган ишлар самарадорлигни назорат қилиш тизмини ташкил қилиш сифатида “кластер” тизимини яратиш масалалари муҳокама қилиниб, янада ривожлантириш бўйича таклиф ва тавсиялар ишлаб чиқилган. Шунингдек, жисмоний тарбия ва спорт соҳасида илмий тадқиқот ишларини ривожлантиришда илмий мактаблар яратиш, соҳадаги муаммоларни “талаб ва таклиф” мезонлари орқали ўрганиш ишларини ташкил қилиш зарурлиги асослаб берилган.В статье рассматриваются вопросы регулирования отношений между сферами «науки, образования и производства» в совершенствовании системы подготовки квалифицированных специалистов в области физической культуры и спорта, и создания «кластерной» системы в качестве организации контроля эффективности осуществляемой работы, а также разработаны предложения и рекомендации по дальнейшему её развитию. Также обосновывается необходимость создания научных школ в развитии научно исследовательской работы в области физической культуры и спорта, организации работы по изучению проблем отрасли по критериям «спроса и предложения».The article deals with the issues of regulating relations between the spheres of “science, education and production” in improving the system of training qualified specialists in the field of physical culture and sports, and creating a “cluster” system as an organization for monitoring the effectiveness of the ongoing, and also developed proposals and recommendations for its further development. It also substantiates the need to create scientific schools in the development of research work in the field of physical culture and sports, the organization of work to study the problems of the industry according to the criteria of “supply and demand”

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОҲАСИДА МАЛАКАЛИ МУТАХАССИСЛАР ТАЙЁРЛАШ ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ МЕЗОНЛАРИ»

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

9 Абдукаримов А КМС защитник 1441,5 240,2 4,241 65,2 Отлично

10 Кадамбоев Р 1 защитник 1273,1 212,1 3,870 59,5 Среднее

1327.9± 125.02 220.5± 20.54 3.991± 0.28 58.9± 5.06

характеризуются высокой работоспособностями и высокими аэробными возможностями установлены у Абдулхокимова 1441,5, МПК - 65,2; у Тожиалиева Ж-PWC- 170 составило 1402,3 кг/м/мин, а МПК - 67,0 л/мин; хорошие показатели аэробных возможностей установлены для Исмоилова Ж. МПК - 60,61 л/мин.

Таблица-4

Физическая работоспособность и аэробные возможности полузащитников в хоккее на траве

№ Ф.И.О 14 Амплуа PWC МПК

! 170 кГ„Мн ватт Абс Относ Оценка

1 Комилов Ж КМС полузащитники 1297,6 216,2 3,924 61,3 Хорошо

2 Салимжонов Н КМС полузащитники 1263,7 210,6 3,850 57,4 Среднее

3 Кучаров Д 1 полузащитники 1329,9 221,6 3,995 61,4 хорошо

4 Камилов Ж кмс полузащитники 1468,6 244,7 4,3 68,2 отлично

5 Асроров М 1р полузащитники 1344,2 224,0 4,027 57,5 среднее

6 Тожалиев Ж кмс полузащитники 1136,4 189,3 3,570 59,5 среднее

7 Нормаматов Ф 1 полузащитники 918,9 153,1 3,0915 58,3 среднее

8 Абдукармиов Л 1 полузащитники 1291,5 215,5 3,911 48,8 Низкий

1256.3± 164.5 209.4± 27.43 3.834± 0.36 59.05± 5.42

В целом, защитники характеризуются средним уровнем аэробных возможностей, что сотавило -58.9±5,06 л/мин.

По мнению В.М.Костюкевича, 2008 (6) линия полузащиты является связующим звеном команды. Игра на месте полузащитника требует от хоккеиста разносторонней физической подготовки. Прежде всего, защитник должен быть выносливым, подвижным игроком, чтобы на протяжении всего матча сохранять работоспособность. Полузащитнику необходимо обладать хорошей стартовой скоростью, быть сильным, ловким и цепким при отборе мяча. Функции игроков линии полузащиты намного разнообразнее, чем у других игроков команды. Полузащитники обязаны

вовремя разрушать атаку команды противника, участвовать в защите своих ворот и организовывать атаку ворот соперников. К перспективным защитникам хоккеистам на траве следует указать на Комилова Ж. физическая работоспособность составила 1468,6 кг/м/ мин, либо в ваттах - 244,7, а аэробные возможности оцениваются на отлично и показали 68,2 л/мин., Асроров Ж. работоспособность - 1344,2 кг/м/мин или 224 ватт, МПК - 57,5, Камилов Ж. - 1297, 6кг/м/мин или - 216,2 ватт. (рисунок 1, 2, 3).

