Научная статья на тему 'ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТ МУТАХАССИСЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШДА КАСБИЙ, ГУМАНИТАР, МИНТАҚАВИЙ-МИЛЛИЙ КОНЦЕПЦИЯВИЙ САЛОҲИЯТИНИ ОШИРИШ'

ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТ МУТАХАССИСЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШДА КАСБИЙ, ГУМАНИТАР, МИНТАҚАВИЙ-МИЛЛИЙ КОНЦЕПЦИЯВИЙ САЛОҲИЯТИНИ ОШИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
10
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
КОНЦЕПТУАЛ НАЗАРИЙ / ТАШКИЛИЙ ТЕХНОЛОГИК / ЛОЙИҲАЛАШ / ГУМАНИТАРӢ / МОДЕЛ / ИНТЕЛЛЕКТУАЛЛИК / КОГНИТИВЛИК / КРЕАТИВЛИК / КОММУНИКАТИВЛИК

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Холбоева Г. Х.

Жисмоний тарбиянинг сифатини тубдан ўзгартирувчи яна бир асосий вазифаси - таълимни шахснинг жисмоний, ахлоқий ва ақлий ривожланишининг ҳақиқий механизмига айлантириш функциясидир. Ижтимоий тараққиётнинг барча соҳаларида шахснинг ролини кучайтириш жисмоний тарбия тизимини жамиятнинг соғлом инсон салоҳиятининг асосий манбаи сифатида тубдан ўзгартиришнинг ўта муҳим вазифасидир. Бу вазифаларни амалга ошириш учун жисмоний тарбия ва спорт соҳасида юқори педагогик ва илмий тадқиқот маданиятига эга, кенг маънода касбий ижодкорликка қодир мутахассислар талаб этилади. Фақатгина жисмоний тарбия мутахассиси ўзининг шахсий, умумий ва профессионал маданияти профессионал фаолият лойиҳасини минтақанинг ўзига хос ижтимоий шароитларига мослаштиришга имкон берадиган ижтимоий талабларга жавоб беради.Другой основной задачей, принципиально меняющей качество физического воспитания, является функция превращения воспитания в реальный механизм физического, нравственного и психического развития человека. Усиление роли личности во всех сферах общественного развития является важнейшей задачей коренного изменения системы физического воспитания как основного источника здорового человеческого потенциала общества. Для выполнения этих задач в области физического воспитания и спорта требуются специалисты с высокой педагогической и научно исследовательской культурой, способные к профессиональному творчеству в широком смысле. Только специалист по физическому воспитанию отвечает тем социальным требованиям, которые позволяют его личностной, общей и профессиональной культуре адаптировать проект профессиональной деятельности к конкретным социальным условиям региона [2,5].Another main task that fundamentally changes the quality of physical education is the function of turning education into a real mechanism of physical, moral and mental development of a person. Strengthening the role of the individual in all areas of social development is a very important task of fundamentally changing the physical education system as the main source of healthy human potential of the society. To carry out these tasks, specialists with a high pedagogical and scientific research culture, who are capable of professional creativity in the broad sense, are required in the field of physical education and sports. Only a physical education specialist meets the social requirements that allow his personal, general and professional culture to adapt the project of professional activity to the specific social conditions of the region.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТ МУТАХАССИСЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШДА КАСБИЙ, ГУМАНИТАР, МИНТАҚАВИЙ-МИЛЛИЙ КОНЦЕПЦИЯВИЙ САЛОҲИЯТИНИ ОШИРИШ»

ган воситаларнинг баркарор тизими куринишидаги фаолиятининг индивидуал стилини максадга йунал-тирилган шакллантирилишини таъминлайди.

Фаолиятнинг адекват индивидуал стили, биз томондан, тизимнинг сифатларини такомиллашган даражасига мос келадиган талабларга нисбатан, ушбу тизимни функция килиши жараёнида намоён килини-ши сифатида тушунилади. Фаолиятнинг индивидуал стили боксчининг сифатлари ва холатларини йул куйилиши мумкин булган чегараларини, у томонидан тактик вазифаларни амалга оширишни таъминлаши керак, бунинг натижасида самарали ва стабил мусо-бака фаолиятига эришилади.

