Научная статья на тему 'ОЛИЙ ТАЬЛИМ МУАССАСАСИ ТАЛАБАЛАРИНИНГ ТЕЗКОРЛИК ЖИСМОНИЙ СИФАТ КЎРСАТКИЧЛАРИНИНГ ТАҲЛИЛИ'

ОЛИЙ ТАЬЛИМ МУАССАСАСИ ТАЛАБАЛАРИНИНГ ТЕЗКОРЛИК ЖИСМОНИЙ СИФАТ КЎРСАТКИЧЛАРИНИНГ ТАҲЛИЛИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
9
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
ИММУНИТЕТ / ЖИСМОНИЙ КЎРСАТКИЧЛАР / ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРЛИК / ТЕЗКОРЛИК ЖИСМОНИЙ СИФАТЛАР / ПЕДАГОГИК ТАЖРИБА / СОғЛОМ АВЛОД

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Эрназаров Н.

Талабаларнинг жисмоний тайёргарлик ва жисмоний сифатларидан тезкорлик жисмоний сифатларни эгаллаш ва тарбиялашда айланма машқлар усули.Ускорение физической подготовки и физических качеств учащихся - это метод круговых упражнений в приобретении и воспитании физических качеств.Acceleration of physical fitness and physical qualities of students is a method of circular exercises in the acquisition and education of physical qualities.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ОЛИЙ ТАЬЛИМ МУАССАСАСИ ТАЛАБАЛАРИНИНГ ТЕЗКОРЛИК ЖИСМОНИЙ СИФАТ КЎРСАТКИЧЛАРИНИНГ ТАҲЛИЛИ»

этилган булса, тажриба якунига келиб бу курсаткич 27,54±2,53 с. гача узайган ёки унинг абсолют узайиш фарки 1,97 с. ни, нисбий узайиш суръати 7,70% ни ташкил этган -P<0,05. Тажрибадан аввал кечкурун эса нафас саклаш вакти бу гурухда 23,84±2,41 с. билан ифодаланган булса, тажриба якунига келиб кечкурун 25,79±2,44 с. гача ортган ёки унинг абсолют ортиш фарки 1,95 с. га тенг булган, нисбий ортиш суръати эса 8,18%ни ташкил этган -P<0,05.

Тажриба давомида биз томонимиздан ишлаб чикилган экспериментал мазмунли машгулотларда (эрталабки бадан тарбия ва кундалик мини-жисмоний машгулот) мунтазам шугулланиб борган ТГ да Генчи синови буйича аникланган чукур нафас олиб, нафасни саклаш вакти тажрибадан олдин эрталаб 26,76±2,94 с. билан кайд этилган булса, тажриба якунига келиб бу курсаткич 32,12±3,36 с. гача ортган ёки унинг абсолют ортиш фарки 5,36 с. ни ташкил этган, нисбий ортиш суръати эса 20,03 с. билан ифодаланган -P<0,001 (НГ да бу курсаткич 7,70% булган). Шу гурухда тажрибадан аввал кечкурун нафас саклаш вакти 24,89±2,85 с. ни ташкил этган булса, тажриба якунига келиб ушбу курсаткич 30,13±3,32 с. гача ортганлиги кузатилди ёки унинг абсолют ортиш фарки 5,24 с. га тенг булган, нисбий ортиш суръати 21,05% с. билан ифодаланган -P<0,001 (НГ да бу курсаткич 8,18% булган).

Утказилган тадкикот натижалари ва уларнинг киёсий тахлилидан куриниб турибдики, педагогик тажрибага жалб килинган назорат хамда тажриба гу-рухларида Штанге ва Генчи синовлари буйича эрталаб кайд этилган гипоксик тургунлик курсаткичлари кун-нинг якунига бориб сезиларли даражада тушиб кетган.

Лекин тажриба якунига келиб ушбу курсаткичлар эрталаб хам, кечкурун хам экспериментал машгулотларда шугулланиб борган ТГ да жадал усиб борган.

