Научная статья на тему 'ЖИСМОНИЙ ИМКОНИЯТИ ЧЕКЛАНГАН ТЕННИСЧИЛАРНИНГ ВОСИТА ҲАРАКАТЛАРИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ'

ЖИСМОНИЙ ИМКОНИЯТИ ЧЕКЛАНГАН ТЕННИСЧИЛАРНИНГ ВОСИТА ҲАРАКАТЛАРИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
18
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
МОСЛАШИШ / РАқОБАТ / САМАРАДОРЛИК / КЎРСАТКИЧЛАР / ТАКТИК ВА НАЗАРИЙ ТАЙЁРГАРЛИК

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Бердиев Ш.О.

Мақолада имконияти чекланган стол теннисчиларнинг машғулот жараёнига мослашиши, тактик ва назарий тайёргарлиги, умумий ва махсус жисмоний тайёргарлиги, техник тайёргарлиги ҳамда ёш теннисчиларнинг жисмоний сифатларни ривожлантириш ҳамда мусобақаларда юқори савияда натижаларга эришиш тавсиялари келтирилган.В стате даны рекомендации по адаптации игроков в настолный теннис с ограниченными возможностями здоровья к тренировочному процессу, тактико теоретической подготовке, общей и специалной физической подготовке, технической подготовке и развитию физических качеств юных теннисистов и достижению высоких результатов в соревнованиях.The article gives recommendations on the adaptation of table tennis players with disabilities to the training process, tactical and theoretical training, general and special physical training, technical training and development of physical qualities of young tennis players and achieving high results in competitions.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЖИСМОНИЙ ИМКОНИЯТИ ЧЕКЛАНГАН ТЕННИСЧИЛАРНИНГ ВОСИТА ҲАРАКАТЛАРИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ»

ва волейбол уйинларининг элементлари. Мактабгача таълим ташкилотидаги машгулотларда ва ота-оналар билан уйинларда футбол уйини элементларидан фой-даланиш мухимдир. Бундан ташкари, футбол машкла-ри факат тоза хавода утказиладиган машгулотларда кулланилади. Болалар ва ота-оналарнинг жисмоний тарбияси мутахассисларининг фикрича, турли спорт уйинларидан, хусусан, футбол машклардан фойдала-ниш жисмоний сифатларни ривожлантиришга ижобий таъсир курсатиб, болаларнинг харакат сохасини бой-итишга хизмат килади.

Адабиётлар:

1. Антипов, А. В. Диагностика и тренировка двигательных способностей в детско-юношеском футболе: науч.-методич. пособие / А. В. Антипов, В. П. Губа, С. Ю. Тюленьков. - М.: Советский спорт, 2008. - 152 с.

2. Артикрв А. А. Футбол спорт турида дарвозага зарба бериш аникдигини ба^олаш услубияти //Fan-Sportga. - 2022. - №. 1. - С. 48-51.

3. Артиков А. А. Туп узатишлар ва дарвозага зарбалар аникдигининг теплили //Fan-Sportga. - 2020. - №. 4. - С. 35-37.

4. Akbarovich A. A., Tagirovich I. S. Control of Technical Accuracy in the Training Process of Football Players //JournalNX. - С. 103-106.

5. Бальсевич, В.К. Конверсия технологий спортивной подготовки как актуальное направление совершенствования физического воспитания и спорта для всех / В.К. Бальсевич // Теория и практика физ. Культуры, -1993. - №4. С. 21-23.

6. Бернштейн, H.A. Физиология движений и активность / H.A. Берн-штейн. -М.: Наука, 1990. - 495 с.

7. Бесшапошникова, С.Ю. Развитие двигательной координации у детей 5-7 лет с использованием гимнастических упражнений на уменьшенной опоре: автореф. дис. ... канд.пед.наук. / С.Ю. Бесшапошникова.

- Ярославль: 2006. -23с.

8. Бойко, В.В. Дифференцированный подход в системе физического воспитания дошкольников: автореф. дис. ... канд.пед.наук. /В.В. Бойко.