Фаолиятнинг индивидуал стилини такомиллашти-риш, боксчиларнинг хулк-атвори ва фаолиятини алохида параметрлари уртасидаги куп погонали богликликлари булган куп омилли тизим сифатида мусобакаолди тайёргарлик жараёнида энг катта аха-мият касб этади.

Бизнинг фикримизга кура, фаолиятнинг индивидуал стилини белгилайдиган куйидаги омиллар мавжуд: индивиднинг психодинамик хусусиятлари-ни ва морфофункционал хусусиятларини специфик нисбати, техник-тактик тайёргарликнинг характери, тренировка юкламаларининг тузилишини узига хос-

Подготовка педагогических кадров

лиги ва ушбу юкламаларга спортчининг типик пси-хофизиологик холатлари куринишидаги реакциялари.

Жангвоар фаолиятининг параметрлари тренировка килганлик даражасини ортиши билан сезиларли узга-ради, айникса, позицион-хужумкор ва маневрли-ху-жумкор стилдаги боксчиларда.

Адабиётлар

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2021 йил 29 апрелдаги ПК-5099 сонли "Боксни янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугри-сида"ги Карори. www.lex.uz.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2024 йил ПК-5281 сонли "Париж шахрида (Франция) булиб утадиган XXXIII ёзги Олимпия ва XVII Паралимпия уйинларига Узбекистон спортчиларини комплекс тайёрлаш тугрисища"™ Карори. www.lex.uz.

3. Анашов В.Д. Юкрри малакали боксчиларнинг мусоба^а олди тайёргарлиги самарадорлигини ошириш услубиятини такомиллаштириш: педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) автореферати. -Чирчик, 2021. - 24 б.

4. Ильин Е.П. Психология индивидуальных различий. - Издательский дом «Питер», 2011.

5. R.D.Xalmuxamedov, V.N.Shin, S.S.Tajibayev, G'.Q.Rajabov, V.D.Anashov. "Bokschilarning sport pedagogik mahoratini oshirish". Darslik, 2020 yil.

6. R.D.Xalmuxamedov, V.N.Shin, S.S.Tajibayev, F.K.Turdiyev, G'.Q.Rajabov. "Boks nazariyasi va uslubiyati". Darslik, 2018 yil.

7. Халмухамедов Р.Д., Шин В.Н.. Каипов Б.У.. Икрамов А.Х. «Построение предсоревновательного этапа подготовки боксеров-юниоров к ответственным соревнованиям». Ташкент, 2006.

Муаллиф билан ботланиш учун:

Gulxayoxolboyevna@gmail.com

Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD),

доцент в.б

ГХ. ХОЛБОЕВА1

:Узбекистон-Финландия педагогика институти Самарканд шахри, Узбекистон

жисмоний маданият

мутахассисларини тайёрлашда касбий, гуманитар, минтацавий-миллий

концепциявий сало;иятини ошириш

Аннотация

Annotation

Другой основной задачей, принципиально меняющей качество физического воспитания, является функция превращения воспитания в реальный механизм физического, нравственного и психического развития человека. Усиление роли личности во всех сферах общественного развития является важнейшей задачей коренного изменения системы физического воспитания как основного источника здорового человеческого потенциала общества. Для выполнения этих задач в области физического воспитания и спорта требуются специалисты с высокой педагогической и научно-исследовательской культурой, способные к профессиональному творчеству в широком смысле. Только специалист по физическому воспитанию отвечает тем социальным требованиям, которые позволяют его личностной, общей и профессиональной культуре адаптировать проект профессиональной деятельности к конкретным социальным условиям региона [2,5].

Ключевые слова: концептуально-теоретический, конструктивно технологический, дизайнерский, гуманитарный, модельный, интеллектуальность, познавательный, творческий, коммуникативный.