Хулоса. Юкорида киёсий тахлил килинган тадкикот натижаларига асосан шуни эътироф этиш мумкинки, жисмоний ва аклий иш кобилияти ошириш хамда уни кун давомида баркарор саклаш имконияти-ни яратувчи гипоксик тургунлик (О2 - карздорлигига бардош бериш кобилияти) педагогик йуналишларда таълим олувчи, жисмоний тарбия ва спорт билан мунтазам шугулланмайдиган булажак укитувчи-та-лабаларда ута суст ривожланганлиги аникланди. Бундай холат тажриба давомида хам жисмоний ёки спорт машклари билан шугулланмаган, кундалик фаолияти интеллектуал жараёнлар устунлигида кеч-ган НГ да сакланиб колганлиги кайд этилди. Лекин тажриба давомида биз томонимиздан тавсия этилган экспериментал мазмунли машгулотларда мунтазам шугулланиб борган ТГ да гипоксик тургунлик тажри-ба якунига келиб жадал усганлиги, хатто кун давомида хам нисбатан баркарор сакланганлиги кузатилди.

Адабиётлар:

1. Олимов М.С. Урта ва узок, масофаларга югурувчиларда функционал тайёргарлик курсаткичлари динамикаси / Илмий-назарий журнал "Фан-спортга", 2010, № 3. - Б. 11-15.

2. Рузикулов Б.Б. Морфо функциональные показатели как критери для прогнозирования перепективности футболистов с учетом возроста и игрового амплуа / Илмий-назарий журнал "Фан-спортга", 2019, № 3. - Б. 57-62.

3. Шишкина А.В., Дерябина М.А. Использование дыхательных упражнений в спортивной подготовке квалифиицированных лыжников-гонщиков и биатлонистов / Журнал Вестник ТГУ, вып. 11 (67), 2008. - С. 117-120.

И]

Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) F.H. ЭРНАЗАРОВ1

1Фаргона давлат университети Фаргона шахри, Узбекистон

ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАСИ ТАЛАБАААРИНИНГ ТЕЗКОРЛИК ЖИСМОНИЙ

Муаллиф билан богланиш учун: w

gn.ernazarov@gmail.com СИФАТ КУРСАТКИЧЛАРИНИНГ ТАХДИЛИ

Аннотация

Annotation

Ускорение физической подготовки и физических качеств учащихся - это метод круговых упражнений в приобретении и воспитании физических качеств.

Ключевые слова: иммунитет, физические показатели, физическая подготовленность, физические качества ловкости,педагогический опыт, здоровое поколение.

Талабаларнинг жисмоний тайёргарлик ва жисмоний сифатларидан тезкорлик жисмоний сифатларни эгаллаш ва тарбиялашда айланма машклар усули.

Калит сузлар: иммунитет, жисмоний курсаткичлар,жисмоний тайёргарлик, тезкорлик жисмоний сифатлар, педагогик тажриба,соглом авлод.

Acceleration of physical fitness and physical qualities of students is a method of circular exercises in the acquisition and education of physical qualities.

Key words: immunity, physical indicators, physical fitness, physical qualities of dexterity,pedagogical experience, healthy generation.

Кириш. Дунёнинг купгина мамлакатларида соглом авлодни тарбиялаш, жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш хамда ахоли саломатлигини яхшилаш масалалари устувор йуналишлардан бири булиб колмокда.Хозирда бутун ер юзида кечаётган мураккаб жараёнлар инсонлар организмини ташки мухитда булаётган узгаришларга тайёрлаш билан бир каторда организмнинг иммунитет тизимини

мустахкамлаш учун ахолининг барча катламлари, хусусан талабаларнинг жисмоний харакатга булган фаоллигини ошириш талабини куймокда. Шу максад-да жахон таълим тизимида жисмоний тарбия машгу-лотларини табакалаштириш ва индивидуаллаштириш каби ёндашувлардан фойдаланишнинг ахамиятини ошириш йулларини аниклаш билан боглик умумий муаммоларни хал килиш юзасидан олиб борилаётган

со см о см

го та t

0 Q. W

1

с го

ишлар асосида болалар ва ёш шугулланувчиларнинг жисмоний тайёргарлиги амалиётида бир катор та-бакалаштирилган айланма машгулотлар усуллари кулланилиб келинмокда [1,2,3,4,5].