- Ярославль: 2008. - 23с.

Детско - юношеский спорт

9. Ветошкина, Е.А. Пути совершенствования методики физического воспитания детей старшего дошкольного возраста / Е.А. Ветошкина // Теория и практика адаптивной физической культуры и спорта в Российской федерации: Тезисы и доклады Первой Всероссийской научно-практической конференции г. Сочи, 29 сентября - 1 октября 2004 г. - Сочи: ИФК СГУ- ТиКД, 2004. - С. 48-54.

10. Детская спортивная медицина / Под ред. С.Б. Тихвинского, C.B. Хрущева. - Руководство для врачей. - 2-е изд. перераб. и доп. - М.: Медицина. - 1991. - 560 с.

11. Дневник воспитателя: развитие детей дошкольного возраста / Под ред. О.М. Дьяченко, Т.В. Лаврентьевой. - М.: ГНОМиД, 2000. - 144 с.

12. Козлов, И.М. Теоретические основы физической культуры дошкольников. Глава 5. Биомеханика двигательной деятельности дошкольников. / И.М. Козлов, М.А. Правдов //Теория и методика физической культуры дошкольников: Учеб. пособие для студентов академий, университетов, институтов физической культуры и факультетов физической культуры педагогических ВУЗов / Под ред. С.О. Филипповой, Г.Н. Пономарева. - СПб., «ДЕТСТВО-ПРЕСС», М., ТЦ «СФЕРА» 2008. - С. 173-193.

13. Козырева, О.В. Спортивное воспитание детей дошкольного возраста в системе их гуманистического воспитания: автореф. дис. ... докт. пед. наук / О.В. Козырева. - М.: РГАФК, 2002. - 50 с.

14. Коренберг, В.Б. Нетрадиционный взгляд на решение спортивных двигательных задач / В.Б. Коренберг // Теория и практика физ. культуры.

- 1994. - № 11. - С. 43-46.

15. Кучма, В.Р. Оценка физического развития детей и подростков в гигиенической диагностике системы «Здоровье населения - среда обитания» / В.Р. Кучма. - М., 2003.-316с.

16. Осокина, Т. И. Физическая культура в детском саду / Т. И. Осо-кина. - 3-е изд.; перераб. - М.: Просвещение, 1986. - 304 с.

17. Попов, Г.Г. Зависимость эффективности физкультурной деятельности дошкольников от уровня ее интенсивности / Г.Г. Попов // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. - 2004.

- № 4. - С. 55-57.

18. Правдов, М. А. Особенности организации двигательной и познавательной деятельности детей дошкольного возраста: монография / М. А. Правдов; Российская академия наук; Институт философии. - М.: Канон: РООИ «Реабилитация», 2006. - 184 с.

19. Balz, Е. Schulsport: Didaktik und Methodik / E. Balz, P. Wolters // Sportpaedagogik: Erhard Friedrich Verlag, - 2008. S 125-131.

20. Grossing, S. Bewegungskultur und Bewegungerziehung. Grundlagen einer sinnorientierten Bewegungspädagogik / S. Grossing // Schorndorf 1993.

Муаллиф билан богланиш учун:

info@jtsu.uz

Доцент в.б Ш.О. БЕРДИЕВ1

Тошкент фармацевтика институти Тошкент шахри, Узбекистан

ЖИСМОНИЙ ИМКОНИЯТИ ЧЕКЛАНГАН ТЕННИСЧИЛАРНИНГ ВОСИТА ДАРАКАТЛАРИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ

Аннотация

Annotation

eg eg о с^

ю

я

0 d СО

1

С

В стате даны рекомендации по адаптации игроков в настолный теннис с ограниченными возможностями здоровья к тренировочному процессу, тактико-теоретической подготовке, общей и специал-ной физической подготовке, технической подготовке и развитию физических качеств юных теннисистов и достижению высоких результатов в соревнованиях.

Ключевые слова: адаптивност, конкуренция, эффективност, работоспособност, тактико-теоретическая подготовка.