Жисмоний тарбиянинг сифатини тубдан узгартирувчи яна бир асосий вазифаси - таълимни шахснинг жисмоний, ахлокий ва аклий ривожланишининг х,ак,ик,ий ме-ханизмига айлантириш функциясидир. Ижтимоий тараккиётнинг барча сохаларида шахснинг ролини кучайтириш жисмоний тарбия тизимини жамиятнинг соглом инсон салохиятининг асосий манбаи сифатида тубдан узгартиришнинг ута мухим вазифаси-дир. Бу вазифаларни амалга ошириш учун жисмоний тарбия ва спорт сохасида юкори педагогик ва илмий-тадк,ик,от маданиятига эга, кенг маънода касбий ижодкорликка кодир мутахассислар талаб этилади. Факатгина жисмоний тарбия мутахассиси узининг шахсий, умумий ва профессионал маданияти профессионал фаолият лойихасини минтаканинг узига хос ижтимоий шароитларига мослаштиришга имкон берадиган ижтимоий талабларга жавоб беради.

Калит сузлар: концептуал-назарий, ташкилий-технологик, лойщалаш, гуманитар, модел, интеллектуаллик, когнитивлик, креативлик, коммуникативлик.

Another main task that fundamentally changes the quality of physical education is the function of turning education into a real mechanism of physical, moral and mental development of a person. Strengthening the role of the individual in all areas of social development is a very important task of fundamentally changing the physical education system as the main source of healthy human potential of the society. To carry out these tasks, specialists with a high pedagogical and scientific-research culture, who are capable of professional creativity in the broad sense, are required in the field of physical education and sports. Only a physical education specialist meets the social requirements that allow his personal, general and professional culture to adapt the project of professional activity to the specific social conditions of the region.

Key words: conceptual-theoretical, constructive-technological, design, humanitarian, model, intellectuality, cognitive, creativity, communicative.

Подготовка педагогических кадров

Тадкикотнинг долзарблиги. Олий таълимдаги сифат узгаришлари олий таълим тизимининг мак-садларини юкори касбий майорат билан кенг умумий гуманитар дунёкарашни уйгунлаштирган мутахассис-ларни тайёрлашга йуналтиришда намоён булади. Шу муносабат билан олий таълим тизимида интеграцион жараёнларнинг устунлиги юзага келади, унда гуманитар билимлар этакчи роллардан бири дисобланади.

Урганилганлиги. Мутахассислар олий таълимни ривожлантиришнинг асосий вазифаларидан бири си-фатида уни модернизация килиш, мазмун-модиятини инсонпарварлаштириш ва инсонпарварлаштириш тамойиллари асосида такомиллаштиришда курмокда.

Билим, куникма ва малакаларни узлаштиришга каратилган анъанавий социоцентрик таълим ёнда-шувидан фаркли уларок, талабанинг кобилиятларини максимал даражада очиб беришга, касбий фаолиятда унинг индивидуал хусусиятларининг барча куп кир-ралилиги ва узига хослигини англашга имкон беради-ган шахсга йуналтирилган таълим ёндашуви тобора мудим адамият касб этмокда.

Илмий адабиётларни тадлил килиш шуни курса-тадики, аслида университетда жисмоний тарбияни гуманитаризация килиш принципини амалга оши-ришнинг ажралмас тавсифини такдим этадиган, унинг мазмунли намоён булиши ва амалга ошириш тартибини очиб берадиган ишлар мавжуд эмас.

Жисмоний маданиятдан унинг гуманитар салохия-тининг хилма-хиллигида фойдаланиш дозирги кунга кадар мутахассисларни тайёрлаш тизимида тулик акс эттирилмаган.

Олий таълим назарияси ва амалиётида универ-ситетнинг ижтимоий-маданий маконида гуманитар маданият этишмаслигини бартараф этишда жисмоний маданиятнинг мазмунли ва процессуал имкониятлари тушунилмаган ва ошкор этилмаган, бу муаммонинг концептуал-назарий, конструктив-технологик ва услубий-амалий жидатдан ривожланмаганлиги ку-затилмокда.

Аникланган карама-каршиликларни дисобга олган долда тадкикот муаммоси аникланди:

университетда жисмоний тарбия буйича таълим-нинг гуманитар йуналтирилган мазмунини лойидалаш ва ташкил этишни таъминлайдиган назарий ва услу-бий коидалар, этакчи тенденциялар, тамойиллар ва психологик-педагогик шароитлар туплами кандай?