Долзарблиги. Жахон амалиётида олий таълим муассасаларида тахсил олаётган талабаларнинг таълим жараёнида инновацион таълим технологияла-рини ташкил этувчи баъзи компонентлар, яъни укув жараёнини талабалар тайёргарлигини хисобга олган холда ташкил этиш, натижаларни олиш ва назорат килиш юзасидан куплаб илмий-тадкикот ишлари олиб борилган. Олий таълим муассасалари талабаларининг жисмоний ривожланиши ва жисмоний тайёргарлигини табакалаштирилган холда такомиллаштириш масалалари тадкик килинган. Хусусан, табакалаштирилган айланма машгулотда махсус машклар ёрдами-да тугри кадди-коматни шакллантириш, бугимларда харакатчанлик имкониятини ошириш, фаол ишчанлик кобилиятини саклаб туриш, турли ёшда жисмоний тайёргарлик курсаткичларини яхшилаш масалалари тадкикотчилар томонидан илмий асослаб берилган. Талабалар организми конституционал типининг мор-фофункционал хусусиятларини инобатга олган холда замонавий воситаларни куллаш асосида, уларнинг жисмоний тайёргарлигини ошириш муаммоларига багишланган такдикотлар етарлича амалга оширилма-ган. Бугунги кунда, дунёдаги ижтимоий шароитлардан келиб чикиб, талабаларда табакалаштирилган айланма машгулотлардан фойдаланиб харакат куникмалари ва жисмоний сифатларини яхшилашга каратилган тадкикотларни илмий асослаб бериш мухим ахамият касб этади [6,7,8,9,10].

Утказилган илмий-услубий адабиётлар тахлили шун-дан далолат берадики, талаба угил ва киз болаларнинг жисмоний тайёргарлиги илмий, методик адабиётларда жуда мухим муаммо сифатида кайд этилган. Такидлаш зарурки, талаба угил ва киз болаларнинг жисмоний тайёргарлигини табакалаштирилган айланма машклар услубияти ёрдамида ошириш буйича илмий асосланган ишланмалар имкон доирасида тахлил килинмаган.

Жисмоний тарбия жараёнини анъанавий ташкил килишда айланма машклар мажмуасига етарлича эътибор каратилмаса, табакалаштирилган ёндашувда карама-карши холатлар кузатилади. Шу сабаб, бир катор тадкикотлар амалга оширилганлигига карамай, кутилган натижага хали эришилмаган. Аникланган карама-каршиликларнинг назарий ва амалий хал этилиши педагогика олий таълим муассасалари тала-баларининг жисмоний сифатларини,улар организмини ривожланишини индивидуал хусусиятлари ва харакат

со см о см

го га

0

ю

1

фаоллигини адекват мазмунини инобатга олган холда такомиллаштирилган айланма машгулот усулини куллаш асосида ривожлантиришнинг табакалаштирилган услубиятига оид кушимча илмий, илмий-услубий ишланмаларни тайёрлашни талаб этади.

Тадкикот максади. Олий укув юртлари талабаларининг жисмоний тезкорлик сифатларини урганиш.

Тадкикот объекти - Олий укув юртлари талабаларининг жисмоний тарбия жараёни.

Тадкикот предмети - Олий укув юртлари талабаларининг жисмоний сифатларлари.

Максадга мувофик холда тадкикотни вазифалари килиб Олий укув юртлари талабаларининг жисмоний тарбия машгулотларига ва спортга кизикишлари, чакконлик жисмоний сифатларини аниклаш белгилаб олинди.

Тадкикотлар жараёнида жисмоний тарбия дарсла-рида тезкорлик жисмоний сифатларини урганиш ва уларга айланма машклар усуллари кулланиб бахолаш каби тадкикот усулларидан фойдаланилди.

Тадкикотни ташкил килиш. Тадкикотлар Фарго-на давлат университетида утказилди, унда 17-21 ёшда-ги жами 236 нафар 1-2 боскич талабалари иштирок этдилар. Университети талабаларнинг жисмоний сифатларни яхшилаш буйича тажриба тадкикотла-ри ташкил этилди. Тажриба ишлари талабаларнинг жисмоний маданият дарсларида, турли даражадаги жисмоний сифатларга эга булган талабаларнинг укув машгулотларида уч ойдан икки боскичга булиб олиб борилди. Укув йили бошида талабаларнинг жисмоний сифатларининг ривожланганлик холатини билиш мак-садида назорат тестларни утказилди. Ундан жисмоний сифатларни ривожлантиришга йуналтирилган назорат машкларидан олинган маълумотларга караб олдинги тайёргарлигига нисбатан узгаришлар фараз килинди. Шунинг учун ушбу тажриба ишлари айнан тажриба гурухидаги талабаларнинг жисмоний сифатларини ривожлантиришга йуналтирилган ва табакалаштирил-ган машгулот услубияти асосида режалаштирилди.