Выводы. Полученные результаты свидетельствуют о том, что тренерам необходимо обратить внимание на силовую подготовку для повышения уровня физической работоспособности. Для повышения аэробных возможностей хоккеистов рекомендуется использовать средства из легкой атлетики, рекомендуется бег на средние и длинные дистанции. Полученные характеристики имеют прогностическую значимость и сохраняют свою информативность по мере роста спортивного мастерства.

Литература:

1. Абрамова Т.Ф., Никитина Т.М., Кочеткова Н.И., Артьков В.В. и др. Особенности телосложения в оценке функционального состояния спортсменов Межд/Конф. Проблемы современной морфологии человека М-2008, стр. 127-129;

2. Граевская В.В, Лакин, К.В.Лаптева. - Применение новых технологий в спортивной медицине, //Теория и практика физической культуры1, №2, 2007, - стр. 56-54;

3. Захррьева Н.Н. Курс лекций по предмету «Спортивная физиология М., изд-во «Физическая культура», 2012, 680 с;

4. Макарова Г.А. Физиологические критерии в системе прогнозирования успешности соревновательной деятельности в избранном виде в годичном тренировочном цикле //Физическая культура и спорт - наука и практика - 2013, 36-40ст;

5. Озолин Н.Г. Современная система спортивной подготовки. - М. Физическая культура и спорт, 1970. - 279стр.

6. Костюкевич В. Интегральная оценка технко - тактической деятельности высоквалифицированных игроков в хоккее на траве //Наука в Олимпийском спорте, 008 №1, 32 - 40 стр;

7. Сафарова Д.Д. - Спортивная морфология, Ташкент., Илмий -техника ахбороти, 2021, - 248 с;

Муаллиф билан ботланиш учун:

matonat07@mail.ru

СМ СМ

о

см

го га t

0 Q. W

1

Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), доцент А.Н. ШОПУЛАТОВ1

^збекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчи^ ша^ри, Узбекистон

ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОХДСИДА МАААКААИ МУТАХАССИСААР ТАЙЁРААШ ТИЗИМИНИ ТАКОМИАААШТИРИШ МЕЗОНААРИ

Аннотация

Annotation

В статье рассматриваются вопросы регулирования отношений между сферами «науки, образования и производства» в совершенствовании системы подготовки квалифицированных специалистов в области физической культуры и спорта, и создания «кластерной» системы в качестве организации контроля эффективности осуществляемой работы, а также разработаны предложения и рекомендации по дальнейшему

Маколада жисмоний тарбия ва спорт сохасида малакали мутахассислар тайёрлаш тизимини такомиллаштиришда "фан, таълим ва ишлаб чикариш" сохалари уртасида муносабатларни тартибга солиш хамда амалга оширилаётган ишлар самарадорлигни назорат килиш тизмини ташкил килиш сифатида "кластер" тизимини яратиш маса-лалари мухокама килиниб, янада ривожлантириш буйича таклиф ва тавсиялар ишлаб чикилган. Шунингдек, жисмоний тарбия ва спорт сохасида илмий-тадкикот ишларини ривожлантиришда илмий мактаблар яратиш, сохадаги муаммоларни "талаб ва таклиф" мезонлари оркали урганиш ишларини ташкил килиш зарурлиги асослаб берилган.

Калит сузлар: жисмоний тарбия, спорт, таълим, тизим, мезон, кластер, илмий мактаб, талабва таклиф, ривожланиш, интеграция, илм-фан, инновация, коллаборация.

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

её развитию. Также обосновывается необходимость создания научных школ в развитии научно-исследовательской работы в области физической культуры и спорта, организации работы по изучению проблем отрасли по критериям «спроса и предложения».

Ключевые слова: физическая культура, спорт, образование, система, критерий, кластер, научная школа, спрос и предложение, развитие, интеграция, наука, инновации, коллаборация.