аникланган карама-каршиликларни дисобга олган долда тадкикот муаммоси аникланди:

университетда жисмоний тарбия буйича таълим-нинг гуманитар йуналтирилган мазмунини лойидалаш ва ташкил этишни таъминлайдиган назарий ва услу-бий коидалар, этакчи тенденциялар, тамойиллар ва психологик-педагогик шароитлар туплами кандай?

Тадкикот максади университетда жисмоний тарбия буйича таълимнинг гуманитар йуналтирилган мазмунини лойидалаш ва ташкил этиш учун назарий ва услубий асосларни ишлаб чикиш ва асослаш. Тадкикот объекти университетда мутахассис-

ларни тайёрлашнинг яхлит жараёнида талабаларнинг жисмоний тарбиясининг мазмуни.

Тадкикот предмети: гуманитар фанларни лойида-лаш ва ташкил этиш буйича университетда жисмоний маданият таълимнинг йуналтирилган мазмуни.

Муаммо, максад, объект ва мавзу асосида куйидаги тадкикот вазифалари аникланади:

- гуманитар объектларни лойидалаш ва ташкил этишнинг назарий ва услубий асосларини ташкил этувчи коидалар тупламини асослаш. олий укув юртларида жисмоний тарбиянинг йуналтирилган мазмуни;

- жисмоний маданият буйича таълимнинг гуманитар йуналтирилган мазмунини лойидалаш ва ташкил этишнинг концептуал ёндашувларини аниклаш;

- жисмоний маданият буйича таълимнинг гуманитар йуналтирилган мазмунини лойидалаш моделини ишлаб чикиш;

- укувчилар жисмоний тарбиясида таълимни инсонпарварлаштиришнинг етакчи йуналишлари, дидактик тамойиллари ва психологик-педагогик шартларини аниклаш;

- укувчи шахси жисмоний маданиятини шакл-лантириш шароитида жисмоний маданият буйича таълимнинг гуманитар йуналтирилган мазмунини тажриба-синов текширишни амалга ошириш;

- инсонпарварлик йуналишидаги сабаб-окибат муносабатларини аниклаш шахс жисмоний мадани-ятининг мазмунли хусусиятлари билан жисмоний маданият буйича таълим мазмуни;

- университетда жисмоний тарбия мазмунини инсонпарварлаштириш тамойиллари асосида лой-идалаш ва ташкил этиш буйича амалий тавсиялар ишлаб чикиш.

Тадкикот фарази университетда жисмоний ма-даният буйича таълимнинг гуманитар йуналтирилган мазмунини лойидалаш ва ташкил этиш жараёни са-марали булади, агарда:

- услубий тамойил сифатида жисмоний маданият буйича таълим мазмунини инсонпарварлаштириш гоясига асосланади;

- жисмоний маданият буйича таълимнинг гуманитар йуналтирилган мазмунини лойидалаш ва ташкил этишга концептуал ёндашувни ишлаб чикди;

- педагогик объектларни тизимли ташкил этиш тамойилларига асосланган ва шахснинг жисмоний маданиятини шакллантиришга каратилган жисмоний маданият буйича таълимнинг гуманитар йуналтирил-ган мазмунини лойидалашнинг куп боскичли модели ишлаб чикилди;

Тадкикот методлари. Вазифаларни дал килиш ва тадкикот фаразсини текшириш учун куйидаги тадкикот усуллари кулланилди: фалсафий, соци-ологик, психологик, педагогик ва махсус адабиёт-ларни назарий тадлил килиш, университетларнинг жисмоний тарбия кафедраларининг шахсият муаммолари буйича тажрибасини тадлил килиш ва умумлаштириш. жисмоний тарбия жараёнида

см см о см ю

го га

0 ^

ю

1

с го

см см о см ю

го га

0 ^

Ю

1

булажак мутахассисни шакллантириш, талабалар ва укитувчиларидан суровнома ва анкета олиш, уз педагогик фаолиятини ретроспектив тахлил килиш, моделлаштириш, эксперт бахолаш усули, гуманитар йуналтирилган мазмуннинг ишлаб чикилган моделини апробация килиш ва тузатиш буйича педагогик тажрибалар утказилди. Жисмоний тар-бия буйича таълим, тажриба иштирокчиларининг харакатчанлигини назорат килиш тестлари, статистик маълумотларни кайта ишлашнинг математик усуллари кулланилди.