Шунингдек, тажриба учун Фаргона давлат универ-ситетининг жисмоний тарбия буйича номутахассис факультетлари хисобланган талабалари танлаб олин-ди. Тажриба гурухига танлаб олинган умумий 161 на-фар талабаларнинг 81 нафари киз болалар, 80 нафари угил болаларни ташкил этди. Назорат гурухига эса жами 75 нафар талаба (37 нафар киз бола, 38 нафар угил бола) танлаб олинди.

Талабаларнинг дастлабки жисмоний сифатлар буйича курсаткичлари куйидаги жадвалларда кел-тирилган.

1-жадвал

Педагогик тажриба бошида жисмоний ривожланиши хар хил булган назорат ва тажриба гурухи талабаларининг тезкорлик сифати

буйича курсаткичлари

Назорат Тестлар Тажриба гурухи Киз болалар п=81, Угил болалар п=80 Назорат гурухи Киз болалар п=37, Угил болалар п=38 Нисбий усиш, % t р

8 | V % 8 | V %

Киз болалар

60 метрга югуриш (сония)

12,89

1,63

12,65

12,56

1,53

12,18

2,56

1,06

>0,05

30 метрга югуриш (сония) 7,40 0,95 12,84 7,80 0,96 12,31 5,41 2,11 <0,05

Турган жойдан юкорига сакраш (см) 31,60 4,84 11,63 32,70 4,87 11,41 2,64 1,14 >0,05

Угил болалар

100 метрга югуриш (сония) 17,30 2,04 11,79 17,10 1,95 11,40 1,16 0,51 >0,05

60 метрга югуриш (сония) 12,80 1,52 11,88 12,50 1,41 11,28 2,34 1,05 >0,5

Турган жойдан юкорига сакраш (см) 38,30 6,15 12,73 37,70 5,86 12,29 1,24 0,51 >0,05

Тажриба тадкикотдан олдин тажриба ва назорат гурух талабаларининг тезкорлик сифати буйича назорат тестларида курсатган курсаткичлар фарки юко-ридагича булди. 60 метрга югуриш тажриба гурухи талаба кизларда уртача 12,89 сонияни, назорат гурухи талаба кизларда уртача 12,56 сония (фарки 0,33 мил-лисекунд)ни ташкил этди. 30 метрга югуриш тажриба гурухи талаба кизларда уртача 7,40 сонияни, назорат гурухи талаба кизларда уртача 7,80 сония (фарки 0,4 миллисекунд)ни курсатди. Турган жойдан юкорига сакраш тажриба гурухи талаба кизларда уртача 31,6 сантиметрни, назорат гурухи талаба кизларда уртача 32,7 сантиметр (фарки 1,1 сантиметр)ни ташкил этди.

100 метрга югуриш тажриба гурухи талаба угил болаларда уртача 17,30 сонияни, назорат гурухи талаба угил болаларда уртача 17,10 сония (фарки 0,2 милли-секунд)ни курсатди.Турган жойдан юкорига сакраш тажриба гурухи талаба угил болаларда уртача 38,30 сан-тиметрни, назорат гурухи талаба угил болаларда уртача 37,70 сантиметр (фарки 0,6 сантиметр)ни ташкил этди.

Тажриба ва назорат гурухи талабаларнинг тадкикотдан олдинги барча жисмоний сифатлар буйича курсаткичлари талаба кизлар ва угил болаларда деярли бир хил даражада эканлиги аникланди. (1-жадвалга каранг).

Талабалари билан жисмоний тарбия дарсларда айланма ва коррекция килувчи машгулотлар жараё-нида талабаларни куллаб-кувватловчи мотивацион тамойил амалга оширилган булиб, унинг таркибига

машгулотлар жараёнида уз организми функционал холатини узи назорат килиш усулларига, субъектив кийинчиликларни енгиб утиш учун иродавий кучла-нишга ва жисмоний юкламадан кейин релаксацион машкларга ургатиш киритилган.

Педагогика мутахассислидаги талабалар организми ривожланганлигининг айланма машгулот усулини жорий килиниши, машгулотларнинг асосий кисми вазифаларини хал килиш жараёни 10-12 та станция-ларни уз ичига олган.