Маколада имконияти чекланган стол теннисчиларнинг машгулот жараёнига мослаши-ши, тактик ва назарий тайёргарлиги, умумий ва махсус жисмоний тайёргарлиги, техник тайёргарлиги х,амда ёш теннисчиларнинг жисмоний сифатларни ривожлантириш х,амда мусобакаларда юкори савияда натижаларга эришиш тавсиялари келтирилган.

Калит сузлар: мослашиш, ращобат, самарадорлик, курсаткичлар, тактик ва назарий тайёргарлик.

The article gives recommendations on the adaptation of table tennis players with disabilities to the training process, tactical and theoretical training, general and special physical training, technical training and development of physical qualities of young tennis players and achieving high results in competitions.

Key words: adaptability, competition, efficiency, efficiency, tactical and theoretical training.

Долзарблиги. Мамлакатимиз довругини дунёга танитиш борасида ёшларнинг кулга киритган ютукларини, уларнинг ибратли хаёт тарзини таргиб килиш оркали мардлик ва ва-

танпарварлик, она Ватанга садокат туйгуларини камол топтириш, ёшларни параспорт турлари-га кенг жалб килиш, шунингдек, Узбекистон Республикаси Президентининг 2021 йил 18 май-

88

www.fansports.uz

№5-2022

Детско - юношеский спорт

даги "Паралимпия харакатини ривожлантиришга доир кушимча чора-тадбирлар тугрисида"ги ПК^-5114-сон карорини имзолади.

"Узбекистон Республикасида 2021 йилгача булган даврда жисмоний тарбия ва спортни ри-вожлантириш стратегияси"да курсатилишича, жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш-нинг йуналишларидан бири имконияти чеклан-ган шахсларнинг жисмоний тарбиясини такомил-лаштириш, уларни спорт машгулотларига жалб этиш хисобланади. Ногиронларни жисмонан тарбиялаш ва спорт тренировкаларини ташкил этишнинг илмий жихатдан асосланган замонавий методикалари, дастур хамда технологияларини ишлаб чикиш зарур.

Таянч-харакат аппарати зарарланган кишилар шугулланиши мумкин булган спорт турларидан бири Паралимпия уйинлари дастурига киритилган Стол тенниси саналади. Бу ранг-баранг техникага, тактик вариантлар ва уйин комбинацияларининг бой захирасига эга булган, спорт тайёргарлиги-нинг муайян даражасини талаб киладиган хамда спортчилар, айникса, жисмоний имкониятлари чекланган атлетлар организмига хар томонлама таъсир курсатадиган томошабоп, кизикарли спорт туридир.

Жисмоний тарбия ва спортни ривожланти-ришнинг асосий йуналишларидан бири харакат имкониятилари чекланган шахслар ва ногирон-лар жисмоний тарбиясини такомиллаштириш, уларни спорт машгулотларига жалб килиш; барча турдаги таълим муассасалари учун харакат имкониятлари чекланган (Х.ИЧ) ва ногирон болалар жисмоний тарбияси буйича таълим дастурларини ишлаб чикиш ва амалиётга жорий килиш хи-собланади. Ногиронлар жисмоний тарбияси ва спорт тренировкасига доир илмий асосланган за-монавий методикалар, дастур ва технологиялар-ни ишлаб чикиш, ихтисослаштирилган таълим муассасаларида мунтазам жисмоний тарбияси ва спорт машгулотлари учун шарт-шароитла-ряратиш жуда мухим саналади. Узбекистонда жисмоний тарбия ва спортни 2020 йилгача ривожлантириш стрегациясига кура, жисмоний тарбия ва спортни ривожлантиришнинг асосий йуналишларидан бири ногиронлар жисмоний тарбияси спорт машгулотларининг замонавий, илмий асосланган услубиятлари дастур хамда технологияларини ишлаб чикиш хисобланади.

Тадкикот максади. Жисмоний имкония-ти чекланган теннисчиларнинг восита хара-

катларини такомиллаштириш ва тадкикотда асослаш.

Тадкикот усуллари. Адабиёт манбалари ва укув-меъёрий хужжатлар тахлили, ургани-лаётган контингент билан анкета суровнома утказиш, педагогик тажриба, математик статистик тахлил.