Тажриба-синов ишлари дастурининг амалга оширилиши таклиф этилаётган жисмоний маданият таълимининг гуманитар-йуналтирилган мазмуни моделининг самарадорлигини тасдиклади.

Жисмоний маданият буйича таълим мазмунининг инсонпарварлик ахамиятини аниклашда эксперт про-цедураси куйидагилардан иборат эди: талабалар томо-нидан уз-узини диагностика килиш, бу субъэктивлик принципига ва малакали ва тажрибали университет укитувчиларининг эксперт бахосига мос келади.

Танланган мезонлар буйича таълим мазмунини инсонпарварлаштириш курсаткичларини (ТМИК) комплекс мониторинги тажриба-синов ва назорат гу-рухларида сезиларли фаркларни кайд этиш имконини берди (1-расм к). Эксперт бахолаш натижаларига кура, биринчиси барча саккизта мезон буйича укув манбааларининг инсонпарварлик киймати курсат-кичларини яхшилашнинг аник прогрессив харак-терини курсатди, бу ишлаб чикилган дастурнинг самарадорлигини курсатади.

Натижалар тахлили. Тажриба-синов гурухларда жисмоний тарбия ва спорт машгулотларининг кий-мат-семантик ташкил этилишининг усиши ТМИК 0,89 (юкори даража), назорат гурухларида - 0,30 (паст даража) билан аникланди; анъанавийлик мезонига кура, тажриба-синов гурухларда ТМИК 0,78 (урта-чадан юкори даража), назоратда - 0,27 (паст даража); ТМИКни амалга ошириш амалга оширилаётган ижодий таълим мухити мезонига кура, мос равишда 0,86 (юкори даража) ва 0,39 (паст даража) ни ташкил этди; ташки контекст мезонига кура, мос равишда 0,89 (юкори даража) ва 0,24 (паст даража); «узини узи бошкариш» нинг намоён булиш мезонига кура ТМИК 0,88 (юкори даража) ва 0,30 (паст даража) эди.

Агар тажриба бошида солиштирилган гурухларда 60,6% дан 80,5% гача талабалар ва экспертлар «мен»нинг намоён булиш мезонини «мазмунда ифо-даланмаган» деб бахолаган булса, тажриба охирида талабаларнинг 74% ва укитувчиларнинг 88,9 фоизи унинг тажриба-синов мазмундаги ижобий намоён бу-лиши хакида уз фикрларини узгартирдилар. Айникса, укувчиларда уз-узини билиш ва уз-узини ривожлан-тиришга доимий эхтиёжнинг намоён булишидаги прогрессив узгаришлар сезилди. Назорат гурухида бу курсаткич деярли узгаришсиз колди.

«Жисмоний маданият» фанининг мазмуни унинг гуманитар мохиятини белгилайди ва талабаларни

Подготовка педагогических кадров

жисмоний маданиятнинг гуманитар кадриятлари билан таништиришда бир катор умумий таълим ва касбий йуналтирилган фанларга киритади, улар орасида шахснинг узини узи узгартириш, узини риво-жлантириш ва узини узи бошкариш билан боглик ка-дриятлар мавжуд. 1-расмда жисмоний маданиятнинг гуманитар кадриятларини пофиллаш натижасида та-лабаларнинг узини узи узгартириш жараёнига куши-лиши тугрисидаги маълумотлар келтирилган[7,8,10]. Тажриба-синов гурух талабалари психофизиологик кобилият ва имкониятларни аниклашда, билимларни мустакил узлаштиришда сезиларли даражада юкори курсаткичларга эга; уз истагини мукаммал урганиш-га интилиш ((уз-узини англаш ва уз-узини билиш кадриятлари); когнитив фаолият, когнитив фаолият усулларини узлаштириш ,уз-узини урганиш кобилият-лари (уз-узини тарбиялаш ва узини такомиллаштириш кадриятлари); жисмоний холатни уз-узини бошкариш, жисмоний тарбия ва спорт фаолиятини белгиланган максадга мувофик равишда тузатиш ва кайта ташкил этиш, уз хатти-харакатларини бошкариш кобилияти, психофизиологик тартибга солиш усулларини (уз-узи-ни ташкил этиш ва узини узи бошкариш кадриятлари) билиш. Талабаларнинг назорат гурухларида эса бу курсаткичлар заиф ифодаланган.