The article deals with the issues of regulating relations between the spheres of "science, education and production" in improving the system of training qualified specialists in the field of physical culture and sports, and creating a "cluster" system as an organization for monitoring the effectiveness of the ongoing, and also developed proposals and recommendations for its further development. It also substantiates the need to create scientific schools in the development of research work in the field of physical culture and sports, the organization of work to study the problems of the industry according to the criteria of "supply and demand"

Key words: physical culture, sport, education, system, criterion, cluster, scientific school, supply and demand, development, integration, science, innovation, collaboration.

Мавзуга оид адабиётларнинг тахлили. Х,ар бир со^а тараккиётида илм-фан асосида яратилган инно-вацияларни ахамияти катта булиб, ривожланишни хамда сохада фаолият юритаётган мутахассисларнинг тафаккури, малакаси, бир-бирига булган муносаба-тини усишига олиб келади. Илм-фансиз сохаларда тургунлик, ракобатдан ортда колиш кузатилади. Маз-кур холат инсоният тарихи давомида куп маротаба уз исботини топган.

Охирги йилларда жамиятнинг барча жабхаларига хамда иктисодиёт тармокларига инновацияларни жорий килиш буйича купгина ишлар амалга оши-рилмокда. Хдгто, таълим тизимига хам турли йуна-лишдаги инновациялар жорий килиниб, самарали натижаларга эришилмокда. Бу эса укитишнинг янги услублари, янги таълим технологияларини вужудга келтириб, "фан, таълим ва ишлаб чикариш" уртаси-даги узаро мустахкам богланган тизимни ривожланиб боришига хизмат килмокда.

Фан, таълим ва ишлаб чикариш уртасида мустахкам узаро богланган тизимни вужудга келтиришда хар бир кичик тизимлар уратасида тизим мутахассис-лари билан хамкорлик килиш, узаро манфаатларни хурмат килиш, муаммоларни аниклашда хамкорлик килиш хамда аникланган муаммолар доирасида илмий-тадкикот ишларини ташкил килиш оркали инновацияларни жорий килиш, инновацион метод-лар ва махсулотларни ишлаб чикиш мухим ахамият касб этади. Мазкур тизимлар уртасида мустахкам алокаларни шакллантириш уларни бир максад йу-лида бирлаштириб, самарали фаолият юритишини таъминлаш зарур хисобланади. Бугунги кунда мазкур вазифани кластер тизими оркали таъминлаш ишлари оммалашиб бормокда. Кластер тизимини хар бир сохага татбик этиш оркали сохани ривожлантириш, янгилаш, янги самарали ва тежамкор технологиялар-дан фойдаланиш, ракотбардош махсулотларни ишлаб чикариш имконияти ортиб бормокда. Шунинг учун хам мамлакатимизда кластер тизимини ривожланти-риш зарур хисобланади.

Бир нечта лугатларда кластер тушунчасига куйидагича таърифлар берилган: "Кластер (инглиз-ча cluster-Кластер, brush, свар) - бу бир неча хил элементларнинг бирлашмаси булиб, уни маълум хусусиятларга эга булган мустакил бирлик сифатида куриб чикиш мумкин" [11]. Шунингдек, "кластер-бу маълум хусусиятларга эга булган мустакил бирлик сифатида каралиши мумкин булган бир нечта бир хил элементларнинг бирлашмаси" [6, 61-б.]. Ушбу таъ-рифлар келиб чиккан холда кластер тизимини асосий элементи сифатида химкорликда ишлаш услуби деб хисобласа хам булади. Мазкур карашлардан келиб

чиккан холда файласуф Конфуцийнинг куйидаги ибратли сузларини келитриш мумкин: "Файласуф Конфуций хакида шундай хикоят бор: у ёшлигида баликчининг олдига борибди. Баликчи унга балигидан тутказибди. Шунда у баликчига караб, "Менга ёрдам бермокчи булсангиз, балик берманг, балки тутишни ургатинг. Шунда мен бу хунар билан оиламни бока-ман, ундан ортса, кушниларимга, ундан хам ортса, халкка бераман", дебди" [12]. Буюк файласуф билан боглик булган ушбу ривоят оркали хар бир ходиса ва жараёнларни чукур урганиб, бошидан то охиригача булган жараённи узлаштиримасдан туриб борор на-тижага эришиш кийинлиги тугрисидаги тарбиявий угитни куриш мумкин. Албатта, инсон уз касбининг сир-асрорларини тулик урганмасдан, етарли малакага эга булмасдан етук мутахассис булиб етиша олмайди. У качонки уз касби билан боглик булган жараёнларни тулик узлаштирганда, уз сохасининг билимладонлари билан алока урнатганда хамда уларни тажрибасини тулик узлаштирганда улар каби етук мутахассис бу-либ етишади. Шу билан бирга фаолият юритаётган сохасини ривожланишига уз хиссасини кушиб боради.