Адабиётлар тахлилига кура, болалар цереб-рал фалажи билан касалланганларнинг издан чиккан функцияларини тиклаш муаммоси жуда долзарб, чунки ногиронларни реабилитация ки-лишнинг энг кенг таркалган усуллари бу сохада хар доим хам исталган натижага эришиш имконини бермайди ва улар, одатда [5], тайёргарлик хамда реабилитациянинг анъанавий технологияларига таянади. Бу жихатдан энг максадга мувофик ре-абилитатсион тадбирлардан бири ногиронларни жисмоний тарбия ва спорт машгулотларига жалб килишдир[7,8].

Тадкикотни ташкиллаштириш. Жисмоний имконияти чекланган теннисчиларнинг харакатчан харакатларини такомиллаштириш буйича ишлаб чикилган методиканинг самарадорлигини аниклаш максадида 6 ой давом этган педагогик тажриба утказилди.Назорат ва тажриба гурухлар (хар бир гурухда 10 киши) ушбу йуналишдаги тадкикотлар-да иштирок этдилар, назорат ва тажриба гурухлар восита фаолиятининг барча бошлангич курсат-кичларида сезиларли даражада фарк килмади (жадвалга каранг).

Тадкикот натижалари ва унинг мухокамаси. Назорат ва тажриба гурухларда умумий соатлар сони бир хил (хафтасига 8-10 соат) эди. Назорат ва тажриба гурухларда укитишнинг айрим турлари-нинг нисбати фарк килди, чунки тажриба гурухда укув ва укув жараёнининг фаоллашиши (сунъий назорат мухити ёрдамида) тайёргарлик даражаси имкон берди. Махсус ва мусобака уйин машгулот-лари хажмини оширилди.

Биз турли спорт махорати жисмоний имконияти чекланган кобилиятига эга теннисчиларнинг му-собака фаолияти самарадорлиги ва ишончлилиги курсаткичларини ургандик. Тадкикотда хар бир гурухда 1, 2 ва 3 та спорт турлари буйича 10 та теннисчилар иштирок этди.

Назорат гурухида машгулот жараёни одатдаги методика буйича, "Стол тенниси» дастури буйича олиб борилди (Г.В.Барчукова, В.А.Воробёв, О.В. Майтсин, 2004). Назорат ва тажриба гурухларда умумий соатлар сони бир хил (хафтасига 8-10 соат) эди.

см см о см

ю

го га

0 ^

ю

1

с го

№5-2022

www.fansports.uz

89

Детско - юношеский спорт

1-жадвал

Назорат ва тажриба гурухларнинг тайёргарлик курсаткичлари

Фарк

№ Параметрлар Назорат гурух М1±м Тажриба гурух М2±м Бирл % Р

1 "Учбурчак" ни кесиш (микдор) унг 15,6±0,4 15,1±0,3 -0,5 3,2 >0,05

2 чап 11,6±0,3 11,9±0,2 0,4 3,4 >0,05

3 Жонглёрлик (микдор) 7,7±0,12 7,4±0,21 -0,3 3,9 >0,05

4 Кесиш чапдан % 10,5±0,5 10,7±0,07 0,2 1,9 >0,05

5 Кесиш унгдан % 9,3±0,29 9,5±0,3 0,2 2,2 >0,05

6 Юкори унгга айлантириш % 11,1±0,1 10,8±0,4 -0,3 2,7 >0,05

7 Юкори айланиш «бурилиш» (микдор) 5,8±0,3 5,7±0,1 -0,1 1,7 >0,05

8 тугри чизикда 14,1±0,7 14,2±0,4 0,1 0,7 >0,05

9 «Саккиз» («восмерка»)ни кесиш (микдор) диагонал 10,8±0,2 11,2±0,4 0,4 3,7 >0,05

10 Туп ошириш (подачи) сони 10 та паст томондан айланиш 5,9±0,1 5,8±0,8 -0,1 1,7 >0,05