Тадкикот фаразсини тасдиклаш учун мухим ма-сала талабаларнинг узини узи узгартириш жараёнига жалб килишнинг психологик механизмларини очиб берувчи курсаткичларни аниклаш эди.

1-жадвал

Олий таълим муассасаларида жисмоний маданият буйича таълим мазмунини инсонпарварлаштириш

№ Мезон асослари Асосий кадриятлар

1 ^адриятлар киммати 1.Инсонпарварлик 2.Индивиду аллик З.Инсонпарварлик билими

2 Маданий 1.Интеллекту аллик 2.Когнитивлик 3. Яхлитлик

3 Инновацион 1.Муаммоли 2.Креативлик 3.Танкидийлик

4 Тизимли ва изчил фаолият 1. Маънавий ва жисмоний мохиятни амалий узгартириш 2.Профессионаликка йуналтириш 3.Фаол харакат фаолият

5 Конвенцияли 1.Вариашвлилик 2.Башоратлаш 3.Алтернативлик

6 Ижодий билиш мухити 1.Инсонпарварликнинг микросиёсий мухити 2.Коммуникативлик 3.Укитувчи шахсининг тизимли яратувчиик роли

7 Ю^ори контекстлик 1.Университетдан ташкаридаги коммуникация 2.Бардавомлик 3.Тургунлик

8 Уз-узини намоён килиш 1.Уз такдирини узи белгилаш 2.Уз-узини билиш 3.Уз-узини узгартириш

Уз-узини англаш, узини узи белгилаш, уз-узини англаш, уз-узини тарбиялаш, узини узи англаш ва узини узи бошкариш жараёнларини урганиш учун уз-узини англаш тести кулланилди. Унинг ёрдами билан куйидагилар бахоланди: укувчиларнинг истак ва эхтиёжларига муносабати, узига ишончи (узини узи англаши); шахснинг рухий саломатлиги, унинг яхлит-лиги, мустакиллиги ва эркинлиги (автономия); укув ва касбий фаолиятга, хаётга (ижодкорликка) ижодий муносабат; бошкалар билан дустона муносабатлар

Подготовка педагогических кадров

урнатиш кобилияти (алока). Муваффакият мотиваци-яси - натижаларни яхшилашга интилиш, уз максадла-рига эришишда катъиятлилик - бутун хаётга таъсир киладиган асосий шахсий хусусиятлардан биридир. Талабаларнинг жисмоний тарбия ва спорт машгулот-ларида уз такдирини узи белгилашга тайёрлиги, уни такомиллаштириш йулларини излаш тугрисида карор кабул килиш учун асос булиб, унга эришиш зарурлиги тугрисидаги анкета маълумотлари булди.

1-расм. Натижада укувчиларнинг уз-узини узгартириш жараёнига жалб этилиши

Тажриба охирида жисмоний маданиятнинг ин-сонпарварлик кадриятларини ичкилаштириш: 1 - уз-у-зини бахолаш ва узини узи билиш, 2 - уз такдирини узи белгилаш, 3 - узини узини тушуниш ва узини узи англаш, 4 - узини узи ривожлантириш. уз-узини такомиллаштириш, 5- уз-узини ташкил этиш ва уз-узини тартибга солиш (1-расмга каранг).

Тажриба давомида олинган маълумотларни тахлил килиш субъектлар гурухларида талабаларнинг шахсий фазилатларининг жиддийлигини аниклаш имконини берди. Аникланишича, барча танланган курсаткичлар буйича тажриба гурухи талабалари сезиларли ижобий узгаришларни узларида сезишган. (п < 0.01 даражаси-да) уз-узини англаш, ижодкорлик ва эришиш истаги зарурати нуктаи назаридан узгаришлар сезиларли даражада эди.

2-расм. Талабалар гурухларида шахсий фазилатларни уз-узини узгартиришга тайёрлик курсаткичларининг жиддийлигини узгартириш.