Талабалар билан педагогик тажрибани утказиш пайтида шахсий тана вазни, хар хил предметлар билан машклар, жуфтликдаги машклар кенг кулланилди. Дар бир машгулотда талабаларнинг функционал холати объектив ва субъектив курсаткичлари буйича мониторинг килинди.

Тажриба кузатишлари даврида олий таълим муассасасида жисмоний тарбия билан шугулланиш "синов"дан утиш воситаси хисобланган шахсларнинг сони 4 марта камайди, бунда ижодкорлик ва ташаб-бусни намоён килишни истаган талабаларнинг сони 2 марта ортганлиги кайд килинди.

Кузатилган узгаришларнинг самарадорлиги шун-дан иборат булдики, жисмоний машклар машгулот-ларининг мазмуни талабаларнинг индивидуал хусу-сиятларини хисобга олган холда аникланди ва бу эса педагогика олий таълим муассасасида тахсил олаётган талаба-ёшларнинг умумий жисмоний тайёргарлигини жадаллик билан ривожланишини таъминлади.

2-жадвал

Жисмоний ривожланиши хар хил булган тажриба ва назорат гурухи талаба- цизларининг тезкорлик сифати курсаткичларининг

педагогик тажриба давомида узгариш динамикаси ( %)

Назорат Тажриба бошида Тажриба охирида Нисбий t Р

Тестлар 8 V % 8 V % усиш, %

Тажриба гурухи циз болалар п=81

60 метрга югуриш (сония) 12,89 1,63 12,65 12,08 1,48 12,25 6,28 3,31 <0,01

30 метрга югуриш (сония) 7,40 0,95 12,84 6,93 0,84 12,12 6,35 3,34 <0,01

Турган жойдан юкорига сакраш (см) 31,60 4,84 11,63 33,57 4,84 11,11 4,74 2,59 <0,05

Назорат гурухи циз болалар п=37

60 метрга югуриш (сония) 12,56 1,53 12,18 11,87 1,41 11,88 5,40 1,02 >0,05

30 метрга югуриш (сония) 7,80 0,96 12,31 7,36 0,85 11,55 5,64 2,09 <0,05

Турган жойдан юкорига сакраш (см) 31,60 4,87 11,41 33,57 4,64 10,41 4,40 1,70 >0,05

со см о см

го га

О ю

С ГО

Жисмоний тарбия ва спортнинг тиббий-биологик ва ижтимоий-психологик асослари

Медико-биологические и социально-психолгические основы физической культуры и спорта

Тажриба гурухи угил болалар n=81

100 метрга югуриш (сония) 17,30 2,04 11,79 16,05 1,81 11,28 7,23 4,13 <0,001

60 метрга югуриш (сония) 12,80 2,81 12,89 12,23 2,86 12,47 5,23 2,56 <0,05

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Турган жойдан юкорига сакраш (см) 38,30 6,15 12,73 41,55 6,26 12,14 6,73 3,33 <0,01

Назорат гурухи угил болалар n=38

100 метрга югуриш (сония) 17,10 1,95 11,40 16,22 1,78 10,97 5,15 1,03 >0,05

60 метрга югуриш (сония) 12,50 1,41 11,28 11,94 1,41 11,81 4,48 1,73 >0,05

Турган жойдан баландликка сакраш (см) 37,70 5,86 12,29 40,06 6,03 12,05 4,95 1,71 >0,05

Тажриба гурухи талаба кизларнинг тадкикот бо-шидаги ва якунидаги тезкорлик сифати учун олинган назорат тест машклари буйича нисбий курсаткичлар усиш динамикаси 60 метрга югуриш тажриба бошида уртача 12,89 сонияни, тажриба якунида уртача 12,08 сония (фарки 0,81 миллисекунд)ни ташкил этди. 30 метрга югуриш уртача 7,40 сонияни, тажриба якунида уртача 6,93 сония (фарки 0,47 миллисекунд) ни курсатди. Турган жойдан юкорига сакраш уртача 31,60 сантиметрни, тажриба якунида уртача 33,57 сантиметр (фарки 1,97 сантиметр)ни ташкил этди.

Угил болаларнинг тадкикот бошидаги ва якуни-даги тезкорлик сифати учун олинган назорат тест машклари буйича нисбий курсаткичлар усиш дина-микаси 100 метрга югуриш уртача17,30 сонияни, тадкикот якунида уртача 16,05 сония (фарки 1,25 секунд)ни курсатди.Турган жойдан юкорига сакраш уртача 38,30 сантиметрни, тадкикот якунидауртача 41,55 сантиметр (фарки 3,25 сантиметр)ни ташкил этди.