Умуман мамлакатимизда кластер тизимини ривожлантириш буйича бир катор олимлар ил-мий-тадкикот ишларини олиб боришмокда (М.А. Рахматов., Б.З. Зарипов ва бошкалар). Шунингдек, жисмоний тарбия ва спорт йуналишида хам Р. Д. Халмухамедов., А.А.Танибердиевлар олий таълим муассасаларида жисмоний тарбия дарслари учун кластер модулини ишлаб чикиш буйича олиб борган илмий изланишлари натижаларини эълон килиб келмокда. Лекин, жисмоний тарбия ва сорт сохасида согломлаштириш хамда илмий-тадкикот ишларини ташкил килиш, тизимлаштириш масалаларини уз ичига камраб олган кластер тизимини ташкил килиш хамда охирги йилларда малакали мутахассислар тйёрлаш тизимини такомиллаштириш буйича илмий изланишлар олиб борилмаган.

Тадкикот максади. Жисмоний тарбия ва спорт сохасида фан, таълим ва ишлаб чикариш сохалари уртасида хамкорлик алокаларини ривожлантиришга хизмат килувчи кластер тизимини ташкил килиш хамда сохадаги малакали мутахассисларда мазкур йуналишдаги ишларнинг самарадорлигини таъмин-лашга хизмат килувчи малака мезонлари мавжудли-гини тажрибада асослаш.

Тадкикот вазифаси. Жисмоний тарбия ва спорт сохасида замонавий талабалар доирасида ил-мий-тадкикот ишларини ташкил килишини, малакали мутахассислар тайёрлаш буйича олиб борилаётган ишлар самарадорлигини аниклаш.

Тадкикотнинг услуби. Педагогик кузатишлар,

см см о см

го та t

0

w

1

с го

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

см см о см

го га t

0

w

1

анкета суровлардан фойдаланилди. Бунда жисмоний тарбия ва спорт сохасида фан, таълим ва ишлаб чика-риш сохалари уртасида хамкорликни ривожлантириш учун керак булган билим, куникма ва малакаларга эга булган мутахассисларни кандай тайёрлаш масалалари социологик тадкикот оркали урганилди хамда сохада-ги етук мутахассисларнинг фикрлари тахлил килинди.

Тажриба иштирокчилари контингенти. Тажрибада 20 нафар малакали мутахассислар иштирок этди.

Тадкикот натижалари. Бизга маълумки хар бир ишлаб чикариш сохасига янги замонавий технологиялар кириб келмокда. Улар ишнинг сифатини ошириш билан бирга киска вакт давомида купрок хамда ракобатбор-дош махсулотларни ишлаб чикаришда мухим ахамият касб этмокда. Мазкур жараёнларни бошкариш ва янада ривожлантиришда кластер тизими уз самарасини кур-сатди. Кластер тизимида ишлаш кластер жамоасини уз олдига корхона фаолиятини кенгайтириш, махсулот турини купайтириш ва сифатини янада яхшилаш имко-ниятини беради. Буларнинг барчаси кластер интеграция, инновация ва иктисодий усиш мезони эканидан далолат беради. Чунки бир маконда харакат килиш, узининг фаолиятини ташкил килиш хамда шу йуналишдаги муассаса ва мутахассислар билан хамкорлик килиш яратилаётган янгилик ва инновацияларни узлаштириш имкониятини яратиш билан бирга инновацияларни янги турларини яратиш, куллаш ва амалиётга татбик этишда самарали хисобланади.