Тажриба даври учун назорат гурухида узгаришлар ифода этилмайди (2 расмга к). Олинган натижалар гуманитар йуналтирилган таълим мазмунининг тала-банинг узи томонидан ишлаб чикилган, узи томонидан ташкил этилган ва бошкариладиган талабаларнинг субъектив фаолиятига таъсири хакидаги фаразни тасдиклайди.

Тажриба-синов тадкикот натижалари таълимнинг гуманитар йуналтирилган мазмунини узлаштиришда тажриба-синов гурухларда шахснинг жисмоний ма-

данияти таркибий кисмлари (ШЖМ) ривожланиши-нинг баркарорлигини аниклашга имкон берди. Ушбу таъсир диаграммалар томонидан аник курсатилган (2-расмга к.).

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Хулосалар. Жисмоний тарбия сохасида олий таълимни модернизация килиш нуктаи назаридан ривожлантиришнинг устувор йуналишларидан бири унинг мазмунини инсонпарварлаштириш эканлиги аникланди. Унинг лойихаси ва ташкил этилиши таълим амалиёти талабларига самарали жавоб бе-ради. Жисмоний маданиятнинг гуманитар ахамияти мутахассис шахсни хар томонлама етук ривожланти-ришга, талабаларнинг инсон ва уларга йуналтирилган тизимли билимларини шакллантиришга, шахснинг узини намоён килиши ва узини англаши учун кулай имкониятлар яратишга, талабаларнинг узларининг мухим кучларини соглом ва самарали хаёт тарзида тулик амалга оширишга тайёрлигини фаоллашти-ришда намоён булади.

1. Жисмоний маданият таълимини инсонпарвар-лаштиришнинг мазмунли жихати мураккаб, куп кир-рали ходиса булиб, у куйидагиларни назарда тутади: унинг мазмунида инсонпарварлик кадриятларини аниклаш; укувчиларнинг маънавий ва жисмоний кучлари ва кобилиятларини уйгунлаштириш; уларни хаётнинг табиий ва ижтимоий сохаларида ташаббу-скорлик ва масъулиятни тарбиялаш; шахсий ва касбий усиш, уз такдирини узи белгилаш, узини узи англаш имкониятларини таъминлаш; булажак мутахассис шахсини уз-узини ривожлантириш ва узини узи такомиллаштириш учун шароит яратишдан иборат.

2. Жисмоний маданият буйича таълимнинг гуманитар йуналтирилган мазмуни модели ишлаб чикилди, бу эволюцион йул билан амалга ошири-ладиган жисмоний тарбиянинг инновацион тизи-мини лойихалаш стратегиясини асослаш имконини беради; педагогик лойихани мантикий ва дидактик лойихалашда амалга ошириш, унинг натижаларини амалиётга татбик этилди.

Адабиётлар:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг «Жисмоний тарбия ва спорт сохасида давлат бошкаруви тизимини тубдан такомиллаштириш чора тадбирлари тугрисида «ПФ-5368-сон фармони. 2018 йил 5 март.

2. 2019-2023 Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва оммавий спортни ривожлантириш концепцияси 2019-йил 15-фефрал.

3. А.О.Абдукуддусов, Х.Ф.Рашидов. Касб-хунар педагогикаси. Укув-услубий кулланма. - Т.: УМКХТТКМО ва УКТИ, 2011. - 108 б. 3.

4. И.Ж.Ишмухаммедов. Инновацион технологиялар ёрдамида таълим самарадорлигини ошириш йуллари. Илмий журнал. - Т.: ТДПУ, 2004.-44 б. 4.

5. Черняев В.В. Гуманитарные ценности физической культуры будущего учителя // Магистр. - 2002. - Учебное пособие - С. 87 - 95.

6. Хужаев Н, Тожибоэва Д, Мамарахимов Б, Н.Шомуродова Касбий таълим методикаси Тошкент.: Иктисодиёт, Укув кулланма. 2007- 190 б.

7. Холбоева.Г.Х. Хайдаров.Б.Т. Тожиева.Х.Б. Methodology of the improvement of preliminary gimnstic disciplines in increasing activity of preschool age children (case of Uzbekistan). // International Journal of Psychosocial Rehabilitation. 2020-№6 ISSN:1475-7192 Scopus. DOI: 20092011. 2013-2020.B 4562-4569.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.