Назорат гурухи талабалари таълим тизимини дастури асосида машгулотлар олиб борилган лекин жисмоний тезкорлик сифатида олинган тест асосида баъзи бир курсаткичларида узгариш булмаганлигини курсатмокда.

Хулоса

1.Педагогик тажриба натижалари шуни курсат-дики, талаба кизларнинг тажриба бошида тезкорлик жисмоний сифати 60 метрга югуриш тажриба бошида

со

с^ уртача 12,89 сонияни, тажриба якунида уртача 12,08 ^ сония (фарки 0,81 миллисекунд)ни ташкил этди. 30 метрга югуриш тажриба бошида уртача 7,40 сония-• ни, тажриба якунида уртача 6,93 сония (фарки 0,47 та миллисекунд)ни курсатди. Турган жойдан юкорига о сакраш тажриба бошида уртача 31,60 сантиметрни, w тажриба якунида уртача 33,57 сантиметр (фарки 1,97 с сантиметр)ни, талаба угил болаларда 100 метрга югу-ц_ риш тажриба бошида уртача17,30 сонияни, тадкикот

якунида уртача 16,05 сония (фарки 1,25 сония)ни курсатди.Турган жойдан юкорига сакраш тажриба бошида уртача 38,30 сантиметрни, тадкикот якунидауртача 41,55 сантиметр (фарки 3,25 сантиметр)ни ташкил этди (Р<0,01).

2. Педагогик тажрибалар натижасига кура, анъ-анавий машгулотлар асосида шугулланган назорат гурухи талаба киз болаларнинг жисмоний тайёргар-лиги 30 метрга югуриш тажриба бошида уртача 7,80 (сония) тадкикот якунида 7,36 сония (фарки 0.44 миллисекунд)ни курсатди. Турган жойдан юкорига сакраш тажриба бошида 31.60 сантиметрни тадкикот якунида 33.05 сантиметрни(фарки 1.45 сантиметр) куратди (Р>0,05), бу эса ишонсиз ривожланганлигидан далолат беради.

Адбиётлар:

1. Эрназаров Г.Н. Attitude of a modern student to a walky lifestyle. European journal of Research and Reflection in Educational Sciences, Volume 8, Number 8,2020 Part Il.Progressive Academic Publishing, Р.183-187. [13.00.00 № 8]

2. Эрназаров F.H. Талабаларнинг жисмоний маданияти кддрият-ларини урганиш. "Фан спортга" // "Илмий-назарий журнал. - Чирчик, 2020-йил 3-сон. Б-66-68.

3. Эрназаров F.H. Dependence of body weight of student of the faculty of physical culture on the culture of nutrition an optimal motor activity. // European journal of Research and Reflection in Educational Sciences, Volume 8,Number 12, 2020 Part II,P. 68-72.

4. Эрназаров Г.Н. Мониторинг дифференцированного подхода к развитию физических качеств студенческой молодежи. Международная научно практическая online-конференция Интеграция в мир исвязь наук, baku-2020, - Б. 64-65.

5. Эрназаров Г.Н. Исследование изменений ростово-массовых показателей студентов педагогического вуза. Научно-методический журнал. Достижения науки и образования №12(66), 2020г, - Б.62-64.

6. Эрназаров F.H. "Жисмоний тарбия жараёнида айланма машклар-нинг куллаш технологияси" номли укув услубий кулланма ФарFона 2020 й.108-б. ISBN:978- 99435262-3-5.

7. Эрназаров Г.Н. Обоснование метрологической доступности контрольных тестов по физической подготовленности. Тадкикот УЗ Педагогика ва психологияда инновациялар. Тошкент - 2020 й. 11 сон, 3 жилд 37-42 ст.

8. Ураимов С. Р., Мухриддинов Ф. Р. Жисмоний маданият мутахас-сисини касбий жисмоний кобилиятлари ва касбий махррати //инновации в педагогике и психологии. - 2021. - Т. 4. - №.

9. Uraimov S. R. Influence of the hypodynamic factor on the physical condition of students of the military-technical lyceum //Science today: tasks and ways to solve them. - 2019. - Т. 117.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.