Мамлакатимиз ва жахонда жисмоний тарбия ва спорт сохасига булган кизикиш тобора ортиб бор-мокда. Айникса, пандемия даврида саломатликни таъминлашда жисмоний тарбия машгулотларидан тугри фойдаланиш самарали эканлигини курсатди. Бугунги кунда жисмоний тарбия ва спорт сохасидан даромад олиш илинжида турли соха вакилларининг кириб келиши кучаймокда. Х,атто, катта микдордаги инвестициялар хам киритилмокда. Бу эса жисмоний тарбия ва спорт сохасининг кенгайиб, турли соха-ларнинг узаро хамкорликдаги харакатига булган эхтиёжнинг пайдо булишига олиб келди. Бундан буён ушбу сохада хамда унинг тармок сохаларида сохалар кесимида муаммоларни урганиш, ушбу холатдаги му-носабатларни тартибга солиш зарурияти тобора ортиб боради. Чунки, жисмоний тарбия в спорт сохасига турли сохаларнинг кириб келиши, инсон буш вактини утказишда жисмоний тарбия ва спортдан фойдаланиш хохишининг хамда спорт мусобакаларига булган ки-зикишнинг ортиб бориши сохада инновацион ишлан-маларга булган талабнинг ортиб бориш жараёнини кучайтирмокда. Инсонларнинг жисмоний тарбия ва спорт машгулотлари жараёнида турли инновацион спорт жихозларидан фойдаланиш, мусобакаларни ташкил килишда ракамли технологиялардан фой-даланиш, уз жисмоний холатини ривожлантиришда инновацион ишланмалардан фойдаланиш куник-маларининг шаклланиши, улардан фойдаланишга одатланиш кузатилмокда. Шунингдек, инсонларнинг тобора индивидуаллашиб бориши хам мазкур сохада кулланилаётган спорт жихозларига булган талабнинг ортиб боришига хизмат килмокда. Мазкур холатда

кластер тизимини жорий килиш уз самарасини беради.

Кластер тизими жисмоний тарбия ва спорт соха-сига татбик этилиши сохадаги фан, таълим ва ишлаб чикариш муносабатларини бирлаштириб, олимлар, тренерлар хамда ишлаб чикарувчиларни бир максад йулида харакат килишга булган ишончли муносабат-ларни шакллантиради. Шунингдек, турли сохадаги мутахассисларни узаро бир-бирни тушунишга, ин-новацион ёндашувларни ишлаб чикишга олиб келади хамда жисмоний тарбия ва спорт йуналишидаги муаммоларни урганишда турли соха олимларини бирлаштириб, хамкорликда ишлаш (коллаборация) натижасида сохани ривожлантришга каратилган ихтиролар, ишланмалар, замонавий инновацион ме-тодларнинг шаклланиш ва ривожланиш жараёнларини тезлаштиради.

Жисмоний тарбия ва спорт сохасида кластер тизи-мининг яратилиши натижасида жисмоний тарбия ва спорт сохасида яратилаётган ишланмалар сифатининг назорати таъминланади хамда жисмоний тарбия ва спорт сохасига инновацияларни жорий килиш сама-радорлиги янада ортади (1-расмга каранг).

Жтамонм тарйи ва спорт йуга^цингимуаммоларж

уртс^шлв турлисоха оммлар^да бфлып^аги (Колвборгиий)

Жигмотй тарбия ва спорт сохасига инновацииларни

1-расм. Жисмоний тарбия ва спорт сохасида кластер тизимини ташкил килиш самарадорлиги схемаси.

Бу эса нафакат жисмоний тарбия ва спорт сохасида инновацион ёндашувларнинг ривожланишига, илм-фан тараккиётининг негизи хисобланувчи янгича ка-рашга эга булган олимлар авлодининг шаклланишига, илмий мактабларнинг ривожланишига ижобий таъсир килади. Олимлар уртасида хамкорликда ишлаш - коллаборация (collaboration - хамкорлик, химкорликда ишлаш), илмий маколалар, жамоавий монографиялар ёзиш хамда илмий-тадкикот ишлари, лойихаларни бажариш малакасини ривожлантиради. Шунингдек, сохадаги илмий мактабларни хам ривожланишига ожобий таъсир килади. Бизга маълумки мамлакати-миз таълим тизимида "устоз-шогирд" анъанасини ривожлантиришга алохида эътибор каратилаётганли-ги хамда мазкур тизим асосида илмий мактабларни ривожлантиришга эътибор каратилаётганлиги олим-лик касбига хос булган кадриятлар ва муносабатлар тизимининг ривожланишига хизмат килмокда. Бу борада жисмоний тарбия ва спорт сохасида хам илмий мактаблар фаолиятини йулга куйиш, жисмоний тарбия ва спорт сохасининг маълум бир йуналишида куп йиллардан буён мехнат килиб келаётган илмий салохияти ва савияси юкори булган профессорларга илмий мактабларини йулга куйиш хамда уз сохасини белгилаб олиш сохадаги тармок йуналишларнинг уси-