11 накат 6,8±0,3 6,9±0,3 0,1 1,5 >0,05

12 Ёругликка реакция (с) 0,27±0,01 0,26±0,01 -0,01 3,7 >0,05

13 ^аракатланувчи объектга реакция 0,15±0,001 0,14±0,02 -0,01 6,7 >0,05

14 Ён томонга харакатланиш 5х10 (с) 65,1±2,5 67,3±2,4 2,2 3,4 >0,05

15 «Саккизда» («восмерке») югуриш (с) 15,4±0,3 15,7±0,1 0,3 1,9 >0,05

16 Стол атрофида югуриш (с) 15,1±0,2 14,9±0,2 -0,2 1,3 >0,05

Шундай килиб, юкоридаги олинган натижалардан хулоса килишимиз мумкин. Х,аракат фаолиятларини такомиллаштириш жараёнида кулланадиган барча их-тисослаштирилган техник воситаларни учта нисбатан мустакил синфга таксимлаш мумкин:

Тезкор ахборот бериш ускуналари; улар спортчига сунъий ташкил килинган тескари алока канали оркали олинган объектив ахборот асосида харакатлар техника-сини онгли равишда тахрир килиш имконини беради.

Мушаклар фаолияти режимларининг зарур уй-гунлигини жисмоний сифатларни биргаликда риво-жлантириш ва спорт техникасини такомиллаштириш шароитида моделлаштириш имконини берадиган тренажёрлар.

Техник воситаларнинг хар бир синфи уз методик йуналишини амалга оширади, бирча харакат вазифа-ларини янада самаралирок хал этиш учун бу воситалар биргаликда кулланилади.

Назорат ва тажриба гурухларда укитишнинг айрим турларининг нисбати фарк килди, чунки тажриба гу-рухда укув ва укув жараёнининг фаоллашиши (сунъий равишда бошкариладиган мухит ёрдамида) укитиш даражаси имкон берди. махсус ва ракобатбардош-уйин машгулотлари хажмини ошириш.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Бундан ташкари, ишлаб чикилган методология-нинг узига хос хусусияти шундаки, тажриба гурухида чекланган жисмоний кобилиятларнинг окибатлари билан теннисчиларнинг мотор харакатларини яхши-лашда тажриба методология кулланилган.

Адабиётлар:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2021 йил 18 майдаги "Паралимпия хрракатини ривожлантиришга доир кушимча чора-тадбирлар туррисища"™ ПК-5114-сон Карори.

2. "Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва спортни янада такомиллаштириш ва оммалаштириш чора-тадбирлари тyFрисидаl'ги Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 24 январдаги ПФ-5924-сон Фармони.

3. Байгулов Ю. П. Настолный теннис: Вчера, сегодня, завтра / Ю. П. Байгулов - М., 2000.

4. Барчукова Г. В. Настолный теннис в вузе: учеб. пособие для студентов не физкультурных вузов / Г.В.Барчукова, А.Н.Мизин. — М., 2002.

5. Барчукова Г.В., Богушас В.М.М., Матыцин О.В. Теория и методика настолного тенниса: под ред. Г. В. Барчуковой. - М. : Издателский центр «Академия», 2006. - 528 с.

6. Бердиев Ш.О - "Стол теннисии". Укув кулланма, Т., - 2021 й.

7. Матыцин О.В. Классификация технических действий для анализа игровой деятелности в настолном теннисе / О.В.Матыцин, О.Н.Шестер-кин, М.П.Шестаков - М., 1998.

8. Матыцин О. В. Многолетняя подготовка спортсменов в настольном теннисе / О. В. Матыцин. - М., 2001.

9. Настольный теннис: Примерная программа спортивной подготовки для детско-юношеских спортивных школ, специализированных детско-юношеских школ олимпийского резерва (этапы спортивного совершенствования), школ высшего спортивного мастерства / под. ред. Г.В. Барчуковой, В.А. Воробьева, О.В. Матыцина, 2004 - М.: Советский спорт, 2004. - 144 с. ИСБН 5-85009-929-8.

90

www.fansports.uz

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.