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

шига хизмат килади. Уз илмий мактабларни яратган олимлар ва уларнинг издошлари жисмоний тарбия ва спорт сохасининг янги йуналишларига асос солишда, мамлакатимиз фани ва таълими ривожига муносиб хисса кушишда мухим ахамият касб этади. Бу эса жисмоний тарбия ва спорт сохаси йуналишларидаги фан докторларининг жисмоний тарбия ва спорт соха-сининг маълум бир йуналишида илмий мактабларини ташкил килиш ва ривожлантириш заруриятини юзага келтиради.

Замонавий тараккиёт натижалари хар бир соха вакилларини замон талабларига мос булган куникма, малака ва тажрибаларга эга булши лозимлигини кур-сатмокда. Айникса, илм-фан сохасидаги янгиликларни узлаштириш, тадкикот натижаларидан фойдалана оли-ши хамда фанлар кесимидаги муаммоларни урганишда хамкорликда ишлаш малакасига эга булиши замонавий етук мутахассислар учун зарур булган мезонлар хисоб-ланади. Хусусан, жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги малакали мутахассисларда фанлар кесимидаги муаммоларни хамкорликда урганиш малакасига хамда олимлик этикасига катъий риоя килиш иродасига эга булиши зарур булиб, сохада юзага келаётган бир кагор фанлар кесимидаги муаммоларни урганишда, сохага кириб келаётган зарарли илмий ишланмалар ва воситаларни олдини олишда уз самарасини беради.

Биз мазкур мезоларни ахамиятлилик даражасини ур-ганиш максадида социолгик тадкикот ишларини ташкил килдик. Тадкикотимизда 20 нафар жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги еткачи мутахассислар иштирок этди. Уларга "Жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги малакали мутахасислар кандай билим ва куникмаларга эга були-ши керак?" саволи билан мурожаат килдик. Тадкико-тимизда иштирок этган малакали мутахассисларнинг 75 % - "Жисмоний тарбия ва спорт сохасида илмий мактабни яратиш, соха ёки фаннинг маълум бир йуна-лишини танлаш хамда шу йуналишда илмий-тадкикот ишларини ташкил килиш малакасига эга булиши керак", 79% - "Бир неча сохалар кесимидаги муаммоларни хамкорликда урганиш малакасига эга булиши керак", 87% - "Жисмоний тарбия ва спорт сохасида ташкил этилган илмий-тадкикот ишлари натижаларини узлаштириш хамда амалиётда куллай олиш тажрибасига эга булиш керак", хамда 97% - "Олимлик этикасига катъий риоя килиш иродасига эга булиши керак" деб хисоблашган (2-расмга каранг).

IUI

2-расм. Малакали мутахассисларнинг "Жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги малакали мутахасислар цандай билим ва куникмаларга эга булиши керак?" совалига берилган жавоблари тахлили диаграммаси.

Тадкикот натижалари жисмоний тарбия ва спорт сохасида малакали мутахассисларни тайёрлаш жа-раёнларини такомиллаштиришда булажак мутахассисларда куйидаги билим, малака ва куникмаларни ривожлантириш бориш зарурлиги курсатди. Мазкур билим, малака ва куникмаларни замонавий мезонлар сифатида куйидаги тартибда келтирдик:

Олимлик этикасига катъий риоя килиш иродасига эга булиш.

Жисмоний тарбия ва спорт сохасида ташкил этилган илмий-тадкикот ишлари натижаларини уз-лаштириш хамда амалиётда куллай олиш тажрибасига эга булиш.

Бир неча сохалар кесимидаги муаммоларни хамкорликда урганиш малакасини шакллантириш -коллаборация.

Жисмоний тарбия ва спорт сохасида илмий мак-табни яратиш, соха ёки фаннинг маълум бир йунали-шини танлаш хамда шу йуналишда илмий-тадкикот ишларини ташкил килиш.

Хулоса. Халкаро тажриба олимларнинг купайиши-га билан фан тармоклари йуналишлари буйича кучли олимларнинг шаклланишини курсатди. Жисмоний тарбия ва спорт сохасида хам фан тармоклари буйича етук мутахассислар авлодининг шакллантириш олимлар ва етук мутахассислар уртасидаги ворисийликни таъминлаб беради. Яъни яратилиётган билимлар, назарияларни ёш авлод томонидан катта авлоддан узлаштириши хамда уз хисасини кушиб, кейинги ав-лодга етказиб бериш механизмининг ривожланишига олиб келади. Бу жараёнда кластер тизими марказ ва-зифасини бажаради. Сохада яратилаётган билимлар, ихтиролар асосида методологик илмий назарияларни, замонавий услубларни ишлаб чикиб, самарадорлигни белгилаб беради.

Жисмоний тарбия ва спорт сохасида клестер тиз-мининг ташкил килиниши халкнинг саломатлигини тиклашда жисмоний тарбия ва спортдан фойдаланиш буйича кизикишини оширишга каратилган илмий асосланган тавсияларни ишлаб чикишда хамда халкнинг жисмоний тарбия ва спорт оркали саломатлигини тиклаш буйича саводхонлиги, билим, куникма ва малакаларини оширишга хизмат килади. Жисмо-ний тарбия ва спортдан фойдаланиш, кай даражада юкламаларни бериш, фарзандларини спортга ошна килиш буйича методология яратилишига олиб келади. Чунки бизга маълумки хар бир халкнинг кадриятла-ри, турмуш-тарзи, анъаналари булади. Шунинг учун мавжуд минтаканинг иклим буйича шарт-шароитлари хамда халкнинг маданиятини хисобга олиб, ахолини жисмоний тарбия ва спорт оркали согломлаштириш ишларни ташкил килиш зарур хисобланади.

Жисмоний тарбия ва спорт сохасида малакали мутахассислар замонавий тараккиёт талаблари сифатида: олимлик этикасига катъий риоя килиш иродасига эга булиши, жисмоний тарбия ва спорт сохасида илмий мактабни яратиш, соха ёки фаннинг маълум бир йуналишини танлаш хамда шу йуналишда илмий-тадкикот ишларини ташкил килиши, бир неча сохалар кесимидаги муаммоларни хамкорликда урга-

см см о см

го га t

0 Q. W

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

1

с го

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

ниш малакасини шакллантириши, жисмоний тарбия ва спорт сохасида ташкил этилган илмий-тадкщот ишлари натижаларидан фаолиятида фойдаланаолиш тажрибасига эга булиши соха ривожида мухим аха-мият касб этади.

Адабиётлар:

1. Узбекистон Республикасининг 2015 йил 4 сентябрдаги "Жисмоний тарбия ва спорт тугрисида"™ (янги тахрири) фнуни'.-Б.29.

2. Узбекистон Республикасининг 2019 йил 29 октябрдаги "Илм-фан ва илмий фаолият тугрисида"™ фнуни".-Б.37.

3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2021 йил 5 ноябрдаги "Спорт таълими тизимини тубдан такомиллаштириш ор^али олимпия ва паралимпия спорт турлари буйича спортчилар захирасини шакллантириш сифатини янада ошириш чора-тадбирлари туррисида"™ ПК-5279-сонли ^арори.

4. Узбекистон Республикаси Президентининг 2021 йил 5 ноябрдаги

«2024-йил Париж шахрида (Франция) булиб утадиган XXXIII ёзги Олимпия ва XVII Паралимпия уйинларига спортчиларимизни комплекс тайёрлаш туррисища»™ ПК- 5281-сон кррори.

5. Губа В.П. Теория и методика современных спортивных исследований: монография.-М.: Спорт, 2016. - 232 с.

6. Макаренко С.И. Справочник научных терминов и обозначений .-СПб.: Наукоемкие технологии, 2019. - 254 с.

7. Иссурин В.Б., Лях В.И. Научные и методические основы подготовки квалифицированных спортсменов. - М.: Спорт, 2020. -176 с.

8. Рахматов М.А., Зарипов Б.З. Кластер - интеграция, инновация ва иктисодий усиш. Рисола. Т.: "Zamin Nashr", 2018.

9. Танибердиев А.А. Олий таълим муассасаларида жисмоний тарбия дарслари учун кластер модулини ишлаб чикиш.-пед.фан.фал.док.дис. автореферати.-Чирчик.2019.-Б.59.

10. Тухтахужаев Х.Б. Педагогика олий таълим муассасаларида талабалар таълимини индивидуаллаштириш (жисмоний тарбия мисоли-да).-пед.фан.фал.док.дис.автореферати.-Т.2018.-Б.60.

11. https://www.google.com/search.

12. https://xs.uz/uzkr/post/klaster-iqtisodiyotga-nima-beradi..

Информация для связи с автором:

shamil.iseev@mail.ru

Кандидат педагогических наук, профессор Ш.Т. ИСЕЕВ1

1 Футбольная ассоциация Узбекистана, город Ташкент, Узбекистан

Доктор философии по педагогических наук, доцент

Н.М. ЮСУПОВ2

Магистрант

Ф.А. КОСИМОВ2

2Узбекский государственный университет физической культуры и спорта, город Чирчик, Узбекистан

АНАЛИЗ УРОВНЯ СПЕЦИАЛЬНОЙ ВЫНОСЛИВОСТИ У ФУТБОЛИСТОК ВЫСОКОЙ КВАЛИФИКАЦИИ

Аннотация

Annotation

В работе сделан анализ уровня специальной выносливости у футболисток высокой квалификации, который проводился в ходе отборочных матчей Кубка Азии в 2021года. Полученные результаты свидетельствуют о недостаточно высоком уровне специальной выносливости у футболисток. Предложены рекомендации по совершенствованию этого уровня в тренировочном процессе.

Ключевые слова Анализ, специальная выносливость, футболистки высокой квалификации, двигательная активность.

Маколада 2021 йилги Осиё Кубоги саралаш ба^слари давомида амалга оширилган юкори малакали футболчилар орасида махсус чидамлилик даражаси та^лил килинган. Олинган натижалар футболчилар орасида етарлича юкори даражадаги чидамлиликдан далолат беради. Укув маштулот жараёнида ушбу даражани яхшилаш буйича тавсиялар таклиф этилади.

Калит сузлар: тацлил, махсус чидамлилик, юцори малакали футболчилар, цара-катчанлик.

The paper analyzes the level of special endurance among highly qualified football players, which was carried out during the qualifying matches of the Asian Cup in 2021. The results obtained indicate an insufficiently high level of special endurance among football players. Suggested recommendations for improving this level in the training process.

Key words: analysis, special endurance, highly qualified football players, motor activity.

Актуальность. В последние несколько лет в Узбекистане женский футбол стал намного более популярен. Достаточно сказать, что в этом году в Ташкенте по решению Азиатской Футбольной Конфедерацией (АФК) были проведены отборочные матчи Кубка Азии-2022. Помимо этого, АФК предоставила нашей стране право проведения финального турнира Кубка Азии-2022 среди девушек до 20 лет. Это соревнование тоже является отбором на мировой чемпионат. Столь престижные соревнования, проводимые в нашей стране говорят об авторитете Ассоциации футбола Узбекистана и, в целом, о возросшей роли и интереса к женскому футболу в Азии. Поэтому участие в столь ответственных турнирах требует особой подготовки.

Современный футбол характеризуется высокой степенью двигательной активности игроков и боль-

шой интенсивностью мышечной работы, неравномерностью физических нагрузок и аритмичностью чередования работы и отдыха [1].

Игровая деятельность футболиста в большой степени зависит от уровня его физической подготовленности, являющейся основой для проявления высокого технического мастерства [2].

Одной из задач подготовки футболистов на современном этапе является повышение уровня их специальной выносливости. Изучение методики оценки уровня специальной подготовленности открывает новые возможности для педагогического творчества, способствует более рациональному подбору средств с учетом различного амплуа футболисток и их индивидуальных способностей.

Анализ матчей разного уровня с участием наших

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.